Zagadnienia, które omawiam w tej części kursu:
- Wzory na pola figur geometrycznych z wykorzystaniem funkcji sinus
- Wykorzystywanie funkcji trygonometrycznych w praktyce
- Twierdzenie cosinusów
Do tej lekcji przygotowałem dwa osobne filmiki, tak aby jak najlepiej dopasować się do matury 2024 :)
· Pierwszy film jest dla uczniów zdających nową maturę (Formuła 2023/24), czyli dla zdecydowanej większości z Was.
· Drugi film jest dla uczniów zdających starą maturę (Formuła 2015) i są to przede wszystkim osoby, które poprawiają maturę.
· Pierwszy film jest dla uczniów zdających nową maturę (Formuła 2023/24), czyli dla zdecydowanej większości z Was.
· Drugi film jest dla uczniów zdających starą maturę (Formuła 2015) i są to przede wszystkim osoby, które poprawiają maturę.
Kurs maturalny dostępny jest jedynie dla osób zalogowanych.
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Zbiór zadań do tej części kursu:
Trygonometria w planimetrii – zadania maturalne
Bardzo ciekawy materiał, mogłeś również pokazać zależności w trójkącie (30,60,90) co prawda nie ma tego w tablicach ale jest to bardzo szybki i prosty sposób na obliczenie długości boków ; )
O! Dobry pomysł :) Faktycznie można byłoby o tym wspomnieć. Dla Twojego rocznika już tej zmiany zrobić niestety nie zdążę, ale w niedalekiej przyszłości zrobię tutaj małą aktualizację filmiku.
Póki co mogę zachęcić do lektury tego materiału: https://szaloneliczby.pl/trojkaty-o-katach-90-45-45-oraz-90-30-60/
Dziękuję za podpowiedź i trzymam kciuki na maturze!
ale świetnie tłumaczysz, aż szkoda że znalazłam te materiały tydzień przed matura :D
Trzeba optymistycznie na to spojrzeć – ważne, że tydzień przed, a nie tydzień po! :D Powodzenia na maturze!
Dlaczego w zadaniu 7 aby obliczyć pole trójkąta musieliśmy mieć kąt 60stopni?
Jeżeli chcemy skorzystać ze wzoru P=1/2absinα to musimy mieć miarę kąta między ramionami. Znamy długość odcinka AB, znamy BD, więc do obliczeń powinniśmy wziąć kąt między nimi, czyli właśnie kąt 60 stopni.
Oczywiście moglibyśmy obliczyć pole tego trójkąta z tradycyjnego wzoru P=1/2ah, ale wtedy musielibyśmy sobie dodatkowo obliczyć długość BD. Tak więc tak jak wspomniałem w filmiku – nieco szybciej będzie zastosować ten wzór, którego się wcześniej uczyliśmy, czyli właśnie P=1/2absinα.
Przeszedłem już prawie cały kurs a startowałem 1 kwietnia zupełnie zielony (LO zaoczne gdzie trzeba tylko być) Zobaczymy jak mi pójdzie,(:P) Ale ogólnie już widzę że odwaliłeś naprawdę kawał dobrej roboty… na pewno będę polecał stronkę dalej.
Wielkie dzięki za miłe słowa i za chęć polecania strony kolejnym osobom :) Tylko w ten sposób jestem w stanie rozwijać Szalone Liczby i docierać do nowych uczniów. Trzymam kciuki za jak najlepszy wynik na maturze, nie tylko z matematyki :)
witam, czy jeśli pisze maturę (po liceum) pierwszy raz po latach w formule 2015 to obowiązuje mnie filmik dla techników czy liceów?
W takim razie obowiązuje Cię filmik z formuły 2015, czyli paradoksalnie ten dla technikum ;)
W zadaniu 8, wyliczając cos50 st zastosowałam wzor redukcyjny ktory sprowadził mnie do sin 30 co koncowo dało wynik c = 7, czy tak też można było wyliczyc?
Ale cos50 nie jest równe sin30 (co zresztą możesz sprawdzić w tablicach, zwłaszcza że sin30 to równa liczba 1/2), więc popełniłaś gdzieś błąd rachunkowy. Poza tym (a może nawet przede wszystkim) nie trzeba tu stosować wzorów redukcyjnych, bo cos50 odczytamy wprost z tablic ;)
W zadaniu 3, aby obliczyć h użyłam pitagorasa i wyszło mi 6, dlaczego nie można tu obliczyć poprawnie h tym sposobem, skoro wiemy, gdzie jest kąt 90*?
Ale chwila moment! Liczyłaś Pitagorasem ten zielony trójkąt? Jeśli tak, to błąd polega na tym, że jego podstawa nie ma długości a=10, bo ta zielona podstawa nie pokrywa się w pełni z podstawą tego początkowego trójkąta ;)