Zagadnienia, które omawiam w tej części kursu:
- Postać ogólna, iloczynowa oraz kanoniczna
- Odczytywanie oraz obliczanie wartości współczynników funkcji kwadratowej
- Zapisywanie wzorów funkcji kwadratowej
Kurs maturalny dostępny jest jedynie dla osób zalogowanych.
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Zbiór zadań do tej części kursu:
Wzory i współczynniki funkcji kwadratowej – zadania maturalne
Dlaczego podczas obliczania pierwszego wzoru w postaci iloczynowej nie mogę napisać, że a=1 tak jak robiliśmy to wcześniej, a resztę przyrównać do 0?
Chodzi o zadanie 1? Jeśli tak, no to nie możemy z góry zakładać że a=1 ;) Aczkolwiek nie wiem czy dobrze zrozumiałem Twoje pytanie, dlatego jeśli coś, to proszę Cię o sprecyzowanie ;)
Tak, chodzi o zadanie 1. Na samym początku filmu był przykład postaci iloczynowej: f(x)=(x+4)(x+3) i zapisaliśmy współczynniki jako a=1 stąd moje pytanie,dlaczego tutaj również nie mogliśmy tak zapisać tylko musieliśmy wyliczyć a? ;/
To zróbmy może tak: ze wzoru f(x)=(x+4)(x+3) wynika, że a=1, bo przed nawiasami nie mamy żadnej wartości, czyli to tak jakby tam było f(x)=1\cdot(x+4)(x+3). Kiedy samodzielnie układamy wzór funkcji w postaci iloczynowej, to nie możemy założyć sobie, że zawsze a=1. Jeżeli funkcja ma miejsca zerowe x=-4 oraz x=-3 (uwaga na znaki!), to otrzymamy postać f(x)=a(x+4)(x+3), czyli postać z nieznanym współczynnikiem „a”. To brakujące „a” musimy sobie teraz wyliczyć, bo istnieją zarówno funkcje f(x)=2(x+4)(x+3) jak i f(x)=8(x+4)(x+3), czy też f(x)=100(x+4)(x+3) i każda z nich ma te same miejsca zerowe – różnią się one wtedy tylko tym, że jedne są bardziej płaskie,… Czytaj więcej »
Dobrze, teraz już rozumiem, dziękuję bardzo! :)
Czy zadanie nr 4 może pojawić się na maturze 2021? (z wartością funkcji)
Tak, to akurat może się pojawić, bo związane jest to wprost z wierzchołkiem :)