Matura poprawkowa z matematyki (poziom podstawowy) - Sierpień 2023 (stara matura - formuła 2015)
Zadanie 6. (1pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\), punkt \((-8,6)\) jest punktem przecięcia prostych o równaniach:
A. \(2x+3y=2 \quad\text{ i }\quad -x+y=-14\)
B. \(3x+2y=-12 \quad\text{ i }\quad 2x+y=10\)
C. \(x+y=-2 \quad\text{ i }\quad x-2y=4\)
D. \(x-y=-14 \quad\text{ i }\quad -2x+y=22\)
Wyjaśnienie:
Z geometrycznej interpretacji układów równań wiemy, że aby dwie proste przecięły się w punkcie \((-8,6)\), to te dwie proste muszą stworzyć układ równań, którego rozwiązaniem będą \(x=-8\) oraz \(y=6\). Mówiąc wprost - musielibyśmy z każdej pary równań zbudować układ i rozwiązać go. Interesująca nas sytuacja będzie mieć miejsce przy ostatniej parze równań:
\begin{cases}
x-y=-14 \\
-2x+y=22
\end{cases}
Korzystając z metody przeciwnych współczynników możemy teraz dodać te równania stronami, otrzymując:
$$-x=8 \\
x=-8$$
Podstawiając teraz wyznaczone \(x=-8\) do wybranego równania z układu (np. pierwszego), otrzymamy:
$$-8-y=-14 \\
-y=-6 \\
y=6$$
Rozwiązaniem tego układu równań jest para liczb \(x=-8\) oraz \(y=6\), co oznacza, że te dwie proste przetną się w punkcie \((-8,6)\).
Zadanie 7. (1pkt) Zbiorem wszystkich rozwiązań nierówności \(-3(x-1)\le\dfrac{5-3x}{3}\) jest przedział:
A. \((-\infty,\frac{2}{3}\rangle\)
B. \((-\infty,-\frac{2}{3}\rangle\)
C. \(\langle\frac{2}{3},\infty)\)
D. \(\langle-\frac{2}{3},\infty)\)
Wyjaśnienie:
Rozwiązywanie nierówności najprościej będzie zacząć od wymnożenia obydwu stron przez \(3\), dzięki czemu pozbędziemy się ułamka po prawej stronie.
$$-3(x-1)\le\frac{5-3x}{3} \quad\bigg/\cdot3 \\
-9(x-1)\le5-3x \\
-9x+9\le5-3x \\
-6x+9\le5 \\
-6x\le-4 \quad\bigg/:(-6) \\
x\ge\frac{2}{3}$$
Tu warto zwrócić uwagę, że największą pułapką w tym zadaniu było pamiętanie o tym, by zmienić znak na przeciwny w momencie dzielenia obydwu stron przez liczbę ujemną. Otrzymany wynik oznacza, że rozwiązaniem nierówności są wszystkie liczby większe lub równe \(\frac{2}{3}\), czyli prawidłową odpowiedzią będzie przedział \(\langle\frac{2}{3},\infty)\).
Zadanie 10. (1pkt) Miejscem zerowym funkcji liniowej \(f\) jest liczba \(1\). Wykres tej funkcji przechodzi przez punkt \((-1,4)\). Wzór funkcji \(f\) ma postać:
A. \(f(x)=-\frac{1}{2}x+1\)
B. \(f(x)=-\frac{1}{3}x+\frac{1}{3}\)
C. \(f(x)=-2x+2\)
D. \(f(x)=-3x+1\)
Wyjaśnienie:
Z informacji o miejscu zerowym wynika, że funkcja przechodzi przez punkt o współrzędnych \((1,0)\). Dodatkowo z treści zadania wiemy, że wykres przechodzi przez punkt \((-1,4)\). Mamy więc klasyczną sytuację, w której musimy wyznaczyć wzór funkcji, która przechodzi przez dwa punkty o znanych współrzędnych. W tym celu możemy albo skorzystać z bardzo długiego wzoru z tablic, albo też z metody układu równań. Skorzystajmy z tej szybszej metody, czyli układu równań. W tym celu do postaci \(y=ax+b\) musimy podstawić najpierw współrzędne jednego punktu, a potem drugiego - powstaną nam wtedy dwa równania, z których zbudujemy układ. Całość będzie wyglądać następująco:
\begin{cases}
0=1\cdot a+b \\
4=(-1)\cdot a+b
\end{cases}
\begin{cases}
0=a+b \\
4=-a+b
\end{cases}
Odejmując teraz te równania stronami, otrzymamy:
$$-4=2a \\
a=-2$$
W zasadzie już teraz moglibyśmy zakończyć rozwiązywanie zadania, ponieważ tylko jeden wzór z proponowanych w odpowiedziach ma współczynnik \(a=-2\). Ale dla pewności wyznaczmy jeszcze współczynnik \(b\), podstawiając do dowolnego równania z układu (np. pierwszego) wyznaczone \(a=-2\), zatem:
$$0=-2+b \\
b=2$$
To oznacza, że poszukiwanym wzorem naszej funkcji będzie \(f(x)=-2x+2\).
Zadanie 13. (1pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\) narysowano wykres funkcji \(y=f(x)\) (zobacz rysunek).
Funkcja \(g\) jest określona za pomocą funkcji \(f\) następująco: \(g(x)=f(-x)\) dla każdego \(x\in\langle-7,-5\rangle\cup\langle-4,4\rangle\cup\langle5,7\rangle\). Na jednym z rysunków A–D przedstawiono, w kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\), wykres funkcji \(y=g(x)\).
Wykres funkcji \(y=g(x)\) przedstawiono na rysunku:
Wyjaśnienie:
Zapis \(g(x)=f(-x)\) oznacza, że funkcja \(g(x)\) powstała w wyniku przekształcenia funkcji \(f(x)\) względem osi \(OY\). Mówiąc obrazowo, szukamy odbicia lustrzanego funkcji \(f(x)\) względem osi \(OY\). Taką funkcję znajdziemy na rysunku B.
Zadanie 14. (1pkt) Funkcja kwadratowa \(f\), określona wzorem \(f(x)=-(x-1)(x-5)\), przyjmuje wartość:
A. najmniejszą równą \(3\)
B. najmniejszą równą \(4\)
C. największą równą \(3\)
D. największą równą \(4\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie miejsc zerowych funkcji.
Nasza funkcja zapisana jest w postaci iloczynowej typu \(f(x)=a(x-x_{1})(x-x_{2})\). Możemy z niej wprost odczytać, że miejscami zerowymi naszej funkcji są \(x_{1}=1\) oraz \(x_{2}=5\). Jeśli nie potrafimy wyznaczyć tych miejsc od ręki, to można przyrównać wzór funkcji do zera:
$$-(x-1)(x-5)=0 \\
(x-1)(x-5)=0 \\
x-1=0 \quad\lor\quad x-5=0 \\
x=1 \quad\lor\quad x=5$$
Krok 2. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Ramiona naszej funkcji będą skierowane do dołu (bo przed nawiasami mamy znak minus, czyli współczynnik \(a\) jest mniejszy od zera), zatem funkcja będzie wyglądać w ten sposób:
Widzmy więc, że najmniejszą wartością funkcji jest \(-\infty\), a największą wartość funkcji poznamy wyznaczając wierzchołek paraboli.
Krok 3. Wyznaczenie współrzędnych wierzchołka paraboli.
Współrzędna \(p\) wierzchołka paraboli będzie średnią arytmetyczną miejsc zerowych. Możemy zatem zapisać, że:
$$p=\frac{1+5}{2} \\
p=\frac{6}{2} \\
p=3$$
Można więc powiedzieć, że funkcja przyjmie swoją największą wartość dla argumentu \(x=3\). Celem zadania jest poznanie tej wartości, więc wystarczy podstawić \(x=3\) do wzoru funkcji:
$$f(3)=-(3-1)(3-5) \\
f(3)=-2\cdot(-2) \\
f(3)=4$$
To oznacza, że nasza funkcja kwadratowa przyjmuje wartość największą równą \(4\).
Zadanie 19. (1pkt) W okręgu \(O\) kąt środkowy \(\beta\) oraz kąt wpisany \(\alpha\) są oparte na tym samym łuku. Kąt \(\beta\) ma miarę o \(40°\) większą od kąta \(\alpha\). Miara kąta \(\beta\) jest równa:
A. \(40°\)
B. \(80°\)
C. \(100°\)
D. \(120°\)
Wyjaśnienie:
Z własności kątów środkowych i wpisanych wiemy, że kąt środkowy będzie miał miarę \(2\) razy większą od kąta wpisanego, który jest oparty na tym samym łuku. Bazując na oznaczeniach z zadania, moglibyśmy więc zapisać, że:
$$\beta=2\alpha$$
Dodatwo wiemy, że kąt \(\beta\) ma miarę o \(40°\) większą od kąta \(\alpha\), czyli moglibyśmy zapisać, że:
$$\beta=\alpha+40°$$
Zapisaliśmy więc dwa równania, z których możemy zbudować układ równań:
\begin{cases}
\beta=2\alpha \\
\beta=\alpha+40°
\end{cases}
Korzystając z metody podstawiania, wyjdzie nam, że:
$$2\alpha=\alpha+40° \\
\alpha=40°$$
Celem zadania jest podanie miary kąta \(\beta\), zatem:
$$\beta=2\cdot40° \\
\beta=80°$$
Zadanie 22. (1pkt) Obwód trójkąta prostokątnego \(ABC\) jest równy \(L\). Na boku \(CB\) tego trójkąta obrano punkt \(E\), a na boku \(AB\) obrano punkt \(D\) tak, że \(DE||AC\) oraz \(|AD|:|DB|=3:4\) (zobacz rysunek).
Obwód trójkąta \(BED\) jest równy:
A. \(\frac{3}{4}L\)
B. \(\frac{3}{7}L\)
C. \(\frac{4}{7}L\)
D. \(\frac{1}{4}L\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Dostrzeżenie podobieństwa trójkątów i obliczenie skali podobieństwa.
Kluczem do sukcesu jest dostrzeżenie, że skoro \(DE||AC\), to trójkąty \(ABC\) oraz \(DBE\) (zwany w zadaniu jako \(BED\)) są podobne na podstawie cechy kąt-kąt-kąt.
Obliczmy teraz skalę podobieństwa tych trójkątów. Aby tego dokonać, musimy ustalić jaką długość ma podstawa \(AB\), a jaką podstawa \(DB\). Jeżeli stosunek boków \(|AD|:|DB|=3:4\), to możemy przyjąć, że \(|AD|=3x\) oraz \(|DB|=4x\).
Tym samym podstawa \(AB\) będzie miała długość:
$$|AB|=3x+4x=7x$$
Skoro podstawa trójkąta \(DBE\) (zwanego w zadaniu jako \(BED\)) ma długość \(4x\), a podstawa trójkąta \(ABC\) ma długość \(7x\), to trójkąt \(DBE\) jest podobny do trójkąta \(ABC\) w skali:
$$k=\frac{4x}{7x}=\frac{4}{7}$$
Krok 2. Ustalenie obwodu trójkąta \(BED\).
Ustaliliśmy, że skala podobieństwa naszych trójkątów jest równa \(k=\frac{4}{7}\). To oznacza, że skoro duży trójkąt \(ABC\) ma obwód równy \(L\), to trójkąt \(BED\) będzie miał obwód równy \(k\cdot L\), czyli \(\frac{4}{7}L\).
Zadanie 23. (1pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\) dane są prosta \(k\) o równaniu \(y=\frac{3}{4}x-\frac{7}{4}\) oraz punkt \(P=(12,-1)\).
Prosta przechodząca przez punkt \(P\) i równoległa do prostej \(k\) ma równanie:
A. \(y=-\frac{3}{4}x+8\)
B. \(y=\frac{3}{4}x-10\)
C. \(y=\frac{4}{3}x-17\)
D. \(y=-\frac{4}{3}x+15\)
Wyjaśnienie:
Aby dwie proste były względem siebie równoległe, muszą mieć jednakowy współczynnik kierunkowy \(a\). Widzimy, że prosta \(k\) ma współczynnik \(a=\frac{3}{4}\), co prowadzi nas do wniosku, że prosta do niej równoległa będzie wyrażać się równaniem \(y=\frac{3}{4}x+b\).
Do poznania pełnego wzoru brakuje nam już tylko współczynnika \(b\). Poznamy go, podstawiając współrzędne punktu \(P=(12,-1)\) przez który ta prosta musi przechodzić, zatem:
$$-1=\frac{3}{4}\cdot12+b \\
-1=9+b \\
b=-10$$
To oznacza, że poszukiwana prosta wyraża się równaniem \(y=\frac{3}{4}x-10\).
Zadanie 24. (1pkt) W układzie współrzędnych \((x,y)\) punkt \(A=(-1,-4)\) jest wierzchołkiem równoległoboku \(ABCD\). Punkt \(S=(2,2)\) jest środkiem symetrii tego równoległoboku.
Długość przekątnej \(AC\) równoległoboku \(ABCD\) jest równa:
A. \(\sqrt{5}\)
B. \(2\sqrt{5}\)
C. \(3\sqrt{5}\)
D. \(6\sqrt{5}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
W zadaniu pomoże nam prosty szkic całej sytuacji:
Środek symetrii równoległoboku pokrywa się z jego przekątną, a to sprawia, że punkt \(S\) jest jednocześnie środkiem przekątnej \(AC\).
Krok 2. Obliczenie długości odcinka \(AS\).
Korzystając ze wzoru na długość odcinka, możemy zapisać, że:
$$|AS|=\sqrt{(x_{S}-x_{A})^2+(y_{S}-y_{A})^2} \\
|AS|=\sqrt{\left(2-(-1)\right)^2+\left(2-(-4)\right)^2} \\
|AS|=\sqrt{3^2+6^2} \\
|AS|=\sqrt{9+36} \\
|AS|=\sqrt{45}=\sqrt{9\cdot5}=3\sqrt{5}$$
Krok 3. Obliczenie długości przekątnej \(AC\).
Jak już ustaliliśmy, odcinek \(AS\) jest połową długości przekątnej, czyli tym samym możemy zapisać, że długość przekątnej \(AC\) jest równa:
$$|AC|=2\cdot3\sqrt{5} \\
|AC|=6\sqrt{5}$$
Zadanie 26. (1pkt) Każda krawędź graniastosłupa prawidłowego sześciokątnego ma długość równą \(6\). Cosinus kąta nachylenia dłuższej przekątnej tego graniastosłupa do płaszczyzny podstawy graniastosłupa jest równy:
A. \(\frac{1}{2}\)
B. \(\frac{2}{\sqrt{5}}\)
C. \(\frac{1}{\sqrt{5}}\)
D. \(\frac{\sqrt{3}}{2}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Musimy pamiętać, że sześciokąt foremny (który znajduje się w podstawie) ma tak zwane dłuższe i krótsze przekątne. Nas interesuje ta dłuższa przekątna:
W takim razie interesujący nas kąt nachylenia dłuższej przekątnej tego graniastosłupa do płaszczyzny podstawy wygląda następująco:
Krok 2. Obliczenie długości dłuższej przekątnej podstawy.
Zgodnie ze szkicem z pierwszego kroku możemy stwierdzić, że dłuższa przekątna jest dwa razy dłuższa od krawędzi sześcianu, czyli ma ona długość:
$$d=2\cdot6=12$$
Krok 3. Obliczenie długości przekątnej graniastosłupa.
Spoglądamy na rysunek szkicowy graniastosłupa i na kluczowy trójkąt prostokątny, który został tam zaznaczony. Korzystając z twierdzenia Pitagorasa możemy zapisać, że:
$$12^2+6^2=s^2 \\
144+36=s^2 \\
s^2=180 \\
s=\sqrt{180} \quad\lor\quad s=-\sqrt{180}$$
Ujemną długość oczywiście odrzucamy, ponieważ długość przekątnej musi być dodatnia. Zostaje nam zatem \(s=\sqrt{180}\), co możemy jeszcze rozpisać jako \(s=\sqrt{36\cdot5}=6\sqrt{5}\).
Krok 4. Obliczenie cosinusa kąta.
Cosinus to stosunek długość przyprostokątnej leżącej przy kącie, względem przeciwprostokątnej. Możemy więc zapisać, że:
$$cos\alpha=\frac{12}{6\sqrt{5}} \\
cos\alpha=\frac{2}{\sqrt{5}}$$
Otrzymany wynik jest poprawny, ale możemy jeszcze usunąć niewymierność z mianownika, zatem:
$$cos\alpha=\frac{2}{\sqrt{5}}=\frac{2\cdot\sqrt{5}}{\sqrt{5}\cdot\sqrt{5}}=\frac{2\sqrt{5}}{5}$$
Zadanie 27. (1pkt) W ostrosłupie prawidłowym czworokątnym stosunek pola powierzchni bocznej do pola podstawy jest równy \(12\). Wynika stąd, że w tym ostrosłupie stosunek wysokości ściany bocznej do krawędzi podstawy jest równy:
A. \(24\)
B. \(3\)
C. \(6\)
D. \(4\)
Wyjaśnienie:
W podstawie naszego ostrosłupa jest kwadrat. Przyjmijmy, że ma on bok o długości \(x\), co sprawi, że pole podstawy będzie równe:
$$P_{p}=x^2$$
Z treści zadania wynika, że pole powierzchni bocznej będzie \(12\) razy większe, czyli tym samym:
$$P_{b}=12x^2$$
Na pole powierzchni bocznej składają się cztery trójkąty, więc pole każdego trójkąta będzie równe:
$$P_{t}=12x^2:4 \\
P_{t}=3x^2$$
Pole trójkąta obliczamy ze wzoru \(P=\frac{1}{2}ah\). W naszym przypadku wiemy, że \(a=x\). Skoro więc pole tego trójkąta ma być równe \(3x^2\), to otrzymamy taką oto sytuację:
$$3x^2=\frac{1}{2}\cdot x\cdot h \\
3x=\frac{1}{2}h \\
h=6x$$
To oznacza, że wysokość ściany bocznej jest \(6\) razy większa od krawędzi podstawy.
Zadanie 29. (1pkt) Wszystkich liczb naturalnych czterocyfrowych, w których zapisie dziesiętnym cyfry się nie powtarzają, jest:
A. \(9\cdot10\cdot10\cdot10\cdot10\)
B. \(9\cdot9\cdot9\cdot9\)
C. \(10\cdot9\cdot8\cdot7\)
D. \(9\cdot9\cdot8\cdot7\)
Wyjaśnienie:
Sprawdźmy na ile możliwości możemy uzupełnić każdą z cyfr naszej czterocyfrowej liczby (pamiętając o tym, że cyfry nie mogą się powtarzać).
· w rzędzie tysięcy możemy mieć każdą z dziewięciu cyfr od \(1\) do \(9\) (czyli bez cyfry \(0\)), zatem mamy tutaj \(9\) różnych możliwości
· w rzędzie setek możemy mieć każdą z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oprócz tej, która wystąpiła w rzędzie tysięcy, zatem mamy tutaj \(9\) różnych możliwości
· w rzędzie dziesiątek możemy mieć każdą z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oprócz tych, które wystąpiły w rzędzie tysięcy oraz setek, zatem mamy tutaj \(8\) różnych możliwości
· w rzędzie jedności możemy mieć każdą z dziesięciu cyfr od \(0\) do \(9\), oprócz tych, które wystąpiły w rzędzie tysięcy, setek oraz dziesiątek, zatem mamy tutaj \(7\) różnych możliwości
To oznacza, że zgodnie z regułą mnożenia, interesujących nas liczb będziemy mieć:
$$9\cdot9\cdot8\cdot7$$
Zadanie 30. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(5-x^2\gt3x+1\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Doprowadzenie nierówności do postaci ogólnej.
Zanim zaczniemy liczyć deltę, to musimy doprowadzić nierówność do postaci ogólnej, czyli musimy przenieść wszystkie wyrazy na lewą stronę:
$$5-x^2\gt3x+1 \\
-x^2-3x+4\gt0$$
Krok 2. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Współczynniki: \(a=-1,\;b=-3,\;c=4\)
$$Δ=b^2-4ac=(-3)^2-4\cdot(-1)\cdot4=9-(-16)=9+16=25 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{25}=5$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-3)-5}{2\cdot(-1)}=\frac{3-5}{-2}=\frac{-2}{-2}=1 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-3)+5}{2\cdot(-1)}=\frac{3+5}{-2}=\frac{8}{-2}=-4$$
Krok 3. Szkicowanie wykresu paraboli.
Współczynnik kierunkowy \(a\) jest ujemny, więc parabola będzie mieć ramiona skierowane do dołu. Zaznaczamy więc na osi wyznaczone miejsca zerowe \(x=-4\) oraz \(x=1\) (kropki będą niezamalowane, bo w nierówności wystąpił znak \(\gt\)) i rysujemy parabolę:
Krok 4. Odczytanie rozwiązania.
Interesują nas wyniki większe od zera, zatem interesuje nas to co znalazło się nad osią. To oznacza, że rozwiązaniem tej nierówności jest przedział:
$$x\in(-4;1)$$
Zadanie 31. (2pkt) Ciąg \((3x^2+5x, \quad x^2, \quad 20-x^2)\) jest arytmetyczny. Oblicz \(x\).
Wyjaśnienie:
Dla trzech kolejnych wyrazów ciągu arytmetycznego zachodzi następująca własność:
$$a_{2}=\frac{a_{1}+a_{3}}{2}$$
Podstawiając do tego wzoru wyrazy z treści zadania, otrzymamy:
$$x^2=\frac{3x^2+5x+20-x^2}{2} \\
x^2=\frac{2x^2+5x+20}{2} \\
2x^2=2x^2+5x+20 \\
0=5x+20 \\
-20=5x \\
x=-4$$
Zadanie 32. (2pkt) Wykaż, że dla każdej liczby rzeczywistej dodatniej \(x\) i dla każdej liczby rzeczywistej dodatniej \(y\) takiej, że \(x\gt2y\), prawdziwa jest nierówność \(x^2+3xy-10y^2\gt0\).
Odpowiedź
Udowodniono przekształcając nierówność do postaci \((x-2y)(x+2y)+3y(x-2y)\gt0\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozpisanie nierówności.
Kluczem do sukcesu w tym zadaniu będzie rozbicie \(-10y^2\) na sumę \(-4y^2\) oraz \(-6y^2\), a następnie odpowiednie pogrupowanie wyrazów. Obliczenia wyglądałyby następująco:
$$x^2+3xy-10y^2\gt0 \\
x^2+3xy-4y^2-6y^2\gt0 \\
x^2-4y^2+3xy-6y^2\gt0 \\
x^2-4y^2+3y(x-2y)\gt0$$
Wyrażenie \(x^2-4y^2\) możemy zgodnie ze wzorem skróconego mnożenia \(a^2-b^2=(a-b)(a+b)\) rozpisać jako \((x-2y)(x+2y)\). Wracając więc do naszego przykładu, otrzymamy postać:
$$(x-2y)(x+2y)+3y(x-2y)\gt0$$
Krok 2. Zakończenie dowodzenia.
Z treści zadania wiemy, że \(x\gt2y\), czyli że \(x-2y\gt0\). Spójrzmy teraz na naszą nierówność:
· w pierwszym nawiasie mamy \(x-2y\), co jak przed chwilą zapisaliśmy, musi być liczbą dodatnią;
· w drugim nawiasie mamy \(x+2y\) i to także jest wartość dodatnia, ponieważ z treści zadania wiemy, że \(x\) oraz \(y\) są dodatnie;
· następnie mamy \(+3y\), które także będzie dodatnie, bo \(y\) jest dodatni;
· i w ostatnim nawiasie ponownie mamy \(x-2y\), co jak już ustaliliśmy, będzie dodatnie.
Po lewej stronie mamy więc sytuację, w której mnożymy przez siebie dwie liczby dodatnie i dodajemy do tego iloczyn kolejnych dwóch dodatnich liczb. Otrzymany wynik będzie zatem na pewno większy od zera, co należało udowodnić.
Zadanie 33. (2pkt) Dany jest trapez równoramienny \(ABCD\), w którym podstawa \(CD\) ma długość \(6\), ramię \(AD\) ma długość \(4\), a kąty \(BAD\) oraz \(ABC\) mają miarę \(60°\) (zobacz rysunek).
Oblicz pole tego trapezu.
Odpowiedź
\(P=16\sqrt{3}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Po dorysowaniu wysokości trapezu, sytuacja z treści zadania będzie wyglądać następująco:
Widzimy, że utworzył nam się tutaj kluczowy trójkąt o kątach \(30°, 60°, 90°\) i to właśnie z niego obliczymy potrzebne długości boków.
Krok 2. Obliczenie dolnej podstawy trapezu.
Spójrzmy na powstały trójkąt prostokątny. Zgodnie z własnościami trójkątów o kątach \(30°, 60°, 90°\), odcinek o długości \(x\) będzie miał miarę dwa razy mniejszą od przeciwprostokątnej (czyli w naszym przypadku od ramienia trapezu). To sprawia, że:
$$x=4:2 \\
x=2$$
Tym samym dolna podstawa trapezu będzie mieć długość:
$$a=2+6+2 \\
a=10$$
Krok 3. Obliczenie wysokości trapezu.
Ponownie spoglądamy na kluczowy trójkąt o kątach \(30°, 60°, 90°\). Zgodnie z własnościami takich trójkątów, wysokość całego trapezu będzie \(\sqrt{3}\) razy dłuższa od odcinka oznaczonego jako \(x\), który jak już ustaliliśmy, ma długość równą \(2\). To oznacza, że w takim razie \(h=2\sqrt{3}\).
Krok 4. Obliczenie pola trapezu.
Mając wszystkie potrzebne informacje możemy przejść do obliczenia pola trapezu, zatem:
$$P=\frac{1}{2}\cdot(a+b)\cdot h \\
P=\frac{1}{2}\cdot(10+6)\cdot2\sqrt{3} \\
P=\frac{1}{2}\cdot16\cdot2\sqrt{3} \\
P=16\sqrt{3}$$
Zadanie 34. (2pkt) Rozwiąż równanie \(\dfrac{2x-3}{3x-2}=\dfrac{1}{2x}\)
Odpowiedź
\(x=\frac{1}{4}\) oraz \(x=2\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie założeń.
Mamy klasyczne równanie wymierne, które w mianowniku ma niewiadomą \(x\). Z racji tego, iż na matematyce nie istnieje dzielenie przez \(0\), musimy zapisać założenia do naszego równania. Mianowniki naszych ułamków nie mogą być równe \(0\), stąd też zapisalibyśmy, że:
$$3x-2\neq0 \quad\land\quad 2x\neq0 \\
3x\neq2 \quad\land\quad x\neq0 \\
x\neq\frac{2}{3} \quad\land\quad x\neq0$$
Krok 2. Rozwiązanie równania.
Po zapisaniu założeń możemy przystąpić do rozwiązywania równania. Są różne podejścia do takich równań, ale najprościej będzie chyba wykonać tzw. mnożenie na krzyż, zatem:
$$(2x-3)\cdot2x=(3x-2)\cdot1 \\
4x^2-6x=3x-2 \\
4x^2-9x+2=0$$
Powstało nam równanie kwadratowe w postaci ogólnej, zatem z pomocą przyjdzie nam teraz delta:
Współczynniki: \(a=4,\;b=-9,\;c=2\)
$$Δ=b^2-4ac=(-9)^2-4\cdot4\cdot2=81-32=49 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{49}=7$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-9)-7}{2\cdot4}=\frac{9-7}{8}=\frac{2}{8}=\frac{1}{4} \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-9)+7}{2\cdot4}=\frac{9+7}{8}=\frac{16}{8}=2$$
Krok 3. Weryfikacja rozwiązań z założeniami.
Otrzymane rozwiązania musimy jeszcze zweryfikować z założeniami. W tym przypadku rozwiązania nie wykluczają się z założeniami, więc dopiero teraz możemy zapisać, że rozwiązaniami tego równania będą \(x=\frac{1}{4}\) oraz \(x=2\).
Zadanie 35. (2pkt) Ze zbioru pięciu liczb \({1,2,3,4,5}\) losujemy bez zwracania kolejno dwa razy po jednej liczbie. Oblicz prawdopodobieństwo zdarzenia \(A\) polegającego na tym, że obie wylosowane liczby są nieparzyste.
Odpowiedź
\(p=\frac{3}{10}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie liczby wszystkich możliwych zdarzeń elementarnych.
Losujemy ze zbioru pięciu liczb, a losowanie jest bez zwracania (czyli pierwsze losowanie jest spośród pięciu liczb, a drugie już tylko spośród czterech). To oznacza, że zgodnie z regułą mnożenia, wszystkich zdarzeń elementarnych będziemy mieć \(|Ω|=5\cdot4=20\).
Krok 2. Ustalenie liczby zdarzeń sprzyjających.
Chcemy, by obydwie wylosowane liczby były nieparzyste. Takich par nie jest dużo, możemy je nawet wypisać:
$$(1;3), (1;5) \\
(3;1), (3;5) \\
(5;1), (5;3)$$
To oznacza, że tylko sześć par spełnia warunki zadania, stąd też możemy zapisać, że \(|A|=6\).
Krok 3. Obliczenie prawdopodobieństwa.
Prawdopodobieństwo obliczymy korzystając ze wzoru:
$$P(A)=\frac{|A|}{|Ω|}=\frac{6}{20}=\frac{3}{10}$$
Zadanie 36. (5pkt) Punkty \(A=\left(\frac{22}{5},-\frac{21}{5}\right)\), \(B=(6,7)\) oraz \(C=(-9,2)\) są wierzchołkami trójkąta \(ABC\). Symetralna boku \(AB\) tego trójkąta przecina bok \(BC\) w punkcie \(D\). Oblicz współrzędne punktu \(D\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Rozwiązywanie zadania dobrze jest rozpocząć od narysowania przynajmniej szkicu całej sytuacji. Trójkąt \(ABC\) wraz z symetralną będzie wyglądał mniej więcej w ten oto sposób:
Krok 2. Wyznaczenie środka odcinka \(AB\).
Symetralna przechodzi zawsze przed środek odcinka, stąd też chcemy poznać jakie współrzędne ma środek odcinka \(AB\). W tym celu skorzystamy ze wzoru:
$$S=\left(\frac{x_{A}+x_{B}}{2};\frac{y_{A}+y_{B}}{2}\right)$$
I tu taka mała podpowiedź - aby ułatwić sobie obliczenia, można byłoby współrzędne punktu \(A\) zapisać w postaci ułamków dziesiętnych \(A=\left(4,4;\;-4,2\right)\). Pozwoli nam to wykonać szybkie i sprawne obliczenia na kalkulatorze:
$$S=\left(\frac{4,4+6}{2};\frac{-4,2+7}{2}\right) \\
S=\left(\frac{10,4}{2};\frac{2,8}{2}\right) \\
S=\left(5,2;\;1,4\right)$$
Krok 3. Wyznaczenie współczynnika kierunkowego prostej \(AB\).
Znając współrzędne punktów \(A\) oraz \(B\) możemy wyznaczyć wręcz pełne równanie prostej \(AB\). Nam jednak wystarczy poznanie współczynnika kierunkowego \(a\), bo to on przyda nam się później do zapisania równania symetralnej, która jest prostą prostopadłą. Możemy oczywiście wyznaczyć ten współczynnik budując odpowiedni układ równań, ale prościej i szybciej będzie skorzystać ze wzoru na współczynnik \(a\), zatem:
$$a=\frac{7-1,4}{6-5,2} \\
a=\frac{5,6}{0,8} \\
a=7$$
Krok 4. Wyznaczenie równania symetralnej odcinka \(AB\) (czyli prostej \(SD\)).
Symetralna odcinka \(AB\) jest prostą prostopadłą do tego boku. Aby dwie proste były względem siebie prostopadłe, to iloczyn ich współczynników kierunkowych musi być równy \(-1\). Skoro więc prosta \(AB\) ma ten współczynnik \(a=7\), to symetralna będzie miała współczynnik \(a=-\frac{1}{7}\), bo \(7\cdot\left(-\frac{1}{7}\right)=-1\). Skoro tak, to wiemy już, że prosta symetralna będzie wyrażać się równaniem \(y=-\frac{1}{7}+b\). Brakujący współczynnik \(b\) poznamy podstawiając współrzędne punktu \(S\) do tego równania, zatem:
$$1,4=-\frac{1}{7}\cdot5,2+b \\
\frac{7}{5}=-\frac{1}{7}\cdot\frac{26}{5}+b \\
\frac{7}{5}=-\frac{26}{35}+b \\
\frac{49}{35}=-\frac{26}{35}+b \\
b=\frac{75}{35}=2\frac{5}{35}=2\frac{1}{7}$$
To oznacza, że prosta symetralna wyraża się równaniem \(y=-\frac{1}{7}x+2\frac{1}{7}\).
Krok 5. Wyznaczenie równania prostej \(BC\).
Do wyznaczenia miejsca przecięcia się symetralnej z prostą \(BC\) potrzebujemy równania prostej \(BC\). Znamy współrzędne punktów \(B\) oraz \(C\), więc możemy albo skorzystać z długiego wzoru z tablic maturalnych, albo też z tradycyjnej metody układu równań. Skorzystajmy z tej drugiej metody, zatem podstawmy współrzędne punktów \(B\) oraz \(C\) do postaci \(y=ax+b\), otrzymując taki oto układ:
\begin{cases}
7=6a+b \\
2=-9a+b
\end{cases}
Odejmując te równania stronami, otrzymamy:
$$5=15a \\
a=\frac{1}{3}$$
Podstawiając teraz wyznaczone \(a=\frac{1}{3}\) do jednego z równań z układu (np. pierwszego), obliczymy brakujący współczynnik \(b\), zatem:
$$7=6\cdot\frac{1}{3}+b \\
7=2+b \\
b=5$$
To oznacza, że prosta \(BC\) wyraża się równaniem \(y=\frac{1}{3}x+5\).
Krok 6. Wyznaczenie współrzędnych punktu \(D\).
Z geometrycznej interpretacji układu równań wiemy, że współrzędne punktu \(D\) poznamy rozwiązując układ równań, który składa się z dwóch prostych przecinających się w tym punkcie - czyli w naszym przypadku będą to symetralna odcinka oraz prosta \(BC\). Musimy zatem rozwiązać następujący układ równań:
\begin{cases}
y=-\frac{1}{7}x+2\frac{1}{7} \\
y=\frac{1}{3}x+5
\end{cases}
Korzystając z metody podstawiania, otrzymamy:
$$-\frac{1}{7}x+2\frac{1}{7}=\frac{1}{3}x+5 \quad\bigg/\cdot21 \\
-3x+45=7x+105 \\
-10x=60 \\
x=-6$$
Podstawiając teraz współrzędną \(x=-6\) do wybranego równania z układu (np. drugiego), obliczymy brakującą współrzędną \(y\), zatem:
$$y=\frac{1}{3}\cdot(-6)+5 \\
y=-2+5 \\
y=3$$
Tym samym możemy stwierdzić, że \(D=(-6,3)\).
Kiedy będą wyniki ?.
Odpowiedzi będą jeszcze dziś – dopiero dostałem arkusz i go rozwiązuję, więc spokojnie ;)
1.A
2.D
3.A
4.A
5.B
6.D
7.C
8.B
9.A
10.C
11.D
12.B
13.B
14.D
15.B
16.A
17.B
18.B
19.B
20.C
21.C
22.C
23.B
24.D
25.D
26.B
27.B
28.A
29.D
Masz dwa drobne błędy. w zadaniu 17 odpowiedź D, a nie B i w zadaniu 27 odpowiedź C, a nie B
Zgadzam się :) Po rozwiązaniu zadań mogę potwierdzić, że kolega/koleżanka powyżej zrobiła błędy w zadaniu 17 i 27 ;)
A w zadaniu 17.1/2pi czy 1/2pi+6?
W 17 zdecydowanie będzie 1/2pi+6 :)
Hej mam pytanie czy na maturze poprawkowej tak samo są pomieszane odpowiedzi?
Zdaje się, że są różne grupy ;)
niepospieszając, czekam z niecierpliwością. może za 5 razem się uda :))
Dodałem już odpowiedzi do nowej formuły, więc jak się bardzo spieszy to możesz tam zajrzeć, bo sporo zadań się powtarza ;)
https://szaloneliczby.pl/matura-podstawowa-poprawkowa-matematyka-sierpien-2023-odpowiedzi/
Dlaczego przy niektórych jest „brak poprawnej odpowiedzi”? Oznacza to, że zadania nie da się rozwiązać bo są złe dane lub odpowiedzi?
Po prostu jeszcze nie zdążyłem rozwiązać tego zadania i dlatego był taki komunikat ;) Odśwież stronę, już są praktycznie wszystkie odpowiedzi ;)
P(A) nie powinno wyjść 3/20???
Zdarzeń elementarnych mamy 20, a sprzyjających będzie 6, więc prawdopodobieństwo będzie równe 6/20 czyli 3/10 ;)
Jeżeli podałem 6/20 otrzymam za to pkt ?
Pewnie, że tak :)
czemu x∈(−4,1)? nie powinno być x∈(-∞;−4)(1;+∞)?
Rozumiem, że chodzi o zadanie 30 ;) Po przekształceniu mamy -x^2-3x+4>0 zatem ramiona paraboli będą skierowane do dołu – prawdopodobnie tutaj popełniłeś błąd ;)
Mam pytanie w zadaniu 34 obliczyłam jeden x czy będę miała za to punkt
Trudno stwierdzić – trzeba byłoby poczekać na oficjalny klucz odpowiedzi. Dużo pewnie zależy od tego jak doszło do sytuacji, w której masz tylko jednego iksa ;)
jeśli w zadaniu 31 podstawiłem liczby do dobrego wzoru (na wyraz sąsiedni) ale nie zrobiłem obliczeń, to mogę liczyć an jeden punkt?
Podejrzewam, że tak ;)
W zadaniu 35 zrobiłem tak
100:5 = 20
3*20=60%
60%:2=30%
Będzie chociaż jeden punkt za takie rozwiązanie?
Ojj, tak nie rozwiązujemy takich zadań – masz poprawny wynik, ale to jest zupełny przypadek.
Czy za odpowiednie obliczenia i odpowiedni wynik, ale brak odpowiedzi pisemnej w zadaniach otwartych odejmują punkty ?
Nie, najważniejsze są obliczenia ;)
Czy jeżeli bok x w trapezie obliczyłem z sin a to dostanę pkt?
Pewnie, że tak :) W tego typu zadaniach zawsze można skorzystać albo z własności trójkątów o kątach 30,60,90 (jak ja zrobiłem), albo z trygonometrii (jak zrobiłeś to Ty) :)
Trzeba uzyskać 14 czy 15 punktów aby zdać ?
Do zdobycia było 46 punktów, trzeba mieć zatem minimum 14 punktów ;)
Nie wiem nie pamiętam co strzelałem, nie wiem czy zdam fajnie gdyby egzaminatorzy naciągali i pomogli zdać w jakiś magiczny sposób
Czy jeżeli w zadaniu 30 obliczyłem poprawnie tylko x1 lub x2 (a w drugim popełniłem błąd obliczeniowy) to mam szansę dostać jeden punkt w odwołaniu? Wyszło mi 28%…
Wydaje mi się, że 1 punkt jest wtedy, gdy poprawnie wyznaczysz miejsca zerowe, ale błędnie zapiszesz rozwiązanie nierówności i na odwrót – gdy popełnisz błąd rachunkowy przy wyznaczeniu któregoś miejsca zerowego, ale konsekwentnie do tego błędu zapiszesz rozwiązanie nierówności. Pytanie tylko, czy właśnie potem narysowałeś parabolę i dobrze odczytałeś rozwiązania z wykresu – jeśli tak, to powinien być 1 punkt ;)