Matura próbna – Matematyka – Marzec 2021 – Odpowiedzi
Poniżej znajdują się zadania i odpowiedzi z matury próbnej na poziomie podstawowym – marzec 2021. Wszystkie zadania posiadają pełne rozwiązania krok po kroku, co mam nadzieję pomoże Ci w nauce do matury. Ten arkusz maturalny możesz także zrobić online lub wydrukować w formie PDF – odpowiednie linki znajdują się na dole strony.
Ten arkusz możesz zrobić online lub pobrać w formie PDF:
Poprawną jest 3/5 :) Liczba -3/5 nie może być dobra, bo dla kątów ostrych sinus oraz cosinus przyjmują wartości dodatnie. Wkrótce dam szersze rozwiązanie :)
Już dodałem wyjaśnienie do zadania 34 :) Szczerze mówiąc, to zadanie jest bardzo trudne! Aż czekam na klucz odpowiedzi, bo jestem ciekaw jakie propozycje rozwiązań przedstawią Autorzy zadania :)
Staram się jak mogę ;) To zadanie jest okrutnie paskudne, zwłaszcza że jest to zadanie dowodowe (a więc nie można tutaj iść na żadne skróty). Jestem ciekaw jaka będzie „główna linia” w kluczu odpowiedzi :)
Aby rozwiać Twoje wątpliwości, to pokażę Ci to samo, ale na przykładowych liczbach ;)
W nawiązaniu do 3. kroku – załóżmy, że z jakichś obliczeń wiemy, że np. 4>3, a nam każą udowodnić, że 4>x. Jeżeli więc udowodnię, że 3≥x, to będę miał twardy dowód na to, że w takim razie 4>x :) I tak też właśnie uczyniłem w zadaniu, tylko oczywiście bez konkretnych liczb ;)
Nie zgadzam się z przykładem. Analogiczną do zadania zależnością jest udowodnienie, że x≥3, a to nie oznacza, że x jest mniejsze od 4. Jest jakiś inny sposób na to zadanie?
Ale ja nie próbuję udowadniać, że x≥3, bo tak jak mówisz – nie oznaczałoby to wtedy, że jest mniejszy od 4 ;) Ja udowadniam jedynie, że x≤3 i mam wtedy pewność, że dowód jest poprawny :)
Zgadzam się z przedmówcą, uważam, że zadanie to wymaga pomyślenia i jako egzaminator ciekawa jestem schematu oceniania. Rozwiązanie przedstawione tutaj bardzo przejrzyste i osobiście uważam je za przystępne dla uczniów :)
Dzięki! :) Stronka pełni walor edukacyjny (a więc młodzież wchodzi tu nie tylko po to, by sprawdzić wynik), więc staram się zawsze dobrać sposób rozwiązania w taki sposób, by rozwiązanie było właśnie jak najbardziej zrozumiałe i przejrzyste :)
agakoncza
Jak ocenia pan próbna maturę jeżeli chodzi o stopień trudności?
Bardzo dobre pytanie :) Jak wiecie, zawsze mówię szczerze, bez owijania w bawełnę. Moim zdaniem choć było kilka zadań nietypowych, to jednak sama matura była dość przyjemna do rozwiązywania. Nie było trudnych zadań z geometrii analitycznej, a i dało się odczuć brak trudnego otwartego zadania z bryłami (o czym akurat było wiadomo przed maturą, ze względu na zmiany w maturze 2021). Sama formuła z większą ilością zadań zamkniętych też działa na Waszą korzyść. Wiele osób ma zastrzeżenia do arkusza, ponieważ było sporo zadań z ciągów. To jest akurat prawda, aczkolwiek moim zdaniem to było na plus, ponieważ ciągi są jednym… Czytaj więcej »
Popieram w 100%. Pisałam dzisiaj ten arkusz i mam dokładnie takie same odczucia.
Marcin
Jedyne zadanie jakiego nie zrobiłem, to 34 (#human) haha, tak to reszta dobrze. Nie wiem, chyba z pół godziny nad nim myślałem i doszedłem tylko do b^2<4c, na rozszerzenie z czymś takim, a nie tu…..
Tak, to zadanie jest zdecydowanie przesadzone… To zadanie powinno być tak skomponowane, by do zakończenia dowodzenia wystarczyło zauważyć, iż c>0 oraz Δ>0.
Pewnie dużo zależy od tego jak dokładnie to wygląda i jaki będzie klucz odpowiedzi ;) Trudno mi stwierdzić co będzie tutaj oceniane i kiedy przyznane zostaną 2 punkty ;)
Matematyk
Zadanie 34:
Funkcja nie ma miejsc zerowych i współczynnik przy kwadracie zmiennej jest dodatni, zatem dla każdej rzeczywistej wartości x mamy f(x)>0. W szczególności f(-1)>0, co oznacza, że 1-b+c>0, czyli 1+c>b.
No i tu jest problem – to zadanie dowodowe i takie podstawianie sobie f(-1) jest wyjątkowo niefortunne, choć oczywiście wtedy wszystko pięknie wychodzi ;) Moim zdaniem takie rozwiązanie nie będzie gwarantowało pełnej punktacji…
Przyznaję, że ten sposób jest MEEEGA sztuczkowaty, ale jest formalnie poprawny, bo w zadaniu jest do udowodnienia implikacja tylko w jedną stronę: jeśli funkcja kwadratowa jest dana wzorem f(x)=x^2+bx+c i nie ma miejsc zerowych, to 1+c>b. Osobiście przyznam, że rozwiązując zadanie na ten sposób powyżej nie wpadłem – standardowo liczyłem tak jak Ty, a podstawienie x=-1 podpowiedziała mi znajoma osoba. Myślę, że rozwiązanie sposobem przedstawionym przez Ciebie będzie głównym sposobem uwzględnionym w schemacie rozwiązania i często wybieranym przez maturzystów, z różnym skutkiem. Na egzaminie za poprawne merytorycznie rozwiązanie przyznaje się zawsze pełną liczbę punktów, niezależnie od tego jak sztuczkowaty jest… Czytaj więcej »
Mimo wszystko cały czas nie jestem przekonany, czy sposób z f(-1) jest poprawny :) Podstawiając x=-1 udowadniasz, że dla tego argumentu rzeczywiście ten warunek zajdzie, ale co z resztą argumentów? Ogólnie rozumiem zamysł, ale sprawa jest mocno śliska. Jest też jeszcze inny aspekt tej całej sprawy – nawet gdyby ten sposób z f(-1) był poprawny, to daje on strasznie zły nawyk i niejako zachęca do tego, by inne zadania dowodowe rozwiązywać z takim „podstawianiem”. Przykładowo w zadaniu 31 też można byłoby strzelić długości odcinków a oraz b i udowodnić, że r jest równe ab przez a+b, no a wiemy, że… Czytaj więcej »
No i proszę – okazuje się, że to f(-1) jest główną linią proponowaną przez CKE! :D Powiem szczerze, że tego się nie spodziewałem, zwłaszcza że to f(-1) jest brane wręcz z sufitu ;)
Zad. 34 Jeśli nie chcemy zgadywać, że za x trzeba podstawić -1 (bo tak rzeczywiście nie należy dowodzić… nawet mimo tego, że CKE podaje takie „urwane” rozwiązanie) musimy właśnie udowodnić, że x= -1. A oto wyjaśnienie jak to zrobić: f(x) > 0 bo delta < 0 oraz a=1 1 + c – b > 0 porządkujemy lewą stronę, by „c” było na końcu, tak jak w nierówności kwadratowej: 1 – b + c > 0 x^2 + bx + c > 0 teraz doskonale widzimy, żeby nierówność była prawdziwa to: x^2 =1 oraz bx = – b Rozwiązujemy oba równania:… Czytaj więcej »
O! I takie rozwiązanie ma sens, bo faktycznie nie strzelamy z tym x=-1, tylko wychodzi nam to z obliczeń :) Tak czy inaczej dowód bardzo trudny do wykonania, zwłaszcza na poziomie podstawowym…
;-)
Dla maturzystów zdających poziom podstawowy przeprowadzenie takiego dowodu było nie lada wyzwaniem. Inne sposoby moim zdaniem są trudniejsze, ten wymaga jedynie zauważenie, że f (x) >0 oraz podobieństwa 1+ c > b do ogólnego wzoru f. kwadratowej ax^2 + bx +c > 0. Tyle i aż tyle. ;-)
To rozwiązanie zad. 34 jest mega poprawne! Mega merytoryczne, najlepsze jakie widziałem…
Ja zrobiłem to troszkę inaczej, na zasadzie tożsamości (coś jak Radek – szalone.liczby)
To co podało CKE w kluczu to jakieś nieporozumienie….
Ciekawe co CKE ma do powiedzenia, gdy uczeń napisze f(1) > 0,
więc 1 + c > -b
…
Andrzej
Czy dowód można przeprowadzić analizując trzy przypadki:
1. założenie, że teza jest następująca: 1 + c =b (co prowadzi do sprzeczności z faktem iż b^2 -4c<0
2. 1 + c (c +1)^2 – 4c = (c –1)^2 >= 0 – sprzeczność
3. 1 +c>0 co musi być prawdą w kontekście dwóch powyższych przypadków ?
Powiem szczerze, że nie wiem czy można wyjść od tezy 1+c=b ;) Sam jestem ciekaw na ile elastycznie do tego podejdą. To chyba taki pierwszy przypadek, kiedy zadanie dowodowe na maturze jest tak nieoczywiste ;)
Tomasz
kurde , wydawało mi się że lepiej mi poszło , oby tylko było 30 procent (wiem że to próbna)
Malwina
Zad. 34
Kurde, siedziałam nad tym zadaniem cały wieczór i MAM DOWÓD, wychodzący tylko z delty<0. Co sądzicie?
A więc:
delta=b^2-4c i delta<0, bo funkcja nie ma miejsc zerowych.
b^2-4c<0 /:4
1/4b^2-c<0
1/4b^2<c /+1
1/4b^2+1<c+1
c+1>1/4b^2+1 /-b
c+1-b>1/4b^2-b+1
c+1-b>(1/2b-1)^2
c+1>(1/2b-1)^2+b
Pozostała interpretacja. Mieliśmy udowodnić, że c+1>b. Skoro (1/2b-1)^2 będzie zawsze > lub =0 i ta nierówność jest prawdziwa, gdy delta=b, więc możemy zapisać, że c+1>(1/2b-1)^2+b>=b, a zatem c+1>b, co kończy dowód.
Ach jak sprytnie z tym dodaniem jedynki zrobiłaś, a potem jeszcze udało się zastosować wzór skróconego mnożenia! To takie podejście na pewno będzie warte 2 punkty :)
coś ucięło tą ostatnią część XD
(b-2)^2 < 4 * (c – b + 1)
a że kwadrat jest nieujemny to też c – b + 1 musi być dodatnie (żeby było silnie większe niż 0)
zamiast ostatniego zapisu : (b-2)^2>0=>4c-4b+4>0/:4 =>c-b+1>0=>c+1>b
Wiktoria
Co jeżeli w zadaniu 29 nie podzieliłam przez dwa i rozwiązałam wszystko na większych liczbach? Obliczyłam delte, miejsca zerowe, naszkicowałam wykres i zapisałam rozwiązanie x∈(−∞;−8)∪(6;+∞) ? Będą jakieś punkty czy to jest źle rozwiązane zadanie ?
Liczenie na większych liczbach nie jest problemem – wynik powinien wyjść taki sam :) Tutaj wynik wyszedł Ci błędny, więc pewnie źle deltę policzyłaś i z tego też względu zadanie jest źle rozwiązane.
Iza
Czy w zadaniu 35 można skorzystać z sumy 5 wyrazów ciągu. Mnie wyszło :2=a1+2r a to jest równe a3 (a1+2r=a3)
Wieczorem pokazałem uczniowi jeszcze inne przeprowadzenie dowodu: f(x) > 0 bo delta < 0 oraz a=1 1 + c – b > 0 x^2 + bx + c > 0 więc obie lewe strony porównujemy: 1 + c – b = x^2 + bx + c / – c 1- b = x^2 + bx x^2 + bx + b – 1 = 0 wiemy że a=1 oraz x = -b / 2a czyli b= -2x podstawiamy do równania: x^2 + bx + b – 1 = 0 x^2 + (-2x)x + (-2x) – 1 = 0 x^2 – 2x^2… Czytaj więcej »
1+c > b
Dowód nie wprost:
Założenie:
a=1
1) c>0 => 1+c > 0 ponieważ Delta 0
2) b^2 – 4ac b^2 < 4ac
Teza:
1 + c =< b
Dowód:
0 < 1 + c =< b
czyli (1 + c)^2 =< b^2
oraz z 2) b^2 < 4c
czyli
(1 + c)^2 =< b^2 < 4c pomijamy b^2
(1 + c)^2 < 4c
f(c) = c^2 +2c +1 – 4c <0
f(c) = c^2 – 2c +1 < 0
Delta = 4-4 =0 czyli istnieje takie c, że f(c) = 0 sprzeczność.
C.N.U.
Szymon
W zadaniu 35 jest napisane: „Wiemy, że a3,a5,a13 tworząc ciąg geometryczny. Możemy skorzystać z jednej z własności ciągów geometrycznych i zapisać, że w takim razie:
a5/a3=a13/a5”
Przekształcając równanie z treści zadania wiemy, że sinus jest równy 7/5 minus cosinus. No i teraz trzeba byłoby do jedynki trygonometrycznej podstawić tę wartość w miejsce sinus kwadrat, więc mamy równanie (7/5-cosα)^2+cos^2α=1 ;) Jest to jak najbardziej do policzenia, ale nie jest to takie proste jak na pierwszy rzut oka się wydaje, bo jak sobie rozpiszemy to równanie (pamiętajmy o wzorach skróconego mnożenia!), to się okaże, że trzeba będzie jeszcze liczyć tutaj deltę ;)
Piotr
w zadaniu 29 jest chyba zła odpowiedz odnośnie przedziałów
Nie byłoby szybciej gdyby w 35 zadaniu rozpisać wzór na sumę oraz wzór na zależność sąsiadów w ciągu geo. i wtedy zostaje nam prosty układ równań do zrobienia i wyznaczamy wzór ciągu. Albo mi się tylko wydaje, że jest szybciej, a tak naprawdę te dwa sposoby są tak samo szybkie?
W każdym razie jak byłem na maturze, to zadanie mi nie pykło…
Ojj nie wiem, czy byłby to szybszy sposób ;) Ten mój też jest generalnie szybki, tylko ja tutaj tak to rozpisuję dokładnie, tak aby każdy mógł zrozumieć co i jak liczymy :)
Julka
Czy można poznać rozwiązanie zadania 32 za pomocą jedynki trygonometrycznej? To podane rozwiązanie wydaje się znacznie trudniejsze.
Można, ale wbrew pozorom jest to dość trudna metoda w tym przypadku – tak jak nieco wyżej już napisałem, okaże się, że po drodze trzeba liczyć deltę… :) A i to nie będzie koniec kłopotów, bo z otrzymanego równania kwadratowego wyjdą nam dwa rozwiązania (sinα=3/5 lub sinα=4/5) i żadnego z nich nie odrzucimy :D Koniec końców do dobrego wyniku dojdziemy, ale jest sporo liczenia.
Szalony fan liczb
Ja chciałbym aby napisać, że bardzo dziękuję za szerzenie wiedzy i mi się to bardzo przydało. Dziękuje ślicznie : )
Angelika
Dlaczego w zadaniu 33 bok |BD| został podstawiony pod h skoro nie jest to wysokość tego trójkąta
Tak prawdę mówiąc, to właśnie tak to zadanie obliczyłem ;) Ogólnie droga na skróty jest tutaj niewskazana, bo zadanie jest tak naprawdę „bez liczb” (nie znamy konkretnych wartości) i bardzo łatwo tutaj o jakąś pomyłkę.
Natalia.90
Dlaczego w zadaniu 30 na etapie 6x-1=9^2-4, liczby przeniesione na lewą stronę nie mają zmienionego znaku?
Ponieważ przenosiłem je na prawą stronę ;) Ale można i na lewą – wtedy faktycznie znaki będziesz mieć zmienione i otrzymasz -9x^2+6x+3=0. Nie mniej jednak delta oraz x1 i x2 wyjdą takie same :)
Marta
Dużo tych zadań z ciągami :((
ewczixxx
śmiesznie bo w zad 30 mam inne współczynniki jakoś inaczej to policzyłam , ale delta i msc mam dobrze xdd
Ostrosłupy na maturze 2021 jak najbardziej mogą być ;) Nie będzie jedynie rozbudowanych zadań z ostrosłupami, w których musimy np. obliczać długości boków korzystając z trygonometrii. Może się natomiast trafić jakieś proste zadanie z policzeniem objętości ostrosłupa ;)
Gabi
czy w zadaniu 30 nie powinno być -9x*2 -6x -3 = 0 skoro przeniesione na lewą stronę?
Mamy równanie 6x-1=9x^2-4. Jak przeniesiemy wszystko na lewą stronę, to otrzymamy -9x^2+6x+3, więc trochę inaczej niż zapisałaś :) Ja natomiast przeniosłem wszystko na prawą stronę, stąd mam no tak naprawdę równanie 0=9x^2-6x-3, czyli właśnie 9x^2-6x-3=0 :) Jedna i druga metoda jest poprawna i choć tutaj są różne zapisy, to końcowe rozwiązanie wyjdzie takie samo.
[Promocja z okazji rozpoczęcia nowego roku szkolnego!] Moi drodzy, mam dla Was świetną wiadomość – udało mi się przygotować nowe wydanie mojego repetytorium maturalnego „Matbryk”, dzięki czemu jest to jedna z nielicznych książek, które są dopasowane do nowej podstawy programowej na 2025 rok! Chcąc nagrodzić tych, którzy uczą się ze mną od pierwszych dni nowego roku szkolnego, przygotowałem dla Was promocję (a starsze roczniki wiedzą, że promocje tutaj to rzadkość :D). Otóż możecie dziś kupić moją książkę z DARMOWĄ DOSTAWĄ! Jakby tego było mało, obowiązuje jeszcze promocja na pakiet z kursem maturalnym, który od lat cieszy się ogromnym powodzeniem – w ramach tej promocji możecie nabyć kurs o 50% taniej. Umówmy się, że promocja trwa tylko do końca tygodnia ;) Aby skorzystać z oferty wystarczy kliknąć w jeden z poniższych linków: Matbryk (repetytorium maturalne) za 59,99 zł lub Matbryk + kurs za 119,98 zł (zamiast 179,98 zł)
Dlaczego w 19 poprawną odpowiedzią jest -3/5, a nie 3/5?
Poprawną jest 3/5 :) Liczba -3/5 nie może być dobra, bo dla kątów ostrych sinus oraz cosinus przyjmują wartości dodatnie. Wkrótce dam szersze rozwiązanie :)
Jest napisane, że kąt jest ostry, a w kącie ostrym zarówno sinus, jak i cosinus są zawsze dodatnie
Jak wygląda odpowiedź na pytanie 34
Już dodałem wyjaśnienie do zadania 34 :) Szczerze mówiąc, to zadanie jest bardzo trudne! Aż czekam na klucz odpowiedzi, bo jestem ciekaw jakie propozycje rozwiązań przedstawią Autorzy zadania :)
Jak rozwiązać zadanie 34?
Zadanko jest już gotowe :) Zostawiłem je niemalże na sam koniec, bo jest bardzo rozbudowane ;)
świetnie i logicznie wytłumaczone zad 34 krok po kroku Jestem pod wrażeniem
Staram się jak mogę ;) To zadanie jest okrutnie paskudne, zwłaszcza że jest to zadanie dowodowe (a więc nie można tutaj iść na żadne skróty). Jestem ciekaw jaka będzie „główna linia” w kluczu odpowiedzi :)
Owszem b^2>4b-4, ale to wcale nie znaczy, że 4c jest większe od b^2. Gdyby zachodziła odwrotna nierówność miałoby to sens. 4c>4b-4>=b^2
Aby rozwiać Twoje wątpliwości, to pokażę Ci to samo, ale na przykładowych liczbach ;)
W nawiązaniu do 3. kroku – załóżmy, że z jakichś obliczeń wiemy, że np. 4>3, a nam każą udowodnić, że 4>x. Jeżeli więc udowodnię, że 3≥x, to będę miał twardy dowód na to, że w takim razie 4>x :) I tak też właśnie uczyniłem w zadaniu, tylko oczywiście bez konkretnych liczb ;)
Ok. Dziękuję. Jasne.
Ale w sumie bardzo dobrze, że się dopytałaś, bo być może i inni mieliby podobne wątpliwości, czy taki dowód jest wystarczający ;)
Nie zgadzam się z przykładem. Analogiczną do zadania zależnością jest udowodnienie, że x≥3, a to nie oznacza, że x jest mniejsze od 4. Jest jakiś inny sposób na to zadanie?
Ale ja nie próbuję udowadniać, że x≥3, bo tak jak mówisz – nie oznaczałoby to wtedy, że jest mniejszy od 4 ;) Ja udowadniam jedynie, że x≤3 i mam wtedy pewność, że dowód jest poprawny :)
Zgadzam się z przedmówcą, uważam, że zadanie to wymaga pomyślenia i jako egzaminator ciekawa jestem schematu oceniania. Rozwiązanie przedstawione tutaj bardzo przejrzyste i osobiście uważam je za przystępne dla uczniów :)
Dzięki! :) Stronka pełni walor edukacyjny (a więc młodzież wchodzi tu nie tylko po to, by sprawdzić wynik), więc staram się zawsze dobrać sposób rozwiązania w taki sposób, by rozwiązanie było właśnie jak najbardziej zrozumiałe i przejrzyste :)
Jak ocenia pan próbna maturę jeżeli chodzi o stopień trudności?
Bardzo dobre pytanie :) Jak wiecie, zawsze mówię szczerze, bez owijania w bawełnę. Moim zdaniem choć było kilka zadań nietypowych, to jednak sama matura była dość przyjemna do rozwiązywania. Nie było trudnych zadań z geometrii analitycznej, a i dało się odczuć brak trudnego otwartego zadania z bryłami (o czym akurat było wiadomo przed maturą, ze względu na zmiany w maturze 2021). Sama formuła z większą ilością zadań zamkniętych też działa na Waszą korzyść. Wiele osób ma zastrzeżenia do arkusza, ponieważ było sporo zadań z ciągów. To jest akurat prawda, aczkolwiek moim zdaniem to było na plus, ponieważ ciągi są jednym… Czytaj więcej »
Popieram w 100%. Pisałam dzisiaj ten arkusz i mam dokładnie takie same odczucia.
Jedyne zadanie jakiego nie zrobiłem, to 34 (#human) haha, tak to reszta dobrze. Nie wiem, chyba z pół godziny nad nim myślałem i doszedłem tylko do b^2<4c, na rozszerzenie z czymś takim, a nie tu…..
Tak, to zadanie jest zdecydowanie przesadzone… To zadanie powinno być tak skomponowane, by do zakończenia dowodzenia wystarczyło zauważyć, iż c>0 oraz Δ>0.
Zaprzecz tezie, wstaw 4c do delty I otrzymasz zaprzeczenie założeniu, że deltą mniejsza od zera. To dowód NIE WPROST. Jak na podstawę, to za trudne!
Nie powinno być w pierwszym zadaniu 8-4√3?
Nie nie, tu jest na pewno dobrze :)
czy można było rozwiązać zadanie 34 dzięki układowi dwóch nierówności: jedna wynikająca z delty mniejszej od 0 a druga z dowodu niewprost?
Pewnie dużo zależy od tego jak dokładnie to wygląda i jaki będzie klucz odpowiedzi ;) Trudno mi stwierdzić co będzie tutaj oceniane i kiedy przyznane zostaną 2 punkty ;)
Zadanie 34:
Funkcja nie ma miejsc zerowych i współczynnik przy kwadracie zmiennej jest dodatni, zatem dla każdej rzeczywistej wartości x mamy f(x)>0. W szczególności f(-1)>0, co oznacza, że 1-b+c>0, czyli 1+c>b.
No i tu jest problem – to zadanie dowodowe i takie podstawianie sobie f(-1) jest wyjątkowo niefortunne, choć oczywiście wtedy wszystko pięknie wychodzi ;) Moim zdaniem takie rozwiązanie nie będzie gwarantowało pełnej punktacji…
Przyznaję, że ten sposób jest MEEEGA sztuczkowaty, ale jest formalnie poprawny, bo w zadaniu jest do udowodnienia implikacja tylko w jedną stronę: jeśli funkcja kwadratowa jest dana wzorem f(x)=x^2+bx+c i nie ma miejsc zerowych, to 1+c>b. Osobiście przyznam, że rozwiązując zadanie na ten sposób powyżej nie wpadłem – standardowo liczyłem tak jak Ty, a podstawienie x=-1 podpowiedziała mi znajoma osoba. Myślę, że rozwiązanie sposobem przedstawionym przez Ciebie będzie głównym sposobem uwzględnionym w schemacie rozwiązania i często wybieranym przez maturzystów, z różnym skutkiem. Na egzaminie za poprawne merytorycznie rozwiązanie przyznaje się zawsze pełną liczbę punktów, niezależnie od tego jak sztuczkowaty jest… Czytaj więcej »
Mimo wszystko cały czas nie jestem przekonany, czy sposób z f(-1) jest poprawny :) Podstawiając x=-1 udowadniasz, że dla tego argumentu rzeczywiście ten warunek zajdzie, ale co z resztą argumentów? Ogólnie rozumiem zamysł, ale sprawa jest mocno śliska. Jest też jeszcze inny aspekt tej całej sprawy – nawet gdyby ten sposób z f(-1) był poprawny, to daje on strasznie zły nawyk i niejako zachęca do tego, by inne zadania dowodowe rozwiązywać z takim „podstawianiem”. Przykładowo w zadaniu 31 też można byłoby strzelić długości odcinków a oraz b i udowodnić, że r jest równe ab przez a+b, no a wiemy, że… Czytaj więcej »
No i proszę – okazuje się, że to f(-1) jest główną linią proponowaną przez CKE! :D Powiem szczerze, że tego się nie spodziewałem, zwłaszcza że to f(-1) jest brane wręcz z sufitu ;)
Zad. 34 Jeśli nie chcemy zgadywać, że za x trzeba podstawić -1 (bo tak rzeczywiście nie należy dowodzić… nawet mimo tego, że CKE podaje takie „urwane” rozwiązanie) musimy właśnie udowodnić, że x= -1. A oto wyjaśnienie jak to zrobić: f(x) > 0 bo delta < 0 oraz a=1 1 + c – b > 0 porządkujemy lewą stronę, by „c” było na końcu, tak jak w nierówności kwadratowej: 1 – b + c > 0 x^2 + bx + c > 0 teraz doskonale widzimy, żeby nierówność była prawdziwa to: x^2 =1 oraz bx = – b Rozwiązujemy oba równania:… Czytaj więcej »
O! I takie rozwiązanie ma sens, bo faktycznie nie strzelamy z tym x=-1, tylko wychodzi nam to z obliczeń :) Tak czy inaczej dowód bardzo trudny do wykonania, zwłaszcza na poziomie podstawowym…
;-)
Dla maturzystów zdających poziom podstawowy przeprowadzenie takiego dowodu było nie lada wyzwaniem. Inne sposoby moim zdaniem są trudniejsze, ten wymaga jedynie zauważenie, że f (x) >0 oraz podobieństwa 1+ c > b do ogólnego wzoru f. kwadratowej ax^2 + bx +c > 0. Tyle i aż tyle. ;-)
To rozwiązanie zad. 34 jest mega poprawne! Mega merytoryczne, najlepsze jakie widziałem…
Ja zrobiłem to troszkę inaczej, na zasadzie tożsamości (coś jak Radek – szalone.liczby)
To co podało CKE w kluczu to jakieś nieporozumienie….
Ciekawe co CKE ma do powiedzenia, gdy uczeń napisze f(1) > 0,
więc 1 + c > -b
…
Czy dowód można przeprowadzić analizując trzy przypadki:
1. założenie, że teza jest następująca: 1 + c =b (co prowadzi do sprzeczności z faktem iż b^2 -4c<0
2. 1 + c (c +1)^2 – 4c = (c –1)^2 >= 0 – sprzeczność
3. 1 +c>0 co musi być prawdą w kontekście dwóch powyższych przypadków ?
Powiem szczerze, że nie wiem czy można wyjść od tezy 1+c=b ;) Sam jestem ciekaw na ile elastycznie do tego podejdą. To chyba taki pierwszy przypadek, kiedy zadanie dowodowe na maturze jest tak nieoczywiste ;)
kurde , wydawało mi się że lepiej mi poszło , oby tylko było 30 procent (wiem że to próbna)
Zad. 34
Kurde, siedziałam nad tym zadaniem cały wieczór i MAM DOWÓD, wychodzący tylko z delty<0. Co sądzicie?
A więc:
delta=b^2-4c i delta<0, bo funkcja nie ma miejsc zerowych.
b^2-4c<0 /:4
1/4b^2-c<0
1/4b^2<c /+1
1/4b^2+1<c+1
c+1>1/4b^2+1 /-b
c+1-b>1/4b^2-b+1
c+1-b>(1/2b-1)^2
c+1>(1/2b-1)^2+b
Pozostała interpretacja. Mieliśmy udowodnić, że c+1>b. Skoro (1/2b-1)^2 będzie zawsze > lub =0 i ta nierówność jest prawdziwa, gdy delta=b, więc możemy zapisać, że c+1>(1/2b-1)^2+b>=b, a zatem c+1>b, co kończy dowód.
Ach jak sprytnie z tym dodaniem jedynki zrobiłaś, a potem jeszcze udało się zastosować wzór skróconego mnożenia! To takie podejście na pewno będzie warte 2 punkty :)
,f(x) >0 dla x€R ,więc współrzędna wierzchołka paraboli p>0, p=-b/2a=-b, czyli b>0 .Wobec powyzszego c>b,a tym bardziej c+1>b
w 34 zrobiłem trochę inaczej, ale też wyszedłem od delty:
b^2 – 4c < 0
b^2 < 4c | -4b + 4
b^2 -4b + 4 < 4c -4b +4
(b-2)^2 0 => c + 1 > b
Trochę końcówki za bardzo nie rozumiem (chyba jakiś znak zjadło) ;)
coś ucięło tą ostatnią część XD
(b-2)^2 < 4 * (c – b + 1)
a że kwadrat jest nieujemny to też c – b + 1 musi być dodatnie (żeby było silnie większe niż 0)
zamiast ostatniego zapisu : (b-2)^2>0=>4c-4b+4>0/:4 =>c-b+1>0=>c+1>b
Co jeżeli w zadaniu 29 nie podzieliłam przez dwa i rozwiązałam wszystko na większych liczbach? Obliczyłam delte, miejsca zerowe, naszkicowałam wykres i zapisałam rozwiązanie x∈(−∞;−8)∪(6;+∞) ? Będą jakieś punkty czy to jest źle rozwiązane zadanie ?
Liczenie na większych liczbach nie jest problemem – wynik powinien wyjść taki sam :) Tutaj wynik wyszedł Ci błędny, więc pewnie źle deltę policzyłaś i z tego też względu zadanie jest źle rozwiązane.
Czy w zadaniu 35 można skorzystać z sumy 5 wyrazów ciągu. Mnie wyszło :2=a1+2r a to jest równe a3 (a1+2r=a3)
Jak najbardziej można ;)
Wieczorem pokazałem uczniowi jeszcze inne przeprowadzenie dowodu: f(x) > 0 bo delta < 0 oraz a=1 1 + c – b > 0 x^2 + bx + c > 0 więc obie lewe strony porównujemy: 1 + c – b = x^2 + bx + c / – c 1- b = x^2 + bx x^2 + bx + b – 1 = 0 wiemy że a=1 oraz x = -b / 2a czyli b= -2x podstawiamy do równania: x^2 + bx + b – 1 = 0 x^2 + (-2x)x + (-2x) – 1 = 0 x^2 – 2x^2… Czytaj więcej »
Dlaczego porównujemy lewe strony? Jeśli 5>0 i 6>0 to nie znaczy, że 5=6
Hmm, dlatego, że współczynniki b i c odnoszą się do naszej f. kwadratowej, czyli są takie same oraz a =1
Zobacz:
1 – b + c > 0
1(x^2) – b(-x) + c > 0
+ bx mogę zapisać jako -b(-x)
Dlatego mamy prawo je porównać.
1+c > b
Dowód nie wprost:
Założenie:
a=1
1) c>0 => 1+c > 0 ponieważ Delta 0
2) b^2 – 4ac b^2 < 4ac
Teza:
1 + c =< b
Dowód:
0 < 1 + c =< b
czyli (1 + c)^2 =< b^2
oraz z 2) b^2 < 4c
czyli
(1 + c)^2 =< b^2 < 4c pomijamy b^2
(1 + c)^2 < 4c
f(c) = c^2 +2c +1 – 4c <0
f(c) = c^2 – 2c +1 < 0
Delta = 4-4 =0 czyli istnieje takie c, że f(c) = 0 sprzeczność.
C.N.U.
W zadaniu 35 jest napisane: „Wiemy, że a3,a5,a13 tworząc ciąg geometryczny. Możemy skorzystać z jednej z własności ciągów geometrycznych i zapisać, że w takim razie:
a5/a3=a13/a5”
O jaką własność tu dokładnie chodzi ?
a2/a1=q oraz a3/a2=q, więc a2/a1=a3/a2 :)
Do tego samego wniosku dojdziemy korzystając ze wzoru a2^2=a1*a3 :)
Dlaczego w 33 nie można pierwszego trójkąta obliczyć z Pitagorasa?
Ale co tam byś chciał policzyć Pitagorasem? Nie potrzebujemy długości boku AB, więc raczej Pitagoras się nie przyda ;)
Bardzo pomocne są Twoje rozwiązania, dziękuję :)
W zadaniu 30 powinno być 1/3 ale na plusie nie na –
Ojj raczej nie ;) Tam na pewno jest -1/3 :)
Mógłbym prosić o podpowiedź jak w zadaniu 32 obliczyć chociażby sinusa używając jedynki trygonometrycznej?
Przekształcając równanie z treści zadania wiemy, że sinus jest równy 7/5 minus cosinus. No i teraz trzeba byłoby do jedynki trygonometrycznej podstawić tę wartość w miejsce sinus kwadrat, więc mamy równanie (7/5-cosα)^2+cos^2α=1 ;) Jest to jak najbardziej do policzenia, ale nie jest to takie proste jak na pierwszy rzut oka się wydaje, bo jak sobie rozpiszemy to równanie (pamiętajmy o wzorach skróconego mnożenia!), to się okaże, że trzeba będzie jeszcze liczyć tutaj deltę ;)
w zadaniu 29 jest chyba zła odpowiedz odnośnie przedziałów
Na pewno jest dobra ;)
Odpowiedz jest dobra ;)
Nie byłoby szybciej gdyby w 35 zadaniu rozpisać wzór na sumę oraz wzór na zależność sąsiadów w ciągu geo. i wtedy zostaje nam prosty układ równań do zrobienia i wyznaczamy wzór ciągu. Albo mi się tylko wydaje, że jest szybciej, a tak naprawdę te dwa sposoby są tak samo szybkie?
W każdym razie jak byłem na maturze, to zadanie mi nie pykło…
Ojj nie wiem, czy byłby to szybszy sposób ;) Ten mój też jest generalnie szybki, tylko ja tutaj tak to rozpisuję dokładnie, tak aby każdy mógł zrozumieć co i jak liczymy :)
Czy można poznać rozwiązanie zadania 32 za pomocą jedynki trygonometrycznej? To podane rozwiązanie wydaje się znacznie trudniejsze.
Można, ale wbrew pozorom jest to dość trudna metoda w tym przypadku – tak jak nieco wyżej już napisałem, okaże się, że po drodze trzeba liczyć deltę… :) A i to nie będzie koniec kłopotów, bo z otrzymanego równania kwadratowego wyjdą nam dwa rozwiązania (sinα=3/5 lub sinα=4/5) i żadnego z nich nie odrzucimy :D Koniec końców do dobrego wyniku dojdziemy, ale jest sporo liczenia.
Ja chciałbym aby napisać, że bardzo dziękuję za szerzenie wiedzy i mi się to bardzo przydało. Dziękuje ślicznie : )
Dlaczego w zadaniu 33 bok |BD| został podstawiony pod h skoro nie jest to wysokość tego trójkąta
Bok BD jest jak najbardziej wysokością trójkąta ADB :) Zwróć uwagę, że jest to trójkąt prostokątny.
dziękuje za pomoc <3
czy zadanie 17 dało by się jakoś inaczej rozwiązać np stosunkiem na pole :0
Tak prawdę mówiąc, to właśnie tak to zadanie obliczyłem ;) Ogólnie droga na skróty jest tutaj niewskazana, bo zadanie jest tak naprawdę „bez liczb” (nie znamy konkretnych wartości) i bardzo łatwo tutaj o jakąś pomyłkę.
Dlaczego w zadaniu 30 na etapie 6x-1=9^2-4, liczby przeniesione na lewą stronę nie mają zmienionego znaku?
Ponieważ przenosiłem je na prawą stronę ;) Ale można i na lewą – wtedy faktycznie znaki będziesz mieć zmienione i otrzymasz -9x^2+6x+3=0. Nie mniej jednak delta oraz x1 i x2 wyjdą takie same :)
Dużo tych zadań z ciągami :((
śmiesznie bo w zad 30 mam inne współczynniki jakoś inaczej to policzyłam , ale delta i msc mam dobrze xdd
To jest jak najbardziej możliwe ;)
Czy zadanie z ostrosłupem jest zasadne? W zagadnieniach na ten rok wyrzucony został temat ostrosłupów, a tu się pojawił .. :(
Ostrosłupy na maturze 2021 jak najbardziej mogą być ;) Nie będzie jedynie rozbudowanych zadań z ostrosłupami, w których musimy np. obliczać długości boków korzystając z trygonometrii. Może się natomiast trafić jakieś proste zadanie z policzeniem objętości ostrosłupa ;)
czy w zadaniu 30 nie powinno być -9x*2 -6x -3 = 0 skoro przeniesione na lewą stronę?
Mamy równanie 6x-1=9x^2-4. Jak przeniesiemy wszystko na lewą stronę, to otrzymamy -9x^2+6x+3, więc trochę inaczej niż zapisałaś :) Ja natomiast przeniosłem wszystko na prawą stronę, stąd mam no tak naprawdę równanie 0=9x^2-6x-3, czyli właśnie 9x^2-6x-3=0 :) Jedna i druga metoda jest poprawna i choć tutaj są różne zapisy, to końcowe rozwiązanie wyjdzie takie samo.