Wielomiany - zadania
Zadanie 15. (2pkt) Dany jest wielomian \(W(x)=-2x^3+3x^2-(k+2)x-6\). Wyznacz wartość \(k\), wiedząc, że liczba \(-2\) jest pierwiastkiem wielomianu \(W(x)\).
Wyjaśnienie:
Skoro liczba \(-2\) jest pierwiastkiem (czyli rozwiązaniem) wielomianu, to znaczy że podstawiając do tego wielomianu \(x=-2\) otrzymamy wartość równą \(0\). W związku z tym:
$$-2\cdot(-2)^3+3\cdot(-2)^2-(k+2)\cdot(-2)-6=0 \\
-2\cdot(-8)+3\cdot4-(-2k-4)-6=0 \\
16+12+2k+4-6=0 \\
26+2k=0 \\
26=-2k \\
k=-13$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy podstawisz do wzoru liczbę \(-2\), ale otrzymasz błędny wynik ze względu na błąd rachunkowy.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 16. (2pkt) Dane są wielomiany \(P(x)=-2x^3+3x^2-1\), \(Q(x)=2x^2-x-1\) oraz \(W(x)=ax+b\). Wyznacz współczynniki \(a\) i \(b\), tak aby wielomian \(P(x)\) był równy iloczynowi \(W(x)\cdot Q(x)\).
Odpowiedź
\(a=-1\) oraz \(b=1\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wymnożenie wielomianów \(W(x)\) oraz \(Q(x)\).
Skoro iloczyn \(W(x)\cdot Q(x)\) ma być równy \(P(X)\) to poznajmy na początku wartość tego iloczynu:
$$W(x)\cdot Q(x)=(ax+b)\cdot(2x^2-x-1)= \\
=2ax^3-ax^2-ax+2bx^2-bx-b= \\
=2ax^3-ax^2+2bx^2-ax-bx-b= \\
=2ax^3+(-a+2b)x^2+(-a-b)x-b$$
Krok 2. Przyrównanie wielomianu \(P(x)\) do otrzymanego wyniku iloczynu.
Zgodnie z treścią zadania nasz wielomian \(P(x)\) jest równy dokładnie temu, co obliczyliśmy w pierwszym kroku. To pozwoli nam poznać wartości współczynników \(a\) oraz \(b\) bo możemy przyrównać do siebie poszczególne fragmenty tych wielomianów, a konkretniej wartości stojące przed \(x^3\), przed \(x^2\), przed \(x\) oraz wyrazy wolne:
W wielomianie \(P(x)\) przed \(x^3\) mamy liczbę \(-2\). W iloczynie przed \(x^3\) otrzymaliśmy \(2a\). Zatem:
$$-2=2a \\
a=-1$$
W wielomianie \(P(x)\) przed \(x^2\) mamy liczbę \(3\). W iloczynie przed \(x^2\) otrzymaliśmy \(-a+2b\). Wartość \(a\) już znamy, zatem:
$$3=-a+2b \\
3=-(-1)+2b \\
3=1+2b \\
2=2b \\
b=1$$
Dalej już porównywać nie musimy, bo z dwóch pierwszych porównań wyszło nam, że \(a=-1\) oraz \(b=1\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy uprościsz wielomian do postaci \(2ax^3+(-a+2b)x^2+(-a-b)x-b\) (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
fantastyczna strona umożliwiająca przygotowanie się do matury
zadanie 6.
czy przy liczeniu wielomianu Q(x) nie powinniśmy zastosować wzoru skróconego mnożenia?
(1-x)(x+1)=(1-x)(1+x)=x^2-1
koniec końców wynik otrzymujemy ten sam (wielomian ma stopień 7) aczkolwiek zastanawia mnie dlaczego nie rozwiązano tego w ten sposób.
Jak najbardziej możemy zastosować wzór skróconego mnożenia ;) Nie mniej jednak, jak sama widzisz, chcąc zastosować ten wzór trzeba było najpierw delikatnie przekształcić zapis w tym drugim równaniu, dlatego ja uznałem, że nieco łatwiej i szybciej będzie od razu wymnożyć te nawiasy przez siebie. Ale koniec końców obydwie metody są jak najbardziej poprawne (pewnie Twoja metoda jest nawet lepiej postrzegana) :)
dziękuję bardzo!
dlaczego w zadaniu 13 (x^2−4) zamieniło się w (x+2)(x−2)?
To jest po prostu przekształcenie wynikające ze wzorów skróconego mnożenia, a konkretnie ze wzoru (a-b)(a+b)=a^2-b^2. W tym przypadku a=x oraz b=2 ;)
Uzywam tej stronki do nauki i jestem bardzo zadowolona napewno bede ja polecac w przyszlosci osoba ktore beda zdawac mature!!!Pozdrawiam serdecznie zalozyciela strony:-
Dziękuję za miłe słowa i również pozdrawiam! :D
Dlaczego w zadaniu 9 znika minus jeśli B jest równe -2 a później zapisujemy B po prostu jako 2? gdzie znika ten minus?
Tutaj a=3x oraz b=2, stąd a-b to 3x-2 i tym samym (a-b)^2 to (3x-2)^2 :)
Czy da się inaczej wytłumaczyć dlaczego jeżeli dwukrotnym pierwiastkiem tego wielomianu jest liczba −1, to na pewno częścią składową tego wielomianu zapisanego w postaci iloczynowej będzie wyrażenie (x+1)2?
Jeżeli jakaś liczba „a” jest pierwiastkiem wielomianu, to wielomian dzieli się przez dwumian (x-a). W naszym przypadku a=-1, więc wielomian byłby podzielny przez (x-(-1)), czyli przez (x+1). No a skoro mamy ten pierwiastek dwukrotny, to dzieli się przez (x+1)*(x+1) czyli właśnie (x+1)^2 :)
czemu w 15 zadaniu (-2)^2 wychodzi 4 a nie -4?
(-2)*(-2) to jest właśnie 4 ;) Gdyby to było -2^2 (czyli bez nawiasów) to wtedy faktycznie byłoby to równe -4. Tego typu pułapki tłumaczę m.in. w swoim kursie maturalnym: https://szaloneliczby.pl/kurs-maturalny-matematyka-poziom-podstawowy/
Dlaczego ciągle nie mogę rozwiązywać tych zadań na samym dole, mimo, że idę z kursem filmikowym. Mam tak za każdym razem jak idę przećwiczyć zadania po obejrzeniu filmiku z jakiegoś tematu. Czy tutaj są po prostu też zadania do których trzeba wykorzystać umiejętności z dalszej części kursu? Bo nie wiem czy jest coś ze mną nie tak XD
Ostatnie zadania są zazwyczaj trudniejsze i bardziej rozbudowane, więc samo obejrzenie filmiku to jedno, ale potrzebna jest jeszcze praktyka, by móc takie zadania rozwiązywać ;) Filmik robi co ma robić – omawiam tam podstawowe aspekty danego działu, pokazuję kluczowe informacje, które pomagają rozwiązać większość zadań i spokojnie zdać maturę :)
Zadanie 14 Dlaczego wykluczona jest odpowiedź C, po wymnożeniu mamy również wielomian 4 stopnia (x+1)^2 x x^2 da nam x^4 po wymnożeniu.
Ale tam przecież nie jest napisane, że wykluczam odpowiedź C ;) Wręcz przeciwnie – C wskazałem jako poprawną odpowiedź :D