Poniżej znajdują się zadania i odpowiedzi z matury na poziomie podstawowym – maj 2023. Wszystkie zadania posiadają pełne rozwiązania krok po kroku, co mam nadzieję pomoże Ci w nauce do matury. Ten arkusz maturalny możesz także zrobić online lub wydrukować w formie PDF – odpowiednie linki znajdują się na dole strony.
Ten arkusz możesz zrobić online lub pobrać w formie PDF:
A czy jeśli zostawiłem w formie 4(n²+n) i napisałem że nawias jest liczbą parzystą, więc dzieli się przez 2, przed nawiasem jest 4 więc liczba ta dzieli się przez 4, więc jeśli liczba jest podzielna przez 2 i 4 to jest podzielna przez 8 to dostanę 2 punkty?
No więc właśnie już gdzieś tutaj w komentarzach pojawiał się ten dylemat, więc powiem co ja myślę – generalnie tok myślenia jest poprawny, ale zastanawiam się, czy nie trzeba byłoby jeszcze wyjaśnić skąd wiemy, że n^2+n jest liczbą parzystą, bo to na pierwszy rzut oka nie jest takie oczywiste ;) Wydaje mi się jednak, że jest spora szansa, że takie uzasadnienie zostanie zaliczone. Jeśli się mylę, to będę wdzięczny gdyby jakiś egzaminator (czytający komentarze) mnie poprawił ;)
Moim zdaniem będą 2 pkt, bo obojętnie czy podstawimy w nawiasie pod n liczbę parzystą czy nieparzystą, to zawsze wyjdzie liczba parzysta, a więc podzielna przez 2.
Jeśli będzie komentarz słowny, będą 2 pkty!
Zuza
A gdzie odpowiedzi dla formuły 2015? Mogę prosić linka?
Nie będzie 9, tylko -9. Funkcja wygląda w ten sposób:
() = −(3^2)+ 22*3 + 279, czyli a jest równe -1.
Po podniesieniu 3 do drugiej potęgi wychodzi 9, ale trzeba je jeszcze pomnożyć przez -1.
L(30) to liczba klientów trzydziestego dnia, a nie łączna liczba wszystkich klientów przez 30 dni ;)
misia
pytanie do zadania 8. dlaczego -1 nie moze byc odpowiedzia? myslalam ze (x+1)2 nie ma rozwiazan, bo przeciez zadna liczba do kwadratu nie daje 0, wiec nie wyklucza ten nawias nic
Gdy x=-1, to w mianowniku ułamka będziemy mieć 0 ;) Mówiąc wprost – rozwiązanie x=-1 trzeba było odrzucić ze względu na założenia. Wkrótce dodam pełne rozwiązania do zadań, to będzie wszystko jasne ;)
czy na tej maturze były grupy? niby była łatwa ale teraz patrzę i mimo że liczbowo wychodziły mi takie same wyniki w brudnopisie to kryją się one pod inną literą odpowiedzi. Trochę to stresujące ngl. Potwierdził by ktoś że nie tylko ja tak mam?
A brudnopis podlega oceny, bo zabrakło mi miejsca i policzyłem dokończenie tam ,napisałem dok.w brudnopis, i zaznaczyłem zadanie w brudnopisie jakie rozwiązuje?
O widzisz, błąd techniczny – już wyświetla się poprawnie ;)
Uczeń
Hej! Jeżeli w zadaniu 26 z pośpiechu pomyliłam pierwiastek 3 z pierwiastkiem 2 resztę zrobiłam jednak bezbłędnie to będę miała 0 pkt czy liczy się to jako błąd rzeczowy o dostanę jednak 3pkt
jesli w zadaniu 11 w wykropkowanych miejscach napislem a i b XDD ZE NIBY BOK ale zaznacztlem w kolko poprawne odp i w w brudnopisie napisalem to zalicza mi ?
Wydaje mi się, że każdy spojrzy tylko na te odpowiedzi które wybrałeś, czyli zadania Ci nie zaliczą :(
Saras
Czy jeśli w ostatnim zadaniu się pomyliłam i p oznaczyłam jako Xw (x wierzchołka) zamiast po prostu p lub n wierzchołka, to stracę punkty? napisałam odpowiedź, że najwięcej przyszło 11-tego dnia, więc jest szansa, że to ujdziee?
Xw to jak najbardziej poprawny zapis, sam go czasami stosuję ;) Wszystko jest więc w porządku :)
dowód
czy jak w 3 na dowód napisze się 4(n`2+n) i uzasadni, że suma dowolnej liczby naturalnej n>=1 i jej kwadratu jest podzielna przez 2 i resztę tak jak w wyjaśnieniu to też jest dobrze?
Trudne pytanie – musiałby mi jakiś egzaminator tutaj podpowiedzieć (jak ktoś taki czyta komentarze, to proszę śmiało odpisać!) ;) No bo tutaj pojawia się pytanie, skąd wiesz, że n^2+n jest zawsze podzielne przez 2? Nie jest to taka oczywista własność ;) Aczkolwiek generalnie wniosek jest słuszny, co by sugerowało, że zadanie powinno być zaliczone ;)
No więc właśnie – jeśli jest to tak rozpisane, to na 100% będzie to dobre uzasadnienie ;) Aczkolwiek pewnie i bez tej rozpiski to uznają, bo koniec końców wniosek że n^2+n jest podzielne przez 2 jest jak najbardziej poprawny ;)
ola
jak w 3 zadaniu wpisałam n(n+1) bez 4n, ale argument wpisałam dobry, to jeden punkt będzie?
czy w zad 3 mozna rozwazyc dwie opcje: dla n parzystego ( i wtedy za n podstawić 2k do wzoru) i dla n nieparzystego ( podstawić 2j+1) i wtedy wyciągnąć z tego 8 przed nawias i uzasadnić ze iloczyn liczby naturalnej i 8 jest zawsze podzielny przez 8?
No więc właśnie – takie założenie sprawia, że udowodniłeś iż ta podzielność przez 8 faktycznie występuje, ale wtedy, gdy n jest parzyste ;) A trzeba byłoby jeszcze pokazać co się dzieje, gdy jest nieparzyste ;)
Trudno wyrokować bez klucza odpowiedzi. Jeśli jednak miałbym szczerze obstawiać, to wydaje mi się, że doprowadzenie do postaci 4n^2+4n to jednak będzie trochę za mało :(
A co z sytuacją, gdy n będzie nieparzyste naturalne ? Czyli co dla n=2k+1 ? Może będzie 1 punkt…
Justyna
Czy jeżeli nie skróciłam prawdopodobieństwa tylko zostawiłam jako 6/64 dadzą mi 2 punkty?
oraz jak dowód na dzielenie zrobiłam jako 2n oraz 2n+1 czyli parzyste i nie parzyste to będzie ok?
Na pierwsze pytanie już padła tutaj kilka razy odpowiedź – brak skrócenia nie jest problemem, będą 2 punkty ;) Sposób na dowód masz dobry, więc jeśli całość dowodu jest sensownie poprowadzona, to też będą 2 punkty ;)
Wynik 6/64 jest poprawny – 2 pkt
2 pkt dostaniesz nawet za 6/64 = np. 1/16 (bo nabyłeś już 2 pkt)
Ola
Pytanko do zadania 9, zrobiłam to inaczej niż w twojej odpowiedzi, bo zmieniłam kolejność tak ze to co zostało w obu nawiasach to było x2 -4, i rozwiązanie wyszło mi dobrze ale Nwm czy dobrze to zrobiłam
Jeśli koniec końców masz dobry wynik, to nie ma co się bać – zadanie będzie zaliczone ;)
Grez
„skoro liczba jest jednocześnie podzielna przez 2 oraz 4, to będzie też podzielna przez 8” a 12 jest podzielne przez 2 i 4 a nie jest podzielne przez 8
Ha! ;) W sumie można byłoby jeszcze inaczej powiedzieć – przecież każda liczba podzielna przez 4 jest podzielna przez 2 ;) Już zatem tłumaczę – pisząc, że coś jest jednocześnie podzielne przez 2 oraz 4, chodzi o to jak podzielimy liczbę przez 2, to jeszcze da się ją podzielić przez 4. I teraz jak weźmiemy liczbę 12, podzielimy ją przez 2, otrzymamy 6 i już 6 przez 4 nie podzielimy ;)
Filip
Czy jeżeli w zadaniu 17 dokonałem identyczne obliczenia jak powyżej lecz zapisałem ze r = 30 i podstawiłem do wzory 30 zamiast -30 to dostane chociaż 1pkt ???
Bardzo łatwa ta matura. Tyle arkuszy przerobiłam i często trzeba było się nagłowić … A teraz lekko. Rzeczy naprawdę podstawowe. W podręcznikach jest wiele zadań o niebo trudniejszych. Dziękuję, że mogłam się kontrolować Twoimi wyjaśnieniami. Serdecznie pozdrawiam.
Prawdę mówiąc, to co roku po egzaminach większość stwierdza, że matura była łatwa ;) Jak ktoś się przygotowuje, rozwiązuje zadanka, korzysta z książek, ogląda jakieś filmiki/kursy, to potem wiele rzeczy w głowie się układa i całość wydaje się prosta. Tak przykładowo, w moim kursie maturalnym na Szalonych Liczbach omówione były praktycznie wszystkie typy zadań/dylematów, które wystąpiły na maturze – i tak jest co rok :) Jak ktoś przeszedł przez kurs i porobił sobie jeszcze zadania ze zbiorów na Szalonych Liczbach to na luzie zdał taką maturę. To samo jeśli chodzi o Matbryka, czyli repetytorium maturalne którego jestem autorem. I to… Czytaj więcej »
radiona
W zadaniu 8 powinna być odpowiedź B. Przecież te nawiasy się skrócą. Pozdrawiam
Zapominasz o zapisaniu założeń, które wykluczą nam rozwiązania ;)
Poglos
Cześć, mam pytanie czy w zadaniu za 4 punkty ,Jeśli napisałem dobrze własności trójkąta ,ale później źle podstawilem ( wysokość wpisałem jako podstawę i na odwrót ) i brnąłem w to do końca to czy mam zerowane zadanie czy dostanę chociaż jakieś punkty skoro nie pomogło mi to w rozwiązaniu zadanie ?
Jeśli zostanie to potraktowane jako błąd rachunkowy, to jest i szansa nawet na to, że dostaniesz ze 3 punkty, o ile konsekwentnie do tego błędu pokonywałeś kolejne trudności zadania ;)
AAAAAA
w 17 zadaniu jeżeli policzyłam innym sposobem, ale wynik wyszedł poprawny zdobędę 2punkty?
Zad. 3
A jeśli dla liczby (2n+1)²-1 podstawimy za n=2 i wyliczymy, że 24:8=3, następnie podstawimy za n=3 i wyliczymy, że 48:8=6 i uzasadnimy, że liczba (2n+1)²-1 jest podzielna przez 8, ponieważ podstawiając za n liczbę parzystą i nieparzystą wynik dzieli się przez 8…? Czy taka odpowiedź będzie uznana?
Dodam ją dopiero wtedy, jak CKE upubliczni klucz – czyli pewnie w drugiej połowie czerwca ;)
Julia
Straciłabym tylko 2 punkty. Chyba zdam maturę
Cherry Mountain
Sugestia do zadania 20.
Zamiast wyznaczać sin150° możemy obliczyć drugi kąt rombu, czyli ß=30°. Łatwiej wyliczyć z tego pole ze wzoru
P=a²•sinß
sin30°=½
Dalej już z górki
:)
Rzeczywiście, można i tak ;) To swoją drogą też dobrze obrazuje, dlaczego sin150° jest równy tyle samo co sin30° ;)
Wkurzona matka matematyczka
Naprawdę??? Czy ktoś pamięta o definicji pierwiastka???? Liczba pod pierwiastkiem musi być Wieksza lub równą 0… Ujemny pierwiastek nie istnieje!!!! Zadanie maturalne, a wszyscy je rozwiązują i uzasadniają absurdalny wynik!!! Skandal
Jeśli pierwiastek jest nieparzystego stopnia, to jak najbardziej pod pierwiastkiem możemy mieć liczbę ujemną ;)
Karolina S
Witam, mam ogromną prośbę. Czy moglibyście dodać aby po prawej stronie na tej stronie pod napisem „Arkusze maturalne” znajdowała się także tegoroczna matura z formuły 2015? Byłabym bardzo wdzięczna bo zawszę gdy jej potrzebuje muszę wchodzić poprzez stronę arkuszepl. Będę ogromnie wdzięczna!! <3
W ogóle to najlepiej widać wszystkie arkusze na stronie https://szaloneliczby.pl/matura/ bo tam na dole strony masz piękną tabelę ze wszystkimi arkuszami ;) Ale fakt, na tej prawej stronie też mogłem dodać, więc nadrabiam te zaległości i link jest już dodany (jakby co to odśwież stronę) ;)
Olvencja
W zadaniu 19 kompletnie nie rozumiem tego przejscia gdy po sin pojawia się nawias ://
Polecam zajrzeć do tej lekcji: https://szaloneliczby.pl/rozklad-wielomianu-na-czynniki/ Tam jest podpunkt związany z grupowaniem wyrażeń i może on trochę rozjaśni sytuację. A mówiąc bardziej wprost, po prostu wyłączamy tutaj wspólny czynnik przed nawias, a skoro wspólnym czynnikiem jest sin^2 alfa no to właśnie on został wyłączony. Jak wymnożysz sobie sin^2 alfa przez to co jest w nawiasie to zobaczysz, że wrócimy do początkowej sytuacji sprzed wyłączenia, co też być może pozwoli zrozumieć istotę działania ;)
barto
jak będzie 30% to robię salto
raur
odnośnie zadania 3, czy uzasadnienie ze liczba jest podzielna przez 8 jeżeli jest podzielna przez 4 i 2 nie jest przypadkiem błędne? bo np liczby 12,20,28,36 są podzielne przez 4 i 2 ale nie są podzielne przez 8
To jest bardzo dobre pytanie ;) Trochę może zbyt nonszalancko napisałem to ostatnie zdanie, więc można odnieść takie wrażenie jak mówisz, zwłaszcza, że każda liczba podzielna przez 4 jest przecież podzielna przez 2 ;) Już zatem tłumaczę. Mamy 4n razy (n+1). Widzimy, że 4n jest podzielne przez 4, no i ustaliliśmy, że n+1 jest liczbą parzystą, podzielną przez 2. Czyli mamy liczbę, która da się rozłożyć na czynniki, z których jeden jest równy 4, a drugi jest równy 2. Skoro tak, to liczba będzie podzielna przez iloczyn tych czynników, czyli będzie podzielna przez 8 ;) I o liczbie np. 36… Czytaj więcej »
będzie 60% farbuje brwi na zielono
Będzie 40% ja z tobą
Trzymam cie za słowo, czekam na update
jako osoba z 2klasy lo mam 50% ,więc essa ,powodzenia maturzyści na innych maturach
aby 14 pkt wiecej nie chce :D
zadanie dowodowe W 3 dobrze jest zrobione 8(32K2+4K)?
4n(n+1) i poprostu albo n albo n+1 jest parzyste
Skąd taki wynik w nawiasie?
ja mam 8(2k2+k)
błagam o odpowiedzi
Proszę 30%
Daj odpowiedzi pliss bo mnie boli brzuch z nerwów
Mówisz – masz! :) Odśwież stronę, są już zamknięte ;)
czekamy na odpowiedzi!
Właśnie dodałem wszystkie zamknięte! :D
To ja jak będzie 30 to maluje włosy na fioletowo
Co do 2 to można było obliczyć innym sposobem ? bo ja obliczyłam log 27*3 =81 i wtedy policzyć logarytm przy podstawie 9 z 81 i wyjdzie 2
To jest dobry sposób rozwiązania, wszystko jest więc w porządku ;)
czy gdy napisałam 4(nkwadrat + n) to może tak być?
też tak zrobiłem i sie zastanawiam bo słownie to opisałem że w nawiasie na pewno jedna jest parzysta a więc podzielna przez 2 i nie wiem ://
No ale to trzeba byłoby teraz udowodnić, dlaczego to jest podzielne przez 8 ;)
A czy jeśli zostawiłem w formie 4(n²+n) i napisałem że nawias jest liczbą parzystą, więc dzieli się przez 2, przed nawiasem jest 4 więc liczba ta dzieli się przez 4, więc jeśli liczba jest podzielna przez 2 i 4 to jest podzielna przez 8 to dostanę 2 punkty?
No więc właśnie już gdzieś tutaj w komentarzach pojawiał się ten dylemat, więc powiem co ja myślę – generalnie tok myślenia jest poprawny, ale zastanawiam się, czy nie trzeba byłoby jeszcze wyjaśnić skąd wiemy, że n^2+n jest liczbą parzystą, bo to na pierwszy rzut oka nie jest takie oczywiste ;) Wydaje mi się jednak, że jest spora szansa, że takie uzasadnienie zostanie zaliczone. Jeśli się mylę, to będę wdzięczny gdyby jakiś egzaminator (czytający komentarze) mnie poprawił ;)
Moim zdaniem będą 2 pkt, bo obojętnie czy podstawimy w nawiasie pod n liczbę parzystą czy nieparzystą, to zawsze wyjdzie liczba parzysta, a więc podzielna przez 2.
Jeśli będzie komentarz słowny, będą 2 pkty!
A gdzie odpowiedzi dla formuły 2015? Mogę prosić linka?
Formuła 2015 jest tutaj: https://szaloneliczby.pl/matura-podstawowa-matematyka-maj-2023-stara-matura-odpowiedzi/
wiedziałem że w zad21 jest 20 stopni a inni podawali 40 :)
ciesze się że już to mam za sobą
Nie rozumiem rozwiązania w zadaniu 31
Pierwsze F to spoko ale 2?
Mamy 3 dzień wiec wychodzi
9+66+279 co nam daje 354 a nie 336?
– przed 3 nie podnosisz do kwadratu
jest tam – więc odejmujesz a nie dodajesz tą 9 i masz 336 :)
Też mi wyszło F bo wydaje mi się, że cały wyraz do potęgi czyli (-3)kwadrat a nie -(3)kwadrat.
-9+66+279=336
Nie będzie 9, tylko -9. Funkcja wygląda w ten sposób:
() = −(3^2)+ 22*3 + 279, czyli a jest równe -1.
Po podniesieniu 3 do drugiej potęgi wychodzi 9, ale trzeba je jeszcze pomnożyć przez -1.
() = −9 + 66 + 279
() = 336
-9 tam kwadrat nie redukuje minusa
To nieźle, gdyby była liczba to minus byłby przed lub w nawiasie i sytuacja byłaby klarowna, w tym przypadku trzeba sie domyślać ♀️
czemu w 31.1 f?
L(30) to liczba klientów trzydziestego dnia, a nie łączna liczba wszystkich klientów przez 30 dni ;)
pytanie do zadania 8. dlaczego -1 nie moze byc odpowiedzia? myslalam ze (x+1)2 nie ma rozwiazan, bo przeciez zadna liczba do kwadratu nie daje 0, wiec nie wyklucza ten nawias nic
Gdy x=-1, to w mianowniku ułamka będziemy mieć 0 ;) Mówiąc wprost – rozwiązanie x=-1 trzeba było odrzucić ze względu na założenia. Wkrótce dodam pełne rozwiązania do zadań, to będzie wszystko jasne ;)
a robisz też drugą wersje?
Tak, już jest dodana formuła 2015: https://szaloneliczby.pl/matura-podstawowa-matematyka-maj-2023-stara-matura-odpowiedzi/
1 klasa i 26% wiec essa
czy na tej maturze były grupy? niby była łatwa ale teraz patrzę i mimo że liczbowo wychodziły mi takie same wyniki w brudnopisie to kryją się one pod inną literą odpowiedzi. Trochę to stresujące ngl. Potwierdził by ktoś że nie tylko ja tak mam?
Tak tak, były różne warianty z przemieszanymi odpowiedziami, tak abyście nie mogli od siebie ściągać ;)
Dlaczego te o logarytmach jest odpowiedź D, a nie A?
Odśwież stronę – właśnie dodałem pełne rozwiązanie tego zadania ;)
Jeśli się zdało na 45% to jest dobry wynik ?
To jest miut-cut wynik, bo zdane !!!
A brudnopis podlega oceny, bo zabrakło mi miejsca i policzyłem dokończenie tam ,napisałem dok.w brudnopis, i zaznaczyłem zadanie w brudnopisie jakie rozwiązuje?
Tak, jeśli zapisałeś żeby egzaminator zajrzał do brudnopisu to nie powinno być problemu ;)
Hej w zad 29 nie ma żadnej odpowiedzi !!!
O widzisz, błąd techniczny – już wyświetla się poprawnie ;)
Hej! Jeżeli w zadaniu 26 z pośpiechu pomyliłam pierwiastek 3 z pierwiastkiem 2 resztę zrobiłam jednak bezbłędnie to będę miała 0 pkt czy liczy się to jako błąd rzeczowy o dostanę jednak 3pkt
Na pewno nie będzie pełnej punktacji, ale jakiś punkt cząstkowy powinien być (potraktowane to będzie jako błąd rachunkowy) :)
Nawet jeżeli błąd jest spowodowany przez nieznajomość właściwości trójkąta 60, 30 90?
Tak :) Aczkolwiek całość musi być potem konsekwentnie liczona poprawnie ;)
Super dziękuję bardzo
96-98%, chyba najłatwiejsza matura jaka kiedykolwiek była
tez tak uwazam, wynik podobny ;p
jesli w zadaniu 11 w wykropkowanych miejscach napislem a i b XDD ZE NIBY BOK ale zaznacztlem w kolko poprawne odp i w w brudnopisie napisalem to zalicza mi ?
Wydaje mi się, że każdy spojrzy tylko na te odpowiedzi które wybrałeś, czyli zadania Ci nie zaliczą :(
Czy jeśli w ostatnim zadaniu się pomyliłam i p oznaczyłam jako Xw (x wierzchołka) zamiast po prostu p lub n wierzchołka, to stracę punkty? napisałam odpowiedź, że najwięcej przyszło 11-tego dnia, więc jest szansa, że to ujdziee?
Xw to jak najbardziej poprawny zapis, sam go czasami stosuję ;) Wszystko jest więc w porządku :)
czy jak w 3 na dowód napisze się 4(n`2+n) i uzasadni, że suma dowolnej liczby naturalnej n>=1 i jej kwadratu jest podzielna przez 2 i resztę tak jak w wyjaśnieniu to też jest dobrze?
Trudne pytanie – musiałby mi jakiś egzaminator tutaj podpowiedzieć (jak ktoś taki czyta komentarze, to proszę śmiało odpisać!) ;) No bo tutaj pojawia się pytanie, skąd wiesz, że n^2+n jest zawsze podzielne przez 2? Nie jest to taka oczywista własność ;) Aczkolwiek generalnie wniosek jest słuszny, co by sugerowało, że zadanie powinno być zaliczone ;)
n^2+n = n*n+n = n*(n+1) – jeśli n całkowite, to są to kolejne liczby, a więc jedna musi być parzysta czyli podzielna przez 2
No więc właśnie – jeśli jest to tak rozpisane, to na 100% będzie to dobre uzasadnienie ;) Aczkolwiek pewnie i bez tej rozpiski to uznają, bo koniec końców wniosek że n^2+n jest podzielne przez 2 jest jak najbardziej poprawny ;)
jak w 3 zadaniu wpisałam n(n+1) bez 4n, ale argument wpisałam dobry, to jeden punkt będzie?
Ale w którym miejscu „zgubiłaś” to 4n? Tylko w uzasadnieniu?
napisałam tylko n(n+1)
W takim razie wydaje mi się, że niestety będzie tutaj 0 punktów, bo mamy tutaj niepoprawne przekształcenie :(
czy jeśli obliczyłam długości trójkątów t1 i t2, ale podstawiając pod wzór wpisałam zła wysokość, to jeden punkt będzie?
Podejrzewam, że tak ;)
czy w zad 3 mozna rozwazyc dwie opcje: dla n parzystego ( i wtedy za n podstawić 2k do wzoru) i dla n nieparzystego ( podstawić 2j+1) i wtedy wyciągnąć z tego 8 przed nawias i uzasadnić ze iloczyn liczby naturalnej i 8 jest zawsze podzielny przez 8?
Wygląda to na dobry pomysł, więc moim zdaniem będzie pełna punktacja :)
Czy w zadaniu dowodowym może być takie rozwiązanie?
(2n+1)^2-1=4n^2+4n+1-1=4n^2+4n
n=2k
16k^2+8k = 8(2k^2 + k)
A czemu n=2k? ;)
chciałam wprowadzić dodatkowe oznaczenie. Może jako liczba parzysta
No więc właśnie – takie założenie sprawia, że udowodniłeś iż ta podzielność przez 8 faktycznie występuje, ale wtedy, gdy n jest parzyste ;) A trzeba byłoby jeszcze pokazać co się dzieje, gdy jest nieparzyste ;)
mogę liczyć na jakieś punkty?
Trudno wyrokować bez klucza odpowiedzi. Jeśli jednak miałbym szczerze obstawiać, to wydaje mi się, że doprowadzenie do postaci 4n^2+4n to jednak będzie trochę za mało :(
Czyli jeśli będzie przeprowadzony analogiczny dowód do n nieparzystego to będzie dobrze?
A to wtedy jest inna bajka – wtedy jak najbardziej takie uzasadnienie będzie poprawne ;)
A co z sytuacją, gdy n będzie nieparzyste naturalne ? Czyli co dla n=2k+1 ? Może będzie 1 punkt…
Czy jeżeli nie skróciłam prawdopodobieństwa tylko zostawiłam jako 6/64 dadzą mi 2 punkty?
oraz jak dowód na dzielenie zrobiłam jako 2n oraz 2n+1 czyli parzyste i nie parzyste to będzie ok?
Na pierwsze pytanie już padła tutaj kilka razy odpowiedź – brak skrócenia nie jest problemem, będą 2 punkty ;) Sposób na dowód masz dobry, więc jeśli całość dowodu jest sensownie poprowadzona, to też będą 2 punkty ;)
Wynik 6/64 jest poprawny – 2 pkt
2 pkt dostaniesz nawet za 6/64 = np. 1/16 (bo nabyłeś już 2 pkt)
Pytanko do zadania 9, zrobiłam to inaczej niż w twojej odpowiedzi, bo zmieniłam kolejność tak ze to co zostało w obu nawiasach to było x2 -4, i rozwiązanie wyszło mi dobrze ale Nwm czy dobrze to zrobiłam
Jeśli koniec końców masz dobry wynik, to nie ma co się bać – zadanie będzie zaliczone ;)
„skoro liczba jest jednocześnie podzielna przez 2 oraz 4, to będzie też podzielna przez 8” a 12 jest podzielne przez 2 i 4 a nie jest podzielne przez 8
Ha! ;) W sumie można byłoby jeszcze inaczej powiedzieć – przecież każda liczba podzielna przez 4 jest podzielna przez 2 ;) Już zatem tłumaczę – pisząc, że coś jest jednocześnie podzielne przez 2 oraz 4, chodzi o to jak podzielimy liczbę przez 2, to jeszcze da się ją podzielić przez 4. I teraz jak weźmiemy liczbę 12, podzielimy ją przez 2, otrzymamy 6 i już 6 przez 4 nie podzielimy ;)
Czy jeżeli w zadaniu 17 dokonałem identyczne obliczenia jak powyżej lecz zapisałem ze r = 30 i podstawiłem do wzory 30 zamiast -30 to dostane chociaż 1pkt ???
Prawdopodobnie tak właśnie będzie ;)
Bardzo łatwa ta matura. Tyle arkuszy przerobiłam i często trzeba było się nagłowić … A teraz lekko. Rzeczy naprawdę podstawowe. W podręcznikach jest wiele zadań o niebo trudniejszych. Dziękuję, że mogłam się kontrolować Twoimi wyjaśnieniami. Serdecznie pozdrawiam.
Prawdę mówiąc, to co roku po egzaminach większość stwierdza, że matura była łatwa ;) Jak ktoś się przygotowuje, rozwiązuje zadanka, korzysta z książek, ogląda jakieś filmiki/kursy, to potem wiele rzeczy w głowie się układa i całość wydaje się prosta. Tak przykładowo, w moim kursie maturalnym na Szalonych Liczbach omówione były praktycznie wszystkie typy zadań/dylematów, które wystąpiły na maturze – i tak jest co rok :) Jak ktoś przeszedł przez kurs i porobił sobie jeszcze zadania ze zbiorów na Szalonych Liczbach to na luzie zdał taką maturę. To samo jeśli chodzi o Matbryka, czyli repetytorium maturalne którego jestem autorem. I to… Czytaj więcej »
W zadaniu 8 powinna być odpowiedź B. Przecież te nawiasy się skrócą. Pozdrawiam
Zapominasz o zapisaniu założeń, które wykluczą nam rozwiązania ;)
Cześć, mam pytanie czy w zadaniu za 4 punkty ,Jeśli napisałem dobrze własności trójkąta ,ale później źle podstawilem ( wysokość wpisałem jako podstawę i na odwrót ) i brnąłem w to do końca to czy mam zerowane zadanie czy dostanę chociaż jakieś punkty skoro nie pomogło mi to w rozwiązaniu zadanie ?
Jeśli zostanie to potraktowane jako błąd rachunkowy, to jest i szansa nawet na to, że dostaniesz ze 3 punkty, o ile konsekwentnie do tego błędu pokonywałeś kolejne trudności zadania ;)
w 17 zadaniu jeżeli policzyłam innym sposobem, ale wynik wyszedł poprawny zdobędę 2punkty?
Pewnie, że tak ;)
Zad. 3
A jeśli dla liczby (2n+1)²-1 podstawimy za n=2 i wyliczymy, że 24:8=3, następnie podstawimy za n=3 i wyliczymy, że 48:8=6 i uzasadnimy, że liczba (2n+1)²-1 jest podzielna przez 8, ponieważ podstawiając za n liczbę parzystą i nieparzystą wynik dzieli się przez 8…? Czy taka odpowiedź będzie uznana?
Podstawianie konkretnych liczb na pewno nie zostanie uznane jako poprawne uzasadnienie ;)
mam pytanie, czy będzie dodana możliwa punktacja?
Dodam ją dopiero wtedy, jak CKE upubliczni klucz – czyli pewnie w drugiej połowie czerwca ;)
Straciłabym tylko 2 punkty. Chyba zdam maturę
Sugestia do zadania 20.
Zamiast wyznaczać sin150° możemy obliczyć drugi kąt rombu, czyli ß=30°. Łatwiej wyliczyć z tego pole ze wzoru
P=a²•sinß
sin30°=½
Dalej już z górki
:)
Rzeczywiście, można i tak ;) To swoją drogą też dobrze obrazuje, dlaczego sin150° jest równy tyle samo co sin30° ;)
Naprawdę??? Czy ktoś pamięta o definicji pierwiastka???? Liczba pod pierwiastkiem musi być Wieksza lub równą 0… Ujemny pierwiastek nie istnieje!!!! Zadanie maturalne, a wszyscy je rozwiązują i uzasadniają absurdalny wynik!!! Skandal
Jeśli pierwiastek jest nieparzystego stopnia, to jak najbardziej pod pierwiastkiem możemy mieć liczbę ujemną ;)
Witam, mam ogromną prośbę. Czy moglibyście dodać aby po prawej stronie na tej stronie pod napisem „Arkusze maturalne” znajdowała się także tegoroczna matura z formuły 2015? Byłabym bardzo wdzięczna bo zawszę gdy jej potrzebuje muszę wchodzić poprzez stronę arkuszepl. Będę ogromnie wdzięczna!! <3
W ogóle to najlepiej widać wszystkie arkusze na stronie https://szaloneliczby.pl/matura/ bo tam na dole strony masz piękną tabelę ze wszystkimi arkuszami ;) Ale fakt, na tej prawej stronie też mogłem dodać, więc nadrabiam te zaległości i link jest już dodany (jakby co to odśwież stronę) ;)
W zadaniu 19 kompletnie nie rozumiem tego przejscia gdy po sin pojawia się nawias ://
Polecam zajrzeć do tej lekcji: https://szaloneliczby.pl/rozklad-wielomianu-na-czynniki/ Tam jest podpunkt związany z grupowaniem wyrażeń i może on trochę rozjaśni sytuację. A mówiąc bardziej wprost, po prostu wyłączamy tutaj wspólny czynnik przed nawias, a skoro wspólnym czynnikiem jest sin^2 alfa no to właśnie on został wyłączony. Jak wymnożysz sobie sin^2 alfa przez to co jest w nawiasie to zobaczysz, że wrócimy do początkowej sytuacji sprzed wyłączenia, co też być może pozwoli zrozumieć istotę działania ;)
jak będzie 30% to robię salto
odnośnie zadania 3, czy uzasadnienie ze liczba jest podzielna przez 8 jeżeli jest podzielna przez 4 i 2 nie jest przypadkiem błędne? bo np liczby 12,20,28,36 są podzielne przez 4 i 2 ale nie są podzielne przez 8
To jest bardzo dobre pytanie ;) Trochę może zbyt nonszalancko napisałem to ostatnie zdanie, więc można odnieść takie wrażenie jak mówisz, zwłaszcza, że każda liczba podzielna przez 4 jest przecież podzielna przez 2 ;) Już zatem tłumaczę. Mamy 4n razy (n+1). Widzimy, że 4n jest podzielne przez 4, no i ustaliliśmy, że n+1 jest liczbą parzystą, podzielną przez 2. Czyli mamy liczbę, która da się rozłożyć na czynniki, z których jeden jest równy 4, a drugi jest równy 2. Skoro tak, to liczba będzie podzielna przez iloczyn tych czynników, czyli będzie podzielna przez 8 ;) I o liczbie np. 36… Czytaj więcej »
aaa dobrze dziękuje bardzo :)
czy zadanie 31.1 nie jest błędne w drugim zdaniu? Jest tam -3 do kwadratu a minus razy minus daje plus więc wydaje mi się, że powinno być 9, a nie -9
Tam jest -3^2, a nie (-3)^2, a to spora różnica :) -3^2 to jak najbardziej -9. To jest jedna z wielu różnych pułapek, na które zwracam uwagę w kursie maturalnym i to już na pierwszej lekcji: https://szaloneliczby.pl/liczby-rzeczywiste-kurs-matura-podstawowa/
W zadaniu 5 w odpowiedzi A brakuje b :)
Pozdrawiam M.Sz.
Chyba nie chodzi tutaj o zadanie 5, albo ja czegoś nie zrozumiałem ;)