Matura próbna z matematyki (poziom podstawowy) - Operon 2022
Łącznie do zdobycia jest 46 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to 180 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Liczba \(\left((1+\sqrt{8})^2-(1-2\sqrt{2})^2\right)^2\) jest równa:
Zadanie 2. (1pkt) Liczba \(log_{\frac{1}{4}}\left(log_{4}20-log_{4}5\right)\) jest równa:
Zadanie 3. (2pkt) Doszło do połączenia dwóch firm zajmujących się tym samym rodzajem usług. Firma \(A\) zatrudniała \(25\) pracowników, a w firmie \(B\) były zatrudnione \(24\) osoby. Średnia miesięczna płaca w firmie \(A\) wynosiła brutto \(6584 zł\), a średnia miesięczna płaca w firmie \(B\) była równa brutto \(5800 zł\).
Zadanie 3.1. Bezpośrednio po połączeniu firm warunki płacowe pozostały bez zmian. Oblicz średnią miesięczną płacę brutto w nowej firmie. Wynik obliczeń zapisz w miejscu wykropkowanym.
$$.....................$$
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Zadanie 3.2. Do zarządzania powstałą firmą przyjęto nowego pracownika. Okazało się, że po jego przyjęciu średnia płaca wyniosła \(6543 zł\). Miesięczna płaca brutto nowego pracownika wynosi:
Zadanie 4. (1pkt) Suma \(25\%\) liczby \(a\) i \(60\%\) liczby \(b\) jest liczbą równą \(4,4\), a \(110\%\) różnicy liczby \(a\) i liczby \(b\) również jest liczbą równą \(4,4\).
Oceń prawdziwość poniższych zdań. Zaznacz P, jeżeli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Prawdziwa jest równość \(1,25a+1,6b=4,4\).
Liczba \(a=8\), a liczba \(b=4\).
Zadanie 5. (1pkt) W pewnym banku odsetki są doliczane po każdym roku oszczędzania. Klient wpłacił do banku \(12 000 zł\) na lokatę dwuletnią oprocentowaną w wysokości \(p\%\) w skali roku i po dwóch latach miał na koncie (przed odliczeniem podatku) \(13 483,2 zł\). Oprocentowanie \(p\%\) tej lokaty w skali roku wynosiło:
Zadanie 6. (3pkt) Udowodnij, że dla każdej dodatniej liczby naturalnej \(k\) liczba \(k^4+2k^3-k^2-2k\) jest liczbą podzielną przez \(12\). Zapisz pełny tok rozumowania.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy doprowadzisz liczbę do postaci iloczynowej w której pojawi się wykładnik drugiego stopnia np. \(k\cdot(k+2)\cdot(k^2-1)\).
2 pkt
• Gdy doprowadzisz liczbę do postaci iloczynowej w której nie będzie liczb podniesionych do kwadratu np. \(k(k-1)(k+1)(k+2)\).
3 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Wyjaśnienie:
Wyłączając wspólny czynnik \(k\) przed nawias, otrzymamy:
$$k^4+2k^3-k^2-2k=k\cdot(k^3+2k^2-k-2)$$
Spójrzmy teraz na wyrażenie w nawiasie. Możemy tam zastosować tak zwaną metodę grupowania wyrazów, co pozwoli nam rozpisać to wyrażenie z nawiasu jako:
$$k^3+2k^2-k-2= \\
=k^2(k+2)-1(k+2)= \\
=(k^2-1)(k+2)$$
Wracając zatem do postaci \(k\cdot(k^3+2k^2-k-2)\) i podstawiając do niej to, co rozpisaliśmy przed chwilą, mamy już zapis:
$$k\cdot(k^2-1)(k+2)$$
Teraz moglibyśmy dostrzec, że korzystając ze wzoru skróconego mnożenia \(a^2-b^2=(a-b)\cdot(a+b)\) damy radę rozpisać \(k^2-1\) jako \((k-1)\cdot(k+1)\). Mamy więc już postać:
$$k\cdot(k-1)\cdot(k+1)\cdot(k+2) \\
(k-1)\cdot k\cdot(k+1)\cdot(k+2)$$
W ten sposób otrzymaliśmy tak naprawdę iloczyn czterech kolejnych liczb naturalnych: \(k-1\), \(k\), \(k+1\) oraz \(k+2\). Iloczyn czterech kolejnych liczb naturalnych jest na pewno podzielny przez \(4\). Iloczyn trzech kolejnych liczb naturalnych będzie za to podzielny przez \(3\). Ta liczba jest więc jednocześnie podzielna przez \(4\) i \(3\), czyli tym samym będzie podzielna przez iloczyn \(4\cdot3\), czyli przez \(12\), co należało udowodnić.
Zadanie 7. (3pkt) Na rysunku przedstawiono wykres funkcji \(f\), którą opisują wzory:
$$f(x)=\begin{cases}ax+b \text{ dla } x\in\langle-1,0\rangle \\ x^2-1 \text{ dla } x\in(0,2\rangle\end{cases}$$
Do tego wykresu należą między innymi punkty o współrzędnych: \((-1,4), (0,-1)\).
Zadanie 7.1. Ujemnym miejscem zerowym tej funkcji jest liczba:
Zadanie 7.2. Podaj zbiór wartości funkcji \(f\). Wynik zapisz w miejscu wykropkowanym.
$$.....................$$
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Zadanie 7.3. Wykres funkcji \(f\) przekształcono przez symetrię osiową, a następnie otrzymany wykres przesunięto. W wyniku tych przekształceń powstał wykres funkcji \(h\), przedstawiony na rysunku obok.
Funkcję \(h\) opisuje wzór:
Zadanie 8. (1pkt) Dane jest równanie \((a^2-4)x=a^2-2a\) z niewiadomą \(x\).
Dokończ zdanie tak, aby było prawdziwe. Wybierz odpowiedź A, B albo C oraz jej uzasadnienie 1, 2 albo 3.
Gdy podstawimy \(a=0\), to zbiorem rozwiązań tego równania jest zbiór pusty,
Gdy podstawimy \(a=2\), to zbiorem rozwiązań tego równania jest zbiór pusty,
Gdy podstawimy \(a=-2\), to zbiorem rozwiązań tego równania jest zbiór pusty,
ponieważ wtedy równanie ma postać
Zadanie 9. (1pkt) Dana jest funkcja kwadratowa o wzorze \(f(x)=-x^2-2x+35\). Wzór tej funkcji można przedstawić w postaci:
Zadanie 10. (1pkt) Dana jest funkcja kwadratowa \(f\) o wzorze \(f(x)=x^2-6x+9\). Funkcja \(f\) przyjmuje:
Zadanie 11. (1pkt) Dany jest wielomian \(W(x)=(x^2-a)(-x^2+ax-4)\). Ten wielomian nie ma pierwiastków, między innymi gdy:
Zadanie 12. (1pkt) W wyniku wielu doświadczeń bakteriolodzy ustalili, że liczba bakterii pewnej kultury rośnie zgodnie ze wzorem \(L(t)=180\cdot2^{t}\), gdzie \(L(t)\) oznacza liczbę bakterii po \(t\) godzinach od rozpoczęcia doświadczenia.
W trakcie trwania szóstej godziny doświadczenia liczebność kolonii zwiększy się o:
Zadanie 13. (4pkt) Na rysunku przedstawiono plan pewnego terenu.
Z punktu \(A\) do punktu \(B\) można dojść: polną drogą przez punkt \(D\) lub łąką bezpośrednio z \(A\) do \(B\) albo najkrótszą trasą przez łąkę do punktu \(C\), leżącego na szosie, i dalej szosą do punktu \(B\). Na podstawie mapy terenu wymodelowano kształt polnej drogi w kartezjańskim układzie współrzędnych \(XOY\) za pomocą fragmentu wykresu funkcji \(f(x)=-x^2+2x+3\). Punkt \(C\) pokrywa się z początkiem układu współrzędnych, szosa leży na osi \(OX\), jednostki na obu osiach odpowiadają \(1\) kilometrowi. Punkt \(D\) jest wierzchołkiem paraboli.
Zadanie 13.1. Piechur powędrował polną drogą od punktu \(A\) przez punkt \(D\) do punktu \(B\). Oblicz, jaka była największa odległość piechura od szosy podczas wędrówki (przyjmij, że odległość punktu pobytu piechura na polnej drodze od szosy to odległość punktu na paraboli od prostej \(BC\)). Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Zadanie 13.2. Oblicz, ile minut (z dokładnością do \(1\) minuty) zajmie piechurowi wędrówka łąką bezpośrednio z \(A\) do \(B\), a ile będzie trwać wędrówka najpierw najkrótszą trasą przez łąkę do punktu \(C\), leżącego na szosie, i dalej szosą do punktu \(B\). Przyjmij, że po szosie piechur porusza się z prędkością \(5\frac{km}{h}\), a po łące – z prędkością \(3\frac{km}{h}\). Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie wyznaczysz współrzędne punktów \(A\) oraz \(B\) (patrz: Krok 1. oraz 2.).
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz czas wędrówki w obu wariantach (patrz: Krok 3. oraz 4.), ale nie podasz go w minutach.
ALBO
• Gdy poprawnie obliczysz czas wędrówki w jednym z wariantów (patrz: Krok 3. oraz 4.) i podasz ten czas w minutach.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(A\).
Chcąc obliczyć długość drogi z punktu \(A\) do \(B\), musimy obliczyć współrzędne punktów \(A\) oraz \(B\). I tu ważna uwaga - moglibyśmy w sumie odczytać te punkty z wykresu, choć prawdę mówiąc nie ma za bardzo pewności, czy np. punkt \(B\) faktycznie ma współrzędne \((3;0)\), bo równie dobrze mogłyby tam się pojawiać jakieś ułamkowe wartości. Z tego też względu dobrze byłoby te współrzędne punktów \(A\) oraz \(B\) po prostu wyliczyć.
Współrzędne punktu \(A\) są akurat proste do wyliczenia, bo wystarczy sprawdzić jaka jest wartość funkcji \(f(x)=-x^2+2x+3\) dla argumentu \(x=0\), zatem:
$$f(0)=-0^2+2\cdot0+3 \\
f(0)=3$$
To oznacza, że \(A=(0;3)\).
Krok 2. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(B\).
Punkt \(B\) jest nieco trudniejszy do wyznaczenia, ponieważ tutaj musimy sprawdzić kiedy funkcja \(f(x)=-x^2+2x+3\) przyjmie wartość równą \(0\), czyli powstanie nam do rozwiązania następujące równanie:
$$-x^2+2x+3=0$$
Jest to równanie kwadratowe w postaci ogólnej, zatem z pomocą przyjdzie nam delta:
Współczynniki: \(a=-1,\;b=2,\;c=3\)
$$Δ=b^2-4ac=2^2-4\cdot(-1)\cdot3=4-(-12)=16 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{16}=4$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-2-4}{2\cdot(-1)}=\frac{-6}{-2}=3 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-2+4}{2\cdot(-1)}=\frac{2}{-2}=-1$$
Nas interesuje dodatnie miejsce zerowe, czyli \(x=3\), zatem wiemy już, że \(B=(3;0)\).
Krok 3. Obliczenie długości i czasu pokonania trasy \(AB\) (po skosie).
Z tego co wyliczyliśmy do tej pory wynika, że od punktu \(A\) do \(C\) mamy \(3\) jednostki i tak samo od punktu \(C\) do \(B\) mamy \(3\) jednostki. To oznacza, że długość odcinka \(AC\) w terenie to \(3km\) i tak samo \(CB\) to także \(3km\).
Skoro tak, to trasa \(AB\) liczona po skosie (czyli przez łąkę) jest niczym innym jak przekątną kwadratu o boku \(3\):
Kwadrat o boku \(a\) ma zawsze przekątną o długość \(a\sqrt{2}\), stąd też \(|AB|=3\sqrt{2}\). Teraz musimy obliczyć ile czasu potrwa pokonanie tej trasy. Z pomocą przyjdzie nam wzór na prędkość, czyli:
$$v=\frac{s}{t} \\
t=\frac{s}{v}$$
Wiemy już, że ta trasa ma długość \(s=3\sqrt{2}km\), a skoro poruszamy się z prędkością \(v=3\frac{km}{h}\), to czas pokonania trasy wyniesie:
$$t=\frac{3\sqrt{2}km}{3\frac{km}{h}} \\
t=\sqrt{2}h \\
t\approx1,41\cdot60min \\
t\approx84,6min\approx85min$$
Krok 4. Obliczenie długości i czasu pokonania trasy \(AB\) (przez punkt \(C\)).
Długość odcinka \(AC\) (po łące) to \(3km\) i tak samo \(CB\) (po szosie) też jest to \(3km\). Po łące poruszamy się z prędkością \(v=3\frac{km}{h}\), natomiast po szosie \(v=5\frac{km}{h}\), zatem czas pokonania tych tras policzymy sobie oddzielnie.
Po łące \(AC\):
$$t=\frac{3km}{3\frac{km}{h}} \\
t=1h=60min$$
Po szosie \(CB\):
$$t=\frac{3km}{5\frac{km}{h}} \\
t=0,6h \\
t=0,6\cdot60min \\
t=36min$$
Łącznie czas pokonania tej trasy wyniesie: \(60min+36min=96min\)
Zadanie 14. (1pkt) W ciągu arytmetycznym wyraz czwarty jest równy \(1\), a wyraz dwunasty jest równy \(25\). Różnica tego ciągu arytmetycznego jest równa:
Zadanie 15. (4pkt) Łamana składa się z odcinków, z których pierwszy ma długość \(16 cm\), a każdy następny jest dwa razy krótszy od poprzedniego. Suma długości wszystkich odcinków tej łamanej jest równa \(31 cm\). Oblicz, o ile procent wzrosłaby suma długości wszystkich odcinków łamanej, jeśli liczba jej odcinków zostałaby podwojona, a zasada tworzenia kolejnych odcinków pozostałaby bez zmian. Zapisz swoje obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Dostrzeżenie ciągu geometrycznego.
Kluczem do rozwiązania tego zadania jest dostrzeżenie, że długości poszczególnych odcinków będą tworzyły ciąg geometryczny, w którym \(a_{1}=16\) oraz \(q=\frac{1}{2}\) (ponieważ każdy kolejny wyraz jest dwa razy mniejszy od poprzedniego). Dodatkowo wiemy, że suma wszystkich odcinków jest równa \(31\), czyli moglibyśmy też dodać, że \(S_{n}=31\).
Krok 2. Obliczenie liczby odcinków.
Skorzystamy ze wzoru na sumę \(n\) początkowych wyrazów ciągu geometrycznego:
$$S_{n}=a_{1}\cdot\frac{1-q^n}{1-q}$$
Jedyną niewiadomą w tym ciągu jest \(n\), czyli tak naprawdę liczba odcinków naszej łamanej. Podstawiając wszystkie znane dane, otrzymamy:
$$31=16\cdot\frac{1-\left(\frac{1}{2}\right)^n}{1-\frac{1}{2}} \\
31=16\cdot\frac{1-\left(\frac{1}{2}\right)^n}{\frac{1}{2}} \quad\bigg/\cdot\frac{1}{2} \\
\frac{31}{2}=16\cdot\left(1-\left(\frac{1}{2}\right)^n\right) \quad\bigg/:16 \\
\frac{31}{32}=1-\left(\frac{1}{2}\right)^n \\
-\frac{1}{32}=-\left(\frac{1}{2}\right)^n \\
\left(\frac{1}{2}\right)^n=\frac{1}{32} \\
\left(\frac{1}{2}\right)^n=\left(\frac{1}{2}\right)^5 \\
n=5$$
Wyszło nam, że ten ciąg ma \(5\) wyrazów, czyli tym samym nasza łamana składa się z \(5\) odcinków.
Krok 3. Obliczenie sumy długości nowej łamanej.
Nowa łamana ma mieć zgodnie z treścią dwa razy więcej odcinków, czyli \(n=2\cdot5=10\). Chcemy obliczyć długość ten nowej łamanej, czyli musimy wyznaczyć teraz \(S_{10}\). Podstawiając zatem dane do wzoru na sumę \(n\) początkowych wyrazów ciągu geometrycznego, otrzymamy:
$$S_{10}=16\cdot\frac{1-\left(\frac{1}{2}\right)^{10}}{1-\frac{1}{2}} \\
S_{10}=16\cdot\frac{1-\frac{1}{1024}}{\frac{1}{2}} \\
S_{10}=16\cdot\frac{\frac{1023}{1024}}{\frac{1}{2}} \\
S_{10}=16\cdot\frac{1023}{1024}:\frac{1}{2} \\
S_{10}=16\cdot\frac{1023}{1024}\cdot2 \\
S_{10}=\frac{1023}{32}=31\frac{31}{32}$$
Krok 4. Obliczenie o ile procent wzrosłaby suma długości odcinków łamanej.
Bazując na obliczeniu \(S_{5}\) oraz \(S_{10}\) możemy stwierdzić, że długość łamanej wzrosłaby o:
$$S_{10}-S_{5}=31\frac{31}{32}-31 \\
S_{10}-S_{5}=\frac{31}{32}$$
Celem zadania jest podanie wzrostu wyrażonego w procentach, zatem skoro łamana o długości \(31\) wzrosłaby o \(\frac{31}{32}\), to procentowo ten wzrost by wyniósł:
$$\frac{\frac{31}{32}}{31}=\frac{31}{32}:31=\frac{31}{32}\cdot\frac{1}{31}= \\
=\frac{1}{32}=0,03125=3,125\%$$
Zadanie 16. (1pkt) Dana jest liczba \(a=\dfrac{sin^2\alpha}{1+cos^2\alpha}\), gdzie \(\alpha\) jest miarą pewnego kąta ostrego.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeżeli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
\(a=1-\dfrac{sin\alpha}{tg\alpha}\)
\(a=\dfrac{cos^2\alpha+2cos\alpha+1}{1+cos\alpha}\)
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy skorzystasz ze wzoru na sumę \(n\) początkowych wyrazów ciągu geometrycznego i podstawisz do niego dane z treści zadania (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy obliczysz liczbę odcinków łamanej (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy obliczysz sumę długości odcinków nowej łamanej (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy obliczysz sumę długości odcinków od szóstego do dziesiątego (patrz: Krok 4.).
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 17. (1pkt) Trójkąt \(ABS\) jest trójkątem, którego wierzchołek \(S\) leży w środku okręgu o promieniu długości \(18\), a punkty \(A\) i \(B\) leżą na okręgu oraz \(\sphericalangle ASB=40°\). Długość łuku okręgu, na którym opiera się kąt \(ASB\), jest równa:
Zadanie 18. (2pkt) W trójkącie równoramiennym \(ABC\), gdzie \(|AC|=|BC|\) i \(|AB|=16cm\), poprowadzono środkowe \(AA_{1}\), \(BB_{1}\), \(CC_{1}\), które przecięły się w punkcie \(P\) odległym od podstawy \(AB\) o \(2 cm\). Wyznacz pola trójkątów \(ABC\) i \(A_{1}B_{1}C_{1}\). Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz pole trójkąta \(ABC\) (patrz: Krok 3.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Sytuacja z treści zadania wyglądać będzie następująco:
Krok 2. Obliczenie wysokości trójkąta \(ABC\).
Z własności środkowych trójkąta równoramiennego wynika, że odcinek \(PC\) jest dwa razy dłuższy od odcinka \(PC_{1}\). Z treści zadania wynika, że \(PC_{1}=2cm\), zatem \(PC\) będzie miał długość \(2\cdot2cm=4cm\). Tym samym cały odcinek \(CC'\), który jest jednocześnie wysokością trójkąta równoramiennego, będzie miał długość:
$$h=2cm+4cm=6cm$$
Krok 3. Obliczenie pola powierzchni trójkąta \(ABC\).
Znamy długość podstawy oraz wysokość trójkąta \(ABC\), zatem korzystając ze wzoru na pole trójkąta, możemy zapisać, że:
$$P_{ABC}=\frac{1}{2}\cdot16\cdot6 \\
P_{ABC}=8\cdot6 \\
P_{ABC}=48[cm^2]$$
Krok 4. Dostrzeżenie podobieństwa trójkątów \(ABC\) i \(A_{1}B_{1}C_{1}\).
Kluczem do obliczenia pola trójkąta \(A_{1}B_{1}C_{1}\) jest dostrzeżenie, że jest to trójkąt podobny do trójkąta \(ABC\). Skąd to wiemy? Jeśli punkty \(A_{1}\) oraz \(B_{1}\) są środkami ramion trójkąta, to odcinek \(A_{1}B_{1}\) jest równoległy do podstawy \(AB\), a miara tego odcinka jest dwa razy krótsza od boku \(AB\). Analogicznie będzie z parą \(A_{1}C_{1}\) czy też \(B_{1}C_{1}\) - one też są równoległe i dwa razy mniejsze względem odpowiadających boków. To prowadzi nas do wniosku, że trójkąt \(A_{1}B_{1}C_{1}\) jest podobny do trójkąta \(ABC\) w skali \(k=\frac{1}{2}\).
Krok 5. Obliczenie pola powierzchni trójkąta \(A_{1}B_{1}C_{1}\).
Z własności trójkątów podobnych wiemy, że jeśli trójkąt jest podobny do drugiego w skali podobieństwa równej \(k\), to jego pole powierzchni będzie \(k^2\) razy większe. Skoro tak, to moglibyśmy zapisać, że:
$$P_{A_{1}B_{1}C_{1}}=k^2\cdot P_{ABC} \\
P_{A_{1}B_{1}C_{1}}=\left(\frac{1}{2}\right)^2\cdot48 \\
P_{A_{1}B_{1}C_{1}}=\frac{1}{4}\cdot48 \\
P_{A_{1}B_{1}C_{1}}=12$$
Zadanie 19. (4pkt) Dany jest trójkąt \(ABC\), o punktach \(A=(2,2\sqrt{3})\) i \(C=(9,3\sqrt{3})\), którego długości boków wynoszą \(|AB|=4\) i \(|BC|=6\sqrt{3}\).
Zadanie 19.1. Wyznacz współczynnik kierunkowy prostej \(AC\). Wynik obliczeń zapisz w miejscu wykropkowanym.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Zadanie 19.2. Prosta prostopadła do prostej o równaniu \(y=2x-4\), przechodząca przez punkt \(A\), ma równanie:
Zadanie 19.3. Wyznacz miarę kąta \(ABC\). Zapisz wyniki obliczeń.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy skorzystasz z twierdzenia cosinusów i zapiszesz odpowiednie równanie w którym jedyną niewiadomą jest cosinus poszukiwanego kąta (patrz: Krok 3.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Zanim zaczniemy cokolwiek obliczać, to dobrze byłoby zacząć od prostego szkicu całej sytuacji:
Miarę kąta \(ABC\) będziemy mogli obliczyć korzystając z twierdzenia cosinusów, czyli:
$$c^2=a^2+b^2-2ab\cdot cos\gamma$$
I tu najważniejsza sprawa - jak to zawsze ma miejsce przy twierdzeniu cosinusów, bok leżący naprzeciwko kąta \(ABC\) musimy oznaczyć jako \(c\) (czyli tak jak na rysunku).
Krok 2. Obliczenie długości boku \(AC\).
Aby skorzystać z twierdzenia cosinusów musimy wyznaczyć jeszcze długość boku \(AC\). Skorzystamy tutaj ze wzoru na długość odcinka, czyli:
$$|AC|=\sqrt{(x_{C}-x_{A})^2+(y_{C}-y_{A})^2}$$
Podstawiając do wzoru znane współrzędne \(A=(2,2\sqrt{3})\) oraz \(C=(9,3\sqrt{3})\), otrzymamy:
$$|AC|=\sqrt{(3\sqrt{3}-2\sqrt{3})^2+(9-2)^2} \\
|AC|=\sqrt{(\sqrt{3})^2+7^2} \\
|AC|=\sqrt{3+49} \\
|AC|=\sqrt{52}$$
Oczywiście można byłoby jeszcze wyłączyć czynnik przed znak pierwiastka, otrzymując postać \(|AC|=\sqrt{4\cdot13}=2\sqrt{13}\), ale prawdę mówiąc nie ma tu takiej potrzeby, bo za chwilę i tak będziemy całość podnosić do kwadratu i postać \(\sqrt{52}\) będzie nawet wygodniejsza.
Krok 3. Wyznaczenie miary kąta \(ABC\).
Znamy już wszystkie długości boków trójkąta, zatem możemy skorzystać z twierdzenia cosinusów:
$$(\sqrt{52})^2=4^2+(6\sqrt{3})^2-2\cdot4\cdot6\sqrt{3}\cdot cos\gamma \\
52=16+108-48\sqrt{3}\cdot cos\gamma \\
-72=-48\sqrt{3}\cdot cos\gamma \\
cos\gamma=\frac{-72}{-48\sqrt{3}} \\
cos\gamma=\frac{3}{2\sqrt{3}}$$
Otrzymaliśmy już poprawny wynik, ale takiej wartości jak \(\frac{3}{2\sqrt{3}}\) nie znajdziemy w tablicach. Wszystko dlatego, że należałoby jeszcze usunąć niewymierność z mianownika, zatem:
$$\frac{3}{2\sqrt{3}}=\frac{3\cdot\sqrt{3}}{2\sqrt{3}\cdot\sqrt{3}}=\frac{3\sqrt{3}}{2\cdot3}=\frac{\sqrt{3}}{2}$$
Z tablic trygonometrycznych (z tzw. małej tabelki) odczytujemy, że \(cos\) przyjmuje wartość \(\frac{\sqrt{3}}{2}\) dla kąta o mierze \(30°\), stąd też \(|\sphericalangle ABC|=30°\).
Zadanie 20. (1pkt) Dany jest okrąg o środku w punkcie \((-2, 4)\) i promieniu długości \(9\). Równanie tego okręgu ma postać:
Zadanie 21. (3pkt) Dany jest okrąg o środku w punkcie \(S\) i promieniu długości \(r=6 cm\). Na tym okręgu rozmieszczono punkty \(A, B, C\) i \(D\) tak, że \(BD\) jest średnicą okręgu, \(\sphericalangle CSD=40°\) i \(\sphericalangle ADB=30°\) (patrz rysunek). Miary kątów utworzonego czworokąta oznaczono następująco: \(|\sphericalangle BAD|=\alpha\), \(|\sphericalangle ABC|=\beta\), \(|\sphericalangle BCD|=\gamma\) i \(|\sphericalangle CDA|=\delta\)
Zadanie 21.1. Długość odcinka \(AB\) jest równa:
Zadanie 21.2. Dokończ zdanie. Wybierz dwie odpowiedzi spośród podanych, tak aby dla każdej z nich dokończenie poniższego zdania było prawdziwe. Prawdziwa jest równość:
Zadanie 22. (4pkt) Uczniów pewnej szkoły pogrupowano według ukończonej liczby lat. Wyniki badania przedstawiono na diagramie.
Zadanie 22.1. Medianą tego zestawu danych jest:
Zadanie 22.2. Spośród uczniów tej szkoły wylosowano jedną osobę, a następnie z pozostałych wylosowano drugą osobę. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na tym, że przynajmniej jedna z wylosowanych osób ma co najmniej \(18\) lat. Wynik przedstaw w postaci ułamka dziesiętnego, zaokrąglając go do części setnych. Zapisz swoje obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń elementarnych (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń sprzyjających (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich zdarzeń elementarnych (patrz: Krok 1.) oraz liczbę wszystkich zdarzeń sprzyjających (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby wszystkich zdarzeń elementarnych.
Ustaliliśmy już, że mamy \(600\) uczniów. Najpierw losujemy więc jednego z tych \(600\) uczniów, a potem drugiego z \(599\), którzy zostali. To oznacza, że zgodnie z regułą mnożenia, wszystkich zdarzeń elementarnych mamy \(|Ω|=600\cdot599=359400\).
Krok 2. Obliczenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Zdarzeniem sprzyjającym jest sytuacja w której będziemy mieć choćby jednego ucznia w wieku przynajmniej \(18\) lat (czyli przynajmniej jednego ucznia, który ma \(18\) lub \(19\) lat). Czyli tak przykładowo pasuje nam wylosowanie \(18\)-latka oraz \(16\)-latka, albo chociażby wylosowanie dwóch \(19\)-latków.
Do wyznaczenia liczby zdarzeń sprzyjających możemy podejść na dwa sposoby. Moglibyśmy zgodnie z regułą dodawania sumować wszystkie zdarzenia sprzyjające (a tych jest sporo, bo np. mamy \(138\cdot66\) możliwości wylosowania \(18\)-latka i \(16\)-latka, do tego \(138\cdot180\) możliwości wylosowania \(18\)-latka i \(17\)-latka itd.). Można też postąpić nieco sprytniej i sprawdzić, ile jest zdarzeń niesprzyjających, co będzie znacznie prostsze. Zdarzeniem niesprzyjającym jest wylosowanie jednocześnie dwóch osób w wieku \(16-17\) lat. Uczniów w tym przedziale wiekowym mamy łącznie \(66+180=246\). Jeśli więc wylosujemy jedną z tych \(246\) osób, a potem jedną z pozostałych \(245\), to będzie to zdarzenie niesprzyjające. Zgodnie więc z regułą mnożenia takich zdarzeń będziemy mieć:
$$|A'|=246\cdot245=60270$$
Skoro więc wszystkich zdarzeń mamy \(359400\), a tych niesprzyjających jest \(60270\), to sprzyjających zdarzeń mamy:
$$|A|=359400-60270=299130$$
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{299130}{359400}\approx0,83$$
Zadanie 23. (1pkt) Zbiór \(A\) składa się ze wszystkich czterocyfrowych liczb naturalnych, do zapisu których wykorzystano dokładnie dwie jedynki. Liczba elementów należących do zbioru \(A\) jest równa:
Zadanie 24. (1pkt) W prawidłowym ostrosłupie czworokątnym krawędź podstawy jest dwa razy krótsza niż krawędź boczna. Miarą kąta nachylenia krawędzi bocznej do płaszczyzny podstawy jest \(\alpha\). Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Zadanie 25. (2pkt) Prostopadłościan o wysokości długości \(10 cm\) ma w podstawie prostokąt o obwodzie \(24 cm\). Objętość tego prostopadłościanu jest największa z możliwych. Oblicz tę objętość. Zapisz swoje obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz wzór na objętość z użyciem tylko jednej niewiadomej (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie równań.
Z treści zadania wynika, że obwód prostokąta znajdującego się w podstawie jest równy \(24cm\). Jeśli więc oznaczymy boki prostokąta jako \(x\) oraz \(y\), to otrzymamy równanie:
$$2\cdot(x+y)=24 \\
x+y=12 \\
y=12-x$$
Chcemy obliczyć objętość naszej bryły i wiemy, że \(H=10\), zatem drugim równaniem jakie możemy ułożyć będzie:
$$V=x\cdot y\cdot10$$
Krok 2. Zapisanie wzoru funkcji \(V(x)\).
Kluczem do sukcesu będzie zapisanie pola powierzchni w postaci funkcji z jedną zmienną. Chcąc tego dokonać, możemy podstawić wyznaczoną wartość \(y=12-x\) do równania \(V=x\cdot y\cdot10\), otrzymując:
$$V=x\cdot(12-x)\cdot10 \\
V=(12x-x^2)\cdot10 \\
V=120x-10x^2 \\
V=-10x^2+120x$$
Otrzymaliśmy informację, że objętość można opisać wzorem \(-10x^2+120x\). I teraz następuje kluczowy moment w tego typu zadaniach - musimy całość potraktować jak funkcję kwadratową (dla jakiejś wartości \(x\) otrzymamy konkretną wartość \(V\)). Zapisalibyśmy więc, że \(V(x)=-10x^2+120x\). Warto też dodać, że skoro \(y=12-x\), a długość boków \(x\) oraz \(y\) musi być dodatnia, to dziedziną tej funkcji będzie \(x\in(0;12)\).
Krok 3. Wyznaczenie współrzędnych wierzchołka paraboli.
Wykresem funkcji kwadratowej jest parabola. Nasza parabola będzie mieć ramiona skierowane do dołu (bo współczynnik \(a=-10\)). To sprawia, że nasza funkcja będzie wyglądać mniej więcej w ten oto sposób:
Musimy teraz dowiedzieć się, dla jakiego \(x\) objętość \(V\) będzie największa. Z własności funkcji kwadratowych wiemy, że ta największa wartość będzie osiągnięta w wierzchołku. Musimy zatem obliczyć dla jakiej długości \(x\) ta największa wartość jest przyjmowana. W tym celu skorzystamy ze wzoru na współrzędną \(x_{W}\) wierzchołka paraboli:
$$x_{W}=\frac{-b}{2a}$$
Do tego wzoru podstawiamy współczynniki \(a\) oraz \(b\) naszej funkcji kwadratowej. W przypadku funkcji \(V(x)=-10x^2+120x\) widzimy, że współczynnik \(a=-10\) oraz \(b=120\), zatem:
$$x_{W}=\frac{-120}{2\cdot(-10)} \\
x_{W}=\frac{-120}{-20} \\
x_{W}=6$$
To oznacza, że największą objętość osiągniemy, gdy długość boku \(x\) będzie równa \(6\).
Krok 4. Obliczenie objętości.
Celem zadania obliczenie objętości tego prostopadłościanu. Korzystając z wcześniej wyznaczonego wzoru \(V=-10x^2+120x\) i podstawiając do niego \(x=6\), otrzymamy:
$$V=-10\cdot6^2+120\cdot6 \\
V=-10\cdot36+720 \\
V=-360+720 \\
V=360[cm^3]$$
Poprzednie
Zakończ
Następne