Równania wymierne – zadania maturalne

Równania wymierne - zadania

Zadanie 1. (1pkt) Rozwiązaniem równania \(\frac{x-5}{x+3}=\frac{2}{3}\) jest liczba:

Zadanie 2. (1pkt) Rozwiązaniem równania \(\frac{3x-1}{7x+1}=\frac{2}{5}\) jest:

Zadanie 3. (1pkt) Równanie \(\frac{x^2-4}{(x-4)(x+4)}=0\)

Zadanie 4. (1pkt) Równanie \(\frac{x^2+36}{x-6}=0\):

Zadanie 5. (1pkt) Równanie \(\frac{(x+3)(x-2)}{(x-3)(x+2)}=0\) ma:

Zadanie 6. (1pkt) Dla każdej liczby \(x\), spełniającej warunek \(-3\lt x\lt0\), wyrażenie \(\frac{|x+3|-x+3}{x}\) jest równe:

Zadanie 7. (1pkt) Rozwiązaniem równania \(\frac{x-5}{7-x}=\frac{1}{3}\) jest liczba:

Zadanie 8. (1pkt) Równość \(\frac{m}{5-\sqrt{5}}=\frac{5+\sqrt{5}}{5}\) zachodzi dla:

Zadanie 9. (1pkt) Rozwiązaniem równania \(\frac{2x-4}{3-x}=\frac{4}{3}\) jest liczba:

Zadanie 10. (1pkt) Równanie wymierne \(\frac{3x-1}{x+5}=3\), gdzie \(x\neq-5\):

Zadanie 11. (1pkt) Zbiorem rozwiązań nierówności \(\frac{2-x}{3}-\frac{2x-1}{2}\lt x\) jest przedział:

Zadanie 12. (1pkt) Wyrażenie \(\frac{3x+1}{x-2}-\frac{2x-1}{x+3}\) jest równe:

Zadanie 13. (2pkt) Wykaż, że jeśli \(a\gt0\), to \(\frac{a^2+1}{a+1}\ge\frac{a+1}{2}\).

Zadanie 14. (1pkt) Równanie \(\frac{x-1}{x+1}=x-1\):

Zadanie 15. (2pkt) Rozwiąż równanie \(\frac{2x-4}{x}=\frac{x}{2x-4}\), gdzie \(x\neq0\) i \(x\neq2\).

Zadanie 16. (2pkt) Rozwiąż równanie \(\frac{2x+1}{2x}=\frac{2x+1}{x+1}\), gdzie \(x\neq-1\) i \(x\neq0\).

Zadanie 17. (2pkt) Rozwiąż równanie \(\frac{x(x+1)}{x-1}=5x-4\), dla \(x\neq1\).

32 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Dociekliwa

W zadaniu 16, w sposobie II miejsce zerowe powinno być a=1 zamiast x, ponieważ liczymy z nierówności a2−2a+1≥0

Klaudia

W zadaniu 19 nie powinno być -4×2 + 10x – 4?

Magdalena0101
Reply to  SzaloneLiczby

Dlaczego musimy pomnożyć przez -1 czy jest to konieczne ?

Dawidmatura

Świetne zadania. Pozdrawiam :)

Zosia

Mam pytanie, czy jest jakaś różnica jeśli w wyniku końcowym podamy np. X=1 U X=2 zamiast X=1 V X=2 ? Chodzi mi o ten znak „lub”.

wiktoriawiktoria
Reply to  SzaloneLiczby

a co jeśli nie postawimy znaku „V” tylko napiszemy słownie „lub”?

p4sioX

Witam czy są to zadania z poprzednich matur czy ułożone przez pana??

LoLek321

W zadaniu 14 jeśli przeniesiemy xkwadrat na drugą stronę, to nie zmieni on znaku na -xkwadrat?

Hubert

Czemu w 17 zadaniu po przeniesieniu 5x^2 wychodzi później 4x^2 na plusie mimo ze zmienia on znak po zmianie stron i powinno wyjść -4x^2

kamil
Reply to  SzaloneLiczby

kiedy przeniosłem wszystko na lewą stronę, to delta wychodzi ni 164 lub (przy podzieleniu wyniku przed liczeniem delty :2) 41
delta:
25+*(-4)*(-2)*2=41
przy opcji przedzielenia przez dwa, delta wychodzi następująco:
10`2-4*(-4)*4= 100+16= 116

Eiżbieta

Bardzo dziękuję za te wyjaśnienia i zadania. Mam 57 lat i w tym roku zdaję maturę/nową, bo starą ukończyłam wiele lat temu/ .Nie z konieczności, ale po to by przypomnieć sobie szkołę średnią. Dzięki tej stronie wreszcie zrozumiałam jak się prawidłowo rozwiązuje niektóre zadania.Pozdrawiam.

Dommat25

hej :) jeżeli w zadaniu 15, przy x1 zostawiłabym 8/6 lub wyciągnęła całości 1 i 2/6 to tez dostałabym punkt?

Gagatka.1

nie czaje czemu w zadaniu 3 , wynik 2 i -2

wrybicka03

Czemu w zadaniu 10, po wymnożeniu nawiasu przez 3 opuszczamy go dopiero w kolejnym kroku?

uzumakigirl

Dlaczego w zadaniu 3 jest rozwiązany sam licznik? I w jakich przypadkach można tak robić?

malwina444

Bardzo przyjemne zadanka, filmik z kursu do tego tematu oraz sposób tłumaczenia bardzo przejrzysty i nawet bardziej oporni na wiedzę matematyczną zrozumieją

R

Witam, próbuję zrozumieć skąd w zadaniu 15 wzięło się -16x. Mógłbym prosić o wytłumaczenie?