Poniżej znajdują się zadania i odpowiedzi z matury poprawkowej na poziomie podstawowym – sierpień 2016. Wszystkie zadania posiadają pełne rozwiązania krok po kroku, co mam nadzieję pomoże Ci w nauce do matury. Ten arkusz maturalny możesz także zrobić online lub wydrukować w formie PDF – odpowiednie linki znajdują się na dole strony.
Ten arkusz możesz zrobić online lub pobrać w formie PDF:
zadanie 31.W obliczaniu n nagle 3n zmienia znak bez zmiany stron
Zgadza się, bo dzieląc (lub mnożąc) obie strony nierówności przez liczbę ujemną trzeba zmienić znak na przeciwny :)
W zadaniu 26 nie powinno być od nieskończoności do -3?
Zadanie jest jak najbardziej rozwiązane poprawnie :) Prawdopodobnie popełniłaś gdzieś błąd rachunkowy.
W 27 zadaniu wystarczy dodać to licznika i mianownika 6 i wychodzi ta liczba nie wiem co oni przekminili xdd
Faktycznie wyjątkowo tak się złożyło, że da się to zadanie obliczyć niemalże w pamięci, ale nie zawsze to będzie możliwe i warto wiedzieć jak to rozwiązać „bardziej matematycznie” ;)
W zadaniu 31, jeżeli obliczyłam to w inny sposób, ale uwzględniłam, że jest 671 liczb dodatnich i ostateczny wynik jest dobry, to dostanę maksymalną liczbę punktów?
Oczywiście, że tak :)
W zadaniu 31. 3n przyjmuje wartość 0.Dużo łatwiej bez komponowania jest pomnożyć to razy 672 i wyjdzie prawidłowy wynik A nie 671.
A skąd wiesz, że 3n przyjmuje wartość równą 0? Musisz jaśniej to opisać ;)
Dlaczego w zadaniu 12 trzeba podzielić przez -2 a nie można pomnożyć pierwszego razy 2?
Można i tak, i tak ;)
Treść zadania 34 nie sugeruje, że losowanie odbywa się z istotnym porządkiem. Mogę mieć te liczby na kartkach w pudle i wyciągam dwie kartki jednocześnie. Liczby będą na pewno różne a o porządku nie ma mowy. Wówczas omega ma moc 21 (połowa z 42, można też posłużyć się symbolem Newtona). Zdarzeniu losowemu A sprzyjają 4 zdarzenia elementarne. Wynik zadania jest taki sam, ale tok rozumowania inny.
Jedno i drugie podejście jest poprawne ;)
W zadaniu 15 nie ma rysunku.
W treści zadania nie musi być rysunku ;) A w wyjaśnieniu taki rysunek się pojawia, przynajmniej u mnie ;)
W zadaniu 18 dałam się nabrać xD No cóż, dziękuję że wytłumaczyłeś te zadanie. Obym się tak głupio nie pomyliła na maturze :D
Nauka na błędach jest ponoć najbardziej skuteczna! :D
Skąd w zadaniu 16 wzięło sie 2 *(caly wzor skroconego mnozenia) podzielony przez 2
Obrazowo rzecz ujmując, pomnożyłem to przez 2/2 (czyli nie zmieniłem wartości tego wyrażenia). Po co to zrobiłem? A no po to, by sprowadzić liczby do jednakowego mianownika, bo tylko w ten sposób możemy wykonać odejmowanie ułamków :)
Witam ,mam pytanie dlaczego w zadaniu 16 mamy przed nawiasem 2 ? Skąd wiedzieć ,że trzeba to tak zapisać? Z czego to wynika? Proszę o wyjaśnienie. Dziękuję.
A zobacz, dosłownie komentarz wyżej jest odpowiedź na to pytanie ;)
Chcemy jakoś odjąć od wyrażenia 3+2√3+1 ułamek √3/2. Aby dodawać/odejmować ułamki, musimy mieć jednakowe mianowniki. Stąd też w pierwszym wyrażeniu mnożymy licznik i mianownik przez 2, aby mieć postać ułamka o mianowniku 2 :)