Matura z matematyki (poziom podstawowy) - Maj 2019
Zadanie 6. (1pkt) Równanie \(\frac{(x-1)(x+2)}{x-3}=0\)
A. ma trzy różne rozwiązania: \(x=1, x=3, x=-2\)
B. ma trzy różne rozwiązania: \(x=-1, x=−3, x=2\)
C. ma dwa różne rozwiązania: \(x=1, x=-2\)
D. ma dwa różne rozwiązania: \(x=-1, x=2\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie założeń.
Z racji tego iż na matematyce nie mamy dzielenia przez \(0\), to wartość w mianowniku musi być różna od zera. To oznacza, że:
$$x-3\neq0 \\
x\neq3$$
Krok 2. Rozwiązanie równania.
Mnożąc obydwie strony równania przez \(x-3\) otrzymamy:
$$(x-1)(x+2)=0$$
Otrzymaliśmy klasyczne równanie kwadratowe w postaci iloczynowej. Aby rozwiązać to równanie musimy przyrównać wartości w nawiasach do zera, zatem:
$$x-1=0 \lor x+2=0 \\
x=1 \lor x=-2$$
Krok 3. Interpretacja otrzymanych wyników.
Otrzymaliśmy dwa rozwiązania, żadne z nich nie wyklucza się z założeniami, zatem to równanie ma dwa różne rozwiązania: \(x=1\) oraz \(x=-2\).
Zadanie 15. (1pkt) Dane są dwa okręgi: okrąg o środku w punkcie \(O\) i promieniu \(5\) oraz okrąg o środku w punkcie \(P\) i promieniu \(3\). Odcinek \(OP\) ma długość \(16\). Prosta \(AB\) jest styczna do tych okręgów w punktach \(A\) i \(B\). Ponadto prosta \(AB\) przecina odcinek \(OP\) w punkcie \(K\) (zobacz rysunek).
Wtedy:
A. \(|OK|=6\)
B. \(|OK|=8\)
C. \(|OK|=10\)
D. \(|OK|=12\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Dostrzeżenie podobieństwa trójkątów.
Spójrzmy na trójkąty \(OAK\) oraz \(BPK\). Są to trójkąty podobne i jesteśmy w stanie stwierdzić to na podstawie cechy kąt-kąt-kąt. W jaki sposób?
Styczna tworzy z promieniem kąt prosty, zatem jeden i drugi trójkąt są prostokątne. Dodatkowo kąty \(AKO\) oraz \(BKP\) są kątami wierzchołkowymi, a zgodnie z własnościami takich kątów będą one miały jednakową miarę. Skoro więc dwa kąty w tych trójkątach mają jednakowe miary, to i trzeci kąt ma tą samą miarę. To oznacza, że na pewno będą to trójkąty podobne.
Krok 2. Zapisanie równania.
Skoro są to trójkąty podobne, to muszą mieć one jednakowe stosunki długości boków. Skoro interesuje nas poznanie odcinka \(OK\) (czyli tak naprawdę przeciwprostokątnej trójkąta \(OAK\)) i znamy długości boków \(OA\) oraz \(BP\), to możemy ułożyć następującą proporcję:
$$\frac{|OA|}{|OK|}=\frac{|BP|}{|KP|} \\
\frac{5}{|OK|}=\frac{3}{|KP|}$$
Krok 3. Wyznaczenie długości odcinka \(OK\).
Mnożąc na krzyż równanie otrzymane w drugim kroku otrzymamy informację, że:
$$5\cdot|KP|=3\cdot|OK| \\
|KP|=\frac{3}{5}\cdot|OK|$$
Z rysunku oraz z treści zadania wynika, że:
$$|OK|+|KP|=16$$
Podstawiając informację o tym, że \(|KP|=\frac{3}{5}\cdot|OK|\) otrzymamy:
$$|OK|+\frac{3}{5}\cdot|OK|=16 \\
1,6\cdot|OK|=16 \\
|OK|=10$$
Zadanie 19. (1pkt) Na rysunku przedstawiony jest fragment wykresu funkcji liniowej \(f\). Na wykresie tej funkcji leżą punkty \(A=(0, 4)\) i \(B=(2, 2)\).
Obrazem prostej \(AB\) w symetrii względem początku układu współrzędnych jest wykres funkcji \(g\) określonej wzorem:
A. \(g(x)=x+4\)
B. \(g(x)=x-4\)
C. \(g(x)=-x-4\)
D. \(g(x)=-x+4\)
Wyjaśnienie:
Możemy oczywiście wyznaczyć sobie wzór funkcji przechodzącej przez punkty \(A\) oraz \(B\), a następnie możemy przekształcić wzór tej funkcji, ale przekształcenia wzorów funkcji względem początku układu współrzędnych mogą być problematyczne, dlatego warto postąpić nieco sprytniej, a mianowicie najpierw przekształćmy punkty \(A\) oraz \(B\), a następnie wyznaczmy wzór funkcji, która przechodzi przez punkty \(A'B'\).
Krok 1. Przekształcenie punktów \(A\) oraz \(B\).
Przekształcając punkty względem początku układu współrzędnych musimy zmienić wartości współrzędnej iksowej oraz igrekowej na przeciwną, zatem:
$$A'=(0;-4) \\
B'=(-2;-2)$$
To oznacza, że funkcja \(g(x)\) będzie prostą, która przechodzi przez punkty \(A'\) oraz \(B'\) i my teraz musimy wyznaczyć wzór tej prostej.
Krok 2. Wyznaczenie wzoru funkcji \(g(x)\).
Znając współrzędne dwóch punktów przez które przechodzi prosta możemy bez problemu wyznaczyć wzór tej funkcji. Skorzystamy z metody układu równań, który zbudujemy podstawiając do postaci kierunkowej \(y=ax+b\) współrzędne punktu \(A'\) oraz \(B'\):
$$\begin{cases}
-4=0a+b \\
-2=-2a+b
\end{cases}$$
Z pierwszego równania wychodzi nam wprost, że \(b=-4\). Możemy tę wartość podstawić teraz do drugiego równania, obliczając w ten sposób współczynnik \(a\):
$$-2=-2a+(-4) \\
-2a=2 \\
a=-1$$
To oznacza, że nasza funkcja \(g(x)\) wyraża się wzorem \(-1x-4\), czyli po prostu \(g(x)=-x-4\).
Zadanie 21. (1pkt) Pudełko w kształcie prostopadłościanu ma wymiary \(5dm\times3dm\times2dm\) (zobacz rysunek).
Przekątna \(KL\) tego prostopadłościanu jest - z dokładnością do \(0,01 dm\) - równa:
A. \(5,83dm\)
B. \(6,16dm\)
C. \(3,61dm\)
D. \(5,39dm\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Krok 2. Obliczenie długości przekątnej podstawy.
Zanim obliczymy długość przekątnej \(KL\) to musimy obliczyć długość przekątnej podstawy tego prostopadłościanu. W podstawie mamy prostokąt o bokach \(5dm\) oraz \(3dm\), zatem korzystając z Twierdzenia Pitagorasa otrzymamy:
$$5^2+3^2=c^2 \\
25+9=c^2 \\
c^2=34 \\
c=\sqrt{34} \quad\lor\quad c=-\sqrt{34}$$
Wartość ujemną oczywiście odrzucamy, bo bok nie może mieć ujemnej długości, zatem przekątna podstawy ma długość \(\sqrt{34}dm\).
Krok 3. Obliczenie przekątnej \(KL\).
Przekątna podstawy (którą policzyliśmy przed chwilą), wysokość prostopadłościanu (która ma długość \(2dm\)) oraz przekątna \(KL\) (której szukamy) tworzą trójkąt prostokątny. Zatem ponownie korzystając z Twierdzenia Pitagorasa otrzymamy:
$$(\sqrt{34})^2+2^2=|KL|^2 \\
34+4=|KL|^2 \\
|KL|^2=38 \\
|KL|=\sqrt{38} \quad\lor\quad |KL|=-\sqrt{38}$$
Tutaj ponownie ujemną wartość odrzucamy. Otrzymaliśmy więc informację, że odcinek \(KL\) ma długość \(\sqrt{38}dm\), czyli w przybliżeniu będzie to \(6,16dm\).
Zadanie 23. (1pkt) Mediana zestawu sześciu danych liczb: \(4, 8, 21, a, 16, 25\), jest równa \(14\). Zatem:
A. \(a=7\)
B. \(a=12\)
C. \(a=14\)
D. \(a=20\)
Wyjaśnienie:
To zadanie możemy oczywiście rozwiązać w ten sposób, że podstawimy sobie podane w odpowiedziach wartości \(a\) i sprawdzimy kiedy otrzymamy pożądaną medianę. Możemy do tego też poedjść nieco bardziej matematycznie (a w zasadzie analitycznie):
Krok 1. Uszeregowanie liczb.
Aby obliczać medianę musimy uszeregować liczby w porządku niemalejącym (czyli od najmniejszej do największej). Liczby \(a\) nie znamy, więc na razie ją pomijamy:
$$4,8,16,21,25$$
Krok 2. Analiza wartości niewiadomej \(a\).
Wiemy, że nasz zestaw ma \(6\) liczb, czyli mediana będzie równa średniej arytmetycznej trzeciego i czwartego wyrazu. Jak \(a\) byłoby liczbą mniejszą lub równą \(8\), to trzecim wyrazem byłaby liczba \(8\), a czwartym \(16\), czyli mielibyśmy medianę równą:
$$\frac{8+16}{2}=\frac{24}{2}=12$$
Taki wariant więc odrzucamy.
Tak samo odrzucamy wariant kiedy \(a\) jest większe od \(21\), bo wtedy trzeci wyraz byłby równy \(16\), a czwarty \(21\), zatem mediana byłaby równa:
$$\frac{16+21}{2}=\frac{37}{2}=18,5$$
Ten wariant także odrzucamy.
To oznacza, że nasze \(a\) musi brać udział w liczeniu mediany, czyli musi być tym trzecim lub czwartym wyrazem, zatem możemy ułożyć równanie:
$$\frac{a+16}{2}=14 \\
a+16=28 \\
a=12$$
Mediana będzie więc równa \(14\) tylko wtedy, gdy \(a=12\).
Zadanie 24. (1pkt) Wszystkich liczb pięciocyfrowych, w których występują wyłącznie cyfry \(0, 2, 5\), jest:
A. \(12\)
B. \(36\)
C. \(162\)
D. \(243\)
Wyjaśnienie:
W zadaniu wykorzystamy regułę mnożenia.
Na pierwszym miejscu może znaleźć się jedna z dwóch cyfr: \(2\) lub \(5\). Zero znaleźć się nie może, bo nie mamy takiej liczby jak np. \(02525\).
Na drugim miejscu może się znaleźć jedna z trzech cyfr: \(0, 2, 5\).
Tak samo na trzecim, czwartym i piątym miejscu, tu też może znaleźć się jedna z trzech cyfr: \(0, 2, 5\).
W związku z tym zgodnie z regułą mnożenia wszystkich takich liczb będziemy mieć:
$$Ω=2\cdot3\cdot3\cdot3\cdot3=162$$
Zadanie 26. (2pkt) Rozwiąż równanie \((x^3-8)(x^2-4x-5)=0\).
Odpowiedź
\(x=2\), \(x=-1\) oraz \(x=5\)
Wyjaśnienie:
Aby wartość tego równania była równa \(0\), to któryś z nawiasów musi być równy zero. Możemy więc zapisać, że:
$$x^3-8=0 \quad\lor\quad x^2-4x-5=0$$
Obliczmy więc każde z równań oddzielnie:
I równanie:
\(x^3-8=0 \\
x^3=8 \\
x=2\)
II równanie:
Jest to równanie w postaci ogólnej, zatem możemy tutaj skorzystać z delty:
$$Δ=(-4)^2-4\cdot1\cdot(-5)=16-(-20)=36 \\
\sqrt{Δ}=6 \\
\\
x_{1}=\frac{4-6}{2}=\frac{-2}{2}=-1 \\
x_{2}=\frac{4+6}{2}=\frac{10}{2}=5$$
W związku z tym to równanie ma trzy rozwiązania: \(x=2\), \(x=-1\) oraz \(x=5\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz dwa równania \(x^3-8=0\) oraz \(x^2-4x-5=0\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 27. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(3x^2-16x+16\gt0\).
Odpowiedź
\(x\in(-\infty;\frac{4}{3})\cup(4;+\infty)\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie miejsc zerowych.
Aby wyznaczyć miejsca zerowe musimy przyrównać wartość \(3x^2-16x+16\) do zera, zatem musimy rozwiązać równanie:
$$3x^2-16x+16=0$$
Jest to równanie kwadratowe w postaci ogólnej, zatem możemy obliczyć je korzystając z delty:
$$Δ=(-16)^2-4\cdot3\cdot16=256-192=64 \\
\sqrt{Δ}=8 \\
\\
x_{1}=\frac{16-8}{6}=\frac{8}{6}=\frac{4}{3} \\
x_{2}=\frac{16+8}{6}=\frac{24}{6}=4$$
Krok 2. Wyznaczenie rozwiązań nierówności.
Współczynnik \(a\) jest dodatni, zatem parabola będzie mieć ramiona skierowane ku górze. Zaznaczamy wyznaczone przed chwilą miejsca zerowe i otrzymamy następującą sytuację:
Nas interesują wartości większe od zera, czyli to co znalazło się nad osią iksów. Rozwiązaniem tej nierówności będzie więc przedział:
$$x\in(-\infty;\frac{4}{3})\cup(4;+\infty)$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz miejsca zerowe, a w dalszej części zadania popełnisz błędy (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy błędnie wyznaczysz miejsca zerowe funkcji (np. w wyniku błędu rachunkowego przy liczeniu delty), ale dalszy tok rozwiązywania będzie poprawny.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik (w postaci zapisanego przedziału lub w formie graficznej).
Zadanie 28. (2pkt) Wykaż, że dla dowolnych liczb rzeczywistych \(a\) i \(b\) prawdziwa jest nierówność \(3a^2-2ab+3b^2\ge0\).
Odpowiedź
Udowodniono korzystając ze wzorów skróconego mnożenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozpisanie podanego wyrażenia.
Ze wzorów skróconego mnożenia wiemy, że \((a-b)^2=a^2-2ab+b^2\). W związku z tym możemy rozbić sobie wyrażenie z treści zadania na takie, by jego częściami składowymi był właśnie zapis \(a^2-2ab+b^2\). Całość wyglądałaby następująco:
$$3a^2-2ab+3b^2=a^2-2ab+b^2+2a^2+2b^2=(a-b)^2+2a^2+2b^2$$
Krok 2. Interpretacja otrzymanego wyniku.
Przeanalizujmy sobie każdy ze składników powstałej sumy:
\((a-b)^2\) - jest to na pewno liczba dodatnia lub równa zero, bo każda liczba podniesiona do kwadratu daje wynik nieujemny.
\(2a^2\) - ta liczba też jest na pewno dodatnia lub równa zero, bo \(a^2\) jest na pewno nieujemne, no a liczba nieujemna pomnożona przez \(2\) nadal jest liczbą nieujemną.
\(2b^2\) - podobnie jak \(2a^2\), jest to na pewno liczba dodatnia lub równa zero.
W związku z tym mając dodawanie \((a-b)^2+2a^2+2b^2\) dodajemy do siebie trzy liczby, które są na pewno dodatnie lub równe zero. Stąd też ich suma musi dać wynik większy lub równy \(0\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy korzystając ze wzorów skróconego mnożenia poprawnie rozpiszesz lewą stronę nierówności, chociażby do postaci \(a^2-2ab+b^2+2a^2+2b^2\) (patrz: Krok 1.) lub jakiejkolwiek innej podobnej.
ALBO
• Gdy obliczysz deltę z parametrem \(b\), otrzymując \(Δ=-32b^2\).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 29. (2pkt) Dany jest okrąg o środku w punkcie \(S\) i promieniu \(r\). Na przedłużeniu cięciwy \(AB\) poza punkt \(B\) odłożono odcinek \(BC\) równy promieniowi danego okręgu. Przez punkty \(C\) i \(S\) poprowadzono prostą. Prosta \(CS\) przecina dany okrąg w punktach \(D\) i \(E\) (zobacz rysunek). Wykaż, że jeżeli miara kąta \(ACS\) jest równa \(α\), to miara kąta \(ASD\) jest równa \(3α\).
Odpowiedź
Udowodniono korzystając z własności trójkątów równoramiennych.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie miary kąta \(SBC\).
Spójrzmy na trójkąt \(SBC\). Wiemy, że jest to trójkąt równoramienny, bo z treści zadania wynika, że \(SB=BC\). Skoro tak, to kąty przy podstawie tego trójkąta mają identyczną miarę. Jeżeli więc kąt \(ACS\) (czyli tak jakby \(BCS\)) ma miarę \(α\), to kąt \(BSC\) ma także miarę równą \(α\).
To z kolei oznacza, że skoro w trójkącie suma kątów ma być równa \(180°\), to kąt \(SBC\) ma miarę:
$$|\sphericalangle SBC|=180°-α-α=180°-2α$$
Krok 2. Wyznaczenie miary kąta \(ABS\).
Kąt \(ABS\) i kąt \(SBC\) to kąty przyległe, których łączna miara musi mieć w takim razie \(180°\). Skoro \(|\sphericalangle SBC|=180°-2α\), to znaczy że kąt \(ABS\) musi mieć miarę równą \(2α\). Jeżeli ktoś tego nie dostrzega, to możemy to rozpisać w taki sposób:
$$|\sphericalangle ABS|=180°-|\sphericalangle SBC| \\
|\sphericalangle ABS|=180°-(180°-2α) \\
|\sphericalangle ABS|=180°-180°+2α \\
|\sphericalangle ABS|=2α$$
Krok 3. Obliczenie miary kąta \(ASB\).
Teraz spójrzmy na trójkąt \(ABS\). To także trójkąt równoramienny (ramiona \(AS\) oraz \(BS\) są promieniami okręgu), zatem tutaj też kąty przy podstawie mają jednakową miarę. Skoro więc \(|\sphericalangle ABS|=2α\) to i \(|\sphericalangle SAB|=2α\).
To z kolei oznacza, że trzeci kąt w tym trójkącie, czyli kąt \(ASB\) będzie miał miarę:
$$|\sphericalangle ASB|=180°-2α-2α=180°-4α$$
Krok 4. Obliczenie miary kąta \(ASD\).
Suma kątów \(ASD\), \(ASB\) oraz \(BSC\) musi nam dać łącznie \(180°\). Już ustaliliśmy, że \(|\sphericalangle ASB|=180°-4α\) oraz \(|\sphericalangle ASB|=α\). Szukamy miary kąta \(ASD\) zatem:
$$|\sphericalangle ASD|=180°-|\sphericalangle ASB|-|\sphericalangle BSC| \\
|\sphericalangle ASD|=180°-(180°-4α)-α \\
|\sphericalangle ASD|=180°-180°+4α-α \\
|\sphericalangle ASD|=3α$$
Udało nam się udowodnić, że \(|\sphericalangle ASD|=3α\), zatem dowód możemy uznać za zakończony.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz poprawną zależność między kątem \(ABS\) i kątem \(α\) (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 30. (2pkt) Ze zbioru liczb \(\{1, 2, 3, 4, 5\}\) losujemy dwa razy po jednej liczbie ze zwracaniem. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na wylosowaniu liczb, których iloczyn jest liczbą nieparzystą.
Odpowiedź
\(P(A)=\frac{9}{25}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby zdarzeń elementarnych.
Korzystając z reguły mnożenia możemy stwierdzić, że wszystkich par jakie możemy wylosować będziemy mieć dokładnie: \(5\cdot5=25\). W związku z tym \(Ω=25\).
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym jest wylosowanie takich liczb, których iloczyn da liczbę nieparzystą. Przykładowo więc wylosowanie \((3;5)\) jest zdarzeniem sprzyjającym, bo \(3\cdot5=15\), ale już \((3;4)\) zdarzeniem sprzyjającym nie będzie, bo \(3\cdot4=12\).
Powinniśmy więc dostrzec, że aby iloczyn dwóch liczb był liczbą nieparzystą, to obydwa czynniki muszą być nieparzyste, czyli w pierwszym losowaniu musi nam wypaść \(1\), \(3\) lub \(5\) i tak samo w drugim losowaniu musimy mieć \(1\), \(3\) lub \(5\). W związku z tym zgodnie z regułą mnożenia takich par będziemy mieć: \(3\cdot3=9\). Możemy więc zapisać, że \(A=9\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
Skoro mamy \(9\) zdarzeń sprzyjających, a wszystkich zdarzeń elementarnych jest \(25\), to prawdopodobieństwo wylosowania liczb spełniających warunki zadania będzie równe:
$$P(A)=\frac{9}{25}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymasz wynik większy od \(1\).
1 pkt
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń elementarnych (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń sprzyjających (patrz: Krok 3.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 31. (2pkt) W trapezie prostokątnym \(ABCD\) dłuższa podstawa \(AB\) ma długość \(8\). Przekątna \(AC\) tego trapezu ma długość \(4\) i tworzy z krótszą podstawą trapezu kąt o mierze \(30°\) (zobacz rysunek). Oblicz długość przekątnej \(BD\) tego trapezu.
Odpowiedź
\(|BD|=2\sqrt{17}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości boku \(AD\).
Spójrzmy na trójkąt \(ACD\). Jest to na pewno trójkąt prostokątny którego jeden z kątów ostrych ma miarę \(30°\). Znamy też miarę jednego z boków tego trójkąta, bowiem \(|AC|=4\). Mając miarę kąta oraz jednego boku jesteśmy w stanie obliczyć pozostałe długości boków tego trójkąta, czyli \(AD\) oraz \(DC\). Możemy to zrobić albo z wykorzystaniem własności trójkąta \(30°, 60°, 90°\) albo po prostu z funkcji trygonometrycznych. Korzystając z własności takiego trójkąta wiemy, że bok \(AD\) jest równy połowie długości \(AC\), zatem:
$$|AD|=2$$
Krok 2. Obliczenie długości przekątnej \(BD\).
Teraz spójrzmy na trójkąt \(ABD\). To także jest trójkąt prostokątny w którym znamy długości dwóch boków \(|AD|=2\) oraz \(|AB|=8\), a przeciwprostokątna tego trójkąta to poszukiwana przez nas przekątna trapezu, czyli odcinek \(BD\). Korzystając z Twierdzenia Pitagorasa mamy:
$$2^2+8^2=|BD|^2 \\
4+64=|BD|^2 \\
|BD|^2=68 \\
|BD|=\sqrt{68}=\sqrt{4\cdot17}=2\sqrt{17}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz wysokość trapezu (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 32. (4pkt) Ciąg arytmetyczny jest określony dla każdej liczby naturalnej . Różnicą tego ciągu jest liczba \(r=-4\) , a średnia arytmetyczna początkowych sześciu wyrazów tego ciągu: \(a_{1}, a_{2}, a_{3}, a_{4}, a_{5}, a_{6}\) jest równa \(16\).
a) Oblicz pierwszy wyraz tego ciągu.
b) Oblicz liczbę \(k\), dla której \(a_{k}=-78\).
Odpowiedź
\(a_{1}=26, k=27\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie sumy sześciu wyrazów tego ciągu.
Skoro średnia arytmetyczna sześciu wyrazów tego ciągu jest równa \(16\), to znaczy że:
$$\frac{a_{1}+a_{2}+a_{3}+a_{4}+a_{5}+a_{6}}{6}=16 \\
a_{1}+a_{2}+a_{3}+a_{4}+a_{5}+a_{6}=96$$
Krok 2. Obliczenie wartości pierwszego wyrazu.
Korzystając ze wzoru ogólnego ciągu arytmetycznego \(a_{n}=a_{1}+(n-1)r\) możemy rozpisać każdy z kolejnych wyrazów w następujący sposób:
\(a_{1} \\
a_{2}=a_{1}+r \\
a_{3}=a_{1}+2r \\
a_{4}=a_{1}+3r \\
a_{5}=a_{1}+4r \\
a_{6}=a_{1}+5r\)
Skoro tak, to możemy zapisać, że:
$$a_{1}+a_{1}+r+a_{1}+2r+a_{1}+3r+a_{1}+4r+a_{1}+5r=96 \\
6a_{1}+15r=96$$
Z treści zadania wynika, że \(r=-4\), zatem mamy:
$$6a_{1}+15\cdot(-4)=96 \\
6a_{1}-60=96 \\
6a_{1}=156 \\
a_{1}=26$$
Krok 3. Obliczenie wartości \(k\) dla której \(a_{k}=-78\).
Musimy tak naprawdę odpowiedzieć na pytanie który wyraz tego ciągu jest równy \(-78\), wiedząc że \(a_{1}=26\) oraz \(r=-4\). Możemy to zrobić korzystając ze wzoru ogólnego ciągu arytmetycznego \(a_{n}=a_{1}+(n-1)r\). W zasadzie w tym wzorze zamiast symbolu \(n\) możemy użyć symbolu \(k\), tak aby dopasować się do treści zapisu z zadania, zatem:
$$a_{k}=a_{1}+(k-1)r \\
-78=26+(k-1)\cdot(-4) \\
-78=26-4k+4 \\
-78=30-4k \\
-4k=-108 \\
k=27$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz równanie lub wręcz obliczysz sumę sześciu pierwszych wyrazów (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy obliczysz wartość pierwszego wyrazu (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy zapiszesz poprawnie równanie z jedną niewiadomą \(k\) np. \(26+(k−1)\cdot(−4)=-78\) (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy otrzymany wynik jest błędny ze względny na błędy rachunkowe.
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 33. (4pkt) Dany jest punkt \(A=(-18,10)\). Prosta o równaniu \(y=3x\) jest symetralną odcinka \(AB\). Wyznacz współrzędne punktu \(B\).
Odpowiedź
\(B=(20\frac{2}{5};-2\frac{4}{5})\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Spróbujmy narysować sobie tę sytuację w układzie współrzędnych.
Krok 2. Ustalenie współczynnika kierunkowego \(a\) prostej \(AB\).
Symetralna odcinka to nic innego jak prosta prostopadła, która musi przechodzić przez środek odcinka. Skoro to ma być prosta prostopadła do prostej przechodzącej \(AB\) i wiemy, że ta symetralna wyraża się równaniem \(y=3x\), to możemy wyznaczyć współczynnik kierunkowy \(a\) naszej prostej przechodzącej przez punkty \(AB\).
Iloczyn współczynników kierunkowych prostych prostopadłych ma być równy \(-1\), zatem skoro symetralna ma \(a=3\), to prosta \(AB\) musi mieć ten współczynnik równy \(a=-\frac{1}{3}\).
To też oznacza, że nasza prosta \(AB\) musi wyrażać się wzorem:
$$y=-\frac{1}{3}x+b$$
Krok 3. Wyznaczenie równania prostej \(AB\).
Do pełnego wzoru prostej \(AB\) brakuje nam znajomości współczynnika \(b\). Wiemy, że prosta przechodzi przez punkt \(A=(-18,10)\) i podstawiając te współrzędne do wyznaczonej przed chwilą postaci \(y=-\frac{1}{3}x+b\) wyznaczymy brakujący współczynnik \(b\). Zatem:
$$10=-\frac{1}{3}\cdot(-18)+b \\
10=6+b \\
b=4$$
To oznacza, że nasza prosta \(AB\) wyraża się równaniem:
$$y=-\frac{1}{3}x+4$$
Krok 4. Wyznaczenie środka odcinka \(AB\).
Prosta AB oraz symetralna przecinają się w punkcie, który jest środkiem odcinka \(AB\) (jest to własność symetralnej). Z geometrycznej interpretacji układu równań wiemy, że rozwiązując układ równań składający się z dwóch prostych wyznaczymy współrzędne punktu ich przecięcia, czyli w naszym przypadku współrzędne środka odcinka \(AB\). Zatem:
$$\begin{cases}
y=3x \\
y=-\frac{1}{3}x+4
\end{cases}$$
Korzystając z metody podstawiania mamy:
$$3x=-\frac{1}{3}x+4 \quad\bigg/\cdot3 \\
9x=-x+12 \\
10x=12 \\
x=\frac{12}{10}=\frac{6}{5}$$
Znając wartość iksa możemy teraz obliczyć współrzędną igrekową, korzystając z dowolnego równania np. \(y=3x\), zatem:
$$y=3\cdot\frac{6}{5} \\
y=\frac{18}{5}$$
To oznacza, że współrzędne środka odcinka \(AB\) to:
$$S=\left(\frac{6}{5}; \frac{18}{5}\right)$$
Krok 5. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(B\).
Znamy współrzędne punktu \(A\), znamy współrzędne punktu \(S\) (czyli środka odcinka), zatem możemy bez przeszkód obliczyć współrzędne punktu \(B\), korzystając ze wzoru:
$$S=\left(\frac{x_{A}+x_{B}}{2};\frac{y_{A}+y_{B}}{2}\right)$$
Dla przejrzystości obliczeń możemy policzyć każdą ze współrzędnych oddzielnie:
$$x_{S}=\frac{x_{A}+x_{B}}{2} \\
\frac{6}{5}=\frac{-18+x_{B}}{2} \\
\frac{12}{5}=-18+x_{B} \\
\frac{12}{5}=-\frac{90}{5}+x_{B} \\
x_{B}=\frac{102}{5}=20\frac{2}{5} \\
\quad \\
\text{oraz} \\
\quad \\
y_{S}=\frac{y_{A}+y_{B}}{2} \\
\frac{18}{5}=\frac{10+y_{B}}{2} \\
\frac{36}{5}=10+y_{B} \\
\frac{36}{5}=\frac{50}{5}+y_{B} \\
y_{B}=-\frac{14}{5}=-2\frac{4}{5}$$
To oznacza, że \(B=(20\frac{2}{5}; -2\frac{4}{5})\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz równanie prostej prostopadłej do prostej o równaniu \(y=3x\) (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy obliczysz odległość punktu \(A\) od prostej o równaniu \(y=3x\) otrzymując \(d=\frac{32\sqrt{10}}{5}\).
2 pkt
• Gdy wyznaczysz współrzędne środka odcinka \(AB\) (patrz: Krok 4.).
ALBO
• Gdy wyznaczysz równanie prostej prostopadłej do prostej o równaniu \(y=3x\) oraz obliczysz odległość punktu \(A\) od prostej o równaniu \(y=3x\) otrzymując \(d=\frac{32\sqrt{10}}{5}\).
3 pkt
• Gdy zapiszesz poprawnie równości wynikające ze wzoru na środek odcinka, które pozwolą obliczyć współrzędne punktu \(B\) (patrz: Krok 5.), ale same współrzędne obliczysz niepoprawnie.
ALBO
• Gdy zapiszesz równanie z jedną niewiadomą, które pozwoli wyznaczyć współrzędne punktu \(B\).
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 34. (5pkt) Długość krawędzi podstawy ostrosłupa prawidłowego czworokątnego jest równa \(6\). Pole powierzchni całkowitej tego ostrosłupa jest cztery razy większe od pola jego podstawy. Kąt \(α\) jest kątem nachylenia krawędzi bocznej tego ostrosłupa do płaszczyzny podstawy (zobacz rysunek). Oblicz cosinus kąta \(α\).
Odpowiedź
\(cosα=\frac{\sqrt{5}}{5}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie pola podstawy.
W podstawie ostrosłupa mamy kwadrat o boku \(6\), zatem jego pole będzie równe:
$$P_{p}=6\cdot6=36$$
Krok 2. Obliczenie pola powierzchni całkowitej.
Z treści zadania wynika, że pole powierzchni całkowitej jest cztery razy większe od pola powierzchni podstawy, zatem to pole musi być równe:
$$P_{c}=4\cdot P_{p} \\
P_{c}=4\cdot36 \\
P_{c}=144$$
Krok 3. Obliczenie pola pojedynczej ściany bocznej.
Skoro pole powierzchni całkowitej jest równe \(144\), a pole podstawy jest równe \(36\), to pole wszystkich czterech ścian bocznych będzie równe:
$$P_{b}=P_{c}-P_{p} \\
P_{b}=144-36 \\
P_{b}=108$$
My takich ścian mamy cztery, zatem każda z nich (np. ściana \(BCS\)) ma pole powierzchni równe:
$$P_{BCS}=108:4 \\
P_{BCS}=27$$
Krok 4. Obliczenie wysokości ściany bocznej.
Spójrzmy na jedną ze ścian bocznych, np. na trójkąt \(BCS\). Jest to trójkąt o podstawie równej \(6\) i polu powierzchni równym \(27\). W związku z tym w prosty sposób możemy wyznaczyć wysokość tego trójkąta:
$$P=\frac{1}{2}ah_{b} \\
27=\frac{1}{2}\cdot6\cdot h_{b} \\
54=6h_{b} \\
h_{b}=9$$
Krok 5. Obliczenie wysokości ostrosłupa.
Spójrzmy na niebieski trójkąt \(SOE\). Odcinek \(OE\) to będzie długość równa połowie krawędzi podstawy, czyli:
$$|OE|=6:2 \\
|OE|=3$$
Wiemy też, że \(SE\) ma długość \(9\). Jedynym niewiadomym bokiem w tym trójkącie jest więc odcinek \(SO\), czyli wysokość ostrosłupa. Korzystając z Twierdzenia Pitagorasa możemy zapisać, że:
$$H^2+3^2=9^2 \\
H^2+9=81 \\
H^2=72 \\
H=6\sqrt{2}$$
Krok 6. Obliczenie długości krawędzi bocznej.
Spójrzmy na trójkąt \(AOS\) i obliczmy długość krawędzi bocznej \(AS\). Odcinek \(AO\) to połowa długości przekątnej podstawy. Skoro mamy kwadrat o boku \(6\), to cała przekątna ma długość \(6\sqrt{2}\), czyli:
$$|AO|=6\sqrt{2}:2 \\
|AO|=3\sqrt{2}$$
Odcinek \(SO\) (czyli wysokość trójkąta) jest już nam znana, zatem ponownie korzystając z Twierdzenia Pitagorasa możemy zapisać, że:
$$(3\sqrt{2})^2+(6\sqrt{2})^2=|AS|^2 \\
9\cdot2+36\cdot2=|AS|^2 \\
18+72=|AS|^2 \\
|AS|^2=90 \\
|AS|=\sqrt{90}=3\sqrt{10}$$
Krok 7. Obliczenie cosinusa kąta alfa.
Znając długość odcinka \(AO\) oraz \(AS\) bez problemu obliczymy cosinus kąta alfa:
$$cosα=\frac{|AO|}{|AS|} \\
cosα=\frac{3\sqrt{2}}{3\sqrt{10}} \\
cosα=\frac{\sqrt{2}}{\sqrt{10}} \\
cosα=\frac{\sqrt{2}}{\sqrt{2}\cdot\sqrt{5}} \\
cosα=\frac{1}{\sqrt{5}} \\
cosα=\frac{1\cdot\sqrt{5}}{\sqrt{5}\cdot\sqrt{5}} \\
cosα=\frac{\sqrt{5}}{5}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz pole powierzchni bocznej ostrosłupa (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy zapiszesz, że \(P_{c}=4P_{p}\) oraz \(P_{c}=P_{p}+P_{b}\) lub zapiszesz, że \(P_{b}=3P_{p}\).
ALBO
• Gdy obliczysz długość przekątnej podstawy (patrz: Krok 6.).
2 pkt
• Gdy zapiszesz równanie, które pozwoli obliczyć wysokość ściany bocznej (patrz: Krok 4.), ale samą wysokość policzysz niepoprawnie.
3 pkt
• Gdy obliczysz wysokość ściany bocznej (patrz: Krok 4.).
ALBO
• Gdy otrzymany końcowy wynik jest niepoprawny ze względu na błąd związany z własnościami jakichś figur lub funkcji trygonometrycznych (np. błędne wyznaczenie długości przekątnej kwadratu, zastosowanie złego wzoru lub też wzięcie złych boków przy liczeniu funkcji trygonometrycznych).
4 pkt
• Gdy obliczysz długość krawędzi bocznej ostrosłupa (patrz: Krok 6.).
ALBO
• Gdy otrzymany końcowy wynik jest niepoprawny jedynie ze względu na błąd rachunkowy.
5 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Kilka godzin temu pisałam tę maturę i nawet sobie nie wyobrażasz jak jestem Ci ogromnie wdzięczna za cały ten trud prowadzenia strony. Jestem uczennicą, która na maturze próbnej miała wynik 28%. Z tego co widzę na dzisiejszym egzaminie osiągnę ponad 60%, może zbliżę się do 70%, zależy jak ocenią mi dwa otwarte. To niesamowite jak w ciągu paru tygodni udało mi się tak znacząco poprawić ten wynik. Najwięcej pomógł mi Twój kurs, jest genialny. W bardzo wielu zadaniach z dzisiejszej matury kojarzyłam to co mówisz w swoich lekcjach. To cudowne uczucie rozumieć co się liczy. Również rozwiązywanie starych arkuszy mocno… Czytaj więcej »
I właśnie dla takich historii warto było tworzyć te wszystkie materiały (często po nocach) :) Ogromne gratulacje i dla Ciebie i koleżanki! Mam nadzieję, że z innych matur uda Wam się osiągnąć równie zadowalające wyniki :)
Mam podobną sytuację. Zimą 32%, teraz prawie 70% i to wszystko nadrobione ucząc się tak na poważnie od marca. Obejrzałem wszystkie filmiki z kursu, zrobiłem wszystkie matury kilka lat wstecz i nagle się okazało że matma nie jest straszna. Najlepsze jest to, że z tych 34 zadań tak naprawdę nie umiałem ruszyć tylko trzech, reszta nie była zaskoczeniem. Do autora strony mogę tylko powiedzieć, że uratowałeś wiele matur, u mnie prawie wszyscy korzystali z Twojej strony.
Dziękuje! Bardzo przydatne arkusze online :) Powodzenia w dalszym rozwijaniu stronki :)
Wielkie dzięki, każdy taki głos daje energię do dalszego rozwoju! :)
I ja wiele Ci zawdzięczam! :) Wszystkie maturki robiłam z Twoją pomocą. Bardzo dobrze wyjaśniasz jak powinno się rozwiązywać zadania! Prawdę mówiąc nie wiem czy ktoś w Internecie robi to lepiej od Ciebie (w dodatku za darmo!) :)
Ściskam Cię mocno!
Ogromnie się cieszę, że materiały okazały się pomocne i wielkie dzięki za komplement! To miłe, że mogłem dołożyć swoją cegiełkę do tego wszystkiego, choć największe gratulacje i tak należą się Tobie, bo to dzięki Twojej pracy nad matematyką udało Ci się osiągnąć zadowalający wynik :)
Super, że powstała ta strona, bardzo wygodna i przyjemna. Uczyłam się z niej do matury i mam spokojnie zdaną. Ale będę tu zaglądać po maturze, bo polubiłam matematykę i chcę naprawdę ją umieć. Pozdrawiam c:
Dziękuje za trud rozwiązywania zadań, rozwiązania są zrozumiale dla każdego i uczą myślenia, życzę dużo sił i zdrowia by nadal tak czytelnie rozwiązywać zadania. Pozdrawiam!
Dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam serdecznie! :)
Ta strona jest wyśmienita, dziękuję za nią! Z pewnością bliżej matury wykupię kurs. Wszystko bardzo przejrzyste i przyjemne w korzystaniu :D
Jestem ogromnie wdzięczna za odpowiedzi! Dzięki tak rzetelnym rozwiązaniom, mój strach przed tegoroczną maturą zmniejsza się! Idzie mi coraz lepiej. Wszystkim znajomym polecam tą stronę. Dziękuje bardzo i pozdrawiam cieplutko :)
I o to właśnie chodzi! Cieszę się, że mogę pomóc i trzymam kciuki za jak najlepsze wyniki!
Jestem już kobietą po sześćdziesiątce i maturę zdawałam hoho temu, ale matematykę lubię i staram się pomóc mojemu wnukowi, który uczy się w technikum i też będzie zdawał maturę, niestety wiele zapomniałam, a niektóre zdania z tych maturalnych są mi wręcz obce, uczę się na nowo i staram się rozwiązywać podane przez Ciebie zadania maturalne, jedne idą mi całkiem dobrze, niektóre jednak nie, dużo zapomniałam, ale dzięki Twojemu dokładnemu wyjaśnieniu sposobu rozwiązywania zadań dosłownie wszystko rozumiem, wprost nie do wiary. Świetnie wyjaśniasz rozwiązania, nigdzie nie znalazłam zadań z tak dobrym wyjaśnieniem, a trochę się naszukałam.Dzięki Tobie znów kocham matematykę,i mogę… Czytaj więcej »
Piękny komentarz, wielkie dzięki za tak miłe słowa :)
Czy jeżeli w ostatnim zadaniu zostawiłbym wynik pierw z 20 przez 10 to byłby błąd?
Myślę, że zaliczyliby :) Aczkolwiek na przyszłość warto pamiętać, że pierwiastek z 20 da się rozbić na 2√5 :)
Postanowiłam się sprawdzić po 40 latach od matury i nie miałam najmniejszych problemów, muszę spróbować rozszerzoną ale z nią już nie będzie tak łatwo
Fajnie że można sobie posprawdzać odpowiedzi, dzięki za stronkę! :D
Pozdrawiam
Czy w zadaniu 27 nie ma błędu? Miejsca zerowe x1 x2 dzieli się przez 2 tak jak jest we wzorze a tam jest 6??
Miejsce zerowe dzielimy zawsze przez 2a, a nie przez 2 :) U nas a=3, dlatego dzielimy całość przez 2*3 czyli przez 6 :)
próbną maturę w styczniu napisałam na 32% teraz (od paru tygodni) wszystkie maturki robię na ponad 90%, od kiedy znalazłam tę stronę naprawdę czuje i widzę wielki progres. Wszystko super wytłumaczone!
Jeśli to prawdziwy progres, to czapki z głów! :) Świetna robota, gratuluję!
w ostatnim zadaniu bez sensu jest liczona wysokość ostrosłupa bo do krawędzi ostrosłupa można wyjść z wysokości trójkąta oraz długości podstawy
W wielu zadaniach otwartych (zwłaszcza tych za 4-5 punktów) jest kilka dróg dojścia do danego wyniku :) Twój sposób też jest dobry, ale to nie znaczy że każdy inny jest bez sensu, nie przesadzajmy ;)
Świetnie omówione rozwiązania zadań! Naprawdę kawał dobrej roboty, nieoceniona pomoc przy przygotowaniu do matury.
Naprawdę cudowna strona, bardzo przejrzysta. Dzięki niej na pewno poradzę sobie na maturze <3
Pojutrze piszę maturę z matematyki, dzięki tej stronie czuję, że jestem naprawdę dobrze przygotowana. Dziękuję!
Cześć,
dlaczego w zadaniu 27
obliczając X1 jest działanie 16-8/6 a X2 jest liczone 16+8/6.
Czy wzór na X1 to nie jest -b+pierwiastek przez 2a a X2-b-pierwiastek z delty przez 2a.
Czy to nie ma znaczenia czy najpierw dodajemy czy odejmujemy pierwiastek z delty obliczajac x1 i x2. Dziękuję za poświęcony czas
To nie ma znaczenia, czy przy x1 dodajemy, czy odejmujemy ;) Przyjęło się, że raczej przy x1 mamy odejmowanie (dzięki temu zazwyczaj x1 jest mniejsze od x2), ale to nie jest istotna sprawa. Ważne tylko, żeby potem dobrze to x1 oraz x2 zaznaczyć na osi liczbowej (czasami uczniowie zaznaczają te liczby na odwrót i piszą błędne przedziały).
zadanie 19 źle powinno być g(x)=-x+4
wykres g(x)=-x-4 nie pokrywa sie z rysunkiem i z podanymi punktami
Ale chwila moment – na rysunku masz wykres f(x), a nie g(x) ;) Wszystko jest dobrze, bo funkcja g(x) jest tak jakby odbiciem lustrzanym funkcji f(x) względem początku układu współrzędnych.
pewnie dostaje pan takie wiadomości bardzo często, ale ja tez muszę to napisać. Dziękuje za tworzenie tak dobrego materiału, nie mam dużego problemu z matematyką, jednak czasami przy rozwiązywaniu zadań się zawieszę. Wtedy włączam szalone liczby i od razu wiem, gdzie popełniłam błąd. Ogromny szacunek za tak wspaniałą prace! Zbawienie dla niejednego maturzysty :)
Wielkie dzięki za miłe słowa :) Bardzo się cieszę, że moja praca się przydaje i że w jakimś stopniu ułatwiam Wam zrozumienie poszczególnych zagadnień matematycznych :) Powodzenia na maturze!
Mam pytanie. Czy na maturze mogę zaznaczać sobie kąty itp na rysunkach z polecenia? Tak jak w zadaniu 29 np.
Jak najbardziej można :)
Witam dużo pozytywnych komentarzy a nie chce się rozpisywać ale powiem tyle
ta strona jest tak za***sta ze ciężko uwierzyć ze to jest za darmo pozdrawiam serdecznie