Wzory skróconego mnożenia - zadania
Zadanie 15. (2pkt) Wykaż, że jeżeli \(a\gt0\) i \(b\gt0\) oraz \(\sqrt{a^2+b}=\sqrt{a+b^2}\), to \(a=b\) lub \(a+b=1\).
Odpowiedź
Udowodniono przekształcając równanie i korzystając ze wzorów skróconego mnożenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Uproszczenie równania i pozbycie się pierwiastka.
Aby udowodnić powyższą tezę przekształćmy nasze równanie, zaczynając od pozbycia się z niego pierwiastka:
$$\sqrt{a^2+b}=\sqrt{a+b^2} \\
a^2+b=a+b^2 \\
a^2-b^2-a+b=0$$
Krok 2. Wykorzystanie wzorów skróconego mnożenia i zapisanie równania w postaci iloczynowej.
Ze wzorów skróconego mnożenia wiemy, że \(a^2-b^2=(a+b)(a-b)\), zatem:
$$(a+b)(a-b)-a+b=0$$
Teraz spróbujmy wziąć w nawias ostatnie dwa wyrazy po lewej stronie, uważając na to że musimy zmienić znak, bo przed nawiasem będzie stał minus:
$$(a+b)(a-b)-(a-b)=0 \\
(a+b)(a-b)-1(a-b)=0$$
Już jesteśmy bardzo blisko rozwiązania tego zadania. Musimy teraz zamienić to równanie na postać iloczynową, wyłączając przed nawias \((a-b)\), zatem:
$$(a-b)(a+b-1)=0$$
Krok 3. Rozwiązanie równania.
Mając postać iloczynową wiemy, że aby to równanie było równe zero, to:
$$a-b=0 \quad\lor\quad a+b-1=0 \\
a=b \quad\lor\quad a+b=1$$
Otrzymaliśmy wyniki dokładnie takie jak w treści zadania, co kończy nasz dowód.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy podstawisz konkretne wartości liczbowe w miejsce niewiadomych \(a\) oraz \(b\).
1 pkt
• Gdy pozbędziesz się pierwiastka z równania (patrz: Krok 1.) i dostrzeżesz możliwość użycia wzorów skróconego mnożenia (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 16. (2pkt) Uzasadnij, że jeśli \((a^2+b^2)(c^2+d^2)=(ac+bd)^2\), to \(ad=bc\).
Odpowiedź
Udowodniono korzystając ze wzorów skróconego mnożenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wymnożenie poszczególnych wyrazów.
Wymnażamy po kolei poszczególne wyrazy po lewej stronie, a po prawej stosujemy wzór skróconego mnożenia.
$$(a^2+b^2)(c^2+d^2)=(ac+bd)^2 \\
a^2\cdot c^2+a^2\cdot d^2+b^2\cdot c^2+b^2\cdot d^2=(ac)^2+2\cdot ac\cdot bd+(bd)^2 \\
a^2\cdot c^2+a^2\cdot d^2+b^2\cdot c^2+b^2\cdot d^2=a^2\cdot c^2+2abcd+b^2\cdot d^2$$
Krok 2. Redukcja wyrazów podobnych i uproszczenie zapisu.
Skracamy obie strony równania przez \(a^2\cdot c^2\) oraz przez \(b^2\cdot d^2\).
$$\require{cancel}
\cancel{a^2\cdot c^2}+a^2\cdot d^2+b^2\cdot c^2+\cancel{b^2\cdot d^2}=\cancel{a^2\cdot c^2}+2abcd+\cancel{b^2\cdot d^2} \\
a^2\cdot d^2+b^2\cdot c^2=2abcd$$
Teraz przenosimy wszystkie wartości na lewą stronę:
$$a^2\cdot d^2+b^2\cdot c^2-2abcd=0$$
Zapis ten możemy uprościć do postaci:
$$(ad)^2+(bc)^2-2abcd=0$$
Krok 3. Zapisanie powstałego równania z wykorzystaniem wzorów skróconego mnożenia.
Musimy dostrzec, że powstały zapis możemy przekształcić korzystając ze wzorów skróconego mnożenia. Widać to zwłaszcza wtedy, kiedy powyższe równanie pokażemy w formie \((ad)^2-2\cdot ad\cdot bc+(bc)^2=0\). Zatem:
$$(ad)^2-2\cdot ad\cdot bc+(bc)^2=0 \\
(ad-bc)^2=0$$
Krok 4. Obliczenie wartości powstałego równania.
Pierwiastkując obie strony równania otrzymamy:
$$(ad-bc)^2=0 \quad\bigg/\sqrt{} \\
ad-bc=0 \\
ad=bc$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy podstawisz konkretne wartości liczbowe w miejsce niewiadomych \(a\), \(b\), \(c\) oraz \(d\).
1 pkt
• Gdy poprawnie wymnożysz poszczególne wyrazy, zredukujesz i uprościsz zapisz (patrz: Krok 1. oraz 2.), ale nie doprowadzisz zadania do końca (np. nie dostrzegajac, że można otrzymaną równość zapisać w formie wzorów skróconego mnożenia).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie zakończone odpowiednim wnioskiem (patrz: Krok 3.)
Zadanie 17. (2pkt) Wykaż, że dla każdej liczby rzeczywistej \(a\) i każdej liczby rzeczywistej \(b\) prawdziwa jest nierówność \(\left(\frac{a+b}{2}\right)^2\le\frac{a^2+b^2}{2}\).
Odpowiedź
Udowodniono przekształcając podane równanie.
Wyjaśnienie:
Przekształćmy to równanie w następujący sposób:
$$\left(\frac{a+b}{2}\right)^2\le\frac{a^2+b^2}{2} \\
\frac{a^2+2ab+b^2}{4}\le\frac{a^2+b^2}{2} \quad\bigg/\cdot4 \\
a^2+2ab+b^2\le2a^2+2b^2 \\
0\le a^2-2ab+b^2 \\
0\le (a-b)^2$$
Z racji tego, że kwadrat dowolnej liczby jest zawsze większy lub równy zero, to dowód możemy uznać za zakończony.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy przekształcisz nierówność do postaci typu \(a^2+2ab+b^2\le2a^2+2b^2\) lub \(2a^2+2b^2\ge4ab\) lub \(a^2+b^2-2ab\ge0\).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 19. (2pkt) Uzasadnij, że jeżeli \(a+b=1\) i \(a^2+b^2=7\), to \(a^4+b^4=31\).
Odpowiedź
Udowodniliśmy twierdzenie wykorzystując do tego wzory skróconego mnożenia.
Wyjaśnienie:
Zadanie wymaga od nas sprawnego posługiwania się wzorami skróconego mnożenia, a kluczem do sukcesu jest tak naprawdę to, aby wpaść na pomysł jak powiązać ze sobą wszystkie informacje z treści zadania.
Krok 1. Rozpisanie wartości \(a^4+b^4\) przy użyciu wzorów skróconego mnożenia.
Zgodnie ze wzorem na kwadrat sumy możemy zapisać, że:
$$(a^2+b^2)^2=(a^2)^2+2a^2b^2+(b^2)^2=a^4+b^4+2a^2b^2$$
Aby lepiej zrozumieć co za chwilę zrobimy, możemy tą powyższą rozpiskę przedstawić jako równanie:
$$(a^2+b^2)^2=a^4+b^4+2a^2b^2$$
Odejmując teraz obustronnie \(2a^2b^2\) otrzymamy informację, że:
$$a^4+b^4=(a^2+b^2)^2-2a^2b^2$$
Wartość \(a^2+b^2\) jest równa \(7\), a więc:
$$a^4+b^4=7^2-2a^2b^2 \\
a^4+b^4=49-2a^2b^2$$
Gdyby teraz udało nam się udowodnić, że \(2a^2b^2\) jest równe \(18\), to otrzymalibyśmy działanie \(49-18\), czyli \(31\), co zakończyłoby dowód.
Krok 2. Podniesienie do kwadratu wyrażenia \(a+b\) i obliczenie wartości \(2a^2b^2\).
$$(a+b)^2=a^2+2ab+b^2$$
Z treści zadania wiemy, że \(a+b=1\) oraz że \(a^2+b^2=7\), co po podstawieniu do tego wzoru da nam:
$$1^2=7+2ab \\
2ab=-6$$
Jesteśmy już bardzo blisko końcowego rozwiązania, bo skoro \(2ab=-6\), to podnosząc obie strony do potęgi drugiej otrzymamy:
$$4a^2b^2=36 \quad\bigg/:2 \\
2a^2b^2=18$$
Krok 3. Zakończenie dowodu.
Znamy wartość \(2a^2b^2\), więc podstawiając ją do wzoru z pierwszego kroku otrzymamy:
$$a^4+b^4=49-2a^2b^2 \\
a^4+b^4=49-18=31$$
Ostatecznie udowodniliśmy, że wartość \(a^4+b^4\) jest faktycznie równa \(31\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy podstawisz konkretne wartości liczbowe w miejsce niewiadomych \(a\) oraz \(b\).
1 pkt
• Gdy osiągniesz znaczny postęp w rozwiązaniu zadania np. obliczysz że \(2ab=-6\) (lub \(ab=-3\)), albo że \(2a^2b^2=18\) (lub \(a^2b^2=9\)) (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy zbudujesz układ równań i z niego wyliczysz że jedna z liczb jest równa \(\frac{1-\sqrt{13}}{2}\) albo \(\frac{1+\sqrt{13}}{2}\).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 20. (2pkt) Uzasadnij, że suma kwadratów trzech kolejnych liczb całkowitych przy dzieleniu przez \(3\) daje resztę \(2\).
Odpowiedź
Uzasadniono wyprowadzając odpowiednie czynniki przed nawias.
Wyjaśnienie:
\(n\) - pierwsza liczba
\(n+1\) - druga liczba
\(n+2\) - trzecia liczba
Każdą z liczb podniesiemy teraz do kwadratu (zgodnie z treścią zadania) i spróbujemy całość doprowadzić do takiej sytuacji, by wyłączyć trójkę lub jej wielokrotność przed nawias, zatem:
$$n^2+(n+1)^2+(n+2)^2= \\
=n^2+n^2+2n+1+n^2+4n+4= \\
=3n^2+6n+5= \\
=3(n^2+2n+1)+2$$
Doprowadzenie równania do takiej postaci kończy nasze dowodzenie, bowiem dwójka stojąca na samym końcu jest właśnie resztą z dzielenia.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy udowodnisz to zadanie podstawiając trzy konkretne liczby całkowite.
1 pkt
• Gdy przekształcisz to wyrażenie do postaci \(3n^2+6n+5\) i tym samym nie wyciągniesz odpowiedniego czynnika przed nawias.
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 21. (2pkt) Udowodnij, że dla dowolnych liczb rzeczywistych \(x,y,z\) takich, że \(x+y+z=0\), prawdziwa jest nierówność \(xy+yz+zx\le0\).
Możesz skorzystać z tożsamości \((x+y+z)^2=x^2+y^2+z^2+2xy+2xz+2yz\).
Odpowiedź
Udowodniono przekształcając wskazaną tożsamość.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Przekształcenie tożsamości \((x+y+z)^2=x^2+y^2+z^2+2xy+2xz+2yz\).
W zadaniu skorzystamy z tożsamości podanej w treści zadania. Spróbujemy ją przekształcić w taki sposób, by po lewej stronie otrzymać wartość \(xy+yz+zx\). Zatem:
$$(x+y+z)^2=x^2+y^2+z^2+2xy+2xz+2yz \\
(x+y+z)^2-x^2-y^2-z^2=2xy+2xz+2yz \\
xy+xz+yz=\frac{(x+y+z)^2-x^2-y^2-z^2}{2}$$
Krok 2. Interpretacja otrzymanego równania.
Z treści zadania wiemy, że \(x+y+z=0\), stąd też wartość \((x+y+z)^2\) otrzymana w liczniku jest równa \(0\). Zostaje nam więc tak naprawdę:
$$xy+xz+yz=\frac{-x^2-y^2-z^2}{2}$$
Jakakolwiek liczba podniesiona do kwadratu jest liczbą nieujemną. Skoro więc przed \(x^2\), \(y^2\) oraz \(z^2\) stoją znaki minusa, to na pewno w liczniku mamy wartość niedodatnią, a to z kolei jest dowodem na to, że \(xy+yz+zx\le0\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie przekształcisz podane równanie, korzystając z tożsamości podanej w treści zadania (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy przekształcisz równanie w taki sposób, że otrzymasz równanie z dwiema niewiadomymi.
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Mam pytanie, dlaczego w zadaniu drugim √3 już we zworze nie jest z minusem? zanim zrobi się z tego wzór skróconego mnożenia jest (2–√3)
Hmmm, rozumiem o co pytasz, to jest częsty dylemat kiedy poznajemy wzory skróconego mnożenia :) Kiedy mamy (2–√3)^2, to a=2 oraz b=√3 i tak też później podstawiamy do wzoru a^2-2ab+b^2 :)
Czy w zadaniu 20 można w zadaniu można wziąć zamiast n, n + 1 i n + 2—- n, n-1 i n+1? Wtedy w wyniku wyszło 3n^2 + 2.
Jak najbardziej można ;)
Dlaczego w zdaniu 19. 2ab=-6 podniesiono obustronnie do kwadratu skoro nie wiadomo jaki znak ma lewa strona?
Ale nie musimy wiedzieć jaki znak ma ta lewa strona, bo to jest równanie ;) Prawdopodobnie mylisz to z nierównościami – to właśnie w nierównościach taki znak mógłby mieć znaczenie ;)
Czy znajomość wzorów skróconego mnożenia jest niezbędna? Mam na mysli to, że czasami łatwo jest się w nich zagubić tak jak mówiłeś w filmiku. Czy nie wystarczy wiedzieć, iż przykładowo taki kwadrat sumy jak (a+b), można policzyć na piechotkę (tak mówi moja nauczycielka:) czyli (a+b)×(a+b) i każdą liczbę z pierwszego nawiasu pomnożyć przez liczby z drugiego nawiasu a potem je uporządkować. Z góry dziękuję za odpowiedź :).
Wiesz, w sumie jeśli chodzi o samą maturę, to faktycznie jeżeli już gdzieś się taki przykład pojawi, to nic się nie stanie jak zrobimy to sobie „na piechotkę” :) Są jednak dwa problemy: 1. Ktoś, kto nie kojarzy tematu wzorów skróconego mnożenia, bardzo często błędnie zapisze że np. (x+3)^2 to jest x^2+9. To jest w zasadzie jeden z częściej pojawiających się błędów na sprawdzianach czy właśnie na maturze. Musimy więc mieć świadomość, że wynik takiego potęgowania jest inny, a czy zrobimy to sobie „na piechotkę”, czy też ze wzoru, to już nie ma większego znaczenia. 2. Czasami w zadaniach dowodowych… Czytaj więcej »
Zadanie 15. Nie umie dojść do rozwiązania jak pozbyliśmy się na samym początku pierwiastka. Pomnożenie obu stron przez jego własny pierwiastek jest dozwolone? czyli lewą stronę mnożymy przez pierwiastek a^2+b, a prawą przez pierwiastek a+b^2? Bo jeśli chcielibyśmy się pozbyć pierwiastka po prostu go wykreślając to przecież np. podstawiając na logikę podstawiając pod litery liczby to nam nie wyjdą takie same cyfry pierwiastkując je. Drugie pytanie do tego zadania. Wiem że to prawidłowe, wiem że tak się robiło ale akurat to była jedyna z nielicznych rzecz z algebry która u mnie kulała. Krok 2 na samym końcu. Jak wyciągnąć te… Czytaj więcej »
Pierwiastka pozbyliśmy się, wykonując obustronne potęgowanie :)
Co do drugiego pytania – wyobraźmy sobie, że (a-b) to jest „jabłko”. Mamy więc działanie (a+b)*(a-b)-1*(a-b), czyli a+b razy „jabłko” odjąć 1 razy „jabłko”. W tej sytuacji możemy zapisać, że to będzie równe a+b-1 razy nasze „jabłko” i stąd właśnie ten zapis :)
W zadaniu 9 pogubiłam się..nie mam pojęcia jak w nawiasie znalazły się czwórki..
Wyłączyłem trójkę przed nawias :) Spójrz:
3a^2-12ab+12b^2 możemy rozpisać jako 3*a^2-3*(-4ab)+3*4b^2. Stąd też właśnie całość jest równa 3*(a^2-4ab+4b^2)
Czy jeśli w zadaniu 17 otrzymałem wynik 1≤2 to jest to poprawna odpowiedź?
Wszystko zależy od tego jak doszło się do danego wyniku. Jeżeli podstawiłeś jakieś przypadkowe liczby, to zadanie nie będzie uznane ;)
czy w zadaniu 18 minus nie powinien zniknąć, skoro y jest do kwadratu?
Do kwadratu podnosimy 4, a nie -4, dlatego tam minus nie zniknął :)
W zad.3 skąd z czego wynika 4 x 3?
(2√3)^2 to jest 2^2 razy √3^2, czyli 4 razy 3 :)
w zadaniu 4 nie wiedziałam od czego zacząć i pomyślałam ciekawe co będzie jak podzielę 200 na 8. i wyszła mi poprawna odpowiedz :D
Witam mam pytanie, czy w zadaniu 14 można zacząć od rozpisania skrótu skróconego mnożenia, który jest zawarty w poleceniu?
Można, ale wtedy obliczenia są nieco dłuższe ;)
w zadaniu 17 nie rozumiem jak z 0≤a^2−2ab+b^2 otrzymano 0≤(a−b)^2 :(
Skorzystałem ze wzorów skróconego mnożenia! :) (a-b)^2=a^2-2ab+b^2 :)
zadanie 14 to już pranie mózgu, jak do tego wyniku doszło to chyba nie podstawowa matematyka
To prawda, to zadanie jest dość specyficzne ;)