Matura poprawkowa – Matematyka – Wrzesień 2020 – Odpowiedzi
Poniżej znajdują się zadania i odpowiedzi z matury poprawkowej na poziomie podstawowym – wrzesień 2020. Wszystkie zadania posiadają pełne rozwiązania krok po kroku, co mam nadzieję pomoże Ci w nauce do matury. Ten arkusz maturalny możesz także zrobić online lub wydrukować w formie PDF – odpowiednie linki znajdują się na dole strony.
Ten arkusz możesz zrobić online lub pobrać w formie PDF:
Zależy w sumie jak na to spojrzeć – zdarzały się trudniejsze zadania otwarte niż tutaj ;) Aczkolwiek jest faktycznie parę zadań trudniejszych, których jeszcze nie było na maturach ;)
Uważam, że poprawkowa matura to „masakra” bez względu jak popatrzeć na arkusz. Pamiętajmy o terminie przygotowania się do poprawki i wcześniejszym zdalnym nauczaniu. Analizując arkusze z wcześniejszych lat, właściwej matury i poprawkowej wydaje mi się, że poprawkowa była o stopień trudniejsza.
Też mam takie wrażenie. Najdłużej siedziałam nad zad 32. Natomiast zadanie 33 jest na poziomie dawnego gimnazjum. Wątpię aby na poprawce ktoś rozwiązał zad 32. Wynik powala. Uczniowie jak widzą takie liczby to rezygnują z dalszego rozwiązywania. Pozdrawiam
Jeśli napisałem w zadaniu 30 w odpowiedzi dobrze tylko w kolejności -2 , -3 i 3 i oczywiście obliczenia są dobrze zrobione to nic nie przeszkadza, że odpowiedź jest napisana w takiej kolejności?
Zawsze staram się odpisywać uczciwie – niestety prawdopodobnie nie będzie za to punktu. Zazwyczaj punkt jest przyznawany za „zwinięcie tego” do postaci (a-b)^2>0, a drugi punkt jest za wyjaśnienie dlaczego ta wartość jest większa od zera.
Weronika.26
Czy jeżeli w zadaniu 30 obliczyłam tylko 2 rozwiązania bez tego -2 to będę mieć 1 punkt ?
Czy jeżeli w zadaniu 26 dobrze obliczyłam tylko miejsca zerowe to będę mieć punkt?
Czy jeśli w zadaniu 26 rozwiazalam poprawnie deltę i poprawnie napisałam przedzialy z tym że zamiast w X1 napisac od minus nieskończoności do -0.5 to napisałam od minus nieskończoności do minus dwóch , to jest błąd i nie będzie za to dwóch punktów ?
I w zadaniu 33 wyszedl mi wynik ale nie wiem czy mam dobre obliczenia , ale wyszedł mi taki wynik a obok napisałam jeszcze jakieś obliczenia ale pewnie błędne , to czy będzie chociaż jeden punkt za to że napisałam 72 π mimo że obliczenia nie są takie jak powinny ?
Rozwiązanie do zadania 32 jest paskudnie długie, strasznie brzydkie liczby wychodzą po drodze, a i rysunek muszę tam zrobić dobry, więc żeby nie marnować czasu to zacząłem robić zadanka zamknięte ;) Jak skończę te zamknięte to wrócę do tego zadania ;)
byniu
Czy jeśli w zadaniu 30 napisałem że x=-2,0,2,3 oraz do x= 2,3 jest podane dobre rozwiązanie to mogę liczyć na 1pkt?
chodzi mi o to ze w (x^3+8) wyszło mi -2 v 2 a w (x^2-9) wynik 3 i w odpowiedzi napisałem że x=-2,0,2,3. Chciałbym wiedzieć czy za taki zapis dostane 1pkt
To wygląda na to, że masz dwa błędy, czyli szanse na 1 punkt są nikłe :( Po pierwsze z pierwszego równania nie może wyjść 2, a po drugie jeszcze w odpowiedzi wplątało Ci się do rozwiązań 0. Tak więc niestety tutaj dobrych wieści raczej bym nie miał, jeśli rzeczywiście tak to rozpisałeś niefortunnie.
Matura
Czy za zadanie 27 będą jakieś punkty jeśli się zrobiło taka metoda tylko są bledy rachunkowe ?
Hej! Mam pytanie. W zadaniu 26 obliczyłam poprawnie deltę i x1, ale jakimś cudem źle obliczyłam x2 na końcu. Czy mam szansę na 1 punkt? Natomiast w zadaniu 30 dobrze rozwiązałam, ale pominęłam -3 (zapisałam tylko dwie odpowiedzi tj. – 2 i 3) czy też mam szansę na 1 punkt? No i na końcu, rozwiązałam w jakiś dziwny sposób zadanie 31, ale wynik wyszedł mi dobry – czy za po prostu dobry wynik dostanę 1 punkt? Proszę o pomoc i odpowiedź, bo nie wiem, czy czekać na studia, czy znowu nie zdałam
W 26 na pewno będzie 1 punkt.
W 30 też powinien być 1 punkt.
Co do zadania 31 – ważne by wynik był poprawny, można to rozwiązać w dowolnie wybrany sposób ;) Jeśli nie było to jakieś strzelanie, to powinnaś dostać 2 punkty :)
Damian
Czy jeżeli w zadaniu 28 zrobiłem tylko początek jest szansa na punkt?
Prawdopodobnie tak, bo trzeba wyjaśnić w jakiś sposób, dlaczego akurat (a-b)^2 jest większe od zera. I co ważne, trzeba to dobrze wyjaśnić, bo musimy też pokazać skąd wiemy, że nie będzie to równe zero ;)
Wszystko zależy od tego, czy 1 punkt będą przyznawać już za skorzystanie z tej zależności (czyli za podstawienie danych), czy też jednak punkt będzie przyznany za dojście do poprawnego równania kwadratowego. Jeśli w kluczu będzie ten pierwszy wariant, to punkt dostaniesz ;)
Prawdopodobnie odejmą, swoją drogą bardzo dobre pytanie, ciekawe czy klucze uwzględniają takie przypadki ;)
Fan szalone liczby
Zad. 32 – to jakaś masakra! Kosmiczne wyniki, dziwne pierwiastki…
Chyba jakaś pomyłka…
Nie wzięli z rozszerzonego przypadkiem? Na poprawkę? Tylko 4 pkt?
To jedno z najtrudniejszych zadań maturalnych jakie widziałem ;) Ogólnie pomysł by podać wartość sinusa, która wyjdzie ze wzoru na pole trójkąta z sinusem jest bardzo dobry, ale dojście do tego powinno być znacznie prostsze i szybsze, no i same liczby powinny być nieco ładniejsze ;) Dla równowagi zadanie 33 jest jednym z prostszych jakie widziałem za 4 punkty ;)
Kapeć
Zadanie 30. Jesli zapisałem 4rozwiazania z czego 2 są poprawne to jest szansa że uzyskam 1pkt ?
To zależy od sytuacji – jakie to rozwiązania? 1 punkt będzie pewnie wtedy, gdy ktoś z pierwszego równania zapisał niepotrzebnie x=2, ale tutaj wygląda na to, że masz więcej błędów.
Czy jeżeli w zadaniu 28 aby udowodnić ze to prawda wykorzystałam 3 różne przykłady z różnymi liczbami to mogę liczyć chociaż na 1 pkt? Zamiast to wszystko przenieść, nie wiem skąd przyszedł mi do głowy taki pomysł aby po prostu zrobić to na liczbach ♀️ I teraz się zastanawiam czy wgl może to cokolwiek uznają…
Wszedzie szukam jednego punktu… a widzę ze chyba mi go braknie :( w zad 14, najpierw dałam b a później zmieniłam na A ale zapomniałam tego zmienić w karcie odpowiedzi
A np w zadaniu 26 jeżeli napisałam wszystko tylko w delcie pomyliłam znaki i mam 25-24 zamiast 25+24 i wyszło mi delta 1 i tak później to wszystko dalej rozwiązywałam to tez nie mogę liczyć na ani jeden punkt?
Mam zła deltę napewno, bo właśnie zamiast 25+24 pomyślałam znaki i wyszło 25-24… i później już wszystko podstawiałam ze złym rozwiązaniem delty i x należy tez już złe mi później wyszło :(
To mój 8raz… tak bardzo chciałabym już zdać :(
Delta i x1 i x2 tez bo tak jak mówię, podstawiłam wynik jaki mi wyszedł z rozwiązania delty czyli 1… później już wychodzi ze złe mam x1 i x2 i tak samo parabola ze złym przedziałem zaznaczona i x należy w odpowiedzi tez zle zapisane… :( A jeszcze teraz patrzę na wyjaśnienia jakie są obok zadań i widze ze w zadaniu 33 jednym z kroków jest zrobienie rysunku… ja rysunek zrobiłam ale zaznaczyłam punkt O na środku podstawy, h=12, r i l ale nie napisałam ze l = 3r czyli za to tez nie będzie tego punktu bo rysunek jest… Czytaj więcej »
Są duże szanse, że za 26 zadanie dostaniesz 1 punkt, bo będzie to potraktowane jako błąd rachunkowy przy liczeniu delty ;)
Co do 33 – wydaje mi się, że w tym zadaniu rysunek w ogóle nie będzie punktowany ;)
Looooolaaa
I jeszcze jedno pytanie… Zadanie 9… Różne rozwiązanie podają na różnych stronach, raz ze prawidłowa odpowiedz to A a na innych ze B. To ze wychodzi -6 to ok. Ale jak to w końcu jest x=-6 czy y=-6? I dlaczego?
Na pewno to będzie x=-6 :) Ta oś symetrii jest prostą równoległą do osi OY, nie może to być y=-6 :) Za chwilkę dodam rysunki, to będzie to wszystko jaśniejsze, bo już o 1 w nocy nie miałem sił by rysować ;)
Dawid
Jeżeli w 26 wszystko dobrze obliczyłem, ale napisałem ze x€ od bez nieskończości
To zle? I będzie tylko jeden? Brakuje mi jednego punktu do zdania :(
Pomocy! A co jeśli zaliczyłam taką gafę? :
Zad 26.Rozwiąż nierówność −2×2+5x+3≤0
Całe zadanie z deltą wyliczyłam,rysunek zrobiłam,xE wypisałam,
ale wyliczyłam zadanie na tych samych liczbach,które były pokazane w zadaniu.
Nie zamieniłam znaków,nie przeniosłam działania na drugą stronę.
Czyli liczyłam: −2×2+5x+3 zamiast na odwrotnych znakach.
Pytanie-Czy jest szansa,że dostanę chociaż punkt za deltę/wzór?
Bądź za rozumowanie zadania? Ale z nerwów,skupiłam się na tym,że jest zero..nie patrząc jaki jest przed nim znak i przystąpiłam do liczenia :((
Ten znak informuje Cię o tylko o tym, czy bierzesz iksy nad osią czy pod osią pod uwagę w rozwiązaniu, więc myślę, że problemem jest to, że wzięłaś rozwiązania nad osią, zamiast pod osią.
Last edited 4 lat temu by Mario
Poprawki
Jeśli w zadaniu 31 napisałem tylko omegę która jest zapisana poprawnie to mogę liczyć na 1 punkt?
Jeżeli masz postać (a-b)^2>0 to masz jeden punkt. Jak uzasadnisz dlaczego lewa strona jest większa od prawej, to masz drugi punkt ;)
lauraswx
Jeśli nie skróciłam ułamka w zadaniu 26 na -1/2 tylko zostawiłam go w pierwszej formie -2/4 to powinnam dostać dwa punkty? Obliczenia i odpowiedz sa takie same z wyjatkiej nieskroconego ułamka
W zadaniu 26, wszystko dobrze obliczyłam deltę itd tylko przy X1 zamiast 3, napisałam -3, a przy X2 zamiast -1/2 napisałam 1/2. Zaćmiło mnie z tymi minusamit♀️ Dostanę chociaż jeden punkt?
Czy jeśli w zadaniu 26 obliczyłam delte, x2, x1, ale x1 zamiast 3 miałam-3 to dostane chociażby jeden punkt?:( sama delta z błędem małym na końcu bo parabola to nie wyszła xD
Ale jak to parabola Ci nie wyszła? ;) Sprawa jest prosta – jeżeli masz tylko jakiś jeden błąd rachunkowy taki jak -3 zamiast 3, to dostaniesz 1 punkt. Jeżeli tych błędów jest tam więcej, to punktu nie będzie ;)
Poprawka
Czy jak w zadaniu 30 zapisałam niestety x=-8 do 1/2 ,x=3 to nie ma szans na jeden punkt? Nawet jako tako za wyżej rozwiązanie i za tok rozumownia?
Raczej punktu nie będzie, bo x=-8 do 1/2 jest zupełnie źle, a i z drugiego równania brakuje Ci rozwiązania x=-3 :(
Julia
Czy jeżeli w zadaniu 26 w odpowiedzi przed nawiasami nie napisałam x należy a nawisy były poprawne to czy może to skutkować odjęciem punkta? Jeżeli tak to prawdopodobnie znów zabraknie mi jednego :(
Myślę, że takie niedociągnięcie jeszcze przejdzie ;)
men
Gdy w zadaniu 27 Wykorzystałem własności dla trzech kolejnych wyrazów ciągu geometrycznego i podstawiłam i zostawiłam w tej postaci (4x+2)^2=(x+2)(x+11) i potem nie tak było bo nie liczyłem ze wzoru skroconego mnozenia i do delty nie doszłem to będzie nawet 1 punkt?
Faktycznie…. Pierwszy raz ten wzór widzę, a zrobiłem wszystkie matury podst na twojej www od 2020 w dół do 2011 !!!
A myślałem, że znam tablice na tip-top!
P.S.
Oczywiście narysowałem ten trójkąt w układzie XY i obliczyłem z P=a*h/2
Dwóch punktów niestety na pewno nie dostaniesz, bo trzeba udowodnić dlaczego to jest większe od 0, a nie większe lub równe :(
Matematyk od 7 boleści
Zadanie 32 można rozwiązać troszeczkę szybciej, jednakże trzeba się również nieco bardziej napocić. 1.Najpierw obliczamy długość wysokości, która wychodzi z wierzchołka C i pada na podstawę trójkąta o długości 12. [Obliczamy to z twierdzenia Pitagorasa i otrzymujemy h=8]. 2.Następnie korzystamy z faktu, iż wyżej wymieniona wysokość jest także środkową padającą na ten bok oraz wykorzystujemy twierdzenie o środkowych (środkowe przecinają się w jednym punkcie, który dzieli każdą z nich w stosunku 2:1, licząc od wierzchołka trójkąta). W ten sposób otrzymujemy: długość odcinka CS oraz długość odcinka SW. Gdzie S jest środkiem ciężkości trójkąta, czyli punktem przecięcia się środkowych, zaś G… Czytaj więcej »
Bardzo ciekawy sposób, dziękuję Ci za ten komentarz :) Zadanie strasznie paskudne. Moim zdaniem to zadanie miałoby sens, gdyby odcinek AD był wysokością tego trójkąta i trzeba byłoby podać sinus (albo nawet cosinus) kąta między ramieniem i tą wysokością. Wtedy właśnie trzeba byłoby sobie policzyć wysokość padającą na podstawę, potem pole trójkąta, potem poznać długość wysokości AD, następnie skorzystać ze wzoru na pole trójkąta z sinusem i ewentualnie na koniec zamienić sinusa na cosinusa. No ale niestety tak nie było i pewnie procent osób, który rozwiąże to zadanko, będzie wyjątkowo niski ;)
Bardzo dobra metoda, tylko NIESTETY to dla rozszerzonych, gdyż twierdzenie cosinusów (chyba) nie obowiązuje na podstawie z matmy.
I osoba poprawiająca nie zastosuje tego.
Ogólnie, to zadanie powinno mieć min. 6-7 pkt. np. w porównaniu do zad. 33 (max. 2 pkt) i 34 (max. 2-3 pkt)
Zgadza się program w zakresie podstawowym nie obejmuje tego twierdzenia. Zdarza się jednak, że nauczyciele sami wprowadzają je uczniom, ponieważ niejednokrotnie przyspiesza ono rozwiązywanie zadań. Jeśli ktoś znał to twierdzenie i wykorzystał na maturze to nie pozostaje nic innego jak tylko pogratulować ;).
Kasia
Jesli w zadaniu z ciągami wyszlo mi x =1 i x=-6/5 wyliczylam z x1 x2 i zapomnialam napisac drugiego rozwiazania to ile pkt dostane
Z dużą dozą pewności można stwierdzić, że są to odpowiedzi na 100% poprawne ;) Owszem, arkusz rozwiązuję bardzo szybko, więc pomyłka z mojej strony byłaby możliwa (zwłaszcza, że rozpisywałem to wszystko do 1 w nocy), ale ogromna społeczność mnie tutaj kontroluje, więc dobrzy ludzie daliby znać, że coś jest nie tak ;)
modar
Zadanie 32 ułożył zapewne dobry ale złośliwy matematyk który z pedagogiką i szacunkiem dla ucznia na poziomie podstawowym nie ma nic wspólnego. Takim „nauczycielom” powinno się zabronić kontaktów z młodzieżą. (nauczyciel matematyki 40 lat pracy)
M11
Jeśli w zadaniu z dowodzeniem mam wszystkie obliczenia dobrze i napisalam ze a nie jest równe b i po skończeniu zadania nie uzasadnilam wyniku slownie a tylko CKD dostane punkt czy dwa?
Jeżeli faktycznie zapisałaś, że a nie jest równe b, to myślę, że egzaminator i bez słownego uzasadnienia da 2 punkty ;)
Ronaldo Nazario de Lima
jeśli w 30, jako odpowiedź zapisałem x3=-8 to uznają?
Jak robiłem przykładowe zadania to odpowiedzi były zapisane w ten sposób i to starczyło bez wcyiągania pierwiastka
Uznają taką odpowiedź?
Nie no, x^3=-8 to nie jest dobra odpowiedź ;) To jest dopiero cząstkowe rozwiązanie i być może za samo zapisanie x^3=-8 oraz x^2=9 będzie już przyznawany punkt ;)
Matura poprawkową jeszcze trudniejsza niż w czerwcu ! :(
Zależy w sumie jak na to spojrzeć – zdarzały się trudniejsze zadania otwarte niż tutaj ;) Aczkolwiek jest faktycznie parę zadań trudniejszych, których jeszcze nie było na maturach ;)
Uważam, że poprawkowa matura to „masakra” bez względu jak popatrzeć na arkusz. Pamiętajmy o terminie przygotowania się do poprawki i wcześniejszym zdalnym nauczaniu. Analizując arkusze z wcześniejszych lat, właściwej matury i poprawkowej wydaje mi się, że poprawkowa była o stopień trudniejsza.
Według mnie była prostsza
Wszystko zależy od zadań ;) Dawno nie widziałem tak trudnego zadania za 4 punkty jak 32, ale za to zadanie 33 było jednym z prostszych ;)
Też mam takie wrażenie. Najdłużej siedziałam nad zad 32. Natomiast zadanie 33 jest na poziomie dawnego gimnazjum. Wątpię aby na poprawce ktoś rozwiązał zad 32. Wynik powala. Uczniowie jak widzą takie liczby to rezygnują z dalszego rozwiązywania. Pozdrawiam
Popieram opinię.
dziękuję czekam na zadania otwarte
Już prawie do wszystkich otwartych dałem odpowiedzi, teraz dopisuję rozbudowane rozwiązania ;)
Czy jeśli w zadaniu 30 mam dobrze odpowiedź x = 3 oraz x = -3 ale błędnie rozwiązałam te pierwsze równanie, to czy mimo to dostanę 1 punkt?
Prawdopodobnie tak ;)
Hej, ja dałem poprawne odpowiedzi, tylko źle zapisałem kwadrat. W drugim nawiasie napisałem x2=-9, a poniżej x=3 i x=-3 – jest szansa na dwa punkty?
Czyli można powiedzieć, że zrobiłeś matematyczną literówkę ;) Myślę, że dadzą dwa punkty ;)
A jak napisałam 3,-3,2,-2 to 2 pkt?
Niestety za takie odpowiedzi nie będzie 2 punktów, a tylko 1.
Czy jeśli cały 1 krok w zadaniu 27 mam dobrze to mogę liczyć na punkt?
Myślę, że tak :)
Jeśli napisałem w zadaniu 30 w odpowiedzi dobrze tylko w kolejności -2 , -3 i 3 i oczywiście obliczenia są dobrze zrobione to nic nie przeszkadza, że odpowiedź jest napisana w takiej kolejności?
Pewnie, że nie przeszkadza ;) Ważne, że masz wszystkie rozwiązania zapisane poprawnie :)
Zad 5 jest źle
A co Twoim zdaniem jest tam źle? ;)
Kiedy pojawi się punktacja na stronie?
Dopiero jak dostanę klucz. Niestety nie wiem kiedy będzie opublikowany, ale pewnie nie będzie to ten tydzień.
Jeśli zadanie 33 zrobiłam cale, ale pomyliłam się w Pitagorasie to mogę liczyć na 2 pkt?
Jeśli jest to jedynie błąd rachunkowy w Pitagorasie (a później konsekwentnie liczyłeś/aś zadanie poprawnie), to możliwe że i 3 punkty dostaniesz.
Co jeśli wynik wyszedł mi prawidłowy, ale obliczyłam to ciut inaczej ? Mam szanse na jakiś punkt z tego zadania. Chodzi o zadanie 33
Sposób rozwiązania jest dowolny – dostaniesz pełną pulę ;)
Czy jeśli w zadaniu 28 skończyłem na tym a2−2ab+b2>0 To czy mogę liczyć na przynajmniej jeden punkt czy szanse są nikłe?
Zawsze staram się odpisywać uczciwie – niestety prawdopodobnie nie będzie za to punktu. Zazwyczaj punkt jest przyznawany za „zwinięcie tego” do postaci (a-b)^2>0, a drugi punkt jest za wyjaśnienie dlaczego ta wartość jest większa od zera.
Czy jeżeli w zadaniu 30 obliczyłam tylko 2 rozwiązania bez tego -2 to będę mieć 1 punkt ?
Czy jeżeli w zadaniu 26 dobrze obliczyłam tylko miejsca zerowe to będę mieć punkt?
W obydwu przypadkach prawdopodobnie dostaniesz po jednym punkcie ;)
Udało się!
Brawo Ty! Gratulacje ;)
Czy jeśli w zadaniu 26 rozwiazalam poprawnie deltę i poprawnie napisałam przedzialy z tym że zamiast w X1 napisac od minus nieskończoności do -0.5 to napisałam od minus nieskończoności do minus dwóch , to jest błąd i nie będzie za to dwóch punktów ?
No niestety, na pewno nie będzie dwóch punktów :(
I w zadaniu 33 wyszedl mi wynik ale nie wiem czy mam dobre obliczenia , ale wyszedł mi taki wynik a obok napisałam jeszcze jakieś obliczenia ale pewnie błędne , to czy będzie chociaż jeden punkt za to że napisałam 72 π mimo że obliczenia nie są takie jak powinny ?
Jeśli liczyłaś poprawnie, to nie ma żadnego problemu – dostaniesz pełną pulę :) Nie trzeba rozwiązywać zadań tak jak ja ;)
będzie wyjaśnienie do 32 zadania?
Rozwiązanie do zadania 32 jest paskudnie długie, strasznie brzydkie liczby wychodzą po drodze, a i rysunek muszę tam zrobić dobry, więc żeby nie marnować czasu to zacząłem robić zadanka zamknięte ;) Jak skończę te zamknięte to wrócę do tego zadania ;)
Czy jeśli w zadaniu 30 napisałem że x=-2,0,2,3 oraz do x= 2,3 jest podane dobre rozwiązanie to mogę liczyć na 1pkt?
Chyba nie zrozumiałem do końca Twojego rozwiązania, musisz mi objaśnić jak to jest że masz tak pogrupowane iksy ;)
chodzi mi o to ze w (x^3+8) wyszło mi -2 v 2 a w (x^2-9) wynik 3 i w odpowiedzi napisałem że x=-2,0,2,3. Chciałbym wiedzieć czy za taki zapis dostane 1pkt
To wygląda na to, że masz dwa błędy, czyli szanse na 1 punkt są nikłe :( Po pierwsze z pierwszego równania nie może wyjść 2, a po drugie jeszcze w odpowiedzi wplątało Ci się do rozwiązań 0. Tak więc niestety tutaj dobrych wieści raczej bym nie miał, jeśli rzeczywiście tak to rozpisałeś niefortunnie.
Czy za zadanie 27 będą jakieś punkty jeśli się zrobiło taka metoda tylko są bledy rachunkowe ?
Pewnie :) Za błąd rachunkowy odejmą 1 punkt.
Hej! Mam pytanie. W zadaniu 26 obliczyłam poprawnie deltę i x1, ale jakimś cudem źle obliczyłam x2 na końcu. Czy mam szansę na 1 punkt? Natomiast w zadaniu 30 dobrze rozwiązałam, ale pominęłam -3 (zapisałam tylko dwie odpowiedzi tj. – 2 i 3) czy też mam szansę na 1 punkt? No i na końcu, rozwiązałam w jakiś dziwny sposób zadanie 31, ale wynik wyszedł mi dobry – czy za po prostu dobry wynik dostanę 1 punkt? Proszę o pomoc i odpowiedź, bo nie wiem, czy czekać na studia, czy znowu nie zdałam
W 26 na pewno będzie 1 punkt.
W 30 też powinien być 1 punkt.
Co do zadania 31 – ważne by wynik był poprawny, można to rozwiązać w dowolnie wybrany sposób ;) Jeśli nie było to jakieś strzelanie, to powinnaś dostać 2 punkty :)
Czy jeżeli w zadaniu 28 zrobiłem tylko początek jest szansa na punkt?
Niemal na pewno aby dostać 1 punkt trzeba dość do postaci (a-b)^2>0
Jeśli nie napisałam słownie, że liczby w nawiasie podniesione do potęgi zawsze dają liczbę dodatnią, to odejmą 1 punkt, tak?
Prawdopodobnie tak, bo trzeba wyjaśnić w jakiś sposób, dlaczego akurat (a-b)^2 jest większe od zera. I co ważne, trzeba to dobrze wyjaśnić, bo musimy też pokazać skąd wiemy, że nie będzie to równe zero ;)
witam a jezeli za a i b podstawilem liczby do tego rownania i wyszło mi że 7>6 i napisalem ze rownosc jest prawdziwa to bedzie jakis punkt
Tak jak już gdzieś wyżej pisałem – podstawianie liczb na pewno nie przejdzie i nie będzie za to punktów ;)
Będzie chociaz 1 punkt w zadaniu 27 jesli zaczelam dobrze ale chyba pomylilam sie w obliczeniu i zle mi wyszlo równanie kwadratowe?
Wszystko zależy od tego, czy 1 punkt będą przyznawać już za skorzystanie z tej zależności (czyli za podstawienie danych), czy też jednak punkt będzie przyznany za dojście do poprawnego równania kwadratowego. Jeśli w kluczu będzie ten pierwszy wariant, to punkt dostaniesz ;)
Troszkę się obawiam, wszędzie szukam 1pkt którego mi prawdopodobnie zabraknie
Cząstkowe punkty może jeszcze dostaniesz za najbardziej punktowane zadania – np. w 33 można pewnie dość łatwo będzie zdobyć punkty cząstkowe ;)
Mogłem rozwiązać zadanie 28 podstawiając a=2 oraz b=4?
i czy w zadaniu 30 jak napisałem tylko odpowiedz x1=−2,x2=3 to otrzymam 2 punkty?
W 28. wszystkie metody z podstawianiem liczb na pewno będą traktowane jako 0 punktów.
W 30. nie wypisałeś jednego z rozwiązań, więc otrzymasz pewnie 1 punkt ;)
Jeżeli w zadaniu 33 do odpowiedzi dopisałam ^3 jako oznaczenie ze jest to objętość czyli ze to jest 72pi sześcienne to obetną mi za to punkt?
Prawdopodobnie odejmą, swoją drogą bardzo dobre pytanie, ciekawe czy klucze uwzględniają takie przypadki ;)
Zad. 32 – to jakaś masakra! Kosmiczne wyniki, dziwne pierwiastki…
Chyba jakaś pomyłka…
Nie wzięli z rozszerzonego przypadkiem? Na poprawkę? Tylko 4 pkt?
To jedno z najtrudniejszych zadań maturalnych jakie widziałem ;) Ogólnie pomysł by podać wartość sinusa, która wyjdzie ze wzoru na pole trójkąta z sinusem jest bardzo dobry, ale dojście do tego powinno być znacznie prostsze i szybsze, no i same liczby powinny być nieco ładniejsze ;) Dla równowagi zadanie 33 jest jednym z prostszych jakie widziałem za 4 punkty ;)
Zadanie 30. Jesli zapisałem 4rozwiazania z czego 2 są poprawne to jest szansa że uzyskam 1pkt ?
To zależy od sytuacji – jakie to rozwiązania? 1 punkt będzie pewnie wtedy, gdy ktoś z pierwszego równania zapisał niepotrzebnie x=2, ale tutaj wygląda na to, że masz więcej błędów.
Kiedy będzie wyjaśnienie do zadania 32?
Już jest, odśwież stronę ;)
Czy jeżeli w zadaniu 28 aby udowodnić ze to prawda wykorzystałam 3 różne przykłady z różnymi liczbami to mogę liczyć chociaż na 1 pkt? Zamiast to wszystko przenieść, nie wiem skąd przyszedł mi do głowy taki pomysł aby po prostu zrobić to na liczbach ♀️ I teraz się zastanawiam czy wgl może to cokolwiek uznają…
Rozwiązania na liczbach niestety na pewno nie uznają.
Wszedzie szukam jednego punktu… a widzę ze chyba mi go braknie :( w zad 14, najpierw dałam b a później zmieniłam na A ale zapomniałam tego zmienić w karcie odpowiedzi
A np w zadaniu 26 jeżeli napisałam wszystko tylko w delcie pomyliłam znaki i mam 25-24 zamiast 25+24 i wyszło mi delta 1 i tak później to wszystko dalej rozwiązywałam to tez nie mogę liczyć na ani jeden punkt?
Jak błąd polega tylko na tym, że masz złą deltę, to jak najbardziej dostaniesz 1 punkt ;)
Mam zła deltę napewno, bo właśnie zamiast 25+24 pomyślałam znaki i wyszło 25-24… i później już wszystko podstawiałam ze złym rozwiązaniem delty i x należy tez już złe mi później wyszło :(
To mój 8raz… tak bardzo chciałabym już zdać :(
Jeżeli tylko ta delta jest zła, to dostaniesz 1 punkt ;)
Delta i x1 i x2 tez bo tak jak mówię, podstawiłam wynik jaki mi wyszedł z rozwiązania delty czyli 1… później już wychodzi ze złe mam x1 i x2 i tak samo parabola ze złym przedziałem zaznaczona i x należy w odpowiedzi tez zle zapisane… :( A jeszcze teraz patrzę na wyjaśnienia jakie są obok zadań i widze ze w zadaniu 33 jednym z kroków jest zrobienie rysunku… ja rysunek zrobiłam ale zaznaczyłam punkt O na środku podstawy, h=12, r i l ale nie napisałam ze l = 3r czyli za to tez nie będzie tego punktu bo rysunek jest… Czytaj więcej »
Są duże szanse, że za 26 zadanie dostaniesz 1 punkt, bo będzie to potraktowane jako błąd rachunkowy przy liczeniu delty ;)
Co do 33 – wydaje mi się, że w tym zadaniu rysunek w ogóle nie będzie punktowany ;)
I jeszcze jedno pytanie… Zadanie 9… Różne rozwiązanie podają na różnych stronach, raz ze prawidłowa odpowiedz to A a na innych ze B. To ze wychodzi -6 to ok. Ale jak to w końcu jest x=-6 czy y=-6? I dlaczego?
Na pewno to będzie x=-6 :) Ta oś symetrii jest prostą równoległą do osi OY, nie może to być y=-6 :) Za chwilkę dodam rysunki, to będzie to wszystko jaśniejsze, bo już o 1 w nocy nie miałem sił by rysować ;)
Jeżeli w 26 wszystko dobrze obliczyłem, ale napisałem ze x€ od bez nieskończości
To zle? I będzie tylko jeden? Brakuje mi jednego punktu do zdania :(
No jak zapisałeś przedział typu (-1/2; 3) to jest to niestety zły zapis i dadzą za to 1 punkt :(
czy będzie można wydrukować arkusz tej matury ?
Tak, już dodałem arkusz pdf :) Znajdziesz go tutaj:
https://szaloneliczby.pl/arkusz/matura-podstawowa-poprawkowa-matematyka-wrzesien-2020.pdf
Jeżeli w zadaniu 30 napisałam wynik w postaci klamry xe{-3, 3,-2} to jest poprawny zapis? Czy dopuszcza się tylko x=-2 itd.
Zaliczą, bardzo ładnie to zapisałaś ;)
Pomocy! A co jeśli zaliczyłam taką gafę? :
Zad 26.Rozwiąż nierówność −2×2+5x+3≤0
Całe zadanie z deltą wyliczyłam,rysunek zrobiłam,xE wypisałam,
ale wyliczyłam zadanie na tych samych liczbach,które były pokazane w zadaniu.
Nie zamieniłam znaków,nie przeniosłam działania na drugą stronę.
Czyli liczyłam: −2×2+5x+3 zamiast na odwrotnych znakach.
Pytanie-Czy jest szansa,że dostanę chociaż punkt za deltę/wzór?
Bądź za rozumowanie zadania? Ale z nerwów,skupiłam się na tym,że jest zero..nie patrząc jaki jest przed nim znak i przystąpiłam do liczenia :((
Ojj chyba nie zrozumiałem w czym tkwi błąd ;) Nic tam nie trzeba było przenosić na drugą stronę, musisz dokładniej opisać w czym problem ;)
Ten znak informuje Cię o tylko o tym, czy bierzesz iksy nad osią czy pod osią pod uwagę w rozwiązaniu, więc myślę, że problemem jest to, że wzięłaś rozwiązania nad osią, zamiast pod osią.
Jeśli w zadaniu 31 napisałem tylko omegę która jest zapisana poprawnie to mogę liczyć na 1 punkt?
Na moje oko 1 punkt będzie za poprawne zapisanie tego co jest w kroku 1 i 2 ;)
Jeżeli w zadaniu 28 napisałem że nierówność jest prawdziwa co kończy dowód, to mogę liczyć na jeden punkt czy raczej nie?
Jeżeli masz postać (a-b)^2>0 to masz jeden punkt. Jak uzasadnisz dlaczego lewa strona jest większa od prawej, to masz drugi punkt ;)
Jeśli nie skróciłam ułamka w zadaniu 26 na -1/2 tylko zostawiłam go w pierwszej formie -2/4 to powinnam dostać dwa punkty? Obliczenia i odpowiedz sa takie same z wyjatkiej nieskroconego ułamka
Pewnie, nie ma problemu – dostaniesz pełną punktację ;)
Jeśli w zad30. Dałam x=2vx=-2 i x=3vx=-3 to dostanę jeden punkt?
Prawdopodobnie tak :)
Dziękuję za arkusz. spróbuję sam rozwiązać .
W zadaniu 26, wszystko dobrze obliczyłam deltę itd tylko przy X1 zamiast 3, napisałam -3, a przy X2 zamiast -1/2 napisałam 1/2. Zaćmiło mnie z tymi minusamit♀️ Dostanę chociaż jeden punkt?
Prawdopodobnie tak ;)
To było moje 4 podejście- zdałam!!!
Gratulacje! :)
Czy jeśli w zadaniu 26 obliczyłam delte, x2, x1, ale x1 zamiast 3 miałam-3 to dostane chociażby jeden punkt?:( sama delta z błędem małym na końcu bo parabola to nie wyszła xD
Ale jak to parabola Ci nie wyszła? ;) Sprawa jest prosta – jeżeli masz tylko jakiś jeden błąd rachunkowy taki jak -3 zamiast 3, to dostaniesz 1 punkt. Jeżeli tych błędów jest tam więcej, to punktu nie będzie ;)
Czy jak w zadaniu 30 zapisałam niestety x=-8 do 1/2 ,x=3 to nie ma szans na jeden punkt? Nawet jako tako za wyżej rozwiązanie i za tok rozumownia?
Raczej punktu nie będzie, bo x=-8 do 1/2 jest zupełnie źle, a i z drugiego równania brakuje Ci rozwiązania x=-3 :(
Czy jeżeli w zadaniu 26 w odpowiedzi przed nawiasami nie napisałam x należy a nawisy były poprawne to czy może to skutkować odjęciem punkta? Jeżeli tak to prawdopodobnie znów zabraknie mi jednego :(
Myślę, że takie niedociągnięcie jeszcze przejdzie ;)
Gdy w zadaniu 27 Wykorzystałem własności dla trzech kolejnych wyrazów ciągu geometrycznego i podstawiłam i zostawiłam w tej postaci (4x+2)^2=(x+2)(x+11) i potem nie tak było bo nie liczyłem ze wzoru skroconego mnozenia i do delty nie doszłem to będzie nawet 1 punkt?
Są spore szanse, że właśnie ten krok będzie już dawał 1 punkt ;)
Zad. 22
3 wierzchołki na osi XY i obliczyć pole trójkąta.
Pytania:
SKĄD TEN WZÓR? Nie ma go w tablicach…. to nie należy do rozszerzenia?
Zadanie łatwe, zwykły wzór na pole trójkąta odczytane z obrazka.
Ale ten wzór użyty w wyjaśnieniu to jakiś kosmos!
Ten wzór jak najbardziej jest w tablicach ;)
Faktycznie…. Pierwszy raz ten wzór widzę, a zrobiłem wszystkie matury podst na twojej www od 2020 w dół do 2011 !!!
A myślałem, że znam tablice na tip-top!
P.S.
Oczywiście narysowałem ten trójkąt w układzie XY i obliczyłem z P=a*h/2
On się bardzo rzadko przydaje, ale zdarzały się już takie pojedyncze zadania (głównie otwarte) w których ten wzór znacząco upraszczał obliczenia ;)
Twój sposób jest też oczywiście jak najbardziej poprawny ;)
a co jesli w zadaniu na dowod napisalam ze a-b do kwadratu jest wieksze lub rowne? dostane 2 pkt?
Dwóch punktów niestety na pewno nie dostaniesz, bo trzeba udowodnić dlaczego to jest większe od 0, a nie większe lub równe :(
Zadanie 32 można rozwiązać troszeczkę szybciej, jednakże trzeba się również nieco bardziej napocić. 1.Najpierw obliczamy długość wysokości, która wychodzi z wierzchołka C i pada na podstawę trójkąta o długości 12. [Obliczamy to z twierdzenia Pitagorasa i otrzymujemy h=8]. 2.Następnie korzystamy z faktu, iż wyżej wymieniona wysokość jest także środkową padającą na ten bok oraz wykorzystujemy twierdzenie o środkowych (środkowe przecinają się w jednym punkcie, który dzieli każdą z nich w stosunku 2:1, licząc od wierzchołka trójkąta). W ten sposób otrzymujemy: długość odcinka CS oraz długość odcinka SW. Gdzie S jest środkiem ciężkości trójkąta, czyli punktem przecięcia się środkowych, zaś G… Czytaj więcej »
Bardzo ciekawy sposób, dziękuję Ci za ten komentarz :) Zadanie strasznie paskudne. Moim zdaniem to zadanie miałoby sens, gdyby odcinek AD był wysokością tego trójkąta i trzeba byłoby podać sinus (albo nawet cosinus) kąta między ramieniem i tą wysokością. Wtedy właśnie trzeba byłoby sobie policzyć wysokość padającą na podstawę, potem pole trójkąta, potem poznać długość wysokości AD, następnie skorzystać ze wzoru na pole trójkąta z sinusem i ewentualnie na koniec zamienić sinusa na cosinusa. No ale niestety tak nie było i pewnie procent osób, który rozwiąże to zadanko, będzie wyjątkowo niski ;)
Bardzo dobra metoda, tylko NIESTETY to dla rozszerzonych, gdyż twierdzenie cosinusów (chyba) nie obowiązuje na podstawie z matmy.
I osoba poprawiająca nie zastosuje tego.
Ogólnie, to zadanie powinno mieć min. 6-7 pkt. np. w porównaniu do zad. 33 (max. 2 pkt) i 34 (max. 2-3 pkt)
Gdyby to zadanie było warte 6 punktów, to ból straty punktów byłby jeszcze większy, więc może lepiej, że zadanie było za 4 :D
Zgadza się program w zakresie podstawowym nie obejmuje tego twierdzenia. Zdarza się jednak, że nauczyciele sami wprowadzają je uczniom, ponieważ niejednokrotnie przyspiesza ono rozwiązywanie zadań. Jeśli ktoś znał to twierdzenie i wykorzystał na maturze to nie pozostaje nic innego jak tylko pogratulować ;).
Jesli w zadaniu z ciągami wyszlo mi x =1 i x=-6/5 wyliczylam z x1 x2 i zapomnialam napisac drugiego rozwiazania to ile pkt dostane
Jak masz policzone obydwa rozwiązania, to dostaniesz pełną punktację ;)
Jeśli w zadaniu 30 napisałam że x= -2 i x=3 i postawiłam i udowodniłam że 0=0 to jest szansa, że dostanę jakiś punkt?
Pewnie dostaniesz 1 punkt, bo nie masz wszystkich rozwiązań ;)
Czy te odpowiedzi są na 100% poprawne? Bo jeśli tak to zdałam :)
Z dużą dozą pewności można stwierdzić, że są to odpowiedzi na 100% poprawne ;) Owszem, arkusz rozwiązuję bardzo szybko, więc pomyłka z mojej strony byłaby możliwa (zwłaszcza, że rozpisywałem to wszystko do 1 w nocy), ale ogromna społeczność mnie tutaj kontroluje, więc dobrzy ludzie daliby znać, że coś jest nie tak ;)
Zadanie 32 ułożył zapewne dobry ale złośliwy matematyk który z pedagogiką i szacunkiem dla ucznia na poziomie podstawowym nie ma nic wspólnego. Takim „nauczycielom” powinno się zabronić kontaktów z młodzieżą. (nauczyciel matematyki 40 lat pracy)
Jeśli w zadaniu z dowodzeniem mam wszystkie obliczenia dobrze i napisalam ze a nie jest równe b i po skończeniu zadania nie uzasadnilam wyniku slownie a tylko CKD dostane punkt czy dwa?
Jeżeli faktycznie zapisałaś, że a nie jest równe b, to myślę, że egzaminator i bez słownego uzasadnienia da 2 punkty ;)
jeśli w 30, jako odpowiedź zapisałem x3=-8 to uznają?
Jak robiłem przykładowe zadania to odpowiedzi były zapisane w ten sposób i to starczyło bez wcyiągania pierwiastka
Uznają taką odpowiedź?
Nie no, x^3=-8 to nie jest dobra odpowiedź ;) To jest dopiero cząstkowe rozwiązanie i być może za samo zapisanie x^3=-8 oraz x^2=9 będzie już przyznawany punkt ;)