Rozwiązanie
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
W tym zadaniu musimy koniecznie wprowadzić sobie pewne oznaczenia, zapisując przy okazji zależności wynikające z treści zadania:
\(x\) - oszczędności Kasi przed otrzymaniem pieniędzy od dziadków
\(1,15x\) - oszczędności Basi przed otrzymaniem pieniędzy od dziadków
\(x+232\) - oszczędności Kasi po otrzymaniu pieniędzy od dziadków
\(1,15x+232\) - oszczędności Basi po otrzymaniu pieniędzy od dziadków
Z treści zadania wynika, że:
$$x+232=0,92\cdot(1,15x+232)$$
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania.
Rozwiązywanie powstałego równania zaczniemy od wymnożenia liczby znajdującej się przed nawiasem:
$$x+232=0,92\cdot(1,15x+232) \\
x+232=1,058x+213,44 \quad\bigg/-213,44 \\
x+18,56=1,058x \quad\bigg/-x \\
18,56=0,058x \quad\bigg/:0,058 \\
x=320[zł]$$
Krok 3. Obliczenie kwoty uzbieranych pieniędzy przez Kasię oraz Basię.
Obliczenie wartości \(x=320zł\) nie kończy naszego zadania. Musimy obliczyć ile pieniędzy ostatecznie zebrała każda z dziewczyn. W tym celu wracamy do naszych oznaczeń z kroku pierwszego i możemy zapisać, że:
Oszczędności Kasi: \(320zł+232zł=552zł\)
Oszczędności Basi: \(1,15\cdot320zł+232zł=368zł+232zł=600zł\)
Takie zadanie na egzaminie ośmioklasisty? Przecież bez kalkulatora to nawet dla kogoś kto biegle liczy to jest pół godziny! Kto to wymyśla???
Rzeczywiście, liczby nie są tutaj zbyt sprzyjające… Aczkolwiek w wymaganiach egzaminacyjnych jest umiejętność działań pisemnych na ułamkach dziesiętnych, więc można powiedzieć, że właśnie tego dotyczy to zadanie ;)