Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Maj 2024
Zadanie 1. (1pkt) Dana jest nierówność \(|x-1|\ge3\). Na którym rysunku poprawnie zaznaczono na osi liczbowej zbiór wszystkich liczb rzeczywistych spełniających powyższą nierówność?
Wyjaśnienie:
Stosując standardowy mechanizm rozwiązywania nierówności z wartością bezwzględną, otrzymamy następującą sytuację:
$$x-1\ge3 \quad\lor\quad x-1\le-3 \\
x\ge4 \quad\lor\quad x\le-2$$
Wyszło nam, że ta nierówność jest spełniana dla \(x\) mniejszego lub równego \(-2\), a także dla \(x\) większego lub równego \(4\), co matematycznie zapisalibyśmy jako \(x\in(-\infty;-2\rangle\cup\langle4;+\infty)\). Taka suma przedziałów znalazła się na drugim rysunku.
Zadanie 3. (2pkt) Wykaż, że dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\) liczba \(n^2+(n+1)^2+(n+2)^2\) przy dzieleniu przez \(3\) daje resztę \(2\).
Odpowiedź
Udowodniono, rozpisując podaną liczbę z użyciem wzoru skróconego mnożenia.
Wyjaśnienie:
Korzystając ze wzoru skróconego mnożenia \((a+b)^2=a^2+2ab+b^2\), możemy rozpisać naszą liczbę w następujący sposób:
$$n^2+(n+1)^2+(n+2)^2= \\
=n^2+n^2+2n+1+n^2+4n+4= \\
=3n^2+6n+5$$
Teraz kluczem do sukcesu będzie dostrzeżenie, że liczbę \(5\) można rozbić na sumę \(3+2\), otrzymując:
$$3n^2+6n+3+2= \\
=3\cdot(n+2n+1)+2= \\
=3\cdot(n+1)^2+2$$
\((n+1)^2\) jest na pewno dodatnią liczbą całkowitą. Otrzymany wynik oznacza więc, że liczba jest podzielna przez \(3\), a stojące na końcu \(+2\) pokazuje nam, że reszta z tego dzielenia będzie równa właśnie \(2\), co należało udowodnić.
Zadanie 8. (1pkt) Dany jest wielomian \(W(x)=3x^3+6x^2+9x\)
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Wielomian \(W\) jest iloczynem wielomianów \(F(x)=3x\) i \(G(x)=x^2+2x+3\)
Liczba \((-1)\) jest rozwiązaniem równania \(W(x)=0\)
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Mnożąc przez siebie wielomiany \(F(x)\) oraz \(G(x)\), otrzymamy:
$$3x\cdot(x^2+2x+3)=3x^3+6x^2+9x$$
Otrzymaliśmy więc w ten sposób wielomian \(W(x)\), zatem zdanie jest prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Aby się dowiedzieć, czy \(-1\) jest rozwiązaniem tego równania, trzeba sprawdzić, czy po podstawieniu \(x=-1\) do wyrażenia \(3x^3+6x^2+9x\), otrzymamy wartość równą \(0\). W związku z tym:
$$3\cdot(-1)^3+6\cdot(-1)^2+9\cdot(-1)= \\
=3\cdot(-1)+6\cdot1+(-9)= \\
=-3+6-9=-6$$
To oznacza, że zdanie jest fałszem.
Zadanie 9. (3pkt) Rozwiąż równanie \(x^3-2x^2-3x+6=0\).
Odpowiedź
\(x=\sqrt{3} \quad\lor\quad x=-\sqrt{3} \quad\lor\quad x=2\)
Wyjaśnienie:
Aby rozwiązać to równanie, najprościej będzie skorzystać z metody grupowania. Całość obliczeń będzie wyglądać następująco:
$$x^3-2x^2-3x+6=0 \\
x^2(x-2)-3(x-2)=0 \\
(x^2-3)(x-2)=0$$
Aby powyższe równanie było równe \(0\), to wartość któregoś z tych nawiasów musi być równa \(0\), zatem:
$$x^2-3=0 \quad\lor\quad x-2=0 \\
x^2=3 \quad\lor\quad x=2 \\
x=\sqrt{3} \quad\lor\quad x=-\sqrt{3} \quad\lor\quad x=2$$
Zadanie 10. (1pkt) W październiku 2022 roku założono dwa sady, w których posadzono łącznie \(1960\) drzew. Po roku stwierdzono, że uschło \(5\%\) drzew w pierwszym sadzie i \(10\%\) drzew w drugim sadzie. Uschnięte drzewa usunięto, a nowych nie dosadzano. Liczba drzew, które pozostały w drugim sadzie, stanowiła \(60\%\) liczby drzew, które pozostały w pierwszym sadzie. Niech \(x\) oraz \(y\) oznaczają liczby drzew posadzonych – odpowiednio – w pierwszym i drugim sadzie.
Układem równań, którego poprawne rozwiązanie prowadzi do obliczenia liczby \(x\) drzew posadzonych w pierwszym sadzie oraz liczby \(y\) drzew posadzonych w drugim sadzie, jest
A. \(\begin{cases}
x+y=1960 \\
0,6\cdot0,95x=0,9y
\end{cases}\)
B. \(\begin{cases}
x+y=1960 \\
0,95x=0,6\cdot0,9y
\end{cases}\)
C. \(\begin{cases}
x+y=1960 \\
0,05x=0,6\cdot0,1y
\end{cases}\)
D. \(\begin{cases}
x+y=1960 \\
0,4\cdot0,95x=0,9y
\end{cases}\)
Wyjaśnienie:
Pierwsze równanie jest dość oczywiste i powtarza się w każdej proponowanej odpowiedzi, a będzie to \(x+y=1960\). Trudność tego zadania opiera się zatem na poprawnym zapisaniu drugiego równania.
Jeśli uschło \(5\%\) drzew w pierwszym sadzie, to zostało tam \(0,95x\) drzew. W drugim sadzie uschło \(10\%\), zatem zostało tam \(0,9y\). Z treści zadania wynika także, że liczba drzew z drugiego sadu stanowi \(60\%\) tych z sadu pierwszego, czyli możemy zapisać, że \(0,6\cdot0,95x=0,9y\). To oznacza, że poprawny jest pierwszy układ równań.
Zadanie 12. (1pkt) Funkcja liniowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=(-2k+3)x+k-1\), gdzie \(k\in\mathbb{R}\). Funkcja \(f\) jest malejąca dla każdej liczby \(k\) należącej do przedziału:
A. \((-\infty,1)\)
B. \((-\infty,-\frac{3}{2})\)
C. \((1,+\infty)\)
D. \((\frac{3}{2},+\infty)\)
Wyjaśnienie:
Funkcja jest malejąca, gdy jej współczynnik \(a\) jest ujemny. W związku z tym musimy sprawdzić, kiedy \(-2k+3\) jest mniejsze od zera, zatem:
$$-2k+3\lt0 \\
-2k\lt-3 \quad\bigg/:(-2) \\
k\gt\frac{3}{2}$$
Zwróć uwagę, że podczas dzielenia obydwu stron nierówności przez liczbę ujemną, trzeba było zmienić znak na przeciwny. To oznacza, że funkcja jest malejąca dla \(k\) z przedziału \((\frac{3}{2},+\infty)\).
Zadanie 14. (5pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) przedstawiono fragment paraboli, która jest wykresem funkcji kwadratowej \(f\) (zobacz rysunek). Wierzchołek tej paraboli oraz punkty przecięcia paraboli z osiami układu współrzędnych mają obie współrzędne całkowite.
Zadanie 14.1.
Uzupełnij poniższe zdanie. Wpisz odpowiedni przedział w wykropkowanym miejscu tak, aby zdanie było prawdziwe.
Zbiorem wszystkich rozwiązań nierówności \(f(x)\ge0\) jest przedział:
$$..........$$
Zadanie 14.2.
Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona wzorem:
\(f(x)=-(x+1)^2-9\)
\(f(x)=-(x-1)^2+9\)
\(f(x)=-(x-1)^2-9\)
\(f(x)=-(x+1)^2+9\)
Zadanie 14.3.
Dla funkcji \(f\) prawdziwa jest równość:
\(f(-4)=f(6)\)
\(f(-4)=f(5)\)
\(f(-4)=f(4)\)
\(f(-4)=f(7)\)
Zadanie 14.4
Funkcje kwadratowe \(g\) oraz \(h\) są określone za pomocą funkcji \(f\) (zobacz rysunek) następująco: \(g(x)=f(x+3)\), \(h(x)=f(-x)\).
Na rysunkach A-F przedstawiono w kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) fragmenty wykresów różnych funkcji - w tym fragment wykresu funkcji \(g\) oraz fragment wykresu funkcji \(h\).
Uzupełnij tabelę. Każdej z funkcji \(g\) oraz \(h\) przyporządkuj fragment jej wykresu. Wpisz w każdą pustą komórkę tabeli właściwą odpowiedź, wybraną spośród oznaczonych literami A-F.
A.
B.
C.
D.
E.
F.
Odpowiedź
14.1 \(x\in\langle-2;4\rangle\)
14.2. \(f(x)=-(x-1)^2+9\)
14.3. \(f(-4)=f(6)\)
14.4. A oraz E
Wyjaśnienie:
Rozwiązanie 1.
Zapis \(f(x)\ge0\) oznacza, że szukamy takich argumentów \(x\), dla których funkcja przyjmuje wartości większe lub równe \(0\). Z rysunku wynika, że w takim razie zbiorem rozwiązań tej nierówności będzie przedział \(x\in\langle-2;4\rangle\).
Rozwiązanie 2.
Z odpowiedzi wynika, że poszukujemy wzoru funkcji w postaci kanonicznej typu \(f(x)=a(x-p)^2+q\), gdzie \(p\) oraz \(q\) to współrzędne wierzchołka paraboli. Widzimy, że nasza parabola ma wierzchołek w punkcie \(W=(1;9)\), zatem naszą funkcję możemy zapisać jako \(f(x)=a(x-1)^2+9\).
Teoretycznie do policzenia zostałby nam jeszcze współczynnik \(a\) (na pewno będzie ujemny, bo parabola ma ramiona skierowane do dołu), ale zerkając na odpowiedzi widzimy, że nie ma takiej potrzeby, bo wszędzie \(a=-1\). W związku z tym poszukiwanym wzorem jest \(f(x)=-(x-1)^2+9\).
Rozwiązanie 3.
Zadanie polega tak naprawdę na ustaleniu, dla jakiego argumentu nasza funkcja przyjmuje tą samą wartość co dla \(x=-4\). Z rysunku wynika, że stanie się tak dla argumentu \(x=6\), stąd też \(f(-4)=f(6)\).
Rozwiązanie 4.
Krok 1. Rozwiązanie pierwszej części zadania.
Zapis \(g(x)=f(x+3)\) oznacza, że funkcja \(g(x)\) powstała w wyniku przesunięcia funkcji \(f(x)\) o \(3\) jednostki w lewo. Taka sytuacja jest na rysunku A.
Krok 2. Rozwiązanie drugiej części zadania.
Zapis \(h(x)=f(-x)\) oznacza, że funkcja \(h(x)\) powstała w wyniku przekształcenia funkcji \(f(x)\) względem osi \(OY\) (takie odbicie lustrzane). Taka sytuacja jest na rysunku E.
Zadanie 15. (1pkt) Ciąg \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=(-1)^n\cdot(n-5)\) dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\).
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Pierwszy wyraz ciągu \((a_{n})\) jest dwa razy większy od trzeciego wyrazu tego ciągu.
Wszystkie wyrazy ciągu \((a_{n})\) są dodatnie.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Obliczmy wartość pierwszego i trzeciego wyrazu, podstawiając do wzoru ciągu odpowiednio \(n=1\) oraz \(n=3\):
$$a_{1}=(-1)^1\cdot(1-5)=(-1)\cdot(-4)=4 \\
a_{3}=(-1)^3\cdot(3-5)=(-1)\cdot(-2)=2$$
Pierwszy wyraz jest więc dwa razy większy od wyrazu trzeciego, zatem zdanie jest prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Tu prosta obserwacja pozwala stwierdzić, że na pewno nie wszystkie wyrazy tego ciągu są dodatnie. Przykładowo drugi wyraz tego ciągu będzie ujemny, ponieważ:
$$a_{2}=(-1)^2\cdot(2-5)=1\cdot(-3)=-3$$
Zdanie jest więc fałszem.
Zadanie 16. (1pkt) Trzywyrazowy ciąg \((12, 6, 2m-1)\) jest geometryczny.
Dokończ zdanie. Wybierz odpowiedź A albo B oraz odpowiedź 1., 2. albo 3.
Ten ciąg jest:
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ilorazu \(q\) tego ciągu.
Już na pierwszy rzut oka widać, że ciąg musi być malejący, bo drugi wyraz jest mniejszy od pierwszego. Jednak najpierw ustalmy iloraz \(q\) tego ciągu:
$$q=\frac{a_{2}}{a_{1}} \\
q=\frac{6}{12} \\
q=\frac{1}{2}$$
Krok 2. Obliczenie wartości \(m\).
Trzeci wyraz ciągu musi być równy \(a_{2}\cdot q\), czyli w naszym przypadku:
$$a_{3}=6\cdot\frac{1}{2} \\
a_{3}=3$$
Trzeci wyraz jest opisany wyrażeniem \(2m-1\), a skoro tak, to:
$$2m-1=3 \\
2m=4 \\
m=2$$
To oznacza, że ciąg jest malejący oraz \(m=2\).
Zadanie 17. (2pkt) Ciąg arytmetyczny \((a_{n})\) jest określony dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\). Trzeci wyraz tego ciągu jest równy \((-1)\), a suma piętnastu początkowych kolejnych wyrazów tego ciągu jest równa \((-165)\).
Oblicz różnicę tego ciągu. Zapisz obliczenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie pierwszego równania.
W zadaniu skorzystamy ze wzoru na sumę \(n\) początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego:
$$S_{n}=\frac{2a_{1}+(n-1)r}{2}\cdot n$$
Nas będzie interesować suma piętnastu wyrazów, więc podstawiamy \(n=15\):
$$S_{15}=\frac{2a_{1}+14r}{2}\cdot15$$
Wiemy, że \(S_{15}=-165\), zatem:
$$-165=\frac{2a_{1}+14r}{2}\cdot15 \quad\bigg/:15 \\
-11=\frac{2a_{1}+14r}{2} \\
-22=2a_{1}+14r \\
-11=a_{1}+7r$$
Krok 2. Zapisanie drugiego równania.
Zgodnie z własnościami ciągów arytmetycznych, moglibyśmy rozpisać trzeci wyraz jako:
$$a_{3}=a_{1}+2r$$
Z treści zadania wynika, że trzeci wyraz tego ciągu jest równy \(-1\), zatem:
$$-1=a_{1}+2r$$
Krok 3. Zapisanie i rozwiązanie układu równań.
Z dwóch otrzymanych wcześniej równań możemy zbudować układ, którego rozwiązaniem będzie poszukiwana różnica ciągu:
\begin{cases}
-1=a_{1}+2r \\
-11=a_{1}+7r
\end{cases}
Ten układ można rozwiązać w dowolnie wybrany sposób, ale najprościej będzie chyba po prostu odjąć te równania stronami, otrzymując:
$$10=-5r \\
r=-2$$
Zadanie 18. (2pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) zaznaczono kąt o mierze \(\alpha\) taki, że \(tg\alpha=-3\) oraz \(90°\lt\alpha\lt180°\).
Uzupełnij zdanie. Wybierz dwie właściwe odpowiedzi spośród oznaczonych literami A-F i wpisz te litery w wykropkowanych miejscach.
Prawdziwe są zależności \(.....\) oraz \(.....\)
A. \(sin\alpha\lt0\)
B. \(sin\alpha\cdot cos\alpha\lt0\)
C. \(sin\alpha\cdot cos\alpha\gt0\)
D. \(cos\alpha\gt0\)
E. \(sin\alpha=-\frac{1}{3}cos\alpha\)
F. \(sin\alpha=-3cos\alpha\)
Wyjaśnienie:
Pamiętając o tym, że dla kątów rozwartych sinus przyjmuje wartości dodatnie, a cosinus ujemne, możemy od razu odrzucić odpowiedzi A oraz D, a nawet możemy odrzucić odpowiedź C, ponieważ iloczyn liczby dodatniej i ujemnej da wynik ujemny. To prowadzi nas wprost do wniosku, że pierwszą poprawną zależnością będzie ta z odpowiedzi B.
Teraz trzeba ustalić, która z dwóch pozostałych zależności - E czy F, jest tą poszukiwaną. Tu z pomocą przyjdą nam wzory z tablic, które można zastosować w omawianej na rysunku sytuacji, czyli:
$$sin\alpha=\frac{y}{r} \\
cos\alpha=\frac{x}{r}$$
W powyższych wzorach \(x\) oraz \(y\) to współrzędne jakiegoś punktu na lewym ramieniu kąta. W naszym przypadku możemy wziąć punkt \(P=(-1;3)\), zatem \(x=-1\) oraz \(y=3\). Długość \(r\) obliczamy z kolei ze wzoru \(r=\sqrt{x^2+y^2}\), zatem w naszym przypadku \(r=\sqrt{(-1)^2+3^2}=\sqrt{10}\). Tym samym \(sin\alpha=\frac{3}{\sqrt{10}}\) oraz \(cos\alpha=\frac{-1}{\sqrt{10}}\), czyli \(sin\alpha=-3cos\alpha\).
Zadanie 24. (2pkt) W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) dany jest równoległobok \(ABCD\), w którym \(A=(-2,6)\) oraz \(B=(10,2)\). Przekątne \(AC\) oraz \(BD\) tego równoległoboku przecinają się w punkcie \(P=(6,7)\).
Oblicz długość boku \(BC\) tego równoległoboku. Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
\(|BC|=2\sqrt{13}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Przekątne równoległoboku przecinają się w połowie swojej długości, więc punkt \(P\) jest tym samym środkiem przekątnej \(AC\). To pozwoli nam wyznaczyć współrzędne punktu \(C\).
Krok 2. Obliczenie współrzędnych punktu \(C\).
Środek odcinka \(AC\) możemy opisać wzorem:
$$P=\left(\frac{x_{A}+x_{C}}{2};\frac{y_{A}+y_{C}}{2}\right)$$
Dla przejrzystości zapisu obliczmy każdą ze współrzędnych oddzielnie:
$$x_{P}=\frac{x_{A}+x_{C}}{2} \\
6=\frac{-2+x_{C}}{2} \\
12=-2+x_{C} \\
x_{C}=14 \\
\quad \\
y_{P}=\frac{y_{A}+y_{C}}{2} \\
7=\frac{6+y_{C}}{2} \\
14=6+y_{C} \\
y_{C}=8$$
Krok 3. Obliczenie długości boku \(BC\).
Długość boku \(BC\) obliczymy ze wzoru na długość odcinka w układzie współrzędnych:
$$|BC|=\sqrt{(x_{C}-x_{B})^2+(y_{C}-y_{B})^2} \\
|BC|=\sqrt{(14-10)^2+(8-2)^2} \\
|BC|=\sqrt{4^2+6^2} \\
|BC|=\sqrt{16+36} \\
|BC|=\sqrt{52}=\sqrt{4\cdot13}=2\sqrt{13}$$
Zadanie 25. (2pkt) Wysokość graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego jest równa \(6\) (zobacz rysunek). Pole podstawy tego graniastosłupa jest równe \(15\sqrt{3}\).
Zadanie 25.1
Pole jednej ściany bocznej tego graniastosłupa jest równe:
A. \(36\sqrt{10}\)
B. \(60\)
C. \(6\sqrt{10}\)
D. \(360\)
Zadanie 25.2
Kąt nachylenia najdłuższej przekątnej graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego do płaszczyzny podstawy jest zaznaczony na rysunku:
A.
B.
C.
D.
Odpowiedź
25.1. C. \(6\sqrt{10}\)
25.2. D.
Wyjaśnienie:
Rozwiązanie 1.
Krok 1. Obliczenie długości krawędzi podstawy.
Pole sześciokąta obliczamy ze wzoru \(P=6\cdot\frac{a^2\sqrt{3}}{4}\) (czyli jest to po prostu sześć trójkątów równobocznych). Skoro więc to pole jest równe \(15\sqrt{3}\), to:
$$6\cdot\frac{a^2\sqrt{3}}{4}=15\sqrt{3} \quad\bigg/\cdot4 \\
6\cdot(a^2\sqrt{3})=60\sqrt{3} \quad\bigg/:6 \\
a^2\sqrt{3}=10\sqrt{3} \\
a^2=10 \\
a=\sqrt{10} \quad\lor\quad a=-\sqrt{10}$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, bo długość boku musi być dodatnia. Zostaje nam zatem \(a=\sqrt{10}\).
Krok 2. Obliczenie pola jednej ściany bocznej.
Interesująca nas ściana boczna jest prostokątem o bokach \(a=\sqrt{10}\) oraz \(h=6\), zatem:
$$P=\sqrt{10}\cdot6 \\
P=6\sqrt{10}$$
Rozwiązanie 2.
Poszukiwany kąt znajduje się na rysunku z czwartej odpowiedzi.
Zadanie 26. (1pkt) Ostrosłup \(F1\) jest podobny do ostrosłupa \(F2\).
Objętość ostrosłupa \(F1\) jest równa \(64\).
Objętość ostrosłupa \(F2\) jest równa \(512\).
Uzupełnij poniższe zdanie. Wpisz odpowiednią liczbę w wykropkowanym miejscu tak, aby zdanie było prawdziwe.
Stosunek pola powierzchni całkowitej ostrosłupa \(F2\) do pola powierzchni całkowitej ostrosłupa \(F1\) jest równy \(……….\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie skali podobieństwa.
Z własności podobieństwa wiemy, że jeśli skala podobieństwa jest równa \(k\), to objętość ostrosłupa podobnego będzie \(k^3\) razy większa. Bazując na informacjach z treści zadania, możemy stwierdzić, że:
$$k^3=\frac{512}{64} \\
k^3=8 \\
k=2$$
Krok 2. Ustalenie stosunku pól powierzchni ostrosłupów.
Z własności podobieństwa wiemy, że jeśli skala podobieństwa jest równa \(k\), to pole figury podobnej (czyli także pole powierzchni całkowitej bryły) będzie \(k^2\) razy większe.
Skoro tak, to ostrosłup \(F2\) będzie miał to pole \(4\) razy większe, bo \(2^2=4\).
Celem zadania jest zapisanie stosunku pola powierzchni całkowitej ostrosłupa \(F2\) względem \(F1\) (czyli tego większego względem mniejszego), zatem moglibyśmy zapisać, że ten stosunek wynosi \(4:1\).
Zadanie 27. (1pkt) Rozważmy wszystkie kody czterocyfrowe utworzone tylko z cyfr \(1, 3, 6, 8\), przy czym w każdym kodzie każda z tych cyfr występuje dokładnie jeden raz.
Liczba wszystkich takich kodów jest równa:
A. \(4\)
B. \(10\)
C. \(24\)
D. \(16\)
Wyjaśnienie:
Rozpiszmy sobie jakie cyfry mogą pojawić się na poszczególnych miejscach naszego kodu:
· Na pierwszym miejscu naszego kodu może znaleźć się każda z czterech cyfr, zatem mamy \(4\) możliwości uzupełnienia pierwszej cyfry.
· Na drugim miejscu naszego kodu może znaleźć się każda z czterech cyfr, oprócz tej, która była już wcześniej wykorzystana, zatem mamy \(3\) możliwości uzupełnienia drugiej cyfry.
· Na trzecim miejscu naszego kodu może znaleźć się każda z czterech cyfr, oprócz tych dwóch, które były już wcześniej wykorzystane, zatem mamy \(2\) możliwości uzupełnienia trzeciej cyfry.
· Na czwartym miejscu naszego kodu może znaleźć się każda z czterech cyfr, oprócz tych trzech, które były już wcześniej wykorzystane, zatem mamy \(1\) możliwość uzupełnienia czwartej cyfry.
To oznacza, że zgodnie z regułą mnożenia, wszystkich kodów będziemy mieć:
$$4\cdot3\cdot2\cdot1=24$$
Zadanie 28. (1pkt) Średnia arytmetyczna trzech liczb: \(a\), \(b\) oraz \(c\) jest równa \(9\). Średnia arytmetyczna sześciu liczb: \(a, a, b, b, c, c\) jest równa:
A. \(9\)
B. \(6\)
C. \(4,5\)
D. \(18\)
Wyjaśnienie:
To zadanie powinniśmy rozwiązać niemalże w pamięci - od razu widać, że średnia arytmetyczna się nie zmieni. Spróbujmy to sobie jednak pokazać w nieco bardziej matematyczny sposób.
Wiemy, że średnia liczb \(a\), \(b\) oraz \(c\) jest równa \(9\), czyli:
$$\frac{a+b+c}{3}=9 \quad\bigg/\cdot3 \\
a+b+c=27$$
Chcemy policzyć średnią sześciu liczb: \(a, a, b, b, c, c\), zatem:
$$śr=\frac{a+a+b+b+c+c}{6} \\
śr=\frac{a+b+c+a+b+c}{6}$$
Wiemy, że \(a+b+c=27\), więc:
$$śr=\frac{27+27}{6} \\
sr=\frac{54}{6} \\
śr=9$$
Zadanie 29. (1pkt) Na diagramie przedstawiono wyniki sprawdzianu z matematyki w pewnej klasie maturalnej. Na osi poziomej podano oceny, które uzyskali uczniowie tej klasy, a na osi pionowej podano liczbę uczniów, którzy otrzymali daną ocenę.
Mediana ocen uzyskanych z tego sprawdzianu przez uczniów tej klasy jest równa:
A. \(4,5\)
B. \(4\)
C. \(3,5\)
D. \(3\)
Wyjaśnienie:
Wszystkich uczniów mamy łącznie:
$$2+7+4+3+6+4=26$$
Jest to parzysta liczba uczniów, zatem mediana będzie średnią arytmetyczną środkowych wartości. Jeśli uporządkujemy oceny uczniów w porządku niemalejącym (czyli od najgorszych do najlepszych), to otrzymamy następujący zestaw:
$$1,1,2,2,2,...,6,6,6,6$$
Mediana będzie równa średniej arytmetycznej trzynastego i czternastego wyniku. Widzimy, że trzynasty uczeń dostał ocenę \(3\), natomiast czternasty dostał ocenę \(4\), zatem mediana będzie równa:
$$m=\frac{3+4}{2} \\
m=3,5$$
Zadanie 30. (2pkt) Dany jest pięcioelementowy zbiór \(K=\{5,6,7,8,9\}\). Wylosowanie każdej liczby z tego zbioru jest jednakowo prawdopodobne. Ze zbioru \(K\) losujemy ze zwracaniem kolejno dwa razy po jednej liczbie i zapisujemy je w kolejności losowania.
Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia A polegającego na tym, że suma wylosowanych liczb jest liczbą parzystą. Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
\(p=\frac{13}{25}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wszystkich zdarzeń elementarnych.
Nasz zbiór ma \(5\) liczb, a losowanie odbywa się ze zwracaniem (czyli możemy wylosować dwa razy ten sam wynik). To oznacza, że zgodnie z regułą mnożenia, wszystkich zdarzeń elementarnych będziemy mieć \(|Ω|=5\cdot5=25\).
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym jest sytuacja, w której wylosowana para liczb da parzystą sumę. Musimy najpierw ustalić, kiedy taka parzysta suma jest możliwa. Aby otrzymać parzystą sumę dwóch liczb, to te dwie liczby muszą być parzyste (np. \(6+8=14\)) lub też obydwie muszą być nieparzyste (np. \(5+7=12\)). Ustalmy zatem ile możemy stworzyć takich parzystych i nieparzystych par.
· Pary z parzystymi liczbami:
W zbiorze mamy dwie parzyste liczby, czyli \(6\) oraz \(8\). W związku z tym, zgodnie z regułą mnożenia, takich parzystych par możemy wylosować \(2\cdot2=4\).
· Pary z nieparzystymi liczbami:
W zbiorze mamy trzy nieparzyste liczby, czyli \(5\), \(7\) oraz \(9\). W związku z tym, zgodnie z regułą mnożenia, takich parzystych par możemy wylosować \(3\cdot3=9\).
Korzystając teraz z reguły dodawania, możemy stwierdzić, że wszystkich interesujących nas możliwości mamy \(|A|=4+9=13\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{13}{25}$$
Zadanie 31. (4pkt) W schronisku dla zwierząt, na płaskiej powierzchni, należy zbudować ogrodzenie z siatki wydzielające trzy identyczne wybiegi o wspólnych ścianach wewnętrznych. Podstawą każdego z tych trzech wybiegów jest prostokąt (jak pokazano na rysunku). Do wykonania tego ogrodzenia należy zużyć \(36\) metrów bieżących siatki
Schematyczny rysunek trzech wybiegów (widok z góry). Linią przerywaną zaznaczono siatkę.
Oblicz wymiary \(x\) oraz \(y\) jednego wybiegu, przy których suma pól podstaw tych wybiegów będzie największa. W obliczeniach pomiń szerokość wejścia na każdy z wybiegów. Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
\(x=4,5\) oraz \(y=3\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie równań.
Wiemy, że możemy zużyć \(36m\) siatki i z niej musimy zrobić wybieg, na który składają się cztery długości \(x\) (wliczając te wewnętrzne ściany) oraz sześć długości \(y\). Pierwszym równaniem jakie możemy ułożyć będzie zatem \(4x+6y=36\).
Dodatkowo wiemy, że pole powierzchni obliczamy ze wzoru \(P=a\cdot b\), co po podstawianiu danych z rysunku możemy zapisać jako:
$$P=x\cdot3y$$
Krok 2. Zapisanie wzoru funkcji \(P(x)\).
Kluczem do sukcesu będzie zapisanie pola powierzchni w postaci funkcji z jedną zmienną, czyli zmienną \(x\). Aby tego dokonać, wyznaczmy wartość \(y\) z równania \(4x+6y=36\).
$$4x+6y=36 \\
6y=-4x+36 \\
y=-\frac{2}{3}x+6$$
Podstawiając teraz \(y=-\frac{2}{3}x+6\) do równania \(P=x\cdot3y\), otrzymamy:
$$P=x\cdot3\cdot\left(-\frac{2}{3}x+6\right) \\
P=x\cdot(-2x+18) \\
P=-2x^2+18x$$
Otrzymaliśmy informację, że pole powierzchni działki można opisać wzorem \(-2x^2+18x\). Całość możemy potraktować tak jak funkcję kwadratową (dla jakiejś wartości \(x\) otrzymamy konkretną wartość \(P\)).
Od razu możemy też zapisać, że \(x\gt0\) oraz \(y\gt0\). Tym samym skoro \(y=-\frac{2}{3}x+6\), to otrzymamy założenie, że \(-\frac{2}{3}x+6\gt0\), co po rozwiązaniu tej nierówności da \(x\lt9\). Dzięki temu możemy stwierdzić, że dziedziną tej funkcji będzie \(x\in(0;9)\).
Krok 3. Wyznaczenie współrzędnych wierzchołka paraboli.
Wykresem funkcji kwadratowej jest parabola, a tutaj ta parabola będzie mieć ramiona skierowane do dołu (bo współczynnik \(a=-2\)). Sytuacja będzie więc wyglądać następująco (zwróć uwagę, że na pionowej osi nie mamy \(y\), tylko pole \(P\)):
Chcemy się dowiedzieć, dla jakiego \(x\) to pole \(P\) będzie największe, a wiemy, że parabola skierowana ramionami do dołu osiągnie swoją największą wartość w wierzchołku. Obliczmy zatem dla jakiej długości \(x\) ta największa wartość jest przyjmowana, a pomoże nam w tym wzór na współrzędną \(x_{W}\) wierzchołka paraboli:
$$x_{W}=\frac{-b}{2a} \\
x_{W}=\frac{-18}{2\cdot(-2)} \\
x_{W}=\frac{-18}{-4} \\
x_{W}=4,5$$
Wiemy już, że największa wartość jest przyjmowana, gdy \(x=4,5\), a otrzymany wynik mieści się w naszej dziedzinie. Gdybyśmy chcieli obliczyć ile wynosi ta największa wartość, to moglibyśmy skorzystać ze wzoru \(q=\frac{-Δ}{4a}\), ale nas to nie interesuje. My musimy poznać wartość \(y\). Skoro tak, to wracamy do równania \(4x+6y=36\) i podstawiając teraz \(x=4,5\), otrzymamy:
$$4\cdot4,5+6y=36 \\
18+6y=36 \\
6y=18 \\
y=3$$
Tym samym powierzchnia naszych wybiegów będzie największa, gdy \(x=4,5\) metra oraz \(y=3\) metry.
Pojawi się formuła 2015 z tego roku?
Pojawi, ale najpierw zajmę się formułą 2023 :) Podejrzewam, że sporo zadań się powtórzy, więc zawsze to będzie jakieś odniesienie :) Rozwiązania będą tutaj: https://szaloneliczby.pl/matura-podstawowa-matematyka-maj-2024-stara-matura-odpowiedzi/
Tak, większość zadań jest 1:1 takie samo bym powiedział
niektóre są takie ale, wielu nie mieliście co 2015.
Korepetytorzy też z niecierpliwością czekają na arkusz!!! Trzymam kciuki za wszystkich maturzystów i pamiętajcie, że to TYLKO maturka. Jeśli nie planujecie iść na studia to sam wynik nie ma dużego znaczenia. Jeśli planujecie a nie pójdzie to na spokojnie można ją poprawić – to nie jest żaden wyznacznik!!! Powodzenia!
Mi się nie podobała bardzo
Czy trzeba było zapisywać założenia/dziedzinę do optymalizacji i wielomianu w zadaniu otwartym? I czy jeżeli tego nie zapisałam, to czy odejmą mi punkty za to?
Na pewno warto zapisać, ale czy będą za to odejmować punkty – tego nie wiem, bo wszystko zależy od klucza oceniania ;)
Chcę powiedzieć tylko że ten ktokolwiek kryje się pod nazwą Szalone Liczby jest cudowną osobą i dzięki niemu/jej wiele ludzi na pewno coś z matmy potrafi zrozumieć. Robisz serio mega robotę. Pełen szacunek
do optymalizacji obowiązkowo trzeba, cały punkt jest za to; do wielomianu nie trzeba
od wielu lat sprawdzam matury i dziedzinę w zadaniu 31 trzeba :); w wielomianach-nie
na podstawie podobno nie
Do wielomianu dziedziny raczej nie trzeba, a w optymalizacji na 99% trzeba obliczyć dziedzinę
trzeba poczekać na kryteria oceniania
Czy za same podane wzory będą punkty w zadaniach za 2-3 punkty?
Nie no, za same wzory to raczej punktów nie będzie… :(
Będzie powyżej 30%, z 50%
Czy za brak odpowiedzi pisemnej w zadaniu z optymalizacji będzie odejmowany punkt? Czy wyliczenie x i y wystarczy
według mnie wystarczy, tylko trzeba podkreślić że to jest odpowiedź końcowa
a myślcie że jak to zadanie z wielomianami zrobiłam całe dobrze tylko nie zapisałam tej opcji, że x= -pierwiastek z 3 to będą 2 punkty za resztę?
1 punkt bedzie
To co trzeba było napisać na 2 punkty? Jak się dało odpowiedź 2 i pierwiastek z 3, ale bez -pierwiastek z 3
Zobaczymy w kluczu odpowiedzi – generalnie jest szansa, że to będą właśnie 2 punkty ;)
wg mojego wieloletniego doświadczenia jako egzaminator- będą 2 pkt:)
czy w zadaniu z prawdopobieństwem za samą omegę jest 1pkt?
tak
Prawdopodobnie tak :)
Najpierw szybko same odpowiedzi (ja to liczę w pośpiechu) :) A potem będą pełne rozwiązania z wyjaśnieniami (daj mi jeszcze godzinkę).
czy w zadaniu ze stosunkiem pól ostrosłupów (?) jeśli napisałam że stosunek pół wynosi 4 to mi zaliczą czy powinnam napisać np 4/1?
Zaliczą, to jest dokładnie to samo
Na 99,9% obydwie formy będą zaliczone ;)
A jak wpisalem 1:4
A to za to rozwiązanie będzie niestety 0 punktów, bo ono jest już błędne…
też napisałam 4 i się tak zastanawiam czy zaliczą czy nie
Zaliczą ;)
Czemu ma być źle? ;)
trudne, obym zdał
Czy za brak jednostek w odpowiedzi w optymalizacji odejmą punkt?
Moim zdaniem nie ;)
dzień dobry, ja mam pytanie odnośnie mediany. w szkole uczyli, ze trzeba uporzdkować od najmniejszej do najwiekszej i na srodku lezy mediana. skoro jest 26 uczniow to 13 jest na srodku i nie powinna licyc sie tylko srodkowa cyfra, a dodaje sie i dzieli przy nieparzystej?
No właśnie przy parzystej ilości uczniów będziemy patrzeć na średnią arytmetyczną – czyli tutaj na 13-stego i 14-stego ucznia ;)
Jak myślicie jak w optyamlziji pominąłem te przegrody w środku i zapisałem zamiast 4x 2x to dostanę jakiś punkt?
Kurde, mam tak samo i tak mnie to boli, ale ja liczę, że chociaż jeden wpadnie, bo jeden bok powinien wyjść dobrze
A czy w zadaniu 29 nie będzie 3 przypadkiem
Na pewno nie ;)
a ile punktów bedzie jeśli w zadaniu 9 wpisałem x1= 3 x2=-3 i x3= 2
2 pkt
być może tylko 1 pkt;( zobaczymy co będzie w kluczu
Nigdy nie byłem dobry z matematyki, dlatego tegoroczny arkusz był dla mnie ciężki. Patrząc na odpowiedzi, prawdopodobnie zdałem. Dziękuje osobie prowadzącą stronę szaloneliczby za pomoc <3
A zadanie 30 napewno dobrze ? Bo liczyłem trzy razy i wyszło 16/25
Tu na 100% jest dobrze policzone, to wręcz w 5 sekund byłem w stanie obliczyć ;)
13/25 wyszło na bank
13/25
Są różne wersje tego arkusza, czy tylko jedna? W sensie, że np. u kogoś w 1 zadaniu poprawna jest odpowiedź B, a u kogoś ta poprawna odpowiedź jest pod literką np. D?
są, ja miałam tą 2 wersje właśnie
Są różne wersje
Tak, są różne – prawdopodobnie są dwie ;) Chodzi o to, aby uczniowie od siebie nie ściągali.
Czy w 31 zadaniu za brak jednostki w odpowiedzi i założenia jedynie w formie x > 0 i y > 0 mogą odjąć punkty?…
Za jednostkę punktów raczej nie zabiorą. Za założenia mogą odebrać, ale to wszystko zależy od klucza oceniania…
za jednostki -nie, ale za dziedzinę (jeśli tylko tak zapisałeś) to na 99,999% zabierzemy
Po co dziedzina w zadaniu z geometrii, przecież nie może wyjść ujemny metraż działki. To tak, jakby robić dziedzinę do pitagorasa.
zadanie 29. Nie powinno wyjść 4? Wszystkich liczb jest 28 więc medianę bierzemy z pozycji 14 i 15, a obie te miejsca mają wartość 4.
Wszystkich liczb jest 26, więc bierzemy z pozycji 13 i 14 ;) Na pewno tam jest więc 3,5 :)
ojć. no cóż… punkt mniej
Mediana zbioru parzystego to koncepcja tak samo naturalna (lub absurdalna – jak kto woli) jak silnia z półtora.
a w 23 nie powinno być po prostu 1/2??
A podstaw sobie m=1/2 i zobacz co wyjdzie ;) No wyjdzie wtedy źle, bo pierwsza prosta będzie miała współczynnik a=1,5 natomiast druga ma a=-2, czyli iloczyn tych liczb nie będzie równy -1 (a musi być, by proste były prostopadłe)
Mam pytanie dotyczące zadania 26. Mianowicie napisałem że stosunek to 4, a w odpowiedziach widnieje 4:1, więc jak myślisz – dadzą punkt za to, czy jednak różni się to w jakiś sposób 4 od 4:1?
I taka i taka odpowiedź będzie na pewno uznana ;) Ja sam zapisałem 4:1 :)
Jak na razie odpowiedzi, które są podane według mnie są dobre, bo się pokrywają z tym co sama zrobiłam. Tak trzymaj, czekam na ciąg dalszy
O, i za taki komentarz dziękuję, bo to znaczy że mnie tutaj pilnujecie w tym szalonym tempie rozwiązywania :D
w zadaniu 24 zostawiłem wynik pierwiastek z 52 i nie wyciągnąłem, będzie zaliczone?
Będzie ;)
w takim razie lece po 90% !!!!! wszystko dzięki tobie
To przede wszystkim dzięki Tobie! ;) Gratuluję! :)
kiedy będzie formuła 2015
Będzie pewnie wczesnym wieczorem, jeszcze tutaj muszę porozpisywać zadania ;) Arkusz będzie tutaj: https://szaloneliczby.pl/matura-podstawowa-matematyka-maj-2024-stara-matura-odpowiedzi/
czy beda rozpisane opowiedzi jak w zeszlych latach np 1 A ,2 B ale w zależnosci od grupy w krorej sie było ??
No przecież są już rozpisane odpowiedzi ;) Nie mam jak rozpisać innych grup niż ta, która jest w pliku PDF od CKE – zresztą te grupy niczym się nie różnią poza kolejnością odpowiedzi ;)
dziękuje za odpowiedz ;) ja w pierwszym zadaniu miałam poprawna odpowiedz B. nie wszystkie odpowiedzi pamiętam a spisałam sobie tylko nr zadania i literkę :d
W 31 zadaniu jaka powinna być dziedzina? Wszędzie jest napisane, że od x należy do przedziału od (0,9), ale ja jeszcze uwzględniłam to, że 3y jest większe od x i że x jest większe od y
Cała reszta nie ma znaczenia – można dopisać, ale najważniejsze jest to, że x jest z przedziału 0;9 ;)
Czy jak w zadaniu 3 nie rozbiłem 5 na 2 i 3 tylko zostawiłem w formie 3(n2+2n)+5 i potem słownie zapisałem że 5 po podzieleniu przez 3 daje reszte 2 a nawias jest liczbą podzielną przez 3 to dostane 1pkt/2 czy raczej 0pkt?
Wszystko zależy od tego, czy dałeś dobre wyjaśnienie ;) Minimum 1 punkt będzie za to :)
Czy jeśli w ostatnim zadaniu mam dobry wynik, ale dotarłam do tego innym sposobem, to będę miała punkt?
Zależy jaki to jest sposób :D Jeśli strzelałaś i metodą prób i błędów poznałaś odpowiedź, to na pewno nie będzie to max punktów (co najwyżej 1 punkt będzie)
zad. 31. Czy w przypadku zapisania wzoru na pole jako x*y a nie 3(x*y) robi to róznice? wyniki mam dobre
Obie funkcje opisujące pola mają wspólny wierzchołek, ale to jednak inne funkcje. Moim zdaniem, co najmniej jeden punkt mniej.
Na jedno wychodzi bo jak pole 1/3 jest największe to pole całości też jest największe bo wybiegi są identyczne.
Prawdopodobnie jedno i drugie podejście będzie prawidłowe, bo faktycznie na jedno wychodzi ;)
Czemu w zadaniu 20 odpowiedź to B, jeśli z twierdzenia o dwusiecznej AC/BC = AD/DB?
Ale tutaj nie ma wierzchołków ABCD ;)
czy zaliczą mi zadanie 26 jak napisałem 4, zamiast 4:1
To pytanie już było parę razy – zaliczą zaliczą ;)
czy w optymalizacji jak napisalo sie pole jako p=xy zamiast p=3xy to traci sie punkt jak dziedzina i odpowiedzi jest zgodna?
Jeśli w przypadku 3 zadania zostawiłam działanie w formie 3⋅(n+2n+1)+2 i napisałam, że jest podzielna przez 3, ponieważ 3 jest na początku i każda liczba pomnożona przez 3 będzie przez nie podzielna, a +2 za nawiasem oznacza, że reszta z dzielenia będzie wynosiła właśnie 2, ale nie zapisałam, że cały wraz w nawiasie to liczba naturalna, a jedynie, że n to liczba naturalna, to będzie za to 1 czy 2 punkty?
Moim zdaniem zaliczą wtedy, jeśli zapisałaś dlaczego n^2+2n+1 (czyli to co jest w nawiasie) jest dodatnią liczbą całkowitą (no bo o to tak naprawdę w tym chodzi). Można więc było nie zwijać tego z użyciem wzoru skróconego mnożenia, ale wyjaśnienie wypadałoby napisać.
Jak w odpowiedzi do 14.1 napisałem a nie xe to będzie pkt?
Nie powinno być problemu ;)
Dzięki kursowi, który kupiłem na Pana stronie zdałem tegoroczną maturę na 66%.
Rok temu miałem 22 i 27% z próbnych i nie zostałem dopuszczony do matur. Bardzo dziękuję matematyka zawsze była dla mnie czarną magią, ale dzięki Pana filmikom udało mi się nauczyć i w końcu zdać matmę.
Miło mi to czytać, zwłaszcza w taki dzień :) Gratuluję świetnego wyniku i życzę Ci samych sukcesów w dorosłym życiu! :)
Czy w zadaniu 3 za napisanie 3n2+6n+5 bedzie już (prawdopodobnie) 1pkt czy dopiero później?
Na 99% to za mało – trzeba właśnie ten jeden kroczek dalej zrobić na 1 punkt…
Czy jeśli w zadaniu na optymalizację zapisałem 4x+6y=36 to jest szansa na jakiś punkcik?
Wydaje się, że to trochę za mało ;(
Czy jeżeli nie napisałam dziedziny w ostatnim zadaniu ale zrobiłam wszystkie obliczenia dobrze to dostanę 4 punkty?
Różni ludzie różnie mówią ;) Wydaje mi się, że jednak dziedzina jest potrzebna do pełnej punktacji.
Jaka powinna wyjść długość boku BC w zad 24?
To zadanie jest już zrobione – to będzie 2 pierwiastki z 13 ;)
Czy jak w 31 zadaniu robią dziedzinę to oprócz x,y >0, zawarłam również, że 3y>x i, że x<y czy to błąd?
nie, bo 3y>x to nie jest prawda
Dlaczego w 19 zadaniu nie uwzględniono odpowiedzi d
Bo tam wychodzi po prostu sam sinus ;)
Czy jeśli w trzecim zadaniu zamiast √3 i -√3 dałam po prostu 3 i -3 to ile punktów wtedy? Jedynie miałam dobry wynik, że 2
W takim razie będzie 1 punkt za to zadanie ;)
Jeśli w 26 zapisaem samą 4, jest szansa na punkt?
Tak ;)
Jeżeli wyniki są poprawne to na luzie mam zdane, prawie 50% z samych zamkniętych. Ta strona bardzo mi pomogła w nauce. Dzięki :)
Na pewno te wyniki są poprawne, tak więc gratuluję! :)
Jak mam napisane x=9/2 a miało być 4,5 to też mi zaliczą co nie?
No pewnie, że tak ;)
Kiedy będzie dostępny arkusz online?
Ojj na to to potrzebuję jeszcze jednego dodatkowego dnia, bo jeszcze muszę Formułę 2015 ogarnąć ;)
Czy w zadaniu 17 jeśli obliczyłam r za pomocą ósmego wyrazu 15(a+7)=-165 /:15 zamiast użyć wzoru, a wynik wyszedł poprawienie, to mogę liczyć na punkt?
Dość przypadkowo Ci w takim razie wyszedł ten wynik ;) Prawdę mówiąc nie wiem jak to będzie, ale myślę, że ktoś to potraktuje jako skrót myślowy i zaliczą ;)