Ile razy więcej, ile razy mniej?

W matematyce bardzo często stosujemy zwroty „ile razy więcej” oraz „ile razy mniej”. Przyjrzyjmy się temu jakie zadania możemy spotkać w tym dziale i jak uniknąć ewentualnych błędów podczas obliczeń.

Przykład 1. Kasia, Tomek i Monika zbierali przez całe wakacje pieniądze do skarbonki. Kasia zebrała \(40zł\), Tomek zebrał \(2\) razy więcej od Kasi, a Monika zebrała \(4\) razy mniej od Kasi. Zastanówmy się teraz ile pieniędzy zebrało każde dziecko?

Kasia ma \(40zł\) i to jest pewna informacja. Pieniądze zebrane przez Tomka i Monikę zostały zapisane przy użyciu zwrotów „\(2\) razy więcej” oraz „\(4\) razy mniej”. Wyjaśnijmy więc sobie co one oznaczają.

Zwrot „\(2\) razy więcej” jest związany z mnożeniem. To znaczy, że chcąc policzyć ile pieniędzy zebrał Tomek musimy pomnożyć pieniądze Kasi przez \(2\), co wyglądać będzie następująco:
$$40zł\cdot2=80zł$$

Zwrot „\(4\) razy mniej” jest związany z dzieleniem. Żeby policzyć ile pieniędzy zebrała Monika musimy więc wykonać poniższe dzielenie:
$$40zł:4=10zł$$

Powyższe obliczenia nie są zbyt trudne, a i ogólnie całość wydaje się dość prosta, dlatego czas na zadania dla Ciebie:

Zadania kontrolne:

Zadanie 1. Wiemy, że Tomek zebrał \(2\) razy więcej pieniędzy od Kasi. Czy prawdą jest więc, że Kasia zebrała \(2\) razy mniej pieniędzy od Tomka?

  • Odpowiedź: Tak! To jest odwrócenie sytuacji i opisanie tego samego zjawiska, tylko z drugiej strony. To znaczy, że rozwiązując tego typu zadania trzeba być bardzo ostrożnym, bo przez przypadek można źle wczytać się w treść zadania i źle określić relację kto względem kogo zebrał \(2\) razy więcej/mniej pieniędzy.
Zadanie 2. Ile razy liczba \(200\) jest większa od \(50\)?
  • Odpowiedź: \(4\) razy, bo \(200:50=4\)
Zadanie 3. Uzupełnij poniższe zdanie, wpisując poprawną liczbę:
Liczba \(8\) jest \(4\) razy mniejsza niż…

  • Odpowiedź: \(32\)

Zobacz także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.