Skoro 6% to 9, to 1% (czyli 6 razy mniej niż 6%) będzie równe 9/6, czyli właśnie 1,5.
Schodzimy do 1%, bo tak łatwiej nam dojść później do 100% (bo wystarczy wtedy liczby pomnożyć przez 100). Aczkolwiek tutaj równie dobrze moglibyśmy zapisać, że np. 2% (czyli 3 razy mniej niż 6%) to będzie 9/3, czyli 3. I wtedy także z łatwością dojdziemy do 100%, mnożąc liczby przez 50 :)
Wszystkich zadań z matur tutaj nie dawałem, bo nie chciałem Was zasypywać identycznymi przykładami ;) Jest to więc taki przegląd zadań, które wystąpiły na maturze (także próbnej) :)
Paulakosa
Witam. Mam problem w zadaniu 7 sposob 2. Skad wiadomo,że x-0,56x = 0,44x ?
x to tak naprawdę 1x. Więc tak jak 1-0,56=0,44, tak samo 1x-0,56x=0,44x :)
mateusz_m
Cześć. Mam pytanie co do zadania 25. Czy trzeba znać na pamięć wzór na prędkość? To w końcu matematyka, a nie fizyka. W kartach wzorów go nie ma. Zastanawiam się skąd CKE wpadło na taki pomysł. To zadanie z matury czerwcowej, a oni lubią wymyślać w tych arkuszach takie kwiatki, ale nieznajomość tego wzoru równała się wtedy z nierozwiązaniem zadania, więc…
Fakt, wzór na prędkość mógłby być w tablicach :) Nie mniej jednak ten wzór omawiany był nie tylko na fizyce, ale także na matematyce i to w szkole podstawowej (zazwyczaj w szóstej klasie).
Załamany człowiek
Mam nadzieję że po przerobieniu tych zadań uda mi się zdać na te mityczne 30%
Liczba o 50% większa od liczby c to będzie 1,5c. Analogicznie liczba o 20% większa to było 1,2c, a liczba o 20% mniejsza byłaby równa 0,8c.
anna
wspaniale: prosto, jasno i krótko
Tomek
Mam pytanie odnośnie ostatniego zadania. Zrobiłem to innym sposobem, a konkretnie:
x- zakładana prędkość przelotu
We wtorek samolot leciał o 10% szybciej, więc było to 110%x.
W czwartek 90%x.
Różnica w czasie to 12 minut, czyli 20%=12
Stąd wynika, że 110%=66, a 90%=54
Mógłbym prosić o informację, co jest nie tak w moim rozwiązaniu? U mnie prędkość czwartkowa równa się prędkości wtorkowej z Waszego rozwiązania zadania.
Zobacz, wyszło Ci paradoksalnie, że czas lotu we wtorek (mimo iż lot był szybszy) wyniósł 66 minut, a czas wolniejszego lotu w czwartek to 54 minuty ;) Dlatego też bezpieczniej jest to robić tak jak ja pokazałem, czyli z użyciem wzoru v=s/t. Jeżeli chcielibyśmy zrobić to Twoją metodą, to trzeba byłoby zauważyć, że samolot lecący 10% szybciej będzie miał czas lotu 10% krótszy, czyli 90%x, a nie 110%x ;)
Bardzo pomocne zadnia.Polecam
Warto uczyć się z tej strony, szczególnie do maturki.
Przygotowując się z Tobą, maturka będzie zdana na 100%
dzien dobry dlaczego w pierwszym zadaniu1% =1,5 kompletnie nie potrafie zrozumiec procentow :(
Skoro 6% to 9, to 1% (czyli 6 razy mniej niż 6%) będzie równe 9/6, czyli właśnie 1,5.
Schodzimy do 1%, bo tak łatwiej nam dojść później do 100% (bo wystarczy wtedy liczby pomnożyć przez 100). Aczkolwiek tutaj równie dobrze moglibyśmy zapisać, że np. 2% (czyli 3 razy mniej niż 6%) to będzie 9/3, czyli 3. I wtedy także z łatwością dojdziemy do 100%, mnożąc liczby przez 50 :)
można też proporcją czyli 100%-x 6%-9 i na krzyż potem sprawdzić czy pasuję ta liczba co wyszła na ;)
Często popełniałem błędy w zadaniach dotyczących podatków, lecz teraz mam wrażenie, że dzięki Tobie już się nie pomylę:).
I o to właśnie chodzi ;) Cieszę się, że mogłem pomóc!
Skąd w zadaniu 18 wzięła się liczba 36600?
Dzielimy obie strony równania przez 1,23 :) Dzięki temu po lewej stronie zostaje sam x, no a po prawej będzie dokładnie 36600.
Czemu w drugim zadaniu jest 0,7?
30% z ceny x to 0,3x. Więc jeśli coś kosztuje x, a potem cena jest obniżona o 0,3x, no to nowa cena jest równa 0,7x :)
super strona, bardzo przydatna
Dlaczego w ostatnim zadaniu mnoży się obustronnie akurat o 9,9?
Nasze ułamki mają mianowniki 0,9 oraz 1,1, zatem najmniejszy wspólny mianownik będzie tutaj równy 0,9*1,1 czyli właśnie 9,9 :)
Nie wiem czemu ale u mnie jest troszkę inna logika przy rozwiązywaniu takiego typu zadań.
np zad 1.
6% = 9
100% = x
więc x = (9 x100) : 6 = 150
zad2
126 – 70%
x – 100%
a więc x = (126×10) : 7 = 180
Może starej daty jestem ale pamiętam że ten sposób bardzo mi pomagał jeszcze na chemii w liceum (równania stechiometryczne się to chyba nazywało)
Pozdrawiam i dziękuję za materiały. Świetna strona! :)
Każdy sposób dobry, jeśli prowadzi do celu :D
To też Mój sposób i proporcją rozwiążesz każde zadanie, to jest najłatwiejszy sposób, innych nie rozumiem :)
Czy w zadaniu 8 mmożna było obliczyć toz proporcji czyli
1,5% – 3000zł
100% – x zł
1,5x= 3000*100 /:1,5
x= 200 000
czy to przypadek że wyszło?
Pewnie, że można! :)
Czy na tej stronce są wszystkie zadania z matur? probne też?
Wszystkich zadań z matur tutaj nie dawałem, bo nie chciałem Was zasypywać identycznymi przykładami ;) Jest to więc taki przegląd zadań, które wystąpiły na maturze (także próbnej) :)
Witam. Mam problem w zadaniu 7 sposob 2. Skad wiadomo,że x-0,56x = 0,44x ?
x to tak naprawdę 1x. Więc tak jak 1-0,56=0,44, tak samo 1x-0,56x=0,44x :)
Cześć. Mam pytanie co do zadania 25. Czy trzeba znać na pamięć wzór na prędkość? To w końcu matematyka, a nie fizyka. W kartach wzorów go nie ma. Zastanawiam się skąd CKE wpadło na taki pomysł. To zadanie z matury czerwcowej, a oni lubią wymyślać w tych arkuszach takie kwiatki, ale nieznajomość tego wzoru równała się wtedy z nierozwiązaniem zadania, więc…
Fakt, wzór na prędkość mógłby być w tablicach :) Nie mniej jednak ten wzór omawiany był nie tylko na fizyce, ale także na matematyce i to w szkole podstawowej (zazwyczaj w szóstej klasie).
Mam nadzieję że po przerobieniu tych zadań uda mi się zdać na te mityczne 30%
Uda się, jak najbardziej tylko trzeba bardzo dużo zadań przerobić i przeliczyć
pomocne zadania! wyjaśnienia super sprawa napisane w prosty, zrozumiały sposób
przepraszam, mam problem w ostatnim zadaniu t wtorek = t/1,1 czemu są dwa t?
Ale przy wtorku jest jedno t, i tak samo przy czwartku mamy jedno t ;)
Czy można prosić o wyjasnienie zadania 13. dlaczego z 78 + 50% stało się 1,5C???? Nie rozumiem tego?
Liczba o 50% większa od liczby c to będzie 1,5c. Analogicznie liczba o 20% większa to było 1,2c, a liczba o 20% mniejsza byłaby równa 0,8c.
wspaniale: prosto, jasno i krótko
Mam pytanie odnośnie ostatniego zadania. Zrobiłem to innym sposobem, a konkretnie:
x- zakładana prędkość przelotu
We wtorek samolot leciał o 10% szybciej, więc było to 110%x.
W czwartek 90%x.
Różnica w czasie to 12 minut, czyli 20%=12
Stąd wynika, że 110%=66, a 90%=54
Mógłbym prosić o informację, co jest nie tak w moim rozwiązaniu? U mnie prędkość czwartkowa równa się prędkości wtorkowej z Waszego rozwiązania zadania.
Zobacz, wyszło Ci paradoksalnie, że czas lotu we wtorek (mimo iż lot był szybszy) wyniósł 66 minut, a czas wolniejszego lotu w czwartek to 54 minuty ;) Dlatego też bezpieczniej jest to robić tak jak ja pokazałem, czyli z użyciem wzoru v=s/t. Jeżeli chcielibyśmy zrobić to Twoją metodą, to trzeba byłoby zauważyć, że samolot lecący 10% szybciej będzie miał czas lotu 10% krótszy, czyli 90%x, a nie 110%x ;)