Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Maj 2017
Zadanie 7. (1pkt) Wskaż rysunek, na którym jest przedstawiony zbiór wszystkich rozwiązań nierówności \(2-3x\ge4\).
Wyjaśnienie:
$$2-3x\ge4 \\
-3x\ge2 \quad\bigg/:(-3) \\
x\le-\frac{2}{3}$$
Pamiętaj, że dzieląc przez liczbę ujemną musimy zmienić znak nierówności.
Rozwiązanie naszej nierówności zostało więc przedstawione na czwartym rysunku.
Zadanie 20. (1pkt) Dany jest okrąg o środku \(S=(2,3)\) i promieniu \(r=5\). Który z podanych punktów leży na tym okręgu?
A. \(A=(-1,7)\)
B. \(B=(2,-3)\)
C. \(C=(3,2)\)
D. \(D=(5,3)\)
Wyjaśnienie:
I sposób - wyznaczając równanie okręgu.
Krok 1. Wyznaczenie równania okręgu.
To zadanie najprościej jest rozwiązać wyznaczając sobie równanie okręgu, które tak naprawdę polega tylko na podstawieniu danych z treści zadania. Okrąg o środku \(S=(a;b)\) i promieniu \(r\) możemy opisać równaniem:
$$(x-a)^2+(y-b)^2=r^2$$
Podstawiając współrzędne \(S=(2,3)\) i promień \(r=5\) otrzymamy:
$$(x-2)^2+(y-3)^2=5^2 \\
(x-2)^2+(y-3)^2=25$$
Krok 2. Sprawdzenie który z punktów leży na okręgu.
Jeśli punkt leży na okręgu to będzie spełniał to równanie, które wyznaczyliśmy sobie przed chwilą. Musimy więc podstawiać po kolei współrzędne i jak się za chwilę okaże już pierwsza odpowiedź będzie tą poszukiwaną. Podstawiając \(A=(-1;7)\) otrzymamy:
$$(-1-2)^2+(7-3)^2=25 \\
(-3)^2+4^2=25 \\
9+16=25 \\
25=25 \\
L=P$$
To oznacza, że punkt \(A\) leży na naszym okręgu i już dalej nie musimy sprawdzać kolejnych punktów.
II sposób - sprawdzając długości poszczególnych odcinków.
Gdybyśmy nie znali zagadnienia jakim jest równanie okręgu, to możemy jeszcze skorzystać ze wzoru na długość odcinka w układzie współrzędnych. Wyznaczylibyśmy wtedy po kolei długości odcinków \(SA\), \(SB\), \(SC\) oraz \(SD\), a prawidłową odpowiedzią będzie ten punkt, który z punktem \(S\) stworzy odcinek o długości \(5\) (bo \(r=5\)).
$$|SA|=\sqrt{(x_{A}-x_{S})^2+(y_{A}-y_{S})^2} \\
|SA|=\sqrt{(-1-2)^2+(7-3)^2} \\
|SA|=\sqrt{(-3)^2+4^2} \\
|SA|=\sqrt{9+16} \\
|SA|=\sqrt{25} \\
|SA|=5$$
Zadanie 25. (1pkt) Ze zbioru dwudziestu czterech kolejnych liczb naturalnych od \(1\) do \(24\) losujemy jedną liczbę. Niech \(A\) oznacza zdarzenie, że wylosowana liczba będzie dzielnikiem \(24\). Wtedy prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) jest równe:
A. \(\frac{1}{4}\)
B. \(\frac{1}{3}\)
C. \(\frac{1}{8}\)
D. \(\frac{1}{6}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby wszystkich zdarzeń elementarnych.
Skoro losujemy jedną z dwudziestu czterech liczb, to wszystkich zdarzeń elementarnych mamy: \(|Ω|=24\).
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym będzie trafienie na liczbę, która jest dzielnikiem liczby \(24\). Wypiszmy więc jakie dzielniki ma liczba \(24\):
$$D_{24}=\{1,2,3,4,6,8,12,24\}$$
Widzimy wyraźnie, że jest to osiem różnych dzielników, zatem: \(|A|=8\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{8}{24}=\frac{1}{3}$$
Zadanie 26. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(8x^2-72x\le0\).
Odpowiedź
\(x\in\langle0;9\rangle\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Oczywiście tę nierówność można obliczyć metodą delty, pamiętając tylko o tym, że w tym przypadku \(c=0\). Istnieje jednak znacznie prostsza metoda na wyznaczenie miejsc zerowych. Przyrównujemy wielomian do zera i zapisujemy go w postaci iloczynowej:
$$8x^2-72x=0 \\
8x(x-9)=0 \\
8x=0 \quad\lor\quad x-9=0 \\
x=0 \quad\lor\quad x=9$$
Krok 2. Szkicowanie wykresu paraboli.
Ramiona paraboli będą skierowane do góry, bo współczynnik \(a=8\) (czyli jest dodatni). Zaznaczamy na osi wyznaczone przed chwilą miejsca zerowe, pamiętając o tym że kropki będą zamalowane (bo w nierówności wystąpił znak \(\le\)).
Krok 3. Odczytanie rozwiązania.
Interesują nas wartości mniejsze lub równe zero, zatem poprawnym rozwiązaniem tej nierówności będzie przedział \(x\in\langle0;9\rangle\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz miejsca zerowe, a w dalszej części zadania popełnisz błędy (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy błędnie wyznaczysz miejsca zerowe funkcji (np. w wyniku błędu rachunkowego przy liczeniu delty), ale dalszy tok rozwiązywania będzie poprawny.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik (w postaci zapisanego przedziału lub w formie graficznej).
Zadanie 27. (2pkt) Wykaż, że liczba \(4^{2017}+4^{2018}+4^{2019}+4^{2020}\) jest podzielna przez \(17\).
Odpowiedź
Udowodniono wyłączając odpowiednie czynniki przed nawias.
Wyjaśnienie:
Aby wykazać, że dana liczba jest podzielna przez \(17\) to dobrze byłoby zamienić to dodawanie na iloczyn liczb (wyłączając przed nawias odpowiednie wartości) i to w taki sposób by jednym z czynników była albo liczba \(17\) albo jej wielokrotność. Na początku warto wyciągnąć przed nawias wartość \(4^{2017}\):
$$4^{2017}+4^{2018}+4^{2019}+4^{2020}= \\
=4^{2017}\cdot(1+4^1+4^2+4^3)= \\
=4^{2017}\cdot(1+4+16+64)= \\
=4^{2017}\cdot85= \\
=4^{2017}\cdot17\cdot5$$
Doprowadzenie równania do tej postaci kończy nasz dowód, bo skoro jednym z czynników równania jest liczba \(17\), to całe działanie jest także podzielne przez \(17\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyłączysz odpowiedni czynnik przed nawias i zapiszesz liczbę np. w postaci \(4^{2017}\cdot(1+4^1+4^2+4^3)\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik (w postaci zapisanego przedziału lub w formie graficznej).
Zadanie 28. (2pkt) Dane są dwa okręgi o środkach w punktach \(P\) i \(R\), styczne zewnętrznie w punkcie \(C\). Prosta \(AB\) jest styczna do obu okręgów odpowiednio w punktach \(A\) i \(B\) oraz \(|\sphericalangle APC|=α\) i \(|\sphericalangle ABC|=β\) (zobacz rysunek). Wykaż, że \(α=180°-2β\).
Odpowiedź
Udowodniono wykorzystując własności kątów.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku poglądowego.
Musimy dostrzec dwie bardzo ważne rzeczy.
Po pierwsze \(|\sphericalangle CBR|=|\sphericalangle BCR|\), bo trójkąt \(CRB\) jest równoramienny (ramiona mają długość promienia okręgu).
Po drugie \(|\sphericalangle PAB|=90°\) oraz \(|\sphericalangle ABR|=90°\), bo promienie okręgów poprowadzone do stycznej są do niej prostopadłe.
Spróbujmy więc nanieść na nasz rysunek te oznaczenia i jeszcze może dodatkowo zapiszmy, że \(|\sphericalangle PCB|=δ\) (przyda nam się to w kolejnym kroku):
Krok 2. Wyznaczenie miar kątów \(γ\) oraz \(δ\).
Skoro \(|\sphericalangle ABR|=90°\), to możemy napisać, że:
$$β+γ=90° \\
γ=90°-β$$
Kąt \(δ\) wyznaczymy z własności kątów przyległych:
$$|\sphericalangle PCB|+|\sphericalangle BCR|=180° \\
δ+γ=180°$$
Podstawiając wyznaczoną przed chwilą wartość \(γ=90°-β\) otrzymamy:
$$δ+90°-β=180° \\
δ=90°+β$$
Krok 3. Wyznaczenie miary kąta \(α\).
Patrzymy na czworokąt \(ABCP\). Suma miar tego czworokąta musi być równa \(360°\), zatem:
$$90°+β+δ+α=360° \\
90°+β+(90°+β)+α=360° \\
180°+2β+α=360° \\
α=180°-2β$$
Udało nam się wyznaczyć dokładnie taką samą wartość kąta \(α\) jak w treści zadania, więc dowód możemy uznać za skończony.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wykorzystasz własności trójkątów równoramiennych i/lub stycznych do okręgu, zapiszesz (lub zaznaczysz na rysunku) poszczególne miary kątów powiązując je z kątami \(α\) oraz \(β\) (patrz: Krok 1 oraz 2.).
Uwaga: W zadaniu jest bardzo dużo dróg dojścia do uzasadnienia, możesz więc przyznać sobie 1 punkt także za zapisanie zupełnie innych relacji, byleby były one powiązane z kątami \(α\) oraz \(β\) i by prowadziły do ostatecznego rozwiązania.
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 29. (4pkt) Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona dla wszystkich liczb rzeczywistych \(x\) wzorem \(f(x)=ax^2+bx+c\). Największa wartość funkcji \(f\) jest równa \(6\) oraz \(f(-6)=f(0)=\frac{3}{2}\). Oblicz wartość współczynnika \(a\).
Odpowiedź
\(a=-\frac{1}{2}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku poglądowego.
Na podstawie danych z treści zadania możemy naszkicować parabolę i spróbujmy zrobić to dość dokładnie, czyli tak aby przecięła nam oś igreków w punkcie \(y=\frac{3}{2}\) (bo \(f(0)=\frac{3}{2}\)) no i tak, żeby miała najwyższą wartość równą \(6\). I tu też ważna uwaga - skąd mamy wiedzieć, czy ramiona tej paraboli są skierowane do dołu czy do góry? Skoro funkcja kwadratowa przyjmuje jakąś największą wartość, no to jej wierzchołek musi być na samej górze paraboli, więc ramiona będą skierowane do dołu.
Dodatkowo zaznaczyłem na rysunku punkt \(S\). Jest to środek odcinka \(AB\). Przyda nam się on do zrozumienia tego jak obliczyć brakującą współrzędną wierzchołka.
Krok 2. Wyznaczenie współrzędnej \(x_{W}\) wierzchołka paraboli.
Wiemy, że nasz wierzchołek ma współrzędne \(W=(p;6)\). Brakuje nam pierwszej współrzędnej, ale wiemy że będzie ona jednakowa jak współrzędna iksowa punktu \(S\), bo wierzchołek leży dokładnie nad punktem \(S\). Zatem współrzędna iksowa wierzchołka może zostać wyliczona ze wzoru na środek odcinka \(AB\):
$$p=\frac{x_{A}+x_{B}}{2} \\
p=\frac{-6+0}{2} \\
p=-3$$
To oznacza, że znamy już pełne współrzędne wierzchołka paraboli \(P=(-3;6)\).
Krok 3. Zapisanie wzoru w postaci kanonicznej.
Znając współrzędne wierzchołka możemy skorzystać z postaci kanonicznej funkcji kwadratowej:
$$f(x)=a(x-p)^2+q \\
f(x)=a(x-(-3))^2+6 \\
f(x)=a(x+3)^2+6$$
Krok 4. Wyznaczenie wartości współczynnika \(a\).
Do powyższego wzoru funkcji wystarczy już tylko podstawić współrzędne jednego ze znanych nam punktów (musi to być inny punkt niż wierzchołek). Podstawmy więc współrzędne punktu przecięcia się paraboli z osią igreków, czyli \((0;\frac{3}{2})\) i tym samym wyznaczymy poszukiwaną wartość współczynnika \(a\):
$$f(x)=a(x+3)^2+6 \\
\frac{3}{2}=a(0+3)^2+6 \\
\frac{3}{2}=9a+6 \\
\frac{3}{2}=9a+\frac{12}{2} \\
9a=-\frac{9}{2} \\
a=-\frac{1}{2}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz pierwszą współrzędną wierzchołka \(x_{W}=-3\) (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy zapiszesz wzór w postaci kanonicznej \(y=a(x-p)^2+q\) i zapiszesz, że \(q=6\).
ALBO
• Gdy zapiszesz równanie \(-\frac{Δ}{4a}=6\).
2 pkt
• Gdy zapiszesz wzór w postaci kanonicznej z podstawionymi współrzędnymi wierzchołka: \(y=a(x+3)^2+6\) (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy zapiszesz układ trzech równań z trzema niewiadomymi: \(a(-6)^2+b(-6)+c=\frac{3}{2}\) oraz \(a\cdot0-b\cdot0+c=\frac{3}{2}\) oraz \(-\frac{b^2-4ac}{4a}=6\),
3 pkt
• Gdy doprowadzisz zadanie do równania z jedną niewiadomą np. \(\frac{3}{2}=a(0+3)^2+6\) (patrz: Krok 4.).
ALBO
• Gdy obliczysz, że współczynnik \(b=3\) oraz \(c=\frac{3}{2}\).
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 30. (2pkt) Przeciwprostokątna trójkąta prostokątnego ma długość \(26cm\), a jedna z przyprostokątnych jest o \(14cm\) dłuższa od drugiej. Oblicz obwód tego trójkąta.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wypisanie danych i wykorzystanie ich w Twierdzeniu Pitagorasa.
Zgodnie z treścią zadania:
\(x\) - długość pierwszej przyprostokątnej (w cm)
\(x+14\) - długość drugiej przyprostokątnej (w cm)
\(26\) - długość przeciwprostokątnej (w cm)
Możemy zatem ułożyć i rozwiązać następujące równanie:
$$x^2+(x+14)^2=26^2 \\
x^2+x^2+28x+196=676 \\
2x^2+28x+196=676 \\
2x^2+28x-480=0 \quad\bigg/:2 \\
x^2+14x-240=0$$
Ostatni krok z podzieleniem obu stron przez \(2\) nie jest konieczny, ale dzięki temu będziemy bazować na nieco mniejszych liczbach.
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Współczynniki: \(a=1,\;b=14,\;c=-240\)
$$Δ=b^2-4ac=14^2-4\cdot1\cdot(-240)=196-(-960)=1156 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{1156}=34$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-14-34}{2\cdot1}=\frac{-48}{2}=-24 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-14+34}{2\cdot1}=\frac{20}{2}=10$$
Ujemne rozwiązanie oczywiście odrzucamy, dlatego zostaje nam jedynie \(x=10\).
Krok 3. Obliczenie obwodu trójkąta.
Zgodnie z naszymi oznaczeniami z kroku pierwszego, boki trójkąta mają długość \(10\), \(24\) oraz \(26\), zatem obwód tej figury jest równy:
$$Obw=10+24+26=60[cm]$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz równanie kwadratowe z jedną niewiadomą np. \(x^2+(x+14)^2=26^2\) (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy zapiszesz układ równań: \(a^2+b^2=26^2\) oraz \(x^2+(x+14)^2=26^2\).
ALBO
• Gdy odgadniesz wszystkie długości boków trójkąta: \(10, 24, 26\) oraz podasz obwód \(Obw=60\), ale nie uzasadnisz (np. Twierdzeniem Pitagorasa), że jest to trójkąt prostokątny.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
ALBO
• Gdy odgadniesz wszystkie długości boków trójkąta: \(10, 24, 26\) oraz podasz obwód \(Obw=60\) i uzasadnisz (np. Twierdzeniem Pitagorasa), że jest to trójkąt prostokątny.
Zadanie 31. (2pkt) W ciągu arytmetycznym \((a_{n})\), określonym dla \(n\ge1\), dane są: wyraz \(a_{1}=8\) i suma trzech początkowych wyrazów tego ciągu \(S_{3}=33\). Oblicz różnicę: \(a_{16}-a_{13}\).
Odpowiedź
\(a_{16}-a_{13}=9\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie różnicy ciągu arytmetycznego.
Ze wzoru na \(n\)-ty wyraz ciąg arytmetycznego \(a_{n}=a_{1}+(n-1)r\) możemy zapisać, że:
$$a_{2}=a_{1}+r \\
a_{3}=a_{1}+2r$$
Skoro \(a_{1}=8\) oraz suma trzech początkowych wyrazów jest równa \(S_{3}=33\), to:
$$S_{3}=33 \\
a_{1}+a_{2}+a_{3}=33 \\
a_{1}+a_{1}+r+a_{1}+2r=33 \\
3\cdot8+3r=33 \\
24+3r=33 \\
3r=9 \\
r=3$$
Krok 2. Obliczenie wartości różnicy \(a_{16}-a_{13}\).
$$a_{16}=a_{1}+15r \\
a_{13}=a_{1}+12r$$
Zatem:
$$a_{16}-a_{13}=a_{1}+15r-(a_{1}+12r)=3r=3\cdot3=9$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz różnicę ciągu \(r=3\) (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy zapiszesz, że \(a_{1}+r=11\) lub \(a_{2}=11\) lub \(a_{16}-a_{13}=3r\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 32. (5pkt) Dane są punkty \(A=(-4,0)\) i \(M=(2,9)\) oraz prosta \(k\) o równaniu \(y=-2x+10\). Wierzchołek \(B\) trójkąta \(ABC\) to punkt przecięcia prostej \(k\) z osią \(Ox\) układu współrzędnych, a wierzchołek \(C\) jest punktem przecięcia prostej \(k\) z prostą \(AM\). Oblicz pole trójkąta \(ABC\).
Odpowiedź
\(P=34\frac{5}{7}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku poglądowego.
Zróbmy sobie prosty szkic tej całej sytuacji i zaznaczmy w układzie współrzędnych dane z treści zadania:
Musimy wyznaczyć współrzędne punktu \(B\) (potrzebne będą do wyznaczenia długości podstawy) oraz współrzędne punktu \(C\) (potrzebne do wyznaczenia wysokości trójkąta).
Krok 2. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(B\).
Wyznaczenie współrzędnych tego punktu jest stosunkowo dość proste, bo jest to tak naprawdę miejsce zerowe prostej \(k\) (tak wynika z treści zadania). Można więc powiedzieć, że \(B=(x;0)\) zatem podstawiając te współrzędne do prostej o równaniu \(y=-2x+10\) otrzymamy:
$$-2x+10=0 \\
-2x=-10 \\
x=5$$
To oznacza, że \(B=(5;0)\).
Krok 3. Wyznaczenie równania prostej przechodzącej przez punkty \(A\) oraz \(M\).
Skoro znamy współrzędne obydwu tych punktów to możemy skorzystać ze wzoru na równanie prostej albo też zbudować prosty układ równań. Szybciej będzie chyba skorzystać ze wzoru:
$$(y-y_{A})(x_{M}-x_{A})-(y_{M}-y_{A})(x-x_{A})=0 \\
(y-0)(2-(-4))-(9-0)(x-(-4))=0 \\
(y-0)(2+4)-9\cdot(x+4)=0 \\
(y-0)\cdot6-9\cdot(x+4)=0 \\
6y-9x-36=0 \\
6y=9x+36 \quad\bigg/:6 \\
y=\frac{3}{2}x+6$$
Krok 4. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(C\).
Stworzymy układ równań składających się z dwóch prostych, których miejscem przecięcia się są właśnie współrzędne punktu \(C\).
\begin{cases}
y=-2x+10 \\
y=\frac{3}{2}x+6
\end{cases}
Korzystając z metody podstawiania otrzymujemy:
$$-2x+10=\frac{3}{2}x+6 \quad\bigg/\cdot2 \\
-4x+20=3x+12 \\
-7x=-8 \\
x=\frac{8}{7}$$
Współrzędną \(y\) obliczmy podstawiając wartość \(x=\frac{8}{7}\) do jednego z równań:
$$y=-2\cdot\frac{8}{7}+10 \\
y=\frac{-16}{7}+10 \\
y=\frac{-16}{7}+\frac{70}{7} \\
y=\frac{54}{7}$$
Mamy zatem: \(C=\left(\frac{8}{7};\frac{54}{7}\right)\).
Krok 5. Obliczenie pola trójkąta.
Do obliczenia pola trójkąta potrzebujemy jeszcze poznać długości podstawy trójkąta i wysokości.
• Długość podstawy trójkąta: \(|AB|=5+4=9\) (wynika to bezpośrednio z rysunku - pięć jednostek z punktu \(A\) do środka układu współrzędnych plus cztery jednostki ze środka układu współrzędnych do punktu \(B\)).
• Wysokość trójkąta to tak naprawdę współrzędna igrekowa punktu \(C\), czyli \(H=\frac{54}{7}\).
Pole trójkąta jest więc równe:
$$P=\frac{1}{2}\cdot|AB|\cdot H \\
P=\frac{1}{2}\cdot9\cdot\frac{54}{7} \\
P=\frac{1}{2}\cdot\frac{486}{7} \\
P=\frac{243}{7}=34\frac{5}{7}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz współrzędne \(B=(5;0)\) (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy wyznaczysz współczynnik kierunkowy prostej \(AB\): \(a=-\frac{3}{2}\).
2 pkt
• Gdy wyznaczysz równanie prostej \(AM\), czyli \(y=\frac{3}{2}x+6\) (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy zapiszesz zależność między długościami odcinków \(CD\) oraz \(DA\) (gdzie punkt \(D\) jest miejscem przecięcia się wysokości trójkąta z osią iksów): \(\frac{|CD|}{|AD|}=\frac{3}{2}\).
3 pkt
• Gdy wyznaczysz współrzędne \(C=\left(\frac{8}{7};\frac{54}{7}\right)\) (patrz: Krok 4.), ale nie obliczysz współrzędnych punktu \(B\).
ALBO
• Gdy obliczysz długość podstawy \(|AB|=9\) (patrz: Krok 5.) i zapiszesz równanie lub układ równań z którego można obliczyć współrzędne punktu \(C\) (patrz: Krok 4.).
ALBO
• Gdy zapiszesz równanie z jedną niewiadomą, z którego można wyznaczyć wysokość trójkąta \(ABC\) np. \(\frac{h}{9-\frac{1}{2}h}=\frac{3}{2}\).
4 pkt
• Gdy obliczysz zarówno współrzędne punktu \(B\) jak i \(C\) (patrz: Krok 2. oraz 4.)
ALBO
• Gdy obliczysz przynajmniej drugą współrzędną punktu \(C\), czyli \(y_{c}=\frac{54}{7}\) (patrz: Krok 4.) oraz wyznaczysz długość podstawy \(|AB|=9\) (patrz: Krok 5.).
ALBO
• Gdy zapiszesz, że wysokość trójkąta \(ABC\) to \(h=\frac{54}{7}\).
5 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 33. (2pkt) Ze zbioru wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych losujemy jedną liczbę. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia, że wylosujemy liczbę, która jest równocześnie mniejsza od \(40\) i podzielna przez \(3\). Wynik podaj w postaci ułamka zwykłego nieskracalnego.
Odpowiedź
\(P(A)=\frac{1}{9}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby wszystkich zdarzeń elementarnych.
Zbiorem zdarzeń elementarnych są wszystkie liczby dwucyfrowe, a tych mamy łącznie \(90\), zatem: \(|Ω|=90\).
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym będą w tym przypadku wszystkie liczby dwucyfrowe podzielne przez \(3\), które są jednocześnie mniejsze od \(40\). Tymi liczbami będą:
$$\{12,15,18,21,24,27,30,33,36,39\}$$
Łącznie jest to \(10\) liczb, zatem: \(|A|=10\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{10}{90}=\frac{1}{9}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymasz wynik większy od \(1\).
1 pkt
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń elementarnych (patrz: Krok 1.)
ALBO
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń sprzyjających (patrz: Krok 2.)
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 34. (4pkt) W ostrosłupie prawidłowym trójkątnym wysokość ściany bocznej prostopadła do krawędzi podstawy ostrosłupa jest równa \(\frac{5\sqrt{3}}{4}\), a pole powierzchni bocznej tego ostrosłupa jest równe \(\frac{15\sqrt{3}}{4}\). Oblicz objętość tego ostrosłupa.
Odpowiedź
\(V=\frac{\sqrt{209}}{12}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku poglądowego.
Krok 2. Obliczenie pola pojedynczej ściany bocznej.
Wiemy, że wszystkie ściany boczne mają łączną powierzchnię równą \(\frac{15\sqrt{3}}{4}\). Skoro są trzy takie ściany, to każda z nich ma pole powierzchni równe:
$$P_{śb}=\frac{15\sqrt{3}}{4}:3=\frac{5\sqrt{3}}{4}$$
Krok 3. Obliczenie długości krawędzi podstawy \(a\).
W podstawie ostrosłupa mamy trójkąt równoboczny, bo jest to ostrosłup prawidłowy trójkątny. To oznacza, że każda ściana boczna jest trójkątem o podstawie \(a\) oraz wysokości \(h=\frac{5\sqrt{3}}{4}\) (wysokość jest podana w treści zadania). Skoro tak, to z pola trójkąta możemy wyznaczyć długość krawędzi \(a\):
$$P_{śb}=\frac{1}{2}a\cdot h \\
\frac{5\sqrt{3}}{4}=\frac{1}{2}a\cdot\frac{5\sqrt{3}}{4} \quad\bigg/:\frac{5\sqrt{3}}{4} \\
1=\frac{1}{2}a \\
a=2$$
Krok 4. Obliczenie długości odcinka \(DE\).
Odcinek \(DE\) stanowi \(\frac{1}{3}\) długości wysokości trójkąta równobocznego (czyli odcinka \(DB\)) znajdującego się w podstawie. Ze wzorów na wysokość trójkąta równobocznego wiemy, że:
$$|DB|=\frac{a\sqrt{3}}{2} \\
|DB|=\frac{2\sqrt{3}}{2} \\
|DB|=\sqrt{3}$$
Skoro odcinek \(DE\) ma stanowić \(\frac{1}{3}\) długości odcinka \(DB\), to:
$$|DE|=\frac{1}{3}\cdot\sqrt{3}=\frac{\sqrt{3}}{3}$$
Krok 5. Obliczenie wysokości ostrosłupa.
Skorzystamy tutaj z Twierdzenia Pitagorasa w trójkącie \(DES\):
$$|DE|^2+|SE|^2=|DS|^2 \\
\left(\frac{\sqrt{3}}{3}\right)^2+|SE|^2=\left(\frac{5\sqrt{3}}{4}\right)^2 \\
\frac{3}{9}+|SE|^2=\frac{25\cdot3}{16} \\
\frac{1}{3}+|SE|^2=\frac{75}{16} \\
\frac{16}{48}+|SE|^2=\frac{225}{48} \\
|SE|^2=\frac{225}{48}-\frac{16}{48} \\
|SE|^2=\frac{209}{48} \\
|SE|=\sqrt{\frac{209}{48}}=\frac{\sqrt{209}}{4\sqrt{3}}=\frac{\sqrt{209}\cdot\sqrt{3}}{4\sqrt{3}\cdot\sqrt{3}}=\frac{\sqrt{627}}{12}$$
Krok 6. Obliczenie pola podstawy ostrosłupa.
Pole trójkąta równobocznego znajdującego się w podstawie obliczymy według wzoru:
$$P_{p}=\frac{a^2\sqrt{3}}{4} \\
P_{p}=\frac{2^2\sqrt{3}}{4} \\
P_{p}=\frac{4\sqrt{3}}{4} \\
P_{p}=\sqrt{3}$$
Krok 7. Obliczenie objętości ostrosłupa.
Skoro \(P_{p}=\sqrt{3}\) oraz \(H=\frac{\sqrt{627}}{12}\), to objętość ostrosłupa będzie równa:
$$V=\frac{1}{3}P_{p}\cdot H \\
V=\frac{1}{3}\sqrt{3}\cdot\frac{\sqrt{627}}{12} \\
V=\frac{1}{3}\sqrt{3}\cdot\frac{\sqrt{209}\cdot\sqrt{3}}{12} \\
V=\frac{1}{3}\cdot\frac{\sqrt{209}\cdot3}{12} \\
V=\frac{\sqrt{209}}{12}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz równanie z którego da się wyliczy długość krawędzi podstawy np. \(\frac{5\sqrt{3}}{4}=\frac{1}{2}a\cdot\frac{5\sqrt{3}}{4}\) (patrz: Krok 3.)
ALBO
• Gdy zapiszesz, że \(|DE|=\frac{1}{3}a\cdot\frac{\sqrt{3}}{2}\) lub \(|EB|=\frac{2}{3}a\cdot\frac{\sqrt{3}}{2}\)
2 pkt
• Gdy obliczysz długość krawędzi podstawy: \(a=2\) (patrz: Krok 3.) oraz zapiszesz równanie prowadzące do obliczenia wysokości ostrosłupa np. wykorzystując układ równań albo Twierdzenie Pitagorasa (patrz: Krok 4.)
3 pkt
• Gdy obliczysz wysokość ostrosłupa \(H=\frac{\sqrt{627}}{12}\) lub \(H=\frac{\sqrt{209}}{4\sqrt{3}}\).
ALBO
• Gdy rozwiążesz całe zadania, ale otrzymasz niepoprawny wynik w wyniku błędu rachunkowego.
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zad. 5. Fakt, że perfidnie sugeruje się, iż równanie może mieć tylko jedno rozwiązanie. Można podejść do niego trochę inaczej. Po przeniesieniu prawej strony równania na lewo otrzymamy postać, w której po lewej stronie wystąpi różnica kwadratów, a po prawej zero. Różnica kwadratów dwóch liczb to iloczyn sumy i różnicy tych liczb. Iloczyn jest równy zero, gdy jeden z czynników jest równy zero. Dochodzimy do postaci podanej przez Autora. Nie musimy liczyć wyróżnika równania kwadratowego.
A nie powinno się wykonać tego zadania wzorem skróconego mnożenia?
Jak rozbijemy sobie to wszystko wzorem skróconego mnożenia, to wyjdą nam bardzo paskudne liczby w trakcie obliczeń ;) Nie mniej jednak da się tak zrobić, wtedy otrzymamy równanie kwadratowe 2x^2-4√2x-4√2-2=0
Matura 2017 zadanie 26. Metoda delty wyszło mi ze pierwiastek z delty jest równy 72 wtedy x1=-5 a x2=4 , dlaczego tam jest zupełnie inaczej według innej metody?
Pierwiastek z delty faktycznie jest równy 72. Jednak x1 oraz x2 policzyłaś już błędnie ;) x1 jest równe -(-72)-72 przez 16, co daje 0/16, czyli 0. x2 jest równe -(-72)+72 przez 16, co daje 144/16, czyli 9. Wyniki są więc takie same jak w zadaniu. A co do innej metody – takie równanie można obliczyć szybciej niż deltą i właśnie tutaj ten sposób zaprezentowałem :) Szerzej o rozwiązywaniu takich nierówności mówię w swoim kursie maturalnym, do którego gorąco zapraszam. Liczenie deltą też jest jak najbardziej poprawne, ale dłuższe, no i jak widać – łatwiej jest o pomyłkę w takich sytuacjach… Czytaj więcej »
O jezu faktycznie, aż mi głupio :D Dziękuję bardzo za wyjaśnienie jak i odpowiedź:)
Cieszę się, że mogłem pomóc i wyjaśnić – właśnie po to jest ta strona, byśmy mogli się wspólnie czegoś nauczyć :)
Błąd w zadaniu 14, powinno być (90*-50*)
Ale tam wszystko dobrze jest ;) Powinno być właśnie 90°-40°, bo w nawiasie musi nam wyjść miara 50° :)
Błąd w zadaniu 4, powinna być odpowiedź C.
Na pewno powinno być A ;)
Błąd w zadaniu 33. A jest równe 9 a nie 10
Ale jest 10 pasujących liczb, więc A=10 :) Wszystko jest więc dobrze.
Świetnie wytłumaczone!
Jest błąd w zadaniu 34.
Pole powierzchni bocznej wynosi 15 pierwiastków z trzech dzielone na 4. Wy z kolei napisaliście że jest to taka sama wartość jak wysokość krawędzi bocznej stąd też błąd w wyliczeniu krawędzi podstawy. A za nim kolejne błędy w liczeniu
To zadanie jest dobrze zrobione, przypadkowo długość krawędzi bocznej oraz pole pojedynczej ściany bocznej mają tą samą wartość liczbową :)
Zad.34
W trójkącie równobocznym h=a*pierw.z 3/2 wobec tego przy obliczonym a=2 wysokość ściany bocznej powinna być pierw. z 3 a nie 5 pierw.z3/4.
Czy tylko ja nie rozumiem polecenia zadania 34?
„(…)wysokosc ściany bocznej PROSTOPADŁA do krawędzi podstawy(…)”.
W jaki sposób ona jest prostopadla, przecież nie jest? Ściana boczna w ostroslupie przecież zawsze jest nachylona pod kątem ostrym!
Ale to wysokość ściany bocznej jest prostopadła do krawędzi podstawy, a nie sama ściana ;)
No dobrze, ale na rysunku jednak jest zaznaczona ta wysokość na ścianie bocznej. Czy to jest to samo ? Czy ta 'nachylona’ wysokość nie powinna być dłuższa od tej prostopadłej?
P.S. to najlepsza stronka do matmy, dziękuję za wszystko:)
Rysunek jest jak najbardziej poprawny :) Mówiąc wprost – chodzi o to, że ta wysokość musi być opuszczona z wierzchołka S, czyli tym samym np. trójkąt ADS jest prostokątny. Dlaczego wspomnieli, że wysokość ściany bocznej jest prostopadła do podstawy? Napisali w ten sposób, bo tak teoretycznie wysokością trójkąta mogła być także wysokość opuszczona z wierzchołka A na odcinek CS, a to nie o nią chodzi ;)
Dzień dobry. Pytanie odnośnie zadania 17. Bo jak się określa czy to tg czy sin, bo trochę się w tym gubię, dlaczego tak tam jest. Z góry dziękuję za odpowiedz :)
Do sinusa i do tangensa bierzemy inne pary boków. Za stosunek długości przeciwprostokątnej BC względem przeciwprostokątnej AC odpowiada sinus. Natomiast za stosunek między przyprostokątnymi BC względem AB odpowiada tangens. W ogóle to polecam zajrzeć do omówienia sinusa, cosinusa i tangensa, które znajdziesz tutaj: https://szaloneliczby.pl/funkcje-trygonometryczne-w-trojkacie-prostokatnym-sinus-cosinus-tangens/
Jasne, dziękuję :)
zad,9
Próbuję robić sposobem następującym:
(3) to pierwiastek z 3.
Opuszczam nawias i mam
(3) x + (3) – 12 = 0
(3) x = 12 – (3)
(3) x = 2(3) – (3)
(3) x = (3) /:(3)
x = 1
Na jakim etapie jest błąd?
Z tego co widzę, to 12 zamieniłeś na 2√3 – to jest błąd :) Chyba nawet wiem z czego wynika ten Twój błąd, ponieważ 2√3 to jest √12, a nie 12 :)
Faktycznie, prosty błąd, dzięki :)
Analizowałem przez jakiś czas to zadanie i nie wiem skąd przestawiłem się na pierwiastek.
w zad. 27 można było zrobić 17*4 do 2017+ 17*4do 2018?
Najlepiej byłoby, gdybyś jeszcze wyłączył wspólny czynnik przed nawias, czyli zapisał, że to się równa po prostu 17*(4^2017+4^2018). Ale tak jak zostawiłeś to też jest ok, pod warunkiem oczywiście, że uzasadnisz dlaczego ta liczba jest podzielna przez 17 :) A będzie podzielna przez 17, bo suma liczb podzielnych przez 17 będzie liczbą podzielną przez 17.
w zadaniu 26 z delty wyszło mi x1=-3 i x2=3, w photomath ten sam przykład sprawdziłem i też tyle wychodzi, więc nwm który już poprawny
No a podstaw sobie np. x=3 do tego równania i zobacz co się stanie ;) Będziesz mieć 8*3^2-72*3, co da wynik 72-216=-144, a miało to być równe 0, czyli wyszłaby Ci sprzeczność ;)