Zagadnienia, które omawiam w tej części kursu:
- Metoda podstawiania
- Metoda przeciwnych współczynników
- Układ równań oznaczony, sprzeczny oraz nieoznaczony
- Geometryczna interpretacja układu równań
Kurs maturalny dostępny jest jedynie dla osób zalogowanych.
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Zbiór zadań do tej części kursu:
Układ równań – zadania maturalne
Jeżeli w 5 przykładzie chciałbym zrobić to metodą przeciwnych współczynników oraz to dodać od siebie to wychodzi mi 0=0 źle robię czy tak nie mogę zrobić?
Jak najbardziej możesz tak zrobić :) U Ciebie też wyszło, że lewa i prawa strona równania są sobie równe, zatem jest to dowód, że układ jest nieoznaczony :)
A jak w przykładzie 6 pomnożymy dół x3 czy będzie prawidłowo ?
Jak najbardziej! :)
Tylko ze wtedy ,,m” będzie =3
Nie wyjdzie m=3 :)
Wtedy będziemy mieć układ:
3x+y=-6
3x+3my=-2
I porównujemy to, co znajduje się przed „y”. W pierwszym równaniu przed y jest 1, a w drugim 3m, czyli 3m=1, zatem m=1/3.
Bardzo dziękuje
Dlaczego w przykładzie 3, b jest równe -5?
Mamy równanie 10=15+b, więc odejmując obustronnie 15 otrzymamy właśnie b=-5 ;)
Dziękuję, w końcu to zrozumiałam :D Świetnie tłumaczysz :)
Czyli gdy mamy metodę przeciwnych współczynników dodajemy wyrazy, a gdy nie korzystamy z tej metody to po prostu wszystko od siebie odejmujemy ?
Możesz i dodać, i odejmować – pełna dowolność :) Jednak chodzi o to, aby takim dodawaniem lub odejmowaniem osiągnąć jakiś cel, a tym konkretnym celem jest pozbycie się jednej niewiadomej (w standardowej sytuacji chcemy w ten sposób doprowadzić do równania z jedną niewiadomą). W szkole uczyliśmy się głównie dodawania tych wyrazów (właśnie w metodzie przeciwnych współczynników), ale jeśli widzimy, że te współczynniki nie są przeciwne, a są takie same, to łatwiej jest wykonać odejmowanie ;)
czemu przykładu 1 i 7 nie da się zrobić mnożąc przez -1 bo wychodzi inny wynik ja coś robię nie tak czy o co chodzi?
Da się to obliczyć mnożąc przez -1, tak więc popełniasz po drodze pewnie jakiś błąd rachunkowy ;) Jeśli przez -1 mnożysz to drugie równanie to wyjdzie tam 2x-y=3, no i wtedy dodając równania stronami otrzymamy 5x=10, czyli x=2 ;)
dlaczego przy dzieleniu na 3 z y robi się 1/3y?
No tak jak 1 dzielone przez 3 daje wynik 1/3 tak y dzielony na 3 to jest 1/3 y ;)
Czy rysowanie wykresów nie zostało przypadkiem usunięte z wymogów na tegoroczna maturę?
Zadania z wykresami jak najbardziej mogą być na maturze ;) Ogólnie raczej nie spodziewałbym się zadania typu „narysuj wykres”, ale zadania bazujące na wykresie to wręcz klasyk maturalny ;) No a jedną z częściej pojawiających się spraw jest właśnie przecinanie się dwóch prostych (zwłaszcza, że ta umiejętność przydaje się np. w rozbudowanych zadaniach z geometrii analitycznej).