Równania wymierne - zadania
Zadanie 13. (2pkt) Wykaż, że jeśli \(a\gt0\), to \(\frac{a^2+1}{a+1}\ge\frac{a+1}{2}\).
Odpowiedź
Wykazano na podstawie rozwiązania tej nierówności.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Doprowadzenie nierówności wymiernej do postaci ogólnej.
Analizujemy sytuację, w której \(a\gt0\). To bardzo ważna informacja, bo dzięki niej mamy pewność, że chcąc pomnożyć obie strony przez \(a+1\) nie zmieni nam się znak nierówności, bo \(a+1\) jest na pewno dodatnie. Przypomnę, że gdybyśmy pomnożyli nierówność przez wartość ujemną, to zmieniłby nam się jej znak. Tutaj takich obaw nie ma, dlatego możemy wymnożyć obie strony równania przez \(a+1\) oraz przez \(2\). Możemy to zrobić za jednym razem, albo też krok po kroku, aby uniknąć niepotrzebnych pomyłek.
$$\frac{a^2+1}{a+1}\ge\frac{a+1}{2} \quad\bigg/\cdot(a+1) \\
a^2+1\ge\frac{(a+1)\cdot(a+1)}{2} \quad\bigg/\cdot2 \\
2a^2+2\ge(a+1)^2 \\
2a^2+2\ge a^2+2a+1 \\
a^2-2a+1\ge0$$
Teraz zadanie możemy rozwiązać na dwa sposoby:
Sposób I:
Krok 2a. Przekształcenie nierówności przy użyciu wzorów skróconego mnożenia.
Korzystając ze wzorów skróconego mnożenia możemy zapisać, że \(a^2-2a+1=(a-1)^2\), a więc otrzymamy:
$$(a-1)^2\ge0$$
Krok 3a. Interpretacja wyniku.
Każda liczba (czy to dodatnia, czy to ujemna) podniesiona do potęgi drugiej da nam wartość większą lub równą zero, więc udowodniliśmy że twierdzenie wskazane w zadaniu jest prawdziwe.
Sposób II:
Krok 2b. Wyznaczenie miejsc zerowych nierówności \(a^2-2a+1\ge0\).
Współczynniki: \(a=1,\;b=-2,\;c=1\)
$$Δ=b^2-4ac=(-2)^2-4\cdot1\cdot1=4-4=0 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{0}=0$$
$$a=\frac{-b}{2a}=\frac{-(-2)}{2\cdot1}=\frac{2}{2}=1$$
Krok 3b. Szkicowanie wykresu paraboli.
Parabola ma ramiona skierowane ku górze, bo współczynnik kierunkowy \(a\) stojący przed wartością \(x^2\) jest dodatni. Wykres będzie więc wyglądał następująco:
![matura z matematyki](https://szaloneliczby.pl/rys/matura-12.png)
Krok 4b. Odczytanie rozwiązania z wykresu i interpretacja wyniku.
Szukamy przedziałów, w których wykres naszej funkcji jest dodatni lub równy zero, czyli kiedy wykres jest nad osią lub na niej. Okazuje się, że każda liczba spełnia warunki naszego zadania, a to oznacza, że udowodniliśmy, że także liczby dodatnie \(a\gt0\) spełniają warunki tej nierówności.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
ALBO
• Gdy pod niewiadomą \(a\) podstawisz jakąś konkretną wartość liczbową.
1 pkt
• Gdy przekształcisz to wyrażenie do postaci ogólnej np. \(a^2-2a+1\ge0\) i na tym poprzestaniesz rozwiązywanie zadania lub w dalszej części popełnisz błędy (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy dokonasz innej (poprawnej) formy przekształcenia nierówności, ale nie zapiszesz żadnych wniosków wynikających z rozwiązania, albo zapisane wnioski będą nieprawdziwe.
2 pkt
• Gdy przeprowadzisz pełne dowodzenie.
Zadanie 15. (2pkt) Rozwiąż równanie \(\frac{2x-4}{x}=\frac{x}{2x-4}\), gdzie \(x\neq0\) i \(x\neq2\).
Odpowiedź
\(x=\frac{4}{3}\) oraz \(x=4\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wymnożenie na krzyż poszczególnych wartości.
Rozwiązywanie równania najprościej jest chyba zacząć od mnożenia na krzyż, choć jeśli wolimy to możemy standardowo wymnożyć obie strony najpierw przez \(x\), a potem przez \(2x-4\). Finalnie dojdziemy do tego samego:
$$(2x-4)\cdot(2x-4)=x\cdot x \\
(2x-4)^2=x^2 \\
4x^2-16x+16=x^2 \\
3x^2-16x+16=0$$
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Współczynniki: \(a=3,\;b=-16,\;c=16\)
$$Δ=b^2-4ac=(-16)^2-4\cdot3\cdot16=256-192=64 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{64}=8$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-16)-8}{2\cdot3}=\frac{16-8}{6}=\frac{8}{6}=\frac{4}{3} \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-16)+8}{2\cdot3}=\frac{16+8}{6}=\frac{24}{6}=4$$
Z racji tego, iż żadne z rozwiązań nie wyklucza się z założeniami z treści zadania, to obydwa są poprawne. To równanie ma więc dwa rozwiązania: \(x=\frac{4}{3}\) oraz \(x=4\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy doprowadzisz to równanie do postaci równania kwadratowego (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 16. (2pkt) Rozwiąż równanie \(\frac{2x+1}{2x}=\frac{2x+1}{x+1}\), gdzie \(x\neq-1\) i \(x\neq0\).
Odpowiedź
\(x=-\frac{1}{2} \quad\lor\quad x=1\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wymnożenie wyrazów "na krzyż".
Rozwiązywanie tego typu równań najprościej jest rozpocząć od wymnażania na krzyż, zatem:
$$\frac{2x+1}{2x}=\frac{2x+1}{x+1} \\
(2x+1)\cdot(x+1)=(2x)\cdot(2x+1)$$
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania.
Teraz możemy rozwiązać to równanie na dwa sposoby:
I sposób: Przenosząc wyrazy z prawej strony na lewą i jednocześnie dostrzegając, że całość da się zapisać w postaci iloczynowej.
Otrzymamy wtedy:
$$(2x+1)\cdot(x+1)-(2x)\cdot(2x+1)=0 \\
(2x+1)(x+1-2x)=0 \\
(2x+1)(-x+1)=0 \\
2x+1=0 \quad\lor\quad -x+1=0 \\
x=-\frac{1}{2} \quad\lor\quad x=1$$
II sposób: Wymnażając przez siebie poszczególne wyrazy i rozwiązując powstałe równanie kwadratowe.
$$2x^2+2x+x+1=4x^2+2x \\
-2x^2+x+1=0$$
Współczynniki: \(a=-2,\;b=1,\;c=1\)
$$Δ=b^2-4ac=1^2-4\cdot(-2)\cdot1=1-(-8)=1+8=9 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{9}=3$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-1-3}{2\cdot(-2)}=\frac{-4}{-4}=1 \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-1+3}{2\cdot(-2)}=\frac{2}{-4}=-\frac{1}{2}$$
Krok 3. Sprawdzenie, czy rozwiązania nie wykluczają się z założeniami.
Na koniec jeszcze sprawdzamy, czy nasze rozwiązania nie wykluczają się z założeniami z treści zadania. To wbrew pozorom ważny punkt, bo czasem może być tak, że dane rozwiązanie trzeba będzie odrzucić. W naszym przypadku niczego odrzucać nie musimy, tak więc ostatecznie równanie ma dwa rozwiązania:
$$x=-\frac{1}{2} \quad\lor\quad x=1$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz to równanie w postaci iloczynowej typu \((2x+1)(-x+1)=0\) (patrz: I sposób, Krok 2.).
ALBO
• Gdy zapiszesz to równanie w postaci \(-2x^2+x+1=0\) (patrz: II sposób, Krok 2.).
ALBO
• Gdy rozwiązując to zadanie podzielisz obie strony równania przez \(2x+1\) i nie zapiszesz warunku, że \(2x+1\neq0\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 17. (2pkt) Rozwiąż równanie \(\frac{x(x+1)}{x-1}=5x-4\), dla \(x\neq1\).
Odpowiedź
\(x=\frac{1}{2}\) oraz \(x=2\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie równania.
Rozwiązanie tego równania najlepiej jest rozpocząć od wymnożenia obydwu stron przez \((x-1)\). Możemy to zrobić, bo wiemy że \(x\neq1\), zatem:
$$\frac{x(x+1)}{x-1}=5x-4 \quad\bigg/\cdot(x-1) \\
x(x+1)=(5x-4)\cdot(x-1) \\
x^2+x=5x^2-5x-4x+4 \\
4x^2-10x+4=0 \quad\bigg/:2 \\
2x^2-5x+2=0$$
W ostatnim kroku zostało wykonane dzielenie przez \(2\), tak aby uprościć zapis i by wykonywać działania na mniejszych liczbach. Nie jest to działanie niezbędne do otrzymania prawidłowego wyniku.
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania kwadratowego.
Współczynniki: \(a=2,\;b=-5,\;c=2\)
$$Δ=b^2-4ac=(-5)^2-4\cdot2\cdot2=25-16=9 \\
\sqrt{Δ}=\sqrt{9}=3$$
$$x_{1}=\frac{-b-\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-5)-3}{2\cdot2}=\frac{5-3}{4}=\frac{2}{4}=\frac{1}{2} \\
x_{2}=\frac{-b+\sqrt{Δ}}{2a}=\frac{-(-5)+3}{2\cdot2}=\frac{5+3}{4}=\frac{8}{4}=2$$
Żadne z rozwiązań nie wyklucza się z założeniami, zatem to równanie ma dwa rozwiązania: \(x=\frac{1}{2}\) oraz \(x=2\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy przekształcisz to równanie do postaci równania kwadratowego \(2x^2-5x+2=0\).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
W zadaniu 16, w sposobie II miejsce zerowe powinno być a=1 zamiast x, ponieważ liczymy z nierówności a2−2a+1≥0
Fakt, siła przyzwyczajenia, już poprawiłem ;) Gratuluję spostrzegawczości i dziękuję za podpowiedź :)
W zadaniu 19 nie powinno być -4×2 + 10x – 4?
Twój wariant też jest poprawny, wyjdzie dokładnie to samo rozwiązanie. Jak w swoim zapisie pomnożysz obydwie strony przez -1 to otrzymasz dokładnie to samo co w moim wyjaśnieniu ;)
Podejrzewam, że otrzymałaś taką postać, bo kiedy mamy równanie x^2+x=5x^2-5x-4x+4 to przeniosłaś wszystkie wyrazy na lewą stronę (jak zazwyczaj to się robi). Jak przeniosłem wyrazy na prawą stronę (bo tak jest prościej), otrzymując tak naprawdę 0=4x^2-10+4.
Dlaczego musimy pomnożyć przez -1 czy jest to konieczne ?
Nie, to nie jest konieczne, po prostu wyjaśniłem koleżance wyżej dlaczego jej równanie też jest dobre :) Zarówno z równania -4×^2+10x-4=0 jak i 4×^2-10+4=0 otrzymamy taką samą deltę oraz takie same x1 oraz x2 :) Nawet jak pomnożylibyśmy to równanie obustronnie przez 2 czy 22 to cały czas wyniki wyjdą te same.
Świetne zadania. Pozdrawiam :)
Mam pytanie, czy jest jakaś różnica jeśli w wyniku końcowym podamy np. X=1 U X=2 zamiast X=1 V X=2 ? Chodzi mi o ten znak „lub”.
Powinniśmy podawać V ;) Aczkolwiek powiem szczerze, że punktu na maturze chyba za to by nie zabrali ;)
a co jeśli nie postawimy znaku „V” tylko napiszemy słownie „lub”?
Może być i słownie :)
Witam czy są to zadania z poprzednich matur czy ułożone przez pana??
W tej sekcji są tylko zadanka z matur :)
W zadaniu 14 jeśli przeniesiemy xkwadrat na drugą stronę, to nie zmieni on znaku na -xkwadrat?
Tutaj po prostu przeniosłem wszystkie wyrazy na prawą stronę i wtedy nie miałem -x^2 tylko x^2 :) Ale oczywiście przenosząc wszystko na lewą stronę będziemy mieć -x^2+x=0. Tak czy inaczej, wyniki wyjdą takie same :)
Czemu w 17 zadaniu po przeniesieniu 5x^2 wychodzi później 4x^2 na plusie mimo ze zmienia on znak po zmianie stron i powinno wyjść -4x^2
Bo wyjątkowo przeniosłem wyrazy na prawą stronę ;) Ale można przenieść na lewą i wtedy będziemy mieć tak jak mówisz -4x^2. To nie zmieni końcowego wyniku, wyjdzie w delcie dokładnie to samo ;)
kiedy przeniosłem wszystko na lewą stronę, to delta wychodzi ni 164 lub (przy podzieleniu wyniku przed liczeniem delty :2) 41
delta:
25+*(-4)*(-2)*2=41
przy opcji przedzielenia przez dwa, delta wychodzi następująco:
10`2-4*(-4)*4= 100+16= 116
Jak przenosimy na lewą stronę to mamy -4x^2+10x-4=0, czyli delta będzie równa 10^2-4*(-4)*(-4)=100-64=36 ;)
Bardzo dziękuję za te wyjaśnienia i zadania. Mam 57 lat i w tym roku zdaję maturę/nową, bo starą ukończyłam wiele lat temu/ .Nie z konieczności, ale po to by przypomnieć sobie szkołę średnią. Dzięki tej stronie wreszcie zrozumiałam jak się prawidłowo rozwiązuje niektóre zadania.Pozdrawiam.
Fantastycznie, bardzo się cieszę, że mogę pomóc! Trzymam mocno kciuki za powodzenie na egzaminie! :)
hej :) jeżeli w zadaniu 15, przy x1 zostawiłabym 8/6 lub wyciągnęła całości 1 i 2/6 to tez dostałabym punkt?
Tak, powinna to być maksymalna punktacja :)
nie czaje czemu w zadaniu 3 , wynik 2 i -2
To są bardzo proste równania, które musimy umieć rozwiązywać niemalże w pamięci :) x^2-4=0, więc x^2=4. Kiedy x podniesiony do kwadratu daje wynik 4? Wtedy, gdy x=2 lub też gdy x=-2 :)
czyli jeśli dam np. x^2-9=0 x^2=9 to wynik wychodzi x=3 x=-3?
Dokładnie tak :)
Czemu w zadaniu 10, po wymnożeniu nawiasu przez 3 opuszczamy go dopiero w kolejnym kroku?
Ja to rozpisałem w ten sposób, aby dobrze pokazać, że musimy prawą stronę pomnożyć przez całe wyrażenie x+5. Bez nawiasu mielibyśmy zapis 3*x+5, co sugerowałoby wynik 3x+5, który byłby błędny :)
Dlaczego w zadaniu 3 jest rozwiązany sam licznik? I w jakich przypadkach można tak robić?
Tu chodzi o to, że jak obustronnie pomnożysz równanie przez to co jest w mianowniku, czyli przez (x-4)(x+4), to po lewej stronie zostanie to co w liczniku, a po prawej cały czas będziemy mieć 0 :) I tak właśnie powstaje równanie x^2-4=0 :)
Bardzo przyjemne zadanka, filmik z kursu do tego tematu oraz sposób tłumaczenia bardzo przejrzysty i nawet bardziej oporni na wiedzę matematyczną zrozumieją
Witam, próbuję zrozumieć skąd w zadaniu 15 wzięło się -16x. Mógłbym prosić o wytłumaczenie?
Wynika to ze wzoru skróconego mnożenia (a-b)^2=a^2-2ab+b^2 :) W naszym przypadku mamy (2x-4)^2 co zgodnie z tym wzorem będzie równe 4x^2-16x+16