Matura próbna z matematyki (poziom podstawowy) - Operon 2022
Zadanie 3. (2pkt) Doszło do połączenia dwóch firm zajmujących się tym samym rodzajem usług. Firma \(A\) zatrudniała \(25\) pracowników, a w firmie \(B\) były zatrudnione \(24\) osoby. Średnia miesięczna płaca w firmie \(A\) wynosiła brutto \(6584 zł\), a średnia miesięczna płaca w firmie \(B\) była równa brutto \(5800 zł\).
Zadanie 3.1. (1pkt) Bezpośrednio po połączeniu firm warunki płacowe pozostały bez zmian. Oblicz średnią miesięczną płacę brutto w nowej firmie. Wynik obliczeń zapisz w miejscu wykropkowanym.
$$.....................$$
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie sumy wynagrodzeń wszystkich pracowników.
Suma zarobków pracowników w firmie \(A\) wynosiła:
$$25\cdot6584zł=164600zł$$
Suma zarobków pracowników w firmie \(B\) wynosiła:
$$24\cdot5800zł=139200zł$$
Łącznie pracownicy firmy \(A\) oraz \(B\) zarabiają:
$$164600zł+139200zł=303800zł$$
Krok 2. Obliczenie średniej wynagrodzeń wszystkich pracowników.
Średnia zarobków w połączonej firmie (składającej się teraz z \(25+24=49\) pracowników) jest więc równa:
$$śr=\frac{303800zł}{49} \\
śr=6200zł$$
Zadanie 4. (1pkt) Suma \(25\%\) liczby \(a\) i \(60\%\) liczby \(b\) jest liczbą równą \(4,4\), a \(110\%\) różnicy liczby \(a\) i liczby \(b\) również jest liczbą równą \(4,4\).
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz P, jeżeli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Prawdziwa jest równość \(1,25a+1,6b=4,4\).
Liczba \(a=8\), a liczba \(b=4\).
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
\(25\%\) liczby \(a\) to \(0,25a\), natomiast \(60\%\) liczby \(b\) to \(0,6b\). Z treści zadania wynika, że \(0,25a+0,6b\) daje wynik równy \(4,4\), zatem pierwsze zdanie jest fałszem.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Z treści zadania wynikają tak naprawdę dwa równania. Pierwsze już zapisaliśmy wcześniej, czyli \(0,25a+0,6b=4,4\). Drugie równanie to \(1,1\cdot(a-b)=4,4\), bo \(110\%\) to właśnie \(1,1\). Z tych dwóch równań możemy ułożyć następujący układ:
$$\begin{cases}
0,25a+0,6b=4,4 \\
1,1\cdot(a-b)=4,4
\end{cases}$$
Ten układ możemy rozwiązać na wiele sposobów, ale chyba jedną z szybszych metod będzie rozpoczęcie od podzielenia obydwu stron drugiego równania przez \(1,1\), dzięki czemu otrzymamy:
\begin{cases}
0,25a+0,6b=4,4 \\
a-b=4
\end{cases}
\begin{cases}
0,25a+0,6b=4,4 \\
a=4+b
\end{cases}
Teraz podstawiając drugie równanie do pierwszego, otrzymamy:
$$0,25\cdot(4+b)+0,6b=4,4 \\
1+0,25b+0,6b=4,4 \\
0,85b=3,4 \\
b=4$$
Podstawiając teraz wyznaczone \(b=4\) do dowolnego równania z układu, np. do równania \(a-b=4\) obliczymy brakującą wartość \(a\), zatem:
$$a-4=4 \\
a=8$$
Rozwiązaniem tego układu jest więc para liczb \(a=8\) oraz \(b=4\), zatem zdanie jest prawdą.
Zadanie 5. (1pkt) W pewnym banku odsetki są doliczane po każdym roku oszczędzania. Klient wpłacił do banku \(12 000 zł\) na lokatę dwuletnią oprocentowaną w wysokości \(p\%\) w skali roku i po dwóch latach miał na koncie (przed odliczeniem podatku) \(13 483,2 zł\). Oprocentowanie \(p\%\) tej lokaty w skali roku wynosiło:
A. \(4\%\)
B. \(5\%\)
C. \(6\%\)
D. \(7\%\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ułożenie równania.
Do rozwiązania zadania skorzystamy ze wzoru na kapitalizację odsetek:
$$K_{n}=K\cdot(1+p)^n$$
\(K_{n}\) to kwota po naliczeniu odsetek
\(K\) to kapitał początkowy
\(p\) to oprocentowanie w okresie pojedynczej kapitalizacji
\(n\) to liczba kapitalizacji
Z treści zadania wynika, że:
\(K_{n}=13483,2\)
\(K=12000\)
\(n=2\)
Dlaczego \(n=2\)?
Lokata jest na \(2\) lata, a odsetki naliczane są co roku. W związku z tym w trakcie całej lokaty odsetki będą naliczone \(2\) razy.
Nie pozostaje nam nic innego jak podstawić poszczególne dane do wzoru:
$$13483,2=12000\cdot(1+p)^{2} \\
1,1236=(1+p)^2$$
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Powstało nam równanie kwadratowe, które musimy teraz rozwiązać. Możemy oczywiście doprowadzić to równanie do postaci ogólnej i całość rozwiązać za pomocą delty, ale znacznie prościej będzie rozpisać to w następujący sposób:
$$1+p=\sqrt{1,1236} \quad\lor\quad 1+p=-\sqrt{1,1236} \\
1+p=1,06 \quad\lor\quad 1+p=-1,06 \\
p=0,06 \quad\lor\quad p=-2,06$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, zatem zostaje nam jedynie \(p=0,06=6\%\).
Zadanie 6. (3pkt) Udowodnij, że dla każdej dodatniej liczby naturalnej \(k\) liczba \(k^4+2k^3-k^2-2k\) jest liczbą podzielną przez \(12\). Zapisz pełny tok rozumowania.
Odpowiedź
Udowodniono przekształcając podaną liczbę na iloczyn czterech kolejnych liczb naturalnych.
Wyjaśnienie:
Wyłączając wspólny czynnik \(k\) przed nawias, otrzymamy:
$$k^4+2k^3-k^2-2k=k\cdot(k^3+2k^2-k-2)$$
Spójrzmy teraz na wyrażenie w nawiasie. Możemy tam zastosować tak zwaną metodę grupowania wyrazów, co pozwoli nam rozpisać to wyrażenie z nawiasu jako:
$$k^3+2k^2-k-2= \\
=k^2(k+2)-1(k+2)= \\
=(k^2-1)(k+2)$$
Wracając zatem do postaci \(k\cdot(k^3+2k^2-k-2)\) i podstawiając do niej to, co rozpisaliśmy przed chwilą, mamy już zapis:
$$k\cdot(k^2-1)(k+2)$$
Teraz moglibyśmy dostrzec, że korzystając ze wzoru skróconego mnożenia \(a^2-b^2=(a-b)\cdot(a+b)\) damy radę rozpisać \(k^2-1\) jako \((k-1)\cdot(k+1)\). Mamy więc już postać:
$$k\cdot(k-1)\cdot(k+1)\cdot(k+2) \\
(k-1)\cdot k\cdot(k+1)\cdot(k+2)$$
W ten sposób otrzymaliśmy tak naprawdę iloczyn czterech kolejnych liczb naturalnych: \(k-1\), \(k\), \(k+1\) oraz \(k+2\). Iloczyn czterech kolejnych liczb naturalnych jest na pewno podzielny przez \(4\). Iloczyn trzech kolejnych liczb naturalnych będzie za to podzielny przez \(3\). Ta liczba jest więc jednocześnie podzielna przez \(4\) i \(3\), czyli tym samym będzie podzielna przez iloczyn \(4\cdot3\), czyli przez \(12\), co należało udowodnić.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy doprowadzisz liczbę do postaci iloczynowej w której pojawi się wykładnik drugiego stopnia np. \(k\cdot(k+2)\cdot(k^2-1)\).
2 pkt
• Gdy doprowadzisz liczbę do postaci iloczynowej w której nie będzie liczb podniesionych do kwadratu np. \(k(k-1)(k+1)(k+2)\).
3 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 7. (3pkt) Na rysunku przedstawiono wykres funkcji \(f\), którą opisują wzory:
$$f(x)=\begin{cases}ax+b \text{ dla } x\in\langle-1,0\rangle \\ x^2-1 \text{ dla } x\in(0,2\rangle\end{cases}$$
Do tego wykresu należą między innymi punkty o współrzędnych: \((-1,4), (0,-1)\).
Zadanie 7.1. (1pkt) Ujemnym miejscem zerowym tej funkcji jest liczba:
A. \(-0,2\)
B. \(-0,25\)
C. \(-0,3\)
D. \(-1\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie współczynników \(a\) oraz \(b\) funkcji liniowej.
Miejsce zerowe to argument, dla którego funkcja przyjmuje wartość równą \(0\). Widzimy po wykresie, że na pewno są dwa takie miejsca zerowe - jedno jest ujemne, drugie jest dodatnie. Nas interesuje tylko to ujemne.
Spójrzmy zatem na wzór funkcji. Widzimy, że jest on podzielony na dwie części. Dla argumentów \(x\) od \(-1\) aż do \(0\) obowiązuje wzór \(f(x)=ax+b\), natomiast dla argumentów od \(0\) do \(2\) mamy wzór \(f(x)=x^2-1\). Nas interesuje ten pierwszy wzór, ponieważ to tam są ujemne argumenty, więc i tam będzie ujemne miejsce zerowe.
Wzór \(f(x)=ax+b\) to klasyczny przykład funkcji liniowej. Zadanie jest o tyle podchwytliwe, że tak naprawdę musimy samodzielnie ustalić pełny zapis tego wzoru (obliczając współczynniki \(a\) oraz \(b\)), a dokonamy tego korzystając z informacji zapisanej pod wzorem, czyli że do wykresu należą punkty o współrzędnych \((-1,4)\), \((0,-1)\) (i możemy być pewni, że te dwa punkty należą właśnie do tej funkcji liniowej, bo mają odpowiednie argumenty).
Aby wyznaczyć wzór funkcji możemy skorzystać albo z bardzo rozbudowanego wzoru z tablic, albo też z metody układu równań. W sumie najprościej byłoby zauważyć, że skoro funkcja przechodzi przez punkt \((0,-1)\), to na pewno współczynnik \(b=-1\). Jeśli jednak nie dostrzegliśmy tego, to np. korzystając z metody układu równań i podstawiając tym samym współrzędne punktów \((-1,4)\) oraz \((0,-1)\) do wzoru, otrzymamy:
\begin{cases}
4=-1\cdot a+b \\
-1=0\cdot a+b
\end{cases}
\begin{cases}
4=-a+b \\
-1=b
\end{cases}
Z drugiego równania wprost wynika, że \(b=-1\), zatem podstawiając tę wartość np. do równania \(4=-a+b\) obliczymy brakujący współczynnik \(a\):
$$4=-a+(-1) \\
-a=5 \\
a=-5$$
To oznacza, że pierwsza część funkcji jest opisana wzorem \(f(x)=-5x-1\).
Krok 2. Wyznaczenie miejsca zerowego.
Chcąc poznać miejsce zerowe musimy sprawdzić, kiedy funkcja przyjmuje wartość równą \(0\), zatem musimy rozwiązać następujące równanie:
$$-5x-1=0 \\
-5x=1 \\
x=-\frac{1}{5}=-0,2$$
To oznacza, że poszukiwanym ujemnym miejscem zerowym jest właśnie \(x=-0,2\).
Zadanie 7.2. (1pkt) Podaj zbiór wartości funkcji \(f\). Wynik zapisz w miejscu wykropkowanym.
$$.....................$$
Odpowiedź
\(Y=\langle-1;4\rangle\)
Wyjaśnienie:
Zbiór funkcji odczytujemy z osi \(OY\) i po rysunku widać, że funkcja przyjmuje wartości od \(-1\) aż do \(4\) włącznie, stąd też zapisalibyśmy, że \(Y=\langle-1;4\rangle\).
Tak na marginesie, jeśli mamy taką możliwość, to dobrze jest jeszcze sprawdzić, czy faktycznie obserwacja z rysunku idealnie pokrywa się z tym, co wyjdzie nam ze wzorów. Teoretycznie, mogłoby być przecież tak, że największą wartością tej funkcji nie jest \(4\), tylko np. \(3,85\). W przypadku tego zadania mamy informację, że funkcja przechodzi przez punkty \((-1,4)\), \((0,-1)\) i tak się akurat składa, że to właśnie te punkty decydują o zbiorze wartości, więc możemy być pewni, że nasz odczyt jest poprawny.
Zadanie 8. (1pkt) Dane jest równanie \((a^2-4)x=a^2-2a\) z niewiadomą \(x\).
Dokończ zdanie tak, aby było prawdziwe. Wybierz odpowiedź A, B albo C oraz jej uzasadnienie 1, 2 albo 3.
Gdy podstawimy \(a=0\), to zbiorem rozwiązań tego równania jest zbiór pusty,
Gdy podstawimy \(a=2\), to zbiorem rozwiązań tego równania jest zbiór pusty,
Gdy podstawimy \(a=-2\), to zbiorem rozwiązań tego równania jest zbiór pusty,
ponieważ wtedy równanie ma postać
Wyjaśnienie:
Ustalmy najpierw o co konkretnie chodzi w tym zadaniu. Musimy ustalić, kiedy zbiór rozwiązań tego równania jest zbiorem pustym, czyli kiedy to równanie po prostu nie ma rozwiązań. Aby równanie nie miało rozwiązań, musimy otrzymać sprzeczność typu np. \(2=4\) albo \(0=-1\). Sprawdźmy zatem jak będzie kształtować się sytuacja dla poszczególnych propozycji, czyli dla \(a=0\), \(a=2\) oraz \(a=-2\).
Dla \(a=0\) otrzymamy:
$$(0^2-4)x=0^2-2\cdot0 \\
(0-4)x=0-0 \\
-4x=0 \\
x=0$$
To nie jest sytuacja, która nas interesuje, ponieważ to równanie ma rozwiązanie.
Dla \(a=2\) otrzymamy:
$$(2^2-4)x=2^2-2\cdot2 \\
(4-4)x=4-4 \\
0\cdot x=0 \\
L=P$$
To także nie jest więc sytuacja, która nas interesuje, ponieważ tutaj lewa i prawa strona równania sa sobie równe, a to oznacza, że takie równanie ma nieskończenie wiele rozwiązań.
Dla \(a=-2\) otrzymamy:
$$((-2)^2-4)x=(-2)^2-2\cdot(-2) \\
(4-4)x=4-(-4) \\
0\cdot x=8 \\
L\neq P$$
Otrzymaliśmy równanie sprzeczne, ponieważ nie istnieje jakikolwiek \(x\), który pomnożony przez \(0\) dałby wynik równy \(8\). To jest więc sytuacja, której szukaliśmy. Możemy więc powiedzieć, że zbiór rozwiązań tego równania jest pusty dla \(a=-2\), ponieważ wtedy równanie ma postać \(0\cdot x=8\).
Zadanie 10. (1pkt) Dana jest funkcja kwadratowa \(f\) o wzorze \(f(x)=x^2-6x+9\). Funkcja \(f\) przyjmuje:
A. zarówno wartości dodatnie, jak i wartości ujemne
B. tylko wartości dodatnie
C. tylko wartości niedodatnie
D. tylko wartości nieujemne
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie miejsc zerowych.
Zaczynamy od wyznaczenia miejsc zerowych. Musimy przyrównać wzór funkcji do zera, czyli tak naprawdę rozwiązać równanie \(x^2-6x+9=0\). Jest to równanie kwadratowe w postaci ogólnej, zatem z pomocą przyjdzie nam delta:
Współczynniki: \(a=1,\;b=-6,\;c=9\)
$$Δ=b^2-4ac=(-6)^2-4\cdot1\cdot9=36-36=0$$
Delta wyszła równa \(0\), więc będziemy mieć tylko jedno miejsce zerowe:
$$x_{1}=\frac{-b}{2a}=\frac{-(-6)}{2\cdot1}=\frac{6}{2}=3$$
Krok 2. Szkicowanie wykresu paraboli.
Współczynnik kierunkowy \(a\) jest dodatni, zatem ramiona paraboli będą skierowane do góry. To oznacza, że nasza funkcja wygląda mniej więcej w ten oto sposób:
Widzimy wyraźnie, że funkcja przyjmuje tylko wartości dodatnie oraz wartość równą \(0\), stąd też możemy stwierdzić, że przyjmuje ona jedynie wartości nieujemne.
Zadanie 11. (1pkt) Dany jest wielomian \(W(x)=(x^2-a)(-x^2+ax-4)\). Ten wielomian nie ma pierwiastków, między innymi gdy:
A. \(a=4\)
B. \(a=2\)
C. \(a=-2\)
D. \(a=-5\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie, kiedy wielomian nie ma pierwiastków.
Pierwiastkiem wielomianu jest taka zmienna \(x\), dla którego wielomian przyjmuje wartość równą \(0\). Nasz wielomian przyjmie wartość równą \(0\) wtedy, gdy któryś z nawiasów będzie równy \(0\). Idea zadania polega więc na tym, by sprawdzić dla jakiego parametru \(a\) otrzymamy w nawiasach wyrażenia, które nigdy nie będą równe \(0\).
Krok 2. Ustalenie, kiedy wyrażenie \(x^2-a\) nie przyjmuje wartości równej \(0\).
Spójrzmy na wyrażenie z pierwszego nawiasu, czyli \(x^2-a\). Jeśli \(a\) będzie jakąś liczbą dodatnią (np. równą \(4\) albo \(99\)), to przyrównując to wyrażenie do zera zawsze będziemy otrzymywać równania typu \(x^2-4=0\) albo \(x^2-99=0\), a takie równania jak najbardziej mają rozwiązania, czyli tym samym nasz wielomian będzie miał pierwiastki. Gdyby jednak \(a\) było liczbą ujemną (np. równą \(-4\) albo \(-99\)), to mielibyśmy równania typu \(x^2+4=0\) lub \(x^2+99=0\), a takie równania już rozwiązań nie mają (bo tak przykładowo \(x^2+4=0\) daje postać \(x^2=-4\), a nie istnieje jakakolwiek liczba rzeczywista, która podniesiona do kwadratu daje wynik ujemny). To prowadzi nas do wniosku, że nasze \(a\) musi być na pewno ujemne.
Oczywiście nie każde ujemne \(a\) sprawi, że wielomian nie ma pierwiastków, ponieważ jest jeszcze drugi nawias, który także musimy przeanalizować. Nie mniej jednak skupiamy się już tylko na odpowiedziach C oraz D.
Krok 3. Ustalenie, kiedy wyrażenie \(-x^2+ax-4\) nie przyjmuje wartości równej \(0\).
W drugim nawiasie mamy wyrażenie \(-x^2+ax-4\). Widzimy, że przyrównując to wyrażenie do zera będziemy więc mieć równania kwadratowe w postaci ogólnej, zatem aby takie równanie nie miało rozwiązań, musi nam wyjść ujemna delta. Jeśli \(a=-2\), to otrzymamy równanie \(-x^2-2x-4=0\). Delta będzie więc tutaj równa:
$$Δ=b^2-4ac=(-2)^2-4\cdot(-1)\cdot(-4)=4-16=-12$$
Delta jest ujemna, więc takie równanie nie będzie miało rozwiązań, a tym samym wielomian nie będzie miał pierwiastków. To jest więc sytuacja, która nas interesuje, zatem mamy poprawną odpowiedź: \(a=-2\).
Sprawdźmy jeszcze co się stanie, gdy \(a=-5\). Otrzymamy wtedy równanie \(-x^2-5x-4=0\), a delta będzie tutaj równa:
$$Δ=b^2-4ac=(-5)^2-4\cdot(-1)\cdot(-4)=25-16=9$$
Delta wyszła dodatnia, więc takie równanie będzie miało rozwiązania, a tym samym wielomian będzie miał pierwiastki.
Zadanie 13. (4pkt) Na rysunku przedstawiono plan pewnego terenu.
Z punktu \(A\) do punktu \(B\) można dojść: polną drogą przez punkt \(D\) lub łąką bezpośrednio z \(A\) do \(B\) albo najkrótszą trasą przez łąkę do punktu \(C\), leżącego na szosie, i dalej szosą do punktu \(B\). Na podstawie mapy terenu wymodelowano kształt polnej drogi w kartezjańskim układzie współrzędnych \(XOY\) za pomocą fragmentu wykresu funkcji \(f(x)=-x^2+2x+3\). Punkt \(C\) pokrywa się z początkiem układu współrzędnych, szosa leży na osi \(OX\), jednostki na obu osiach odpowiadają \(1\) kilometrowi. Punkt \(D\) jest wierzchołkiem paraboli.
Zadanie 13.1. (1pkt) Piechur powędrował polną drogą od punktu \(A\) przez punkt \(D\) do punktu \(B\). Oblicz, jaka była największa odległość piechura od szosy podczas wędrówki (przyjmij, że odległość punktu pobytu piechura na polnej drodze od szosy to odległość punktu na paraboli od prostej \(BC\)). Zapisz obliczenia.
Wyjaśnienie:
Z rysunku wynika, że największa odległość od szosy wystąpi w wierzchołku paraboli. Aby obliczyć tę odległość wystarczy obliczyć współrzędną \(y\) wierzchołka paraboli (czyli tak zwaną współrzędną \(q\)), a dokonamy tego korzystając ze wzoru:
$$q=\frac{-Δ}{4a}$$
Widzimy, że do obliczeń będziemy potrzebować delty, więc obliczmy ją może osobno, tak aby była lepsza przejrzystość zapisu, zatem:
Współczynniki: \(a=-1,\;b=2,\;c=3\)
$$Δ=b^2-4ac=2^2-4\cdot(-1)\cdot3=4-(-12)=16$$
W takim razie:
$$q=\frac{-16}{4\cdot(-1)} \\
q=\frac{-16}{-4} \\
q=4$$
To oznacza, że poszukiwana odległość jest równa \(4\) jednostki, czyli \(4km\).
Zadanie 13.2. (3pkt) Oblicz, ile minut (z dokładnością do \(1\) minuty) zajmie piechurowi wędrówka łąką bezpośrednio z \(A\) do \(B\), a ile będzie trwać wędrówka najpierw najkrótszą trasą przez łąkę do punktu \(C\), leżącego na szosie, i dalej szosą do punktu \(B\). Przyjmij, że po szosie piechur porusza się z prędkością \(5\frac{km}{h}\), a po łące – z prędkością \(3\frac{km}{h}\). Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
\(85\) minut oraz \(96\) minut.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(A\).
Chcąc obliczyć długość drogi z punktu \(A\) do \(B\), musimy obliczyć współrzędne punktów \(A\) oraz \(B\). I tu ważna uwaga - moglibyśmy w sumie odczytać te punkty z wykresu, choć prawdę mówiąc nie ma za bardzo pewności, czy np. punkt \(B\) faktycznie ma współrzędne \((3;0)\), bo równie dobrze mogłyby tam się pojawiać jakieś ułamkowe wartości. Z tego też względu dobrze byłoby te współrzędne punktów \(A\) oraz \(B\) po prostu wyliczyć.
Współrzędne punktu \(A\) są akurat proste do wyliczenia, bo wystarczy sprawdzić jaka jest wartość funkcji \(f(x)=-x^2+2x+3\) dla argumentu \(x=0\), zatem:
$$f(0)=-0^2+2\cdot0+3 \\
f(0)=3$$
To oznacza, że \(A=(0;3)\).
Krok 2. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(B\).
Punkt \(B\) jest nieco trudniejszy do wyznaczenia, ponieważ tutaj musimy sprawdzić kiedy funkcja \(f(x)=-x^2+2x+3\) przyjmie wartość równą \(0\), czyli powstanie nam do rozwiązania następujące równanie:
$$-x^2+2x+3=0$$
Jest to równanie kwadratowe w postaci ogólnej, zatem z pomocą przyjdzie nam delta:
Współczynniki: \(a=-1,\;b=2,\;c=3\)
$$Δ=b^2-4ac=2^2-4\cdot(-1)\cdot3=4-(-12)=16 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{16}=4$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-2-4}{2\cdot(-1)}=\frac{-6}{-2}=3 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-2+4}{2\cdot(-1)}=\frac{2}{-2}=-1$$
Nas interesuje dodatnie miejsce zerowe, czyli \(x=3\), zatem wiemy już, że \(B=(3;0)\).
Krok 3. Obliczenie długości i czasu pokonania trasy \(AB\) (po skosie).
Z tego co wyliczyliśmy do tej pory wynika, że od punktu \(A\) do \(C\) mamy \(3\) jednostki i tak samo od punktu \(C\) do \(B\) mamy \(3\) jednostki. To oznacza, że długość odcinka \(AC\) w terenie to \(3km\) i tak samo \(CB\) to także \(3km\).
Skoro tak, to trasa \(AB\) liczona po skosie (czyli przez łąkę) jest niczym innym jak przekątną kwadratu o boku \(3\):
Kwadrat o boku \(a\) ma zawsze przekątną o długość \(a\sqrt{2}\), stąd też \(|AB|=3\sqrt{2}\). Teraz musimy obliczyć ile czasu potrwa pokonanie tej trasy. Z pomocą przyjdzie nam wzór na prędkość, czyli:
$$v=\frac{s}{t} \\
t=\frac{s}{v}$$
Wiemy już, że ta trasa ma długość \(s=3\sqrt{2}km\), a skoro poruszamy się z prędkością \(v=3\frac{km}{h}\), to czas pokonania trasy wyniesie:
$$t=\frac{3\sqrt{2}km}{3\frac{km}{h}} \\
t=\sqrt{2}h \\
t\approx1,41\cdot60min \\
t\approx84,6min\approx85min$$
Krok 4. Obliczenie długości i czasu pokonania trasy \(AB\) (przez punkt \(C\)).
Długość odcinka \(AC\) (po łące) to \(3km\) i tak samo \(CB\) (po szosie) też jest to \(3km\). Po łące poruszamy się z prędkością \(v=3\frac{km}{h}\), natomiast po szosie \(v=5\frac{km}{h}\), zatem czas pokonania tych tras policzymy sobie oddzielnie.
Po łące \(AC\):
$$t=\frac{3km}{3\frac{km}{h}} \\
t=1h=60min$$
Po szosie \(CB\):
$$t=\frac{3km}{5\frac{km}{h}} \\
t=0,6h \\
t=0,6\cdot60min \\
t=36min$$
Łącznie czas pokonania tej trasy wyniesie: \(60min+36min=96min\)
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie wyznaczysz współrzędne punktów \(A\) oraz \(B\) (patrz: Krok 1. oraz 2.).
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz czas wędrówki w obu wariantach (patrz: Krok 3. oraz 4.), ale nie podasz go w minutach.
ALBO
• Gdy poprawnie obliczysz czas wędrówki w jednym z wariantów (patrz: Krok 3. oraz 4.) i podasz ten czas w minutach.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 15. (4pkt) Łamana składa się z odcinków, z których pierwszy ma długość \(16 cm\), a każdy następny jest dwa razy krótszy od poprzedniego. Suma długości wszystkich odcinków tej łamanej jest równa \(31 cm\). Oblicz, o ile procent wzrosłaby suma długości wszystkich odcinków łamanej, jeśli liczba jej odcinków zostałaby podwojona, a zasada tworzenia kolejnych odcinków pozostałaby bez zmian. Zapisz swoje obliczenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Dostrzeżenie ciągu geometrycznego.
Kluczem do rozwiązania tego zadania jest dostrzeżenie, że długości poszczególnych odcinków będą tworzyły ciąg geometryczny, w którym \(a_{1}=16\) oraz \(q=\frac{1}{2}\) (ponieważ każdy kolejny wyraz jest dwa razy mniejszy od poprzedniego). Dodatkowo wiemy, że suma wszystkich odcinków jest równa \(31\), czyli moglibyśmy też dodać, że \(S_{n}=31\).
Krok 2. Obliczenie liczby odcinków.
Skorzystamy ze wzoru na sumę \(n\) początkowych wyrazów ciągu geometrycznego:
$$S_{n}=a_{1}\cdot\frac{1-q^n}{1-q}$$
Jedyną niewiadomą w tym ciągu jest \(n\), czyli tak naprawdę liczba odcinków naszej łamanej. Podstawiając wszystkie znane dane, otrzymamy:
$$31=16\cdot\frac{1-\left(\frac{1}{2}\right)^n}{1-\frac{1}{2}} \\
31=16\cdot\frac{1-\left(\frac{1}{2}\right)^n}{\frac{1}{2}} \quad\bigg/\cdot\frac{1}{2} \\
\frac{31}{2}=16\cdot\left(1-\left(\frac{1}{2}\right)^n\right) \quad\bigg/:16 \\
\frac{31}{32}=1-\left(\frac{1}{2}\right)^n \\
-\frac{1}{32}=-\left(\frac{1}{2}\right)^n \\
\left(\frac{1}{2}\right)^n=\frac{1}{32} \\
\left(\frac{1}{2}\right)^n=\left(\frac{1}{2}\right)^5 \\
n=5$$
Wyszło nam, że ten ciąg ma \(5\) wyrazów, czyli tym samym nasza łamana składa się z \(5\) odcinków.
Krok 3. Obliczenie sumy długości nowej łamanej.
Nowa łamana ma mieć zgodnie z treścią dwa razy więcej odcinków, czyli \(n=2\cdot5=10\). Chcemy obliczyć długość ten nowej łamanej, czyli musimy wyznaczyć teraz \(S_{10}\). Podstawiając zatem dane do wzoru na sumę \(n\) początkowych wyrazów ciągu geometrycznego, otrzymamy:
$$S_{10}=16\cdot\frac{1-\left(\frac{1}{2}\right)^{10}}{1-\frac{1}{2}} \\
S_{10}=16\cdot\frac{1-\frac{1}{1024}}{\frac{1}{2}} \\
S_{10}=16\cdot\frac{\frac{1023}{1024}}{\frac{1}{2}} \\
S_{10}=16\cdot\frac{1023}{1024}:\frac{1}{2} \\
S_{10}=16\cdot\frac{1023}{1024}\cdot2 \\
S_{10}=\frac{1023}{32}=31\frac{31}{32}$$
Krok 4. Obliczenie o ile procent wzrosłaby suma długości odcinków łamanej.
Bazując na obliczeniu \(S_{5}\) oraz \(S_{10}\) możemy stwierdzić, że długość łamanej wzrosłaby o:
$$S_{10}-S_{5}=31\frac{31}{32}-31 \\
S_{10}-S_{5}=\frac{31}{32}$$
Celem zadania jest podanie wzrostu wyrażonego w procentach, zatem skoro łamana o długości \(31\) wzrosłaby o \(\frac{31}{32}\), to procentowo ten wzrost by wyniósł:
$$\frac{\frac{31}{32}}{31}=\frac{31}{32}:31=\frac{31}{32}\cdot\frac{1}{31}= \\
=\frac{1}{32}=0,03125=3,125\%$$
Zadanie 16. (1pkt) Dana jest liczba \(a=\dfrac{sin^2\alpha}{1+cos^2\alpha}\), gdzie \(\alpha\) jest miarą pewnego kąta ostrego.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeżeli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
\(a=1-\dfrac{sin\alpha}{tg\alpha}\)
\(a=\dfrac{cos^2\alpha+2cos\alpha+1}{1+cos\alpha}\)
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie wartości liczbowej liczby \(a\) dla konkretnego kąta.
Zazwyczaj w tego typu zadaniach próbujemy dokonać pewnych przekształceń, tak aby otrzymać prostszą formę zapisu. W tym konkretnym zadaniu nie jest to takie proste, zwłaszcza że trzeba byłoby odpowiednio przekształcić aż trzy równania. Skoro jest to zadanie zamknięte, to spróbujmy nieco sprytniejszej metody i sprawdźmy jakie wartości \(a\) otrzymamy dla konkretnego kąta np. \(60°\). W naszych wyrażeniach występują funkcje sinus, cosinus oraz tangens, więc od razu może zapiszmy, że:
$$sin60°=\frac{\sqrt{3}}{2} \\
cos60°=\frac{1}{2} \\
tg60°=\sqrt{3}$$
Podstawmy teraz odpowiednie wartości do równania z treści zadania, otrzymując:
$$a=\frac{sin^2\alpha}{1+cos^2\alpha} \\
a=\frac{\left(\frac{\sqrt{3}}{2}\right)^2}{1+\left(\frac{1}{2}\right)^2} \\
a=\frac{\frac{3}{4}}{1+\frac{1}{4}} \\
a=\frac{\frac{3}{4}}{\frac{5}{4}} \\
a=\frac{3}{4}:\frac{5}{4} \\
a=\frac{3}{4}\cdot\frac{4}{5} \\
a=\frac{3}{5}$$
Krok 2. Sprawdzenie poprawności pierwszego zdania.
Sprawdźmy teraz jak zachowa się nasza liczba z pierwszego podpunktu dla kąta \(60°\):
$$a=1-\frac{sin\alpha}{tg\alpha} \\
a=1-\frac{\frac{\sqrt{3}}{2}}{\sqrt{3}} \\
a=1-\frac{\sqrt{3}}{2}:\sqrt{3} \\
a=1-\frac{\sqrt{3}}{2}\cdot\frac{1}{\sqrt{3}} \\
a=1-\frac{1}{2} \\
a=\frac{1}{2}$$
Widzimy, że otrzymaliśmy inną wartość niż w liczbie z treści zadania. To oznacza, że podana tutaj równość jest na pewno fałszywa.
Krok 3. Sprawdzenie poprawności drugiego zdania.
I analogicznie sprawdzamy teraz poprawność równania z drugiego podpunktu dla kąta \(60°\):
$$a=\frac{cos^2\alpha+2cos\alpha+1}{1+cos\alpha} \\
a=\frac{\left(\frac{1}{2}\right)^2+2\cdot\frac{1}{2}+1}{1+\frac{1}{2}} \\
a=\frac{\frac{1}{4}+1+1}{\frac{3}{2}} \\
a=\frac{\frac{9}{4}}{\frac{3}{2}} \\
a=\frac{9}{4}:\frac{3}{2} \\
a=\frac{9}{4}\cdot\frac{2}{3} \\
a=\frac{3}{2}$$
Otrzymaliśmy wartość inną niż w liczbie z treści zadania, czyli to zdanie jest także fałszem.
Tak na marginesie - gdybyśmy w pierwszym lub drugim zdaniu otrzymali tą samą liczbę co w treści zadania, to dobrze byłoby jeszcze sprawdzić wartości tych wyrażeń dla np. kąta \(30°\).
Zadanie 18. (2pkt) W trójkącie równoramiennym \(ABC\), gdzie \(|AC|=|BC|\) i \(|AB|=16cm\), poprowadzono środkowe \(AA_{1}\), \(BB_{1}\), \(CC_{1}\), które przecięły się w punkcie \(P\) odległym od podstawy \(AB\) o \(2 cm\). Wyznacz pola trójkątów \(ABC\) i \(A_{1}B_{1}C_{1}\). Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
\(P_{ABC}=48cm^2\) oraz \(P_{A_{1}B_{1}C_{1}}=12cm^2\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Sytuacja z treści zadania wyglądać będzie następująco:
Krok 2. Obliczenie wysokości trójkąta \(ABC\).
Z własności środkowych trójkąta równoramiennego wynika, że odcinek \(PC\) jest dwa razy dłuższy od odcinka \(PC_{1}\). Z treści zadania wynika, że \(PC_{1}=2cm\), zatem \(PC\) będzie miał długość \(2\cdot2cm=4cm\). Tym samym cały odcinek \(CC'\), który jest jednocześnie wysokością trójkąta równoramiennego, będzie miał długość:
$$h=2cm+4cm=6cm$$
Krok 3. Obliczenie pola powierzchni trójkąta \(ABC\).
Znamy długość podstawy oraz wysokość trójkąta \(ABC\), zatem korzystając ze wzoru na pole trójkąta, możemy zapisać, że:
$$P_{ABC}=\frac{1}{2}\cdot16\cdot6 \\
P_{ABC}=8\cdot6 \\
P_{ABC}=48[cm^2]$$
Krok 4. Dostrzeżenie podobieństwa trójkątów \(ABC\) i \(A_{1}B_{1}C_{1}\).
Kluczem do obliczenia pola trójkąta \(A_{1}B_{1}C_{1}\) jest dostrzeżenie, że jest to trójkąt podobny do trójkąta \(ABC\). Skąd to wiemy? Jeśli punkty \(A_{1}\) oraz \(B_{1}\) są środkami ramion trójkąta, to odcinek \(A_{1}B_{1}\) jest równoległy do podstawy \(AB\), a miara tego odcinka jest dwa razy krótsza od boku \(AB\). Analogicznie będzie z parą \(A_{1}C_{1}\) czy też \(B_{1}C_{1}\) - one też są równoległe i dwa razy mniejsze względem odpowiadających boków. To prowadzi nas do wniosku, że trójkąt \(A_{1}B_{1}C_{1}\) jest podobny do trójkąta \(ABC\) w skali \(k=\frac{1}{2}\).
Krok 5. Obliczenie pola powierzchni trójkąta \(A_{1}B_{1}C_{1}\).
Z własności trójkątów podobnych wiemy, że jeśli trójkąt jest podobny do drugiego w skali podobieństwa równej \(k\), to jego pole powierzchni będzie \(k^2\) razy większe. Skoro tak, to moglibyśmy zapisać, że:
$$P_{A_{1}B_{1}C_{1}}=k^2\cdot P_{ABC} \\
P_{A_{1}B_{1}C_{1}}=\left(\frac{1}{2}\right)^2\cdot48 \\
P_{A_{1}B_{1}C_{1}}=\frac{1}{4}\cdot48 \\
P_{A_{1}B_{1}C_{1}}=12$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz pole trójkąta \(ABC\) (patrz: Krok 3.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 19. (4pkt) Dany jest trójkąt \(ABC\), o punktach \(A=(2,2\sqrt{3})\) i \(C=(9,3\sqrt{3})\), którego długości boków wynoszą \(|AB|=4\) i \(|BC|=6\sqrt{3}\).
Zadanie 19.1. (1pkt) Wyznacz współczynnik kierunkowy prostej \(AC\). Wynik obliczeń zapisz w miejscu wykropkowanym.
Odpowiedź
\(a=\frac{\sqrt{3}}{7}\)
Wyjaśnienie:
Możemy oczywiście wyznaczyć pełne równanie prostej \(AC\) (albo korzystając ze wzoru z tablic, albo budując i rozwiązując odpowiedni układ równań), ale skoro interesuje nas jedynie współczynnik kierunkowy prostej, to możemy skorzystać z następującego wzoru:
$$a=\frac{y_{C}-y_{A}}{x_{C}-x_{A}}$$
Podstawiając do wzoru współrzędne punktów \(A\) oraz \(C\), otrzymamy:
$$a=\frac{3\sqrt{3}-2\sqrt{3}}{9-2} \\
a=\frac{\sqrt{3}}{7}$$
Zadanie 19.2. (1pkt) Prosta prostopadła do prostej o równaniu \(y=2x-4\), przechodząca przez punkt \(A\), ma równanie:
A. \(y=-\frac{1}{2}x+2\sqrt{3}-1\)
B. \(y=-2x+4+2\sqrt{3}\)
C. \(y=-\frac{1}{2}x+2\sqrt{3}+1\)
D. \(y=-2x+\sqrt{3}\)
Wyjaśnienie:
Dwie proste są względem siebie prostopadłe tylko wtedy, gdy iloczyn ich współczynników kierunkowych \(a\) jest równy \(-1\). Prosta o równaniu \(y=2x-4\) ma \(a=2\), więc prosta do niej prostopadła musi mieć \(a=-\frac{1}{2}\), bo \(\left(-\frac{1}{2}\right)\cdot2=-1\). Taką sytuację mamy w odpowiedziach A oraz C, więc teraz musimy ustalić która z podanych tam prostych przechodzi dodatkowo przez punkt \(A\).
Wiemy już, że nasza prosta prostopadła ma współczynnik \(a=-\frac{1}{2}\), czyli będzie się ona wyrażać równaniem \(y=-\frac{1}{2}x+b\). Podstawiając do tej postaci znane współrzędne punktu \(A=(2,2\sqrt{3})\), obliczymy brakujący współczynnik \(b\), zatem:
$$2\sqrt{3}=-\frac{1}{2}\cdot2+b \\
2\sqrt{3}=-1+b \\
b=2\sqrt{3}+1$$
To oznacza, że poszukiwaną prostą jest \(y=-\frac{1}{2}x+2\sqrt{3}+1\).
Zadanie 19.3. (2pkt) Wyznacz miarę kąta \(ABC\). Zapisz wyniki obliczeń.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Zanim zaczniemy cokolwiek obliczać, to dobrze byłoby zacząć od prostego szkicu całej sytuacji:
Miarę kąta \(ABC\) będziemy mogli obliczyć korzystając z twierdzenia cosinusów, czyli:
$$c^2=a^2+b^2-2ab\cdot cos\gamma$$
I tu najważniejsza sprawa - jak to zawsze ma miejsce przy twierdzeniu cosinusów, bok leżący naprzeciwko kąta \(ABC\) musimy oznaczyć jako \(c\) (czyli tak jak na rysunku).
Krok 2. Obliczenie długości boku \(AC\).
Aby skorzystać z twierdzenia cosinusów musimy wyznaczyć jeszcze długość boku \(AC\). Skorzystamy tutaj ze wzoru na długość odcinka, czyli:
$$|AC|=\sqrt{(x_{C}-x_{A})^2+(y_{C}-y_{A})^2}$$
Podstawiając do wzoru znane współrzędne \(A=(2,2\sqrt{3})\) oraz \(C=(9,3\sqrt{3})\), otrzymamy:
$$|AC|=\sqrt{(3\sqrt{3}-2\sqrt{3})^2+(9-2)^2} \\
|AC|=\sqrt{(\sqrt{3})^2+7^2} \\
|AC|=\sqrt{3+49} \\
|AC|=\sqrt{52}$$
Oczywiście można byłoby jeszcze wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka, otrzymując postać \(|AC|=\sqrt{4\cdot13}=2\sqrt{13}\), ale prawdę mówiąc nie ma tu takiej potrzeby, bo za chwilę i tak będziemy całość podnosić do kwadratu i postać \(\sqrt{52}\) będzie nawet wygodniejsza.
Krok 3. Wyznaczenie miary kąta \(ABC\).
Znamy już wszystkie długości boków trójkąta, zatem możemy skorzystać z twierdzenia cosinusów:
$$(\sqrt{52})^2=4^2+(6\sqrt{3})^2-2\cdot4\cdot6\sqrt{3}\cdot cos\gamma \\
52=16+108-48\sqrt{3}\cdot cos\gamma \\
-72=-48\sqrt{3}\cdot cos\gamma \\
cos\gamma=\frac{-72}{-48\sqrt{3}} \\
cos\gamma=\frac{3}{2\sqrt{3}}$$
Otrzymaliśmy już poprawny wynik, ale takiej wartości jak \(\frac{3}{2\sqrt{3}}\) nie znajdziemy w tablicach. Wszystko dlatego, że należałoby jeszcze usunąć niewymierność z mianownika, zatem:
$$\frac{3}{2\sqrt{3}}=\frac{3\cdot\sqrt{3}}{2\sqrt{3}\cdot\sqrt{3}}=\frac{3\sqrt{3}}{2\cdot3}=\frac{\sqrt{3}}{2}$$
Z tablic trygonometrycznych (z tzw. małej tabelki) odczytujemy, że \(cos\) przyjmuje wartość \(\frac{\sqrt{3}}{2}\) dla kąta o mierze \(30°\), stąd też \(|\sphericalangle ABC|=30°\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy skorzystasz z twierdzenia cosinusów i zapiszesz odpowiednie równanie w którym jedyną niewiadomą jest cosinus poszukiwanego kąta (patrz: Krok 3.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 21. (3pkt) Dany jest okrąg o środku w punkcie \(S\) i promieniu długości \(r=6 cm\). Na tym okręgu rozmieszczono punkty \(A, B, C\) i \(D\) tak, że \(BD\) jest średnicą okręgu, \(\sphericalangle CSD=40°\) i \(\sphericalangle ADB=30°\) (patrz rysunek). Miary kątów utworzonego czworokąta oznaczono następująco: \(|\sphericalangle BAD|=\alpha\), \(|\sphericalangle ABC|=\beta\), \(|\sphericalangle BCD|=\gamma\) i \(|\sphericalangle CDA|=\delta\)
Zadanie 21.1. (1pkt) Długość odcinka \(AB\) jest równa:
A. \(8 cm\)
B. \(6\sqrt{3} cm\)
C. \(6 cm\)
D. \(3\sqrt{3} cm\)
Wyjaśnienie:
Spójrzmy na trójkąt \(ADB\). Jest to trójkąt, którego jeden z boków jest oparty na średnicy okręgu, a to oznacza, że jest to trójkąt prostokątny. Widzimy w dodatku, że jest to trójkąt prostokątny o kątach \(30°, 60°\) oraz \(90°\), więc będziemy mogli za chwilę skorzystać z własności takiego trójkąta.
Odcinek \(BD\) jest przeciwprostokątną tego trójkąta i będzie on dwa razy dłuższy od promienia, czyli będzie miał on długość:
$$2\cdot6cm=12cm$$
Szukamy długości odcinka \(AB\), czyli krótszej przyprostokątnej w tym trójkącie. Z własności trójkątów o kątach \(30°, 60°\) oraz \(90°\) wynika, że taki odcinek jest dwa razy krótszy od przeciwprostokątnej, zatem:
$$|AB|=12cm:2 \\
|AB|=6cm$$
Zadanie 21.2. (2pkt) Dokończ zdanie. Wybierz dwie odpowiedzi spośród podanych, tak aby dla każdej z nich dokończenie poniższego zdania było prawdziwe. Prawdziwa jest równość:
A. \(\beta=80°\)
B. \(\alpha=100°\)
C. \(\delta=90°\)
D. \(\gamma=80°\)
E. \(\delta=100°\)
F. \(\beta=100°\)
Wyjaśnienie:
Spójrzmy na kąt \(DBC\). Jest to kąt wpisany, oparty na tym samym łuku co kąt środkowy o mierze \(40°\). Z własności kątów wpisanych wynika, że miara tego kąta będzie dwa razy mniejsza od miary kąta środkowego, czyli:
$$|\sphericalangle DBC|=40°:2=20°$$
Ustaliliśmy już wcześniej, że trójkąt \(ADB\) jest trójkątem o kątach \(30°, 60°\) oraz \(90°\), czyli tym samym kąt \(ABD\) ma miarę \(60°\). Kąt oznaczony jako \(\beta\) jest sumą kątów \(ABD\) oraz \(DBC\), zatem:
$$\beta=60°+20°=80°$$
Tak naprawdę znamy już miary trzech kątów czworokąta \(ABCD\), ponieważ zarówno kąt \(\alpha\) jak i kąt \(\gamma\) to kąty o mierze \(90°\), a przed chwilą obliczyliśmy, że \(\beta=80°\). Skoro więc suma kątów w czworokącie jest równa \(360°\), to:
$$\delta=360°-90°-90°-80°=100°$$
To oznacza, że poszukiwanymi miarami kątów są \(\beta=80°\) oraz \(\delta=100°\).
Zadanie 22. (4pkt) Uczniów pewnej szkoły pogrupowano według ukończonej liczby lat. Wyniki badania przedstawiono na diagramie.
Zadanie 22.1. (1pkt) Medianą tego zestawu danych jest:
A. \(17,84\)
B. \(18\)
C. \(19\)
D. \(18,5\)
Wyjaśnienie:
Wszystkich uczniów mamy:
$$216+138+180+66=600$$
Aby obliczyć medianę musimy zawsze najpierw uporządkować zbiór danych w porządku niemalejącym, czyli od najmniejszego do największego. I tu mała pułapka, ponieważ na wykresie wiek jest podpisany w odwrotnej kolejności, więc powinniśmy tę sytuację sobie nieco odwrócić i zauważyć, że mamy:
· \(66\) osób w wieku \(16\) lat,
· \(180\) osób w wieku \(17\) lat,
· \(138\) osób w wieku \(18\) lat,
· \(216\) osób w wieku \(19\) lat.
Liczba wszystkich uczniów jest parzysta, zatem mediana będzie średnią arytmetyczną między tak zwanymi środkowymi wyrazami. W naszym przypadku będą to wyrazy numer \(300\) i \(301\). Widzimy, że \(66+180=246\) osób jest w wieku do \(17\) lat, a potem mamy aż \(138\) uczniów mających \(18\) lat, więc uczniowie numer \(300\) i \(301\) mają po \(18\) lat. Mediana będzie zatem równa:
$$m=\frac{18+18}{2} \\
m=18$$
Zadanie 22.2. (3pkt) Spośród uczniów tej szkoły wylosowano jedną osobę, a następnie z pozostałych wylosowano drugą osobę. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na tym, że przynajmniej jedna z wylosowanych osób ma co najmniej \(18\) lat. Wynik przedstaw w postaci ułamka dziesiętnego, zaokrąglając go do części setnych. Zapisz swoje obliczenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wszystkich zdarzeń elementarnych.
Ustaliliśmy już, że mamy \(600\) uczniów. Najpierw losujemy więc jednego z tych \(600\) uczniów, a potem drugiego z \(599\), którzy zostali. To oznacza, że zgodnie z regułą mnożenia, wszystkich zdarzeń elementarnych mamy \(|Ω|=600\cdot599=359400\).
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym jest sytuacja w której będziemy mieć choćby jednego ucznia w wieku przynajmniej \(18\) lat (czyli przynajmniej jednego ucznia, który ma \(18\) lub \(19\) lat). Czyli tak przykładowo pasuje nam wylosowanie \(18\)-latka oraz \(16\)-latka, albo chociażby wylosowanie dwóch \(19\)-latków.
Do wyznaczenia liczby zdarzeń sprzyjających możemy podejść na dwa sposoby. Moglibyśmy zgodnie z regułą dodawania sumować wszystkie zdarzenia sprzyjające (a tych jest sporo, bo np. mamy \(138\cdot66\) możliwości wylosowania \(18\)-latka i \(16\)-latka, do tego \(138\cdot180\) możliwości wylosowania \(18\)-latka i \(17\)-latka itd.). Można też postąpić nieco sprytniej i sprawdzić, ile jest zdarzeń niesprzyjających, co będzie znacznie prostsze. Zdarzeniem niesprzyjającym jest wylosowanie jednocześnie dwóch osób w wieku \(16-17\) lat. Uczniów w tym przedziale wiekowym mamy łącznie \(66+180=246\). Jeśli więc wylosujemy jedną z tych \(246\) osób, a potem jedną z pozostałych \(245\), to będzie to zdarzenie niesprzyjające. Zgodnie więc z regułą mnożenia takich zdarzeń będziemy mieć:
$$|A'|=246\cdot245=60270$$
Skoro więc wszystkich zdarzeń mamy \(359400\), a tych niesprzyjających jest \(60270\), to sprzyjających zdarzeń mamy:
$$|A|=359400-60270=299130$$
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{299130}{359400}\approx0,83$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń elementarnych (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń sprzyjających (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń elementarnych (patrz: Krok 1.) oraz liczbę wszystkich zdarzeń sprzyjających (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 23. (1pkt) Zbiór \(A\) składa się ze wszystkich czterocyfrowych liczb naturalnych, do zapisu których wykorzystano dokładnie dwie jedynki. Liczba elementów należących do zbioru \(A\) jest równa:
A. \(486\)
B. \(464\)
C. \(459\)
D. \(432\)
Wyjaśnienie:
Interesują nas czterocyfrowe liczby, które mają dokładnie dwie jedynki. Spróbujmy zatem rozpisać różne warianty z liczbami, które mają dwie jedynki.
I wariant - \(11■■\)
· w rzędzie dziesiątek może znaleźć się każda z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oczywiście oprócz \(1\), zatem mamy tutaj \(9\) możliwości.
· w rzędzie jedności może znaleźć się każda z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oczywiście oprócz \(1\), zatem mamy tutaj \(9\) możliwości.
Zgodnie z regułą mnożenia, interesujących nas liczb w tym wariancie mamy:
$$9\cdot9=81$$
II wariant - \(1■1■\)
· w rzędzie setek może znaleźć się każda z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oczywiście oprócz \(1\), zatem mamy tutaj \(9\) możliwości.
· w rzędzie jedności może znaleźć się każda z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oczywiście oprócz \(1\), zatem mamy tutaj \(9\) możliwości.
Zgodnie z regułą mnożenia, interesujących nas liczb w tym wariancie mamy:
$$9\cdot9=81$$
III wariant - \(1■■1\)
· w rzędzie setek może znaleźć się każda z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oczywiście oprócz \(1\), zatem mamy tutaj \(9\) możliwości.
· w rzędzie dziesiątek może znaleźć się każda z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oczywiście oprócz \(1\), zatem mamy tutaj \(9\) możliwości.
Zgodnie z regułą mnożenia, interesujących nas liczb w tym wariancie mamy:
$$9\cdot9=81$$
IV wariant - \(■11■\)
· w rzędzie tysięcy może znaleźć się każda z ośmiu cyfr od \(2\) do \(9\), zatem mamy tutaj \(8\) możliwości.
· w rzędzie jedności może znaleźć się każda z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oczywiście oprócz \(1\), zatem mamy tutaj \(9\) możliwości.
Zgodnie z regułą mnożenia, interesujących nas liczb w tym wariancie mamy:
$$8\cdot9=72$$
V wariant - \(■1■1\)
· w rzędzie tysięcy może znaleźć się każda z ośmiu cyfr od \(2\) do \(9\), zatem mamy tutaj \(8\) możliwości.
· w rzędzie dziesiątek może znaleźć się każda z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oczywiście oprócz \(1\), zatem mamy tutaj \(9\) możliwości.
Zgodnie z regułą mnożenia, interesujących nas liczb w tym wariancie mamy:
$$8\cdot9=72$$
VI wariant - \(■■11\)
· w rzędzie tysięcy może znaleźć się każda z ośmiu cyfr od \(2\) do \(9\), zatem mamy tutaj \(8\) możliwości.
· w rzędzie setek może znaleźć się każda z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oczywiście oprócz \(1\), zatem mamy tutaj \(9\) możliwości.
Zgodnie z regułą mnożenia, interesujących nas liczb w tym wariancie mamy:
$$8\cdot9=72$$
Teraz zgodnie z regułą dodawania musimy zliczyć sumę interesujących nas liczb w poszczególnych wariantach.
To oznacza, że zgodnie z regułą dodawania, wszystkich interesujących nas liczb mamy łącznie:
$$81+81+81+72+72+72=459$$
Zadanie 25. (2pkt) Prostopadłościan o wysokości długości \(10 cm\) ma w podstawie prostokąt o obwodzie \(24 cm\). Objętość tego prostopadłościanu jest największa z możliwych. Oblicz tę objętość. Zapisz swoje obliczenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie równań.
Z treści zadania wynika, że obwód prostokąta znajdującego się w podstawie jest równy \(24cm\). Jeśli więc oznaczymy boki prostokąta jako \(x\) oraz \(y\), to otrzymamy równanie:
$$2\cdot(x+y)=24 \\
x+y=12 \\
y=12-x$$
Chcemy obliczyć objętość naszej bryły i wiemy, że \(H=10\), zatem drugim równaniem jakie możemy ułożyć będzie:
$$V=x\cdot y\cdot10$$
Krok 2. Zapisanie wzoru funkcji \(V(x)\).
Kluczem do sukcesu będzie zapisanie pola powierzchni w postaci funkcji z jedną zmienną. Chcąc tego dokonać, możemy podstawić wyznaczoną wartość \(y=12-x\) do równania \(V=x\cdot y\cdot10\), otrzymując:
$$V=x\cdot(12-x)\cdot10 \\
V=(12x-x^2)\cdot10 \\
V=120x-10x^2 \\
V=-10x^2+120x$$
Otrzymaliśmy informację, że objętość można opisać wzorem \(-10x^2+120x\). I teraz następuje kluczowy moment w tego typu zadaniach - musimy całość potraktować jak funkcję kwadratową (dla jakiejś wartości \(x\) otrzymamy konkretną wartość \(V\)). Zapisalibyśmy więc, że \(V(x)=-10x^2+120x\). Warto też dodać, że skoro \(y=12-x\), a długość boków \(x\) oraz \(y\) musi być dodatnia, to dziedziną tej funkcji będzie \(x\in(0;12)\).
Krok 3. Wyznaczenie współrzędnych wierzchołka paraboli.
Wykresem funkcji kwadratowej jest parabola. Nasza parabola będzie mieć ramiona skierowane do dołu (bo współczynnik \(a=-10\)). To sprawia, że nasza funkcja będzie wyglądać mniej więcej w ten oto sposób:
Musimy teraz dowiedzieć się, dla jakiego \(x\) objętość \(V\) będzie największa. Z własności funkcji kwadratowych wiemy, że ta największa wartość będzie osiągnięta w wierzchołku. Musimy zatem obliczyć dla jakiej długości \(x\) ta największa wartość jest przyjmowana. W tym celu skorzystamy ze wzoru na współrzędną \(x_{W}\) wierzchołka paraboli:
$$x_{W}=\frac{-b}{2a}$$
Do tego wzoru podstawiamy współczynniki \(a\) oraz \(b\) naszej funkcji kwadratowej. W przypadku funkcji \(V(x)=-10x^2+120x\) widzimy, że współczynnik \(a=-10\) oraz \(b=120\), zatem:
$$x_{W}=\frac{-120}{2\cdot(-10)} \\
x_{W}=\frac{-120}{-20} \\
x_{W}=6$$
To oznacza, że największą objętość osiągniemy, gdy długość boku \(x\) będzie równa \(6\).
Krok 4. Obliczenie objętości.
Celem zadania obliczenie objętości tego prostopadłościanu. Korzystając z wcześniej wyznaczonego wzoru \(V=-10x^2+120x\) i podstawiając do niego \(x=6\), otrzymamy:
$$V=-10\cdot6^2+120\cdot6 \\
V=-10\cdot36+720 \\
V=-360+720 \\
V=360[cm^3]$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz wzór na objętość z użyciem tylko jednej niewiadomej (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Jaka będzie dziedzina w zad. 25?
Zapisałem tę dziedzinę w drugim kroku i będzie to przedział (0;12) ;)