W matematyce bardzo często stosujemy zwroty „ile razy więcej” oraz „ile razy mniej”. Przyjrzyjmy się temu jakie zadania możemy spotkać w tym dziale i jak uniknąć ewentualnych błędów podczas obliczeń.
Kasia ma \(40zł\) i to jest pewna informacja. Pieniądze zebrane przez Tomka i Monikę zostały zapisane przy użyciu zwrotów „\(2\) razy więcej” oraz „\(4\) razy mniej”. Wyjaśnijmy więc sobie co one oznaczają.
Zwrot „\(2\) razy więcej” jest związany z mnożeniem. To znaczy, że chcąc policzyć ile pieniędzy zebrał Tomek musimy pomnożyć pieniądze Kasi przez \(2\), co wyglądać będzie następująco:
$$40zł\cdot2=80zł$$
Zwrot „\(4\) razy mniej” jest związany z dzieleniem. Żeby policzyć ile pieniędzy zebrała Monika musimy więc wykonać poniższe dzielenie:
$$40zł:4=10zł$$
Powyższe obliczenia nie są zbyt trudne, a i ogólnie całość wydaje się dość prosta, dlatego czas na zadania dla Ciebie:
Zadania kontrolne:
- Odpowiedź: Tak! To jest odwrócenie sytuacji i opisanie tego samego zjawiska, tylko z drugiej strony. To znaczy, że rozwiązując tego typu zadania trzeba być bardzo ostrożnym, bo przez przypadek można źle wczytać się w treść zadania i źle określić relację kto względem kogo zebrał \(2\) razy więcej/mniej pieniędzy.
- Odpowiedź: \(4\) razy, bo \(200:50=4\)
Liczba \(8\) jest \(4\) razy mniejsza niż…
- Odpowiedź: \(32\)
Zobacz także:
To jest supi, mam jutro z tego kartkówkę i się nauczyłam polecam gorąco
Też polecam jutro mam sprawdzian z tego więc super
Czy macie może z mnożeniem i dzieleniem ułamków dziesiętnych? Przydało by się wytłumaczenie .
Pewnie :) Zajrzyj tutaj:
https://szaloneliczby.pl/mnozenie-ulamkow-dziesietnych/
https://szaloneliczby.pl/dzielenie-ulamkow-dziesietnych/
Fajne wytłumaczenie :-)
hej zapytam wprost hehe macie może mnożenie takie zwykłe do 100
A proszę bardzo ;)
https://szaloneliczby.pl/tabliczka-mnozenia-do-100/
super strona mam sprawdzian dostałem 5
A ile to jest raz więcej? Jeżeli ktoś chce mi zapłacić 10zł za rzecz a ja chce jeszcze raz (1 raz) tyle to będzie to 20zł czyli 100%. 2 razy więcej to jest + 200%. Więc jeżeli Kasia zebrała 40 zł a Tomek dwa razy więcej to zebrał 120zł – ponieważ raz więcej to 80 a dwa to 120zł.
Jeżeli jest inaczej to źle formułujecie zadania lub język potoczny wdarł się do Matematyki.
Pozdrawiam
Już na samym początku popełniasz błąd – jeżeli ktoś chce zapłacić Ci 10zł, a Ty chcesz 20zł, to znaczy że chcesz 2 razy więcej, a nie „raz więcej” ;)
Jeżeli ja mam np. 100zł, a Ty masz 50zł, to ja mam 2 razy więcej, a nie „raz więcej” ;) Nie ma czegoś takiego jak „raz więcej”.
On na logikę to traktuje i uważam że słusznie. Nie wiem czy to tylko w naszym języku się tak mówi czy jest to ogólna reguła przyjęta na całym świecie. Ale jest to nielogiczne. I rzecz która zawsze była sporna ;]
Nie ma w myśleniu Czepialskiego żadnego błędu. Błąd wynika tutaj i jest powielany od laty w podręcznikach dla niższych klas. Musimy odróżnić czym jest „dwa razy tyle”, co jest słuszne – 2 razy tyle co 10 zł to 20 zł, a czym jest „dwa razy więcej” – 2 razy więcej niż 10 zł, to O DWA RAZY WIĘCEJ niż 10 zł, zatem 10 zł + 2*10zł = 30 zł. Spostrzeżenie to ma potwierdzenia w matematyce wyższej, czy chociażby w matematyce dla klas 7-8. Jeśli mówimy że ktoś ma 10 lat, a ktoś ma 30 lat, to ten drugi ma o… Czytaj więcej »
Pierwszy raz spotykam się z tym, by sformułowanie „dwa razy więcej” traktować jako „o dwa razy więcej” – na pewno tak nie jest :) A mieszanie w to procentów to już w ogóle nieporozumienie, bo mieszasz tutaj stwierdzenie „ile razy więcej” z „o ile więcej”… Aczkolwiek oczywiście masz rację – jeśli jedna osoba ma 10zł, a druga 30zł, to ta druga ma o 200% więcej ;)
W wypowiedzi pana Mateusza wkradł się niezamierzony błąd, jak myślę. Pewnie chodziło o różnicę między zwrotami „dwa razy więcej” (tożsamy z „dwa razy tyle) i „o dwa razy więcej”. Jedna mała literka – „o”, a jaka różnica. W pierwszym przypadku mamy samo mnożenie – bo też zadanie do wykonania wskazuje ile razy coś ma być większe, natomiast w drugim przypadku wchodzi w grę mnożenie (razy więcej) oraz dodawanie (o ile ten iloczyn ma być większy od wartości bazowej). Natomiast sam zwrot „ile RAZY mniejszy” (jak też wielokrotnie mniejszy) jest już nielogiczny i prawdę mówiąc wątpię, aby nauka ścisła, jaką jest… Czytaj więcej »
Fajne pomogło mi na kartkówkę
a co z różnicą miedzy „ile razy więcej” a „o ile razy więcej”?
Hmmm, chyba chciałeś powiedzieć „o ile więcej” :) Jeśli tak, to tę kwestię znajdziesz omówioną tutaj:
https://szaloneliczby.pl/o-ile-wiecej-o-ile-mniej/
Jesli 2 razy wiecej to zn ze Tomek ma 120 zl.Bo ma 40 zl x2 =80 wiecej niz kasia a wiec ma 80 zl wiecej niz Kasia , A Kasi miala 40 zl to on ma 120 zl.
Jak by mial raz wuiecej to by mial 80 zl:)
Dzięki za pomoc, bardzo łatwo jest to zrozumieć i jest to tak ,,czysto i zrozumiale” napisane przez co szybko ogarnęłam o co chodzi<3.
Świetnie się uczy na tym