Wykresy funkcji kwadratowej – zadania maturalne

Wykresy funkcji kwadratowej - zadania

Zadanie 1. (1pkt) Wykresem funkcji kwadratowej \(f(x)=-3x^2+3\) jest parabola o wierzchołku w punkcie:

Zadanie 2. (1pkt) Zbiorem wartości funkcji kwadratowej \(f\) jest przedział \((-\infty;3\rangle\). Na którym rysunku przedstawiono wykres funkcji \(f\)?

Zadanie 3. (1pkt) Dane są funkcje liniowe \(f(x)=x-2\) oraz \(g(x)=x+4\) określone dla wszystkich liczb rzeczywistych \(x\). Wskaż, który z poniższych wykresów jest wykresem funkcji \(h(x)=f(x)\cdot g(x)\).

Zadanie 4. (1pkt) Wskaż wykres funkcji, która w przedziale \(\langle-4,4\rangle\) ma dokładnie jedno miejsce zerowe.

Zadanie 5. (1pkt) Wierzchołkiem paraboli będącej wykresem funkcji określonej wzorem \(f(x)=x^2-4x+4\) jest punkt o współrzędnych:

Zadanie 6. (1pkt) Dana jest parabola o równaniu \(y=x^2+8x-14\). Pierwsza współrzędna wierzchołka tej paraboli jest równa:

Zadanie 7. (1pkt) Wierzchołkiem paraboli o równaniu \(y=-3(x-2)^2+4\) jest punkt o współrzędnych:

Zadanie 8. (1pkt) Wierzchołek paraboli o równaniu \(y=(x-1)^2+2c\) leży na prostej o równaniu \(y=6\). Wtedy:

Zadanie 9. (1pkt) Pierwsza współrzędna wierzchołka paraboli o równaniu \(y=(x+2)(x-4)\) jest równa:

Zadanie 10. (1pkt) Funkcja kwadratowa, której zbiorem wartości jest przedział \((-\infty,-3\rangle\), może być określona wzorem:

Zadanie 11. (1pkt) Funkcja kwadratowa określona jest wzorem \(f(x)=x^2+x+c\). Jeżeli \(f(3)=4\), to:

Zadanie 12. (1pkt) Parabola o wierzchołku \(W=(-3,5)\) i ramionach skierowanych w dół może być wykresem funkcji określonej wzorem:

Zadanie 13. (1pkt) Dana jest funkcja kwadratowa \(f(x)=-2(x+5)(x-11)\). Wskaż maksymalny przedział, w którym funkcja \(f\) jest rosnąca:

Zadanie 14. (1pkt) Funkcja kwadratowa jest określona wzorem \(f(x)=(x-1)(x-9)\). Wynika stąd, że funkcja \(f\) jest rosnąca w przedziale:

Zadanie 15. (1pkt) Jeśli funkcja kwadratowa \(f(x)=x^2+2x+3a\) nie ma ani jednego miejsca zerowego, to liczba \(a\) spełnia warunek:

Zadanie 16. (1pkt) Na rysunku przedstawiony jest fragment paraboli będącej wykresem funkcji kwadratowej \(f\). Wierzchołkiem tej paraboli jest punkt \(W=(1,9)\). Liczby \(-2\) i \(4\) to miejsca zerowe funkcji \(f\).

matura z matematyki

Najmniejsza wartość funkcji \(f\) w przedziale \(\langle-1,2\rangle\) jest równa:

Zadanie 17. (3pkt) Właściciel pewnej apteki przeanalizował dane dotyczące liczby obsługiwanych klientów z \(30\) kolejnych dni. Przyjmijmy, że liczbę \(L\) obsługiwanych klientów \(n\)-tego dnia opisuje funkcja:
$$L(n)=-n^2+22n+279$$

gdzie \(n\) jest liczbą naturalną spełniającą warunki \(n\ge1\) i \(n\le30\).

Zadanie 17.1. (1pkt) Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Wybierz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.

Łączna liczba klientów obsłużonych w czasie wszystkich analizowanych dni jest równa \(L(30)\).

P

F

W trzecim dniu analizowanego okresu obsłużono \(336\) klientów.

P

F

Zadanie 17.2. (2pkt) Którego dnia analizowanego okresu w aptece obsłużono największą liczbę klientów? Oblicz liczbę klientów obsłużonych tego dnia. Zapisz obliczenia.

17 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Uczeń

Pańska strona jest naprawdę świetna. Widać, że została rzetelnie przygotowana, omawia zrozumiale każde zagadnienie i zapewnia dobre przygotowanie do egzaminów.

Asinek

Dzień dobry. Mam pytanie. Zad.1.. dlaczego 3 jest wartością c, a dla b=0 a nie na odwrót?

furyinsoul

Świetna strona z zadaniami, można poćwiczyć do matury

anka1nina

Zadanie 10. Znowu całkiem inaczej do tego podeszłam. Założenia zrobiłam takie że a<0 czyli malejąca (bo taki przedział), wierzchołek to -3 = q = y, brak miejsc zerowych bo delta < 0
Przez co patrząc na wzór na delte tj. Delta = b^2-4ac muszę szukać wzoru gdzie c będzie minusowa bo b^2 zawsze da plus, a jest ujemna bo malejąca (odpowiedź a od razu odrzucona) więc żeby delta wyszła ujemna musi być minusowa C gdzie tylko jest w odpowiedzi c.

Abaddon
Reply to  anka1nina

W sumie logiczne, może kiedyś do jakiegoś zadania taka ścieżka myślowa mi się przyda, choć mam wrażenie, że w tamtym wyjaśnieniu jest prostszy i szybszy sposób :P

Emilsonek

Zdecydowanie polecam, mimo mojej niechęci do matematyki i bardzo niskich umiejętności jest się w stanie sporo nauczyć dzięki wyjaśnieniom zadań

Uczen

W 9 można też zrobić tak: (x+2)(x-4), czyli miejsca zerowe to x = -2 i x=4
Wierzchołek jest w połowie tych punktów, czyli -2+4 :2 = 1

boro

Nie rozumiem czemu w 16zd wyjdzie 5

Anonim

Spoko zadania można fajnie sobie powtórzyć

Freydamanskah

Bardzo przyjemny sprawdzianik wiedzy

Ariel

Czy zadanie 11 jest poprawnie rozwiązane? U mnie wynik jest -8.

kochammatme2006

super strona, pozdrawiam

xxxXxx

Polecam, wszystko fajnie i zrozumiale wyjaśnione :))