Wyrażenia algebraiczne - zadania (egzamin ósmoklasisty)
Zadanie 2. (1pkt) Sprzedawca kupił do swojego sklepu \(m\) kilogramów marchwi i \(b\) kilogramów buraków: zapłacił po \(1,50zł\) za kilogram marchwi i po \(0,90zł\) za kilogram buraków. Warzywa te sprzedał za łączną kwotę \(180\) złotych.
Które wyrażenie przedstawia różnicę kwoty uzyskanej za sprzedane warzywa i kosztu ich zakupu?
A. \(m\cdot1,5+b\cdot0,9+180\)
B. \(m\cdot1,5-b\cdot0,9-180\)
C. \(180-(m\cdot1,5+b\cdot0,9)\)
D. \(180-(m\cdot1,5-b\cdot0,9)\)
Wyjaśnienie:
Aby obliczyć ile wynosi różnica między kwotą uzyskaną za sprzedać, a kosztami zakupu (czyli tak naprawdę ile wynosi zysk), musimy od zarobionej kwoty (czyli \(180zł\)) odjąć sumę poniesionych wydatków, czyli \(m\cdot1,5+b\cdot0,9\). Takie działanie jest zaprezentowane jedynie w trzeciej odpowiedzi i to ona jest tą prawidłową.
Zadanie 3. (1pkt) W pewnym państwie liczba osób niepełnoletnich jest równa \(p\), pełnoletnich w wieku poniżej \(60\) lat jest o połowę mniej, a pozostałych dorosłych jest \(k\) razy mniej niż osób niepełnoletnich. Liczbie ludności tego państwa odpowiada wyrażenie:
A. \(1,5+\frac{p}{k}\)
B. \((p-0,5)k\)
C. \(p+0,5\frac{p}{k}\)
D. \(1,5p+\frac{p}{k}\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
\(p\) - liczba osób niepełnoletnich
\(0,5p\) - liczba osób pełnoletnich poniżej \(60\)-tego roku życia
\(\frac{p}{k}\) - liczba osób pozostałych pełnoletnich
Krok 2. Zapisanie równania.
Musimy ułożyć równanie które powie jaka jest liczba ludności tego państwa. To oznacza, że te trzy wyrażenia zapisane w pierwszym kroku musimy po prostu do siebie dodać:
$$p+0,5p+\frac{p}{k}=1,5p+\frac{p}{k}$$
Zadanie 4. (2pkt) Pewną kwotę rozdzielono na trzy nagrody pieniężne. Marcin dostał \(2\) razy więcej pieniędzy niż Jędrek, a Kamil \(2\) razy mniej niż Jędrek. Uzasadnij, że Kamil otrzymał \(\frac{1}{7}\) tej kwoty.
Odpowiedź
Udowodniono, korzystając z rozpisania wszystkich nagród z użyciem niewiadomej \(x\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do treści zadania.
Przyjrzyjmy się ile pieniędzy otrzymał każdy z chłopców. Najprościej będzie przyjąć sobie, że Kamil dostał kwotę \(x\), co pozwoli nam to wszystko rozpisać w następujący sposób:
\(x\) - kwota, którą dostał Kamil
\(2\cdot x=2x\) - kwota, którą dostał Jędrek (bo dostał dwa razy więcej od Kamila)
\(2\cdot2x=4x\) - kwota, którą dostał Marcin (bo dostał dwa razy więcej od Jędrka)
Krok 2. Obliczenie łącznej puli nagród.
Korzystając z naszej rozpiski widzimy, ze cała pula nagród wyniosła:
$$x+2x+4x=7x$$
Krok 3. Zakończenie dowodzenia.
Wiemy, że Kamil dostał \(x\) z puli \(7x\), a więc dostał on \(\frac{x}{7x}=\frac{1}{7}\) tej kwoty i właśnie to należało udowodnić.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz zależności między zdobytymi nagrodami (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 6. (2pkt) W wiadrze jest \(x\) litrów wody, a w garnku \(y\) litrów wody. Ile litrów wody będzie w wiadrze, a ile w garnku, jeśli:
a) z wiadra przelejemy do garnka \(1,5\) litra wody.
b) przelejemy połowę wody z garnka do wiadra.
Odpowiedź
a) \(y+1,5\)
b) \(y-0,5y=0,5y\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozpatrzenie punktu pierwszego.
Jeżeli z wiadra przelewamy \(1,5\) litra wody, to w wiadrze będziemy mieć \(x-1,5\), natomiast w garnku przybędzie \(1,5\) litra, zatem znajdzie się tam teraz \(y+1,5\) litrów.
Krok 2. Rozpatrzenie punktu drugiego.
Musimy przelać połowę wody z garnka, czyli \(0,5y\) litrów. To oznacza, że w wiadrze znajdzie się \(x+0,5y\) litrów wody, natomiast w garnku zostanie \(y-0,5y=0,5y\) litrów wody.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz ilość litrów wody w wiadrze i garnku w jednym z dwóch przypadków (Krok 1. lub 2.).
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz ilość litrów wody w wiadrze i garnku w obydwu przypadkach (Krok 1. i 2.).
Zadanie 9. (1pkt) Kwadrat o boku a przedstawiony na rysunku I rozcięto na dwa przystające prostokąty, z których ułożono figurę, jak na rysunku II. Pole ułożonej figury jest równe polu kwadratu.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Obwód ułożonej figury jest większy o \(1,5a\) od obwodu kwadratu.
Obwód ułożonej figury jest równy \(5a\).
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Krok 2. Obliczenie obwodu pierwszej i drugiej figury.
Obwód pierwszej figury nie stanowi żadnego problemu, jest to po prostu:
$$Obw_{I}=4a$$
Zgodnie z naszym rysunkiem obwód drugiej figury jest równy:
$$Obw_{II}=\frac{1}{2}a+a+a+a+\frac{1}{2}a+a=5a$$
Krok 3. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Różnica między obwodem drugiej figury i pierwszej wynosi: \(5a-4a=a\). W związku z tym zdanie jest fałszem.
Krok 4. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Zgodnie z obliczeniami wykonanymi w drugim kroku, obwód ułożonej figury jest faktycznie równy \(5a\), zatem to zdanie jest prawdą.
Zadanie 12. (2pkt) Obserwując zużycie benzyny w swoim samochodzie, pan Nowak stwierdził, że jeżeli wystartuje z pełnym bakiem i będzie jechał po autostradzie ze stałą prędkością, to zależność liczby litrów benzyny w baku \((y)\) od liczby przejechanych kilometrów \((x)\) wyraża się wzorem: \(y=-0,05x+45\).
Przekształcając wzór pana Nowaka, wyznacz \(x\) w zależności od \(y\).
Wyjaśnienie:
Musimy przekształcić podany wzór do takiej formy, by po lewej stronie równania znalazł się sam iks, a po prawej pozostałe wartości (igrek oraz liczby). Przenosimy zatem iksa na lewą stronę, a igreka na prawą:
$$y=-0,05x+45 \\
0,05x=45-y \quad\bigg/\cdot20 \\
x=900-20y$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy doprowadzisz równanie jedynie do postaci \(0,05x=45-y\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 16. (2pkt) Dla patrzącego z góry płytka chodnika ma kształt ośmiokąta, w którym kolejne boki są prostopadłe. Na rysunkach przedstawiono jego kształt, sposób układania płytek oraz niektóre wymiary w centymetrach.
Ułożono sześć płytek.
Oblicz długość odcinka \(a\) oraz napisz wyrażenie algebraiczne, odpowiadające długości analogicznego odcinka dla pasa złożonego z \(n\) płytek.
Odpowiedź
\(a=77cm\) oraz \(12n+5\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości odcinka \(a\).
Musimy zauważyć, że dołożenie każdej kolejnej płytki nie zwiększa nam długości chodnika o \(17cm\), bo płytki na siebie zachodzą. Dołożenie każdej kolejnej płytki zwiększa nam długość chodnika o \(29cm-17cm=12cm\).
Musimy obliczyć długość \(6\) płytek. Możemy więc to policzyć w taki sposób, że do pierwszej płytki o długości \(17cm\) dodano pięciu kolejnych płytek, z których każda zwiększa długość o \(12cm\). Otrzymamy zatem długość chodnika równą:
$$a=17cm+5\cdot12cm=17cm+60cm=77cm$$
Krok 2. Zapisanie wyrażenia algebraicznego.
Drugą częścią naszego zadania jest tak naprawdę ustalenie wzoru na długość chodnika. Skorzystamy już z tego co przeanalizowaliśmy sobie w pierwszym kroku, czyli z informacji że długość chodnika jest równa \(17cm\) pierwszej płytki plus \(12cm\) pomnożone przez tyle ile jest dodatkowo dołożonych płytek. Jeśli mamy mieć chodnik składający się z \(n\) płytek, to znaczy że do płytki początkowej trzeba dolożyć jeszcze \(n-1\) dodatkowych płytek, zatem nasz wzór miałby następującą postać:
$$17+12(n-1) \\
17+12n-12 \\
12n+5$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz długość odcinka \(a\) (Krok 1.).
ALBO
• Gdy zapiszesz poprawnie poszukiwane wyrażenie algebraiczne (Krok 2.).
2 pkt
• Gdy obliczysz długość odcinka \(a\) oraz zapiszesz poprawnie poszukiwane wyrażenie algebraiczne (Krok 1. i 2.).
Super zadania!
Dlaczego w zad 5 z 40 zrobiło się 16?
Liczbę stojącą przed nawiasem musimy wymnożyć przez każdą z liczb w nawiasie (bo w nawiasie jest odejmowanie). No a 2/5 * 40 to właśnie 16 ;)
Jak skrócisz sobie mianownik z 40, to wyjdzie ci 2/1*8, czyli po prostu 2*8 :)
Same zadania bardzo pomocne. Razem z moją klasą omawiamy je na lekcjach, rozwiązując te zadania zrozumiałem że nie jestem taki zły w wyrażeniach algebraicznych i wiem że w najbliższym egzaminie ósmoklasisty poradzę sobie z wyrażeniami. Jedyne co mogę jeszcze powiedzieć o tej stronie to, iż jej oprawa graficzna mogła by być lepsza. Ale to nic nie przeszkadza w nauce. Na koniec chciałbym podziękować mojej pani od matematyki, która pokazała mi tą stronę. PS Pozdrawiam moją panią od matematyki Terese.
uważam że oprawa graficzna jest przyjemna dla oka i estetyczna, jest ok
oprawa graficzna jest przyzwoita, jedyne co, to dobrze, by była opcja nocna
Moim zdaniem prosta oprawa graficzna jest najlepsza, bo nie rozprasza, także nie ma sensu zmieniać
Dlaczego w zadaniu 12 mnożymy przez 20?
Bo chcemy, by po lewej stronie było x :) Skoro więc mamy 0,05x, to mnożymy obie strony przez 20 i mamy właśnie po lewej x, a po prawej 900-20y :)
Uwaga do rozwiązania zad.6. Jeśli z garnka przelano połowę wody do wiadra – to została dokładnie połowa, czyli 1/2y. Nie ma potrzeby wprowadzania odejmowania!
Można i tak ;)
te zadania są super
Wciąż nie rozumiem zadania nr 6, ale poza tym to git. Czy niektóre z zadań są z egzaminów? Wyglądają dosyć podobnie
Wszystkie zadania pochodzą z archiwalnych arkuszy, tak aby pokazać Wam, jakie zadania występowały w ubiegłych latach :)
Fajne zadania, lecz pod koniec zaczynają się trudniejsze więc jeśli ktoś zaczyna to niech zacznie od tych łatwiejszych
zadania oraz wykonanie strony jest mega, polecam!