Zamiana ułamków na procenty możliwa jest zarówno dla ułamków zwykłych jak i dziesiętnych. Spójrzmy na to jak krok po kroku dojść do zapisu procentowego poszczególnych liczb na konkretnych przykładach:
Zamiana ułamków dziesiętnych na procenty jest bardzo prosta. Aby tego dokonać wystarczy przesunąć przecinek o dwa miejsca w prawo (tak jakbyśmy mnożyli przez \(100\)) i dodać znak procentu. W związku z tym:
$$0,15=15\%$$
Sytuacja jest podobna do powyższego przykładu, czyli przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo i dodajemy znak procentu. W związku z tym:
$$0,155=15,5\%$$
Cały czas postępujemy tak jak przed chwilą, czyli przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo i dodajemy znak procentu:
$$1,2=120\%$$
Ułamek zwykły możemy zamienić na procenty na kilka sposobów:
1. Aby zamienić ułamek zwykły na procenty musimy mieć w mianowniku takiego ułamka liczbę \(100\). W związku z tym musimy na wstępie wykonać tak zwane rozszerzenie ułamka, a po wykonaniu takiego rozszerzenia możemy zapisać, że liczba znajdująca się w liczniku naszego ułamka jest jednocześnie liczbą oznaczającą procenty. Całość będzie wyglądać w następujący sposób:
$$\frac{3}{4}=\frac{75}{100}=75\%$$
2. Bardzo popularną metodą zamiany ułamków zwykłych na procenty jest tak zwane „mnożenie przez \(100\%\)”. Możemy zapisać, że:
$$\frac{3}{4}=\frac{3}{4}\cdot100\%=\frac{300\%}{4}=75\%$$
3. Możemy też zamienić ułamek zwykły na dziesiętny i z takiego ułamka dziesiętnego już w bardzo prosty sposób przejdziemy na procenty:
$$\frac{3}{4}=0,75=75\%$$
Postępujemy identycznie jak w poprzednim przykładzie i tu także możemy zrobić sobie to zadanie na kilka sposobów:
1. Doprowadzając mianownik do liczby \(100\) otrzymamy:
$$\frac{2}{5}=\frac{40}{100}=40\%$$
2. Gdybyśmy wybrali metodę „mnożenia przez \(100\%\)” to otrzymamy:
$$\frac{2}{5}=\frac{2}{5}\cdot100\%=\frac{200\%}{5}=40\%$$
3. Zamieniając ułamek zwykły na dziesiętny otrzymamy:
$$\frac{2}{5}=0,4=40\%$$
To jest jeden z tych przykładów, który omawiany jest dopiero w starszych klasach (zazwyczaj 7-8), bo mamy tu dość problematyczną sytuację. Co jest tutaj problemem? Nie mamy jak rozszerzyć ułamka do takiej postaci, by w mianowniku była liczba \(100\). Zamiana na ułamek dziesiętny również jest dość nietypowa, bo otrzymamy ułamek który ma rozwinięcie dziesiętne nieskończone, czyli \(0,333…\). W takiej sytuacji najlepiej sprawdzi się „mnożenie przez \(100\%\)”:
$$\frac{1}{3}=\frac{1}{3}\cdot100\%=\frac{100\%}{3}=33\frac{1}{3}\%$$
Gdybyśmy jednak chcieli skorzystać z tej zamiany ułamka zwykłego na dziesiętny, to najlepiej byłoby to zapisać z wykorzystaniem tak zwanego okresu:
$$\frac{1}{3}=0,33333…=33,333…\%=33,(3)\%$$
Fajne pomaga :)
Potwierdzam
pomaga z matematyki
Można się dużo nauczyć
Jestem z klasy 3 a to umiem
super zadania. ja mam 8 lat ale mój brat mi pokazał jak to działa i już wszystko umiem z góry polecam serdecznie szalone liczby
Warto się uczyć
pomogło mi się nauczyć
super wszystko jasne jak słońce
fajne można dużo z tego wywnioskować
Dzięki spoko pomoc przed egzaminem 8 klasisty
fajna strona
Robi wrażenie
super strona polecam bardzo
Mega fajne w końcu to zrozumiałam
bardzo pomaga polecam każdemu
bardzo pomaga jeśli ktoś zaczyna od podstaw <3