Matura próbna z matematyki (poziom podstawowy) - Operon 2021
Zadanie 10. (1pkt) Prostą równoległą do prostej \(k: 3x+2y-5=0\), przechodzącą przez punkt \(P=(2,-5)\), jest prosta:
A. \(l: y=-\frac{3}{2}x-2\)
B. \(l: y=\frac{3}{2}x-2\)
C. \(l: y=-\frac{3}{2}x+2\)
D. \(l: y=\frac{3}{2}x+2\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie równania prostej w postaci kierunkowej.
Prosta \(k\) zapisana jest w postaci ogólnej, a my potrzebujemy postaci kierunkowej \(y=ax+b\) (bo tylko wtedy będziemy mogli przyrównać współczynniki kierunkowe). Musimy więc przekształcić równanie \(3x+2y-5=0\) w taki sposób, aby po lewej stronie był sam \(y\), a po prawej cała reszta zapisu. Zatem:
$$3x+2y-5=0 \\
2y=-3x+5 \\
y=-\frac{3}{2}x+\frac{5}{2}$$
Krok 2. Ustalenie równania prostej równoległej.
Aby dwie proste były względem siebie równoległe, muszą mieć jednakowy współczynnik kierunkowy. Nasza pierwsza prosta ma współczynnik kierunkowy \(a=-\frac{3}{2}\), więc prosta równoległa będzie się wyrażać równaniem \(y=-\frac{3}{2}x+b\).
Do pełnego wzoru brakuje nam jeszcze obliczenia współczynnika \(b\). W tym celu do równania \(y=-\frac{3}{2}x+b\) musimy podstawić współrzędne punktu \(P\), czyli \(x=2\) oraz \(y=-5\):
$$y=-\frac{3}{2}x+b \\
-5=-\frac{3}{2}\cdot2+b \\
-5=-3+b \\
b=-2$$
To oznacza, że prosta równoległa wyraża się równaniem \(y=-\frac{3}{2}x-2\).
Zadanie 15. (1pkt) Zbiorem wartości funkcji, której wykres przedstawiono na rysunku, jest zbiór:
A. \((-6,3)\)
B. \((-6,6\rangle\)
C. \(\langle-6,3)\)
D. \(\langle-6,3\rangle\)
Wyjaśnienie:
Zbiór wartości odczytujemy z osi \(OY\). Widzimy wyraźnie, że funkcja przyjmuje wartości od \(-6\), aż do \(3\). Ustalmy jeszcze tylko nawiasy. Tutaj największą pułapką jest niezamalowana kropka przy wartości \(-6\). Owszem, dla argumentu \(x=-2\) mamy niezamalowaną kropkę, ale ta funkcja jak najbardziej przyjmuje wartość chociażby dla \(x=-1\) czy też \(x=0\). Przy wartości równej \(3\) tego problemu już nie ma, tutaj nawias będzie otwarty. Z tego względu zbiorem wartości będzie przedział \(\langle-6, 3)\).
Zadanie 17. (1pkt) Zaznaczone na rysunku kąty \(\alpha, \beta, \gamma\) mają miary:
A. \(\alpha=60°, \beta=30°, \gamma=30°\)
B. \(\alpha=50°, \beta=40°, \gamma=40°\)
C. \(\alpha=70°, \beta=20°, \gamma=20°\)
D. \(\alpha=30°, \beta=60°, \gamma=60°\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Powinniśmy zauważyć, że jeden z boków trójkąta opiera się na średnicy okręgu, a to pozwala nam stwierdzić, że cały duży trójkąt (nazwijmy go \(ABC\)) jest prostokątny.
Krok 2. Obliczenie miary kąta \(\alpha\).
Zwróćmy uwagę, że trójkąt \(AOB\) z zaznaczonym kątem \(\alpha\) jest równoboczny, czyli każdy kąt tego trójkąta ma miarę \(60°\). Skąd to wiemy? Widzimy wyraźnie, że każdy bok tego trójkąta ma jednakową długość promienia i właśnie ta obserwacja pozwala nam błyskawicznie wyznaczyć, że \(\alpha=60°\). Teoretycznie moglibyśmy już zakończyć rozwiązywanie tego zadania (bo pasuje już tylko jedna odpowiedź), ale spróbujmy jeszcze samodzielnie obliczyć pozostałe miary kątów.
Krok 3. Obliczenie miar kątów \(\beta\) oraz \(\gamma\).
Skoro kąt \(ACB\) ma miarę \(90°\), a kąt \(ACO\) ma miarę \(60°\), to kąt \(\gamma\) będzie mieć miarę:
$$\gamma=90°-60°=30°$$
Trójkąt \(OBC\) jest równoramienny (ramiona \(OB\) oraz \(OC\) mają długość równą promieniowi okręgu), a skoro tak, to kąty przy boku \(BC\) muszą mieć jednakową miarę. W związku z tym możemy stwierdzić, że \(\beta=30°\).
Zadanie 19. (1pkt) W trójkącie \(KLM\) punkt \(A\) leży na boku \(KM\), a punkt \(B\) leży na boku \(LM\). Odcinek \(AB\) jest równoległy do boku \(KL\) oraz \(|KL|=9\), \(|KA|=3\), \(|AB|=4\) (zobacz rysunek). Odcinek \(AM\) ma długość:
A. \(3,6\)
B. \(2,4\)
C. \(3\)
D. \(1,8\)
Wyjaśnienie:
Powinniśmy dostrzec, że trójkąty \(ABM\) oraz \(KLM\) są względem siebie podobne (wynika to z cechy kąt-kąt-kąt). Skoro tak, to stosunek odcinka \(AM\) względem \(AB\) musi być taki sam jak stosunek odcinka \(KM\) względem \(KL\). Jeżeli oznaczymy odcinek \(AM\) jako \(x\), to otrzymamy:
$$\frac{x}{4}=\frac{x+3}{9}$$
Mnożąc teraz na krzyż, wyjdzie nam, że:
$$9x=4\cdot(x+3) \\
9x=4x+12 \\
5x=12 \\
x=2,4$$
Zadanie 23. (1pkt) Objętość prostopadłościanu, którego każda następna krawędź jest dwa razy dłuższa od poprzedniej, wynosi \(216\). Pole powierzchni tego prostopadłościanu jest równe:
A. \(126\)
B. \(252\)
C. \(522\)
D. \(110\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do treści zadania.
Jeżeli pierwszą krawędź oznaczymy sobie jako \(a\), to druga zgodnie z treścią zadania będzie dwa razy większa, czyli \(b=2a\), a kolejna będzie jeszcze dwa razy większa, czyli \(c=4a\).
Krok 2. Obliczenie długości krawędzi prostopadłościanu.
Objętość naszej bryły jest równa \(216\), zatem korzystając ze wzoru na objętość możemy zapisać, że:
$$V=a\cdot b\cdot c \\
216=a\cdot2a\cdot4a \\
216=8a^3 \\
a^3=27 \\
a=3$$
Skoro \(a=3\), to zgodnie z wcześniejszymi oznaczeniami \(b=2\cdot3=6\) oraz \(c=4\cdot3=12\).
Krok 3. Obliczenie pola powierzchni prostopadłościanu.
Korzystając ze wzoru na pole powierzchni prostopadłościanu możemy zapisać, że:
$$P_{c}=2ab+2ac+2bc \\
P_{c}=2\cdot3\cdot6+2\cdot3\cdot12+2\cdot6\cdot12 \\
P_{c}=36+72+144 \\
P_{c}=252$$
Zadanie 24. (1pkt) Przekątna graniastosłupa prawidłowego czworokątnego o długości \(d\) jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem a takim, że \(sin\alpha=\frac{\sqrt{2}}{2}\). Objętość tego graniastosłupa wyraża się wzorem:
A. \(\frac{\sqrt{2}}{2}d^3\)
B. \(\frac{\sqrt{2}}{4}d^3\)
C. \(\frac{\sqrt{2}}{8}d^3\)
D. \(\frac{\sqrt{2}}{10}d^3\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie miary kąta \(\alpha\).
Z tabelki trygonometrycznej musimy odczytać jaką miarę przyjmuje kąt dla sinusa równego \(\frac{\sqrt{2}}{2}\). Spoglądając do tak zwanej małej tabelki widzimy, że będzie to miara \(45°\).
Krok 2. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Nasz graniastosłup jest prawidłowy czworokątny, czyli w podstawie będzie miał on kwadrat. Sytuacja z treści zadania będzie więc wyglądać następująco:
Zwróć uwagę, że powstał nam trójkąt równoramienny, w którym wysokość \(H\) będzie miała taką samą długość jak przekątna podstawy \(b\). Z własności kwadratów wiemy, że \(b=a\sqrt{2}\), zatem \(H=a\sqrt{2}\). Dodatkowo przekątna graniastosłupa \(d\) będzie \(\sqrt{2}\) razy większa od przekątnej podstawy \(b\), czyli \(d=a\sqrt{2}\cdot\sqrt{2}=2a\).
Krok 3. Zapisanie objętości graniastosłupa.
Wzór na objętość graniastosłupa to w tym przypadku:
$$V=a^2\cdot H \\
V=a^2\cdot a\sqrt{2} \\
V=a^3\cdot\sqrt{2}$$
Chcąc dopasować się do odpowiedzi, musimy jeszcze nasz wynik przekształcić. Wiedząc, że \(d=2a\), czyli że \(a=\frac{1}{2}\), otrzymamy:
$$V=\left(\frac{1}{2}d\right)^3\cdot\sqrt{2} \\
V=\frac{1}{8}d^3\cdot\sqrt{2}=\frac{\sqrt{2}}{8}d^3$$
Zadanie 26. (1pkt) Mediana zestawu danych: \(1, 1, 2, 2, x, 4, 6, 7, 9, 11\) wynosi \(3,5\). Zatem średnia arytmetyczna tego zestawu jest równa:
A. \(4,6\)
B. \(6,5\)
C. \(7,25\)
D. \(8,75\)
Wyjaśnienie:
Nasz zestaw składa się z \(10\) liczb. Mediana jest w takim razie średnią arytmetyczną dwóch środkowych wyrazów, czyli piątego i szóstego. Na pierwszy rzut oka widać, że zestaw liczb jest uporządkowany od najmniejszego do największego, aczkolwiek musimy być ostrożni, bo nie wiemy przecież jaka jest wartość \(x\) (równie dobrze \(x\) może być najmniejszą lub największą liczbą w tym zestawie). Nie mniej jednak widzimy, że gdyby \(x\) przybierał wartość np. równą \(12\), to mediana
Mamy uporządkowany (od najmniejszej do największej) zestaw \(10\) liczb. Piątym wyrazem jest \(x\), szóstym jest \(4\), a mediana ma być równa \(3,5\), zatem:
$$\frac{x+4}{2}=3,5 \\
x+4=7 \\
x=3$$
To oznacza, że średnia arytmetyczna tego zestawu jest równa:
$$śr=\frac{1+1+2+2+3+4+6+7+9+11}{10} \\
śr=\frac{46}{10} \\
śr=4,6$$
Zadanie 27. (1pkt) Wyniki dwukrotnego rzutu sześcienną kostką do gry zapisujemy jako liczby dwucyfrowe. Prawdopodobieństwo otrzymania liczby podzielnej przez \(4\) wynosi:
A. \(\frac{1}{3}\)
B. \(\frac{1}{4}\)
C. \(\frac{3}{4}\)
D. \(\frac{2}{3}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych.
Na każdej kostce może wypaść jeden z sześciu wyników. Rzucamy niezależnie dwoma kostkami, zatem liczba wszystkich kombinacji będzie równa \(|Ω|=6\cdot6=36\).
Krok 2. Ustalenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Każdą parę wyników zapisujemy jako liczbę dwucyfrową, czyli przykładowo rzut \((1;4)\) oznacza liczbę \(14\). Musimy teraz ustalić, ile otrzymamy wyników podzielnych przez \(4\). Nie ma tutaj prostej metody na wyliczenie tych zdarzeń sprzyjających, musimy je po prostu wypisać. Nie będzie to trudne i najlepiej jest to robić dziesiątkami:
$$12, 16 \\
24 \\
32, 36 \\
44 \\
52, 56 \\
64$$
To oznacza, że \(9\) przypadków spełnia warunki zadania, stąd też możemy napisać, że \(|A|=9\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
Prawdopodobieństwo obliczymy korzystając ze wzoru:
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{9}{36}=\frac{1}{4}$$
Zadanie 28. (1pkt) Rzucamy dwa razy monetą i dwa razy sześcienną kostką do gry. Wyniki zapisujemy w kolejności rzutów: moneta, moneta, kostka, kostka. Prawdopodobieństwo otrzymania dokładnie dwóch orłów i tych samych liczb oczek wynosi:
A. \(\frac{1}{24}\)
B. \(\frac{1}{72}\)
C. \(\frac{1}{6}\)
D. \(\frac{1}{12}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych.
Na każdej kostce może wypaść jeden z sześciu wyników, a na każdej monecie jeden z dwóch wyników. Zgodnie z regułą mnożenia, liczba wszystkich kombinacji będzie więc równa \(|Ω|=6\cdot6\cdot2\cdot2=144\).
Krok 2. Ustalenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Chcemy otrzymać jednakowe wyniki na kostkach i dwa orły, zatem interesującymi nas kombinacjami będą
$$(O,O,1,1); (O,O,2,2); (O,O,3,3) \\
(O,O,4,4); (O,O,5,5); (O,O,6,6)$$
Warunki zadania spełnia \(6\) przypadków, stąd też możemy napisać, że \(|A|=6\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
Prawdopodobieństwo obliczymy korzystając ze wzoru:
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{6}{144}=\frac{1}{24}$$
Zadanie 29. (2pkt) Rozwiąż nierówność \((x-1)^2\le\frac{3}{2}\).
Odpowiedź
\(x\in\langle\frac{2-\sqrt{6}}{2};\frac{2+\sqrt{6}}{2}\rangle\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie nierówności w postaci ogólnej.
Rozwiązywanie zadania musimy zacząć od przekształcenia zapisu nierówności. Po pierwsze, musimy przenieść \(\frac{3}{2}\) na lewą stronę (tak aby po prawej stronie zostało \(0\)). Po drugie, musimy wykonać potęgowanie zgodnie ze wzorem skróconego mnożenia \((a-b)^2=a^2-2ab+b^2\). Całość będzie wyglądać następująco:
$$(x-1)^2\le\frac{3}{2} \\
(x-1)^2-\frac{3}{2}\le0 \\
x^2-2x+1-\frac{3}{2}\le0 \\
x^2-2x-\frac{1}{2}\le0 \quad\bigg/\cdot2 \\
2x^2-4x-1\le0$$
Mnożenie obydwu stron przez \(2\) nie jest konieczne (na koniec uzyskamy te same wyniki), ale dzięki temu nie będziemy mieć już ułamków w dalszej części obliczeń.
Krok 2. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Teraz możemy przystąpić do obliczenia miejsc zerowych.
Współczynniki: \(a=2,\;b=-4,\;c=-1\)
$$Δ=b^2-4ac=(-4)^2-4\cdot2\cdot(-1)=16-(-8)=24 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{24}=\sqrt{4\cdot6}=2\sqrt{6}$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-4)-2\sqrt{6}}{2\cdot2}=\frac{4-2\sqrt{6}}{4}=\frac{2-\sqrt{6}}{2} \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-4)+2\sqrt{6}}{2\cdot2}=\frac{4+2\sqrt{6}}{4}=\frac{2+\sqrt{6}}{2}$$
Krok 3. Szkicowanie wykresu paraboli.
Otrzymane miejsca zerowe zaznaczamy na osi liczbowej i przystępujemy do rysowania paraboli. Parabola będzie mieć ramiona skierowane do góry, bo współczynnik \(a\) jest dodatni, zatem:
Krok 4. Odczytanie rozwiązania.
Interesują nas miejsca w których funkcja przyjmuje wartości mniejsze lub równe zera. Patrzymy się zatem co znajduje się pod osią lub na osi i widzimy, że rozwiązaniem tej nierówności będzie w takim razie przedział \(x\in\langle\frac{2-\sqrt{6}}{2};\frac{2+\sqrt{6}}{2}\rangle\)
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyznaczysz miejsca zerowe, a w dalszej części zadania popełnisz błędy (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy błędnie wyznaczysz miejsca zerowe (np. w wyniku błędu rachunkowego przy liczeniu delty), ale dalszy tok rozwiązywania będzie poprawny.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 30. (2pkt) Uzasadnij, że dla każdej dodatniej liczby naturalnej \(n\) liczba \(4^{n+1}-3^{n+2}+4^{n}-3^{n}\) jest podzielna przez \(5\).
Odpowiedź
Wykazano wyłączając odpowiednie liczby przed nawias.
Wyjaśnienie:
Aby udowodnić, że ta liczba jest podzielna przez \(5\), musimy cały zapis do postaci w której będziemy mieć \(5\) pomnożone przez jakąś liczbę całkowitą. W tym celu trzeba przekształcić zapis wyłączając wspólne czynniki przed nawias np. w taki oto sposób:
$$4^{n+1}-3^{n+2}+4^{n}-3^{n}= \\
=4^{n}\cdot(4^1+1)-3^{n}\cdot(3^2+1)= \\
=4^{n}\cdot5-3^{n}\cdot10= \\
=5\cdot(4^{n}-3^{n}\cdot2)$$
Wiedząc, że \(n\) jest liczbą naturalną możemy być pewni, że zapis \(4^{n}-3^{n}\cdot2\) jest liczbą całkowitą. To oznacza, że podana liczba dzieli się przez \(5\), a wynikiem tego dzielenia będzie to, co znalazło się w nawiasie, czyli \(4^{n}-3^{n}\cdot2\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wyłączysz odpowiednio czynniki przed nawias.
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 31. (2pkt) Suma sześciu początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego wynosi \(72\), a szósty wyraz tego ciągu jest równy \(22\). Oblicz pierwszy wyraz tego ciągu.
Wyjaśnienie:
W tym zadaniu musimy skorzystać wzoru na sumę \(n\)-początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego \(S_{n}=\frac{a_{1}+a_{n}}{2}\cdot n\). Podstawiając do tego wzoru \(n=6\), otrzymamy:
$$S_{6}=\frac{a_{1}+a_{6}}{2}\cdot6 \\
72=\frac{a_{1}+22}{2}\cdot6 \\
12=\frac{a_{1}+22}{2} \\
24=a_{1}+22 \\
a_{1}=2$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz równanie wynikające ze wzoru na sumę sześciu pierwszych wyrazów ciągu arytmetycznego.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 32. (2pkt) Oblicz miary kątów równoległoboku o bokach długości \(5\) i \(12\) oraz o polu równym \(30\).
Odpowiedź
\(30°, 30°, 150°, 150°\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie wartości \(sin\alpha\).
W tym zadaniu pomoże nam wzór na pole równoległoboku z sinusem, czyli:
$$P=a\cdot b\cdot sin\alpha$$
Podstawiając do niego dane z treści zadania, otrzymamy:
$$30=5\cdot12\cdot sin\alpha \\
30=60\cdot sin\alpha \\
sin\alpha=\frac{1}{2}$$
Krok 2. Wyznaczenie miar kątów równoległoboku.
Z tablic trygonometrycznych (możemy skorzystać nawet z tak zwanej małej tabelki) odczytujemy, że sinus przyjmuje wartość \(\frac{1}{2}\) dla kąta o mierze \(30°\).
Suma kątów przy jednym ramieniu równoległoboku jest zawsze równa \(180°\). Skoro więc ostry kąt tej figury ma miarę \(30°\), to rozwarty kąt będzie mieć miarę:
$$180°-30°=150°$$
To oznacza, że nasz równoległobok ma kąty o mierze \(30°, 30°, 150°, 150°\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zastosujesz wzór na pole powierzchni równoległoboku z sinusem (patrz: Krok 1.).
LUB
• Gdy obliczysz wartość sinusa kąta ostrego (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 33. (2pkt) Przekątna \(AC\) rombu \(ABCD\) o wierzchołkach \(A(-7,2)\), \(B(5,-3)\) ma długość \(24\). Oblicz długość przekątnej \(BD\) tego rombu.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości boku \(AB\).
Znamy współrzędne wierzchołków punktów \(A\) oraz \(B\), zatem korzystając ze wzoru na długość odcinka możemy zapisać, że:
$$|AB|=\sqrt{(x_{B}-x_{A})^2+(y_{B}-y_{A})^2} \\
|AB|=\sqrt{(5-(-7))^2+(-3-2)^2} \\
|AB|=\sqrt{12^2+(-5)^2} \\
|AB|=\sqrt{144+25} \\
|AB|=\sqrt{169} \\
|AB|=13$$
Krok 2. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Przekątne rombu przecinają się w połowie swojej długości i w dodatku pod kątem prostym. Będziemy więc zatem taką oto sytuację:
Krok 3. Obliczenie długości przekątnej \(BD\).
Na rysunku pomocniczym powstał nam trójkąt prostokątny, zatem z pomocą przyjdzie nam Twierdzenie Pitagorasa:
$$|AS|^2+|BS|^2=|AB|^2 \\
12^2+|BS|^2=13^2 \\
144+|BS|^2=169 \\
|BS|^2=25 \\
|BS|=5 \quad\lor\quad |BS|=-5$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, zatem zostaje nam \(|BS|=5\), co oznacza, że poszukiwany odcinek \(BD\) ma długość dwa razy większą, czyli \(|BD|=2\cdot5=10\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz długość boku rombu (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 34. (3pkt) Krawędzie prostopadłościanu wychodzące z jednego wierzchołka mają długości będące kolejnymi liczbami nieparzystymi. Suma długości wszystkich krawędzi tego prostopadłościanu wynosi \(60\). Oblicz objętość i pole powierzchni tej bryły.
Odpowiedź
\(V=105\) oraz \(P_{c}=142\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości krawędzi prostopadłościanu.
Trzy kolejne liczby nieparzyste możemy zapisać jako:
I krawędź: \(2n+1\)
II krawędź: \(2n+3\)
III krawędź: \(2n+5\)
W prostopadłościanie każda z krawędzi występuje czterokrotnie, a skoro suma długości tych krawędzi jest równa \(60\), to:
$$4\cdot(2n+1+2n+3+2n+5)=60 \\
4\cdot(6n+9)=60 \\
24n+36=60 \\
24n=24 \\
n=1$$
Otrzymany wynik posłuży nam teraz do wyznaczenia konkretnych długości krawędzi prostopadłościanu. Podstawiając \(n=1\) do zapisanych wcześniej wyrażeń, otrzymamy:
To oznacza, że:
I krawędź: \(2\cdot1+1=2+1=3\)
II krawędź: \(2\cdot1+3=2+3=5\)
III krawędź: \(2\cdot1+5=2+5=7\)
Krok 2. Obliczenie objętości prostopadłościanu.
Znając długości krawędzi możemy bez problemu obliczyć objętość tej bryły:
$$V=abc \\
V=3\cdot5\cdot7 \\
V=105$$
Krok 3. Obliczenie pola powierzchni prostopadłościanu.
Musimy jeszcze obliczyć pole powierzchni całkowitej prostopadłościanu, zatem korzystając ze wzoru na to pole możemy zapisać, że:
$$P_{c}=2\cdot(ab+ac+bc) \\
P_{c}=2\cdot(3\cdot5+3\cdot7+5\cdot7) \\
P_{c}=2\cdot(15+21+35) \\
P_{c}=2\cdot71 \\
P_{c}=142$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz długości krawędzi prostopadłościanu w postaci wyrażeń z jedną niewiadomą (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy obliczysz długości krawędzi prostopadłościanu.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 35. (4pkt) Funkcja kwadratowa \(f(x)=ax^2+bx+c\) ma dwa miejsca zerowe \(x_{1}=-2\frac{1}{2}\) i \(x_{2}=1\). Wykres funkcji \(f\) przechodzi przez punkt \(A(-3,8)\). Wyznacz najmniejszą wartość funkcji \(f\).
Odpowiedź
\(q=-12\frac{1}{4}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie wzoru funkcji w postaci iloczynowej.
Znamy dwa miejsca zerowe, więc możemy przystąpić do zapisania funkcji w postaci iloczynowej. Dla przypomnienia, postać iloczynowa wygląda następująco:
$$y=a(x-x_{1})(x-x_{2})$$
Podstawiając teraz podane miejsca zerowe otrzymamy:
$$y=a\left(x+2\frac{1}{2}\right)(x-1) \\
8=a\cdot\left(-3+2\frac{1}{2}\right)(-3-1) \\
8=a\cdot\left(-\frac{1}{2}\right)\cdot(-4) \\
8=2a \\
a=4$$
To oznacza, że nasza funkcja wyraża się wzorem:
$$y=4\left(x+2\frac{1}{2}\right)(x-1)$$
Krok 2. Zapisanie wzoru funkcji w postaci ogólnej.
Chcemy teraz zapisać wzór funkcji w postaci ogólnej (umożliwi nam to potem poznanie najmniejszej wartości funkcji). W tym celu musimy wymnożyć przez siebie nawiasy i uporządkować zapis:
$$y=4\left(x+2\frac{1}{2}\right)(x-1) \\
y=(4x+10)(x-1) \\
y=4x^2-4x+10x-10 \\
y=4x^2+6x-10$$
Krok 3. Wyznaczenie najmniejszej wartości funkcji \(f\).
Wykres naszej funkcji jest parabolą, która ma ramiona skierowane do góry (bo współczynnik \(a=4\)). Skoro tak, to swoją najmniejszą wartość ta funkcja będzie przyjmować w wierzchołku:
Nas interesuje poznanie najmniejszej wartości, czyli szukamy wartości współrzędnej \(q\). Korzystając zatem ze wzoru na tą współrzędną możemy zapisać, że:
$$q=-\frac{\Delta}{4a} \\
q=-\frac{(b^2-4ac)}{4a} \\
q=-\frac{(6^2-4\cdot4\cdot(-10))}{4\cdot4} \\
q=-\frac{(36+160)}{16} \\
q=-\frac{196}{16} \\
q=-12\frac{1}{4}$$
Tak na marginesie, można też byłoby obliczyć wartość współrzędnej \(p\) (ją się wylicza nieco szybciej), a następnie można byłoby sprawdzić jaką wartość przyjmuje funkcja dla tego argumentu. Współrzędną \(p\) obliczylibyśmy w następujący sposób:
$$p=\frac{-b}{2a} \\
p=\frac{-6}{2\cdot4} \\
p=\frac{-6}{8} \\
p=-\frac{3}{4}$$
I teraz podstawiając wartość \(x=-\frac{3}{4}\) do wzoru \(y=4x^2+6x-10\), otrzymalibyśmy:
$$q=4\cdot\left(-\frac{3}{4}\right)^2+6\cdot\left(-\frac{3}{4}\right)-10 \\
q=4\cdot\frac{9}{16}+6\cdot\left(-\frac{3}{4}\right)-10 \\
q=\frac{9}{4}+\left(-\frac{18}{4}\right)-10 \\
q=-\frac{9}{4}-10 \\
q=-12\frac{1}{4}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz wzór funkcji w postaci iloczynowej bez współczynnika \(a\) (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy wyznaczysz wartości współczynnika \(a\) (patrz: Krok 1.).
3 pkt
• Gdy zapiszesz wzór funkcji w postaci ogólnej (patrz: Krok 2.).
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Dzieki-super wyjasnienia
Dobry Wieczór, Mam 2 pytania odnośnie zadania 32 oraz 34. Zadanie 32. Czy odpowiedź: ,,Miary kątów wynoszą 150° ; 30°” może/powinna zostać uznana za 2 pkt? Wiem, że nie wypisałem miar wszystkich 4 kątów, mimo że się powtarzają, lecz w poleceniu długości boków są przedstawione również jako 5 i 12 więc widzę pewną zależność. Piszę o tym, ponieważ otrzymałem za cytowaną wyżej odpowiedź 1 punkt :( Zadanie 34. Czy można oznaczyć kolejne krawędzie jako n, n+2, n+4? Wynik wyszedł taki sam lecz zastanawiam się czy taka odpowiedź byłaby maksymalnie punktowana. Jeżeli nie jakie zastosować założenie co do n? Bo w… Czytaj więcej »
Jeśli chodzi o zadanie 32 – prawdę mówiąc, ja bym dał 2 punkty. Wiadomo, że nie jest to perfekcyjna odpowiedź, ale ktoś mógł przecież zinterpretować to pytanie w ten sposób, by podać miary kątów występujących w tym równoległoboku, a występują tam tylko kąty o tych dwóch miarach.
Co do zadania 34 – n, n+2 oraz n+4 mogą nie być kolejnymi liczbami nieparzystymi. Ot przykładowo jak n=8, to masz prostopadłościan 8, 10, 12, co nie spełnia warunków zadania.
Dlaczego w 28 zadaniu nie korzysta się z metody drzewka? W sensie że wyrzucając orła mamy (1/2) i żeby wyrzucić kolejnego znowu (1/2) i razem to 1/4 a potem żeby wyrzucić na kostce jedynke to prawdopodobieństwo jest (1/6) i kolejnej jedynki też 1/6 co daje 1/36 a tych zdarzeń jest 6 więc 6/36 czyli w sumie 1/6
I potem dodając 1/4 i 1/6 mamy 10/24?
Można skorzystać z drzewka, ale na końcu masz mnożenie (a nie dodawanie) 1/4*1/6 i otrzymasz wtedy ten sam wynik 1/24. Nie mniej jednak moim zdaniem metoda drzewka jest tutaj znacznie trudniejsza i bardzo łatwo tutaj o błąd ;)
jak ja nie zdam matury chyba tylko modlitwa pozostała…
Skąd wiadomo w zadaniu 17 ze długość AC jest równa promieniu?
Ponieważ na rysunku utworzył nam się trójkąt równoboczny (wszystkie kąty maja miarę 60 stopni), stąd też skoro odcinek OC ma długość r, to i AC będzie równe r :)
w zadaniu 6 dlaczego odpowiedź to 4, a nie 3√2 skoro rodzaj znaku większości wskazuje ze 3✓2 nalezy normalnie do rownania tzn na osi kółko będzie zamalowane
Bo ma to być liczba całkowita! A 3✓2 nie jest całkowitą ;) To jest swoją drogą piękna pułapka w tym zadaniu ;)
dlaczego w zadaniu 34 liczby nieparzyste muszą być zapisane jako 2n+1 itp a nie np. n+1, n+3. Przecież możemy zakładać że n jest liczba nieparzysta, a na dobra sprawę jesli podstawimy coś innego niz 2n to wynik wyjdzie inny.
Sprawa jest dość prosta. Standardowo n to liczba naturalna, więc jak dasz zapis n+1 to nie możesz być pewny, że n+1 jest nieparzyste, bo gdy np. n=5 to n+1 daje liczbę parzystą. Tego problemu nie ma, gdy mamy zapis 2n+1, bo tutaj zawsze otrzymasz liczbę nieparzystą. Ale… poszedłeś o krok dalej i przyjąłeś, że n to będzie tylko liczba nieparzysta. W sumie sprytnie, tylko problemy robią się nieco dalej, bo otrzymasz równanie 4*(n+1+n+3+n+5)=60, a rozwiązaniem tego równania jest n=2, czyli… liczba parzysta, która jest sprzeczna z Twoim założeniem, że n jest nieparzyste :D