Zagadnienia, które omawiam w tej części kursu:
- Rodzaje równań
- Rozwiązywanie równań liniowych
- Rozwiązywanie nierówności liniowych
Kurs maturalny dostępny jest jedynie dla osób zalogowanych.
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Zbiór zadań do tej części kursu:
Równania i nierówności liniowe – zadania maturalne
A czy w przykładzie 7 nie powinno być x€(2 do + nieskończoności
Po prawej stronie nierówności będziemy mieć 1, bo (-2):(-2)=1, więc jest dobrze i x należy do przedziału od 1 do nieskończoności :)
Mam taki problem że nie wiem kiedy mam pisać np.
| -2
| :2
itd.
Skąd mam wiedzieć w jakim momencie mam odjąć czy podzielić obie strony?
Idea rozwiązywania równań polega na tym, by różnymi działaniami doprowadzić do tego, że po lewej stronie mamy x, a po prawej jakąś liczbę. Często różne metody doprowadzą nas do sukcesu, możemy też stosować różną kolejność tych operacji, wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Jak mamy przykładowo równanie x+2=5, to chcemy obustronnie odjąć 2, żeby otrzymać x=3. Jeśli mamy 2x=8, to będziemy chcieli wykonać obustronne dzielenie przez 2, tak aby po lewej stronie mieć tylko x, co dałoby w tym przypadku x=4. A jeśli mielibyśmy równanie 2x-3=5, to najpierw postarałbym się przenieść wszystkie liczy na prawą stronę, czyli dodałbym obustronnie 3 otrzymując… Czytaj więcej »
Dziękuję za wytłumaczenie bo ja również miałem ten problem.
W momencie 11:25 nie jest czasami szybciej po prostu obliczyć ile wynosi x?
To jest bardzo dobre pytanie ;) Oczywiście, że można obliczyć ile wynosi x, w zasadzie całą lekcję obliczamy iksa samodzielnie ;) Chciałem jednak pokazać, że czasami (w zadaniach ABCD) da się dojść do rozwiązania podstawiając podane odpowiedzi, co może być świetnym kołem ratunkowym dla słabszych uczniów w przypadku bardziej skomplikowanych działań.
Dzień dobry, poprawiam maturę poraz kolejny niestety. Ostatnio arkusze piszę na 28-34% zostało nam 22 dni. Czy można prosić o jakieś rady dotyczące zadań otwartych? Z zamkniętych mam głównie punkty oraz zadania na podzielności, czy są jakieś dwa działy z które mogłabym opanować w te pozostałe trzy tygodnie mając jakąś małą pewność że da mi to sukces? Bo mało mi brakuje, dostałam się już na studia swoje i do wpisu potrzebuje tylko zdanej matematyki:( dziękuję z góry! Kupiłam też matbryka ale nawet nie mam czasu już przerobić całego.
Jeśli chodzi o zadania otwarte, to na 100% trzeba umieć rozwiązywać nierówności kwadratowe, bo to się pojawia zawsze. Często też zadania z ciągami są w otwartych, a nawet jeśli nie, to jest sporo punktów ogólnie za zamknięte. Dużo też daje jak najlepsze ogarnięcie funkcji, szczególnie kwadratowych. To są chyba takie trzy kluczowe sprawy na których bym się skupił. No i wiadomo, w tej nowej maturze na pewno w otwartych będą zadania optymalizacyjne – tu uczciwie trzeba dodać, że są one dość trudne, ale można przynajmniej nauczyć się tych pierwszych kroków, za które otrzymamy punkty cząstkowe ;)
dziękuje za odpowiedz, ja bedę pisała maturę w formule 2023 – czyli jak przerobię w te trzy tygodnie mocniej funkcje, nierówności i ciągi powinno być okej? Pozdrawiam serdecznie :)
Zdecydowanie tak! Tylko opanuj te materiały rzeczywiście jak najlepiej i matura powinna być spokojnie zdana :) A potem można już iść tylko w górę – na pewno jak się nauczyć rozwiązywać logarytmy, to zgarniesz ekstra punkt. Jak nauczysz się obliczać średnią/medianę to znowu można liczyć na kolejny punkt. Działania na potęgach/pierwiastkach – kolejny punkt.