Egzamin gimnazjalny 2002 - matematyka
Zadanie 7. (1pkt) Marta i Jacek, wyjeżdżając na wycieczkę rowerową, spotkali się w połowie drogi od swoich miejsc zamieszkania oddalonych o \(8km\). Marta jechała ze średnią szybkością \(16 km/h\), a Jacek \(20 km/h\). Marta wyjechała z domu o godzinie 14:00. O której godzinie wyjechał Jacek, jeżeli na miejsce spotkania dotarł o tej samej godzinie co Marta?
A. 13:53
B. 13:57
C. 14:03
D. 14:12
Wyjaśnienie:
Krok 1. Interpretacja danych z treści zadania.
Na początku musimy sobie dobrze przeanalizować to zadanie i ustalić chociażby to ile kilometrów pokona każdy z rowerzystów. Skoro Marta i Jacek spotkali się w połowie drogi od swoich miejsc zamieszkania, które są oddalone o \(8km\), to zarówno Marta jak i Jacek przejechali \(4km\).
Zanim przejdziemy do obliczeń, to spróbujmy też ustalić o której godzinie mógłby wyjechać Jacek - czy to będzie przed godziną 14:00, czy też po? Skoro Jacek jechał szybciej, to i czas jazdy miał mniejszy, bo szybciej pokonał swój dystans. Skoro tak, to na pewno wyjechał później, czyli po 14:00. Ta prosta analiza już na wstępie pozwala nam ograniczyć się do dwóch ostatnich odpowiedzi.
Krok 2. Obliczenie czasu jazdy Marty.
Marta jechała z prędkością \(v=16 km/h\), zatem dystans \(s=4km\) pokonała w czasie:
$$v=\frac{s}{t} \\
vt=s \\
t=\frac{s}{v} \\
t=\frac{4km}{16km/h} \\
t=\frac{1}{4}h=15min$$
Krok 3. Obliczenie czasu jazdy Jacka.
$$t=\frac{s}{v} \\
t=\frac{4km}{20km/h} \\
t=\frac{1}{5}h=12min$$
Krok 4. Ustalenie czasu wyjazdy Jacka.
Z obliczeń w kroku drugim i trzecim wynika, że Jacek jechał \(3\) minuty szybciej. Skoro tak, to zgodnie z tym co sobie zapisaliśmy w pierwszym kroku - wyjedzie on \(3\) minuty po Marcie, czyli o godzinie 14:03.
Zadanie 9. (1pkt) Rysunek przedstawia ślad na śniegu, który pozostawił jadący na nartach Adam.
Długość trasy przebytej przez Adama równa jest:
A. \(350π\;m\)
B. \(700π\;m\)
C. \(1400π\;m\)
D. \(2100π\;m\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Analiza rysunku.
Zauważmy, że ślad na śniegu składa się tak naprawdę z trzech części, z których każda jest połową obwodu jakiegoś okręgu. Pierwszy łuk jest połową okręgu o średnicy \(800m\), drugi łuk jest połową okręgu o średnicy \(400m\), a trzeci łuk jest połową okręgu o średnicy \(200m\).
Krok 2. Obliczenie połówek obwodu każdego z trzech okręgów.
Wiemy już, że jak poznamy długości trzech obwodów okręgów (a w zasadzie ich połówek) to w prosty sposób dojdziemy do rozwiązania zadania. Wzór na obwód okręgu jest następujący:
$$Obw=2πr$$
Skoro potrzebujemy długości połowy okręgu, to możemy nawet zapisać, że wzór na pojedynczy łuk to:
$$Łuk=\frac{1}{2}\cdot2πr=πr$$
I tu uwaga, bo ukryła się tutaj największa pułapka. We wzorze musimy skorzystać z promienia okręgu, natomiast my na rysunku mamy zaznaczone średnice! Promień jest dwa razy mniejszy od średnicy, zatem:
I łuk: \(r=400m\)
II łuk: \(r=200m\)
III łuk: \(r=100m\)
Teraz możemy przystąpić do obliczeń:
I łuk: \(πr=400π\;m\)
II łuk: \(πr=200π\;m\)
III łuk: \(πr=100π\;m\)
Krok 3. Obliczenie długości trasy.
Suma trzech łuków jest poszukiwaną przez nas długością trasy, zatem:
$$400π\;m+200π\;m+100π\;m=700π\;m$$
Zadanie 10. (1pkt) Różnica wysokości pomiędzy wjazdem do tunelu a najwyższym wzniesieniem wynosi \(1800m\). Różnica temperatur wynosi średnio \(0,6°C\) na każde \(100\) metrów różnicy wysokości. Ile wynosi temperatura powietrza przy wjeździe do tunelu, jeżeli na szczycie jest \(-10°C\)?
A. około \(-21°C\)
B. około \(-6°C\)
C. około \(1°C\)
D. około \(6°C\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie różnicy temperatur.
Na początek obliczmy jaka jest różnica temperatur między wjazdem do tunelu, a najwyższym wzniesieniem. Skorzystać tu możemy z prostej proporcji:
Skoro na \(100m\) temperatura jest niższa o \(0,6°C\)
To na \(1800m\) temperatura jest niższa o \(18\cdot0,6°C=10,8°C\)
Krok 2. Obliczenie temperatury na wjeździe.
Skoro na szczycie mamy \(-10°C\) i wiemy, że na dole jest o \(10,8°C\) cieplej, to na dole będziemy mieć temperaturę:
$$-10°C+10,8°C=0,8°C\approx1°C$$
Zadanie 12. (1pkt) Pasją Filipa są komputery. Filip wie, że elementarną jednostką informacji jest bit. Jeden bit informacji jest kodowany jedną z dwóch wartości \(0\) lub \(1\). Dwóm bitom odpowiadają cztery możliwości: \(00, 01, 10, 11\). Ile możliwości odpowiada trzem bitom?
A. \(2\)
B. \(4\)
C. \(6\)
D. \(8\)
Wyjaśnienie:
Trzem bitom odpowiadają następujące wartości:
$$000, 010, 001, 011 \\
100, 110, 101, 111$$
Takich możliwości ułożenia kombinacji mamy więc \(8\).
Zadanie 16. (3pkt) Akwarium, w którym Marek hoduje rybki, ma wymiary \(5dm, 8dm, 6dm\). Marek wlewa do niego wodę przepływającą przez kran z szybkością \(8dm^3\) na minutę.
Do jakiej wysokości woda w akwarium będzie sięgać po \(10\) minutach?
Odpowiedź
Akwarium będzie sięgać do wysokości \(2dm\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie pola podstawy prostopadłościanu.
Akwarium jest tak naprawdę prostopadłościanem w którego podstawie znajduje się prostokąt o wymiarach \(8dm\times5dm\). Pole podstawy tego prostopadłościanu jest więc równe:
$$P_{p}=8dm\cdot5dm=40dm^2$$
Krok 2. Obliczenie objętości wody.
Woda przepływa z prędkością \(8dm^3\) na minutę. Po \(10\) minutach będziemy więc mieć tej wody:
$$V=8dm^3\cdot10=80dm^3$$
Krok 3. Obliczenie wysokości sięgania wody.
\(80dm^3\) wody wlewa się do prostopadłościanu o podstawie \(40dm^2\). Musimy więc wyliczyć jak wysoko sięgnie ten słup wody, a skorzystamy tutaj ze wzoru na objętość:
$$V=P_{p}\cdot H \\
80dm^3=40dm^2\cdot H \\
H=2dm$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz pole podstawy akwarium (Krok 1.).
ALBO
• Gdy obliczysz objętość wody wpływającej przez kran w ciągu \(10\) minut (Krok 2.).
2 pkt
• Gdy obliczysz pole podstawy akwarium oraz objętość wody wpływającej przez kran w ciągu \(10\) minut (Krok 1. i 2.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 17. (3pkt) Marcin przebywa autobusem \(\frac{3}{4}\) drogi do jeziora, a pozostałą część piechotą. Oblicz odległość między domem Marcina, a jeziorem, jeżeli trasa, którą przebywa pieszo, jest o \(8km\) krótsza niż trasa, którą przebywa autobusem.
Odpowiedź
Odległość między domem i jeziorem wynosi \(16km\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
\(x\) - poszukiwana odległość między domem Marcina i jeziorem
\(\frac{3}{4}x\) - odległość pokonana autobusem
\(\frac{1}{4}x\) - odległość pokonana pieszo
Trasa pokonana pieszo jest o \(8km\) krótsza od trasy pokonanej autobusem, zatem:
$$\frac{3}{4}x-8=\frac{1}{4}x$$
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania.
Musimy teraz rozwiązać zapisane powyżej równanie, a otrzymana wartość \(x\) będzie poszukiwaną odległością. Najprościej będzie od razu pozbyć się ułamków, mnożąc obydwie strony równania przez \(4\):
$$\frac{3}{4}x-8=\frac{1}{4}x \quad\bigg/\cdot4 \\
3x-32=x \\
2x=32 \\
x=16[km]$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz, że droga pokonana pieszo stanowi \(\frac{1}{4}x\) (Krok 1.).
2 pkt
• Gdy ułożysz odpowiednie równanie (np. \(\frac{3}{4}x-8=\frac{1}{4}x\)) pozwalające obliczyć niewiadomą \(x\) i na tym zakończysz rozwiązywanie lub popełnisz błąd rachunkowy.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 18. (2pkt) Przed przystąpieniem do budowy latawca Janek rysuje jego model. Model ten przedstawiono na rysunku w skali \(1:10\). Oblicz pole powierzchni latawca zbudowanego przez Janka, wiedząc, że:
- długości odcinków \(AC\) i \(BD\) równe są odpowiednio \(4cm\) i \(2cm\)
- \(AC⊥BD\)
- \(S\) - środek \(BD\)
Odpowiedź
Pole powierzchni latawca wynosi \(400cm^2\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie długości odcinków w skali \(1:1\).
Podane wymiary \(|AC|=4cm\) oraz \(|BD|=2cm\) dotyczą rysunku w skali \(1:10\). Naszym zadaniem będzie obliczenie pola powierzchni latawca takiego jakim jest w rzeczywistości, czyli w skali \(1:1\), więc od razu obliczmy rzeczywiste długości podanych wymiarów.
Skala \(1:10\) oznacza, że dany obiekt na rysunku został pomniejszony dziesięciokrotnie. A skoro tak, to w skali \(1:1\) będziemy mieć:
$$|AC|=4cm\cdot10=40cm \\
|BD|=2cm\cdot10=20cm$$
Krok 2. Obliczenie pola powierzchni latawca.
Latawiec jest figurą zwaną deltoidem, której pole wyliczymy ze wzoru:
$$P=\frac{1}{2}\cdot|AC|\cdot|BD|$$
Długości odcinków \(AC\) oraz \(BD\) są już znane, zatem musimy je tylko podstawić do wzoru na pole powierzchni deltoidu:
$$P=\frac{1}{2}\cdot40cm\cdot20cm \\
P=400cm^2$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz poprawnie wymiary deltoidu w skali \(1:1\) (Krok 1.).
ALBO
• Gdy obliczysz pole deltoidu z podanych wymiarów w skali \(1:10\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 19. (3pkt) Na zabawę karnawałową Beata wykonała kartonowe czapeczki w kształcie brył narysowanych poniżej:
Ile papieru zużyła na każdą z czapeczek? Na którą czapeczkę zużyła więcej papieru?
Odpowiedź
Większą powierzchnię boczną ma druga czapeczka.
Wyjaśnienie:
Musimy obliczyć ile papieru zużyto na każdą z czapeczek, czyli tak naprawdę musimy obliczyć pole powierzchni bocznej obydwu brył.
Krok 1. Obliczenie pola powierzchni bocznej pierwszej czapki.
Pierwsza czapka jest w kształcie ostrosłupa sześciokątnego foremnego. W ścianach bocznych mamy trójkąty o podstawie \(10cm\) i wysokości \(30cm\). Zatem każdy taki trójkąt ma pole powierzchni równe:
$$P=\frac{1}{2}\cdot a\cdot h \\
P=\frac{1}{2}\cdot10cm\cdot30cm \\
P=150cm^2$$
Z racji tego iż powierzchnią boczną stanowi sześć takich trójkątów to pole powierzchni bocznej będzie równe:
$$P_{b1}=6\cdot150cm^2 \\
P_{b1}=900cm^2$$
Krok 2. Obliczenie pola powierzchni bocznej drugiej czapki.
Druga czapka jest w kształcie stożka. Jego pole powierzchni bocznej wyliczymy ze wzoru:
$$P_{b}=πrl$$
Potrzebujemy więc znać długość promienia \(r\) oraz długość tworzącej stożka \(l\). Długość tworzącej jest znana: \(l=30cm\). Pułapką jest natomiast długość promienia, bo na rysunku mamy podaną długość średnicy. Skoro średnica jest równa \(20cm\), to promień będzie równy: \(r=10cm\).
Mając komplet danych możemy je podstawić do wzoru:
$$P_{b2}=π\cdot10cm\cdot30cm \\
P_{b2}=300π\;cm^2$$
Krok 3. Porównanie pól powierzchni bocznych obydwu czapek.
Musimy porównać teraz otrzymane pola powierzchni, gdyż musimy odpowiedzieć na pytanie która czapka zużyła więcej papieru. Aby dokonać tego porównania musimy obliczyć przybliżenie pola powierzchni bocznej drugiej czapki, stosując przybliżenie \(π=3,14\). Zatem:
$$P_{b2}=300π cm^2=300cm^2\cdot3,14=942cm^2$$
Teraz wyraźnie widzimy, że większą powierzchnię boczną ma druga czapka, bo:
$$942cm^2\gt900cm^2\\
P_{b2}\gt P_{b1}$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz pole powierzchni bocznej tylko pierwszej czapki (Krok 1.).
ALBO
• Gdy obliczysz pole powierzchni bocznej tylko drugiej czapki (Krok 2.).
2 pkt
• Gdy obliczysz pola powierzchni bocznych obydwu czapek (Krok 1. i 2.).
3 pkt
• Gdy porównasz pola powierzchni bocznych obydwu czapek i otrzymasz oczekiwany wynik.
Bardzo pomocne. Pozdrawiam rok 2002 :)).
Dobre zadania. Miło się rozwiązuję.