Egzamin gimnazjalny 2019 - matematyka
Zadanie 1. (1pkt) W dwóch litrowych butelkach była woda. Na wykresie przedstawiono, jak zmieniała się objętość wody w pierwszej butelce w trakcie przelewania do niej całej zawartości drugiej butelki.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Na początku w pierwszej butelce było \(200ml\) wody, a w drugiej butelce było \(800ml\) wody.
W czasie ostatnich trzech sekund przelano \(200ml\) wody.
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
W pierwszej butelce było \(200ml\) wody (bo od takiej wartości rozpoczyna się nasz wykres). Kiedy całą zawartość drugiej butelki przelano do pierwszej, to w pierwszej butelce było \(800ml\) (bo na takiej wartości kończy się nasz wykres).
Skoro na początku w pierwszej butelce było \(200ml\) wody, a na koniec było \(800ml\), to zawartość drugiej butelki wyniosła:
$$800ml-200ml=600ml$$
To oznacza, że zdanie jest fałszem, bo nie zgadza się objętość drugiej butelki.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
W ciągu ostatnich trzech sekund zawartość wody wzrosła z \(600ml\) do \(800ml\), czyli faktycznie przelano w tym czasie \(200ml\) wody. Zdanie jest więc prawdą.
Zadanie 2. (1pkt) Zosia zebrała \(2kg\) malin i wsypała je do trzech takich samych pojemników. Masa pustego pojemnika była równa \(0,05kg\). Pierwszy pojemnik z malinami miał masę \(\frac{3}{4}kg\), a masa drugiego pojemnika z malinami była równa \(0,70kg\). Ile malin wsypała Zosia do trzeciego pojemnika?
A. \(0,45 kg\)
B. \(0,55 kg\)
C. \(0,60 kg\)
D. \(0,65 kg\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie ile malin znajduje się w pierwszym pojemniku.
Pierwszy pojemnik z malinami waży \(\frac{3}{4}kg\), czyli \(0,75kg\). Wiemy też, że masa pustego pojemnika jest równa \(0,05kg\). Stąd też masa malin w pierwszym pojemniku jest równa:
$$0,75kg-0,05kg=0,70kg$$
Krok 2. Ustalenie ile malin znajduje się w drugim pojemniku.
Drugi pojemnik z malinami waży \(0,70kg\). Skoro pusty pojemnik waży \(0,05kg\), to masa malin w drugim pojemniku jest równa:
$$0,70kg-0,05kg=0,65kg$$
Krok 3. Ustalenie ile malin znajduje się w trzecim pojemniku.
Zosia zebrała \(2kg\) malin. Do pierwszego pojemnika wsypała \(0,70kg\) tych owoców, a do drugiego wsypała \(0,65kg\). To oznacza, że w trzecim pojemniku znalazło się:
$$2kg-0,70kg-0,65kg=0,65kg$$
Zadanie 4. (1pkt) Dane są liczby:
I. \(0,1(47)\)
II. \(0,1552\)
III. \(0,1(5)\)
Dla których liczb zaokrąglenie do części setnych jest równe \(0,15\)?
A. I, II i III
B. Tylko I i II
C. Tylko I i III
D. Tylko I
E. Tylko III
Wyjaśnienie:
Sprawdźmy zaokrąglenie każdej z podanych liczb:
Pierwsza liczba: \(0,1(47)=0,14747...\approx0,15\)
Druga liczba: \(0,1552\approx0,16\)
Trzecia liczba: \(0,1(5)=0,15555...\approx0,16\)
Zaokrąglenie do części setnych jest równe \(0,15\) jedynie w pierwszej liczbie.
Zadanie 5. (1pkt) Kacper zabrał na wycieczkę dwa razy mniej pieniędzy niż Wojtek. Kacper wydał połowę swoich pieniędzy, a Wojtek wydał \(\frac{1}{4}\) swoich.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Kacper wydał tyle samo pieniędzy, ile wydał Wojtek.
Po wycieczce Kacprowi zostało trzy razy mniej pieniędzy niż Wojtkowi.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Załóżmy sobie, że Kacper zebrał \(x\) złotych, a skoro zebrał dwa razy mniej od Wojtka, to Wojtek tym samym zebrał \(2x\) złotych.
Z treści zadania wynika, że Kacper wydał połowę swoich pieniędzy, czyli wydał:
$$\frac{1}{2}\cdot x=\frac{1}{2}x$$
Wojtek wydał \(\frac{1}{4}\) swoich pieniędzy, czyli Wojtek wydał:
$$\frac{1}{4}\cdot2x=\frac{1}{2}x$$
Chłopcy wydali więc identyczną kwotę, zatem zdanie jest jak najbardziej prawdziwe.
Jeśli mamy trudności z takimi matematycznymi zapisami, to możemy zweryfikować to zadanie na prawdziwych liczbach. Jeżeli założymy sobie, że Kacper ma np. \(100zł\) i że wydał z tego połowę, to wiemy że wydał \(\frac{1}{2}\cdot100zł=50zł\).
Wojtek ma dwa razy więcej pieniędzy, czyli tym samym byłoby to \(200zł\). Skoro Wojtek miał wydać \(\frac{1}{4}\) swoich oszczędności, to znaczy że wydał \(\frac{1}{4}\cdot200zł=50zł\). W ten sposób bardzo obrazowo udało nam się ustalić, że chłopcy wydali identyczną kwotę.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Korzystając z tego co sobie już zapisaliśmy w pierwszym kroku możemy zapisać, że:
Kacper miał \(x\) złotych, wydał \(\frac{1}{2}x\) złotych, czyli zostało mu \(x-\frac{1}{2}x=\frac{1}{2}x\).
Wojtek miał \(2x\) złotych, wydał \(\frac{1}{2}x\) złotych, czyli zostało mu \(2x-\frac{1}{2}x=\frac{3}{2}x\).
Widzimy wyraźnie, że Kacprowi zostało faktycznie trzy razy mniej pieniędzy niż Wojtkowi, czyli zdanie jest prawdą.
I tu ponownie moglibyśmy to zrobić to zadanie w obrazowy sposób, na konkretnych kwotach. Korzystając z tego co zapisaliśmy sobie w pierwszym kroku:
Kacper miał \(100zł\), wydał \(50zł\), czyli zostało mu \(50zł\).
Wojtek miał \(200zł\), wydał \(50zł\), czyli zostało mu \(150zł\).
W ten sposób doszlibyśmy do wniosku, że Kacprowi zostało faktycznie trzy razy mniej pieniędzy, czyli zdanie było prawdą.
Zadanie 7. (1pkt) Dane są liczby:
\(a=4\sqrt{3}, b=3\sqrt{8}, c=6\sqrt{2}, d=2\sqrt{6}\).
Która zależność jest prawdziwa?
A. \(a\gt b\)
B. \(b\lt c\)
C. \(a\gt d\)
D. \(c=d\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Zapisanie wszystkich liczb w postaci pierwiastka.
Gdybyśmy mieli kalkulator, to moglibyśmy obliczyć przybliżone wartości każdej z podanych liczb. Niestety na egzaminie nie możemy korzystać z kalkulatora, a raczej mało kto pamięta zaokrąglenie pierwiastków typu \(\sqrt{8}\), czy też \(\sqrt{6}\). Z tego też względu musimy do tego zadania podejść nieco inaczej. Każdą z liczb musimy sprowadzić do postaci pojedynczego pierwiastka, czyli musimy tak naprawdę wykonać czynność odwrotną do wyłączania czynnika przed znak pierwiastka:
\(a=4\sqrt{3}=\sqrt{4^2\cdot3}=\sqrt{16\cdot3}=\sqrt{48} \\
b=3\sqrt{8}=\sqrt{3^2\cdot8}=\sqrt{9\cdot8}=\sqrt{72} \\
c=6\sqrt{2}=\sqrt{6^2\cdot2}=\sqrt{36\cdot2}=\sqrt{72} \\
d=2\sqrt{6}=\sqrt{2^2\cdot6}=\sqrt{4\cdot6}=\sqrt{24}\)
Krok 2. Wybór prawidłowej odpowiedzi.
Im większa liczba pod pierwiastkiem, tym nasza liczba jest większa. Z tego też względu:
Odp. A. jest błędna, bo \(a\lt b\)
Odp. B. jest błędna, bo \(b=c\)
Odp. C. jest poprawna
Odp. D. jest błędna, bo \(c\gt d\)
Zadanie 9. (1pkt) Dane są trzy liczby:
\(a=10^{23}+1\)
\(b=10^{23}-1\)
\(c=10^{23}+2\)
Które z tych liczb są podzielne przez \(3\)?
A. Tylko liczby \(a\) i \(b\)
B. Tylko liczba \(b\)
C. Tylko liczby \(b\) i \(c\)
D. Tylko liczba \(c\)
Wyjaśnienie:
Cecha podzielności liczb przez \(3\) związana jest z sumą cyfr danej liczby. Liczba jest podzielna przez \(3\) tylko i wyłącznie wtedy, gdy suma jej cyfr jest być podzielna przez \(3\). Aby dojść do tego która z podanych liczb jest podzielna przez \(3\) to zastanówmy się najpierw jak wygląda liczba \(10^{23}\). Jest to jedynka na początku, a dalej są już same zera. Suma cyfr takiej liczby byłaby więc równa \(1\).
W związku z tym liczba \(a=10^{23}+1\) będzie miała sumę cyfr równą \(2\) (to będzie tak naprawdę jedynka na początku, same zera w środku i jedynka na końcu). To oznacza, że ta liczba nie jest podzielna przez \(3\).
Bardzo podobnie możemy przeanalizować trzecią liczbę, czyli \(c=10^{23}+2\). Suma cyfr tej liczby będzie równa \(3\) (to będzie jedynka na początku, same zera w środku oraz \(2\) na końcu), zatem ta liczba jest podzielna przez \(3\).
Najtrudniejsza do oceny jest ta druga liczba. Gdybyśmy mieli \(10^3-1\), to mielibyśmy działanie \(1000-1=999\). Gdybyśmy mieli \(10^4-1\), to analogicznie byłoby to \(10000-1=9999\). Widzimy wyraźnie, że w takich zapisach mamy same dziewiątki, a tych dziewiątek jest dokładnie tyle ile jest równy wykładnik potęgi przy dziesiątce. W zapisie \(10^{23}-1\) będziemy mieć analogiczną sytuację i ta liczba to będą dwadzieścia trzy dziewiątki obok siebie. To oznacza, że suma cyfr tej liczby jest na pewno podzielna przez \(3\). Jakby ktoś nie był tego pewien, to możemy obliczyć że suma cyfr jest równa \(23\cdot9=207\), a liczba \(207\) jest podzielna przez \(3\).
To oznacza, że podzielne przez \(3\) są liczby \(b\) oraz \(c\).
Zadanie 10. (1pkt) Dany jest zestaw liczb: \(4, 9, 11, 15, 21\). Do podanych liczb dopisano jeszcze jedną liczbę i wtedy średnia arytmetyczna nowego zestawu liczb zwiększyła się o \(1\). Która liczba została dopisana?
A. \(10\)
B. \(12\)
C. \(13\)
D. \(18\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie średniej arytmetycznej podanych liczb.
Średnia arytmetyczna podanych liczb jest równa:
$$śr=\frac{4+9+11+15+21}{5}=\frac{60}{5}=12$$
Krok 2. Obliczenie sumy wszystkich liczb po dopisaniu jednej liczby.
Wiemy, że po dopisaniu jednej liczby średnia arytmetyczna wzrosła o \(1\), czyli wynosi teraz \(12+1=13\). Skoro mamy teraz \(6\) liczb (bo było pięć liczb, a jedną jeszcze dopisaliśmy) i ich średnia arytmetyczna jest równa \(13\), to suma wszystkich liczb z tego zbioru musi być równa:
$$6\cdot13=78$$
Krok 3. Obliczenie wartości poszukiwanej liczby.
Skoro suma pięciu początkowych liczb była równa \(60\), a po dopisaniu szóstej liczby jest równa \(78\), to oznacza że ta dopisana liczba jest równa:
$$78-60=18$$
Zadanie 11. (1pkt) W ośrodku szkoleniowym są jednakowe stoliki, których blaty mają kształt trapezów równoramiennych, jak przedstawiono na rysunku 1.
Stoliki można ze sobą łączyć na różne sposoby. Na rysunkach przedstawiono trzy przykładowe zestawienia stolików w stoły konferencyjne oraz sposoby ustawienia przy nich krzeseł.
W ośrodku jest \(36\) stolików. Postanowiono je ustawić w jeden z trzech sposobów pokazanych na powyższych rysunkach. Które z poniższych zdań jest fałszywe?
A. Po ustawieniu wszystkich stolików w sposób I uzyska się tyle samo miejsc siedzących, ile powstaje po ustawieniu wszystkich stolików w sposób II
B. Najmniejszą liczbę miejsc siedzących uzyska się po ustawieniu wszystkich stolików w sposób III
C. Po ustawieniu wszystkich stolików w sposób I uzyska się \(108\) miejsc siedzących
D. Po ustawieniu wszystkich stolików w sposób II uzyska się \(96\) miejsc siedzących
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ilości miejsc siedzących w każdym z proponowanych ustawień.
Wszystkie odpowiedzi są związane z ilością miejsc jakie możemy uzyskać w każdym sposobie ustawienia stołów, dlatego najpierw policzmy ile miejsc siedzących mamy przy każdym z proponowanych ustawień:
Ustawienie stołów na I sposób:
Do ustawienia stołów w taki trójkąt potrzeba \(3\) stołów. Wszystkich stołów mamy \(36\), czyli takich trójkątów jesteśmy w stanie zbudować:
$$36:3=12$$
Zgodnie z rysunkiem, każdy pojedynczy trójkąt daje nam \(9\) miejsc siedzących, zatem skoro takich trójkątów jesteśmy w stanie zbudować \(12\), to łączna liczba miejsc siedzących jest równa:
$$12\cdot9=108$$
Ustawienie stołów na II sposób:
Do zbudowania takiego ustawienia potrzeba \(2\) stoły. Wszystkich stołów mamy \(36\), czyli takich sześciokątów jesteśmy w stanie zbudować:
$$36:2=18$$
Zgodnie z rysunkiem, każdy pojedynczy sześciokąt daje nam \(6\) miejsc siedzących, zatem skoro takich sześciokątów jesteśmy w stanie zbudować \(18\), to łączna liczba miejsc siedzących jest równa:
$$18\cdot6=108$$
Ustawienie stołów na III sposób:
Do zbudowania takiego ustawienia potrzeba \(6\) stołów. Wszystkich stołów mamy \(36\), czyli takich pierścieni jesteśmy w stanie zbudować:
$$36:6=6$$
Zgodnie z rysunkiem, każdy pojedynczy pierścień daje nam \(12\) miejsc siedzących, zatem skoro takich pierścieni jesteśmy w stanie zbudować \(6\), to łączna liczba miejsc siedzących jest równa:
$$6\cdot12=72$$
Krok 2. Weryfikacja poprawności odpowiedzi.
Mając taki komplet danych jesteśmy w stanie zweryfikować, które zdanie jest fałszywe.
Odp. A. To zdanie jest prawdą, bo faktycznie w I i II sposobie mamy \(108\) miejsc siedzących.
Odp. B. To zdanie jest prawdą, bo najmniej miejsc siedzących (tylko \(72\)) otrzymaliśmy w III sposobie.
Odp. C. To zdanie jest prawdą, bo wyszło nam że faktycznie w I sposobie mamy \(108\) miejsc siedzących.
Odp. D. To zdanie jest fałszem, bo w II sposobie mamy \(108\) miejsc siedzących.
Zadanie 12. (1pkt) W ośrodku szkoleniowym są jednakowe stoliki, których blaty mają kształt trapezów równoramiennych, jak przedstawiono na rysunku 1.
Stoliki można ze sobą łączyć na różne sposoby. Na rysunkach przedstawiono trzy przykładowe zestawienia stolików w stoły konferencyjne oraz sposoby ustawienia przy nich krzeseł.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Kąty trapezu przedstawionego na rysunku 1 mają miary: \(60°, 60°, 120°, 120°\).
Krótsza podstawa tego trapezu jest \(2\) razy mniejsza od jego dłuższej podstawy.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
To zdanie jest prawdą. Najlepiej jest to widać na pierwszym rysunku, gdzie powstał nam trójkąt równoboczny. Skąd wiemy, że ten trójkąt jest równoboczny? Każdy bok tego trójkąta składa się z jednej podstawy trapezu oraz z jednego ramienia trapezu, zatem na pewno każdy bok tego trójkąta ma jednakową miarę. Przejdźmy zatem do udowodnienia, że kąty w trapezie mają rzeczywiście miary \(60°, 60°, 120°, 120°\).
Na rysunku widzimy, że jeden z kątów trapezu musi mieć miarę \(60°\), bo jeden z kątów trapezu pokrywa się z kątem trójkąta równobocznego, a jak wiemy wszystkie kąty w trójkątach równobocznych mają \(60°\). Dodatkowo musimy pamiętać, że jedną z własności trapezów jest to, że kąty przy jednym ramieniu muszą dać sumę \(180°\). W ten sposób możemy bez przeszkód określić, że kąt rozwarty w tym trapezie ma miarę \(180°-60°=120°\).
Wiemy też, że jest to trapez równoramienny, więc przy jednym i drugim ramieniu kąty mają jednakową miarę, stąd też możemy być pewni, że trapez ma rzeczywiście miary kątów równe \(60°, 60°, 120°, 120°\).
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Najprościej będzie dostrzec to dzieląc trapez na trzy trójkąty równoboczne:
Z rysunku wyraźnie wynika, że dolna podstawa trapezu ma długość \(2a\), natomiast górna podstawa ma długość \(a\), zatem zdanie jest prawdą.
Zadanie 14. (1pkt) Czy \(18\%\) liczby \(15\) jest większe niż \(15\%\) liczby \(18\)?
Wybierz odpowiedź T albo N i jej uzasadnienie spośród A, B albo C.
\(\frac{18}{100}\) to więcej niż \(\frac{15}{100}\)
\(1\%\) liczby \(15\) to mniej niż \(1\%\) liczby \(18\)
\(0,18\cdot15\) to tyle samo co \(0,15\cdot18\)
Wyjaśnienie:
\(18\%\) z liczby \(15\) to jest \(0,18\cdot15=2,7\)
\(15\%\) z liczby \(18\) to jest \(0,15\cdot18=2,7\)
To oznacza, że te dwie wartości są sobie równe, czyli odpowiedzią na nasze pytanie jest "Nie, ponieważ \(0,18\cdot15\) to tyle samo co \(0,15\cdot18\)".
Zadanie 16. (1pkt) Na dwóch bokach trójkąta prostokątnego \(ABC\) zbudowano kwadraty. Pole kwadratu zbudowanego na boku \(BC\) jest równe \(169\), a pole kwadratu zbudowanego na boku \(AC\) jest równe \(25\).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Bok \(BC\) ma długość \(13\).
Pole kwadratu zbudowanego na boku \(AB\) jest równe \(144\).
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Bok \(BC\) jest jednocześnie bokiem kwadratu o polu \(169\). Korzystając ze wzoru na pole kwadratu możemy bez problemu obliczyć tę długość:
$$P=a^2 \\
a^2=169 \\
a=13$$
To oznacza, że faktycznie bok \(BC\) ma długość \(13\).
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Do odpowiedzi na to pytanie potrzebujemy poznać jeszcze długość odcinka \(AC\), którą wyliczymy dokładnie tak samo jak \(BC\), czyli korzystając ze wzoru na pole kwadratu:
$$P=a^2 \\
a^2=25 \\
a=5$$
Wiemy już, że w tym trójkącie prostokątnym \(|AC|=5\) oraz \(|BC|=13\). Długość boku \(AB\) wyliczymy korzystając z Twierdzenia Pitagorasa:
$$a^2+b^2=c^2 \\
a^2+5^2=13^2 \\
a^2+25=169 \\
a^2=144 \\
a=12$$
Skoro bok \(AB\) ma długość \(12\), to kwadrat zbudowany na tym boku będzie mieć pole powierzchni równe:
$$P=a^2 \\
P=12^2 \\
P=144$$
Drugie zdanie jest więc prawdą.
Zadanie 18. (1pkt) Prostokątna ramka ma szerokość \(2 cm\) oraz \(|KL| =15 cm\), \(|NK| = 9 cm\) (patrz rysunek).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Prostokąty \(ABCD\) i \(KLMN\) są podobne.
Obwód prostokąta \(ABCD\) jest o \(8 cm\) mniejszy od obwodu prostokąta \(KLMN\).
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie wymiarów prostokąta \(ABCD\).
Z treści zadania wiemy, że prostokąt \(KLMN\) ma wymiary \(15cm\times9cm\). Patrząc się na rysunek widzimy, że zarówno dłuższy, jak i krótszy bok prostokąta \(ABCD\) ma miarę o \(4cm\) mniejszą (po \(2cm\) z każdej strony). Zatem wymiary prostokąta \(ABCD\) to \(11cm\times5cm\).
Krok 2. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Dwie figury są podobne, kiedy mają identyczny stosunek długości boków. W przypadku prostokąta \(ABCD\) dłuższy bok ma miarę ponad dwukrotnie większą niż bok krótszy (\(11cm\) względem \(5cm\)). W prostokącie \(KLMN\) dłuższy bok ma miarę około półtora raza większą niż bok krótszy (\(15cm\) względem \(9cm\)). Skoro stosunki długości boków są różne, to na pewno prostokąty \(ABCD\) oraz \(KLMN\) nie są figurami podobnymi. Zdanie jest więc fałszem.
Krok 3. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Najprościej będzie to zweryfikować obliczając obwód każdego z prostokątów:
$$Obw_{ABCD}=2\cdot11cm+2\cdot5cm=22cm+10cm=32cm \\
Obw_{KLMN}=2\cdot15cm+2\cdot9cm=30cm+18cm=48cm$$
Różnica obwodów wynosi:
$$Obw_{KLMN}-Obw_{ABCD}=48cm-32cm=16cm$$
Zdanie jest więc fałszem.
Zadanie 21. (2pkt) W trójkąt równoramienny \(ABC\) (\(|AC|= |BC|\)) wpisano okrąg o środku \(S\). Punkty wspólne okręgu i trójkąta oznaczono literami \(M\), \(N\) i \(P\). Uzasadnij, że trójkąty \(ASM\) i \(PBS\) są przystające.
Odpowiedź
Udowodniono korzystając z własności stycznych do okręgu oraz własności dwusiecznych trójkąta opisanego na okręgu.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Na nasz rysunek pomocniczy możemy nanieść trzy kluczowe informacje:
1. Wiedząc, że styczne tworzą z promieniami okręgów kąty proste (wynika to z własności stycznych do okręgu) to możemy nasz rysunek uzupełnić o zaznaczone kąty proste, czyli:
$$|\sphericalangle AMS|=90° \\
|\sphericalangle SPB|=90°$$
2. Wiemy, że trójkąt \(ABC\) jest równoramienny, a skoro tak, to kąty przy jego podstawie mają równą miarę, czyli:
$$|\sphericalangle CAB|=|\sphericalangle ABC|$$
3. Środkiem okręgu wpisanego w trójkąt \(ABC\) jest punkt przecięcia się dwusiecznych kątów tego trójkąta. To oznacza, że:
$$|\sphericalangle MAS|=|\sphericalangle SAP|=|\sphericalangle PBS|=|\sphericalangle SBN|$$
Zaznaczając te informacje na naszym rysunku otrzymamy następującą sytuację:
Krok 2. Udowodnienie, że trójkąty \(ASM\) i \(PBS\) są przystające.
Z naszej analizy oraz z samego rysunku wynika, że trójkąty \(AMS\) oraz \(PBS\) mają dwie jednakowe miary kątów - kąt \(α\) oraz kąt \(90°\). To z kolei oznacza, że wszystkie kąty w tym trójkącie są jednakowe, moglibyśmy nawet dopisać, że:
$$|\sphericalangle ASM|=|\sphericalangle PSB|=β$$
Wiemy już, że te trójkąty są na pewno podobne, ale to jeszcze nie oznacza że są przystające. Te trójkąty będą przystające wtedy, kiedy udowodnimy teraz, że przynajmniej jedna para boków ma równą długość. Pomogą nam w tym odcinki \(MS\) oraz \(SP\), które na pewno są jednakowej długości, bo są to promienie okręgu. To oznacza, że trójkąty \(ASM\) i \(PBS\) są przystające zgodnie z zasadą kąt-bok-kąt.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy dostrzeżesz, że na rysunku pojawiają się kąty prostokątne i zapiszesz przynajmniej jedną własność wynikającą z równoramienności trójkąta lub wynikającą z dwusiecznych kąta (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy uzasadnisz przystawanie dwóch innych trójkątów.
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 22. (3pkt) Na statku wycieczkowym są \(33\) miejsca dla pasażerów. Uczniowie klas IIIa i IIIb planują wycieczkę tym statkiem. W każdej z tych klas jest mniej niż \(33\) uczniów. Aby wszystkie miejsca dla pasażerów były na statku zajęte, należy do wszystkich uczniów klasy IIIa dołączyć \(\frac{1}{3}\) uczniów klasy IIIb albo do wszystkich uczniów klasy IIIb dołączyć \(\frac{1}{4}\) uczniów klasy IIIa. Ilu uczniów jest w każdej z tych klas?
Odpowiedź
W klasie IIIa jest \(24\) uczniów, a w klasie IIIb jest \(27\) uczniów.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń i zbudowanie układu równań.
Wprowadźmy sobie następujące oznaczenia:
\(x\) - liczba uczniów w klasie IIIa
\(y\) - liczba uczniów w klasie IIIb
Z treści zadania wynika, że suma uczniów klasy IIIa oraz \(\frac{1}{3}\) uczniów klasy IIIb daje łącznie \(33\) osoby. Korzystając z naszych oznaczeń możemy zapisać, że w takim razie:
$$x+\frac{1}{3}y=33$$
Wiemy też, że suma wszystkich uczniów klasy IIIb wraz z \(\frac{1}{4}\) uczniów klasy IIIa daje łącznie także \(33\) osoby. Możemy więc zapisać, że:
$$y+\frac{1}{4}x=33$$
Z tych dwóch równań możemy zbudować układ równań:
\begin{cases}
x+\frac{1}{3}y=33 \\
y+\frac{1}{4}x=33
\end{cases}
Krok 2. Rozwiązanie powstałego układu równań.
Powstały układ równań można rozwiązać na wiele sposobów. Najprościej będzie chyba pomnożyć pierwsze równanie przez \(3\) (tak aby pozbyć się ułamka przy igreku). Wtedy też wyznaczając igreka z drugiego równania będziemy mogli skorzystać z tak zwanej metody podstawiania. W związku z tym:
\begin{cases}
x+\frac{1}{3}y=33 \quad\bigg/\cdot3 \\
y+\frac{1}{4}x=33
\end{cases}
\begin{cases}
3x+y=99 \quad\bigg/\cdot3 \\
y=33-\frac{1}{4}x
\end{cases}
Podstawiając igreka z drugiego równania do pierwszego otrzymujemy:
$$3x+33-\frac{1}{4}x=99 \\
2\frac{3}{4}x=66 \\
\frac{11}{4}x=66 \quad\bigg/\cdot4 \\
11x=264 \\
x=24$$
Znając wartość iksa możemy podstawić tę liczbę do dowolnego z początkowych równań, wyznaczając tym samym wartość igreka, zatem:
$$x+\frac{1}{3}y=33 \\
24+\frac{1}{3}y=33 \\
\frac{1}{3}y=9 \\
y=27$$
Zgodnie z naszymi oznaczeniami wyszło nam, że w klasie IIIa jest \(24\) uczniów, natomiast w klasie IIIb jest \(27\) uczniów.
Odpowiedź: W klasie IIIa jest \(24\) uczniów, a w klasie IIIb jest \(27\) uczniów.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy korzystając z informacji z treści zadania ułożysz układ równań z dwiema niewiadomymi lub równanie z jedną niewiadomą (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy poprawnie wyznaczysz liczbę uczniów w jednej z klas.
ALBO
• Gdy otrzymany końcowy wynik jest niepoprawny ze względu na błąd rachunkowy.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 23. (4pkt) Na rysunku przedstawiono fragment siatki graniastosłupa prawidłowego trójkątnego.
Pole narysowanego trójkąta jest równe \(16\sqrt{3}cm^2\), a pole prostokąta jest równe \(24\sqrt{3}cm^2\). Oblicz objętość tego graniastosłupa.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości krawędzi podstawy graniastosłupa.
Z treści zadania wiemy, że jest to graniastosłup prawidłowy trójkątny, czyli w podstawie tej bryły znajduje się trójkąt równoboczny. To bardzo ważna informacja, bowiem dzięki niej wiemy, że trójkąt z naszej siatki jest na pewno równoboczny, a to oznacza że możemy obliczyć długość jego boku. W tym celu skorzystamy ze wzoru \(P=\frac{a^2\cdot\sqrt{3}}{4}\). Mamy podane, że pole tego trójkąta jest równe \(P=16\sqrt{3}cm^2\), zatem podstawiając tę informację do naszego wzoru otrzymamy równanie:
$$\frac{a^2\cdot\sqrt{3}}{4}=16\sqrt{3}cm^2 \quad\bigg/\cdot4 \\
a^2\cdot\sqrt{3}=64\sqrt{3}cm^2 \quad\bigg/:\sqrt{3} \\
a^2=64cm^2 \\
a=8cm$$
To oznacza, że trójkąt z naszej siatki ma wszystkie boki równe \(8cm\).
Krok 2. Obliczenie wysokości graniastosłupa.
W ścianie bocznej mamy prostokąt. Jedna z długości tego prostokąta pokrywa się z długością krawędzi trójkąta, czyli wiemy że ma ona długość \(a=8cm\). Musimy obliczyć teraz długość drugiego boku tego prostokąta, który będzie tak naprawdę wysokością całego graniastosłupa. Tę długość obliczymy korzystając z informacji o polu powierzchni. W ścianie bocznej jest prostokąt o polu \(24\sqrt{3}cm^2\), zatem:
$$a\cdot b=24\sqrt{3}cm^2 \\
8cm\cdot b=24\sqrt{3}cm^2 \\
b=3\sqrt{3}cm$$
Krok 3. Obliczenie objętości graniastosłupa.
Do obliczenia objętości graniastosłupa potrzebujemy znać pole podstawy oraz wysokość bryły. Pole podstawy już znamy, bo jest to po prostu pole naszego trójkąta, czyli \(16\sqrt{3}cm^2\), a wysokość to obliczone przed chwilą \(3\sqrt{3}cm\). Zatem:
$$V=P_{p}\cdot H \\
V=16\sqrt{3}cm^2 \cdot 3\sqrt{3}cm \\
V=48\cdot3cm^3 \\
V=144cm^3$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz długość krawędzi podstawy (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz wysokość graniastosłupa (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy otrzymany końcowy wynik jest niepoprawny ze względu na błąd rachunkowy.
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
dzięki
Przepraszam ale co do zadania 5 mam wątpliwość. W sprawdzeniu prawdziwości zdania drugiego (Po wycieczce Kacprowi zostało trzy razy mniej pieniędzy nić Wojtkowi) wdarł się chyba błąd bo wychodzi, że Wojtek wydał 1/2 pieniędzy a w treści zadania jest napisane, że wydał 1/4. Jest tak: Korzystając z tego co sobie już zapisaliśmy w pierwszym kroku możemy zapisać, że: Kacper miał x złotych, wydał 1/2x złotych, czyli zostało mu x−1/2x=1/2x. Wojtek miał 2x złotych, wydał 1/2x złotych, czyli zostało mu 2x−1/2x=3/2x. A czy nie powinno być w przypadku Wojtka: miał 2x zł, wydał 1/4x zł, czyli zostało mu 2x-1/4x=7/4x?? Chyba, że… Czytaj więcej »
Wojtek miał 2x złotych, a skoro wydał 1/4 tych pieniędzy to wydał 1/4*2x. Po pomnożeniu otrzymamy 2/4x, czyli właśnie 1/2x :)
Twój błąd polega na tym, że błędnie założyłaś, że wydatek 1/4 pieniędzy to 1/4x. Gdyby Wojtek miał 100x, to 1/4 z tych pieniędzy to byłoby 1/4*100x=25x, a nie 1/4x.
OK! Przeanalizowałam jeszcze raz i teraz wszystko jasne. Dzięki wielkie! :)
Mam takie pytanko co do ostatniego zadania. Na samym końcu jest 16 pierwiastków z 3 cm2 * 3 pierwiastki z 3 cm. Dlaczego w następnym działaniu pierwiastek z 3 znika i zamiast niego pojawia się samo 3? Jeśli zrobiłam w wyniku mi wyszło 48p z 3 to czy to jest błąd?
√3*√3 jest równe 3, więc tutaj nic nie znika – po prostu wymnożenie tych dwóch pierwiastków daje 3 :) Twój wynik jest niestety błędny, bo źle wymnożyłaś w takim razie pierwiastki ;)
Mam pytanie co do ostatniego zadania. Nie do końca rozumiem, ponieważ powinna być w obliczeniach wysokość a 3pierwiastek3 to długość jednego z boków prostokąta.
Ale przecież wartość 3√3 (obliczona w drugim kroku) to właśnie wysokość ostrosłupa :)