Matura 2025 wprowadza bardzo dużo zmian w podstawie programowej. W tym temacie omówię zmiany, które zaszły na matematyce, pokazując Wam czego możemy się spodziewać po nowej formule egzaminu na poziomie podstawowym.
Na początek bardzo ważna informacja – uczniowie liceum oraz technikum będą pisać w 2025 jednakowe matury! Przez ostatnie lata mieliśmy pewne rozdzielnie, ponieważ licealiści pisali maturę na nowych zasadach, a uczniowie technikum mieli czasem stare zasady. Teraz wszystko jest w końcu ujednolicone i obowiązuje jedna formuła. Oczywiście uczniowie, którzy mają poprawki matur sprzed lat będą zmagać się z podstawami ze starszych formuł.
Od wielu lat (pomijając np. okresy pandemii) arkusz wyglądał zazwyczaj tak, że mieliśmy 25 zadań zamkniętych ABCD i 9 zadań otwartych. Według zasad nowej matury, podobnie jak to miało miejsce przy formule 2023, możemy spodziewać się 20-25 zadań zamkniętych i 7-14 zadań otwartych. Teoretycznie w dalszym ciągu możliwy jest znany ze starej matury podział na 25 zadań zamkniętych i 9 zadań otwartych, choć patrząc na widełki, należy się spodziewać raczej mniejszej niż dotychczas liczby zadań zamkniętych i większej zadań otwartych. Wiele wskazuje też na to, że podobnie jak w latach 2023-2024 nie będziemy już mieć najpierw zadań zamkniętych, a potem otwartych – zadania prawdopodobnie będą się przeplatać.
Czas przeznaczony na rozwiązywanie arkusza wyniesie 180 minut. Arkusze będą tak skonstruowane, by do zdobycia było maksymalnie 50 punktów (połowa z zadań zamkniętych, połowa z zadań otwartych). Aby zdać maturę trzeba zdobyć minimum 30%, czyli 15 punktów.
Zdecydowanie najwięcej zamieszania wzbudza nowa podstawa egzaminacyjna, która w ostatnich latach zmieniła się kilkukrotnie! Końcowy efekt tych zmian jest dla uczniów raczej pozytywny, bo program został nieco okrojony. Niestety to też oznacza, że na egzaminie nie pojawi się szereg zadań, które pojawiały sie na maturach w ubiegłych latach i które to zadania bardzo często były tzw. pewniakami. Z jednej strony mamy więc mniej materiału, ale z drugiej strony na pewno będą pojawiać się w najbliższych latach zupełnie nowe zadania, których w starych arkuszach nieuświadczymy.
Tu też dodam od siebie, że zawsze te początkowe matury po zmianach generują trochę chaosu i tak też na pewno będzie w latach 2025-2026. W niektórych sytuacjach dość trudno jest jednoznacznie określić co obowiązuje na maturze, a czego na pewno nie będzie. Podam Wam taki fajny przykład, żebyście zrozumieli istotę sprawy. Od 2025 roku zagadnienie wzorów redukcyjnych (z których korzystaliśmy by np. wyznaczyć wartość \(sin120°\)) zostało przeniesione na poziom rozszerzony, ale jednocześnie podstawa programowa mówi nam, że musimy umieć określać wartości funkcji dla kątów od \(0°\) do \(180°\). Jest więc pewna nieścisłość, bo musimy umieć wyznaczyć wartość sinusa czy cosinusa dla kątów rozwartych, ale narzędzie potrzebne do tej operacji zostało z podstawy wykreślone. Stąd też jedni będą twierdzić, że nie będzie już zadań z kątami rozwartymi, a inni twierdzą, że jak najbardziej takie zadania mogą się pojawić.
Podobnie jest np. z prostymi prostopadłymi. Temat prostych prostopadłych został bardzo mocno okrojony z podstawy programowej. Okrojenie jest tak mocne, że wiele osób wręcz twierdzi, iż prostych prostopadłych na maturze na pewno nie będzie. Ale jak się wczytamy w podstawę, to proste prostopadłe jak najbardziej mogą się pojawić, ale raczej nie w zadaniach rozbudowanych, tylko takich prostych, gdzie trzeba określić poprawnie współczynnik kierunkowy.
Z tego też względu nie bądźcie źli na swoich nauczycieli/korepetytorów, czy też na wydawców/twórców różnych książek i kursów, bo to nie oni są winni temu chaosowi :) Ja jak wiecie zawsze staram się jak najlepiej dopasować do wszelkich zmian w podstawie, a efektem tego jest mały lifting filmów video z kursu maturalnego czy też zbiorów zadań maturalnych. No i oczywiście nowa podstawa programowa sprawiła, że powstało nowe wydanie mojego repetytorium maturalnego „Matbryk”, który jest chyba jednym z nielicznych na rynku, który jest dopasowany do matury 2025 i 2026. Więcej informacji o kursie i książce znajdziecie tutaj:
Jeśli chcesz wiedzieć jak wygląda cała nowa podstawa egzaminacyjna na rok 2025 i 2026, to prezentuje się ona następująco:
Uczeń:
1) wykonuje działania (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie, potęgowanie, pierwiastkowanie, logarytmowanie) w zbiorze liczb rzeczywistych;
2) przeprowadza proste dowody dotyczące podzielności liczb całkowitych i reszt z dzielenia, np.:
a) dowód podzielności przez \(24\) iloczynu czterech kolejnych liczb naturalnych,
b) dowód własności: jeśli liczba przy dzieleniu przez \(4\) daje resztę \(3\), to nie jest kwadratem liczby całkowitej;
3) stosuje własności pierwiastków dowolnego stopnia, w tym pierwiastków stopnia nieparzystego z liczb ujemnych;
4) stosuje związek pierwiastkowania z potęgowaniem oraz prawa działań na potęgach i pierwiastkach;
5) stosuje monotoniczność potęgowania, w szczególności własności: jeśli \(x\lt y\) oraz \(a\gt1\), to \(a^x\lt a^y\), zaś gdy \(x\lt y\) i \(0\lt a\lt1\), to \(a^x\gt a^y\);
6) posługuje się pojęciem przedziału liczbowego, zaznacza przedziały na osi liczbowej;
7) stosuje interpretację geometryczną i algebraiczną wartości bezwzględnej, rozwiązuje równania typu: \(|x+4|=5\);
8) wykorzystuje własności potęgowania i pierwiastkowania w sytuacjach praktycznych, w tym do obliczania procentów składanych, zysków z lokat i kosztów kredytów;
9) stosuje związek logarytmowania z potęgowaniem, posługuje się wzorami na logarytm iloczynu, logarytm ilorazu i logarytm potęgi.
Uczeń:
1) stosuje wzory skróconego mnożenia na: \((a+b)^2\), \((a-b)^2\), \(a^2-b^2\);
2) dodaje, odejmuje i mnoży wielomiany jednej i wielu zmiennych;
3) wyłącza poza nawias jednomian z sumy algebraicznej;
4) mnoży i dzieli wyrażenia wymierne.
Uczeń:
1) przekształca równania i nierówności w sposób równoważny, w tym np. przekształca równoważnie równanie \(\frac{5}{x+1}=\frac{x+3}{2x-1}\);
2) interpretuje równania i nierówności liniowe sprzeczne oraz tożsamościowe;
3) rozwiązuje nierówności liniowe z jedną niewiadomą;
4) rozwiązuje równania i nierówności kwadratowe;
5) rozwiązuje równania wielomianowe postaci \(W(x)=0\) dla wielomianów doprowadzonych do postaci iloczynowej.
Uczeń:
1) rozwiązuje układy równań liniowych z dwiema niewiadomymi, podaje interpretację geometryczną układów oznaczonych, nieoznaczonych i sprzecznych;
2) stosuje układy równań do rozwiązywania zadań tekstowych.
Uczeń:
1) określa funkcje jako jednoznaczne przyporządkowanie za pomocą opisu słownego, tabeli, wykresu, wzoru (także różnymi wzorami na różnych przedziałach);
2) oblicza wartość funkcji zadanej wzorem algebraicznym;
3) odczytuje i interpretuje wartości funkcji określonych za pomocą tabel, wykresów, wzorów itp., również w sytuacjach wielokrotnego użycia tego samego źródła informacji lub kilku źródeł jednocześnie;
4) odczytuje z wykresu funkcji: dziedzinę, zbiór wartości, miejsca zerowe, przedziały monotoniczności, przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości większe (nie mniejsze) lub mniejsze (nie większe) od danej liczby, największe i najmniejsze wartości funkcji (o ile istnieją) w danym przedziale domkniętym oraz argumenty, dla których wartości największe i najmniejsze są przez funkcję przyjmowane;
5) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji liniowej;
6) wyznacza wzór funkcji liniowej na podstawie informacji o jej wykresie lub o jej własnościach;
7) szkicuje wykres funkcji kwadratowej zadanej wzorem;
8) interpretuje współczynniki występujące we wzorze funkcji kwadratowej w postaci ogólnej, kanonicznej i iloczynowej (jeśli istnieje);
9) wyznacza wzór funkcji kwadratowej na podstawie informacji o tej funkcji lub o jej wykresie;
10) wyznacza największą i najmniejszą wartość funkcji kwadratowej w przedziale domkniętym;
11) wykorzystuje własności funkcji liniowej i kwadratowej do interpretacji zagadnień geometrycznych, fizycznych itp., także osadzonych w kontekście praktycznym;
12) na podstawie wykresu funkcji \(y=f(x)\) szkicuje wykresy funkcji \(y=f(x-a)\), \(y=f(x)+b\);
13) posługuje się funkcją \(f(x)=\frac{a}{x}\), w tym jej wykresem, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z wielkościami odwrotnie proporcjonalnymi, również w zastosowaniach praktycznych;
14) posługuje się funkcjami wykładniczą i logarytmiczną, w tym ich wykresami, do opisu i interpretacji zagadnień związanych z zastosowaniami praktycznymi.
Uczeń:
1) oblicza wyrazy ciągu określonego wzorem ogólnym;
2) oblicza początkowe wyrazy ciągów określonych rekurencyjnie;
3) w prostych przypadkach bada, czy ciąg jest rosnący, czy malejący;
4) sprawdza, czy dany ciąg jest arytmetyczny lub geometryczny;
5) stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego;
6) stosuje wzór na n-ty wyraz i na sumę n początkowych wyrazów ciągu geometrycznego;
7) wykorzystuje własności ciągów, w tym arytmetycznych i geometrycznych, do rozwiązywania zadań, również osadzonych w kontekście praktycznym.
Uczeń:
1) wykorzystuje definicje funkcji: sinus, cosinus i tangens dla kątów od \(0°\) do \(180°\), w szczególności wyznacza wartości funkcji trygonometrycznych dla kątów \(30°, 45°, 60°\);
2) korzysta z wzorów \(sin^2\alpha+cos^2\alpha=1\), \(tg\alpha=\frac{sin\alpha}{cos\alpha}\);
3) stosuje twierdzenie cosinusów oraz wzór na pole trójkąta \(P=\frac{1}{2}\cdot a\cdot b\cdot sin\gamma\);
4) oblicza kąty trójkąta prostokątnego i długości jego boków przy odpowiednich danych (rozwiązuje trójkąty prostokątne, w tym z wykorzystaniem funkcji trygonometrycznych).
Uczeń:
1) wyznacza promienie i średnice okręgów, długości cięciw okręgów oraz odcinków stycznych, w tym z wykorzystaniem twierdzenia Pitagorasa;
2) rozpoznaje trójkąty ostrokątne, prostokątne i rozwartokątne przy danych długościach boków (m.in. stosuje twierdzenie odwrotne do twierdzenia Pitagorasa i twierdzenie cosinusów); stosuje twierdzenie: w trójkącie naprzeciw większego kąta wewnętrznego leży dłuższy bok;
3) rozpoznaje wielokąty foremne i korzysta z ich podstawowych własności;
4) korzysta z własności kątów i przekątnych w prostokątach, równoległobokach, rombach i trapezach;
5) stosuje własności kątów wpisanych i środkowych;
6) stosuje wzory na pole wycinka koła i długość łuku okręgu;
7) stosuje twierdzenie Talesa;
8) korzysta z cech podobieństwa trójkątów;
9) wykorzystuje zależności między obwodami oraz między polami figur podobnych;
10) wskazuje podstawowe punkty szczególne w trójkącie: środek okręgu wpisanego w trójkąt, środek okręgu opisanego na trójkącie, ortocentrum, środek ciężkości oraz korzysta z ich własności;
11) przeprowadza dowody geometryczne;
12) stosuje funkcje trygonometryczne do wyznaczania długości odcinków w figurach płaskich oraz obliczania pól figur.
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych na płaszczyźnie na podstawie ich równań, w tym znajduje wspólny punkt dwóch prostych, jeśli taki istnieje;
2) posługuje się równaniami prostych na płaszczyźnie, w postaci kierunkowej i ogólnej, w tym wyznacza równanie prostej o zadanych własnościach (takich, jak np. przechodzenie przez dwa dane punkty, znany współczynnik kierunkowy, równoległość do innej prostej);
3) oblicza odległość dwóch punktów w układzie współrzędnych;
4) posługuje się równaniem okręgu \((x-a)^2+(y-b)^2=r^2\);
5) wyznacza obrazy okręgów i wielokątów w symetriach osiowych względem osi układu współrzędnych, symetrii środkowej (o środku w początku układu współrzędnych).
Uczeń:
1) rozpoznaje wzajemne położenie prostych w przestrzeni, w szczególności proste prostopadłe nieprzecinające się;
2) posługuje się pojęciem kąta między prostą a płaszczyzną oraz pojęciem kąta dwuściennego między półpłaszczyznami;
3) rozpoznaje w graniastosłupach i ostrosłupach kąty między odcinkami (np. krawędziami, krawędziami i przekątnymi) oraz kąty między ścianami, oblicza miary tych kątów;
4) rozpoznaje w walcach i w stożkach kąt między odcinkami oraz kąt między odcinkami i płaszczyznami (np. kąt rozwarcia stożka, kąt między tworzącą a podstawą), oblicza miary tych kątów;
5) oblicza objętości i pola powierzchni graniastosłupów, ostrosłupów, walca, stożka i kuli, również z wykorzystaniem trygonometrii;
6) wykorzystuje zależność między objętościami brył podobnych.
Uczeń:
1) zlicza obiekty w prostych sytuacjach kombinatorycznych;
2) zlicza obiekty, stosując reguły mnożenia i dodawania (także łącznie) dla dowolnej liczby czynności, np.:
a) obliczenie, ile jest czterocyfrowych nieparzystych liczb całkowitych dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra \(1\) i dokładnie jedna cyfra \(2\),
b) obliczenie, ile jest czterocyfrowych parzystych liczb całkowitych dodatnich takich, że w ich zapisie dziesiętnym występuje dokładnie jedna cyfra \(0\) i dokładnie jedna cyfra \(1\).
Uczeń:
1) oblicza prawdopodobieństwo w modelu klasycznym;
2) oblicza średnią arytmetyczną i średnią ważoną, znajduje medianę i dominantę.
Uczeń:
1) rozwiązuje zadania optymalizacyjne w sytuacjach dających się opisać funkcją kwadratową.
Mam dla Was świetną wiadomość! Matbryk (czyli moje autorskie repetytorium maturalne) jest już przystosowany do matury 2025 i 2026. To jedna z nielicznych książek na rynku, która jest dopasowana do nowych wymagań egzaminacyjnych, dlatego tym bardziej zachęcam Was do jej zakupu. W tym miejscu ślę szczególne podziękowania dla uczniów z poprzednich roczników, którzy tak chętnie korzystali z Matbryka, bo to właśnie dzięki nim książka cieszy się sporą popularnością, co pozwala mi robić kolejne dodruki i nowe edycje.
A jeśli dotarłeś/aś już do tego miejsca, to mam dla Ciebie małą promocję, oto szczegóły: