Co to jest objętość?
Na matematyce już kilka razy zajmowaliśmy się różnymi pomiarami. Mierzyliśmy m.in. długość jakichś obiektów lub pole powierzchni danej figury. Dzisiaj poznamy pewne pomiary, które są związane z bryłami oraz przestrzenią, którą te bryły wypełniają. Rezultat tych pomiarów będziemy nazywać właśnie objętością.
Czym tak naprawdę jest objętość?
Wyobraź sobie, że jedziesz na wycieczkę i musisz spakować swój plecak lub walizkę. To ile zmieścisz do takiego plecaka lub walizki zależy od ich trzech wymiarów – wysokości, długości i szerokości. To właśnie kombinacja tych trzech parametrów decyduje o tym jaka jest objętość danej figury (w naszym przypadku torby lub plecaka). Z objętością spotkałeś się na pewno także w sklepie, gdzie kupując głównie napoje mamy informację o tym ile litrów soku znajduje się w danej butelce lub kartonie. Tym samym znasz już niektóre jednostki, którymi posługujemy się przy opisywaniu objętości – np. litr lub mililitr. Prawdopodobnie część z Was też wie, że jednostki objętości występują także na niektórych rachunkach domowych – np. zużycie wody i gazu mierzymy w metrach sześciennych (\(m^3\)) .
Przejdźmy teraz do konkretów. Spójrz na poniższy sześcian:
Przed chwilą powiedzieliśmy sobie, że o objętości decydują trzy parametry – wysokość, długość i szerokość bryły. W naszym sześcianie każdy z tych parametrów ma dokładnie \(1cm\). To znaczy, że objętość naszej bryły wynosi dokładnie jeden centymetr sześcienny, który zapisujemy jako \(1cm^3\).
$$V=1cm\cdot1cm\cdot1cm=1cm^3$$
Gdyby każda krawędź powyższego sześcianu miała długość \(1m\), to taki sześcian miałby objętość jednego metra sześciennego (\(1m^3\)). Analogicznie byłoby w przypadku sześcianu o boku \(1mm\) (jego objętość to \(1mm^3\)), \(1dm\) (jego objętość to \(1dm^3\)), czy też \(1km\) (jego objętość to \(1km^3\)).
Szczególnymi jednostkami, które na pewno znasz są litr i mililitr. Przyjęło się mówić, że objętość równa \(1dm^3\) to \(1\) litr (\(1l\)), a objętość \(1cm^3\) to \(1\) mililitr (\(1ml\)). Dodatkowo warto zapamiętać, że \(1l=1000ml\).
W kolejnych działach nauczymy się obliczać objętość poszczególnych brył, w tym także tych, które nie są sześcianami. W tym momencie najważniejsze jest to, byś potrafił sobie wyobrazić czym tak naprawdę jest objętość, dlatego proponuję Ci proste ćwiczenie:
Zadania kontrolne:
a) centymetrach sześciennych (\(cm^3\))
b) metrach sześciennych (\(m^3\))
Pamiętaj, że nie musi to być sześcian, ani nawet coś co ma regularne kształty.
- Odpowiedź: W centymetrach sześciennych (\(cm^3\)) moglibyśmy podać objętość np. butelki, szklanki, pudełka po butach, plecaka
W metrach sześciennych (\(m^3\)) podalibyśmy objętość np. garażu, mieszkania, wanny, basenu, szafy
- Odpowiedź: Tak! Skoro \(1l=1000ml\), to \(1ml=0,001l\)
- Odpowiedź: Nie! W jednym z kolejnych działów dowiesz się jak należy obliczać objętość, ale już na podstawie tego prostego rysunku i wyobraźni przestrzennej powinieneś zauważyć, że objętość drugiego sześcianu będzie znacznie większa.
Z poniższych tematów dowiesz się jak należy obliczać objętość prostopadłościanu i sześcianu:
bardzo fajnie wyjaśnione, nauczyłam się dzięki temu wszystkiego o objętości
bardzo dobre jak na kwarantanne, bo są „e-lekcje” a nauczycielka nie umie nic wytłumaczyć