O ile więcej, o ile mniej?

W tym temacie zajmiemy się dwoma zwrotami – „o ile więcej?” oraz „o ile mniej?”. Zwrócimy sobie też uwagę na to jakie pułapki mogą na nas czyhać w zadaniach z tymi zwrotami, tak aby uniknąć błędów w przyszłości.

Przykład 1. Kasia ma w swojej szafce \(16\) koszulek. Tak się składa, że Monika ma takich koszulek o \(10\) więcej, natomiast Tomek ma o \(5\) koszulek mniej od Kasi. Ile koszulek ma każde z nich?

W treści naszego zadania padają dwa kluczowe słowa, które są bohaterami tego tematu – „o \(10\) więcej” oraz „o \(5\) mniej”. Zwroty te są bezpośrednio powiązane z dodawaniem i odejmowaniem, co możemy przedstawić następująco:
Jeżeli Kasia ma \(16\) koszulek, a Monika ma ich o \(10\) więcej, to liczba koszulek Moniki jest równa:
$$16+10=26$$

Jeżeli Kasia ma \(16\) koszulek, a Tomek ma ich o \(5\) mniej, to liczba koszulek Tomka jest równa:
$$16-5=11$$

W ten oto sposób policzyliśmy liczbę koszulek każdej z osób. Wydaje się to dość proste, ale najważniejszą rzeczą w tego typu zadaniach jest to, by dobrze wczytać się w treść, bowiem przez gapiostwo łatwo jest o pomyłkę. Spróbujmy teraz odwrócić sytuację i odpowiedzieć sobie na kolejne pytanie:

Przykład 2. Ile spodni w swojej szafie ma Kasia, jeżeli wiemy, że Tomek który ma o \(4\) pary spodni mniej od Kasi ma ich dokładnie \(5\) par?

Ten typ zadań jest dokładnie taki sam jak przed chwilą, z tą różnicą że zadanie jest zapisane w trochę odwrotny sposób, co rodzi bardzo często proste pomyłki u wielu z Was. Żeby uniknąć błędów odpowiedzmy sobie na proste pytanie – kto ma na pewno więcej par spodni: Kasia czy Tomek? Tu nie powinniśmy mieć żadnych wątpliwości – skoro Tomek ma o \(4\) pary spodni mniej od Kasi, to Kasia ma tych spodni więcej.

Jeżeli już ustalimy sobie kto ma więcej danych przedmiotów, to unikniemy pomyłki, bo to znaczy że musimy teraz znaleźć taką liczbę, która po pomniejszeniu o \(4\) da nam wynik równy \(5\). Tą liczbą będzie oczywiście \(9\), bo:
$$9-4=5$$

To oznacza, że Kasia ma \(9\) par spodni, a Tomek mając o \(4\) pary spodni mniej ma ich dokładnie \(5\) sztuk (wszystko się zgadza).

Zadania kontrolne:

Zadanie 1. W treści drugiego zadania mieliśmy informację o tym, że Tomek ma o \(4\) pary spodni mniej od Kasi. Czy to znaczy, że Kasia ma o \(4\) pary spodni więcej niż Tomek?

  • Odpowiedź: Jak najbardziej tak! Skoro Tomek ma o \(4\) pary spodni mniej od Kasi, to znaczy że Kasia ma o \(4\) pary spodni więcej od Tomka.
Zadanie 2. Jaka liczba jest o \(5\) większa od liczby \(7\)?

  • Odpowiedź: \(12\), bo \(7+5=12\)
Zadanie 3. Uzupełnij poniższe zdanie:
Liczba \(73\) jest o \(15\) większa od liczby ……

  • Odpowiedź: \(58\)

Zobacz także:

6 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Majka

Dzięki dziś mam sprawdzian dużo się uczyłam ale po przebudzeniu nic,a nic nie pamietalam..Ale teraz pamiętam dzięki mam nadzieję,że dostanę 6 lub 5 :-)

nieznana poszukiwaczka

to jest dobre w nauce

kkkk

Mnie uczono, że zadanie z treścią rozwiązuje się opierając się na danych, które mamy. To oznacza, że działanie powinno wyglądać tak : 4+5=9. My poszukujemy dopiero tej 9, więc nie możemy jej wstawić w obliczenie.

MatmaNudna

Nie cierpię matmy, ale zadania na tej stronie są bardzo ciekawe. Mam sprawdzian za niedługo i mam nadzieję że ocena będzie bardzo dobra❤️ Pozdrawiam

wikta

to było bardzo pomocne