Egzamin ósmoklasisty (termin dodatkowy) 2023 - matematyka
Arkusz zawiera 15 zadań zamkniętych oraz 4 zadania otwarte. Łącznie do zdobycia jest 25 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to około 100 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Na diagramie przedstawiono liczbę butelek z wodą dostarczonych do sklepu osiedlowego oraz liczbę butelek z wodą sprzedanych w tym sklepie przez trzy kolejne dni: poniedziałek, wtorek i środę.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Przez te trzy dni w sklepie osiedlowym sprzedano łącznie \(190\) butelek z wodą.
Liczba butelek z wodą sprzedanych w poniedziałek stanowi \(\frac{3}{4}\) liczby butelek z wodą dostarczonych w tym dniu.
Zadanie 2. (1pkt) Z tasiemki o długości \(\frac{2}{3} m\) odcięto kawałek o długości pół metra. Pozostała po odcięciu część tasiemki ma długość:
Zadanie 3. (1pkt) W pewnym zoo mieszkają słoń afrykański o masie \(6\) ton oraz góralek skalny o masie \(3 kg\). Masa słonia afrykańskiego jest większa niż masa góralka skalnego:
Zadanie 4. (1pkt) Dane są cztery liczby:
$$0,7;\quad -0,65;\quad -0,456;\quad 0,234$$
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Suma największej i najmniejszej spośród tych liczb jest równa \(A/B\).
Na osi liczbowej odległość między punktami odpowiadającymi liczbom \(-0,65\) oraz \(-0,456\) jest równa \(C/D\).
Zadanie 5. (1pkt) Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Wartość wyrażenia \((4^4)^3\) jest równa \(4^7\).
Wartości wyrażeń \(5^3\cdot10^3\) oraz \(5^6\cdot2^3\) są równe.
Zadanie 6. (1pkt) W naczyniu znajdowało się \(k\) litrów wody. Marcin odlał z tego naczynia \(\frac{1}{3}\) tej objętości wody, a następnie Magda odlała \(3\) litry wody. Objętość wody wyrażoną w litrach, która pozostała w naczyniu, opisuje wyrażenie:
Zadanie 7. (1pkt) Tydzień przed rozpoczęciem zajęć student zapłacił \(800 zł\) za kurs żeglarski. W razie rezygnacji z kursu organizator nie zwraca pełnej kwoty wpłaty, tylko oddaje jej część, zgodnie z poniższą tabelą.
Student zrezygnował z kursu w trzecim dniu zajęć. Organizator zwrócił studentowi kwotę:
Zadanie 8. (1pkt) Podczas spaceru w czasie każdych \(10\) sekund Ewa robi taką samą liczbę \(a\) kroków. Ile kroków zrobi Ewa w czasie \(3\) minut tego spaceru? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Zadanie 9. (1pkt) Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Jest dokładnie \(A/B\) liczb naturalnych \(m\) spełniających warunek \(\sqrt{110}\lt m\lt\sqrt{300}\).
Są dokładnie \(C/D\) liczby naturalne \(k\) spełniające warunek \(\sqrt[3]{10}\lt k\lt \sqrt[3]{127}\).
Zadanie 10. (1pkt) Spośród wszystkich liczb dwucyfrowych dodatnich losujemy jedną liczbę. Prawdopodobieństwo wylosowania liczby podzielnej przez \(20\) jest równe:
Zadanie 11. (1pkt) Samochód przejechał ze stałą prędkością trasę o długości \(18\) kilometrów w czasie \(12\) minut. Samochód przejechał tę trasę z prędkością:
Zadanie 12. (1pkt) Prostokąt podzielono na dwa identyczne trapezy równoramienne i dwa trójkąty w sposób pokazany na rysunku.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Trójkąty, które powstały w sposób pokazany na rysunku, są równoramienne.
Gdyby kąty ostre trapezów miały miarę \(30°\), to powstałe trójkąty byłyby równoboczne.
Zadanie 13. (1pkt) Dane są dwa równoległoboki: \(ABCD\) oraz \(ECDF\) (zobacz rysunek).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Bok \(DC\) równoległoboku \(ABCD\) jest jedną z wysokości równoległoboku \(ECFD\).
Pole równoległoboku \(ABCD\) jest równe polu równoległoboku \(ECFD\).
Zadanie 14. (1pkt) Stosunek długości trzech boków trójkąta jest równy \(2:4:5\). Obwód tego trójkąta jest równy \(33 cm\). Najkrótszy bok tego trójkąta ma długość:
Zadanie 15. (1pkt) Na rysunku przedstawiono graniastosłup prosty trójkątny oraz jego podstawę. Wysokość tego graniastosłupa jest równa \(1 cm\).
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Pole powierzchni bocznej tego graniastosłupa jest \(A/B\) pole jednej podstawy.
Pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa jest równe \(C/D\).
Zadanie 16. (2pkt) Wojtek miał \(30\) monet dwuzłotowych i \(48\) monet pięciozłotowych. Połowę monet pięciozłotowych wymienił na monety dwuzłotowe. Kwota z wymiany monet pięciozłotowych stanowiła równowartość kwoty, którą otrzymał w monetach dwuzłotowych.
Oblicz, ile łącznie monet dwuzłotowych ma teraz Wojtek. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Połowa z \(48\) monet pięciozłotowych to \(24\) monety. Ich wartość wyrażona w złotówkach jest równa:
$$24\cdot5=120zł$$
Tę kwotę Wojtek wymienił na dwuzłotówki, dzięki czemu liczba monet jakie otrzymał jest równa:
$$120zł:2zł=60$$
To oznacza, że liczba monet dwuzłotowych posiadanych przez Wojtka wynosi::
$$30+60=90$$
Zadanie 17. (3pkt) Do księgarni językowej dostarczono łącznie \(240\) książek napisanych w czterech różnych językach. Książek w języku włoskim było \(3\) razy mniej niż książek w języku niemieckim, książek w języku angielskim było \(2\) razy więcej niż w języku niemieckim, a książek w języku francuskim było o \(20\) więcej niż w języku włoskim.
Oblicz, ile książek napisanych w języku francuskim dostarczono do tej księgarni. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do treści zadania.
Wprowadźmy do zadania oznaczenia, za pomocą których opiszemy liczbę książek w poszczególnych językach. I tu uwaga - można zastosować bardzo różne oznaczenia np. jako \(x\) moglibyśmy oznaczyć książki w języku francuskim, aczkolwiek analizując treść zadania wygląda na to, że najprościej będzie jako \(x\) oznaczyć książki w języku niemieckim. W związku z tym:
\(x\) - liczba książek w języku niemieckim
\(\frac{1}{3}x\) - liczba książek w języku włoskim
\(2x\) - liczba książek w języku angielskim
\(\frac{1}{3}x+20\) - liczba książek w języku francuskim
Krok 2. Ułożenie i rozwiązanie równania.
Skoro łącznie wszystkich książek jest \(240\), to możemy ułożyć następujące równanie:
$$x+\frac{1}{3}x+2x+\frac{1}{3}x+20=240 \\
3\frac{2}{3}x+20=240 \\
3\frac{2}{3}x=220 \\
\frac{11}{3}x=220 \quad\bigg/\cdot\frac{3}{11} \\
x=\frac{660}{11} \\
x=60$$
Krok 3. Obliczenie liczby książek w języki francuskim.
Celem zadania jest obliczenie ile było książek w języku francuskim. Zgodnie z naszymi oznaczeniami jest ich \(\frac{1}{3}x+20\), a więc skoro \(x=60\), to tych książek będziemy mieć:
$$\frac{1}{3}\cdot60+20=20+20=40$$
Zadanie 18. (2pkt) Na rysunku przedstawiono prostokąt \(ABCD\), w którym bok \(BC\) ma długość \(4 cm\). Na bokach prostokąta zaznaczono punkty \(E\) i \(F\) oraz narysowano odcinki \(EF\) i \(FC\) tak, że powstały dwa jednakowe trójkąty \(EAF\) i \(FBC\). W obu trójkątach zaznaczono kąty o takiej samej mierze \(\alpha\). Odcinek \(AE\) ma długość \(3 cm\).
Oblicz pole prostokąta \(ABCD\). Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości boków \(AF\) oraz \(FB\).
Z treści zadania wynika, że trójkąty \(EAF\) oraz \(FBC\) są jednakowe, czyli że mają te same miary boków i kątów. Dodatkowo możemy stwierdzić, że obydwa trójkąty są prostokątne. Widzimy, że w trójkącie \(FBC\) przyprostokątna leżąca naprzeciwko kąta \(\alpha\) ma miarę \(4cm\), więc analogicznie tak samo musi być w przypadku trójkąta \(EAF\). To prowadzi nas do wniosku, że \(|AF|=4cm\).
I dokładnie te same wnioski pozwolą nam wyznaczyć długość boku \(FB\). Jeśli spojrzymy na trójkąt \(FBC\) to zauważymy, że bok \(FB\) jest przyprostokątną leżącą przy kącie \(\alpha\), więc długość tego boku musi być taka sama jak boku \(AE\), zatem możemy stwierdzić, że \(|FB|=3cm\).
Krok 2. Obliczenie długości boku \(AB\).
Długość boku AB będzie sumą długości boków \(AF\) oraz \(FB\), zatem:
$$|AB|=4cm+3cm \\
|AB|=7cm$$
Krok 3. Obliczenie pola prostokąta \(ABCD\).
Wiemy już, że dłuższy bok \(AB\) ma miarę \(7cm\), z rysunku odczytujemy, że drugi bok prostokąta \(BC\) ma długość \(4cm\), zatem pole tej figury wyniesie:
$$P=7cm\cdot4cm \\
P=28cm^2$$
Zadanie 19. (3pkt) Powierzchnia kartonu ma kształt prostokąta o wymiarach \(8 cm\) i \(15 cm\). W czterech rogach tego kartonu wycięto kwadraty o boku \(2,5 cm\). Z pozostałej części złożono pudełko.
Oblicz objętość tego pudełka. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Największą trudnością tego zadania jest zrozumienie jak w ogóle złożono ten karton. Trzeba sobie wyobrazić, że te wszystkie boczne i górne skrzydełka składamy do środka, dzięki czemu powstanie nam pudełko na kształt prostopadłościanu (które nie będzie miało górnej podstawy).
Ustalmy teraz jakie są kluczowe wymiary tego prostopadłościanu. W podstawie będziemy mieć prostokąt o wymiarach \(10cm\times3cm\), a wysokość tego pudełka będzie równa \(2,5cm\).
Krok 2. Obliczenie objętości pudełka.
Znamy już wszystkie długości krawędzi pudełka, zatem korzystając ze wzoru na objętość prostopadłościanu, możemy zapisać, że:
$$V=10\cdot3\cdot2,5 \\
V=75[cm^3]$$
Poprzednie
Zakończ
Następne
ogólnie to mega pomocna rzecz a szczególnie dla 8 klasistów :)))
Zgadzam się z tobą.
prawda
Polecam niesamowita strona
zgadzam się z tą opinią pani Lidio swoją drogą ładne imię
nie ma napisane na ile procent zrobilo sie egzamin nie polecam xD
No ale to sobie można chyba szybciutko wyliczyć jak widzisz ile masz punktów :D
super strona :D
kocham matematyke dostałem z tego 92%
mialam 20% na probnych zobaczymy ile bedzie po robieniu tych ćwiczen
Strona mega pomocna dla osób przygotowujących się do egzaminów (mam je za tydzień)
Bardzo dobra strona, dzięki niej moje filmy stały się dużo bardziej edukacyjne.