Egzamin ósmoklasisty (termin dodatkowy) 2023 - matematyka
Zadanie 1. (1pkt) Na diagramie przedstawiono liczbę butelek z wodą dostarczonych do sklepu osiedlowego oraz liczbę butelek z wodą sprzedanych w tym sklepie przez trzy kolejne dni: poniedziałek, wtorek i środę.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Przez te trzy dni w sklepie osiedlowym sprzedano łącznie \(190\) butelek z wodą.
Liczba butelek z wodą sprzedanych w poniedziałek stanowi \(\frac{3}{4}\) liczby butelek z wodą dostarczonych w tym dniu.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Interesuje nas sprzedaż butelek z wodą, czyli zerkamy na słupki oznaczone ciemniejszym zielonym. Sumując odczyty z trzech dni, otrzymamy:
$$45+85+60=190$$
Zdanie jest więc prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
W poniedziałek sprzedano \(45\) butelek, a dostawa wyniosła \(60\) butelek. To oznacza, że butelki ze sprzedaną wodą stanowią:
$$\frac{45}{60}=\frac{3}{4}$$
Zdanie jest więc prawdą.
Zadanie 2. (1pkt) Z tasiemki o długości \(\frac{2}{3} m\) odcięto kawałek o długości pół metra. Pozostała po odcięciu część tasiemki ma długość:
A. mniejszą od \(15 cm\)
B. większą od \(15 cm\), ale mniejszą od \(16 cm\)
C. równą \(16 cm\)
D. większą od \(16 cm\), ale mniejszą od \(17 cm\)
Wyjaśnienie:
Zadanie polega tak naprawdę na odjęciu ułamka dziesiętnego od ułamka zwykłego. W tym celu musimy te dwa ułamki zapisać w jednakowej postaci, czyli albo musimy zapisać je w postaci ułamków zwykłych, albo dziesiętnych.
Ułamek zwykły \(\frac{2}{3}\) możemy zamienić na ułamek dziesiętny \(0,(6)\), czyli \(0,666...\), co możemy zapisać w przybliżeniu jako \(0,667\). Treść zadania możemy więc opisać następującym działaniem:
$$\frac{2}{3}m-0,5m\approx0,667m-0,5m\approx0,167m\approx16,7cm$$
To oznacza, że pozostała część tasiemki ma długość większą od \(16 cm\), ale mniejszą od \(17 cm\).
Zadanie 4. (1pkt) Dane są cztery liczby:
$$0,7;\quad -0,65;\quad -0,456;\quad 0,234$$
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Suma największej i najmniejszej spośród tych liczb jest równa \(A/B\).
A. \(1,35\)
B. \(0,05\)
Na osi liczbowej odległość między punktami odpowiadającymi liczbom \(-0,65\) oraz \(-0,456\) jest równa \(C/D\).
C. \(0,194\)
D. \(1,106\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie pierwszej części zadania.
Największą z podanych liczb jest \(0,7\). Najmniejszą jest z kolei \(-0,65\). Suma tych dwóch liczb jest zatem równa:
$$0,7+(-0,65)=0,05$$
Krok 2. Rozwiązanie drugiej części zadania.
Chcąc obliczyć odległość na osi między tymi liczbami, wystarczy wykonać następujące działanie:
$$-0,456-(-0,65)=-0,456+0,65=0,194$$
Zadanie 5. (1pkt) Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Wartość wyrażenia \((4^4)^3\) jest równa \(4^7\).
Wartości wyrażeń \(5^3\cdot10^3\) oraz \(5^6\cdot2^3\) są równe.
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Mamy tutaj przykład "potęgi do potęgi", zatem wykładniki potęg będziemy mnożyć. Całość obliczeń będzie wyglądać następująco:
$$(4^4)^3=4^{4\cdot3}=4^{12}$$
Zdanie jest więc fałszem.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Z działań na potęgach wynika, że liczbę \(10^3\) możemy rozbić na iloczyn \(5^3\cdot2^3\). To pozwoli nam rozpisać całość w następujący sposób:
$$5^3\cdot10^3=5^3\cdot5^3\cdot2^3=5^{3+3}\cdot2^3=5^6\cdot2^3$$
Widzimy więc, że to zdanie będzie prawdą.
Zadanie 9. (1pkt) Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Jest dokładnie \(A/B\) liczb naturalnych \(m\) spełniających warunek \(\sqrt{110}\lt m\lt\sqrt{300}\).
A. \(7\)
B. \(6\)
Są dokładnie \(C/D\) liczby naturalne \(k\) spełniające warunek \(\sqrt[3]{10}\lt k\lt \sqrt[3]{127}\).
C. \(4\)
D. \(3\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie pierwszej części zadania.
Powinniśmy zauważyć, że najmniejszą liczbą naturalną spełniającą nasz warunek będzie \(11\), ponieważ \(\sqrt{121}=11\), natomiast największą będzie \(17\), ponieważ \(\sqrt{289}=17\). To oznacza, że nierówność z treści zadania spełnią liczby od \(11\) do \(17\) włącznie, czyli jest to łącznie \(7\) liczb.
Krok 2. Rozwiązanie drugiej części zadania.
Najmniejszą liczbą naturalną spełniającą nasz warunek będzie \(3\), ponieważ \(\sqrt[3]{27}=3\), a największą taką liczbą będzie \(5\), ponieważ \(\sqrt[3]{125}=5\). To oznacza, że naszą nierówność spełniają liczby \(3\), \(4\) oraz \(5\), czyli łącznie \(3\) liczby.
Zadanie 12. (1pkt) Prostokąt podzielono na dwa identyczne trapezy równoramienne i dwa trójkąty w sposób pokazany na rysunku.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Trójkąty, które powstały w sposób pokazany na rysunku, są równoramienne.
Gdyby kąty ostre trapezów miały miarę \(30°\), to powstałe trójkąty byłyby równoboczne.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Jeżeli powstałe trapezy są identyczne i są równoramienne, to także powstałe trójkąty będą równoramienne, bo ramiona trapezów pokrywają się z ramionami trójkątów. Zdanie jest więc prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Spójrzmy na poniższy rysunek:
Kąty ostre trapezów oraz trójkątów tworzą kąt prosty. To oznacza, że gdyby kąty ostre trapezów miały miarę \(30°\), to kąty ostre trójkąta miałyby miarę \(60°\). Widzimy więc, że trójkąty miałyby dwa kąty o mierze \(60°\), czyli tym samym także trzeci kąt musiałby mieć miarę \(60°\), bo suma kątów w trójkącie musi być równa \(180°\). Zdanie jest więc prawdą.
Zadanie 13. (1pkt) Dane są dwa równoległoboki: \(ABCD\) oraz \(ECDF\) (zobacz rysunek).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Bok \(DC\) równoległoboku \(ABCD\) jest jedną z wysokości równoległoboku \(ECFD\).
Pole równoległoboku \(ABCD\) jest równe polu równoległoboku \(ECFD\).
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Wysokość musi padać na podstawę pod kątem prostym. Tutaj musimy dostrzec, że kąt \(EDC\) będzie kątem o mierze \(90°\), ponieważ jest to kąt naprzeciwległy do zaznaczonego kąta prostego. Bok \(DC\) jest zatem przyprostokątną tego trójkąta, czyli tym samym będzie to faktycznie jedna z wysokości równoległoboku \(ECFD\), która pada na podstawę \(DE\). Zdanie jest więc prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
W równoległoboku \(ABCD\) możemy przyjąć, że podstawą jest bok \(DC\), a wysokością bok \(DE\), przez co pole powierzchni będzie równe \(P=|CD|\cdot|DE|\).
Analogicznie w równoległoboku \(ECFD\) moglibyśmy zapisać, że podstawą jest bok \(DE\), a wysokością bok \(CD\), przez co pole powierzchni byłoby równe \(P=|DE|\cdot|CD|=|CD|\cdot|DE|\).
Jak więc widzimy, te dwa pola powierzchni są sobie równe, czyli zdanie jest prawdą.
Zadanie 16. (2pkt) Wojtek miał \(30\) monet dwuzłotowych i \(48\) monet pięciozłotowych. Połowę monet pięciozłotowych wymienił na monety dwuzłotowe. Kwota z wymiany monet pięciozłotowych stanowiła równowartość kwoty, którą otrzymał w monetach dwuzłotowych.
Oblicz, ile łącznie monet dwuzłotowych ma teraz Wojtek. Zapisz obliczenia.
Wyjaśnienie:
Połowa z \(48\) monet pięciozłotowych to \(24\) monety. Ich wartość wyrażona w złotówkach jest równa:
$$24\cdot5=120zł$$
Tę kwotę Wojtek wymienił na dwuzłotówki, dzięki czemu liczba monet jakie otrzymał jest równa:
$$120zł:2zł=60$$
To oznacza, że liczba monet dwuzłotowych posiadanych przez Wojtka wynosi::
$$30+60=90$$
Zadanie 17. (3pkt) Do księgarni językowej dostarczono łącznie \(240\) książek napisanych w czterech różnych językach. Książek w języku włoskim było \(3\) razy mniej niż książek w języku niemieckim, książek w języku angielskim było \(2\) razy więcej niż w języku niemieckim, a książek w języku francuskim było o \(20\) więcej niż w języku włoskim.
Oblicz, ile książek napisanych w języku francuskim dostarczono do tej księgarni. Zapisz obliczenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do treści zadania.
Wprowadźmy do zadania oznaczenia, za pomocą których opiszemy liczbę książek w poszczególnych językach. I tu uwaga - można zastosować bardzo różne oznaczenia np. jako \(x\) moglibyśmy oznaczyć książki w języku francuskim, aczkolwiek analizując treść zadania wygląda na to, że najprościej będzie jako \(x\) oznaczyć książki w języku niemieckim. W związku z tym:
\(x\) - liczba książek w języku niemieckim
\(\frac{1}{3}x\) - liczba książek w języku włoskim
\(2x\) - liczba książek w języku angielskim
\(\frac{1}{3}x+20\) - liczba książek w języku francuskim
Krok 2. Ułożenie i rozwiązanie równania.
Skoro łącznie wszystkich książek jest \(240\), to możemy ułożyć następujące równanie:
$$x+\frac{1}{3}x+2x+\frac{1}{3}x+20=240 \\
3\frac{2}{3}x+20=240 \\
3\frac{2}{3}x=220 \\
\frac{11}{3}x=220 \quad\bigg/\cdot\frac{3}{11} \\
x=\frac{660}{11} \\
x=60$$
Krok 3. Obliczenie liczby książek w języki francuskim.
Celem zadania jest obliczenie ile było książek w języku francuskim. Zgodnie z naszymi oznaczeniami jest ich \(\frac{1}{3}x+20\), a więc skoro \(x=60\), to tych książek będziemy mieć:
$$\frac{1}{3}\cdot60+20=20+20=40$$
Zadanie 18. (2pkt) Na rysunku przedstawiono prostokąt \(ABCD\), w którym bok \(BC\) ma długość \(4 cm\). Na bokach prostokąta zaznaczono punkty \(E\) i \(F\) oraz narysowano odcinki \(EF\) i \(FC\) tak, że powstały dwa jednakowe trójkąty \(EAF\) i \(FBC\). W obu trójkątach zaznaczono kąty o takiej samej mierze \(\alpha\). Odcinek \(AE\) ma długość \(3 cm\).
Oblicz pole prostokąta \(ABCD\). Zapisz obliczenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości boków \(AF\) oraz \(FB\).
Z treści zadania wynika, że trójkąty \(EAF\) oraz \(FBC\) są jednakowe, czyli że mają te same miary boków i kątów. Dodatkowo możemy stwierdzić, że obydwa trójkąty są prostokątne. Widzimy, że w trójkącie \(FBC\) przyprostokątna leżąca naprzeciwko kąta \(\alpha\) ma miarę \(4cm\), więc analogicznie tak samo musi być w przypadku trójkąta \(EAF\). To prowadzi nas do wniosku, że \(|AF|=4cm\).
I dokładnie te same wnioski pozwolą nam wyznaczyć długość boku \(FB\). Jeśli spojrzymy na trójkąt \(FBC\) to zauważymy, że bok \(FB\) jest przyprostokątną leżącą przy kącie \(\alpha\), więc długość tego boku musi być taka sama jak boku \(AE\), zatem możemy stwierdzić, że \(|FB|=3cm\).
Krok 2. Obliczenie długości boku \(AB\).
Długość boku AB będzie sumą długości boków \(AF\) oraz \(FB\), zatem:
$$|AB|=4cm+3cm \\
|AB|=7cm$$
Krok 3. Obliczenie pola prostokąta \(ABCD\).
Wiemy już, że dłuższy bok \(AB\) ma miarę \(7cm\), z rysunku odczytujemy, że drugi bok prostokąta \(BC\) ma długość \(4cm\), zatem pole tej figury wyniesie:
$$P=7cm\cdot4cm \\
P=28cm^2$$
Zadanie 19. (3pkt) Powierzchnia kartonu ma kształt prostokąta o wymiarach \(8 cm\) i \(15 cm\). W czterech rogach tego kartonu wycięto kwadraty o boku \(2,5 cm\). Z pozostałej części złożono pudełko.
Oblicz objętość tego pudełka. Zapisz obliczenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Największą trudnością tego zadania jest zrozumienie jak w ogóle złożono ten karton. Trzeba sobie wyobrazić, że te wszystkie boczne i górne skrzydełka składamy do środka, dzięki czemu powstanie nam pudełko na kształt prostopadłościanu (które nie będzie miało górnej podstawy).
Ustalmy teraz jakie są kluczowe wymiary tego prostopadłościanu. W podstawie będziemy mieć prostokąt o wymiarach \(10cm\times3cm\), a wysokość tego pudełka będzie równa \(2,5cm\).
Krok 2. Obliczenie objętości pudełka.
Znamy już wszystkie długości krawędzi pudełka, zatem korzystając ze wzoru na objętość prostopadłościanu, możemy zapisać, że:
$$V=10\cdot3\cdot2,5 \\
V=75[cm^3]$$
Dodatkowy egzamin był bardzo łatwy.
zgadza się
Przydatne i fajnie że jest to wytłumaczone.
Zgadza się, chociaż ja nie musiałem zbytnio na te wytłumaczenia patrzeć bo wszystko się zgadzało. Mam nadzieję, że na zwykłym egzaminie będzie dokładnie tak samo jak teraz (czyli tak łatwo).
Prosty tylko w moim przypadku trzeba chwilę pomyśleć nad zadaniami otwartymi
dzięki bardzo przydało się
Zadania z tego egzaminu były bardzo łatwe:) Wyjątkowo przydatna strona
bardzo fajnie wytłumaczone
Bardzo łatwy egzamin. Zdobyłam 88% więc jestem zadowolona. Oby w tym roku na głównym egzaminie były takie prościutkie zadania, a wszystkim ósmoklasistom czytającym to życzę powodzenia na egzaminie.
Przydatne :D