Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Czerwiec 2013
Zadanie 25. (1pkt) Dana jest prosta \(l\) o równaniu \(y=-\frac{2}{5}x\). Prosta \(k\) równoległa do prostej \(l\) i przecinająca oś \(Oy\) w punkcie o współrzędnych \((0,3)\) ma równanie:
A. \(y=-0,4x+3\)
B. \(y=-0,4x-3\)
C. \(y=2,5x+3\)
D. \(y=2,5x-3\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Określenie wartości współczynnika \(a\) prostej równoległej.
Skoro obie proste są względem siebie równoległe, to ich współczynnik kierunkowy \(a\) musi być taki sam. Prosta \(l\) ma współczynnik \(a=-\frac{2}{5}\), zatem i prosta \(k\) musi mieć identyczny. W naszych odpowiedziach pojawiają się jednak ułamki dziesiętne, zatem zapiszmy, że \(a=-0,4\).
Krok 2. Określenie wartości współczynnika \(b\) prostej równoległej.
Współczynnik \(b\) wskazuje nam w którym miejscu wykres funkcji przecina oś \(Oy\). Widzimy, że funkcja przecina oś \(Oy\) w punkcie \((0;3)\), zatem \(b=3\).
To oznacza, że poszukiwanym równaniem prostej równoległej będzie:
$$y=-0,4x+3$$
Zadanie 27. (2pkt) Rozwiąż równanie \(3x^3-4x^2-3x+4=0\).
Odpowiedź
\(1\), \(-1\) oraz \(\frac{4}{3}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyłączenie odpowiednich czynników przed nawias i zapisanie równania w postaci iloczynowej.
$$3x^3-4x^2-3x+4=0 \\
3x^2\left(x-\frac{4}{3}\right)-3\left(x-\frac{4}{3}\right)=0 \\
\left(3x^2-3\right)\left(x-\frac{4}{3}\right)=0$$
Krok 2. Wyznaczenie rozwiązań z postaci iloczynowej.
Aby całe równanie dało wartość równą zero, to któraś z wartości w nawiasach musi być równa zero, zatem:
$$3x^2-3=0 \quad\lor\quad x-\frac{4}{3}=0 \\
3x^2=3 \quad\lor\quad x=\frac{4}{3} \\
x^2=1 \quad\lor\quad x=\frac{4}{3} \\
x=1 \quad\lor\quad x=-1 \quad\lor\quad x=\frac{4}{3}$$
Rozwiązaniem tego równania są więc liczby \(1\), \(-1\) oraz \(\frac{4}{3}\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy pogrupujesz wyrazy i wyłączysz odpowiednie czynniki przed nawias w taki sposób, że w nawiasach jest jednakowa wartość, dzięki której można szybko przejść do postaci iloczynowej albo wręcz doprowadzisz równanie do postaci iloczynowej (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 28. (2pkt) Kąt \(α\) jest ostry i \(cosα=\frac{\sqrt{7}}{4}\). Oblicz wartość wyrażenia \(2+sin^3α+sinα\cdot cos^2α\).
Odpowiedź
Wartość wyrażenia jest równa \(2\frac{3}{4}\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie wartości sinusa.
Skorzystamy tutaj z jedynki trygonometrycznej:
$$sin^2α+cos^2α=1 \\
sin^2α+\left(\frac{\sqrt{7}}{4}\right)^2=1 \\
sin^2α+\frac{7}{16}=1 \\
sin^2α=\frac{9}{16} \\
sinα=\sqrt{\frac{9}{16}} \quad\lor\quad sinα=\sqrt{\frac{9}{16}} \\
sinα=\frac{3}{4} \quad\lor\quad sinα=-\frac{3}{4}$$
Wartość ujemną odrzucamy, bo dla kątów ostrych sinus przyjmuje wartości dodatnie. Zostaje nam więc \(sinα=\frac{3}{4}\).
Krok 2. Obliczenie wartości wyrażenia.
Znając wartości sinusa i cosinusa możemy oczywiście od razu przystąpić do podstawiania tych wartości do naszego wyrażenia. Jednak zamiast wykonywania tych długich obliczeń moglibyśmy się pokusić o uproszczenie całego wyrażenia, wyłączając przed nawias wartość \(sinα\). Nie jest to rzecz obowiązkowa, ale jak się za chwilę okaże - znacznie upraszcza to wszystkie rachunki.
$$2+sin^3α+sinα\cdot cos^2α= \\
=2+sinα\cdot(sin^2α+cos^2α)= \\
=2+sinα\cdot1=2+sinα$$
Znając wartość sinusa możemy już bez przeszkód podać wynik tego zadania:
$$2+sinα=2+\frac{3}{4}=2\frac{3}{4}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz wartość sinusa (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy otrzymasz równanie w postaci \(sin^3α+sinα\cdot cos^2α=sinα\).
ALBO
• Gdy rozwiązujesz zadanie rysując trójkąt prostokątny i obliczysz, że długość drugiej przyprostokątnej jest równa \(3\), a także zaznaczysz poprawnie kąt \(α\) dla którego \(cosα=\frac{\sqrt{7}}{4}\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 29. (2pkt) Oblicz, ile jest liczb naturalnych czterocyfrowych, w których cyfra jedności jest o \(3\) większa od cyfry setek.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wypisanie wariantów, w których cyfra jedności jest o o \(3\) większa od cyfry setek.
Wypiszmy sobie wszystkie możliwe warianty, w których cyfra jedności jest o \(3\) większa od cyfry setek:
$$■0■3 \\
■1■4 \\
■2■5 \\
■3■6 \\
■4■7 \\
■5■8 \\
■6■9$$
To oznacza, że mamy \(7\) różnych zapisów drugiej i czwartej cyfry jednocześnie.
Krok 2. Wskazanie na ile sposobów można wpisać pierwszą i trzecią cyfrę liczby.
Teraz zastanówmy się, na ile sposobów możemy wpisać pierwszą i trzecią cyfrę tej liczby. Pierwszą liczbę możemy wpisać na \(9\) różnych sposobów, bo pasują nam wszystkie cyfry od \(1\) do \(9\) (czyli wszystkie oprócz zera). Trzecią liczbę możemy wpisać już na \(10\) sposobów, bo tutaj może pojawić się zero.
Krok 3. Obliczenie ilości liczb, które spełniają warunki zadania.
Z obliczeń przeprowadzonych w kroku pierwszym i drugim wynika, że wszystkich poszukiwanych liczb czterocyfrowych będzie zgodnie z regułą mnożenia:
$$|Ω|=7\cdot9\cdot10=630$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wypiszesz wszystkie możliwe warianty, w których cyfra jedności jest o \(3\) większa od cyfry setek (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy wskażesz na ile sposobów można wpisać pierwszą i trzecią cyfrę liczby (patrz: Krok 2.)
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 30. (2pkt) Wykaż, że liczba \((1+2013^2)(1+2013^4)\) jest dzielnikiem liczby:
\(1+2013+2013^2+2013^3+2013^4+2013^5+2013^6+2013^7\).
Odpowiedź
Udowodniono wyciągając przed nawias odpowiednie czynniki.
Wyjaśnienie:
Najprościej jest to zadanie udowodnić wyłączając wartość \((1+2013)\). Całość obliczeń wygląda następująco:
$$1+2013+2013^2+2013^3+2013^4+2013^5+2013^6+2013^7= \\
=1\cdot(1+2013)+2013^2\cdot(1+2013)+2013^4\cdot(1+2013)+2013^6\cdot(1+2013)= \\
=(1+2013^2+2013^4+2013^6)\cdot(1+2013)= \\
(1+2013^2+2013^4+2013^6)\cdot2014$$
Teraz, wystarczy zauważyć, że:
$$(1+2013^2)(1+2013^4)=1+2013^2+2013^4+2013^6$$
To oznacza, że nasza liczba jest jak najbardziej podzielna przez \((1+2013^2)(1+2013^4)\), a wynikiem tego dzielenia będzie \(2014\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyłączysz odpowiednie czynniki przed nawias otrzymując postać np. \(2014\cdot(1+2013^2+2013^4+2013^6)\) i nie zakończysz dowodzenia.
ALBO
• Gdy potraktujesz całą liczbę jako ciąg arytmetyczny i zapiszesz, że \(a_{1}=1\), \(q=2013\) oraz \(a_{8}=2013^7\), ale nie zakończysz dowodzenia.
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 31. (2pkt) Nieskończony ciąg geometryczny \((a_{n})\) jest określony wzorem \(a_{n}=7\cdot3^{n+1}\), dla \(n\ge1\). Oblicz iloraz \(q\) tego ciągu.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie wartości pierwszego i drugiego wyrazu ciągu.
Aby obliczyć iloraz ciągu potrzebujemy znać wartości dwóch kolejnych wyrazów tego ciągu. Obliczmy więc wartość pierwszego i drugiego wyrazu, podstawiając odpowiednio \(n=1\) oraz \(n=2\).
$$a_{1}=7\cdot3^{1+1} \\
a_{1}=7\cdot3^{2} \\
a_{1}=7\cdot9 \\
a_{1}=63$$
$$a_{2}=7\cdot3^{2+1} \\
a_{2}=7\cdot3^{3} \\
a_{2}=7\cdot27 \\
a_{2}=189$$
Krok 2. Obliczenie wartości ilorazu \(q\) tego ciągu.
Znamy już wartości dwóch kolejnych wyrazów, więc możemy skorzystać z następującego wzoru:
$$q=\frac{a_{2}}{a_{1}} \\
q=\frac{189}{63} \\
q=3$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz dwa kolejne wyrazy tego ciągu np. pierwszy i drugi (patrz: Krok 1.) i dostrzeżesz, że np. \(a_{2}=a_{1}\cdot q\).
ALBO
• Gdy zapiszesz, że \(a_{n}=63\cdot3^{n-1}\).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 32. (4pkt) Podstawą graniastosłupa \(ABCDEFGH\) jest prostokąt \(ABCD\) (zobacz rysunek), którego krótszy bok ma długość \(3\). Przekątna prostokąta \(ABCD\) tworzy z jego dłuższym bokiem kąt \(30°\). Przekątna \(HB\) graniastosłupa tworzy z płaszczyzną jego podstawy kąt \(60°\). Oblicz objętość tego graniastosłupa.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku poglądowego.
Zaznaczmy sobie na rysunku kąty \(30°\) i \(60°\) oraz odpowiednie długości boków omówione w treści zadania:
Wbrew pozorom już podczas zaznaczania odpowiednich długości można było popełnić spory błąd. Skąd wiemy, że to akurat boki \(AD\) oraz analogicznie \(BC\) są tymi krótszymi i akurat one mają długość \(3\)? Treść zadania nie sugeruje nam tego wprost, ale wynika to chociażby z własności trójkątów \(30°\), \(60°\), \(90°\), a takim jest trójkąt \(ABD\). W takich trójkątach dłuższą przyprostokątną jest ten bok, który znajduje się przy kącie \(30°\) i stąd też wiemy, że dłuższymi krawędziami są \(AB\) oraz analogicznie \(CD\), a krótszymi są \(AD\) oraz \(BC\).
Do obliczenia objętości będziemy potrzebowali znać długości boków prostokąta oraz wysokość całego graniastosłupa, zatem wyznaczmy po kolei każdą z wartości.
Krok 2. Obliczenie miary dłuższego boku prostokąta.
Do obliczenia długości, którą oznaczyliśmy sobie jako \(a\) skorzystamy z trójkąta \(ABD\). Użyjemy tutaj albo własności trójkąta \(30°, 60°, 90°\), albo funkcji tangensa:
$$tg30°=\frac{3}{a} \\
\frac{\sqrt{3}}{3}=\frac{3}{a}$$
Mnożąc na krzyż otrzymamy:
$$\sqrt{3}a=9 \\
a=\frac{9}{\sqrt{3}}=\frac{9\cdot\sqrt{3}}{\sqrt{3}\cdot\sqrt{3}}=\frac{9\sqrt{3}}{3}=3\sqrt{3}$$
Krok 3. Obliczenie długości przekątnej podstawy.
Ponownie spoglądamy na trójkąt \(ABD\). Do obliczenia długości przekątnej \(DB\) skorzystamy z Twierdzenia Pitagorasa i z miary boku prostokąta, którą obliczyliśmy przed chwilą:
$$3^2+(3\sqrt{3})^2=|DB|^2 \\
9+9\cdot3=|DB|^2 \\
9+27=|DB|^2 \\
|DB|^2=36 \\
|DB|=6$$
Krok 4. Obliczenie wysokości graniastosłupa.
Tym razem interesuje nas trójkąt \(DBH\). Odcinek \(DH\), który oznaczyliśmy sobie jako \(H\) wyliczymy z funkcji tangensa (właśnie po to liczyliśmy przed chwilą długość przekątnej \(DB\)):
$$tg60°=\frac{H}{6} \\
\sqrt{3}=\frac{H}{6} \\
H=6\sqrt{3}$$
Krok 5. Obliczenie objętości graniastosłupa.
Znamy wszystkie potrzebne miary, więc możemy przejść do obliczeń objętości:
$$V=P_{p}\cdot H \\
V=3\cdot3\sqrt{3}\cdot6\sqrt{3} \\
V=9\sqrt{3}\cdot6\sqrt{3} \\
V=54\cdot3 \\
V=162$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz miarę dłuższego boku prostokąta (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy obliczysz długość przekątnej podstawy graniastosłupa (patrz: Krok 3.).
2 pkt
• Gdy obliczysz miarę dłuższego boku prostokąta oraz długość przekątnej podstawy graniastosłupa (patrz: Krok 2. oraz 3.).
ALBO
• Gdy obliczysz pole podstawy graniastosłupa \(P_{p}=9\sqrt{3}\).
3 pkt
• Gdy obliczysz dodatkowo wysokość graniastosłupa (patrz: Krok 4.).
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 33. (5pkt) Grupa znajomych wykupiła wspólnie dostęp do Internetu na okres jednego roku. Opłata miesięczna wynosiła \(120\) złotych. Podzielono tę kwotę na równe części, by każdy ze znajomych płacił tyle samo. Po upływie miesiąca do grupy dołączyły jeszcze dwie osoby i wówczas opłata miesięczna przypadająca na każdego użytkownika zmniejszyła się o \(5\) złotych. Ile osób liczyła ta grupa w pierwszym miesiącu użytkowania Internetu?
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń.
Przyjmijmy, że:
\(x\) - liczba znajomych
\(y\) - opłata miesięczna na osobę
\(120\) - łączna opłata za Internet
Po miesiącu:
\(x+2\) - liczba znajomych po upływie miesiąca
\(x-5\) - nowa opłata miesięczna na osobę
\(120\) - łączna opłata za Internet (nie uległa zmianie)
Krok 2. Stworzenie i rozwiązanie układu równań.
Zgodnie z treścią zadania i wypisanymi przed chwilą oznaczeniami możemy zapisać, że:
\begin{cases}
x\cdot y=120 \\
(x+2)\cdot(y-5)=120
\end{cases}
\begin{cases}
y=\frac{120}{x} \\
xy-5x+2y-10=120
\end{cases}
Podstawiając wartość \(y=\frac{120}{x}\) z pierwszego równania do równania drugiego otrzymamy:
$$\require{cancel}
x\cdot\frac{120}{x}-5x+2\cdot\frac{120}{x}-10=120 \\
\cancel{120}-5x+\frac{240}{x}-10=\cancel{120} \\
-5x+\frac{240}{x}-10=0 \quad\bigg/\cdot x \\
-5x^2-10x+240=0 \quad\bigg/:(-5) \\
x^2+2x-48$$
Ostatniego dzielenia przez \(-5\) nie musimy wykonywać, aczkolwiek uprości nam to trochę późniejsze obliczenia.
Krok 3. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Współczynniki: \(a=1,\;b=2,\;c=-48\)
$$Δ=b^2-4ac=2^2-4\cdot1\cdot(-48)=4-(-192)=4+192=196 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{196}=14$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-2-14}{2\cdot1}=\frac{-16}{2}=-8 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-2+14}{2\cdot1}=\frac{12}{2}=6$$
Z racji tego, że liczba osób nie może być ujemna, to jedynym rozwiązaniem jakie nam zostaje jest \(x=6\). To oznacza, że w pierwszym miesiącu użytkowania Internetu grupa liczyła \(6\) osób.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy nie wykonasz jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wprowadzisz sensowne oznaczenia i zapiszesz podstawowe relacje między nimi (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy zapiszesz odpowiednie relacje w formie równania z dwoma niewiadomymi lub w postaci układu równań (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy sprowadzisz obliczenia do postaci równania z jedną niewiadomą, czyli postaci w której występuje jedynie niewiadoma \(x\) lub \(y\) (patrz: Krok 2.).
4 pkt
• Gdy doprowadzisz równanie do postaci ogólnej równania kwadratowego (patrz: Krok 2.), ale samo równanie kwadratowe (patrz: Krok 3.) rozwiążesz błędnie.
ALBO
• Gdy doprowadzisz zadanie do samego końca, ale otrzymany wynik będzie zły jedynie ze względu na błąd rachunkowy.
ALBO
• Gdy źle zinterpretujesz otrzymane wyniki z równania kwadratowego.
5 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 34. (5pkt) Wierzchołki trapezu \(ABCD\) mają współrzędne: \(A=(-1,-5), B=(5,1), C=(1,3), D=(-2,0)\). Napisz równanie okręgu, który jest styczny do podstawy \(AB\) tego trapezu, a jego środek jest punktem przecięcia się prostych zawierających ramiona \(AD\) oraz \(BC\) trapezu \(ABCD\).
Odpowiedź
\((x+3)^2+(y-5)^2=72\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku poglądowego.
Narysujmy sobie układ współrzędnych w którym zaznaczymy wszystkie potrzebne informacje:
Aby zapisać równanie okręgu potrzebujemy poznać współrzędne jego środka oraz promień okręgu. Aby wyznaczyć współrzędne środka musimy poznać wzory prostych \(AD\) oraz \(BC\), których to punkt przecięcia się jest jednocześnie środkiem okręgu. Długość promienia wyznaczymy za to ze wzoru na odległość punktu od prostej.
Krok 2. Wyznaczenie równania prostych \(AD\) oraz \(BC\).
Skorzystamy ze wzoru na równanie prostej, która przechodzi przez dwa punkty:
Prosta \(AD\):
$$(y-y_{A})(x_{D}-x_{A})-(y_{D}-y_{A})(x-x_{A})=0 \\
(y-(-5))(-2-(-1))-(0-(-5))(x-(-1))=0 \\
(y+5)(-2+1)-(0+5)(x+1)=0 \\
(y+5)(-1)-5(x+1)=0 \\
-y-5-5x-5=0 \\
-y-5x-10=0 \\
y=-5x-10$$
Prosta \(BC\):
$$(y-y_{B})(x_{C}-x_{B})-(y_{C}-y_{B})(x-x_{B})=0 \\
(y-1)(1-5)-(3-1)(x-5)=0 \\
(y-1)\cdot(-4)-2\cdot(x-5)=0 \\
-4y+4-2x+10=0 \\
-4y-2x+14=0 \\
-4y=2x-14 \quad\bigg/:(-4) \\
y=-\frac{2}{4}x+\frac{14}{4} \\
y=-\frac{1}{2}x+\frac{7}{2}$$
Do wyznaczenia wzorów poszczególnych prostych mogliśmy też wykorzystać układ równań, gdzie pod wzór \(y=ax+b\) podstawialibyśmy poszczególne współrzędne, wyznaczając w ten sposób współczynniki \(a\) oraz \(b\).
Krok 3. Wyznaczenie punktu przecięcia się prostych (czyli środka okręgu).
Z geometrycznej interpretacji układu równań wiemy, że rozwiązaniem układu równań dwóch prostych jest są współrzędne punktu przecięcia się prostych, czyli w tym przypadku będą to współrzędne środka okręgu, czyli naszego punktu \(S\).
\begin{cases}
y=-5x-10 \\
y=-\frac{1}{2}x+\frac{7}{2}
\end{cases}
Równanie to możemy rozwiązać np. metodą podstawiania, otrzymując wtedy:
$$-5x-10=-\frac{1}{2}x+\frac{7}{2} \\
-5x+\frac{1}{2}x=\frac{7}{2}+10 \\
-4\frac{1}{2}x=13\frac{1}{2} \\
x=-3$$
Wartość współrzędnej \(y\) obliczymy podstawiając \(x=-3\) do jednego z równań:
$$y=-5\cdot(-3)-10 \\
y=15-10 \\
y=5$$
Współrzędne środka okręgu to w takim razie \(S=(-3;5)\).
Krok 4. Wyznaczenie równania prostej \(AB\).
Potrzebujemy poznać równanie prostej \(AB\), aby móc wyznaczyć odległość punktu \(S\) od tej prostej, dzięki czemu wyznaczymy długość promienia okręgu. Równanie prostej \(AB\) wyznaczymy dokładnie tak samo jak prostych z drugiego kroku, zatem:
$$(y-y_{A})(x_{B}-x_{A})-(y_{B}-y_{A})(x-x_{A})=0 \\
(y-(-5))(5-(-1))-(1-(-5))(x-(-1))=0 \\
(y+5)(5+1)-(1+5)(x+1)=0 \\
(y+5)\cdot6-6\cdot(x+1)=0 \\
6y+30-6x-6=0 \\
6y-6x+24=0 \\
6y=6x-24=0 \quad\bigg/:6 \\
y=x-4$$
Zapiszmy sobie jeszcze postać ogólną tego wzoru, czyli taką gdzie po prawej stronie mamy wartość zero. Jest to konieczne, bo w kolejnym kroku będziemy musieli podstawiać do wzoru współczynniki z postaci ogólnej, zatem:
$$y=x-4 \Rightarrow x-y-4=0$$
Krok 5. Wyznaczenie długości promienia okręgu.
Skorzystamy ze wzoru na odległość punktu od prostej. Odległość punktu \(S=(x_{o};y_{o})\) od prostej opisanej wzorem ogólnym \(Ax+By+C=0\) możemy obliczyć w następujący sposób:
$$r=\frac{|A\cdot x_{o}+B\cdot y_{o}+C|}{\sqrt{A^2+B^2}} \\
r=\frac{|1\cdot (-3)+(-1)\cdot5+(-4)|}{\sqrt{1^2+(-1)^2}} \\
r=\frac{|-3+(-5)-4|}{\sqrt{1+1}} \\
r=\frac{|-3-5-4|}{\sqrt{1+1}} \\
r=\frac{|-12|}{\sqrt{2}} \\
r=\frac{12}{\sqrt{2}}=\frac{12\cdot\sqrt{2}}{\sqrt{2}\cdot\sqrt{2}}=\frac{12\sqrt{2}}{2}=6\sqrt{2}$$
Uwaga: Gdybyśmy nie pamiętali, że taki wzór znajduje się w tablicach, to moglibyśmy wyznaczyć współrzędne punktu \(E\), który jest punktem styczności okręgu i prostej \(AB\) (patrz: rysunek z pierwszego kroku). Aby wyznaczyć współrzędne tego punktu trzeba byłoby wyznaczyć równanie prostej prostopadłej do prostej \(AB\), która przechodzi przez punkt \(S\). Znając to równanie stworzylibyśmy układ równań tych dwóch prostych prostopadłych, którego rozwiązaniem byłyby współrzędne punktu \(E\), czyli \(E=(3;-1)\). Znając współrzędne punktów \(E\) oraz \(S\) wyznaczylibyśmy długość promienia okręgu ze wzoru na długość odcinka w układzie współrzędnych.
Krok 6. Zapisanie równania okręgu.
Okrąg o środku \(S=(-3;5)\) oraz promieniu \(r=6\sqrt{2}\) możemy opisać równaniem:
$$(x-(-3))^2+(y-5)^2=(6\sqrt{2})^2 \\
(x+3)^2+(y-5)^2=36\cdot2 \\
(x+3)^2+(y-5)^2=72$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy nie wykonasz jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz równanie prostej \(AD\) (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy wyznaczysz równanie prostej \(BC\) (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy wyznaczysz współrzędne środka okręgu (patrz: Krok 3.).
3 pkt
• Gdy obliczysz długość promienia okręgu (patrz: Krok 5.).
4 pkt
• Gdy błędnie wyznaczysz jedną z wartości/długości, ale konsekwentnie do tego błędu rozwiążesz całe zadanie.
ALBO
• Gdy potrzebne współrzędne (np. punktu \(S\)) odczytasz z rysunku, całość zadania zrobisz dobrze, ale nie sprawdzisz czy ten punkt należy do prostych \(AB\) oraz \(BC\).
5 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.