O tym, która liczba jest większa, a która mniejsza decyduje jej miejsce na osi liczbowej. Jeśli na osi umieścimy dwie liczby, to większa z nich będzie ta, która znajdzie się po prawej stronie. Ale przecież nie będziemy za każdym razem rysować osi liczbowej, by sprawdzić która liczba jest większa…
Jak sprawnie i szybko określić która liczba jest większa? W przypadku liczb dodatnich (a z takimi liczbami mierzymy się w początkowych klasach szkoły podstawowej) musimy najpierw sprawdzić ile cyfr ma dana liczba w swoim zapisie. Ta, która będzie miała ich więcej jest na pewno liczbą większą. Przykładowo:
- \(48\) jest większe od \(9\), bo \(48\) jest liczbą dwucyfrową, a \(9\) jest liczbą jednocyfrową.
- \(8744\) jest większe od \(663\), bo \(8744\) jest liczbą czterocyfrową, a \(663\) jest liczbą trzycyfrową.
W przypadku, gdy liczby mają taką samą ilość cyfr porównujemy bezpośrednio cyfry jedności, dziesiątek, setek, tysięcy itd., zaczynając sprawdzanie od lewej strony. Przykładowo:
- \(456\) jest większe od \(379\), bo \(4\) (cyfra setek \(456\)) jest większe od \(3\) (cyfra setek \(379\)). Cyfry dziesiątek i jedności w tym momencie już nas nie interesują.
- \(1547\) jest większe od \(1429\), bo choć obie cyfry mają identyczną cyfrę tysięcy (obydwie mają \(1\)), to liczba \(1547\) ma większą liczbę setek (\(5\)).
W matematyce zapis tego, która liczba jest większa/mniejsza odbywa się za pomocą znaków większości i mniejszości. Przykładowo:
- \(48>9\) (co czytamy jako: \(48\) jest większe od \(9\))
- \(9<48\) (czy czytamy jako: \(9\) jest mniejsze od \(48\))
Zadania kontrolne:
- Odpowiedź: NIE! Największą liczbą, jaką możemy utworzyć z tych cyfr jest \(743\), a ta liczba jest mniejsza od \(812\).
- Odpowiedź: Oczywiście, że tak! Taką liczbą będzie chociażby \(1239\), czy też \(3953\).
Zobacz także:
przecież to jest takie łatwe
Pomocne, przyda się komuś kto ma z tym problem :)
Pomocne ;)
Mam mały problem. Podczas rysowania wykresu związanego z wiekiem napisałem na wykresie: 0-10, 10-18, 18-30 i 30< i znajomy mi zarzucił że 30< to jest złe oznaczenie. Interesowało mnie oczywiście trzydzieści i więcej. Czy możecie w przystępny sposób mu wyjaśnić że zapis jest prawidłowy
Bo tak prawdę mówiąc, to lepiej byłoby chyba zapisać >30 :)