Procenty – zadania maturalne

Procenty - zadania

Zadanie 1. (1pkt) \(6\%\) liczby \(x\) jest równe \(9\). Wtedy:

Zadanie 2. (1pkt) Spodnie po obniżce ceny o \(30\%\) kosztują \(126zł\). Ile kosztowały spodnie przed obniżką?

Zadanie 3. (1pkt) Cena towaru bez podatku VAT jest równa \(60zł\). Towar ten wraz z podatkiem VAT w wysokości \(22\%\) kosztuje:

Zadanie 4. (1pkt) Samochód kosztował \(30000zł\). Jego cenę obniżono o \(10\%\), a następnie cenę po tej obniżce ponownie obniżono o \(10\%\). Po tych obniżkach samochód kosztował:

Zadanie 5. (1pkt) Suma liczby \(x\) i \(15\%\) tej liczby jest równa \(230\). Równaniem opisującym tę zależność jest:

Zadanie 6. (1pkt) W pewnym sklepie ceny wszystkich płyt \(CD\) obniżono o \(20\%\). Zatem za dwie płyty kupione w tym sklepie należy zapłacić mniej o:

Zadanie 7. (1pkt) Cenę nart obniżono o \(20\%\), a po miesiącu nową cenę obniżono o dalsze \(30\%\). W wyniku obu obniżek cena nart zmniejszyła się o:

Zadanie 8. (1pkt) Marża równa \(1,5\%\) kwoty pożyczonego kapitału była równa \(3000zł\). Wynika stąd, że pożyczono:

Zadanie 9. (1pkt) Długość boku kwadratu \(k_{2}\) jest o \(10\%\) większa od długości boku kwadratu \(k_{1}\). Wówczas pole kwadratu \(k_{2}\) jest większe od pola kwadratu \(k_{1}\):

Zadanie 10. (1pkt) Liczby \(a\) i \(b\) są dodatnie oraz \(12\%\) liczby \(a\) jest równe \(15\%\) liczby \(b\). Stąd wynika, że \(a\) jest równe:

Zadanie 11. (1pkt) Dodatnia liczba \(x\) stanowi \(70\%\) liczby \(y\). Wówczas:

Zadanie 12. (1pkt) Gdy od \(17\%\) liczby \(21\) odejmiemy \(21\%\) liczby \(17\), to otrzymamy:

Zadanie 13. (1pkt) Jeżeli liczba \(78\) jest o \(50\%\) większa od liczby \(c\), to:

Zadanie 14. (1pkt) Czterech przyjaciół zarejestrowało spółkę. Wysokość udziałów poszczególnych wspólników w kapitale zakładowym spółki wyraża stosunek \(12:8:3:2\). Jaką część kapitału zakładowego stanowi udział największego inwestora?

Zadanie 15. (1pkt) Julia połowę swoich oszczędności przeznaczyła na prezent dla Maćka. \(10\%\) tego, co jej zostało, przeznaczyła na prezent dla Dominiki. Ile procent oszczędności pozostało Julii?

Zadanie 16. (1pkt) Cena towaru została podwyższona o \(30\%\), a po pewnym czasie nową, wyższą cenę ponownie podwyższono, tym razem o \(10\%\). W rezultacie obu podwyżek wyjściowa cena towaru zwiększyła się o:

Zadanie 17. (1pkt) Kwotę \(1000zł\) ulokowano w banku na roczną lokatę oprocentowaną w wysokości \(4\%\) w stosunku rocznym. Po zakończeniu lokaty od naliczonych odsetek odprowadzany jest podatek w wysokości \(19\%\). Maksymalna kwota, jaką po upływie roku będzie można wypłacić z banku, jest równa:

Zadanie 18. (1pkt) Przy \(23\)-procentowej stawce podatku VAT cena brutto samochodu jest równa \(45\;018zł\). Jaka jest cena netto tego samochodu?

Zadanie 19. (1pkt) Liczby \(a\) i \(c\) są dodatnie. Liczba \(b\) stanowi \(48\%\) liczby \(a\) oraz \(32\%\) liczby \(c\). Wynika stąd, że:

Zadanie 20. (1pkt) Cenę pewnego towaru podwyższono o \(20\%\), a następnie nową cenę tego towaru podwyższono o \(30\%\). Takie dwie podwyżki ceny tego towaru można zastąpić równoważną im jedną podwyżką:

Zadanie 21. (1pkt) Buty, które kosztowały \(220\) złotych, przeceniono i sprzedano za \(176\) złotych. O ile procent obniżono cenę butów?

Zadanie 22. (1pkt) Liczba osobników pewnego zagrożonego wyginięciem gatunku zwierząt wzrosła w stosunku do liczby tych zwierząt z 31 grudnia 2011r. o \(120\%\) i obecnie jest równa \(8910\). Ile zwierząt liczyła populacja tego gatunku w ostatnim dniu 2011 roku?

Zadanie 23. (1pkt) W klasie jest cztery razy więcej chłopców niż dziewcząt. Ile procent wszystkich uczniów tej klasy stanowią dziewczęta?

Zadanie 24. (1pkt) Dany jest prostokąt o wymiarach \(40cm\times100cm\). Jeżeli każdy z dłuższych boków tego prostokąta wydłużymy o \(20\%\), a każdy z krótszych boków skrócimy o \(20\%\), to w wyniku obu przekształceń pole tego prostokąta:

Zadanie 25. (4pkt) Rejsowy samolot z Warszawy do Rzymu przelatuje nad Austrią każdorazowo tą samą trasą z taką samą zakładaną prędkością przelotową. We wtorek jego średnia prędkość była o \(10\%\) większa niż prędkość przelotowa, a w czwartek średnia prędkość była o \(10\%\) mniejsza od zakładanej prędkości przelotowej. Czas przelotu nad Austrią w czwartek różnił się od wtorkowego o \(12\) minut. Jak długo trwał przelot tego samolotu nad Austrią we wtorek.

33 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Kamil

Bardzo pomocne zadnia.Polecam

Robin

Warto uczyć się z tej strony, szczególnie do maturki.

Julia

Przygotowując się z Tobą, maturka będzie zdana na 100%

Dommat25

dzien dobry dlaczego w pierwszym zadaniu1% =1,5 kompletnie nie potrafie zrozumiec procentow :(

alala
Reply to  SzaloneLiczby

można też proporcją czyli 100%-x 6%-9 i na krzyż potem sprawdzić czy pasuję ta liczba co wyszła na ;)

Xiahou_Dun

Często popełniałem błędy w zadaniach dotyczących podatków, lecz teraz mam wrażenie, że dzięki Tobie już się nie pomylę:).

Xiahou_Dun

Skąd w zadaniu 18 wzięła się liczba 36600?

Maja

Czemu w drugim zadaniu jest 0,7?

Mariola

super strona, bardzo przydatna

Olek

Dlaczego w ostatnim zadaniu mnoży się obustronnie akurat o 9,9?

Drz3wiec

Nie wiem czemu ale u mnie jest troszkę inna logika przy rozwiązywaniu takiego typu zadań.
np zad 1.

6% = 9
100% = x
więc x = (9 x100) : 6 = 150

zad2

126 – 70%
x – 100%

a więc x = (126×10) : 7 = 180

Może starej daty jestem ale pamiętam że ten sposób bardzo mi pomagał jeszcze na chemii w liceum (równania stechiometryczne się to chyba nazywało)

Pozdrawiam i dziękuję za materiały. Świetna strona! :)

Dori
Reply to  Drz3wiec

To też Mój sposób i proporcją rozwiążesz każde zadanie, to jest najłatwiejszy sposób, innych nie rozumiem :)

Wera

Czy w zadaniu 8 mmożna było obliczyć toz proporcji czyli
1,5% – 3000zł
100% – x zł
1,5x= 3000*100 /:1,5
x= 200 000
czy to przypadek że wyszło?

Julia

Czy na tej stronce są wszystkie zadania z matur? probne też?

Paulakosa

Witam. Mam problem w zadaniu 7 sposob 2. Skad wiadomo,że x-0,56x = 0,44x ?

mateusz_m

Cześć. Mam pytanie co do zadania 25. Czy trzeba znać na pamięć wzór na prędkość? To w końcu matematyka, a nie fizyka. W kartach wzorów go nie ma. Zastanawiam się skąd CKE wpadło na taki pomysł. To zadanie z matury czerwcowej, a oni lubią wymyślać w tych arkuszach takie kwiatki, ale nieznajomość tego wzoru równała się wtedy z nierozwiązaniem zadania, więc…

Załamany człowiek

Mam nadzieję że po przerobieniu tych zadań uda mi się zdać na te mityczne 30%

Michał

Uda się, jak najbardziej tylko trzeba bardzo dużo zadań przerobić i przeliczyć

malwina444

pomocne zadania! wyjaśnienia super sprawa napisane w prosty, zrozumiały sposób

wdgwudd

przepraszam, mam problem w ostatnim zadaniu t wtorek = t/1,1 czemu są dwa t?

Mati

Witam. Mam pytanie odnośnie zadania 25. Nie można było go po prostu zrobić w ten sposób?:
1.1x-0.9x=12min
0.2x=12min
x=60min – to jest średnia długość przelotowa
0.9*60=54 czas wtorkowego przelotu