Poniżej znajdują się zadania i odpowiedzi z matury na poziomie podstawowym – maj 2018. Wszystkie zadania posiadają pełne rozwiązania krok po kroku, co mam nadzieję pomoże Ci w nauce do matury. Ten arkusz maturalny możesz także zrobić online lub wydrukować w formie PDF – odpowiednie linki znajdują się na dole strony.
Ten arkusz możesz zrobić online lub pobrać w formie PDF:
Hmm… A co jest złego Twoim zdaniem? Na moje oko wszystko jest tam poprawnie, a i wszystkie wyniki są zgodne z kluczem odpowiedzi publikowanym przez CKE ;)
Prawdopodobnie pomyliłeś/aś wzór na pole trójkąta ze wzorem na jego wysokość.
Tak prawdę mówiąc, to faktycznie jest to trudne zadanie jak się je robi po raz pierwszy :) Sam wzór to wiadoma sprawa – jest to wzór na długość odcinka, który jest wzięty z tablic. Do tego wzoru podstawiamy współrzędne punktu B (mamy je w treści zadania) oraz C (które w formie niewiadomych zapisałem w Kroku 1.). To właśnie to zapisanie współrzędnych punktu C jest tutaj najbardziej problematyczne, bo trzeba je zapisać korzystając ze wzoru funkcji. Każdy punkt należący do wykresu funkcji y=2x+3 będzie przyjmował dla argumentu x wartość 2x+3 i to jest nasz punkt zaczepienia do zapisania współrzędnych punktu C.
Zadanie 32 można robić prościej…
1. Wyznaczamy równanie pr.AB
2. Wyznaczamy równanie pr.BC (prosta prostopadła do AB i przechodząca przez punkt B)
3. Wyznaczamy współrzędne punktu C jako punktu wspólnego prostych: pr.BC i pr: y=2x+3
Olwia
Super! Dzięki Tobie rozumiem o wiele więcej! Już rozumiem jak zrobić zadania. Nie są wcale trudne tak jak myślałam. W szkole nauczyciel potrafi tylko krzyczeć, nie wytłumaczył mi dlaczego tak, a nie inaczej. Jestem bardzo wdzięczna ^^
Milosz
W kwestii formalnej. Zadanie 18 na maturze jest inne niż u Ciebie. Na maturze jest równanie okręgu.
Jeśli w 18 zadaniu masz równanie okręgu, to masz arkusz z tak zwanej „starej matury”, którą w 2018 roku zdawała dosłownie garstka osób (od 2015 mamy „nową maturę” z nową podstawą programową i obecnie nie ma tam równania okręgu). Arkusz, który pisało kilkaset tysięcy osób i który jest zgodny z nową podstawą programową masz tutaj: https://szaloneliczby.pl/arkusz/matura-podstawowa-matematyka-maj-2018.pdf
Rick Tusia
Zastanawiam się nad zadaniem 33- nie twierdzę, że jest źle. Czy mogłoby być odwrotnie np. 100+11=11+100?
Bo jest napisane, że losujemy z którego z nich, nie ma napisane w jakiej kolejności. Wtedy by było 32,a nie 16. Długo tak nie jest?
Ale jak najpierw będziesz losować z B, a potem z A, to też będziesz mieć 16 przypadków :)
Sylwia
Matko! Dlaczego ja dopiero wczoraj odkryłam tę stronę? (Aaa, bo dopiero teraz zaczynam się uczyć do matury z matmy xD) Ratujesz mnie, bo dzięki objaśnieniom zaczynam rozumieć! :) Dziękuję <3
Odcinek PL jest różnicą między odcinkiem KP (który ma długość a) oraz NM (który ma długość b). Stąd też PL (który jest dolną przyprostokątną trójkąta PLM) ma długość a-b :)
meamofifi
wydaje mi się, że zadanie 32. można było rozwiązać w inny sposób ;) mianowicie: 1) wyznaczyć równanie prostej AB (pod równania y=ax+b podłożyć współrzędne z A i B – rozwiązać układ równań), 2) następnie równanie prostej BC (współczynnik a z wzoru a1*a2=-1 – ponieważ AB i BC są prostopadłe; obliczyć b przez podłożenie pod wzór współrzędnych punktu B) 3) wyznaczamy punkt C poprzez układ równań z prostej BC i prostej podanej w treści zadania (y=2x+3). podaję to tutaj ponieważ dla niektórych ten sposób może wydać się łatwiejszy (tak jak dla mnie haha). pozdrawiam
Bardzo dobre pytanie :)
Nie wiemy ile dokładnie jest dwójek i czwórek (wiemy tylko że dwójek jest m i czwórek też jest m). Gdybyśmy np. wiedzieli, że jest pięć dwójek, to w drugim kroku na początku licznika mielibyśmy liczniku na początku (2-3)^2+(2-3)^2+(2-3)^2+(2-3)^2+(2-3)^2, czyli 5 razy (2-3)^2. Tak więc skoro mając pięć dwójek mamy 5 razy (2-3)^2, tak analogicznie mając m dwójek będziemy mieć m razy (2-3)^2.
I dokładnie tak samo jest z czwórkami. Gdybyśmy mieli 5 czwórek to w działaniu byłoby 5 razy (4-3)^2, a skoro mamy m czwórek, to mamy m razy (4-3)^2.
mijosz
Mam pytanie odnośnie zadania 32. Samodzielnie obliczyłem współrzędne punktu C, lecz nie wykorzystałem twierdzenia pitagorasa, a zależności boków w trójkącie 30,60,90. Współrzędne punktu wyszły mi C (6,12;15,24), lecz niestety w pewnym momencie w obliczeniach musiałem uciec się do przybliżenia. Stąd pytanie:
-Czy założenie że trójkąt o którym mowa w zadaniu ma miary kątów 30,60,90, i zastosowanie jego właściwości jest z góry błędne? Nawet jeśli wartości obliczone wychodzą bardzo podobne, do tego spełniają warunki zadania, czytaj „Kąt ABC jest prosty”?
Ojjj to zdecydowanie nie przejdzie, bo tutaj nigdzie nie ma informacji o tym, że to jest taki konkretnie trójkąt ;)
winekinga
Ta strona to kawał dobrej roboty! Podoba mi się, że za każdym razem wszystko jest dokładnie wyjaśnione i nic nie jest pomijane:) Najlepsza strona do nauki matematyki. Dziękuję w imieniu wszystkich maturzystów!!!
KonradB
Witam! w zadaniu 20 nie powinien być kąt 45stopni?
przekątną podstawy tego ostrosłupa jest 4pierwiastki z dwóch
4^2+4^2=c^2
16+16=c^2 c^2=32
c=4pierwiastki z 2
Przekątną podstawy policzyłeś dobrze, ale co dalej? Dlaczego miałoby z tego wynika, że to jest kąt 45 stopni? :) Istota tego zadania polega na tym, że zarówno przekątna podstawy, jak i dwie krawędzie boczne, będą miały długość 4√2, a skoro wszystkie boki mają tą samą długość, to trójkąt jest równoboczny – czyli wszystkie kąty mają po 60 stopni.
Olaaa
Ja mam pytanko do zadania 28.
Ja zrobiłam to totalnie inaczej i nie wiem czy by mi zaliczyło.
Ja zrobiłam to tak ze podstawiła pod a=1 a pod b=2 i wyszło mi 9/12>(bądź równe) 8/12
Czy gdybym tak napisała to dostałabym chociaż 1pkt?
Nie nie, w zadaniach dowodowych nie możemy podstawić przypadkowych liczb i na ich podstawie zbudować dowodzenie. Takie zadanie na pewno byłoby ocenione na 0 punktów.
AKle
W zadaniu 28 zastosowano popularną metodę przejścia od tezy do prawdy. Aby ta metoda była poprawna, musimy na końcu napisać „Wszystkie przejścia były odwracalne, co dowodzi prawdziwości tezy”. Oczywiście jest tak pod warunkiem, że nie zastosowaliśmy przejścia nieodwracalnego, jakim jest np. podnoszenie stronami do parzystej potęgi. Lepszą metodą (nie wymagającą takiego komentarza) jest przechodzenie od zaprzeczenia tezy do fałszu. W praktyce polecam tę ostatnią metodę do dowodzenia nierówności – w tym zadaniu zacząłbym tak „Przypuśćmy, że istnieją dodatnie liczby a i b, dla których pożądana nierówność nie jest spełniona”. Dojdziemy wtedy do nierówności (a-b)^2 < 0, po czym możemy napisać:… Czytaj więcej »
Szymon
Ogromnie dziękuje, udostępniam komu się da, strona która naprawdę zasługuje na ogromną pochwałę dla założyciela :D
Lila
Czy jeśli w zadaniu 26 zamiast 5/2 napisze 2 i 1/2 to będzie to błąd czy mi uznają?
No właśnie jedna ściana boczna jest równa jednej podstawie, tak wynika z zadania :) Stąd też potem w obliczeniach pola całkowitego biorę 2Pp praz 3Pśb :)
OLKA
Bardzo dziękuję za to co Pan robi. :)
Anna
Skąd w zadaniu 13 w 3 linijce jest to drugie razy 2^-1? Przecież już jest razy dwa wcześniej to skąd ta druga 2?
W sumie to tak średnio widać na rysunku, ale ten x to ten malutki kawałeczek w lewym dolnym rogu :)
To równanie, które proponujesz, jest niewłaściwe, bo odcinek o długości 2+2r nie sięga właśnie do wierzchołka kąta, brakuje tam tego odcinka x :)
Ola
Dlaczego w zadaniu 32 we wzorze na długość odcinka Xc i Yc zamieniamy na x skoro są to różne wartości?
W zadaniu 34 jest błąd w polu na trójkąt przez co wynik jest jest błędny
Hmm… A co jest złego Twoim zdaniem? Na moje oko wszystko jest tam poprawnie, a i wszystkie wyniki są zgodne z kluczem odpowiedzi publikowanym przez CKE ;)
Prawdopodobnie pomyliłeś/aś wzór na pole trójkąta ze wzorem na jego wysokość.
dzięki!
Naprawdę dobra robota, polecę znajomym tę stronę
Skąd w kroku 3 taki wzór? Nie bardzo rozumiem :(
Ale w którym zadaniu? :D
W 32 zadaniu :)
Tak prawdę mówiąc, to faktycznie jest to trudne zadanie jak się je robi po raz pierwszy :) Sam wzór to wiadoma sprawa – jest to wzór na długość odcinka, który jest wzięty z tablic. Do tego wzoru podstawiamy współrzędne punktu B (mamy je w treści zadania) oraz C (które w formie niewiadomych zapisałem w Kroku 1.). To właśnie to zapisanie współrzędnych punktu C jest tutaj najbardziej problematyczne, bo trzeba je zapisać korzystając ze wzoru funkcji. Każdy punkt należący do wykresu funkcji y=2x+3 będzie przyjmował dla argumentu x wartość 2x+3 i to jest nasz punkt zaczepienia do zapisania współrzędnych punktu C.
Zadanie 32 można robić prościej…
1. Wyznaczamy równanie pr.AB
2. Wyznaczamy równanie pr.BC (prosta prostopadła do AB i przechodząca przez punkt B)
3. Wyznaczamy współrzędne punktu C jako punktu wspólnego prostych: pr.BC i pr: y=2x+3
Super! Dzięki Tobie rozumiem o wiele więcej! Już rozumiem jak zrobić zadania. Nie są wcale trudne tak jak myślałam. W szkole nauczyciel potrafi tylko krzyczeć, nie wytłumaczył mi dlaczego tak, a nie inaczej. Jestem bardzo wdzięczna ^^
W kwestii formalnej. Zadanie 18 na maturze jest inne niż u Ciebie. Na maturze jest równanie okręgu.
Jeśli w 18 zadaniu masz równanie okręgu, to masz arkusz z tak zwanej „starej matury”, którą w 2018 roku zdawała dosłownie garstka osób (od 2015 mamy „nową maturę” z nową podstawą programową i obecnie nie ma tam równania okręgu). Arkusz, który pisało kilkaset tysięcy osób i który jest zgodny z nową podstawą programową masz tutaj:
https://szaloneliczby.pl/arkusz/matura-podstawowa-matematyka-maj-2018.pdf
Zastanawiam się nad zadaniem 33- nie twierdzę, że jest źle. Czy mogłoby być odwrotnie np. 100+11=11+100?
Bo jest napisane, że losujemy z którego z nich, nie ma napisane w jakiej kolejności. Wtedy by było 32,a nie 16. Długo tak nie jest?
Ale jak najpierw będziesz losować z B, a potem z A, to też będziesz mieć 16 przypadków :)
Matko! Dlaczego ja dopiero wczoraj odkryłam tę stronę? (Aaa, bo dopiero teraz zaczynam się uczyć do matury z matmy xD) Ratujesz mnie, bo dzięki objaśnieniom zaczynam rozumieć! :) Dziękuję <3
Lepiej późno niż wcale! :) Witam na pokładzie i trzymam kciuki za jak najlepszy wynik!
Panie, ratujesz Pan skórę przed tegoroczną maturą. Dziękuję!!
Dlaczego w zadaniu 17 opisaliśmy przyprostokątną jako a-b? Głowię się i nie mogę tego zrozumieć :(
Odcinek PL jest różnicą między odcinkiem KP (który ma długość a) oraz NM (który ma długość b). Stąd też PL (który jest dolną przyprostokątną trójkąta PLM) ma długość a-b :)
wydaje mi się, że zadanie 32. można było rozwiązać w inny sposób ;) mianowicie: 1) wyznaczyć równanie prostej AB (pod równania y=ax+b podłożyć współrzędne z A i B – rozwiązać układ równań), 2) następnie równanie prostej BC (współczynnik a z wzoru a1*a2=-1 – ponieważ AB i BC są prostopadłe; obliczyć b przez podłożenie pod wzór współrzędnych punktu B) 3) wyznaczamy punkt C poprzez układ równań z prostej BC i prostej podanej w treści zadania (y=2x+3). podaję to tutaj ponieważ dla niektórych ten sposób może wydać się łatwiejszy (tak jak dla mnie haha). pozdrawiam
Zgadza się, ten sposób jest równie dobry :)
Dlaczego w 23 zadaniu mnożymy nawias razy m?
Bardzo dobre pytanie :)
Nie wiemy ile dokładnie jest dwójek i czwórek (wiemy tylko że dwójek jest m i czwórek też jest m). Gdybyśmy np. wiedzieli, że jest pięć dwójek, to w drugim kroku na początku licznika mielibyśmy liczniku na początku (2-3)^2+(2-3)^2+(2-3)^2+(2-3)^2+(2-3)^2, czyli 5 razy (2-3)^2. Tak więc skoro mając pięć dwójek mamy 5 razy (2-3)^2, tak analogicznie mając m dwójek będziemy mieć m razy (2-3)^2.
I dokładnie tak samo jest z czwórkami. Gdybyśmy mieli 5 czwórek to w działaniu byłoby 5 razy (4-3)^2, a skoro mamy m czwórek, to mamy m razy (4-3)^2.
Mam pytanie odnośnie zadania 32. Samodzielnie obliczyłem współrzędne punktu C, lecz nie wykorzystałem twierdzenia pitagorasa, a zależności boków w trójkącie 30,60,90. Współrzędne punktu wyszły mi C (6,12;15,24), lecz niestety w pewnym momencie w obliczeniach musiałem uciec się do przybliżenia. Stąd pytanie:
-Czy założenie że trójkąt o którym mowa w zadaniu ma miary kątów 30,60,90, i zastosowanie jego właściwości jest z góry błędne? Nawet jeśli wartości obliczone wychodzą bardzo podobne, do tego spełniają warunki zadania, czytaj „Kąt ABC jest prosty”?
Ojjj to zdecydowanie nie przejdzie, bo tutaj nigdzie nie ma informacji o tym, że to jest taki konkretnie trójkąt ;)
Ta strona to kawał dobrej roboty! Podoba mi się, że za każdym razem wszystko jest dokładnie wyjaśnione i nic nie jest pomijane:) Najlepsza strona do nauki matematyki. Dziękuję w imieniu wszystkich maturzystów!!!
Witam! w zadaniu 20 nie powinien być kąt 45stopni?
przekątną podstawy tego ostrosłupa jest 4pierwiastki z dwóch
4^2+4^2=c^2
16+16=c^2 c^2=32
c=4pierwiastki z 2
Przekątną podstawy policzyłeś dobrze, ale co dalej? Dlaczego miałoby z tego wynika, że to jest kąt 45 stopni? :) Istota tego zadania polega na tym, że zarówno przekątna podstawy, jak i dwie krawędzie boczne, będą miały długość 4√2, a skoro wszystkie boki mają tą samą długość, to trójkąt jest równoboczny – czyli wszystkie kąty mają po 60 stopni.
Ja mam pytanko do zadania 28.
Ja zrobiłam to totalnie inaczej i nie wiem czy by mi zaliczyło.
Ja zrobiłam to tak ze podstawiła pod a=1 a pod b=2 i wyszło mi 9/12>(bądź równe) 8/12
Czy gdybym tak napisała to dostałabym chociaż 1pkt?
Nie nie, w zadaniach dowodowych nie możemy podstawić przypadkowych liczb i na ich podstawie zbudować dowodzenie. Takie zadanie na pewno byłoby ocenione na 0 punktów.
W zadaniu 28 zastosowano popularną metodę przejścia od tezy do prawdy. Aby ta metoda była poprawna, musimy na końcu napisać „Wszystkie przejścia były odwracalne, co dowodzi prawdziwości tezy”. Oczywiście jest tak pod warunkiem, że nie zastosowaliśmy przejścia nieodwracalnego, jakim jest np. podnoszenie stronami do parzystej potęgi. Lepszą metodą (nie wymagającą takiego komentarza) jest przechodzenie od zaprzeczenia tezy do fałszu. W praktyce polecam tę ostatnią metodę do dowodzenia nierówności – w tym zadaniu zacząłbym tak „Przypuśćmy, że istnieją dodatnie liczby a i b, dla których pożądana nierówność nie jest spełniona”. Dojdziemy wtedy do nierówności (a-b)^2 < 0, po czym możemy napisać:… Czytaj więcej »
Ogromnie dziękuje, udostępniam komu się da, strona która naprawdę zasługuje na ogromną pochwałę dla założyciela :D
Czy jeśli w zadaniu 26 zamiast 5/2 napisze 2 i 1/2 to będzie to błąd czy mi uznają?
Oczywiście, że uznają :) Prawdę mówiąc, to chyba nawet lepsza odpowiedź ;)
Skad wiemy ze w zad 34 pole boczne jest rowne pp, skoro pisze ze tylko jedna sciana jest rowna pp?
No właśnie jedna ściana boczna jest równa jednej podstawie, tak wynika z zadania :) Stąd też potem w obliczeniach pola całkowitego biorę 2Pp praz 3Pśb :)
Bardzo dziękuję za to co Pan robi. :)
Skąd w zadaniu 13 w 3 linijce jest to drugie razy 2^-1? Przecież już jest razy dwa wcześniej to skąd ta druga 2?
2^{n-1} rozbiłem jako 2^n razy 2^-1 :)
Czym jest wartość x w zadaniu 29? Nie wystarczyłoby równanie 2+2r=2 pierwiastki z 2
W sumie to tak średnio widać na rysunku, ale ten x to ten malutki kawałeczek w lewym dolnym rogu :)
To równanie, które proponujesz, jest niewłaściwe, bo odcinek o długości 2+2r nie sięga właśnie do wierzchołka kąta, brakuje tam tego odcinka x :)
Dlaczego w zadaniu 32 we wzorze na długość odcinka Xc i Yc zamieniamy na x skoro są to różne wartości?
Ale my nie zamieniamy y na x. Y jest równe 2x+3 i stąd ten x się tutaj pojawia :)
Naprawdę pomocne materiały, można od razu sprawdzić rozwiązanie, Pozdrawiam. :)