Wykresy, wzory i współczynniki funkcji liniowej – zadania maturalne
48 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
lubiś
pomocne, dzięki
mati
thx
adriangalazka15
Zadanie 13. (1pkt) Funkcja liniowa f(x)=ax+b jest rosnąca i ma dodatnie miejsce zerowe. Błąd w zadaniu ,ta funkcja może być jednocześnie rosnąca i powyżej punktu zerowego układu czyli a>0 i b>0
To zadanie jest dobrze zrobione ;) Współczynnik b mówi nam o miejscu przecięcia się wykresu z osią igreków. To miejsce jest na pewno pod osią iksów, bo gdyby było inaczej, to nie udałoby się spełnić dwóch warunków jednocześnie – czyli że funkcja jest rosnąca i ma dodatnie miejsce zerowe.
Bardzo dobre spostrzeżenie! Faktycznie, skoro funkcja przechodzi przez punkt o współrzędnych (0;1), to współczynnik b=1, zatem tak jak napisałeś – można zapisać że m-3=1, czyli m=4 :)
BigDuck
Czy przy 20 zadaniu można wypisać punkty na wykresie funkcji i porównać prostą do funkcji liniowych ?
W nierówności (którą ułożyliśmy) mieliśmy znak <, więc kropki na wykresie były niezamalowane, a tym samym koniec końców nawiasy z przedziału są "okrągłe". Gdyby w nierówności był znak ≤, to wtedy kropki byłyby zamalowane, a więc nawiasy byłyby "ostre" :)
stargirlx
pomocne bardzo, idealne do przygotowań
maci3j_buk0wski
a zadanie 15 można rozwiązać poprzez układ równań?
Jak najbardziej można :) Musisz wtedy ułożyć układ składający się z równań 2x+b=0 oraz -3x+4=0 :)
Paweł
Dzięki za powtórkę przed maturą.
Sonia
Bardzo pomocny. Dzięki tym zadaniom nauczyłam się na sprawdzian.
voleyss
Ciesze się, że odkryłam ta stronę. Przygotowuje się do matury w 2022 i bardzo mi to pomaga, zadania jasno i fajnie opisane krok po kroku jak robić. Dzięki wielkie!
anka1nina
W zadaniu 21 doszłam do rozwiązania o wiele krócej ale zdaje sobie sprawę że gdyby odpowiedzi były bardziej podobne ze współczynnikiem b to musiałabym obliczać jak w wyjaśnieniach zadanie.
Ja narysowałam układ współrzędnych. Punkt P mamy podany, Punkt A jest to dokładnie f(1)=2 czyli A (1;2) bo x=1 a y=2. Przecinając te punkty prosta już wychodzi malejąca (gdyby w odpowiedziach były też dodatnie a) a prosta przecina OY między 2 a 3 powyżej 0. Więc odpowiedź tylko jedna pasuje czyli b=7/3
anka1nina
Zadanie 22 wystarczy że wyjdzie się z następujących założeń 1. aby funkcja była malejąca to współczynnik a (m^2-4) musi być ujemna więc założenie musi być takie że -2<m<2 bo musi wyjść liczba mniejsza od 4, 2. a) nie może być bo podstawiając te liczby do kwadratu a wyjdzie 0 czyli będzie funkcja stała 3. b) pasuje bo m mieści się właśnie w tym przedziale wykluczając -2 i 2 4. c) nie pasuje bo podstawiając -3^2 = 9 czyli 9-4=5 czyli dodatni współczynnik a 5. d) nie pasuje z tego samego powodu jak wyżej Nie prościej było w ten sposób to… Czytaj więcej »
W zadaniu otwartym nie dałoby rady przeprowadzić takiej selekcji, bo nie byłoby proponowanych odpowiedzi ;) Natomiast w zamkniętym jak najbardziej takie metody selekcji są często dobre i dają możliwość szybkiego zaznaczenia poprawnej odpowiedzi :)
Nie nie, źle to analizujesz ;) Zarówno w pierwszym, jak i w czwartym zadaniu sprawdzamy kiedy współczynnik a jest większy od zera (współczynnik a to ta liczba stojąca przed iksem). W pierwszym zadaniu współczynnik a to m-1, natomiast w czwartym to m-2, stąd też koniec końców wyszły inne wyniki :)
Amelka
trochę ciężkie ale podołałam, dzięki crazy numbers
karry
W zadaniu 7 zastanawia mnie jak odróżnić kiedy dać funkcję z podpunktu B lub C. Czy mogłabym prosić o jakieś wyjaśnienie od czego to zależy?
Wszystko opiera się na własnościach współczynników a oraz b. Współczynnik a mówi nam o tym, czy funkcja jest rosnąca, czy malejąca. W przypadku tego zadania a jest większe od 0, czyli funkcja będzie na pewno rosnąca (czyli tak naprawdę zostają nam już tylko odpowiedzi B oraz C). Współczynnik b pokazuje nam, gdzie wykres przecina się z osią Oy. W naszym przypadku b jest ujemne, więc wykres musi przeciąć oś Oy na ujemnych wartościach (czyli pod osią Ox), a taką sytuację mamy w odpowiedzi C (no i w D, ale D już wcześniej odrzuciliśmy) :)
Piotrek
Świetna strona przygotowująca do matury, klarowne wyjaśnienia – widać, że autorzy wkładają w nią mnóstwo serca i dbają o szczegóły – naprawdę wielki szacunek dla nich. Jestem wdzięczny za to, że powstają takie portale i trzymam kciuki za dalszą działalność – [polecam Was wszystkim moim znajomym]
pomocne, dzięki
thx
Zadanie 13. (1pkt) Funkcja liniowa f(x)=ax+b jest rosnąca i ma dodatnie miejsce zerowe. Błąd w zadaniu ,ta funkcja może być jednocześnie rosnąca i powyżej punktu zerowego układu czyli a>0 i b>0
To zadanie jest dobrze zrobione ;) Współczynnik b mówi nam o miejscu przecięcia się wykresu z osią igreków. To miejsce jest na pewno pod osią iksów, bo gdyby było inaczej, to nie udałoby się spełnić dwóch warunków jednocześnie – czyli że funkcja jest rosnąca i ma dodatnie miejsce zerowe.
Zgadza się nie doczytałem dokładnie tego drugiego warunku.
Bardzo pomocne ! Wielkie dzięki !
mega pomocne
Ciekawa jestem czy Szalone liczby to Pan czy Pani. Pozdrawiam ktokolwiek to jest! Ciągle korzystam.
Tylko jeden pan za tym stoi, miło mi :D Pozdrawiam serdecznie!
Przydało się, dzięki
aaa dzięki ćwiczeniom z Tobą przez ostatnie 2 tygodnie, jestem w stanie zrobić wszystkie te zadania bezbłędnie <3
W zadaniu 16 nie powinno być -2/3? Pozdrawiam!
Ale dlaczego miałoby wyjść -2/3? To na pewno jest zła odpowiedź, bo takiego wariantu nie mamy nawet w ABCD ;)
Fajnie wyjaśnione i świetne zadania!
W zadaniu 9 nie wystarczy wyliczyć m-3=1 ,wiec m=4?
Bardzo dobre spostrzeżenie! Faktycznie, skoro funkcja przechodzi przez punkt o współrzędnych (0;1), to współczynnik b=1, zatem tak jak napisałeś – można zapisać że m-3=1, czyli m=4 :)
Czy przy 20 zadaniu można wypisać punkty na wykresie funkcji i porównać prostą do funkcji liniowych ?
Oczywiście! To zadanie zamknięte, więc tym bardziej możemy posiłkować się takimi metodami :)
Dlaczego w zadaniu 12 w odpowiedzi przy -10 jest nawias domknięty?
Ponieważ -10 też należy do zbioru wartości tej funkcji :) Ta wartość jest osiągana, gdy x=-2
a czemu w tym 22 są nawiasy okrągłe? bo ogólnie zawsze mam z tym problem które nawiasy powinny być
W nierówności (którą ułożyliśmy) mieliśmy znak <, więc kropki na wykresie były niezamalowane, a tym samym koniec końców nawiasy z przedziału są "okrągłe". Gdyby w nierówności był znak ≤, to wtedy kropki byłyby zamalowane, a więc nawiasy byłyby "ostre" :)
pomocne bardzo, idealne do przygotowań
a zadanie 15 można rozwiązać poprzez układ równań?
Jak najbardziej można :) Musisz wtedy ułożyć układ składający się z równań 2x+b=0 oraz -3x+4=0 :)
Dzięki za powtórkę przed maturą.
Bardzo pomocny. Dzięki tym zadaniom nauczyłam się na sprawdzian.
Ciesze się, że odkryłam ta stronę. Przygotowuje się do matury w 2022 i bardzo mi to pomaga, zadania jasno i fajnie opisane krok po kroku jak robić. Dzięki wielkie!
W zadaniu 21 doszłam do rozwiązania o wiele krócej ale zdaje sobie sprawę że gdyby odpowiedzi były bardziej podobne ze współczynnikiem b to musiałabym obliczać jak w wyjaśnieniach zadanie.
Ja narysowałam układ współrzędnych. Punkt P mamy podany, Punkt A jest to dokładnie f(1)=2 czyli A (1;2) bo x=1 a y=2. Przecinając te punkty prosta już wychodzi malejąca (gdyby w odpowiedziach były też dodatnie a) a prosta przecina OY między 2 a 3 powyżej 0. Więc odpowiedź tylko jedna pasuje czyli b=7/3
Zadanie 22 wystarczy że wyjdzie się z następujących założeń 1. aby funkcja była malejąca to współczynnik a (m^2-4) musi być ujemna więc założenie musi być takie że -2<m<2 bo musi wyjść liczba mniejsza od 4, 2. a) nie może być bo podstawiając te liczby do kwadratu a wyjdzie 0 czyli będzie funkcja stała 3. b) pasuje bo m mieści się właśnie w tym przedziale wykluczając -2 i 2 4. c) nie pasuje bo podstawiając -3^2 = 9 czyli 9-4=5 czyli dodatni współczynnik a 5. d) nie pasuje z tego samego powodu jak wyżej Nie prościej było w ten sposób to… Czytaj więcej »
W zadaniu otwartym nie dałoby rady przeprowadzić takiej selekcji, bo nie byłoby proponowanych odpowiedzi ;) Natomiast w zamkniętym jak najbardziej takie metody selekcji są często dobre i dają możliwość szybkiego zaznaczenia poprawnej odpowiedzi :)
Przyjemnie się przerabia te zadanka, polecam
dlaczego w 19 mnożymy przez odwrotność ułamka?
Chodzi o to, by uzyskać „samego iksa” po lewej stronie. Jak pomnożymy 3/4x przez 4/3, to uzyskamy właśnie x :)
Dlaczego w zadaniu pierwszym zaznaczamy m >1 a w 4 zadaniu mamy m>2 ?
Skoro w 1 szukamy większych od 1, to w 4 też powinniśmy szukać większych od 2…
Nie nie, źle to analizujesz ;) Zarówno w pierwszym, jak i w czwartym zadaniu sprawdzamy kiedy współczynnik a jest większy od zera (współczynnik a to ta liczba stojąca przed iksem). W pierwszym zadaniu współczynnik a to m-1, natomiast w czwartym to m-2, stąd też koniec końców wyszły inne wyniki :)
trochę ciężkie ale podołałam, dzięki crazy numbers
W zadaniu 7 zastanawia mnie jak odróżnić kiedy dać funkcję z podpunktu B lub C. Czy mogłabym prosić o jakieś wyjaśnienie od czego to zależy?
Wszystko opiera się na własnościach współczynników a oraz b. Współczynnik a mówi nam o tym, czy funkcja jest rosnąca, czy malejąca. W przypadku tego zadania a jest większe od 0, czyli funkcja będzie na pewno rosnąca (czyli tak naprawdę zostają nam już tylko odpowiedzi B oraz C). Współczynnik b pokazuje nam, gdzie wykres przecina się z osią Oy. W naszym przypadku b jest ujemne, więc wykres musi przeciąć oś Oy na ujemnych wartościach (czyli pod osią Ox), a taką sytuację mamy w odpowiedzi C (no i w D, ale D już wcześniej odrzuciliśmy) :)
Świetna strona przygotowująca do matury, klarowne wyjaśnienia – widać, że autorzy wkładają w nią mnóstwo serca i dbają o szczegóły – naprawdę wielki szacunek dla nich. Jestem wdzięczny za to, że powstają takie portale i trzymam kciuki za dalszą działalność – [polecam Was wszystkim moim znajomym]
Całą stronę prowadzę samodzielnie, więc tym milej czytać mi takie komentarze – dziękuję za ciepłe słowa i trzymam kciuki na maturze! :)
Dobre do szybkiego sprawdzenia wiedzy.
Polecam!! w końcu zrozumiałam te zadania do matury
a w zadaniu 3 nie powinno być ,że wynik jest ujemny? pierwiastek z 2 przenosimy przecież na druga stronę ???
Jak mamy -√2x=-4 to mnożąc obydwie strony przez -1 mamy właśnie √2x=4 :)
mega dziękuje dzięki temu zdałem klasę
Bardzo pomocne. Dziękuję
zad 21 trudne trochę :00