Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki - Nowa Era 2018
Arkusz zawiera 16 zadań zamkniętych oraz 6 zadań otwartych. Łącznie do zdobycia są 32 punkty, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to około 100 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Kasia pokonuje drogę z domu do szkoły pieszo i autobusem. Z domu wychodzi o godzinie \(7:00\) i idzie na przystanek, z którego ma autobus o \(7:06\). Po przejechaniu \(30\) minut wysiada i idzie stamtąd do szkoły kwadrans. Pewnego dnia autobus stał w korku i dojechał na przystanek docelowy \(8\) minut później. O której godzinie Kasia dotarła do szkoły, jeśli szła tym samym tempem co zwykle?
Zadanie 2. (1pkt) Pod portretami polskich pisarzy w muzeum zapisano następujące daty urodzin i śmierci:
Adam Mickiewicz \(MDCCXCVIII - MDCCCLV\)
Cyprian Kamil Norwid \(MDCCCXXI - MDCCCLXXXIII\)
Jan Kasprowicz \(MDCCCLX - MCMXXVI\)
Stanisław Ignacy Witkiewicz \(MDCCCLXXXV - MCMXXXIX\)
Który z pisarzy żył najkrócej?
Zadanie 3. (1pkt) Trzech kolegów zamówiło po jednej pizzy tej samej wielkości. Antek zjadł \(\frac{2}{3}\) pizzy, Bartek \(\frac{5}{8}\) pizzy, a Czarek \(\frac{3}{4}\) pizzy.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
Antkowi zostało mniej pizzy niż Czarkowi.
Antek, Bartek i Czarek zjedli razem więcej niż dwie całe pizze.
Zadanie 4. (1pkt) Dane są liczby:
\(a=4^3+4^3+4^3+4^3\)
\(b=(2^4)^2\)
\(c=2^4\)
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe.
Liczby \(a\) i \(b\) są równe.
Liczba \(b\) jest dwa razy większa niż liczba \(c\).
Zadanie 5. (1pkt) Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Liczba \(3\sqrt{32}\) jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) razy większa od liczby \(2\sqrt{18}\).
Liczba \(\sqrt{\sqrt{16}+\sqrt{81}}\) jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 6. (1pkt) Marysia zapisała dwie sumy:
$$\underbrace{2^3+2^3+...+2^3}_{8\;składników} \quad \underbrace{2^2+2^2+...+2^2}_{?\;składników}$$
Ile składników musi być w drugiej sumie, aby jej wartość była taka jak sumy pierwszej?
Zadanie 7. (1pkt) Na loterii fantowej w szkole jest \(50\) losów, a wśród nich \(14\) wygrywających. Ania jako pierwsza wzięła udział w loterii i wyciągnęła los pusty. Ile jest równe prawdopodobieństwo, że Hania, która losuje po Ani, wyciągnie los wygrywający?
Zadanie 8. (1pkt) Grupa harcerzy wyruszyła o godzinie \(9:00\) z miejsca zakwaterowania na szczyt Wielkiej Góry. W czasie wędrówki harcerze dwukrotnie zatrzymali się, by odpocząć. Na wykresie przedstawiono, jak zmieniała się odległość harcerzy od celu wędrówki w zależności od czasu.
O godzinie \(10:30\) harcerze znajdowali się w miejscu oddalonym od celu wędrówki o:
Zadanie 9. (1pkt) Grupa harcerzy wyruszyła o godzinie \(9:00\) z miejsca zakwaterowania na szczyt Wielkiej Góry. W czasie wędrówki harcerze dwukrotnie zatrzymali się, by odpocząć. Na wykresie przedstawiono, jak zmieniała się odległość harcerzy od celu wędrówki w zależności od czasu.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe.
W ciągu pierwszej godziny wędrówki prędkość harcerzy była pięć razy większa niż w ciągu ostatniej godziny.
Średnia prędkość harcerzy na całej trasie wyniosła \(2\frac{km}{h}\).
Zadanie 10. (1pkt) Dany jest prostokąt \(KLMN\) o wymiarach \(1cm\) i \(2cm\). Punkt \(E\) jest środkiem jego dłuższego boku \(NM\).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe.
Trójkąty \(KEN\) i \(KEL\) są przystające.
Pole trójkąta \(MEL\) jest dwa razy mniejsze od pola trójkąta \(KEL\).
Zadanie 11. (1pkt) Sześcian o objętości \(1dm^3\) rozcięto na sześcienne klocki o boku długości \(1cm\), a następnie ułożono je jeden obok drugiego, tak jak przedstawiono na rysunku.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, lub F - jeśli jest fałszywe.
Objętość powstałej bryły jest równa \(1000cm^3\).
Długość \(a\) zaznaczona na rysunku to \(10m\).
Zadanie 12. (1pkt) Cenę deskorolki, która początkowo kosztowała \(480zł\), obniżono do \(384zł\).
Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Cenę deskorolki obniżono o \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Aby wrócić do ceny początkowej, obecną cenę deskorolki należałoby podwyższyć o \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 13. (1pkt) W lodziarni Rożek kulka lodów śmietankowych kosztuje o połowę mniej niż kulka lodów karmelowych. Pola kupiła \(3\) kulki lodów śmietankowych oraz \(1\) kulkę lodów karmelowych i zapłaciła \(10zł\).
Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Mela kupiła \(1\) kulkę lodów śmietankowych oraz \(2\) kulki lodów karmelowych i zapłaciła \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Ala kupiła \(1\) kulkę lodów śmietankowych oraz \(3\) kulki lodów karmelowych i zapłaciła o \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) więcej niż Pola.
Zadanie 14. (1pkt) Dominika ma obecnie \(x\) lat i jest o dwa lata starsza od swojej siostry Kasi oraz dwa razy młodsza od swojej mamy. Ile lat miała mama, gdy urodziła się Kasia?
Zadanie 15. (1pkt) Czy kwadrat \(ABCD\) i równoległobok \(KLMN\), przedstawione na rysunku, mają równe pola?
Wybierz odpowiedź T (tak) albo N (nie) i jej uzasadnienie spośród A, B albo C.
obwód równoległoboku jest większy niż obwód kwadratu.
kwadrat i równoległobok mają równy jeden bok oraz równe wysokości poprowadzone na ten bok.
bok \(AD\) kwadratu ma mniejszą długość niż bok \(KN\) równoległoboku.
Zadanie 16. (1pkt) Na rysunku przedstawiono trzy graniastosłupy: dwa o podstawie prostokąta i jeden o podstawie trapezu. Bryły te mają równe pola podstaw oraz jednakową objętość.
Uporządkuj pola powierzchni bocznej \(P_{I}, P_{II}\) i \(P_{III}\) tych brył od najmniejszego do największego.
Zadanie 17. (2pkt) Janek otrzymał z kartkówki ocenę dostateczną, czyli \(3\). Postanowił porównać tę ocenę ze średnią ocen klasy z tego sprawdzianu. W tym celu przeanalizował diagram, na którym przedstawiono wyniki wszystkich uczniów tej klasy.
O ile ocena, którą uzyskał Janek, była wyższa niż średnia ocen klasy?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz średnią ocen ze sprawdzianu.
LUB
• Gdy sposób rozwiązywania jest dobry, ale popełniono błąd rachunkowy.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie średniej ocen z kartkówki.
Z wykresu możemy odczytać, że:
• \(4\) uczniów otrzymało jedynkę
• \(6\) uczniów otrzymało dwójkę
• \(7\) uczniów otrzymało trójkę
• \(2\) uczniów otrzymało czwórkę
• \(1\) uczeń otrzymał piątkę
To oznacza, że średnia ocen uczniów wyniosła:
$$śr=\frac{4\cdot1+6\cdot2+7\cdot3+2\cdot4+1\cdot5}{4+6+7+2+1} \\
śr=\frac{4+12+21+8+5}{20} \\
śr=\frac{50}{20} \\
śr=2,5$$
Krok 2. Obliczenie o ile ocena, którą uzyskał Janek, była wyższa niż średnia ocen.
Janek otrzymał ocenę \(3\). Średnia klasy wyniosła \(2,5\). To oznacza, że ocena Janka jest wyższa od średniej ocen całej klasy o \(3-2,5=0,5\) stopnia.
Zadanie 18. (2pkt) Trzy przyjaciółki umówiły się na popołudniowe spotkanie w kawiarni Sama słodycz. Ania zamówiła ciastko i herbatę, które kosztowały w sumie \(24zł\), Hania deser lodowy i espresso, w sumie za \(36zł\), a Lena torcik bezowy i świeży sok - za \(40zł\). Okazało się, że do rachunku został doliczony napiwek, i do zapłaty była łączna kwota \(115zł\). Ile powinna dopłacić do swojego zamówienia Lena, aby kwota ta była proporcjonalna do wartości zamówienia?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy sposób rozwiązywania jest dobry, ale popełniono błąd rachunkowy (np. źle obliczysz sumę zamówień lub procent udziału Leny w całym zamówieniu).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie łącznej kwoty zamówienia (bez napiwku) oraz samego napiwku.
Zgodnie z treścią zadania zamówienie Ani kosztowało \(24zł\), Hani \(36zł\), a Leny \(40zł\). Łącznie więc koszt zamówionych rzeczy wyniósł:
$$24zł+36zł+40zł=100zł$$
Skoro na rachunku była do zapłaty kwota \(115zł\), a zamówione produkty kosztowały \(100zł\), to napiwek wyniósł:
$$115zł-100zł=15zł$$
Krok 2. Ustalenie udziału Leny w całym zamówieniu.
Dziewczyny zamówiły produkty za \(100zł\), z czego Lena zamówiła za \(40zł\). Udział Leny w całym rachunku wyniósł więc:
$$\frac{40}{100}\cdot100\%=40\%$$
Krok 3. Ustalenie ile Lena powinna dopłacić na napiwek.
Jeżeli chcemy, by dziewczynki zapłaciły napiwek proporcjonalnie do swojego zamówienia, to Lena powinna zapłacić \(40\%\) kwoty napiwku. Wiemy już, że napiwek wyniósł \(15zł\), zatem Lena powinna zapłacić:
$$0,4\cdot15zł=6zł$$
Zadanie 19. (2pkt) Proste \(k\) i \(l\) są równoległe.
Czy kąt \(DAE\) zaznaczony na rysunku jest ostry, prosty czy rozwarty? Uzasadnij odpowiedź.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz miarę zaznaczonego kąta, ale nie określisz, że jest to kąt ostry.
LUB
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymany wynik będzie niepoprawny jedynie ze względu na błędy rachunkowe.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Aby dobrze opisać co będziemy liczyć, to oznaczmy sobie zacieniony kawałek kąta przy boku \(AE\) jako \(α\), natomiast zacieniony kawałek kąta przy boku \(AD\) jako \(β\).
Krok 1. Obliczenie miary kąta \(α\).
Spróbujmy ustalić jaka jest miara zacienionego kąta \(α\). Powinniśmy dostrzec, że ten kąt oraz kąt o mierze \(42°\) są kątami naprzemianległymi, zatem będą one miały jednakową miarę. Z tego też względu \(α=42°\).
Krok 2. Obliczenie miary kąta \(β\).
Kąt o mierze \(47°\) oraz nasz kąt \(β\) tworzą parę kątów wierzchołkowych. Z własności kątów wierzchołkowych wynika, że mają one tą samą miarę, stąd też możemy zapisać, że \(β=47°\).
Krok 3. Obliczenie miary zacienionego kąta.
Nasz zacieniony kąt jest sumą miar kątów \(α\) oraz \(β\), zatem jego miara wyniesie:
$$42°+47°=89°$$
Zacieniony kąt jest więc kątem ostrym.
Zadanie 20. (3pkt) Prostokąt o bokach długości \(8cm\) i \(30cm\) (rysunek 1) rozcięto na cztery przystające trójkąty, a następnie z tych trójkątów ułożono figurę, jak pokazano na rysunku 2.
Ile wynosi obwód figury przedstawionej na rysunku 2?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz długość przeciwprostokątnej trójkąta (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz długości boków drugiej figury (patrz: Krok 1. oraz Krok 2.).
LUB
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymany wynik będzie niepoprawny jedynie ze względu na błędy rachunkowe.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości przyprostokątnych oraz przeciwprostokątnej trójkąta.
Prostokąt został podzielony na cztery przystające (czyli jednakowe) trójkąty prostokątne. Spróbujmy poznać wymiary każdego z tych trójkątów. Ustalmy najpierw jakie są długości przyprostokątnych tego trójkąta. Z rysunku wynika, że \(a=8cm\) (bo krótsza przyprostokątna pokrywa się z krótszym bokiem prostokąta), natomiast \(b=15cm\) (bo dłuższa przyprostokątna to połowa długości całego prostokąta).
Znając długości przyprostokątnych możemy obliczyć długość przeciwprostokątnej, której długość potrzebujemy do obliczenia obwodu drugiej figury. Korzystając z Twierdzenia Pitagorasa możemy zapisać, że:
$$8^2+15^2=c^2 \\
64+225=c^2 \\
c^2=289 \\
c=\sqrt{289} \quad\lor\quad c=-\sqrt{289} \\
c=17 \quad\lor\quad c=-17$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, zatem zostaje nam \(c=17cm\).
Krok 2. Obliczenie różnicy między dłuższą i krótszą przyprostokątną.
Jak spojrzymy się na rysunek to zauważymy, że na obwód drugiej figury składają się jeszcze takie małe fragmenty, które są różnicą między długością dłuższej i krótszej przyprostokątnej.
Dłuższa przyprostokątna ma długość \(15cm\), krótsza ma długość \(8cm\), zatem każdy pojedynczy mały kawałeczek obwodu tej figury będzie miał długość:
$$15cm-8cm=7cm$$
Krok 3. Obliczenie obwodu figury.
Nasza figura składa się z czterech odcinków o długości przeciwprostokątnej (którą wyznaczyliśmy w 1. kroku) oraz czterech odcinków o długości będącej różnicą między przyprostokątnymi (którą wyznaczyliśmy w 2. kroku). W związku z tym:
$$Obw=4\cdot17cm+4\cdot7cm=68cm+28cm=96cm$$
Zadanie 21. (3pkt) Dziadek Janusz chce pomalować jedno z pomieszczeń w swoim mieszkaniu. Oszacował, że powierzchnia ścian i sufitu to łącznie prawie \(70m^2\). Z oferty sklepu wybrał wstępnie cztery rodzaje farb, które przedstawiono w poniższej tabeli.
Którą farbę powinien wybrać dziadek Janusz, by dwukrotnie pomalować tę powierzchnię i wydać jak najmniej?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz ile metrów kwadratowych można pomalować z jednego opakowania farby (patrz: Krok 1.).
LUB
• Gdy poprawnie obliczysz ile litrów każdej farby potrzeba do pomalowania \(140m^2\).
LUB
• Gdy błędnie założysz, że dziadek potrzebuje \(70m^2\) i konsekwentnie do tego błędu wyjdzie Ci, że najatrakcyjniejsza jest farba Welurowa.
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz liczbę potrzebnych puszek (patrz: Krok 2.).
LUB
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymany wynik będzie niepoprawny jedynie ze względu na błędy rachunkowe.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ile metrów kwadratowych da się pomalować pojedynczą puszką farby.
W ostatniej kolumnie mamy podaną wydajność każdej z farb w przeliczeniu na \(1\) litr. Spróbujmy zatem sprawdzić ile metrów kwadratowych pomalujemy mając każdą z wymienionych puszek. W tym celu musimy wymnożyć pojemność puszki przez jej wydajność:
• Śnieżynka: \(2\cdot10\frac{m^2}{l}=20m^2\)
• Bielinka: \(3\cdot10\frac{m^2}{l}=30m^2\)
• Aksamitna: \(4\cdot12\frac{m^2}{l}=48m^2\)
• Welurowa: \(5\cdot14\frac{m^2}{l}=70m^2\)
Krok 2. Obliczenie ile puszek trzeba kupić i jaka jest ich łączna cena.
Dziadek chce pomalować powierzchnię \(70m^2\) i chce to zrobić dwukrotnie, czyli realnie pomaluje \(2\cdot70m^2=140m^2\). Sprawdźmy zatem ilu puszek farby potrzeba do pomalowania takiej powierzchni i ile trzeba za nie zapłacić:
• Śnieżynka - jedną puszką jesteśmy w stanie pomalować \(20m^2\), zatem tych puszek potrzebujemy:
$$140m^2:20m^2=7$$
Cena pojedynczej puszki to \(16zł\), zatem malowanie Śnieżynką będzie kosztować:
$$7\cdot16zł=112zł$$
• Bielinka - jedną puszką jesteśmy w stanie pomalować \(30m^2\), zatem tych puszek potrzebujemy:
$$140m^2:30m^2=4\frac{2}{3}\approx5$$
Musieliśmy zaokrąglić (do góry) liczbę puszek do pełnej wartości, bo nie da się przecież kupić \(4\frac{2}{3}\) puszki. Stąd też potrzeba kupić \(5\) opakowań tej farby. Cena pojedynczej puszki to \(22zł\), zatem malowanie Bielinką będzie kosztować:
$$5\cdot22zł=110zł$$
• Aksamitna - jedną puszką jesteśmy w stanie pomalować \(48m^2\), zatem tych puszek potrzebujemy:
$$140m^2:48m^2=2\frac{11}{12}\approx3$$
Musieliśmy zaokrąglić (do góry) liczbę puszek do pełnej wartości, bo nie da się przecież kupić \(2\frac{11}{12}\) puszki. Stąd też potrzeba kupić \(3\) opakowania tej farby. Cena pojedynczej puszki to \(35zł\), zatem malowanie Aksamitną będzie kosztować:
$$3\cdot35zł=105zł$$
• Welurowa - jedną puszką jesteśmy w stanie pomalować \(70m^2\), zatem tych puszek potrzebujemy:
$$140m^2:70m^2=2$$
Cena pojedynczej puszki to \(54zł\), zatem malowanie Welurową będzie kosztować:
$$2\cdot54zł=108zł$$
To oznacza, że najkorzystniej wyjdzie kupić farbę Aksamitną.
Zadanie 22. (4pkt) Pan Karol rozważa kupno komputera. Przy płatności jednorazowej kosztuje on \(2500zł\). Przy zakupie na raty cena tego komputera jest o \(8\%\) wyższa - w momencie zakupu trzeba wpłacić \(20\%\) jego podwyższonej wartości, a pozostała kwota jest rozłożona na \(12\) równych części (rat). Oblicz wysokość każdej z tych rat.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz cenę komputera kupowanego na raty (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy obliczysz kwotę, którą trzeba zapłacić "od ręki" (patrz: Krok 2.).
LUB
• Gdy obliczysz kwotę, która będzie rozłożona na raty (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymany wynik będzie niepoprawny jedynie ze względu na błędy rachunkowe.
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ceny komputera przy płatności ratalnej.
Skoro komputer kosztuje \(2500zł\), a w ofercie ratalnej jego cena ulega podwyższeniu o \(8\%\), to cena tego komputera wyniesie:
$$1,08\cdot2500zł=2700zł$$
Krok 2. Obliczenie kwoty, która będzie rozłożona na raty.
Z treści zadania wynika, że trzeba od razu zapłacić \(20\%\) podwyższonej ceny komputera, czyli na starcie trzeba zapłacić:
$$0,2\cdot2700zł=540zł$$
To oznacza, że na raty zostanie rozłożona kwota w wysokości:
$$2700zł-540zł=2160zł$$
Oczywiście moglibyśmy też zapisać od razu, że na raty zostanie rozłożone \(80\%\) podwyższonej kwoty. Wynik wyjdzie dokładnie ten sam:
$$0,8\cdot2700zł=2160zł$$
Krok 3. Obliczenie wysokości raty.
Wiemy już, że na raty zostanie rozłożona kwota \(2160zł\). Skoro mamy mieć \(12\) rat, to każda z nich wyniesie:
$$2160zł:12=180zł$$
Poprzednie
Zakończ
Następne
W odpowiedziach jest błąd w zadaniu 6 i 7 w arkuszu egzaminacyjnym ósmoklasisty nowa era z 2018
A na czym ten błąd polega? Moim zdaniem jest wszystko ok :)
W zadaniu 18 jeśli każda dziewczyna miałaby zapłacić napiwek proporcjonalnie do swojego zamówienia to wyszłoby 15.10zł a nie 15zł jak wynika z obliczeń. Chyba, że mowa jest tylko i wyłącznie o Lenie. Trochę dziwne to zadanie. Z góry dzięki za wyjaśnienie oraz za tą stronkę, która dużo mi pomogła.
Obliczenia tutaj są na pewno dobre :) Przelicz to sobie jeszcze raz na spokojnie :)
czemu w zadaniu 8 , 9 są takie same pytania
Nie są takie same ;) Początek jest ten sam, ale pytania są inne ;)
polecenie do zadania 18 jest niecodzienne