Tajniacy

tajniacy gra planszowa opinie rebel codenamesNa świecie jest wiele rankingów i konkursów, ale chyba najbardziej znanym jest ranking Board Game Geek. Tak się składa, że w momencie pisania tej recenzji omawiana dzisiaj gra zajmuje pierwsze miejsce w kategorii gier imprezowych, bijąc na głowę kilka tysięcy konkurentów z różnych dziedzin. Gra, która zachwyciła świat w 2015 roku i która z pewnością za kilka miesięcy będzie obsypywana licznymi nominacjami i nagrodami. Panie i Panowie, oto gra słowna – Tajniacy!

Zawartość gry:

W skład hitowej gry 2015 roku wchodzi:
– 200 kart zawierających 400 słów
– 17 żetonów agentów
– 7 żetonów obserwatorów
– żeton zabójcy
– 40 kart kluczy
– podstawka pod karty kluczy
– klepsydra
– instrukcja

tajniacy gra recenzja

Wszystkie elementy wchodzące w skład Tajniaków.

Tu nad zawartością nie ma co się za bardzo rozwodzić, bo karty ze słowami pewnie jeszcze nie wiele Wam powiedzą o czym jest dokładnie ta gra. Czy to będą jakieś kalambury? Nie. To może zgadywanie, opisywanie? No właśnie też nie do końca. O co więc chodzi w grze?

Rozgrywka:

Na środku stołu układamy z kart taką mini planszę 5×5, co oznacza że w grze będziemy mieli styczność z 25 słowami. Teraz gracze dzielą się na dwa zespoły. Po jednej stronie stołu siadają szefowie obydwu drużyn, a po drugiej osoby, które będą odgadywały hasła (tajniacy). Przywódcy otrzymują kartę kodującą, która pokazuje które karty na stole należą do danej drużyny. Wygląda to mniej więcej tak:

tajniacy gra planszowa rebel

Przykładowy widok na stół. Na dole siedzą szefowie obydwu drużyn (tak aby widzieli siatkę kodu), a po przeciwnej stronie siedzą tajniacy, którzy będą odgadywali hasła.

Niebieskie kwadraty na karcie kodów to słowa, które musi odgadnąć ekipa niebieskich. Analogicznie jest z czerwonymi. Żeby zgadnąć hasło przywódca danej grupy podaje podpowiedź, składającą się z jednego słowa i liczby, np.: „zwierzęta 2”. Taka podpowiedź sugeruje, że tajniacy muszą znaleźć teraz dwa słowa pasujące do podpowiedzi „zwierzęta”, które znajdują się na planszy i są na siatce zaznaczone naszym kolorem.

codenames tajniacy rebel

Chcemy ułożyć jakieś skojarzenie np. do słowa „paluszki”, które występuje w drugim wierszu i należy do naszej niebieskiej drużyny. Nie możemy za bardzo użyć podpowiedzi „ciało 1”, bo tuż obok jest słowo „ręka”, które należy do rywali i prawdopodobnie tajniacy to właśnie „rękę” odkryliby na początku. Ale przecież „paluszki” to także baterie lub przekąski. Możemy więc ułożyć podpowiedź „jedzenie 3”, dzięki czemu nasi tajniacy mogą zgadnąć słowa „cebula”, „kiwi” oraz „paluszki” (wszystkie należą do nas).

Jeśli wskazana odpowiedź jest prawidłowa, to zakrywamy odpowiednie hasło żetonem agentów w wybranym kolorze i zgadujemy dalej (maksymalnie tyle razy, ile wyniosła liczba przy podpowiedzi). Jeśli zdarzy się sytuacja, że wytypowane hasło należy do grupy przeciwnej, to zakrywamy je żetonem agentów przeciwników, przez co nie dość, że tracimy kolejkę, to jeszcze przybliżamy rywali do zwycięstwa. Nieco mniej bolesne jest trafienie na neutralne pole (beżowe) bo wtedy zakrywamy słowo żetonem neutralnego obserwatora i kończymy kolejkę. Może też zdarzyć się sytuacja, w której za odgadniętym hasłem będzie krył się zabójca (czarne pole na karcie kodów). To oznacza automatyczną porażkę danego zespołu.

tajniacy gra recenzja rebel

Nasi tajniacy skutecznie odkryli, że pod kryptonimem „Jedzenie 3” kryje się „cebula” oraz „kiwi”, ale zamiast „paluszki” zaznaczyli słowo „talia”. Znajdował się tam neutralny obserwator, więc odpowiednie płytki kładziemy na stół. Teraz kolej czerwonych.

Cel gry:

Celem gry jest tak dobre operowanie słowami i zgadywanie znaczeń podpowiedzi, by jak najszybciej odnaleźć swoich agentów, a tych w każdej rundzie jest 8-9. Ta drużyna, która zrobi to szybciej jest zwycięzcą potyczki. Szef grupy musi więc dobierać jak najtrafniejsze podpowiedzi, a reszta musi dobrze wpadać na pomysł i kombinować o jakie hasła chodzi. Cała trudność polega na tym, żeby te wszystkie podpowiedzi były na tyle dobre, by grupa nie wpadała na pola przeciwników, albo co gorsza zabójcy. To oznacza, że trzeba będzie tworzyć nieoczywiste połączenia słowne.

codenames gra planszowa

Choćbyśmy grali perfekcyjnie przez całą grę, to trafienie na zabójcę (czarny kafelek) niestety kończy grę zwycięstwem rywali.

Skąd się wzięła tak ogromna popularność Tajniaków (Codenames) na rynku zagranicznym? Cały trik polega na tym, że spora grupa słów ma różne znaczenia. Do jednego hasła można więc dopasować tak naprawdę kilka podpowiedzi, co sprawia że można tworzyć bardzo różnorodne kombinacje słowne. Przykładowo „Ziemia 3” może oznaczać Afrykę, Antarktydę, ale także np. kreta lub coś co wyrasta z ziemi. Szczególnie widać to w języku angielskim, gdzie można bawić się słowami nie tylko pod względem znaczenia, ale i wymowy. Istniała więc obawa, czy absolutny hit w języku angielskim może też być popularny w Polsce i w innych krajach. Ja nie odczułem tego, by gra była gorsza lub żeby dawała mniejsze możliwości. Wręcz przeciwnie – osoby, które grały w Tajniaków razem ze mną potrafiły tworzyć tak dziwne (ale dobre!) skojarzenia, że wszelkie wątpliwości rozwiały się błyskawicznie.

Sam nie wiem którą część gry wolę – szukać zależności, czy odgadywać hasła. Zarówno kombinowanie jak i gra w skojarzenia są naprawdę bardzo fajne i dają mnóstwo satysfakcji kiedy znajdziemy te właściwe określenie lub hasło. W ogóle słowo satysfakcja jest moim zdaniem kluczowym w tej grze. I może to jest właśnie ten klucz, którym Tajniacy zyskali sobie tak dużą popularność? Jest coś takiego w nas, że lubimy zgadywać, dedukować, ale zazwyczaj w takich grach odbywa się to na zasadzie kalamburów. Tutaj mamy coś innego, co jest jednocześnie nam bliskie i unikatowe zarazem.

Ale jest też jedna rzecz, na którą chciałbym zwrócić uwagę. Generalnie w tego typu grach zdarza się pewne „wypalenie”, które polega na tym, że im więcej gramy tym więcej kart/haseł zaczyna się powtarzać, co mniej lub bardziej psuje nam grę. Tajniacy tego problemu nie mają, bo nie dość, że jest aż 400 haseł, to jeszcze występują one w kompletnie różnych konfiguracjach. Nie mogę mieć zawsze tych samych skojarzeń np. do hasła Afryka, bo obecny układ na stole może mi uniemożliwić zaproponowanie tej samej podpowiedzi, której kiedyś użyliśmy. Przykładowo – jak jest karta Afryki i Antarktydy to mogę użyć podpowiedzi „Kontynent 2”. Ale kiedy gramy tydzień później i znowu jest Afryka na stole, to wcale nie jest powiedziane, że ta podpowiedź będzie skuteczna, bo np. „Europa” może skrywać tajniaka lub agenta rywali, albo może to być po prostu jeden jedyny kontynent na stole i nasza podpowiedź „Kontynent 1” przez to będzie dość słaba. To oznacza, że gra ma ogromną regrywalność, bo układy haseł są niepowtarzalne.

Jaka to jest gra?

Losowość – czasem pewnie ma się ochotę zrzucić winę na jakiś zły układ kart i agentów, ale moim zdaniem to jest kompletnie bezpodstawne. Ta gra nie jest losowa w tradycyjnym rozumieniu losowości.
Złożoność – występuje w miejscu szukania zależności pomiędzy hasłami na kartach i to właśnie na tej złożoności jest oparta cała rozgrywka. Jednocześnie gra jest bardzo prosta i wyjaśnienie zasad trwa dosłownie minutę.
Interakcja – gramy we własnych zespołach, nie mamy wpływu na przeciwników i tego co zrobią. Może być jednak taki element interakcji przypadkowej, gdzie rywale odkryją nasze hasło, ale nie jest to od nas zależne.
Mechanika – unikalna jak na grę słowną i imprezową. Opiera się na szukaniu/odnajdywaniu zależności pomiędzy poszczególnymi słowami. To jest coś, co robi kawał dobrej roboty w tej grze.
Wykonanie – trudno mieć tu jakieś zastrzeżenia czy pochwały, bo gra opiera się w sumie na słowach. Klimat agentów jest dodany tak jakby trochę na boku i nie ma większego znaczenia dla całej rozgrywki.

Dla kogo jest to gra?

Miłośnicy zagadek, kalamburów, łamigłówek i dedukcji – to jest gra dla Was! W zasadzie jedyną barierą jaką stawia gra jest bariera wiekowa (gra polecana jest od 14. roku życia), bo faktycznie żeby gra miała sens to potrzebna nam jest bardzo dobra znajomość języka polskiego i pewien bogaty zasób słownictwa. We wszelkich rankingach gra klasyfikowana jest jako pozycja imprezowa i tu się zgodzę, bo faktycznie lepiej gra się w Tajniaków ze znajomymi niż w stałym gronie rodzinnym. Liczba osób jest w sumie bez większego znaczenia, bo gra ma też warianty np. dwuosobowe, choć najlepiej jest grać w minimum cztery osoby.

Podsumowanie:

Gry imprezowe z każdym kolejnym tytułem zaskakują mnie coraz bardziej. Wydawać by się mogło, że nie da się już niczego wymyślić w kwestii gier słownych poza kalamburami i jego odmianami, aż tu przychodzi gra, która podbija światowe rankingi i z miejsca staje się hitem. Mocną stroną są bardzo niekonwencjonalne połączenia słowne, które gracze układają dla swoich drużyn. Trzeba wpaść na pomysł, szukać analogii i dobrze dedukować. Poza tym Tajniacy są bardzo regrywalni, dają graczom ogromną satysfakcję i sprawiają, że grupa ludzi naprawdę bawi się bardzo dobrze. Czyż nie o to powinno chodzić w planszówkach?

Informacje o grze:

rebelTajniacy – Wydawnictwo Rebel
Liczba graczy: Gra dla 2-8 osób
Wiek: Gra przeznaczona jest dla osób powyżej 14 roku życia
Czas gry: ok. 15 minut
Egzemplarz gry do recenzji przesłało Wydawnictwo Rebel

2 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
kiki

Świetna gra, zabawna , wymagająca otwarcia nowych przestrzeni myślenia.
Gigantyczne możliwości, niezwykła satysfakcja z układania haseł i odgadywania.
Fura śmiechu, inteligentne rozmowy, świetna akcja szczególnie prze rekordowych hasłach.
Trzeb też patrzeć na karty przeciwnika, bo może być jeszcze ciekawiej.
Zabawa dla każdego, graliśmy w dwie drużyny 3 osobowe, zmienialiśmy kapitanów .
Najgorsze że nie mogliśmy się oderwać !!!

Świetny pomysł !
Polecam 10 na 10 pkt.