Matura próbna – Matematyka – Marzec 2021 – Odpowiedzi
Poniżej znajdują się zadania i odpowiedzi z matury próbnej na poziomie podstawowym – marzec 2021. Wszystkie zadania posiadają pełne rozwiązania krok po kroku, co mam nadzieję pomoże Ci w nauce do matury. Ten arkusz maturalny możesz także zrobić online lub wydrukować w formie PDF – odpowiednie linki znajdują się na dole strony.
Ten arkusz możesz zrobić online lub pobrać w formie PDF:
Poprawną jest 3/5 :) Liczba -3/5 nie może być dobra, bo dla kątów ostrych sinus oraz cosinus przyjmują wartości dodatnie. Wkrótce dam szersze rozwiązanie :)
Już dodałem wyjaśnienie do zadania 34 :) Szczerze mówiąc, to zadanie jest bardzo trudne! Aż czekam na klucz odpowiedzi, bo jestem ciekaw jakie propozycje rozwiązań przedstawią Autorzy zadania :)
Staram się jak mogę ;) To zadanie jest okrutnie paskudne, zwłaszcza że jest to zadanie dowodowe (a więc nie można tutaj iść na żadne skróty). Jestem ciekaw jaka będzie „główna linia” w kluczu odpowiedzi :)
Aby rozwiać Twoje wątpliwości, to pokażę Ci to samo, ale na przykładowych liczbach ;)
W nawiązaniu do 3. kroku – załóżmy, że z jakichś obliczeń wiemy, że np. 4>3, a nam każą udowodnić, że 4>x. Jeżeli więc udowodnię, że 3≥x, to będę miał twardy dowód na to, że w takim razie 4>x :) I tak też właśnie uczyniłem w zadaniu, tylko oczywiście bez konkretnych liczb ;)
Nie zgadzam się z przykładem. Analogiczną do zadania zależnością jest udowodnienie, że x≥3, a to nie oznacza, że x jest mniejsze od 4. Jest jakiś inny sposób na to zadanie?
Ale ja nie próbuję udowadniać, że x≥3, bo tak jak mówisz – nie oznaczałoby to wtedy, że jest mniejszy od 4 ;) Ja udowadniam jedynie, że x≤3 i mam wtedy pewność, że dowód jest poprawny :)
Zgadzam się z przedmówcą, uważam, że zadanie to wymaga pomyślenia i jako egzaminator ciekawa jestem schematu oceniania. Rozwiązanie przedstawione tutaj bardzo przejrzyste i osobiście uważam je za przystępne dla uczniów :)
Dzięki! :) Stronka pełni walor edukacyjny (a więc młodzież wchodzi tu nie tylko po to, by sprawdzić wynik), więc staram się zawsze dobrać sposób rozwiązania w taki sposób, by rozwiązanie było właśnie jak najbardziej zrozumiałe i przejrzyste :)
agakoncza
Jak ocenia pan próbna maturę jeżeli chodzi o stopień trudności?
Bardzo dobre pytanie :) Jak wiecie, zawsze mówię szczerze, bez owijania w bawełnę. Moim zdaniem choć było kilka zadań nietypowych, to jednak sama matura była dość przyjemna do rozwiązywania. Nie było trudnych zadań z geometrii analitycznej, a i dało się odczuć brak trudnego otwartego zadania z bryłami (o czym akurat było wiadomo przed maturą, ze względu na zmiany w maturze 2021). Sama formuła z większą ilością zadań zamkniętych też działa na Waszą korzyść. Wiele osób ma zastrzeżenia do arkusza, ponieważ było sporo zadań z ciągów. To jest akurat prawda, aczkolwiek moim zdaniem to było na plus, ponieważ ciągi są jednym… Czytaj więcej »
Popieram w 100%. Pisałam dzisiaj ten arkusz i mam dokładnie takie same odczucia.
Marcin
Jedyne zadanie jakiego nie zrobiłem, to 34 (#human) haha, tak to reszta dobrze. Nie wiem, chyba z pół godziny nad nim myślałem i doszedłem tylko do b^2<4c, na rozszerzenie z czymś takim, a nie tu…..
Tak, to zadanie jest zdecydowanie przesadzone… To zadanie powinno być tak skomponowane, by do zakończenia dowodzenia wystarczyło zauważyć, iż c>0 oraz Δ>0.
Pewnie dużo zależy od tego jak dokładnie to wygląda i jaki będzie klucz odpowiedzi ;) Trudno mi stwierdzić co będzie tutaj oceniane i kiedy przyznane zostaną 2 punkty ;)
Matematyk
Zadanie 34:
Funkcja nie ma miejsc zerowych i współczynnik przy kwadracie zmiennej jest dodatni, zatem dla każdej rzeczywistej wartości x mamy f(x)>0. W szczególności f(-1)>0, co oznacza, że 1-b+c>0, czyli 1+c>b.
No i tu jest problem – to zadanie dowodowe i takie podstawianie sobie f(-1) jest wyjątkowo niefortunne, choć oczywiście wtedy wszystko pięknie wychodzi ;) Moim zdaniem takie rozwiązanie nie będzie gwarantowało pełnej punktacji…
Przyznaję, że ten sposób jest MEEEGA sztuczkowaty, ale jest formalnie poprawny, bo w zadaniu jest do udowodnienia implikacja tylko w jedną stronę: jeśli funkcja kwadratowa jest dana wzorem f(x)=x^2+bx+c i nie ma miejsc zerowych, to 1+c>b. Osobiście przyznam, że rozwiązując zadanie na ten sposób powyżej nie wpadłem – standardowo liczyłem tak jak Ty, a podstawienie x=-1 podpowiedziała mi znajoma osoba. Myślę, że rozwiązanie sposobem przedstawionym przez Ciebie będzie głównym sposobem uwzględnionym w schemacie rozwiązania i często wybieranym przez maturzystów, z różnym skutkiem. Na egzaminie za poprawne merytorycznie rozwiązanie przyznaje się zawsze pełną liczbę punktów, niezależnie od tego jak sztuczkowaty jest… Czytaj więcej »
Mimo wszystko cały czas nie jestem przekonany, czy sposób z f(-1) jest poprawny :) Podstawiając x=-1 udowadniasz, że dla tego argumentu rzeczywiście ten warunek zajdzie, ale co z resztą argumentów? Ogólnie rozumiem zamysł, ale sprawa jest mocno śliska. Jest też jeszcze inny aspekt tej całej sprawy – nawet gdyby ten sposób z f(-1) był poprawny, to daje on strasznie zły nawyk i niejako zachęca do tego, by inne zadania dowodowe rozwiązywać z takim „podstawianiem”. Przykładowo w zadaniu 31 też można byłoby strzelić długości odcinków a oraz b i udowodnić, że r jest równe ab przez a+b, no a wiemy, że… Czytaj więcej »
No i proszę – okazuje się, że to f(-1) jest główną linią proponowaną przez CKE! :D Powiem szczerze, że tego się nie spodziewałem, zwłaszcza że to f(-1) jest brane wręcz z sufitu ;)
Zad. 34 Jeśli nie chcemy zgadywać, że za x trzeba podstawić -1 (bo tak rzeczywiście nie należy dowodzić… nawet mimo tego, że CKE podaje takie „urwane” rozwiązanie) musimy właśnie udowodnić, że x= -1. A oto wyjaśnienie jak to zrobić: f(x) > 0 bo delta < 0 oraz a=1 1 + c – b > 0 porządkujemy lewą stronę, by „c” było na końcu, tak jak w nierówności kwadratowej: 1 – b + c > 0 x^2 + bx + c > 0 teraz doskonale widzimy, żeby nierówność była prawdziwa to: x^2 =1 oraz bx = – b Rozwiązujemy oba równania:… Czytaj więcej »
O! I takie rozwiązanie ma sens, bo faktycznie nie strzelamy z tym x=-1, tylko wychodzi nam to z obliczeń :) Tak czy inaczej dowód bardzo trudny do wykonania, zwłaszcza na poziomie podstawowym…
;-)
Dla maturzystów zdających poziom podstawowy przeprowadzenie takiego dowodu było nie lada wyzwaniem. Inne sposoby moim zdaniem są trudniejsze, ten wymaga jedynie zauważenie, że f (x) >0 oraz podobieństwa 1+ c > b do ogólnego wzoru f. kwadratowej ax^2 + bx +c > 0. Tyle i aż tyle. ;-)
To rozwiązanie zad. 34 jest mega poprawne! Mega merytoryczne, najlepsze jakie widziałem…
Ja zrobiłem to troszkę inaczej, na zasadzie tożsamości (coś jak Radek – szalone.liczby)
To co podało CKE w kluczu to jakieś nieporozumienie….
Ciekawe co CKE ma do powiedzenia, gdy uczeń napisze f(1) > 0,
więc 1 + c > -b
…
Andrzej
Czy dowód można przeprowadzić analizując trzy przypadki:
1. założenie, że teza jest następująca: 1 + c =b (co prowadzi do sprzeczności z faktem iż b^2 -4c<0
2. 1 + c (c +1)^2 – 4c = (c –1)^2 >= 0 – sprzeczność
3. 1 +c>0 co musi być prawdą w kontekście dwóch powyższych przypadków ?
Powiem szczerze, że nie wiem czy można wyjść od tezy 1+c=b ;) Sam jestem ciekaw na ile elastycznie do tego podejdą. To chyba taki pierwszy przypadek, kiedy zadanie dowodowe na maturze jest tak nieoczywiste ;)
Tomasz
kurde , wydawało mi się że lepiej mi poszło , oby tylko było 30 procent (wiem że to próbna)
Malwina
Zad. 34
Kurde, siedziałam nad tym zadaniem cały wieczór i MAM DOWÓD, wychodzący tylko z delty<0. Co sądzicie?
A więc:
delta=b^2-4c i delta<0, bo funkcja nie ma miejsc zerowych.
b^2-4c<0 /:4
1/4b^2-c<0
1/4b^2<c /+1
1/4b^2+1<c+1
c+1>1/4b^2+1 /-b
c+1-b>1/4b^2-b+1
c+1-b>(1/2b-1)^2
c+1>(1/2b-1)^2+b
Pozostała interpretacja. Mieliśmy udowodnić, że c+1>b. Skoro (1/2b-1)^2 będzie zawsze > lub =0 i ta nierówność jest prawdziwa, gdy delta=b, więc możemy zapisać, że c+1>(1/2b-1)^2+b>=b, a zatem c+1>b, co kończy dowód.
Ach jak sprytnie z tym dodaniem jedynki zrobiłaś, a potem jeszcze udało się zastosować wzór skróconego mnożenia! To takie podejście na pewno będzie warte 2 punkty :)
coś ucięło tą ostatnią część XD
(b-2)^2 < 4 * (c – b + 1)
a że kwadrat jest nieujemny to też c – b + 1 musi być dodatnie (żeby było silnie większe niż 0)
zamiast ostatniego zapisu : (b-2)^2>0=>4c-4b+4>0/:4 =>c-b+1>0=>c+1>b
Wiktoria
Co jeżeli w zadaniu 29 nie podzieliłam przez dwa i rozwiązałam wszystko na większych liczbach? Obliczyłam delte, miejsca zerowe, naszkicowałam wykres i zapisałam rozwiązanie x∈(−∞;−8)∪(6;+∞) ? Będą jakieś punkty czy to jest źle rozwiązane zadanie ?
Liczenie na większych liczbach nie jest problemem – wynik powinien wyjść taki sam :) Tutaj wynik wyszedł Ci błędny, więc pewnie źle deltę policzyłaś i z tego też względu zadanie jest źle rozwiązane.
Iza
Czy w zadaniu 35 można skorzystać z sumy 5 wyrazów ciągu. Mnie wyszło :2=a1+2r a to jest równe a3 (a1+2r=a3)
Wieczorem pokazałem uczniowi jeszcze inne przeprowadzenie dowodu: f(x) > 0 bo delta < 0 oraz a=1 1 + c – b > 0 x^2 + bx + c > 0 więc obie lewe strony porównujemy: 1 + c – b = x^2 + bx + c / – c 1- b = x^2 + bx x^2 + bx + b – 1 = 0 wiemy że a=1 oraz x = -b / 2a czyli b= -2x podstawiamy do równania: x^2 + bx + b – 1 = 0 x^2 + (-2x)x + (-2x) – 1 = 0 x^2 – 2x^2… Czytaj więcej »
1+c > b
Dowód nie wprost:
Założenie:
a=1
1) c>0 => 1+c > 0 ponieważ Delta 0
2) b^2 – 4ac b^2 < 4ac
Teza:
1 + c =< b
Dowód:
0 < 1 + c =< b
czyli (1 + c)^2 =< b^2
oraz z 2) b^2 < 4c
czyli
(1 + c)^2 =< b^2 < 4c pomijamy b^2
(1 + c)^2 < 4c
f(c) = c^2 +2c +1 – 4c <0
f(c) = c^2 – 2c +1 < 0
Delta = 4-4 =0 czyli istnieje takie c, że f(c) = 0 sprzeczność.
C.N.U.
Szymon
W zadaniu 35 jest napisane: „Wiemy, że a3,a5,a13 tworząc ciąg geometryczny. Możemy skorzystać z jednej z własności ciągów geometrycznych i zapisać, że w takim razie:
a5/a3=a13/a5”
Przekształcając równanie z treści zadania wiemy, że sinus jest równy 7/5 minus cosinus. No i teraz trzeba byłoby do jedynki trygonometrycznej podstawić tę wartość w miejsce sinus kwadrat, więc mamy równanie (7/5-cosα)^2+cos^2α=1 ;) Jest to jak najbardziej do policzenia, ale nie jest to takie proste jak na pierwszy rzut oka się wydaje, bo jak sobie rozpiszemy to równanie (pamiętajmy o wzorach skróconego mnożenia!), to się okaże, że trzeba będzie jeszcze liczyć tutaj deltę ;)
Piotr
w zadaniu 29 jest chyba zła odpowiedz odnośnie przedziałów
Nie byłoby szybciej gdyby w 35 zadaniu rozpisać wzór na sumę oraz wzór na zależność sąsiadów w ciągu geo. i wtedy zostaje nam prosty układ równań do zrobienia i wyznaczamy wzór ciągu. Albo mi się tylko wydaje, że jest szybciej, a tak naprawdę te dwa sposoby są tak samo szybkie?
W każdym razie jak byłem na maturze, to zadanie mi nie pykło…
Ojj nie wiem, czy byłby to szybszy sposób ;) Ten mój też jest generalnie szybki, tylko ja tutaj tak to rozpisuję dokładnie, tak aby każdy mógł zrozumieć co i jak liczymy :)
Julka
Czy można poznać rozwiązanie zadania 32 za pomocą jedynki trygonometrycznej? To podane rozwiązanie wydaje się znacznie trudniejsze.
Można, ale wbrew pozorom jest to dość trudna metoda w tym przypadku – tak jak nieco wyżej już napisałem, okaże się, że po drodze trzeba liczyć deltę… :) A i to nie będzie koniec kłopotów, bo z otrzymanego równania kwadratowego wyjdą nam dwa rozwiązania (sinα=3/5 lub sinα=4/5) i żadnego z nich nie odrzucimy :D Koniec końców do dobrego wyniku dojdziemy, ale jest sporo liczenia.
Szalony fan liczb
Ja chciałbym aby napisać, że bardzo dziękuję za szerzenie wiedzy i mi się to bardzo przydało. Dziękuje ślicznie : )
Angelika
Dlaczego w zadaniu 33 bok |BD| został podstawiony pod h skoro nie jest to wysokość tego trójkąta
Tak prawdę mówiąc, to właśnie tak to zadanie obliczyłem ;) Ogólnie droga na skróty jest tutaj niewskazana, bo zadanie jest tak naprawdę „bez liczb” (nie znamy konkretnych wartości) i bardzo łatwo tutaj o jakąś pomyłkę.
Natalia.90
Dlaczego w zadaniu 30 na etapie 6x-1=9^2-4, liczby przeniesione na lewą stronę nie mają zmienionego znaku?
Ponieważ przenosiłem je na prawą stronę ;) Ale można i na lewą – wtedy faktycznie znaki będziesz mieć zmienione i otrzymasz -9x^2+6x+3=0. Nie mniej jednak delta oraz x1 i x2 wyjdą takie same :)
Marta
Dużo tych zadań z ciągami :((
ewczixxx
śmiesznie bo w zad 30 mam inne współczynniki jakoś inaczej to policzyłam , ale delta i msc mam dobrze xdd
Ostrosłupy na maturze 2021 jak najbardziej mogą być ;) Nie będzie jedynie rozbudowanych zadań z ostrosłupami, w których musimy np. obliczać długości boków korzystając z trygonometrii. Może się natomiast trafić jakieś proste zadanie z policzeniem objętości ostrosłupa ;)
Gabi
czy w zadaniu 30 nie powinno być -9x*2 -6x -3 = 0 skoro przeniesione na lewą stronę?
Mamy równanie 6x-1=9x^2-4. Jak przeniesiemy wszystko na lewą stronę, to otrzymamy -9x^2+6x+3, więc trochę inaczej niż zapisałaś :) Ja natomiast przeniosłem wszystko na prawą stronę, stąd mam no tak naprawdę równanie 0=9x^2-6x-3, czyli właśnie 9x^2-6x-3=0 :) Jedna i druga metoda jest poprawna i choć tutaj są różne zapisy, to końcowe rozwiązanie wyjdzie takie samo.
Dlaczego w 19 poprawną odpowiedzią jest -3/5, a nie 3/5?
Poprawną jest 3/5 :) Liczba -3/5 nie może być dobra, bo dla kątów ostrych sinus oraz cosinus przyjmują wartości dodatnie. Wkrótce dam szersze rozwiązanie :)
Jest napisane, że kąt jest ostry, a w kącie ostrym zarówno sinus, jak i cosinus są zawsze dodatnie
Jak wygląda odpowiedź na pytanie 34
Już dodałem wyjaśnienie do zadania 34 :) Szczerze mówiąc, to zadanie jest bardzo trudne! Aż czekam na klucz odpowiedzi, bo jestem ciekaw jakie propozycje rozwiązań przedstawią Autorzy zadania :)
Jak rozwiązać zadanie 34?
Zadanko jest już gotowe :) Zostawiłem je niemalże na sam koniec, bo jest bardzo rozbudowane ;)
świetnie i logicznie wytłumaczone zad 34 krok po kroku Jestem pod wrażeniem
Staram się jak mogę ;) To zadanie jest okrutnie paskudne, zwłaszcza że jest to zadanie dowodowe (a więc nie można tutaj iść na żadne skróty). Jestem ciekaw jaka będzie „główna linia” w kluczu odpowiedzi :)
Owszem b^2>4b-4, ale to wcale nie znaczy, że 4c jest większe od b^2. Gdyby zachodziła odwrotna nierówność miałoby to sens. 4c>4b-4>=b^2
Aby rozwiać Twoje wątpliwości, to pokażę Ci to samo, ale na przykładowych liczbach ;)
W nawiązaniu do 3. kroku – załóżmy, że z jakichś obliczeń wiemy, że np. 4>3, a nam każą udowodnić, że 4>x. Jeżeli więc udowodnię, że 3≥x, to będę miał twardy dowód na to, że w takim razie 4>x :) I tak też właśnie uczyniłem w zadaniu, tylko oczywiście bez konkretnych liczb ;)
Ok. Dziękuję. Jasne.
Ale w sumie bardzo dobrze, że się dopytałaś, bo być może i inni mieliby podobne wątpliwości, czy taki dowód jest wystarczający ;)
Nie zgadzam się z przykładem. Analogiczną do zadania zależnością jest udowodnienie, że x≥3, a to nie oznacza, że x jest mniejsze od 4. Jest jakiś inny sposób na to zadanie?
Ale ja nie próbuję udowadniać, że x≥3, bo tak jak mówisz – nie oznaczałoby to wtedy, że jest mniejszy od 4 ;) Ja udowadniam jedynie, że x≤3 i mam wtedy pewność, że dowód jest poprawny :)
Zgadzam się z przedmówcą, uważam, że zadanie to wymaga pomyślenia i jako egzaminator ciekawa jestem schematu oceniania. Rozwiązanie przedstawione tutaj bardzo przejrzyste i osobiście uważam je za przystępne dla uczniów :)
Dzięki! :) Stronka pełni walor edukacyjny (a więc młodzież wchodzi tu nie tylko po to, by sprawdzić wynik), więc staram się zawsze dobrać sposób rozwiązania w taki sposób, by rozwiązanie było właśnie jak najbardziej zrozumiałe i przejrzyste :)
Jak ocenia pan próbna maturę jeżeli chodzi o stopień trudności?
Bardzo dobre pytanie :) Jak wiecie, zawsze mówię szczerze, bez owijania w bawełnę. Moim zdaniem choć było kilka zadań nietypowych, to jednak sama matura była dość przyjemna do rozwiązywania. Nie było trudnych zadań z geometrii analitycznej, a i dało się odczuć brak trudnego otwartego zadania z bryłami (o czym akurat było wiadomo przed maturą, ze względu na zmiany w maturze 2021). Sama formuła z większą ilością zadań zamkniętych też działa na Waszą korzyść. Wiele osób ma zastrzeżenia do arkusza, ponieważ było sporo zadań z ciągów. To jest akurat prawda, aczkolwiek moim zdaniem to było na plus, ponieważ ciągi są jednym… Czytaj więcej »
Popieram w 100%. Pisałam dzisiaj ten arkusz i mam dokładnie takie same odczucia.
Jedyne zadanie jakiego nie zrobiłem, to 34 (#human) haha, tak to reszta dobrze. Nie wiem, chyba z pół godziny nad nim myślałem i doszedłem tylko do b^2<4c, na rozszerzenie z czymś takim, a nie tu…..
Tak, to zadanie jest zdecydowanie przesadzone… To zadanie powinno być tak skomponowane, by do zakończenia dowodzenia wystarczyło zauważyć, iż c>0 oraz Δ>0.
Zaprzecz tezie, wstaw 4c do delty I otrzymasz zaprzeczenie założeniu, że deltą mniejsza od zera. To dowód NIE WPROST. Jak na podstawę, to za trudne!
Nie powinno być w pierwszym zadaniu 8-4√3?
Nie nie, tu jest na pewno dobrze :)
czy można było rozwiązać zadanie 34 dzięki układowi dwóch nierówności: jedna wynikająca z delty mniejszej od 0 a druga z dowodu niewprost?
Pewnie dużo zależy od tego jak dokładnie to wygląda i jaki będzie klucz odpowiedzi ;) Trudno mi stwierdzić co będzie tutaj oceniane i kiedy przyznane zostaną 2 punkty ;)
Zadanie 34:
Funkcja nie ma miejsc zerowych i współczynnik przy kwadracie zmiennej jest dodatni, zatem dla każdej rzeczywistej wartości x mamy f(x)>0. W szczególności f(-1)>0, co oznacza, że 1-b+c>0, czyli 1+c>b.
No i tu jest problem – to zadanie dowodowe i takie podstawianie sobie f(-1) jest wyjątkowo niefortunne, choć oczywiście wtedy wszystko pięknie wychodzi ;) Moim zdaniem takie rozwiązanie nie będzie gwarantowało pełnej punktacji…
Przyznaję, że ten sposób jest MEEEGA sztuczkowaty, ale jest formalnie poprawny, bo w zadaniu jest do udowodnienia implikacja tylko w jedną stronę: jeśli funkcja kwadratowa jest dana wzorem f(x)=x^2+bx+c i nie ma miejsc zerowych, to 1+c>b. Osobiście przyznam, że rozwiązując zadanie na ten sposób powyżej nie wpadłem – standardowo liczyłem tak jak Ty, a podstawienie x=-1 podpowiedziała mi znajoma osoba. Myślę, że rozwiązanie sposobem przedstawionym przez Ciebie będzie głównym sposobem uwzględnionym w schemacie rozwiązania i często wybieranym przez maturzystów, z różnym skutkiem. Na egzaminie za poprawne merytorycznie rozwiązanie przyznaje się zawsze pełną liczbę punktów, niezależnie od tego jak sztuczkowaty jest… Czytaj więcej »
Mimo wszystko cały czas nie jestem przekonany, czy sposób z f(-1) jest poprawny :) Podstawiając x=-1 udowadniasz, że dla tego argumentu rzeczywiście ten warunek zajdzie, ale co z resztą argumentów? Ogólnie rozumiem zamysł, ale sprawa jest mocno śliska. Jest też jeszcze inny aspekt tej całej sprawy – nawet gdyby ten sposób z f(-1) był poprawny, to daje on strasznie zły nawyk i niejako zachęca do tego, by inne zadania dowodowe rozwiązywać z takim „podstawianiem”. Przykładowo w zadaniu 31 też można byłoby strzelić długości odcinków a oraz b i udowodnić, że r jest równe ab przez a+b, no a wiemy, że… Czytaj więcej »
No i proszę – okazuje się, że to f(-1) jest główną linią proponowaną przez CKE! :D Powiem szczerze, że tego się nie spodziewałem, zwłaszcza że to f(-1) jest brane wręcz z sufitu ;)
Zad. 34 Jeśli nie chcemy zgadywać, że za x trzeba podstawić -1 (bo tak rzeczywiście nie należy dowodzić… nawet mimo tego, że CKE podaje takie „urwane” rozwiązanie) musimy właśnie udowodnić, że x= -1. A oto wyjaśnienie jak to zrobić: f(x) > 0 bo delta < 0 oraz a=1 1 + c – b > 0 porządkujemy lewą stronę, by „c” było na końcu, tak jak w nierówności kwadratowej: 1 – b + c > 0 x^2 + bx + c > 0 teraz doskonale widzimy, żeby nierówność była prawdziwa to: x^2 =1 oraz bx = – b Rozwiązujemy oba równania:… Czytaj więcej »
O! I takie rozwiązanie ma sens, bo faktycznie nie strzelamy z tym x=-1, tylko wychodzi nam to z obliczeń :) Tak czy inaczej dowód bardzo trudny do wykonania, zwłaszcza na poziomie podstawowym…
;-)
Dla maturzystów zdających poziom podstawowy przeprowadzenie takiego dowodu było nie lada wyzwaniem. Inne sposoby moim zdaniem są trudniejsze, ten wymaga jedynie zauważenie, że f (x) >0 oraz podobieństwa 1+ c > b do ogólnego wzoru f. kwadratowej ax^2 + bx +c > 0. Tyle i aż tyle. ;-)
To rozwiązanie zad. 34 jest mega poprawne! Mega merytoryczne, najlepsze jakie widziałem…
Ja zrobiłem to troszkę inaczej, na zasadzie tożsamości (coś jak Radek – szalone.liczby)
To co podało CKE w kluczu to jakieś nieporozumienie….
Ciekawe co CKE ma do powiedzenia, gdy uczeń napisze f(1) > 0,
więc 1 + c > -b
…
Czy dowód można przeprowadzić analizując trzy przypadki:
1. założenie, że teza jest następująca: 1 + c =b (co prowadzi do sprzeczności z faktem iż b^2 -4c<0
2. 1 + c (c +1)^2 – 4c = (c –1)^2 >= 0 – sprzeczność
3. 1 +c>0 co musi być prawdą w kontekście dwóch powyższych przypadków ?
Powiem szczerze, że nie wiem czy można wyjść od tezy 1+c=b ;) Sam jestem ciekaw na ile elastycznie do tego podejdą. To chyba taki pierwszy przypadek, kiedy zadanie dowodowe na maturze jest tak nieoczywiste ;)
kurde , wydawało mi się że lepiej mi poszło , oby tylko było 30 procent (wiem że to próbna)
Zad. 34
Kurde, siedziałam nad tym zadaniem cały wieczór i MAM DOWÓD, wychodzący tylko z delty<0. Co sądzicie?
A więc:
delta=b^2-4c i delta<0, bo funkcja nie ma miejsc zerowych.
b^2-4c<0 /:4
1/4b^2-c<0
1/4b^2<c /+1
1/4b^2+1<c+1
c+1>1/4b^2+1 /-b
c+1-b>1/4b^2-b+1
c+1-b>(1/2b-1)^2
c+1>(1/2b-1)^2+b
Pozostała interpretacja. Mieliśmy udowodnić, że c+1>b. Skoro (1/2b-1)^2 będzie zawsze > lub =0 i ta nierówność jest prawdziwa, gdy delta=b, więc możemy zapisać, że c+1>(1/2b-1)^2+b>=b, a zatem c+1>b, co kończy dowód.
Ach jak sprytnie z tym dodaniem jedynki zrobiłaś, a potem jeszcze udało się zastosować wzór skróconego mnożenia! To takie podejście na pewno będzie warte 2 punkty :)
,f(x) >0 dla x€R ,więc współrzędna wierzchołka paraboli p>0, p=-b/2a=-b, czyli b>0 .Wobec powyzszego c>b,a tym bardziej c+1>b
w 34 zrobiłem trochę inaczej, ale też wyszedłem od delty:
b^2 – 4c < 0
b^2 < 4c | -4b + 4
b^2 -4b + 4 < 4c -4b +4
(b-2)^2 0 => c + 1 > b
Trochę końcówki za bardzo nie rozumiem (chyba jakiś znak zjadło) ;)
coś ucięło tą ostatnią część XD
(b-2)^2 < 4 * (c – b + 1)
a że kwadrat jest nieujemny to też c – b + 1 musi być dodatnie (żeby było silnie większe niż 0)
zamiast ostatniego zapisu : (b-2)^2>0=>4c-4b+4>0/:4 =>c-b+1>0=>c+1>b
Co jeżeli w zadaniu 29 nie podzieliłam przez dwa i rozwiązałam wszystko na większych liczbach? Obliczyłam delte, miejsca zerowe, naszkicowałam wykres i zapisałam rozwiązanie x∈(−∞;−8)∪(6;+∞) ? Będą jakieś punkty czy to jest źle rozwiązane zadanie ?
Liczenie na większych liczbach nie jest problemem – wynik powinien wyjść taki sam :) Tutaj wynik wyszedł Ci błędny, więc pewnie źle deltę policzyłaś i z tego też względu zadanie jest źle rozwiązane.
Czy w zadaniu 35 można skorzystać z sumy 5 wyrazów ciągu. Mnie wyszło :2=a1+2r a to jest równe a3 (a1+2r=a3)
Jak najbardziej można ;)
Wieczorem pokazałem uczniowi jeszcze inne przeprowadzenie dowodu: f(x) > 0 bo delta < 0 oraz a=1 1 + c – b > 0 x^2 + bx + c > 0 więc obie lewe strony porównujemy: 1 + c – b = x^2 + bx + c / – c 1- b = x^2 + bx x^2 + bx + b – 1 = 0 wiemy że a=1 oraz x = -b / 2a czyli b= -2x podstawiamy do równania: x^2 + bx + b – 1 = 0 x^2 + (-2x)x + (-2x) – 1 = 0 x^2 – 2x^2… Czytaj więcej »
Dlaczego porównujemy lewe strony? Jeśli 5>0 i 6>0 to nie znaczy, że 5=6
Hmm, dlatego, że współczynniki b i c odnoszą się do naszej f. kwadratowej, czyli są takie same oraz a =1
Zobacz:
1 – b + c > 0
1(x^2) – b(-x) + c > 0
+ bx mogę zapisać jako -b(-x)
Dlatego mamy prawo je porównać.
1+c > b
Dowód nie wprost:
Założenie:
a=1
1) c>0 => 1+c > 0 ponieważ Delta 0
2) b^2 – 4ac b^2 < 4ac
Teza:
1 + c =< b
Dowód:
0 < 1 + c =< b
czyli (1 + c)^2 =< b^2
oraz z 2) b^2 < 4c
czyli
(1 + c)^2 =< b^2 < 4c pomijamy b^2
(1 + c)^2 < 4c
f(c) = c^2 +2c +1 – 4c <0
f(c) = c^2 – 2c +1 < 0
Delta = 4-4 =0 czyli istnieje takie c, że f(c) = 0 sprzeczność.
C.N.U.
W zadaniu 35 jest napisane: „Wiemy, że a3,a5,a13 tworząc ciąg geometryczny. Możemy skorzystać z jednej z własności ciągów geometrycznych i zapisać, że w takim razie:
a5/a3=a13/a5”
O jaką własność tu dokładnie chodzi ?
a2/a1=q oraz a3/a2=q, więc a2/a1=a3/a2 :)
Do tego samego wniosku dojdziemy korzystając ze wzoru a2^2=a1*a3 :)
Dlaczego w 33 nie można pierwszego trójkąta obliczyć z Pitagorasa?
Ale co tam byś chciał policzyć Pitagorasem? Nie potrzebujemy długości boku AB, więc raczej Pitagoras się nie przyda ;)
Bardzo pomocne są Twoje rozwiązania, dziękuję :)
W zadaniu 30 powinno być 1/3 ale na plusie nie na –
Ojj raczej nie ;) Tam na pewno jest -1/3 :)
Mógłbym prosić o podpowiedź jak w zadaniu 32 obliczyć chociażby sinusa używając jedynki trygonometrycznej?
Przekształcając równanie z treści zadania wiemy, że sinus jest równy 7/5 minus cosinus. No i teraz trzeba byłoby do jedynki trygonometrycznej podstawić tę wartość w miejsce sinus kwadrat, więc mamy równanie (7/5-cosα)^2+cos^2α=1 ;) Jest to jak najbardziej do policzenia, ale nie jest to takie proste jak na pierwszy rzut oka się wydaje, bo jak sobie rozpiszemy to równanie (pamiętajmy o wzorach skróconego mnożenia!), to się okaże, że trzeba będzie jeszcze liczyć tutaj deltę ;)
w zadaniu 29 jest chyba zła odpowiedz odnośnie przedziałów
Na pewno jest dobra ;)
Odpowiedz jest dobra ;)
Nie byłoby szybciej gdyby w 35 zadaniu rozpisać wzór na sumę oraz wzór na zależność sąsiadów w ciągu geo. i wtedy zostaje nam prosty układ równań do zrobienia i wyznaczamy wzór ciągu. Albo mi się tylko wydaje, że jest szybciej, a tak naprawdę te dwa sposoby są tak samo szybkie?
W każdym razie jak byłem na maturze, to zadanie mi nie pykło…
Ojj nie wiem, czy byłby to szybszy sposób ;) Ten mój też jest generalnie szybki, tylko ja tutaj tak to rozpisuję dokładnie, tak aby każdy mógł zrozumieć co i jak liczymy :)
Czy można poznać rozwiązanie zadania 32 za pomocą jedynki trygonometrycznej? To podane rozwiązanie wydaje się znacznie trudniejsze.
Można, ale wbrew pozorom jest to dość trudna metoda w tym przypadku – tak jak nieco wyżej już napisałem, okaże się, że po drodze trzeba liczyć deltę… :) A i to nie będzie koniec kłopotów, bo z otrzymanego równania kwadratowego wyjdą nam dwa rozwiązania (sinα=3/5 lub sinα=4/5) i żadnego z nich nie odrzucimy :D Koniec końców do dobrego wyniku dojdziemy, ale jest sporo liczenia.
Ja chciałbym aby napisać, że bardzo dziękuję za szerzenie wiedzy i mi się to bardzo przydało. Dziękuje ślicznie : )
Dlaczego w zadaniu 33 bok |BD| został podstawiony pod h skoro nie jest to wysokość tego trójkąta
Bok BD jest jak najbardziej wysokością trójkąta ADB :) Zwróć uwagę, że jest to trójkąt prostokątny.
dziękuje za pomoc <3
czy zadanie 17 dało by się jakoś inaczej rozwiązać np stosunkiem na pole :0
Tak prawdę mówiąc, to właśnie tak to zadanie obliczyłem ;) Ogólnie droga na skróty jest tutaj niewskazana, bo zadanie jest tak naprawdę „bez liczb” (nie znamy konkretnych wartości) i bardzo łatwo tutaj o jakąś pomyłkę.
Dlaczego w zadaniu 30 na etapie 6x-1=9^2-4, liczby przeniesione na lewą stronę nie mają zmienionego znaku?
Ponieważ przenosiłem je na prawą stronę ;) Ale można i na lewą – wtedy faktycznie znaki będziesz mieć zmienione i otrzymasz -9x^2+6x+3=0. Nie mniej jednak delta oraz x1 i x2 wyjdą takie same :)
Dużo tych zadań z ciągami :((
śmiesznie bo w zad 30 mam inne współczynniki jakoś inaczej to policzyłam , ale delta i msc mam dobrze xdd
To jest jak najbardziej możliwe ;)
Czy zadanie z ostrosłupem jest zasadne? W zagadnieniach na ten rok wyrzucony został temat ostrosłupów, a tu się pojawił .. :(
Ostrosłupy na maturze 2021 jak najbardziej mogą być ;) Nie będzie jedynie rozbudowanych zadań z ostrosłupami, w których musimy np. obliczać długości boków korzystając z trygonometrii. Może się natomiast trafić jakieś proste zadanie z policzeniem objętości ostrosłupa ;)
czy w zadaniu 30 nie powinno być -9x*2 -6x -3 = 0 skoro przeniesione na lewą stronę?
Mamy równanie 6x-1=9x^2-4. Jak przeniesiemy wszystko na lewą stronę, to otrzymamy -9x^2+6x+3, więc trochę inaczej niż zapisałaś :) Ja natomiast przeniosłem wszystko na prawą stronę, stąd mam no tak naprawdę równanie 0=9x^2-6x-3, czyli właśnie 9x^2-6x-3=0 :) Jedna i druga metoda jest poprawna i choć tutaj są różne zapisy, to końcowe rozwiązanie wyjdzie takie samo.