Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Czerwiec 2021
Zadanie 4. (1pkt) Cenę drukarki obniżono o \(20\%\), a następnie nową cenę obniżono o \(10\%\). W wyniku obu tych zmian cena drukarki zmniejszyła się w stosunku do ceny sprzed obu obniżek o:
A. \(18\%\)
B. \(28\%\)
C. \(30\%\)
D. \(72\%\)
Wyjaśnienie:
Wprowadźmy do zadania proste oznaczenia:
\(x\) - początkowa cena drukarki
\(0,8x\) - cena drukarki po pierwszej
\(0,9\cdot0,8x=0,72x\) - cena drukarki po drugiej obniżce
Skoro na początku drukarka kosztowała \(x\), a teraz kosztuje \(0,72x\) , to znaczy, że cena drukarki spadła o:
$$x-0,72x=0,28x$$
To oznacza, że spadek wyniósł \(28\%\).
Zadanie 6. (1pkt) Wskaż rysunek, na którym przedstawiony jest zbiór wszystkich liczb rzeczywistych \(x\), spełniających jednocześnie nierówności \(0\lt7-3x\) oraz \(7-3x\le5x-3\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie nierówności.
Na początek, rozwiążmy obydwie podane nierówności. Przy okazji musimy pamiętać, że gdy zajdzie konieczność pomnożenia lub podzielenia obydwu stron nierówności przez liczbę ujemną, to trzeba będzie zmienić znak nierówności na przeciwny. W związku z tym:
Pierwsza nierówność:
$$0\lt7-3x \\
3x\lt7 \\
x\lt\frac{7}{3}$$
Druga nierówność:
$$7-3x\le5x-3 \\
7-8x\le-3 \\
-8x\le-10 \quad\bigg/:(-8) \\
x\ge\frac{10}{8} \\
x\ge\frac{5}{4}$$
Krok 2. Wybór właściwego rysunku.
Interesuje nas przedział liczb, które są jednocześnie mniejsze od \(\frac{7}{3}\) i większe lub równe \(\frac{5}{4}\). Taki przedział znajduje się na rysunku z odpowiedzi B.
Zadanie 8. (1pkt) Równanie \(\frac{x^2-7x}{x^2-49}=0\) ma w zbiorze liczb rzeczywistych dokładnie:
A. jedno rozwiązanie
B. dwa rozwiązania
C. trzy rozwiązania
D. cztery rozwiązania
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie założeń.
W mianowniku ułamka znalazła się niewiadoma \(x\), dlatego koniecznie musimy zapisać stosowne założenia. Wartość mianownika musi być różna od zera (bo na matematyce nie istnieje dzielenie przez zero), zatem:
$$x^2-49\neq0 \\
x^2\neq49 \\
x\neq7 \quad\lor\quad x\neq=-7$$
Krok 2. Rozwiązanie równania.
Dopiero po zapisaniu założeń, możemy przystąpić do rozwiązywania. Najprościej będzie wymnożyć obydwie strony równania przez wartość z mianownika, zatem:
$$\frac{x^2-7x}{x^2-49}=0 \quad\bigg/\cdot(x^2-49) \\
x^2-7x=0$$
Krok 3. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Powstało nam proste równanie kwadratowe, które musimy teraz rozwiązać. Możemy oczywiście zastosować tutaj deltę (pamiętając o tym, że tutaj współczynnik \(c=0\)), ale to zadanie da się rozwiązać jeszcze prościej. Wystarczy wyłączyć \(x\) przed nawias, dzięki czemu otrzymamy:
$$x^2-7x=0 \\
x(x-7)=0$$
Otrzymaliśmy równanie kwadratowe, które przypomina klasyczną postać iloczynową. Postępowanie jest tutaj standardowe, czyli musimy odpowiednie wartości przyrównać do zera, zatem:
$$x=0 \quad\lor\quad x-7=0 \\
x=0 \quad\lor\quad x=7$$
Krok 4. Weryfikacja otrzymanych wyników.
Na sam koniec musimy jeszcze zweryfikować otrzymane odpowiedzi. Z rozwiązania równania kwadratowego wyszło nam, że pasują nam dwa rozwiązania: \(x=0\) oraz \(x=7\). Niestety to drugie rozwiązanie musimy odrzucić ze względu na założenia zapisane w pierwszym kroku. Z tego też względu całe równanie ma tylko jedno rozwiązanie należące do zbioru liczb rzeczywistych i będzie nim \(x=0\).
Zadanie 9. (1pkt) Na rysunku przedstawiono wykres funkcji \(f\) określonej w zbiorze \((-1,7)\).
Wskaż zdanie prawdziwe.
A. Funkcja \(f\) ma trzy miejsca zerowe
B. Zbiorem wartości funkcji \(f\) jest \(\langle-1,1)\)
C. Funkcja \(f\) osiąga wartość największą równą \(1\)
D. Funkcja \(f\) osiąga wartości ujemne dla argumentów ze zbioru \((-1,0)\)
Wyjaśnienie:
Przeanalizujmy po kolei każdą z proponowanych odpowiedzi.
Odp A. - to zdanie jest nieprawdą, gdyż nasza funkcja ma tylko dwa miejsca zerowe: \(x=1\) oraz \(x=4,5\). Gdyby ostatnia kropka była zamalowana, to wtedy miejscem zerowym byłoby jeszcze \(x=7\).
Odp. B - to zdanie jest nieprawdą, gdyż nie zgadza się tutaj nawias przy liczbie \(1\). Owszem, po lewej stronie wykresu kropka jest niezamalowana, co mogłoby sugerować że wartość równa \(1\) nie jest przyjmowana, ale przecież wartość równa \(1\) jest przyjmowana chociażby dla argumentów \(x=5\) czy \(x=6\). Zbiorem wartości będzie więc tutaj \(\langle-1, 1\rangle\)
Odp. C. - to zdanie jest prawdą, bowiem faktycznie największą wartością przyjmowaną przez tę funkcję jest \(1\) (ta wartość jest przyjmowana dla wszystkich argumentów od \(x=5\) aż do \(x=6\) włącznie).
Odp. D. - to zdanie jest nieprawdą, gdyż ujemne wartości są przyjmowane dla argumentów ze zbioru \((1;4,5)\)
Zadanie 10. (1pkt) Wykresem funkcji kwadratowej \(f\) określonej wzorem \(f(x)=-3(x+4)(x-2)\) jest parabola o wierzchołku \(W=(p,q)\). Współrzędne wierzchołka \(W\) spełniają warunki:
A. \(p\gt0\) i \(q\gt0\)
B. \(p\lt0\) i \(q\gt0\)
C. \(p\lt0\) i \(q\lt0\)
D. \(p\gt0\) i \(q\lt0\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie miejsc zerowych funkcji.
Wzór funkcji zapisany jest w postaci iloczynowej, co znacząco ułatwia wyznaczenie miejsc zerowych tej funkcji. Chcąc poznać miejsca zerowe, musimy przyrównać wzór funkcji do zera, czyli de facto rozwiązać równanie kwadratowe:
$$-3(x+4)(x-2)=0$$
Skoro jest to postać iloczynowa, to wystarczy przyrównać wartości z nawiasów do zera, zatem:
$$x+4=0 \quad\lor\quad x-2=0 \\
x=-4 \quad\lor\quad x=2$$
Krok 2. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Spoglądając na wzór funkcji widzimy, że współczynnik kierunkowy \(a=-3\). Skoro jest on ujemny, to ramiona paraboli będą skierowane do dołu. Zaznaczając na osi wyznaczone przed chwilą miejsca zerowe, otrzymamy zatem taką oto sytuację:
Krok 3. Ustalenie wartości \(p\) oraz \(q\).
Z własności funkcji kwadratowych wiemy, że współrzędna \(p\) jest tak naprawdę średnią arytmetyczną miejsc zerowych. Możemy zatem zapisać, że:
$$p=\frac{-4+2}{2} \\
p=\frac{-2}{2} \\
p=-1$$
Z samego rysunku szkicowego jasno wynika, że funkcja przyjmuje w swoim wierzchołku wartość dodatnią (tak na marginesie, moglibyśmy ją nawet policzyć - w tym celu wystarczyłoby do wzoru funkcji podstawić \(x=-1\)).
To oznacza, że \(p\lt0\) i \(q\gt0\).
Zadanie 13. (1pkt) Dane są ciągi \((a_{n}), (b_{n}), (c_{n}), (d_{n})\) określone dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\) wzorami: \(a_{n}=20n+3, b_{n}=2n^2-3, c_{n}=n^2+10n-2, d_{n}=\frac{n+187}{n}\). Liczba \(197\) jest dziesiątym wyrazem ciągu:
A. \((a_{n})\)
B. \((b_{n})\)
C. \((c_{n})\)
D. \((d_{n})\)
Wyjaśnienie:
Aby dowiedzieć się, który ciąg jest tym poszukiwanym, wystarczy podstawić do każdego z nich wartość \(n=10\). W ten sposób obliczymy wartość dziesiątego wyrazu każdego z tych ciągów:
$$a_{10}=20\cdot10+3 \\
a_{10}=200+3 \\
a_{10}=203$$
$$b_{10}=2\cdot10^2-3 \\
b_{10}=2\cdot100-3 \\
b_{10}=200-3 \\
b_{10}=197$$
$$c_{10}=10^2+10\cdot10-2 \\
c_{10}=100+100-2 \\
c_{10}=198$$
$$d_{10}=\frac{10+187}{10} \\
d_{10}=\frac{197}{10} \\
d_{10}=19,7$$
Widzimy, że liczba \(197\) jest dziesiątym wyrazem ciągu \(b_{n}\).
Zadanie 19. (1pkt) Jeden z boków równoległoboku ma długość równą \(5\). Przekątne tego równoległoboku mogą mieć długości:
A. \(4\) i \(6\)
B. \(4\) i \(3\)
C. \(10\) i \(10\)
D. \(5\) i \(5\)
Wyjaśnienie:
Do zadania trzeba podejść analitycznie. Powinniśmy dostrzec, że połówki przekątnych oraz bok równoległoboku tworzą trójkąt:
Całe zadanie polega teraz na tym, by określić, kiedy taki trójkąt w ogóle może powstać. Z własności trójkątów wiemy, że aby trójkąt (dowolny) mógł powstać, to suma długości dwóch krótszych boków musi być większa od długości boku najdłuższego. Przykładowo:
· Gdyby przekątne miały długość \(4\) oraz \(6\), to połówki tych długości byłyby równe \(2\) oraz \(3\). Czy może powstać trójkąt o bokach \(2\), \(3\) oraz \(5\)? Niestety nie może, bo suma \(2+3\) nie jest większa od \(5\).
· Gdyby przekątne miały długość \(4\) oraz \(3\), to połówki tych długości byłyby równe \(2\) oraz \(1,5\). Czy może powstać trójkąt o bokach \(2\), \(1,5\) oraz \(5\)? Niestety nie może, bo suma \(2+1,5\) nie jest większa od \(5\).
· Gdyby przekątne miały długość \(10\) oraz \(10\), to połówki tych długości byłyby równe \(5\) oraz \(5\). Czy może powstać trójkąt o bokach \(5\), \(5\) oraz \(5\)? Może, bo suma \(5+5\) jest większa od \(5\) (swoją drogą będzie to trójkąt równoboczny).
· Gdyby przekątne miały długość \(5\) oraz \(5\), to połówki tych długości byłyby równe \(2,5\) oraz \(2,5\). Czy może powstać trójkąt o bokach \(2,5\), \(2,5\) oraz \(5\)? Niestety nie może, bo suma \(2,5+2,5\) nie jest większa od \(5\).
W ten oto sposób doszliśmy do tego, że jedyną pasującą parą przekątnych będzie ta z trzeciej odpowiedzi.
Zadanie 20. (1pkt) W pewnym trójkącie równoramiennym największy kąt ma miarę \(120°\), a najdłuższy bok ma długość \(12\) (zobacz rysunek).
Najkrótsza wysokość tego trójkąta ma długość równą:
A. \(6\)
B. \(2\sqrt{3}\)
C. \(4\sqrt{3}\)
D. \(6\sqrt{3}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Rysując wysokość padającą na bok o znanej nam długości, otrzymamy następującą sytuację:
Podzieliliśmy w ten sposób naszą figurę na dwa trójkąty prostokątne o kątach \(30°\), \(60°\) oraz \(90°\) i to z własności tych trójkątów teraz skorzystamy.
Krok 2. Obliczenie długości najkrótszej wysokości.
Najkrótsza wysokość trójkąta to ta, która pada na najdłuższy bok. W naszym trójkącie najkrótszym bokiem jest podstawa, zatem to wysokość padająca na podstawę będzie tą, której poszukujemy.
Z własności trójkątów o kątach \(30°\), \(60°\) oraz \(90\)° wynika, że przyprostokątna leżąca przy kącie o mierze \(30°\) jest \(\sqrt{3}\) razy większa od przyprostokątnej leżącej przy kącie o mierze \(60°\). Mówiąc wprost, jeżeli interesującą nas wysokość opiszemy jako \(x\), to bok o długości \(6\) będzie równy \(x\sqrt{3}\). Skoro tak, to:
$$x\sqrt{3}=6 \\
x=\frac{6}{\sqrt{3}} \\
x=\frac{6\cdot\sqrt{3}}{\sqrt{3}\cdot\sqrt{3}} \\
x=\frac{6\sqrt{3}}{3} \\
x=2\sqrt{3}$$
Zadanie 21. (1pkt) Prosta przechodząca przez punkty \((-4,-1)\) oraz \((5,5)\) ma równanie:
A. \(y=x+3\)
B. \(y=\frac{2}{3}x+\frac{5}{3}\)
C. \(y=x-3\)
D. \(y=\frac{2}{3}x+\frac{11}{3}\)
Wyjaśnienie:
Aby wyznaczyć równanie prostej przechodzącej przez dwa punkty, musimy albo skorzystać z długiego wzoru z tablic, albo po prostu z układu równań. Skorzystajmy z tej drugiej metody, bo wbrew pozorom jest ona znacznie prostsza. W tym celu do postaci \(y=ax+b\) musimy najpierw podstawić współrzędne pierwszego punktu, a potem drugiego. Dzięki temu otrzymamy:
\begin{cases}
-1=-4a+b \\
5=5a+b
\end{cases}
Odejmując te równania stronami, otrzymamy:
$$-6=-9a \\
a=\frac{6}{9}=\frac{2}{3}$$
Skoro współczynnik \(a=\frac{2}{3}\), to możemy stwierdzić, że nasza prosta przyjmuje postać \(y=\frac{2}{3}x+b\). Musimy jeszcze poznać brakujący współczynnik \(b\). W tym celu wystarczy do wybranego równania z układu (np. drugiego) podstawić obliczone przed chwilą \(a=\frac{2}{3}\), zatem:
$$5=5\cdot\frac{2}{3}+b \\
5=\frac{10}{3}+b \\
\frac{15}{3}=\frac{10}{3}+b \\
b=\frac{5}{3}$$
To oznacza, że nasza prosta wyraża się równaniem \(y=\frac{2}{3}x+\frac{5}{3}\).
Zadanie 25. (1pkt) Graniastosłup prawidłowy ma \(36\) krawędzi. Długość każdej z tych krawędzi jest równa \(4\). Pole powierzchni bocznej tego graniastosłupa jest równe:
A. \(176\)
B. \(192\)
C. \(224\)
D. \(288\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie jaka figura jest w podstawie graniastosłupa.
Aby móc obliczyć pole powierzchni bocznej, musimy na wstępie określić z jakim w ogóle graniastosłupem mamy do czynienia (czyli co znajduje się w jego podstawie). Ta informacja jest dla nas kluczowa, bowiem póki co, nie wiemy ile ścian bocznych ma nasza bryła. Z własności graniastosłupów wiemy, że graniastosłup mający w podstawie \(n\)-kąt będzie miał \(3n\) krawędzi. Skoro tych krawędzi mamy mieć \(36\), to:
$$3n=36 \\
n=12$$
To oznacza, że w podstawie graniastosłupa znajduje się dwunastokąt.
Krok 2. Obliczenie pola powierzchni bocznej.
Jeżeli w podstawie mamy dwunastokąt, to wiemy już, że będziemy mieć \(12\) ścian bocznych. Z treści zadania wynika, że każda z tych ścian to tak naprawdę kwadrat o boku \(4\), zatem:
$$P_{b}=12\cdot 4^2 \\
P_{b}=12\cdot16 \\
P_{b}=192$$
Zadanie 29. (2pkt) Rozwiąż nierówność: \(2(x+1)(x-3)\lt x^2-9\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie nierówności w postaci ogólnej.
Zanim przystąpimy do wykonywania obliczeń, musimy zapisać tę nierówność w postaci ogólnej. Musimy zatem wymnożyć nawiasy znajdujące się po lewej stronie i całość zapisu przekształcić w taki sposób, by po prawej stronie zostało samo zero.
$$2(x+1)(x-3)\lt x^2-9 \\
2(x^2-3x+x-3)\lt x^2-9 \\
2x^2-6x+2x-6\lt x^2-9 \\
2x^2-4x-6\lt x^2-9 \\
x^2-4x+3\lt0$$
Krok 2. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Współczynniki: \(a=1,\;b=-4,\;c=3\)
$$Δ=b^2-4ac=(-4)^2-4\cdot1\cdot3=16-12=4 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{4}=2$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-4)-2}{2\cdot1}=\frac{4-2}{2}=\frac{2}{2}=1 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-4)+2}{2\cdot1}=\frac{4+2}{2}=\frac{6}{2}=3$$
Krok 3. Szkicowanie wykresu paraboli.
Zaznaczamy na osi wyliczone przed chwilą miejsca zerowe (z pustymi kropkami, bo w nierówności wystąpił znak \(\lt\)). Współczynnik \(a\) jest dodatni, więc parabola będzie mieć ramiona skierowane do góry, czyli całość będzie wyglądać następująco:
Krok 4. Odczytanie rozwiązania.
Szukamy argumentów dla których funkcja przyjmuje wartości mniejsze od zera, a więc rozwiązaniem nierówności będzie przedział:
$$x\in(1;3)$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz miejsca zerowe, a w dalszej części zadania popełnisz błędy (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy błędnie wyznaczysz miejsca zerowe (np. w wyniku błędu rachunkowego przy liczeniu delty), ale dalszy tok rozwiązywania będzie poprawny.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 30. (2pkt) Wykaż, że dla wszystkich liczb rzeczywistych \(a, b\) i \(c\) takich, że \(\frac{a+b}{2}\gt c\) i \(\frac{b+c}{2}\gt a\), prawdziwa jest nierówność \(\frac{a+c}{2}\lt b\)
Odpowiedź
Udowodniono przekształcając podane nierówności.
Wyjaśnienie:
Skoro \(\frac{a+b}{2}\gt c\) oraz \(\frac{b+c}{2}\gt a\), to możemy zapisać, że suma \(\frac{a+b}{2}+\frac{b+c}{2}\) musi być większa od sumy \(c+a\). Zapiszmy zatem, że:
$$\frac{a+b}{2}+\frac{b+c}{2}\gt c+a \\
\frac{a+2b+c}{2}\gt c+a \\
a+2b+c\gt2c+2a \\
2b\gt a+c \\
b\gt\frac{a+c}{2} \\
\frac{a+c}{2}\lt b$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy połączysz wszystkie informacje w jedną nierówność np. \(\frac{a+b}{2}+\frac{b+c}{2}\gt c+a\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 31. (2pkt) Dany jest ciąg arytmetyczny \((a_{n})\), określony dla wszystkich liczb naturalnych \(n\ge1\). Suma dwudziestu początkowych wyrazów tego ciągu jest równa \(20a_{21}+62\). Oblicz różnicę ciągu \((a_{n})\).
Odpowiedź
\(r=-\frac{31}{105}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie wzoru na sumę dwudziestu początkowych wyrazów.
Korzystając ze wzoru na sumę \(n\) początkowych wyrazów możemy zapisać, że:
$$S_{n}=\frac{a_{1}+a_{n}}{2}\cdot n \\
S_{20}=\frac{a_{1}+a_{20}}{2}\cdot20$$
Z treści zadania wynika, że ta suma ma być równa \(20a_{21}+62\), zatem:
$$\frac{a_{1}+a_{20}}{2}\cdot20=20a_{21}+62 \\
(a_{1}+a_{20})\cdot10=20a_{21}+62 \\
a_{1}+a_{20}=2a_{21}+6,2$$
Krok 2. Obliczenie różnicy ciągu.
Z własności ciągów wiemy, że \(a_{20}=a_{1}+19r\) oraz że \(a_{21}=a_{1}+20r\). Podstawiając te informacje do wyznaczonego przed chwilą równania, możemy zapisać, że:
$$a_{1}+a_{1}+19r=2\cdot(a_{1}+20r)+6,2 \\
2a_{1}+19r=2a_{1}+40r+6,2 \\
-21r=6,2 \\
-21r=\frac{62}{10} \quad\bigg/\cdot\left(-\frac{1}{21}\right) \\
r=-\frac{62}{210}=-\frac{31}{105}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wykorzystasz wzór na sumę \(n\) początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy zapiszesz, że \(a_{21}=a_{1}+20r\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 32. (2pkt) Dany jest trapez o podstawach długości \(a\) oraz \(b\) i wysokości \(h\). Każdą z podstaw tego trapezu wydłużono o \(25\%\), a wysokość skrócono tak, że powstał nowy trapez o takim samym polu. Oblicz, o ile procent skrócono wysokość \(h\) trapezu.
Odpowiedź
Wysokość została skrócona o \(20\%\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie wzorów na pole trapezu.
Pole trapezu obliczamy ze wzoru:
$$P=\frac{1}{2}(a+b)\cdot h$$
Wiemy, że podstawy naszego początkowego trapezu zostały wydłużone o \(25\%\), czyli wynoszą teraz \(1,25a\) oraz \(1,25b\). Naszym celem jest poznanie długości nowej wysokości, którą oznaczymy sobie jako \(x\). Wzór na pole zmienionego trapezu będziemy więc mogli zapisać jako:
$$P=\frac{1}{2}(1,25a+1,25b)\cdot x$$
Krok 2. Obliczenie nowej wysokości trapezu.
Pola powierzchni jednego i drugiego trapezu muszą być równe, zatem:
$$\frac{1}{2}(a+b)\cdot h=\frac{1}{2}(1,25a+1,25b)\cdot x \\
(a+b)\cdot h=(1,25a+1,25b)\cdot x \\
(a+b)\cdot h=1,25(a+b)\cdot x \quad\bigg/:(a+b) \\
h=1,25x \\
h=\frac{5}{4}x \quad\bigg/\cdot\frac{4}{5} \\
x=\frac{4}{5}h$$
Skoro nowa wysokość stanowi \(\frac{4}{5}\) starej wysokości, to znaczy, że wysokość została skrócona o \(20\%\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz równanie składające się z dwóch wzorów na pole trapezu (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 33. (2pkt) W trójkącie \(ABC\) boki \(BC\) i \(AC\) są równej długości. Prosta \(k\) jest prostopadła do podstawy \(AB\) tego trójkąta i przecina boki \(AB\) oraz \(BC\) w punktach – odpowiednio – \(D\) i \(E\). Pole czworokąta \(ADEC\) jest \(17\) razy większe od pola trójkąta \(BED\). Oblicz \(\frac{|CE|}{|EB|}\).
Odpowiedź
\(\frac{|CE|}{|EB|}=2\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
W treści mamy sporo danych, więc spróbujmy je uporządkować na rysunku pomocniczym:
Z treści zadania wynika wprost, że nasz trójkąt jest równoramienny. W takim razie kluczem do sukcesu będą teraz dwie rzeczy - po pierwsze, musimy dostrzec, że cały trójkąt \(ABC\) ma pole powierzchni równe \(17P+P=18P\). Po drugie, jeżeli dorysujemy sobie wysokość z wierzchołka \(C\), to otrzymamy dwa trójkąty o polu \(9\) (bo wysokość w trójkącie równoramiennym dzieli nam trójkąty na dwie równe części).
Krok 2. Dostrzeżenie trójkątów podobnych i obliczenie skali podobieństwa.
Spójrzmy na trójkąty \(FBC\) oraz \(DBE\). Dzięki temu, że odcinki \(FC\) oraz \(DE\) są względem siebie równoległe (obydwa są prostopadłe do prostej \(AB\)) to możemy być pewni, że trójkąty \(FBC\) oraz \(DBE\) są trójkątami podobnymi (cecha kąt-kąt-kąt).
Spróbujmy zatem wyznaczyć skalę podobieństwa tych trójkątów. Widzimy, że pole trójkąta \(FBC\) wynosi \(9P\), a pole trójkąta \(DBE\) jest równe \(1P\). Z własności trójkątów podobnych wiemy, że gdy dany trójkąt jest podobny do drugiego w skali \(k\) to pole tego trójkąta będzie \(k^2\) razy większe. W naszym przypadku trójkąt \(FBC\) ma pole \(9\) razy większe od pola trójkąta \(DBE\), zatem:
$$k^2=9 \\
k=3 \quad\lor\quad k=-3$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, zatem zostaje nam \(k=3\).
Krok 3. Obliczenie długości odcinka \(CE\).
Wiemy już, że skala podobieństwa trójkątów \(FBC\) oraz \(DBE\) jest równa \(k=3\). To oznacza, że jeżeli bok \(BE\) ma długość \(x\), to odcinek \(BC\) będzie trzykrotnie większy, czyli jego długość będziemy mogli oznaczyć jako \(3x\).
Interesujący nas odcinek \(CE\) jest różnicą między długością odcinka \(BC\) oraz \(BE\), zatem:
$$|CE|=|BC|-|BE| \\
|CE|=3x-x \\
|CE|=2x$$
Krok 4. Obliczenie zależności \(\frac{|CE|}{|EB|}\).
Na sam koniec musimy obliczyć wartość \(\frac{|CE|}{|EB|}\). Znamy już długości obydwu odcinków, zatem możemy zapisać, że:
$$\frac{|CE|}{|EB|}=\frac{2x}{x}=2$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz związek między polami trójkątów \(FBC\) oraz \(DBE\) (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy dostrzeżesz podobieństwo trójkątów \(FBC\) oraz \(DBE\) (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 34. (2pkt) Ze zbioru wszystkich liczb naturalnych dwucyfrowych, których cyfra dziesiątek należy do zbioru \(\{3, 4, 5, 6, 7, 8\}\), a cyfra jedności należy do zbioru \(\{0, 1, 2, 3, 4\}\), losujemy jedną liczbę. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia polegającego na tym, że wylosujemy liczbę dwucyfrową, która jest podzielna przez \(4\).
Odpowiedź
\(P(A)=\frac{3}{10}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych.
Musimy na początku ustalić ile jest liczb dwucyfrowych, których cyfra dziesiątek należy do zbioru \(\{3, 4, 5, 6, 7, 8\}\), a cyfra jedności należy do zbioru \(\{0, 1, 2, 3, 4\}\). Widzimy, że cyfrą dziesiątek może być jedna z sześciu liczb, a cyfrą jedności może być jedna z pięciu liczb. To oznacza, że zgodnie z regułą mnożenia, wszystkich takich liczb mamy \(|Ω|=6\cdot5=30\).
Krok 2. Ustalenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym jest wylosowanie liczby podzielnej przez \(4\). Nie znajdziemy tutaj za bardzo szybkiego sposobu na obliczenie ile jest tych liczb, ale możemy spróbować je wypisać. Nie będzie to trudne, bo liczba podzielna przez \(4\) na pewno nie ma w cyfrze jedności liczb \(1\) oraz \(3\), zatem wiele wariantów nam odpadnie. Pasującymi liczbami będą jedynie:
$$32, 40, 44, 52, 60, 64, 72, 80, 84$$
Mamy zatem \(9\) takich liczb, czyli \(|A|=9\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{9}{30}=\frac{3}{10}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz liczbę zdarzeń elementarnych (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy obliczysz liczbę zdarzeń sprzyjających (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 35. (5pkt) Podstawa \(AB\) trójkąta równoramiennego \(ABC\) jest zawarta w prostej o równaniu \(y=-2x+16\). Wierzchołki \(B\) i \(C\) mają współrzędne \(B=(3,10)\) i \(C=(-2,3)\). Oblicz współrzędne wierzchołka \(A\) i pole trójkąta \(ABC\).
Odpowiedź
\(A=(6,6;2,8)\) oraz \(P=30,6\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Sytuacja z treści zadania będzie wyglądać następująco:
Krok 2. Zapisanie równania wynikającego z równej długości ramion.
Skoro trójkąt \(ABC\) jest równoramienny, to długość odcinka \(AC\) musi być równa długości \(BC\). Korzystając ze wzoru na długość odcinka moglibyśmy więc zapisać, że:
$$|AC|=|BC| \\
\sqrt{(x_{C}-x_{A})^2+(y_{C}-y_{A})^2}=\sqrt{(x_{C}-x_{B})^2+(y_{C}-y_{B})^2} \\
(x_{C}-x_{A})^2+(y_{C}-y_{A})^2=(x_{C}-x_{B})^2+(y_{C}-y_{B})^2$$
Teraz do tego równania musimy podstawić współrzędne z treści zadania. Oczywiście brakuje nam współrzędnych punktu \(A\) (to właśnie ich szukamy), ale i tutaj możemy już dokonać ważnej obserwacji. Skoro prosta \(y=-2x+16\) przechodzi przez punkt \(A\), to znaczy, że współrzędna \(y_{A}\) da się opisać równaniem \(-2x+16\). Moglibyśmy nawet zapisać, że współrzędne punktu \(A\) to \(A=(x;-2x+16)\). Podstawiając zatem te współrzędne oraz współrzędne \(B=(3,10)\) i \(C=(-2,3)\), otrzymamy:
$$(-2-x)^2+(3-(-2x+16))^2=(-2-3)^2+(3-10)^2 \\
(-2-x)^2+(3+2x-16)^2=(-5)^2+(-7)^2 \\
(-2-x)^2+(2x-13)^2=25+49 \\
4+4x+x^2+4x^2-52x+169=74 \\
5x^2-48x+99=0$$
Krok 3. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Powstało nam równanie kwadratowe w postaci ogólnej, zatem skorzystamy z niezawodnej delty:
Współczynniki: \(a=5,\;b=-48,\;c=99\)
$$Δ=b^2-4ac=(-48)^2-4\cdot5\cdot99=2304-1980=324 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{324}=18$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-48)-18}{2\cdot5}=\frac{48-18}{10}=\frac{30}{10}=3 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-48)+18}{2\cdot5}=\frac{48+18}{10}=\frac{66}{10}=6,6$$
Krok 4. Zapisanie współrzędnych punktu \(A\).
Otrzymaliśmy dwie możliwości współrzędnej \(x\) punktu \(A\). Ta wartość może być równa \(x=3\) oraz \(x=6,6\). Pierwszy przypadek musimy odrzucić, a to dlatego, że \(x=3\) to współrzędna punktu \(B\) (który przecież leży na tej samej prostej co punkt \(A\)). Punkty \(A\) oraz \(B\) nie mogą się pokrywać, więc zostaje nam, że \(x=6,6\).
Skoro tak, to obliczmy teraz współrzędną \(y\). W tym celu wystarczy podstawić \(x=6,6\) do równania prostej \(y=-2x+16\), zatem:
$$y=-2\cdot6,6+16 \\
y=-13,2+16 \\
y=2,8$$
To oznacza, że \(A=(6,6;2,8)\).
Krok 5. Obliczenie pola powierzchni trójkąta.
Na sam koniec musimy obliczyć pole powierzchni tego trójkąta. Nie będzie to trudne, bo mając współrzędne wszystkich wierzchołków tej figury, możemy skorzystać ze specjalnego wzoru z tablic:
$$P=\frac{1}{2}|(x_{B}-x_{A})(y_{C}-y_{A})-(y_{B}-y_{A})(x_{C}-x_{A})| \\
P=\frac{1}{2}|(3-6,6)\cdot(3-2,8)-(10-2,8)\cdot(-2-6,6)| \\
P=\frac{1}{2}|(-3,6)\cdot(0,2)-(7,2)\cdot(-8,6)| \\
P=\frac{1}{2}|(-0,72)-(-61,92)| \\
P=\frac{1}{2}|-0,72+61,92| \\
P=\frac{1}{2}|61,2| \\
P=\frac{1}{2}\cdot61,2 \\
P=30,6$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz długość ramienia \(|BC|=\sqrt{74}\).
ALBO
• Gdy wyznaczysz równanie prostej zawierającej wysokość opuszczoną z punktu \(C\), czyli \(y=\frac{1}{2}x+4\).
ALBO
• Gdy obliczysz współczynnik kierunkowy prostej \(BC\), czyli \(a=\frac{7}{5}\).
2 pkt
• Gdy zapiszesz równanie wynikające z równoramienności trójkąta ABC (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy wyznaczysz środek odcinka \(AB\), czyli \(D=\left(\frac{24}{5};\frac{32}{5}\right)\).
ALBO
• Gdy wyznaczysz równanie prostej \(AC\), czyli \(y=-\frac{1}{43}x+\frac{127}{43}\).
3 pkt
• Gdy wyznaczysz współrzędne punktu \(A\) (patrz: Krok 4.).
4 pkt
• Gdy obliczysz długość podstawy \(|AB|=\frac{18\sqrt{5}}{5}\) oraz wysokość \(h=\frac{17\sqrt{5}}{5}\).
ALBO
• Gdy otrzymasz błędny wynik jedynie ze względu na błąd rachunkowy.
5 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Na której stronie w karcie wzorów jest wzór z zadania 18? Nie widzę w karcie takowego.
Strona 8 ;) Wcześniej lekko zmodyfikowałem ten wzór, dlatego nie mogłeś go znaleźć, ale teraz dopasowałem się idealnie do tablic, tak aby nie było wątpliwości :)
Dziękuję bardzo za odpowiedź :)
Witam Państwa!
Może ktoś z Was wie, gdzie można znaleźć zasady oceniania rozwiązań zadań z arkusza z czerwca 2021?
Bardzo proszę o pomoc.
Właśnie dodałem zasady oceniania do poszczególnych zadań otwartych :)
Czy zadanie 32 można rozwiązać w taki sposób że podstawia się losowe liczby jako długości boków i wysokość i liczymy pole pierwszego trapezu, potem układa się równanie gdzie znamy długości boków powiększone o 25% i znamy pole więc h to będzie x i wystarczy podzielić pole poprzez działanie (1,25a+1,25b):2 i to będzie drugie h i porównać je z naszym pierwszym podstawionym h?
Nie można podstawiać dowolnych/losowych wartości do zadania otwartego :) Takie rozwiązanie na pewno nie byłoby zaliczone.
ok, dzięki za odpowiedź i za prowadzenie tej strony naprawdę bardzo się przydaje.
Dlaczego w zadaniu 35 opuściliśmy pierwiastek?
Obydwie strony równania podniosłem po prostu do kwadratu i ten pierwiastek się tak jakby „skrócił” ;)
W zadaniu 29 na końcu nierówności jest niepotrzebny nawias i slash
Faktycznie, mały błąd w programowaniu działania – już poprawiłem, dzięki za czujność!
Jakim cudem w 15 zadaniu z 16cos2α=1cos2α wyszła 1/6
Ale tam nie ma takiego zapisu ;)
Dlaczego w 23 są takie głupie miejsca wierzchołków? na logike przyjąłem, że peosta ad to przekątna bo przeciez prostokat powinien byc tak oznaczony
A__________B
| |
| |
C__________D
Ale w treści zadania masz informację, że AD to bok prostokąta, więc tutaj trudno jest polemizować z tym, że mogłaby to być przekątna ;) Poza tym, prostokąt bardzo często oznaczamy nieco inaczej niż zapisałeś/aś – idąc od góry byłoby to D, C, a na dole A oraz B ;)
dlaczego w zadaniu 9 odpowiedź a (funkcja ma 3 miejsca zerowe) nie jest poprawna
Tak jak napisałem w wyjaśnieniu – ta funkcja ma 2 miejsca zerowe. x=7 nie jest miejscem zerowym tej funkcji, bo mamy tutaj niezamalowaną kropkę, więc ten argument w ogóle do tej funkcji nie należy ;)