Trwa generowanie arkusza
Zadanie 1. (1pkt)
Wartość wyrażenia \((1+3\cdot2^{-1})^{-2}\) jest równa:
A)
\(\frac{25}{4}\)
B)
\(\frac{4}{25}\)
C)
\(\frac{36}{49}\)
D)
\(\frac{40}{9}\)
E)
F)
|
Zadanie 2. (1pkt)
Wartość wyrażenia \(2log_{5}5+1-\frac{1}{2}log_{5}625\) jest równa:
A)
\(1\)
B)
\(5\)
C)
\(10\)
D)
\(25\)
E)
F)
G)
H)
|
Zadanie 3. (1pkt)
Wszystkich różnych liczb naturalnych czterocyfrowych, które są nieparzyste i podzielne przez \(25\), jest:
A)
\(9\cdot9\cdot2\)
B)
\(9\cdot10\cdot2\)
C)
\(9\cdot9\cdot4\)
D)
\(9\cdot10\cdot4\)
E)
F)
|
Zadanie 4. (1pkt)
Dla każdej liczby rzeczywistej \(x\neq1\) wyrażenie \(\frac{2}{x-1}-5\) jest równe:
A)
\(\frac{-5x+1}{x-1}\)
B)
\(\frac{-5x+7}{x-1}\)
C)
\(\frac{-5x+3}{x-1}\)
D)
\(\frac{-5x-3}{x-1}\)
E)
F)
|
Zadanie 5. (2pkt)
Dokończ zdanie. Wybierz dwie właściwe odpowiedzi spośród podanych.
Dla każdej liczby rzeczywistej \(x\) i dla każdej liczby rzeczywistej \(y\) wyrażenie \(9-(x^2-2xy+y^2)\) jest równe:
A)
\([3-(x-2y)]^2\)
B)
\([3+(x-2y)]^2\)
C)
\([3-(x+2y)]^2\)
D)
\([3-(x-y)]\cdot[3+(x-y)]\)
E)
\([3-(x+2y)]\cdot[3+(x+2y)]\)
F)
\(-[(x-y)-3]\cdot[(x-y)+3]\)
G)
H)
|
Zadanie 6. (3pkt)
Rozwiąż równanie
$$3x^3-6x^2-27x+54=0$$ |
Zadanie 7. (1pkt)
Równanie \(\dfrac{(x^2+x)(x+3)(x-1)}{x^2-1}=0\) ma w zbiorze liczb rzeczywistych dokładnie:
A)
jedno rozwiązanie: \(x=-3\)
B)
dwa rozwiązania: \(x=-3, x=0\)
C)
trzy rozwiązania: \(x=-3, x=-1, x=0\)
D)
cztery rozwiązania: \(x=-3, x=-1, x=0, x=1\)
E)
F)
|
Zadanie 8. (1pkt)
Spośród nierówności A–D wybierz tę, której zbiór wszystkich rozwiązań zaznaczono na osi liczbowej.
A)
\(|x+2|\le2\)
B)
\(|x-2|\le2\)
C)
\(|x+2|\ge2\)
D)
\(|x-2|\ge2\)
E)
F)
|
Zadanie 9. (1pkt)
Klient banku wypłacił z bankomatu kwotę \(1040 zł\). Bankomat wydał kwotę w banknotach o nominałach \(20 zł\), \(50 zł\) oraz \(100 zł\). Banknotów \(100\)-złotowych było dwa razy więcej niż \(50\)-złotowych, a banknotów \(20\)-złotowych było o \(2\) mniej niż \(50\)-złotowych.
Niech \(x\) oznacza liczbę banknotów \(50\)-złotowych, a \(y\) – liczbę banknotów \(20\)-złotowych, które otrzymał ten klient. Poprawny układ równań prowadzący do obliczenia liczb \(x\) i \(y\) to:
A)
\(\begin{cases}
20y+50x+100\cdot2x=1040 \\ y=x-2 \end{cases}\)
B)
\(\begin{cases}
20y+50x+50x\cdot2=1040 \\ y=x-2 \end{cases}\)
C)
\(\begin{cases}
20y+50x+100\cdot2x=1040 \\ x=y-2 \end{cases}\)
D)
\(\begin{cases}
20y+50x+50x\cdot2=1040 \\ x=y-2 \end{cases}\)
E)
F)
|
Zadanie 10. (3pkt)
Na rysunku, w kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\), przedstawiono wykres funkcji \(f\) określonej dla każdego \(x\in\langle-5, 4)\). Na tym wykresie zaznaczono punkty o współrzędnych całkowitych.
|
Zadanie 11. (1pkt)
W kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\) dane są: punkt \(A=(8, 11)\) oraz okrąg o równaniu \((x-3)^2+(y+1)^2=25\).
Odległość punktu \(A\) od środka tego okręgu jest równa:
A)
\(25\)
B)
\(13\)
C)
\(\sqrt{125}\)
D)
\(\sqrt{265}\)
E)
F)
|
Zadanie 12. (3pkt)
Basen ma długość \(25 m\). W najpłytszym miejscu jego głębokość jest równa \(1,2 m\). Przekrój podłużny tego basenu przedstawiono poglądowo na rysunku.
Głębokość \(y\) basenu zmienia się wraz z odległością \(x\) od brzegu w sposób opisany funkcją: $$y=\begin{cases} ax+b\quad \text{ dla }\quad 0\le x\le15 m \\ 0,18x-0,9\quad \text{ dla }\quad 15 m\le x\le25 m \end{cases}$$ Odległość \(x\) jest mierzona od płytszego brzegu w poziomie na powierzchni wody (zobacz rysunek). Wielkości \(x\) i \(y\) są wyrażone w metrach. |
Zadanie 13. (2pkt)
Funkcja kwadratowa \(f\) jest określona wzorem \(f(x)=-(x-1)^2+2\).
|
Zadanie 14. (2pkt)
Dany jest ciąg \((a_{n})\) określony wzorem \(a_{n}=\dfrac{7^n}{21}\) dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\).
|
Zadanie 15. (1pkt)
Na płaszczyźnie, w kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\), dana jest prosta \(k\) o równaniu \(y=3x+b\), przechodząca przez punkt \(A=(-1, 3)\). Współczynnik \(b\) w równaniu tej prostej jest równy:
A)
\(0\)
B)
\(6\)
C)
\((-10)\)
D)
\(8\)
E)
F)
|
Zadanie 16. (3pkt)
Dany jest ciąg \((a_{n})\) określony wzorem \(a_{n}=3n-1\) dla każdej liczby naturalnej \(n\ge1\).
|
Zadanie 17. (1pkt)
Na płaszczyźnie, w kartezjańskim układzie współrzędnych \((x,y)\), dane są:
• prosta \(k\) o równaniu \(y=\frac{1}{2}x+5\) • prosta \(l\) o równaniu \(y-1=-2x\) Proste \(k\) i \(l\):
A)
się pokrywają
B)
nie mają punktów wspólnych
C)
są prostopadłe
D)
przecinają się pod kątem \(30°\)
E)
F)
|
Zadanie 18. (1pkt)
Wartość wyrażenia \((1-cos20°)\cdot(1+cos20°)-sin^2 20°\) jest równa:
A)
\((-1)\)
B)
\(0\)
C)
\(1\)
D)
\(20\)
E)
F)
|
Zadanie 19. (1pkt)
W pojemniku są wyłącznie kule białe i czerwone. Stosunek liczby kul białych do liczby kul czerwonych jest równy \(4:5\). Z pojemnika losujemy jedną kulę. Prawdopodobieństwo wylosowania kuli białej jest równe:
A)
\(\frac{4}{9}\)
B)
\(\frac{4}{5}\)
C)
\(\frac{1}{9}\)
D)
\(\frac{1}{4}\)
E)
F)
G)
H)
|
Zadanie 20. (1pkt)
Punkty \(A\), \(B\) oraz \(C\) leżą na okręgu o środku w punkcie \(O\). Kąt \(ABO\) ma miarę \(40°\), a kąt \(OBC\) ma miarę \(10°\) (zobacz rysunek).
Miara kąta \(ACO\) jest równa:
A)
\(30°\)
B)
\(40°\)
C)
\(50°\)
D)
\(60°\)
E)
F)
|
Zadanie 21. (2pkt)
Dany jest trójkąt \(ABC\) o bokach długości \(6\), \(7\) oraz \(8\). Oblicz cosinus największego kąta tego trójkąta.
|
Zadanie 22. (1pkt)
W trójkącie \(ABC\) bok \(AB\) ma długość \(4\), a bok \(BC\) ma długość \(4,6\). Dwusieczna kąta \(ABC\) przecina bok \(AC\) w punkcie \(D\) takim, że \(|AD|=3,2\) (zobacz rysunek).
Odcinek \(CD\) ma długość:
A)
\(\frac{64}{23}\)
B)
\(\frac{16}{5}\)
C)
\(\frac{23}{4}\)
D)
\(\frac{92}{25}\)
E)
F)
|
Zadanie 23. (4pkt)
Rodzinna firma stolarska produkuje małe wiatraki ogrodowe. Na podstawie analizy rzeczywistych wpływów i wydatków stwierdzono, że:
• przychód \(P\) (w złotych) z tygodniowej sprzedaży \(x\) wiatraków można opisać funkcją \(P(x)=251x\) • koszt \(K\) (w złotych) produkcji \(x\) wiatraków w ciągu jednego tygodnia można określić funkcją \(K(x)=x^2+21x+170\). Tygodniowo w zakładzie można wyprodukować co najwyżej \(150\) wiatraków. Oblicz, ile tygodniowo wiatraków należy sprzedać, aby zysk zakładu w ciągu jednego tygodnia był największy. Oblicz ten największy zysk. Wskazówka: przyjmij, że zysk jest różnicą przychodu i kosztów. |
Zadanie 24. (3pkt)
Firma \(F\) zatrudnia \(160\) osób. Rozkład płac brutto pracowników tej firmy przedstawia poniższy diagram. Na osi poziomej podano – wyrażoną w złotych – miesięczną płacę brutto, a na osi pionowej podano liczbę pracowników firmy \(F\), którzy otrzymują płacę miesięczną w danej wysokości.
|
Zadanie 25. (3pkt)
Każda z krawędzi podstawy trójkątnej ostrosłupa ma długość \(10\sqrt{3}\), a każda jego krawędź boczna ma długość \(15\). Oblicz wysokość tego ostrosłupa.
|
Zadanie 26. (2pkt)
Wykaż, że dla każdej liczby naturalnej \(n\) liczba \(10n^2+30n+8\) przy dzieleniu przez \(5\) daje resztę \(3\).
|