Matura próbna z matematyki (poziom podstawowy) - Operon 2015
Arkusz maturalny zawiera 25 zadań zamkniętych oraz 8 zadań otwartych. Łącznie do zdobycia jest 50 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to 170 minut.
W przypadku zadań zamkniętych musisz wybrać jedną z czterech odpowiedzi ABCD. Zadania otwarte rozwiąż na kartce papieru, a następnie przydziel sobie za nie odpowiednią liczbę punktów zgodnie z punktacją, która wyświetli się na ekranie. Zadania otwarte mają dodatkowo możliwość podejrzenia proponowanego rozwiązania, tak abyś mógł/a jak najrzetelniej przyznać sobie punkty za zadanie.
Jeżeli nie masz pewności jak rozwiązać dane zadanie, to możesz je opuścić i wrócić niego w dowolnej chwili. Kiedy uzupełnisz wszystkie zadania kliknij w przycisk zakończ. Na ekranie pojawi Ci się wtedy liczba zdobytych punktów oraz będziesz mieć możliwość przejrzenia swoich odpowiedzi wraz z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku. Jeżeli jesteś gotowy/a to możesz przejść do pierwszego zadania.
Zadanie 1. (1pkt) Liczba \(a=8^{23}\cdot4^{17}\) jest równa liczbie:
Zadanie 2. (1pkt) Liczbą wymierną jest liczba:
Zadanie 3. (1pkt) Wyrażenie \((\sqrt{7}-\sqrt{3})^2\) jest równe:
Zadanie 4. (1pkt) Funkcja \(f(x)=(x+6)^2\) ma:
Zadanie 5. (1pkt) Tangens kąta ostrego w trójkącie prostokątnym jest równy \(\frac{3}{4}\), a przeciwprostokątna ma długość \(30\). Krótsza przyprostokątna trójkąta ma długość:
Zadanie 6. (1pkt) Jeśli cena towaru najpierw zmniejszyła się o \(10\%\), a następnie zwiększyła się o \(20\%\), to po tych dwóch operacjach wyjściowa cena towaru:
Zadanie 7. (1pkt) Maksymalny przedział otwarty, w którym funkcja \(f(x)=-4x^2+16x-23\) jest rosnąca, to:
Zadanie 8. (1pkt) Zbiór rozwiązań nierówności \(x-\sqrt{3}x\gt2\) to:
Zadanie 9. (1pkt) W okrąg o środku \(O\) wpisano trójkąt ostrokątny \(ABC\). Jeśli \(|\sphericalangle ABO|=48°\), to:
Zadanie 10. (1pkt) Dany jest ciąg o wyrazie ogólnym \(a_{n}=-3n+118\). Liczba dodatnich wyrazów tego ciągu jest równa:
Zadanie 11. (1pkt) Liczba miejsc zerowych funkcji \(f(x)=(x-4)^2+9\) to:
Zadanie 12. (1pkt) Zbiorem wartości funkcji \(f(x)=2^x+3\) jest zbiór:
Zadanie 13. (1pkt) W ciągu arytmetycznym pierwszy i drugi wyraz są odpowiednio równe: \(1,-2\). Dziewiąty wyraz tego ciągu jest równy
Zadanie 14. (1pkt) Prosta o równaniu \(y=4x+1\) przecina osie układu współrzędnych w punktach:
Zadanie 15. (1pkt) Dana jest funkcja \(f(x)=x^2+4x+10\). Prosta \(y=m\) nie ma z wykresem funkcji \(f\) punktów wspólnych. Maksymalny zbiór do którego należy liczba \(m\) to:
Zadanie 16. (1pkt) Wiadomo, że \(tgα=5\) i \(α\) jest kątem ostrym. Wówczas wyrażenie \(W=\frac{sinα-cosα}{sinα+cosα}\) ma wartość:
Zadanie 17. (1pkt) Jeżeli stosunek przyprostokątnych w trójkącie prostokątnym jest równy \(\sqrt{3}\), to jeden z kątów ostrych ma miarę:
Zadanie 18. (1pkt) Kąt wpisany oparty na \(\frac{1}{9}\) okręgu ma miarę:
Zadanie 19. (1pkt) Jeśli \(S=(-\frac{1}{2},\frac{3}{2})\) jest środkiem odcinka \(AB\) i \(A=\left(-\frac{1}{3},\frac{2}{3}\right)\), to:
Zadanie 20. (1pkt) Odchylenie standardowe danych: \(1, 4, 1, 5, 9, 2, 1, 1\) jest równe (z dokładnością do części setnych):
Zadanie 21. (1pkt) Przekątna przekroju osiowego walca jest nachylona do jego płaszczyzny podstawy pod kątem \(45°\). Wysokość walca ma długość \(8\). Objętość walca jest równa:
Zadanie 22. (1pkt) Pole trójkąta jest równe \(15\). Dwa boki mają długości \(10\) i \(6\). Kąt między tymi bokami może mieć miarę:
Zadanie 23. (1pkt) Prosta \(l\) ma równanie \(3x-2y=7\). Prosta \(k\) prostopadła do prostej \(l\) może mieć równanie:
Zadanie 24. (1pkt) Liczb czterocyfrowych o różnych cyfrach i o parzystej cyfrze tysięcy, setek i dziesiątek jest:
Zadanie 25. (1pkt) Sześcian przecięto płaszczyzną przechodzącą przez dwie równoległe przekątne dolnej i górnej podstawy. Pole otrzymanego przekroju jest równe \(16\). Pole powierzchni całkowitej sześcianu jest równe:
Zadanie 26. (2pkt) Sprawdź, czy liczba \(\frac{33}{27}\) jest wyrazem ciągu o wyrazie ogólnym \(a_{n}=\frac{3n-1}{2n+5}\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz poprawne równanie (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ułożenie i rozwiązanie równania.
Naszym zadaniem jest tak naprawdę rozwiązanie i wyciągnięcie wniosków z następującego równania:
$$\frac{3n-1}{2n+5}=\frac{33}{27}$$
To równanie najproście jest rozwiązać mnożąc na krzyż, zatem:
$$27\cdot(3n-1)=33\cdot(2n+5) \\
81n-27=66n+165 \\
15n=192 \\
n=12,8$$
Krok 2. Interpretacja otrzymanego wyniku.
W ciągach \(n\) jest zawsze liczbą naturalną większą od zera. Otrzymany wynik nie jest liczbą naturalną, zatem liczba \(\frac{33}{27}\) nie jest wyrazem tego ciągu (dokładniej rzecz ujmując jest to liczba pomiędzy \(12\)-stym i \(13\)-stym wyrazem).
Zadanie 27. (2pkt) Rozwiąż nierówność \(-x^2+8x-20\lt0\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz, że ta nierówność nie ma miejsc zerowych, a w dalszej części zadania popełnisz błędy (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy błędnie wyznaczysz miejsca zerowe (np. w wyniku błędu rachunkowego przy liczeniu delty), ale dalszy tok rozwiązywania będzie poprawny.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik (w postaci zapisanego przedziału lub w formie graficznej).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie miejsc zerowych wielomianu.
Naszą nierówność obliczymy standardowo metodą delty:
Współczynniki: \(a=-1,\;b=8,\;c=-20\)
$$Δ=b^2-4ac=8^2-4\cdot(-1)\cdot(-20)=64-80=-16$$
Krok 2. Szkicowanie wykresu paraboli.
To, że wyszła nam ujemna delta nie oznacza, że nierówność nie ma rozwiązań lub że w ogóle nie istnieje. Oznacza to tylko tyle, że nie będziemy mieć miejsc zerowych. Parabola będzie mieć ramiona skierowane do dołu (bo współczynnik \(a\) jest ujemny), zatem całość będzie wyglądać mniej więcej w ten sposób:

Krok 3. Odczytanie rozwiązania.
Szukamy wartości mniejszych od zera i okazuje się, że nasza cała parabola jest pod osią iksów. To oznacza, że jakiejkolwiek liczby nie podstawimy do nierówności, to otrzymamy zawsze wynik ujemny, zatem rozwiązaniem tej nierówności jest po prostu zbiór liczb rzeczywistych \(x\in\mathbb{R}\).
Zadanie 28. (2pkt) Punkty \(A=(-2;4)\), \(B=(6,2)\) są wierzchołkami trójkąta równobocznego. Wyznacz długość wysokości tego trójkąta.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz długość boku \(AB\) (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości boku \(AB\).
Znając współrzędne obydwu punktów możemy obliczyć długość odcinka \(AB\) (czyli długość boku trójkąta):
$$|AB|=\sqrt{(x_{B}-x_{A})^2+(y_{B}-y_{A})^2} \\
|AB|=\sqrt{(6-(-2))^2+(2-4)^2} \\
|AB|=\sqrt{8^2+(-2)^2} \\
|AB|=\sqrt{64+4} \\
|AB|=\sqrt{68} \\
|AB|=\sqrt{4\cdot17} \\
|AB|=2\sqrt{17}$$
Krok 2. Obliczenie wysokości trójkąta.
Nasz trójkąt jest trójkątem równobocznym, zatem znając długość boku możemy obliczyć wysokość figury z następującego wzoru:
$$h=\frac{a\sqrt{3}}{2} \\
h=\frac{2\sqrt{17}\cdot\sqrt{3}}{2} \\
h=\sqrt{17}\cdot\sqrt{3} \\
h=\sqrt{51}$$
Zadanie 29. (2pkt) Wykaż, że dla dowolnych liczb rzeczywistych \(x,y\) prawdziwa jest nierówność \(x^2-6x+y^2-4y+13\ge0\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy przekształcisz to równanie w taki sposób, że rozbijesz trzynastkę na sumę \(9+4\), ale nie zakończysz dowodzenia.
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Wyjaśnienie:
Aby udowodnić, że nasze wyrażenie jest większe lub równe zero musimy doprowadzić zapis do postaci z potęgowaniem, bowiem jakiejkolwiek liczby byśmy nie podnieśli do potęgi, to będzie ona większa lub równa zero. Będziemy więc chcieli "zwinąć" zapis przy użyciu wzorów skróconego mnożenia. Aby tego dokonać musimy zastosować bardzo sprytny zabieg, a mianowicie musimy rozbić liczbę \(13\) na sumę liczb \(9+4\). Całość będzie wyglądać w następujący sposób:
$$x^2-6x+y^2-4y+13 \\
x^2-6x+9+y^2-4y+4 \\
(x-3)^2+(y-2)^2$$
\((x-3)^2\) jest większe lub równe zero oraz \((y-2)^2\) jest większe lub równe zero. Suma dwóch liczb większych lub równych zero jest także większa lub równa zero i właśnie to musieliśmy udowodnić.
Zadanie 30. (2pkt) Dany jest kwadrat o boku \(a=6\). W ten kwadrat wpisano trójkąt równoboczny w ten sposób, że jeden wierzchołek trójkąta jest wierzchołkiem kwadratu, a przeciwległy bok trójkąta jest równoległy do przekątnej kwadratu (patrz rysunek). Wykaż, że bok trójkąta jest równy \(6(\sqrt{6}-\sqrt{2})\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy dorysujesz przekątną kwadratu i zauważysz, że jej częścią składową jest wysokość trójkąta oraz połowa długości boku tego trójkąta (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Jeżeli dorysujemy przekątną kwadratu, to pamiętając że przekątna kwadratu dzieli nam kąt prosty na dwa kąty po \(45°\), otrzymamy następującą sytuację:

Krok 2. Zapisanie i rozwiązanie równania.
Kwadrat o boku \(6\) ma długość przekątnej równą \(6\sqrt{2}\). Patrząc się na rysunek widzimy, że ta przekątna składa się z wysokości trójkąta \(\frac{x\sqrt{3}}{2}\) oraz połowy boku trójkąta \(\frac{x}{2}\), zatem:
$$\frac{x\sqrt{3}}{2}+\frac{x}{2}=6\sqrt{2} \quad\bigg/\cdot2 \\
x\sqrt{3}+x=12\sqrt{2} \\
x(\sqrt{3}+1)=12\sqrt{2} \\
x=\frac{12\sqrt{2}}{\sqrt{3}+1} \\
x=\frac{12\sqrt{2}\cdot(\sqrt{3}-1)}{(\sqrt{3}+1)\cdot(\sqrt{3}-1)} \\
x=\frac{12\sqrt{2}\cdot(\sqrt{3}-1)}{3-1} \\
x=\frac{12\sqrt{2}\cdot(\sqrt{3}-1)}{2} \\
x=6\sqrt{2}\cdot(\sqrt{3}-1) \\
x=6\cdot(\sqrt{6}-\sqrt{2})$$
Zadanie 31. (4pkt) Dana jest funkcja określona wzorem \(f(x)=ax^2+bx+c\). Wartość największa funkcji jest równa \(10\). Funkcja jest rosnąca jedynie w przedziale \((-\infty,2\rangle\), a do jej wykresu należy punkt \(A=(4,-2)\). Wyznacz wartości współczynników \(a,b,c\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz funkcję w postaci kanonicznej (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy obliczysz wartość współczynnika \(a\) (patrz: Krok 3.).
3 pkt
• Gdy zapiszesz równanie w postaci \(f(x)=-3(x-2)^2+10\) (patrz: Krok 4.).
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wyznaczenie współrzędnych wierzchołka paraboli.
Z treści zadania możemy odczytać bardzo ważną informację, a mianowicie współrzędne wierzchołka paraboli. Zastanówmy się co to znaczy, że funkcja rośnie w przedziale \((-\infty,2\rangle\) i że osiąga największą wartość równą \(10\). To by oznaczało, że nasza funkcja wygląda mniej więcej w ten sposób:

Wynika z tego, że funkcja ma wierzchołek w punkcie \(W=(2,10)\).
Krok 2. Zapisanie wzoru funkcji w postaci kanonicznej.
Znając współrzędne wierzchołka paraboli możemy zapisać ją w postaci kanonicznej:
$$f(x)=a(x-p)^2+q \\
f(x)=a(x-2)^2+10$$
Krok 3. Podstawienie współrzędnych punktu \(A\) oraz wyznaczenie współczynnika \(a\).
Do wyznaczonej przed chwilą postaci kanonicznej możemy podstawić współrzędne znanego nam punktu \(A\), co pozwoli wyznaczyć nam już jeden ze współczynników:
$$f(x)=a(x-2)^2+10 \\
-2=a(4-2)^2+10 \\
-2=a\cdot2^2+10 \\
-2=4a+10 \\
4a=-12 \\
a=-3$$
Krok 4. Wyznaczenie współczynników \(b\) oraz \(c\).
Znając współczynnik kierunkowy \(a=-3\) wiemy już, że w postaci kanonicznej nasza funkcja przyjmuje wzór:
$$f(x)=-3(x-2)^2+10$$
Jeżeli wykonamy teraz potęgowanie, to doprowadzimy funkcję do postaci ogólnej, co z kolei pozwoli nam odczytać wartości wszystkich współczynników:
$$f(x)=-3(x-2)^2+10 \\
f(x)=-3(x^2-4x+4)+10 \\
f(x)=-3x^2+12x-12+10 \\
f(x)=-3x^2+12x-2$$
To oznacza, że interesująca nas funkcja ma współczynniki:
$$a=-3,\;b=12,\;c=-2$$
Zadanie 32. (5pkt) Pierwszy wyraz ciągu arytmetycznego jest równy \(4\), a suma kwadratów wyrazu drugiego, czwartego i siódmego jest równa \(702\). Wyznacz ogólny wyraz tego ciągu.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz, że drugi wyraz jest równy \(a_{1}+r\), czwarty wyraz jest równy \(a_{1}+3r\) oraz siódmy wyraz jest równy \(a_{1}+6r\).
2 pkt
• Gdy zapiszesz równanie typu \((4+r)^2+(4+3r)^2+(4+6r)^2=702\) (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy doprowadzisz do równania kwadratowego w postaci ogólnej z której można potem liczyć deltę (patrz: Krok 2.).
4 pkt
• Gdy rozwiążesz powstałe równanie kwadratowe (patrz: Krok 3.).
5 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ułożenie układu równań.
Z treści zadania wynika, że możemy ułożyć następujący układ równań:
$$\begin{cases}
a_{1}=4 \\
{a_{2}}^2+{a_{4}}^2+{a_{7}}^2=702
\end{cases}$$
Aby rozwiązać ten układ równań musimy rozpisać wyrazy \(a_{2}\), \(a_{4}\) oraz \(a_{7}\) zgodnie ze wzorem na \(n\)-ty wyraz ciągu arytmetycznego \(a_{n}=a_{1}+(n-1)r\). W związku z tym otrzymamy:
$$\begin{cases}
a_{1}=4 \\
(a_{1}+r)^2+(a_{1}+3r)^2+(a_{1}+6r)^2=702
\end{cases}$$
Krok 2. Rozwiązanie układu równań.
Podstawiając \(a_{1}=4\) z pierwszego równania do drugiego otrzymamy:
$$(4+r)^2+(4+3r)^2+(4+6r)^2=702 \\
16+8r+r^2+16+24r+9r^2+16+48r+36r^2=702 \\
46r^2+80r+48=702 \\
46r^2+80r-654=0$$
Krok 3. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Współczynniki: \(a=46,\;b=80,\;c=-654\)
$$Δ=b^2-4ac=80^2-4\cdot46\cdot(-654)=6400-(-120336)=126736 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{126736}=356$$
$$r_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-80-356}{2\cdot46}=\frac{-436}{92}=-\frac{109}{23} \\
r_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-80+356}{2\cdot46}=\frac{276}{92}=3$$
Żadnej z tych wartości odrzucić nie możemy (moglibyśmy odrzucić, gdyby np. podana była informacja o tym że ciąg jest rosnący). W związku z tym zostaje nam \(r_{1}=-\frac{109}{23}\) oraz \(r_{2}=3\).
Krok 4. Wyznaczenie wzoru ogólnego tego ciągu.
Aby wyznaczyć wzór ogólny ciągu wystarczy podstawić \(a_{1}\) oraz \(r\) do wzoru:
$$a_{n}=a_{1}+(n-1)r$$
Z racji tego iż mamy dwie możliwości podstawienia różnicy to otrzymamy dwa rozwiązania tego zadania:
Gdy \(r=-\frac{109}{23}\):
$$a_{n}=4+(n-1)\cdot\left(-\frac{109}{23}\right) \\
a_{n}=4+(-\frac{109}{23}n)+\frac{109}{23} \\
a_{n}=4-\frac{109}{23}n+\frac{109}{23} \\
a_{n}=\frac{92}{23}-\frac{109}{23}n+\frac{109}{23} \\
a_{n}=-\frac{109}{23}n+\frac{201}{23}$$
Gdy \(r=3\):
$$a_{n}=4+(n-1)\cdot3 \\
a_{n}=4+3n-3 \\
a_{n}=3n+1$$
Zadanie 33. (6pkt) Dany jest ostrosłup prawidłowy trójkątny. Promień okręgu wpisanego w podstawę jest równy \(6\). Ściana boczna tworzy z płaszczyzną podstawy kąt \(60°\). Oblicz objętość i pole powierzchni bocznej bryły.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy sporządzisz rysunek pomocniczy wraz z oznaczeniami (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy obliczysz długość krawędzi podstawy (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy obliczysz wysokość ostrosłupa (patrz: Krok 4.).
ALBO
• Gdy obliczysz wysokość ściany bocznej (patrz: Krok 5.).
3 pkt
• Gdy obliczysz dwie z tych trzech długości: krawędź podstawy (patrz: Krok 3.), wysokość ostrosłupa (patrz: Krok 4.), wysokość ściany bocznej (patrz: Krok 5.).
4 pkt
• Gdy obliczysz wszystkie kluczowe długości: krawędź podstawy (patrz: Krok 3.), wysokość ostrosłupa (patrz: Krok 4.), wysokość ściany bocznej (patrz: Krok 5.).
5 pkt
• Gdy obliczysz objętość ostrosłupa (patrz: Krok 6.).
6 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Nanieśmy na rysunek informacje z treści zadania.

Krok 2. Obliczenie wysokości trójkąta znajdującego się w podstawie.
Z własności okręgów wpisanych w trójkąt równoboczny wiemy, że długość promienia okręgu jest równa \(\frac{1}{3}\) wysokości takiego trójkąta, zatem:
$$h_{p}=3\cdot6=18$$
Krok 3. Obliczenie długości boku trójkąta znajdującego się w podstawie.
W podstawie znajduje się trójkąt równoboczny o wysokości \(h_{p}=18\), zatem jego długość boku będzie równa:
$$h_{p}=\frac{a\sqrt{3}}{2} \\
18=\frac{a\sqrt{3}}{2} \\
36=a\sqrt{3} \\
a=\frac{36}{\sqrt{3}} \\
a=\frac{36\cdot\sqrt{3}}{\sqrt{3}\cdot\sqrt{3}} \\
a=\frac{36\sqrt{3}}{3} \\
a=12\sqrt{3}$$
Krok 4. Obliczenie wysokości ostrosłupa.
Spójrzmy na trójkąt \(SOD\). Wiemy, że podstawa tego trójkąta (czyli odcinek \(DO\) będący promieniem okręgu) ma długość \(r=6\). Korzystając z funkcji trygonometrycznych (a konkretnie z tangensa) możemy zapisać, że:
$$tg60°=\frac{H}{|DO|} \\
\sqrt{3}=\frac{H}{6} \\
H=6\sqrt{3}$$
Krok 5. Obliczenie wysokości ściany bocznej.
Ponownie spoglądamy na trójkąt \(SOD\). Do obliczenia pola powierzchni bocznej potrzebujemy znać długość wysokości ściany bocznej, a tę możemy obliczyć albo z Twierdzenia Pitagorasa (bo wiemy już, że przyprostokątne mają długości \(|DO|=6\) oraz \(H=6\sqrt{3}\)), albo po prostu z cosinusa:
$$cos60°=\frac{|DO|}{h_{b}} \\
\frac{1}{2}=\frac{6}{h_{b}} \\
\frac{1}{2}h_{b}=6 \\
h_{b}=12$$
Krok 6. Obliczenie objętości ostrosłupa.
Mamy już komplet informacji na temat naszego ostrosłupa, bo wiemy że \(a=12\sqrt{3}\) oraz \(H=6\sqrt{3}\), więc możemy przystąpić do obliczenia objętości, korzystając ze wzoru:
$$V=\frac{1}{3}\cdot P_{p}\cdot H \\
V=\frac{1}{3}\cdot\frac{a^2\sqrt{3}}{4}\cdot H \\
V=\frac{1}{3}\cdot\frac{(12\sqrt{3})^2\sqrt{3}}{4}\cdot6\sqrt{3} \\
V=\frac{1}{3}\cdot\frac{432\sqrt{3}}{4}\cdot6\sqrt{3} \\
V=\frac{1}{3}\cdot108\sqrt{3}\cdot6\sqrt{3} \\
V=36\sqrt{3}\cdot6\sqrt{3} \\
V=216\cdot3 \\
V=648$$
Krok 7. Obliczenie pola powierzchni bocznej.
W powierzchni bocznej mamy trzy trójkąty o podstawie \(a=12\sqrt{3}\) oraz wysokości \(h_{b}=12\), zatem:
$$P_{b}=3\cdot\frac{1}{2}\cdot a\cdot h_{b} \\
P_{b}=3\cdot\frac{1}{2}\cdot12\sqrt{3}\cdot12 \\
P_{b}=3\cdot6\sqrt{3}\cdot12 \\
P_{b}=216\sqrt{3}$$