Egzamin ósmoklasisty 2019 - matematyka
Zadanie 1. (1pkt) Na rysunku przedstawiono kartkę z kalendarza na rok 2017.
Natalia obchodzi urodziny 31 sierpnia, jej siostra Ewa – 18 sierpnia, a brat Karol – 2 października.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
W 2017 r. urodziny Ewy wypadły w piątek.
W 2017 r. dniem urodzin Karola był poniedziałek.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Najlepiej jest to zadanie zrobić cofając się tydzień po tygodniu:
Skoro 31 sierpnia to czwartek
To 24 sierpnia to czwartek
17 sierpnia to czwartek
Zatem 18 sierpnia to piątek
Zdanie jest więc prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
To zadanie jest najlepiej zrobić w ten sposób:
Skoro 31 sierpnia to czwartek
To 1 września to piątek
Zatem 8, 15, 22, 29 września to także piątek
30 września to sobota
1 października to niedziela
2 października to poniedziałek
Zdanie jest więc prawdą.
Zadanie 5. (1pkt) Adam przygotował karty do gry z czterech arkuszy kartonu. Najpierw podzielił każdy arkusz kartonu na cztery części, a następnie każdą z nich ponownie podzielił na cztery części. Tak powstał komplet kart. W grze bierze udział \(5\) graczy, z których każdy otrzymuje jednakową liczbę kart.
Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Adam przygotował \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) karty do gry.
A. \(32\)
B. \(64\)
Każdy gracz może otrzymać maksymalnie \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) kart.
C. \(12\)
D. \(13\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie pierwszej części zadania.
Adam miał \(4\) arkusze kartonu. Każdy z nich podzielił na \(4\) części, czyli w tym momencie miał \(4\cdot4=16\) części. Każdą z otrzymanych części podzielił znowu na \(4\), czyli otrzymał łącznie \(16\cdot4=64\) karty.
Krok 2. Rozwiązanie drugiej części zadania.
Skoro mamy \(64\) karty i \(5\) graczy, to na jednego gracza przypada:
$$64:5=12,8\text{ karty}$$
To oznacza, że na gracza przypada maksymalnie \(12\) kart.
Zadanie 7. (1pkt) W pewnej firmie zatrudnionych jest więcej niż \(10\) pracowników. Połowa z nich zarabia po \(3000zł\), a druga połowa - po \(4000zł\).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
Średnia arytmetyczna zarobków w tej firmie jest równa \(3500zł\).
Gdy z pracy w tej firmie zrezygnują dwie osoby, z których jedna zarabia \(3000zł\), a druga \(4000zł\), to średnia arytmetyczna zarobków się nie zmieni.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Skoro połowa pracowników zarabia \(3000zł\), a połowa zarabia \(4000zł\), to średnia płaca wynosi:
$$śr=\frac{3000zł+4000zł}{2}=3500zł$$
Zdanie jest więc prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Drugie zdanie jest także prawdą, bo jak zwolni się jedna osoba z pensją \(3000zł\) i jedna z pensją \(4000zł\), to nadal połowa pracowników będzie zarabiać \(3000zł\), a połowa \(4000zł\), czyli średnia arytmetyczna się nie zmieni.
Zadanie 9. (1pkt) W układzie współrzędnych wyznaczono odcinek o końcach w punktach \(K\) i \(L\). Punkty te mają współrzędne \(K=(-17,6)\) oraz \(L=(15,-4)\). Na którym rysunku zakropkowana część płaszczyzny zawiera środek odcinka \(KL\)?
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie współrzędnych środka odcinka.
Środek odcinka \(KL\) (nazwijmy go \(S\)) obliczymy korzystając ze wzoru:
$$S=\left(\frac{x_{K}+x_{L}}{2};\frac{y_{K}+y_{L}}{2}\right)$$
Podstawiając współrzędne punktu \(K\) oraz \(L\) otrzymamy:
$$S=\left(\frac{-17+15}{2};\frac{6+(-4)}{2}\right) \\
S=\left(\frac{-2}{2};\frac{2}{2}\right) \\
S=(-1;1)$$
Krok 2. Umiejscowienie środka odcinka w układzie współrzędnych.
Skoro współrzędne środka odcinka wynoszą \(S=(-1;1)\), to oznacza że nasz środek musi się znaleźć w tej ćwiartce, która jest zaprezentowana w drugiej odpowiedzi.
Zadanie 10. (1pkt) Kwadrat o boku a przedstawiony na rysunku I rozcięto na dwa przystające prostokąty, z których ułożono figurę, jak na rysunku II. Pole ułożonej figury jest równe polu kwadratu.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Obwód ułożonej figury jest większy o \(1,5a\) od obwodu kwadratu.
Obwód ułożonej figury jest równy \(5a\).
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Krok 2. Obliczenie obwodu pierwszej i drugiej figury.
Obwód pierwszej figury nie stanowi żadnego problemu, jest to po prostu:
$$Obw_{I}=4a$$
Zgodnie z naszym rysunkiem obwód drugiej figury jest równy:
$$Obw_{II}=\frac{1}{2}a+a+a+a+\frac{1}{2}a+a=5a$$
Krok 3. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Różnica między obwodem drugiej figury i pierwszej wynosi: \(5a-4a=a\). W związku z tym zdanie jest fałszem.
Krok 4. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Zgodnie z obliczeniami wykonanymi w drugim kroku, obwód ułożonej figury jest faktycznie równy \(5a\), zatem to zdanie jest prawdą.
Zadanie 16. (2pkt) Na diagramie przedstawiono informacje, jaki procent meczów w ciągu całego sezonu drużyna piłkarska zakończyła wygraną, jaki – przegraną, a jaki – remisem.
W ciągu całego sezonu drużyna wygrała \(10\) meczów. Ile meczów w sezonie ta drużyna przegrała?
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ile procent meczów było przegranych.
Z diagramu kołowego wynika, że przegrane mecze stanowią:
$$100\%-45\%-25\%=30\%$$
Krok 2. Obliczenie ile było wszystkich meczów.
Skoro drużyna wygrała \(25\%\) meczów i było to \(10\) spotkań, to oznacza że drużyna rozegrała \(40\) meczów w trakcie całego sezonu.
Krok 3. Obliczenie ile meczów było przegranych.
Skoro drużyna przegrała \(30\%\) meczów, a takich spotkań rozegrała \(40\), to znaczy że liczba meczów zakończonych porażką jest równa:
$$0,3\cdot40=12$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich rozegranych meczów (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy otrzymany końcowy wynik jest niepoprawny ze względu na błąd rachunkowy.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 17. (2pkt) Samochód osobowy przebył drogę \(120km\) w czasie \(75\) minut. Prędkość średnia busa na tej samej trasie wyniosła \(80\frac{km}{h}\). O ile krótszy był czas przejazdu tej drogi samochodem osobowym od czasu przejazdu busem?
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie czasu jazdy busa.
Czas jazdy busa możemy obliczyć korzystając ze wzoru na prędkość. Skoro bus przejechał trasę \(s=120km\) z prędkością \(v=80\frac{km}{h}\), to czas jazdy wyniósł:
$$v=\frac{s}{t} \\
vt=s \\
t=\frac{s}{v} \\
t=\frac{120km}{80\frac{km}{h}} \\
t=1,5h=90 minut$$
Krok 2. Obliczenie o ile krótszy był czas przejazdu samochodem.
Skoro bus jechał przez \(90\) minut, a samochód przez \(75\), to czas jazdy autem był szybszy o:
$$90min-75min=15min$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz czas jazdy busa (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy otrzymany końcowy wynik jest niepoprawny ze względu na błąd rachunkowy.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 18. (2pkt) Adam zamówił bukiet złożony tylko z goździków i róż, w którym goździków było \(2\) razy więcej niż róż. Jedna róża kosztowała \(4zł\), a cena jednego goździka wynosiła \(3zł\). Czy wszystkie kwiaty w tym bukiecie mogły kosztować \(35zł\)? Uzasadnij odpowiedź.
Odpowiedź
Kwiaty nie mogły kosztować \(35zł\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
\(x\) - liczba róż w bukiecie
\(2x\) - liczba goździków w bukiecie
Krok 2. Ułożenie odpowiedniego równania.
Wiemy, że w bukiecie jest \(x\) róż, każda kosztuje \(4zł\). Wiemy też, że w bukiecie mamy \(2x\) goździków, z czego każdy kosztuje \(3zł\). Skoro cały bukiet kosztował \(35zł\), to możemy ułożyć następujące równanie:
$$4\cdot x+3\cdot2x=35 \\
4x+6x=35 \\
10x=35 \\
x=3,5$$
Krok 3. Interpretacja otrzymanego rozwiązania.
Wyszło nam, że aby bukiet kosztował zgodnie z założeniami \(35zł\), to w bukiecie powinno znaleźć się \(3,5\) róży. Otrzymanie wyniku niecałkowitego sprawia, że taki bukiet nie mógł kosztować \(35zł\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie zapiszesz równanie z jedną niewiadomą (patrz: Krok 2.), ale samo równanie rozwiążesz błędnie.
ALBO
• Gdy cenę bukietu opiszesz wyrażeniem algebraicznym z jedną niewiadomą, ale nie ułożysz z niego równania np. napiszesz, że bukiet kosztuje \(4\cdot x+3\cdot2x\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 19. (3pkt) Z okazji dnia sportu w godzinach od 9:00 do 12:00 przeprowadzono połowę z wszystkich konkurencji zaplanowanych na cały dzień, a między 12:00 a 14:00 – jeszcze \(\frac{1}{3}\) pozostałych. O godzinie 14:00 z powodu deszczu zakończono zawody. W tym dniu nie przeprowadzono \(12\) zaplanowanych konkurencji. Ile konkurencji planowano przeprowadzić podczas całego dnia sportu?
Odpowiedź
Planowano przeprowadzić \(36\) konkurencji.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
Cała sytuacja wyglądała następująco:
\(x\) - liczba wszystkich konkurencji
\(\frac{1}{2}x\) - liczba konkurencji zaplanowanych od 9:00 do 12:00
Skoro do godziny 12:00 zorganizowano \(\frac{1}{2}x\) konkurencji, a wszystkich konkurencji mieliśmy \(x\), to do zorganizowania zostało jeszcze
$$x-\frac{1}{2}x=\frac{1}{2}x$$
Między 12:00-14:00 przeprowadzono \(\frac{1}{3}\) konkurencji z tych co pozostały! Czyli w tym czasie przeprowadzono:
$$\frac{1}{3}\cdot\frac{1}{2}x=\frac{1}{6}x$$
To oznacza, że łącznie przeprowadzono:
$$\frac{1}{2}x+\frac{1}{6}x=\frac{3}{6}x+\frac{1}{6}x=\frac{4}{6}x=\frac{2}{3}x$$
Wyszło nam, że przeprowadzono dwie trzecie wszystkich konkurencji. Tym samym oznacza to, że nie przeprowadzono:
$$x-\frac{2}{3}x=\frac{1}{3}x$$
Krok 3. Obliczenie liczby wszystkich konkurencji.
Z treści zadania wynika, że nie przeprowadzono \(12\) konkurencji. Możemy więc ułożyć następujące równanie:
$$\frac{1}{3}x=12 \\
x=36$$
To oznacza, że planowano przeprowadzić \(36\) konkurencji.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz, że w godzinach od 12:00 do 14:00 przeprowadzono \(\frac{1}{6}\) wszystkich konkurencji (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy zapiszesz (nawet słownie) że np. \(6\) konkurencji stanowi \(\frac{1}{3}\) z połowy (nie z całości!) zaplanowanych konkurencji.
2 pkt
• Gdy zapiszesz, że np. \(12\) konkurencji stanowi \(\frac{1}{3}\) wszystkich konkurencji (patrz: Krok 3.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 20. (3pkt) Prostokątną działkę o powierzchni \(3750m^2\) podzielono na trzy prostokątne działki o jednakowych wymiarach, w sposób przedstawiony na rysunku.
Jakie wymiary miała działka przed podziałem? Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
Działka ma wymiary \(50m\times75m\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Krok 2. Wyznaczenie wartości \(x\).
Patrząc się na działkę możemy zauważyć, że jest ona prostokątem o bokach \(2x\) oraz \(3x\). Wiemy też, że jej pole powierzchni jest równe \(3750m^2\). Możemy zatem zapisać, że:
$$2x\cdot3x=3750m^2 \\
6x^2=3750m^2 \\
x^2=625m^2 \\
x=25m$$
Krok 3. Wyznaczenie wymiarów działki.
Skoro boki działki to \(2x\) oraz \(3x\), to mają one długość:
$$2x=2\cdot25m=50m \\
3x=3\cdot25m=75m$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz (lub zaznaczysz na rysunku), że stosunek długości boków pojedynczej działki po podziale jest równy \(2:1\), czyli że jeden bok jest dwa razy dłuższy od drugiego (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy zapiszesz (lub zaznaczysz na rysunku), że stosunek długości boków całej dużej działki jest równy \(3:2\) (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy obliczysz jeden z wymiarów małego prostokąta (patrz: Krok 2.) lub dużego prostokąta (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy otrzymany końcowy wynik jest niepoprawny ze względu na błąd rachunkowy.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 21. (3pkt) Paweł wyciął z kartonu trójkąt prostokątny \(ABC\) o przyprostokątnych \(12cm\) i \(16cm\) (rysunek I). Następnie połączył środki dłuższej przyprostokątnej i przeciwprostokątnej linią przerywaną równoległą do krótszej przyprostokątnej, a potem rozciął trójkąt \(ABC\) wzdłuż tej linii na dwie figury. Z tych figur złożył trapez \(PRST\) (rysunek II).
Oblicz różnicę obwodów trójkąta \(ABC\) i trapezu \(PRST\).
Odpowiedź
Różnica obwodów wynosi \(4cm\).
Wyjaśnienie:
To zadanie rozwiążemy sobie na dwa sposoby:
I sposób - obliczając obwody trójkąta i trapezu.
Krok 1. Obliczenie długości boku \(BC\).
Korzystając z Twierdzenia Pitagorasa możemy obliczyć, że:
$$12^2+16^2=|BC|^2 \\
144+256=|BC|^2 \\
|BC|^2=400 \\
|BC|=20$$
Krok 2. Obliczenie obwodu trójkąta \(ABC\).
Trójkąt \(ABC\) ma obwód równy:
$$Obw_{ABC}=16cm+12cm+20cm=48cm$$
Krok 3. Obliczenie długości przecięcia.
Wiemy, że bok \(AC\) został podzielony przerywaną linią na dwie równe części, zatem powstała nam taka oto sytuacja:
Trójkąt \(DEC\) jest trójkątem podobnym do \(ABC\) (mają jednakowe miary kątów). Skoro tak, to stosunek długości odpowiadających boków musi być jednakowy, zatem możemy ułożyć następującą proporcję:
$$\frac{|AB|}{|DE|}=\frac{|AC|}{|DC|} \\
\frac{12}{|DE|}=\frac{16}{8}$$
Mnożąc na krzyż otrzymujemy:
$$16\cdot |DE|=96 \\
|DE|=6$$
Krok 4. Obliczenie długości ramion trapezu.
Spróbujmy nanieść na nasz trapez te wszystkie długości, które już znamy:
Kluczowe miary tego trapezu wyglądają następująco:
Do obliczenia obwodu trapezu brakuje nam jeszcze znajomości długości odcinków \(PT\) oraz \(SR\), czyli ramion trapezu. Te dwa odcinki są na pewno równej długości, bowiem jest to trapez równoramienny. Z Twierdzenia Pitagorasa jesteśmy w stanie wyliczyć długość ramienia \(PT\):
$$6^2+8^2=|PT|^2 \\
64+36=|PT|^2 \\
|PT|^2=100 \\
|PT|=10$$
Wyszło nam więc, że ramiona tego trapezu mają długość \(10cm\).
Krok 5. Obliczenie obwodu trapezu \(PRST\).
Znamy już wszystkie miary w trapezie, zatem dodając do siebie poszczególne długości otrzymamy obwód równy:
$$Obw_{PRST}=6cm+12cm+10cm+6cm+10cm=44cm$$
Krok 6. Obliczenie różnicy obwodów.
Skoro obwód trójkąta jest równy \(48cm\), a obwód trapezu to \(44cm\), to różnica obwodów wynosi:
$$48cm-44cm=4cm$$
II sposób - bez liczenia dokładnych wartości obwodów trójkąta i trapezu.
Moglibyśmy rozwiązanie tego zadania nieco uprościć, bowiem tak prawdę mówiąc to nie ma konieczności obliczania długości ramion trapezu, a tym samym nie ma konieczności obliczania dokładnych obwodów obydwu figur. Z rysunku wynika, że miara odcinka \(CB\) jest równa sumie długości ramion \(PT\) oraz \(SR\). Naszym zadaniem jest podanie jedynie różnicy między obwodem trójkąta i trapezu, więc skoro te odcinki są sobie równe to możemy je pominąć. W związku z tym wystarczyłoby dojść do trzeciego kroku z pierwszego sposobu rozwiązania i porównać sumę odcinków \(|AB|+|AC|\) z sumą \(|PR|+|TS|\). Skoro tak, to:
$$|AB|+|AC|=12cm+16cm=28cm \\
|PR|+|TS|=6cm+12cm+6cm=24cm$$
To oznacza, że różnica obwodów wynosi:
$$28cm-24cm=4cm$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie ułożysz równanie z którego można obliczyć długość boku \(BC\) (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy obliczysz obwód trapezu (patrz: Krok 5.).
ALBO
• Gdy zapiszesz poprawny sposób obliczenia obwodu trójkąta \(ABC\) i obwodu trapezu \(PRST\), ale popełnisz błąd rachunkowy.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Czy napewno w zad. 15 powinno być odp.B ?
Bo jeśli liczylibyśmy wszystki krawędzie siatki czylo biorąc pod uwagę jeszcze 3 trójkąty po bokach wyszłoby 560 :/
Jest na pewno dobrze :) W ostrosłupie będziesz mieć 4 krawędzie podstawy (4*40) oraz 4 krawędzie boczne (4*50). Razem da to 360cm. Za chwilkę rozpiszę to :)
Ej dobrze jest bo one się stykają przecież
Tak powinno być B. Ułóż sobie pełna siatkę i złóż ją w ostrosłup i policz krawędzie. Wtedy będzie łatwiej
jeżeli byłoby zadanie: oblicz krawędzie SIATKI ostrosłupa to by wyszło 560 a zadanie brzmi oblicz krawędzie OSTROSŁUPA i wtedy wychodzi 360 ;)
kiedy bedzie 21 ?
Już! :D Jeszcze tylko rysunki (przynajmniej na szybko) muszę zrobić, sekundka i będzie ;)
Czy na pewno zadanie 2 jest dobrze? Zgodnie z zasadami zaokrąglania do 1450 zaokrąglamy 1451, 1452, 1453, 1454. Pozostałe 1455, 1456, 1457, 1458, 1459 zaokrąglamy do 1460.
Ale przecież w rozwiązaniu nie ma liczb 1455, 1456 itd. ;) Tam są wartości 1445, 1446…, a te jak najbardziej zaokrąglają się do 1450.
Przyznam jednak, że zadanie mocno podchwytliwe :)
Aaaaaa – fakt złapałem się…
Są jeszcze 1449, 1448, 1447, 1446, 1445
Jest dobrze zrobione gdyż do liczby 1450 zaokrąglamy również 1445, 1446, 1447, 1448,1449
Dzięki za poświęcenie :D doceniam twoją pracę.
Dzięki! To co się tu wyprawia dzisiaj podczas tego rozwiązywania tuż po egzaminie to jest istne szaleństwo, wszak to Szalone Liczby :D
Chylę czoła dla całości egzaminu na Twojej stronie – zaprogramowania, rozwiązywania i łatwości korzystania.
Dzięki za miłe słowa! Strona jest w sumie moim hobby, więc może dlatego z taką energią udaje mi się to wszystko robić :)
Kilka godzin temu pisałam ten egzamin, więc chciałam podziękować za pomoc w przygotowaniu, bo bardzo dużo uczyłam się z tej stronki. Prawdopodobnie mam 25 punktów na 30. Na egzaminie próbnym miałam tych punktów raptem 16. DZIĘKUJĘ.
Świetny wynik i jeszcze lepszy postęp! Gratuluję i życzę Ci dalszych sukcesów w wybranej przez siebie szkole :)
Ostatnie zadanie można rozwiązać o wiele prościej.
W trójkącie i w trapezie odcinki skośne mają tę samą długość (CB=PT+SR), więc porównując obwody można je pominąć. Do porównania pozostają więc następujące boki:
trójkąt: 12 +16 = 28
trapez: 12 + 6 + 6 = 24
Z powyższego wynika, że obwód trójkąta jest dłuższy o 4 cm.
Wbrew pozorom to najprostsze zadanie otwarte testu.
O, ciekawy pomysł! Faktycznie, można byłoby podejść do tego zadania w ten sposób jak mówisz, bo rzeczywiście wystarczy nam różnica między obwodami. Aczkolwiek w tej metodzie odpada nam raptem liczenie długości ramion tego trapezu, więc zadanie nadal jest dość rozbudowane i nie powiedziałbym że było najprostsze ;)
Tak czy inaczej podoba mi się to rozwiązanie, więc dodam je za chwilkę jako drugi sposób :)
Generalnie w zadaniu mamy też podane że x łączy środki boków trójkąta. Tym samym mamy podane obie wartości ts oraz pt.
Wow! Dzięki! Przyda mi się! :)
dzięki jutro mam egzamin próbny ósmoklasisty na pewno mi się to przyda
na pewno dobrze mi pójdzie ;-)
dzięki jesteś suuuupeeeer…!!!
w 15 jest bardzo dobrze ponieważ liczyłam to 2 razy aby się upewnić
Dziękuję za to, mega to pomocne
dzk za pomoc
Nie jestem jakiś mądry ale prawie wszystko wyszło mi dobrze łącznie z wszystkimi otwartymi
super strona mega wyjaśnienia. normalnie matematyka dla opornych :)
W zadaniu 10 na pewno obwód jest równy 5a w drugiej figurze? Na samym dole jest 1a, potem dwa boki pionowe o długości 1/2 a, czyli już mamy 2a, potem jeszcze dwa boki o długości 1a, czyli 2a. Po dodaniu tego mamy już 4a. Należy jeszcze dodać bok usadowiony na szczycie figury, czyli + 1/2a. Razem 4 i 1/2a.
Licząc w ten sposób nie dodajesz tego krótszego i dłuższego fragmentu górnej części dolnego prostokąta (mam nadzieję, że to w miarę zrozumiale napisałem) :)
Skąd w zadaniu 20 wzięło się 3x?
Patrząc się na rysunek widzimy, że długość dłuższego boku prostokąta to x+2x, czyli właśnie 3x :)
Moim zdaniem zadanie 5 jest źle. Jeśli pomnożymy 5*12 to wyjdzie że nam że zostaną rozdane 60 kart. A co się stanie z pozostałymi czterema? Rozerwiemy karty aby każdy dostał po 0,8 karty? Jeśli się mylę to czy ktoś mi to wytłumaczy?
Po prostu 4 karty zostaną nierozdane ;) Właśnie na tym polega trudność tego zadania :)
Wszystko dobrze!
bardzo polecam
dlaczego w zadaniu 19 robimy 1/3 x 1/2x ???
Bo interesuje nas obliczenie 1/3 z 1/2x konkurencji ;)
Zad 10 jest źle. Ten na drugim rysunku mały odcinek u góry nie może mieć A.
Długość „a” na górze ma ta cała przerywana linia – dzięki temu uwzględniamy te skraweczki w środku :)