Rozwiązanie
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
\(x\) - liczba ośmioosobowych przedziałów
\(8x\) - liczba uczniów w pociągu z ośmioosobowymi (bo w każdym przedziale jest ośmiu uczniów)
\(x+3\) - liczba sześcioosobowych przedziałów
\(6(x+3)\) - liczba uczniów w pociągu z sześcioosobowymi przedziałami
Krok 2. Obliczenie liczby przedziałów ośmioosobowych.
Liczba uczniów jest niezmienna, więc między wartościami \(8x\) oraz \(6(x+3)\) możemy postawić znak równości. To pozwoli nam obliczyć niewiadomą \(x\), czyli liczbę przedziałów ośmioosobowych.
$$8x=6(x+3) \\
8x=6x+18 \\
2x=18 \\
x=9$$
To oznacza, że jest dziewięć przedziałów ośmioosobowych.
Krok 3. Obliczenie liczby uczniów.
Skoro wiemy, że było dziewięć przedziałów ośmioosobowych, to znaczy, że uczniów było:
$$9\cdot8=72$$
skąd to 8x?
Przedziałów jest x, w każdym przedziale jest 8 uczniów, więc uczniów jest 8 razy x, czyli 8x :)
skąd wzięło się to 2x?
Jak w równaniu 8x=6x+18 obustronnie odejmiemy 6x, to otrzymamy właśnie 2x=18 :)
fajne tłumaczenie, wszystko opisane super
skąd się wzięło to ×+3
Na początku zapisałem, że x to liczba przedziałów przy początkowym układzie. Z treści zadania wiemy, że przy nowym układzie siedzenia uczniowie zajęliby o 3 przedziały więcej, czyli zajęliby łącznie x+3 przedziałów :)