W tym temacie zajmiemy się dwoma zwrotami – „o ile więcej?” oraz „o ile mniej?”. Zwrócimy sobie też uwagę na to jakie pułapki mogą na nas czyhać w zadaniach z tymi zwrotami, tak aby uniknąć błędów w przyszłości.
W treści naszego zadania padają dwa kluczowe słowa, które są bohaterami tego tematu – „o \(10\) więcej” oraz „o \(5\) mniej”. Zwroty te są bezpośrednio powiązane z dodawaniem i odejmowaniem, co możemy przedstawić następująco:
Jeżeli Kasia ma \(16\) koszulek, a Monika ma ich o \(10\) więcej, to liczba koszulek Moniki jest równa:
$$16+10=26$$
Jeżeli Kasia ma \(16\) koszulek, a Tomek ma ich o \(5\) mniej, to liczba koszulek Tomka jest równa:
$$16-5=11$$
W ten oto sposób policzyliśmy liczbę koszulek każdej z osób. Wydaje się to dość proste, ale najważniejszą rzeczą w tego typu zadaniach jest to, by dobrze wczytać się w treść, bowiem przez gapiostwo łatwo jest o pomyłkę. Spróbujmy teraz odwrócić sytuację i odpowiedzieć sobie na kolejne pytanie:
Ten typ zadań jest dokładnie taki sam jak przed chwilą, z tą różnicą że zadanie jest zapisane w trochę odwrotny sposób, co rodzi bardzo często proste pomyłki u wielu z Was. Żeby uniknąć błędów odpowiedzmy sobie na proste pytanie – kto ma na pewno więcej par spodni: Kasia czy Tomek? Tu nie powinniśmy mieć żadnych wątpliwości – skoro Tomek ma o \(4\) pary spodni mniej od Kasi, to Kasia ma tych spodni więcej.
Jeżeli już ustalimy sobie kto ma więcej danych przedmiotów, to unikniemy pomyłki, bo to znaczy że musimy teraz znaleźć taką liczbę, która po pomniejszeniu o \(4\) da nam wynik równy \(5\). Tą liczbą będzie oczywiście \(9\), bo:
$$9-4=5$$
To oznacza, że Kasia ma \(9\) par spodni, a Tomek mając o \(4\) pary spodni mniej ma ich dokładnie \(5\) sztuk (wszystko się zgadza).
Zadania kontrolne:
- Odpowiedź: Jak najbardziej tak! Skoro Tomek ma o \(4\) pary spodni mniej od Kasi, to znaczy że Kasia ma o \(4\) pary spodni więcej od Tomka.
- Odpowiedź: \(12\), bo \(7+5=12\)
Liczba \(73\) jest o \(15\) większa od liczby ……
- Odpowiedź: \(58\)
Zobacz także:
Dzięki dziś mam sprawdzian dużo się uczyłam ale po przebudzeniu nic,a nic nie pamietalam..Ale teraz pamiętam dzięki mam nadzieję,że dostanę 6 lub 5 :-)
Trzymam w takim razie kciuki! :)
to jest dobre w nauce
Mnie uczono, że zadanie z treścią rozwiązuje się opierając się na danych, które mamy. To oznacza, że działanie powinno wyglądać tak : 4+5=9. My poszukujemy dopiero tej 9, więc nie możemy jej wstawić w obliczenie.
Nie cierpię matmy, ale zadania na tej stronie są bardzo ciekawe. Mam sprawdzian za niedługo i mam nadzieję że ocena będzie bardzo dobra❤️ Pozdrawiam
to było bardzo pomocne
z ostatniej kartkówki dostałam 3 mam nadzieje że jak się pouczyłam to może chociaż będzie 5 pozdrawiam cieplutko moderację strony miłego dnia!