Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki - Nowa Era 2021
Zadanie 1. (1pkt) Do sporządzenia napoju użyto:
• \(\frac{1}{6}\) litra soku ananasowego,
• \(0,2\) litra soku z czarnej porzeczki,
• \(\frac{3}{5}\) litra wody.
Objętość przygotowanego napoju jest:
A. równa \(0,75\) litra
B. większa niż \(0,75\) litra, ale mniejsza niż \(1\) litr
C. równa \(1\) litr
D. większa niż \(1\) litr, ale mniejsza niż \(1,5\) litra
Wyjaśnienie:
Naszym celem jest zsumowanie objętości każdego z płynów. Pamiętając o tym, że ułamek \(0,2=\frac{2}{10}=\frac{1}{5}\), możemy zapisać, że:
$$V=\frac{1}{6}+0,2+\frac{3}{5} \\
V=\frac{1}{6}+\frac{1}{5}+\frac{3}{5} \\
V=\frac{5}{30}+\frac{6}{30}+\frac{18}{30} \\
V=\frac{29}{30}$$
Wyszło nam, że objętość soku wynosi \(\frac{29}{30}\) litra, co w przybliżeniu dałoby wynik \(0,97\) litra. To oznacza, że objętość przygotowanego napoju jest większa niż \(0,75\) litra, ale mniejsza niż \(1\) litr.
Zadanie 2. (1pkt) Do sporządzenia napoju użyto:
• \(\frac{1}{6}\) litra soku ananasowego,
• \(0,2\) litra soku z czarnej porzeczki,
• \(\frac{3}{5}\) litra wody.
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Do sporządzenia tego napoju użyto \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) soku ananasowego niż soku z czarnej porzeczki.
A. mniej
B. więcej
Objętość soku ananasowego i porzeczkowego łącznie stanowi \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) objętości napoju.
C. \(\frac{11}{29}\)
D. \(\frac{11}{18}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie pierwszej części zadania.
Musimy ustalić, który ułamek jest większy: \(\frac{1}{6}\) czy \(0,2\). Aby tego dokonać, zamieńmy od razu ułamek dziesiętny na zwykły, czyli \(0,2=\frac{2}{10}=\frac{1}{5}\). Mamy więc porównać ułamek \(\frac{1}{6}\) z \(\frac{1}{5}\). Są to ułamki o jednakowych licznikach, a więc im mniejszy mianownik, tym wartość takiego ułamka jest większa. Mówiąc wprost \(\frac{1}{6}\lt\frac{1}{5}\). To oznacza, że zużyto mniej soku ananasowego niż soku z czarnej porzeczki.
Krok 2. Rozwiązanie drugiej części zadania.
Sumując zawartość soku ananasowego i porzeczkowego, otrzymamy:
$$\frac{1}{6}+\frac{1}{5}=\frac{5}{30}+\frac{6}{30}=\frac{11}{30}$$
Objętość całego napoju to:
$$V=\frac{1}{6}+0,2+\frac{3}{5} \\
V=\frac{1}{6}+\frac{1}{5}+\frac{3}{5} \\
V=\frac{5}{30}+\frac{6}{30}+\frac{18}{30} \\
V=\frac{29}{30}$$
Mamy więc \(\frac{11}{30}\) litra soków w \(\frac{29}{30}\) litra napoju. To oznacza, że nasze dwa soki stanowią:
$$\frac{\frac{11}{30}}{\frac{29}{30}}=\frac{11}{30}:\frac{29}{30}=\frac{11}{30}\cdot\frac{30}{29}=\frac{11}{29}$$
Zadanie 5. (1pkt) Zużycie energii elektrycznej przez urządzenie domowe jest wprost proporcjonalne do mocy urządzenia i czasu jego pracy. W tabeli przedstawiono zużycie \(1\) kilowatogodziny (\(1 kWh\)) energii elektrycznej przez różne urządzenia domowe w różnym czasie.
Uwaga. Rozwiązując zadania, przyjmij, że urządzenia pobierają moc nominalną, czyli taką, do jakiej je dostosowano.
Telewizor o mocy \(50 W\) był włączony przez \(4\) godziny, \(20\)-watowa żarówka świeciła przez \(6\) godzin, odkurzacz o mocy \(1000 W\) pracował przez \(1,5\) godziny, a kuchenka elektryczna o mocy \(2000 W\) była włączona przez \(15\) minut.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Żarówka zużyła mniej energii elektrycznej niż telewizor.
Odkurzacz i kuchenka elektryczna łącznie zużyły \(2 kWh\) energii elektrycznej.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Obliczmy najpierw zużycie energii elektrycznej żarówki. Z tabelki możemy odczytać, że w ciągu \(50\) godzin żarówka zużywa \(1kWh\). Skoro tak, to w ciągu \(6\) godzin zużyje ona \(\frac{6}{50}kWh=0,12kWh\).
Teraz obliczmy zużycie energii telewizora. Z tabelki wynika, że telewizor zużywa \(1kWh\) w ciągu \(20\) godzin pracy, więc w ciągu \(4\) godzin zużyje on \(\frac{4}{20}kWh=0,2kWh\).
To oznacza, że żarówka zużyła mniej energii elektrycznej. Zdanie jest więc prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Z tabelki wynika, że odkurzacz zużywa \(1kWh\) w ciągu \(1\) godziny pracy. Skoro więc odkurzacz pracował \(1,5\) godziny, to znaczy, że zużył \(1,5kWh\).
Kuchenka zużywa \(1kWh\) w ciągu \(30\) minut pracy, więc w ciągu \(15\) minut zużyła ona \(0,5kWh\).
Łącznie odkurzacz i kuchenka zużyły \(1,5kWh+0,5kWh=2kWh\), czyli zdanie jest prawdą.
Zadanie 6. (1pkt) Zużycie energii elektrycznej przez urządzenie domowe jest wprost proporcjonalne do mocy urządzenia i czasu jego pracy. W tabeli przedstawiono zużycie \(1\) kilowatogodziny (\(1 kWh\)) energii elektrycznej przez różne urządzenia domowe w różnym czasie.
Uwaga. Rozwiązując zadania, przyjmij, że urządzenia pobierają moc nominalną, czyli taką, do jakiej je dostosowano.
Cena \(1 kWh\) energii elektrycznej jest równa \(0,64 zł\). Jaki był koszt zużycia energii elektrycznej przez pięć \(20\)-watowych żarówek, jeżeli każda z nich świeciła przez \(20\) godzin?
A. \(1,92 zł\)
B. \(1,28 zł\)
C. \(0,96 zł\)
D. \(0,64 zł\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie zużycia energii elektrycznej przez pięć żarówek.
Z tabelki wynika, że pojedyncza żarówka zużywa \(1kWh\) w ciągu \(50\) godzin, więc w ciągu \(20\) godzin to zużycie wyniesie \(\frac{20}{50}kWh=0,4kWh\). To oznacza, że \(5\) żarówek zużyje nam:
$$5\cdot0,4kWh=2kWh$$
Krok 2. Obliczenie kosztu zużycia energii elektrycznej.
Skoro cena \(1 kWh\) energii elektrycznej jest równa \(0,64 zł\), a my zużyliśmy \(2kWh\), to koszt zużycia energii wyniesie:
$$2\cdot0,64zł=1,28zł$$
Zadanie 8. (1pkt) W zbiorniku znajdowało się \(2000\) litrów wody. Wykres przedstawia zmiany objętości wody w czasie wypompowywania zawartości zbiornika. Na osi pionowej przedstawiono objętość wody (w litrach) w zbiorniku, a na osi poziomej – czas (w godzinach) od chwili rozpoczęcia wypompowywania.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Przerwa w wypompowywaniu wody trwała \(3\) godziny.
Przez ostatnie \(3\) godziny wodę wypompowywano dwa razy szybciej niż przez pierwsze \(3\) godziny.
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Przerwa w wypompowywaniu miała miejsce od trzeciej do piątej godziny (bo wtedy objętość wody się nie zmienia). To oznacza, że ta przerwa trwała \(5h-3h=2h\). Zdanie jest więc fałszem.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
W ciągu trzech pierwszych godzin objętość wody spadła z \(2000l\) do poziomu \(1400l\), czyli wypompowano:
$$2000l-1400l=600l$$
Trzy ostatnie godziny to okres między piątą i ósmą godziną. Widzimy, że w tym czasie wypompowano wodę z poziomu \(1400l\) do \(200l\), czyli wypompowano:
$$1400l-200l=1200l$$
Widzimy wiec, że faktycznie w ciągu trzech ostatnich godzin wypompowano wodę dwa razy szybciej niż w ciągu trzech pierwszych godzin (bo w tym samym czasie udało się wypompować dwa razy więcej wody), zatem zdanie jest prawdą.
Zadanie 9. (1pkt) Na kwadratowej siatce narysowano oś liczbową i zaznaczono na niej trzy liczby: \(a, b, c\).
Która równość jest prawdziwa?
A. \(a-c=b\)
B. \(a+c=b\)
C. \(b-c=a\)
D. \(c-a=b\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Odczytanie wartości liczb \(a, b, c\).
Do zadania można podejść na różne sposoby. Na pewno jedna kratka to jedna jednostka (niekoniecznie musi to być wartość równa \(1\), równie dobrze jedna kratka to może być \(10\)). Aby więc zachować poprawność matematyczną przyjmijmy, że jedna kratka to \(x\), zatem patrząc na odległości punktów od zera możemy zapisać, że:
$$a=-3x \\
b=5x \\
c=2x$$
Oczywiście nic się nie stanie jak zapiszemy, że \(a=-3\), \(b=5\) oraz \(c=2\) (dojdziemy do tego samego wyniku).
Krok 2. Sprawdzenie poprawności równości z odpowiedzi.
Musimy teraz sprawdzić, która z podanych równości jest poprawna. Przeanalizujmy po kolei każdą z odpowiedzi, podstawiając wyznaczone przed chwilą wartości, i sprawdźmy, kiedy lewa strona będzie równa stronie prawej:
Odp. A.
$$a-c=b \\
-3x-2x=5x \\
-5x=5x \\
L\neq P$$
Odp. B.
$$a+c=b \\
-3x+2x=5x \\
-x=5x \\
L\neq P$$
Odp. C.
$$b-c=a \\
5x-2x=-3x \\
3x=-3x \\
L\neq P$$
Odp. D.
$$c-a=b \\
2x-(-3x)=5x \\
2x+3x=5x \\
5x=5x \\
L=P$$
Widzimy, że prawdziwa była jedynie ostatnia równość.
Zadanie 10. (1pkt) Jubiler wykonuje ze srebra elementy takie jak na rysunku 1.
Z takich elementów tworzy łańcuszek w sposób pokazany na rysunku 2. (końce takiego łańcuszka pozostają niezłączone).
Jaka jest długość łańcuszka złożonego z \(12\) takich elementów?
A. \(25 cm\)
B. \(15 cm\)
C. \(12,5 cm\)
D. \(11,5 cm\)
Wyjaśnienie:
Zadanie jest dość podchwytliwe. Początkowo mogłoby się wydawać, że skoro jeden element ma długość \(1,5cm\) (widzimy, że zajmuje on długość trzech kratek), to \(12\) elementów da długość \(12\cdot1,5cm=18cm\). To jest błędne myślenie (zresztą nawet nie mamy takiej odpowiedzi wśród proponowanych). Wynika to z faktu, że elementy łańcuszka zachodzą na siebie.
Do zadania trzeba więc podejść nieco inaczej. Widzimy, że pierwszy element daje nam \(1,5cm\) długości łańcuszka, a każdy kolejny wydłuża nam łańcuszek o \(1cm\). Skoro tak, to długość łańcuszka składającego się z \(12\) elementów będzie równa:
$$1,5cm+11\cdot1cm=1,5cm+11cm=12,5cm$$
Zadanie 11. (1pkt) Jubiler wykonuje ze srebra elementy takie jak na rysunku 1.
Z takich elementów tworzy łańcuszek w sposób pokazany na rysunku 2. (końce takiego łańcuszka pozostają niezłączone).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Łańcuszek o długości \(21,5 cm\) składa się z \(22\) elementów.
Długość łańcuszka (w centymetrach) złożonego z n elementów jest równa \(n+0,5\).
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Widzimy, że jeden element łańcuszka ma długość \(1,5cm\). Nie oznacza to jednak, że dodanie kolejnego elementu do łańcuszka spowoduje wzrost długości o \(1,5cm\). Elementy łańcuszka nakładają się na siebie i efekt tego jest taki, że o ile pierwszy element daje nam \(1,5cm\) długości łańcuszka, tak każdy kolejny wydłuża nam łańcuszek o \(1cm\).
Łańcuszek składający się z \(22\) elementów miałby jeden element początkowy oraz \(21\) elementów dodanych, czyli jego długość wyniosłaby:
$$1,5cm+21\cdot1cm=1,5cm+21cm=22,5cm$$
To oznacza, że zdanie jest fałszem.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Łańcuszek o długości \(n\) elementów składa się z jednego elementu o długości \(1,5cm\) i \(n-1\) elementów wydłużających go o \(1cm\). Długość takiego łańcuszka moglibyśmy więc rozpisać jako:
$$1,5+(n-1)\cdot1=1,5+n-1=n+0,5$$
Zdanie jest więc prawdą.
Zadanie 12. (1pkt) Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Aby otrzymać 2-procentowy roztwór soli, należy rozpuścić \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
A. \(2 g\) soli w \(100 g\) wody
B. \(2 g\) soli w \(98 g\) wody
Aby otrzymać \(2\)-procentowy roztwór soli, do \(100 g\) roztworu \(4\)-procentowego tej soli należy dolać \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) wody.
C. \(104 g\)
D. \(100 g\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie pierwszej części zadania.
Jeżeli rozpuścimy \(2g\) soli w \(100g\) wody, to otrzymamy \(102g\) roztworu, w którym sól stanowi \(\frac{2}{102}\approx1,96\%\) całości. To nie jest więc sytuacja, która nas interesuje.
Jeżeli rozpuścimy \(2g\) soli w \(98g\) wody, to otrzymamy \(100g\) roztworu, w którym sól stanowi \(\frac{2}{100}=2\%\) całości. To jest właśnie oczekiwany przez nas wynik, stąd też będzie to prawidłowa odpowiedź.
Krok 2. Rozwiązanie drugiej części zadania.
Mamy \(100 g\) roztworu \(4\)-procentowego, czyli mamy \(4g\) soli. Mając te \(4g\) soli, chcemy otrzymać roztwór \(2\)-procentowy. Aby tak się stało, to całego roztworu musimy mieć w takim razie \(200g\), bo \(\frac{4g}{200g}=\frac{2}{100}=2\%\). Skoro mamy \(100g\) roztworu i dolewamy wodę, to aby otrzymać \(200g\) roztworu, musimy dodać \(100g\) wody.
Zadanie 15. (1pkt) Z klocków w kształcie sześcianu Janek zbudował trzy prostopadłościany. Każdy prostopadłościan składa się z \(8\) klocków. Które zdanie jest prawdziwe?
A. Wszystkie prostopadłościany mają takie same objętości i jednakowe pola powierzchni całkowitej.
B. Objętości wszystkich prostopadłościanów są jednakowe, a najmniejsze pole powierzchni całkowitej ma ten, który jest sześcianem.
C. Wszystkie prostopadłościany mają jednakowe pola powierzchni całkowitej, a największą objętość ma ten, który jest sześcianem.
D. Prostopadłościany mają różne objętości i różne pola powierzchni całkowitej.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Jeżeli każdy prostopadłościan składa się z takiej samej liczby klocków, to na pewno wszystkie prostopadłościany mają jednakowe objętości. A czy pola powierzchni całkowitej będą jednakowe? Nie, zdecydowanie nie. Wyobraźmy sobie, że każdy sześcian ma bok o długości \(x\) i układamy takie oto dwie bryły:
Krok 2. Pokazanie, że pola powierzchni brył są różne.
W pierwszej sytuacji mamy prostopadłościan składający się z \(8\) klocków ułożonych jeden bok drugiego. Taki prostopadłościan ma dwie ściany o polu \(x\cdot x=x^2\) i cztery ściany o polu \(8x\cdot x=8x^2\). Pole powierzchni całkowitej tej bryły wyniesie wtedy:
$$P_{c1}=2\cdot x^2+4\cdot8x^2 \\
P_{c1}=2x^2+32x^2 \\
P_{c1}=34x^2$$
Z tych samych ośmiu klocków możemy też ułożyć duży sześcian o krawędzi \(2x\). Taki sześcian ma sześć ścian, każda o polu \(2x\cdot2x=4x^2\). Pole powierzchni całkowitej wyniesie więc:
$$P_{c2}=6\cdot4x^2 \\
P_{c2}=24x^2$$
Widzimy wyraźnie, że pola powierzchni całkowitej są różne. W zasadzie nie musimy już określić, że akurat najmniejsze pole powierzchni będzie mieć sześcian, bo i bez tej wiedzy widzimy, że pasuje nam jedynie odpowiedź B.
Zadanie 16. (2pkt) Rysunek przedstawia fragment siatki ostrosłupa prawidłowego czworokątnego, którego wszystkie krawędzie mają po \(2 cm\) długości.
a) Uzupełnij powyższy rysunek – dorysuj brakujący element siatki ostrosłupa.
b) Oblicz łączną długość wszystkich krawędzi tego ostrosłupa.
Odpowiedź
a) są trzy możliwości (patrz rysunek)
b) \(16cm\)
Wyjaśnienie:
a) Uzupełniona siatka może wyglądać następująco:
b) Ostrosłup mający w podstawie czworokąt (czyli liczba boków wynosi \(n=4\)) będzie mieć osiem krawędzi (bo liczba krawędzi ostrosłupa jest równa \(2n\), czyli \(2\cdot4=8\)). Skoro każda krawędź ma długość \(2cm\), to łączna suma krawędzi wyniesie:
$$8\cdot2cm=16cm$$
Zadanie 17. (2pkt) W sklepie AGD pralka kosztuje \(1353 zł\). Jej cena zawiera podatek VAT wynoszący \(23\%\). Sklep zapowiada promocję w ostatnią sobotę miesiąca: WSZYSTKO BEZ VAT, co oznacza, że ceny wszystkich towarów zostaną obniżone o wysokość podatku VAT. Jaka będzie cena promocyjna pralki?
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do zadania.
Najważniejszą rzeczą w tym zadaniu jest poprawne zrozumienie jak działa podatek VAT. Schemat jest dość prosty: cena netto + podatek VAT (od ceny netto) = cena brutto. Cena pralki jest więc ceną brutto.
Bazując na tej wiedzy, wprowadźmy do zadania proste oznaczenia:
\(x\) - cena netto
\(0,23x\) - podatek VAT (bo jest to \(23\%\) z ceny \(x\))
\(x+0,23x=1,23x\) - cena brutto
Krok 2. Obliczenie ceny promocyjnej pralki.
Cena promocyjna to w tym przypadku cena netto. Wiemy, że cena brutto wynosi \(1353 zł\), zatem możemy zapisać, że:
$$1,23x=1353zł \\
x=1100$$
Zadanie 18. (3pkt) W trójkącie \(ABC\) długości boków są równe \(|AB|=|BC|=4\sqrt{2}cm\), a miara kąta \(ABC\) wynosi \(135°\). Oblicz pole tego trójkąta. Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
\(P=8\sqrt{2}cm^2\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Do obliczenia pola potrzebujemy poznać długość wysokości trójkąta. Jest to trójkąt rozwartokątny, więc wysokość opuszczona na podstawę \(AB\) znajdzie się poza trójkątem. Rysując tę wysokość warto zauważyć, że powstanie nam przy okazji trójkąt o kątach \(45°,45°,90°\) i to właśnie z własności tego trójkąta obliczymy brakującą wysokość \(h\).
Kąt \(DBC\) ma miarę \(45°\), ponieważ suma kątów przyległych jest równa \(180°\).
Krok 2. Obliczenie wysokości \(h\).
Spójrzmy na trójkąt \(BDC\). W trójkątach o kątach \(45°, 45°, 90°\) (czyli w połówce kwadratu) przyprostokątne mają długość \(a\), natomiast przeciwprostokątna ma długość \(a\sqrt{2}\). Skoro przeciwprostokątna ma długość \(4\sqrt{2}cm\), to:
$$a\sqrt{2}=4\sqrt{2}cm \\
a=4cm$$
To oznacza, że przyprostokątne trójkąta \(BDC\) mają długość \(4cm\), a więc tym samym \(h=4cm\).
Krok 3. Obliczenie pola powierzchni trójkąta \(ABC\).
Znając długość podstawy \(|AB|=4\sqrt{2}\) oraz mając już wysokość \(h=4cm\), możemy bez problemu przejść do obliczenia pola powierzchni trójkąta:
$$P=\frac{1}{2}ah \\
P=\frac{1}{2}\cdot4\sqrt{2}cm\cdot4cm \\
P=8\sqrt{2}cm^2$$
Zadanie 19. (3pkt) Trzy studentki postanowiły wynająć mieszkanie i równo podzielić się opłatą za wynajem. Zapytały o cenę i obliczyły, że gdyby zamieszkała z nimi jeszcze jedna koleżanka, to każda z nich płaciłaby o \(155 zł\) mniej. Jaka była cena wynajmu tego mieszkania? Ile płaciłaby każda z nich, gdyby we trzy wynajmowały mieszkanie, a ile − gdyby mieszkały w nim we cztery? Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
Łączny koszt wynajmu to \(1860zł\). Każda z dziewczyn zapłaci \(620zł\) (gdy wynajem będzie w trzy osoby) lub \(465zł\) (gdy wynajem będzie w cztery osoby).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do zadania.
Wprowadźmy sobie proste oznaczenia:
\(x\) - opłata za wynajem przypadająca na każdą z trzech studentek (gdyby mieszkały we trzy)
\(3x\) - łączna opłata za wynajem
Po dołączeniu czwartej studentki czynsz mógłby spaść o \(155zł\), czyli:
\(x-155\) - opłata za wynajem przypadająca na każdą z czterech studentek (gdyby mieszkały we cztery)
\(4\cdot(x-155)\) - łączna opłata za wynajem
Krok 2. Ułożenie i rozwiązanie równania.
Łączna opłata za wynajem jest stała, niezależnie od tego, czy będą wynajmować trzy czy cztery studentki. Skoro tak, to możemy zapisać, że:
$$3x=4\cdot(x-155) \\
3x=4x-620 \\
-x=-620 \\
x=620$$
Krok 3. Ustalenie opłat dla każdej ze studentek.
Z obliczeń wyszło, że gdyby dziewczyny wynajmowały mieszkanie we trzy, to każda zapłaciłaby po \(620zł\). Gdyby wynajmowały we cztery, to wtedy każda zapłaciłaby \(620zł-155zł=465zł\).
Krok 4. Obliczenie całkowitego kosztu wynajmu mieszkania.
Zgodnie z treścią zadania, musimy obliczyć jeszcze całkowity koszt wynajmu. Koszt ten będzie niezależny od tego, czy mieszkanie wynajmą trzy studentki, czy cztery i wyniesie on:
$$4\cdot465zł=1860zł$$
W zadaniu 17 wystarczyło ułożyć prostą proporcję:
(cena brutto) 1353 zł ——— 123%
(cena netto) x zł ——— 100%
x = 1353 * 100 / 123 = 1100 zł
Nie do końca… bo co innego wartość towaru obniżona o wysokość podatku (czyli odejmuję 23%z wartości towaru), a co innego cena towaru bez podatku czyli netto. ktoś układając to zadanie chyba nie do końca przeczytał je ze zrozumieniem!
Wartość obniżona o wysokość podatku nie oznacza odjęcia 23% wartości towaru :) Przykładowo:
Coś kosztuje 1000zł netto. Do tego dochodzi 230zł podatku i brutto jest to więc 1230zł. Teraz obniżamy cenę o wysokość podatku, to obniżamy ją nie o 23%, tylko o 230zł ;) Jak obniżysz cenę 1230zł o 23% to otrzymasz 947,1zł :)
W zadaniu 3 nagle pojawiło się pod kreską ułamkową 6 do potęgi 7. W jaki sposób?
6^8 rozpisałem jako 6*6^7, tak aby ładnie potem skrócić licznik z mianownikiem :)
Prawdę mówiąc nadal nie rozumiem zadanie nr.17. Czy mógł by ktoś mi wyjaśnić?
Cena produktu to cena netto plus podatek VAT. Cena netto to x, nie znamy jej. Podatek VAT to 23% ceny netto, czyli 0,23x. Razem więc ta pralka kosztuje x+0,23x=1,23x. No i teraz wiedząc, że konkretna cena tej pralki wynosi 1353zł to układamy równanie 1,23x=1353 :)