Zagadnienia, które omawiam w tej części kursu:
- Rodzaje równań
- Rozwiązywanie równań liniowych
- Rozwiązywanie nierówności liniowych
Kurs maturalny dostępny jest jedynie dla osób zalogowanych.
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Jeżeli nie masz jeszcze konta to możesz je założyć tutaj: Rejestracja
Zbiór zadań do tej części kursu:
Równania i nierówności liniowe – zadania maturalne
A czy w przykładzie 7 nie powinno być x€(2 do + nieskończoności
Po prawej stronie nierówności będziemy mieć 1, bo (-2):(-2)=1, więc jest dobrze i x należy do przedziału od 1 do nieskończoności :)
Mam taki problem że nie wiem kiedy mam pisać np.
| -2
| :2
itd.
Skąd mam wiedzieć w jakim momencie mam odjąć czy podzielić obie strony?
Idea rozwiązywania równań polega na tym, by różnymi działaniami doprowadzić do tego, że po lewej stronie mamy x, a po prawej jakąś liczbę. Często różne metody doprowadzą nas do sukcesu, możemy też stosować różną kolejność tych operacji, wszystko zależy od konkretnej sytuacji. Jak mamy przykładowo równanie x+2=5, to chcemy obustronnie odjąć 2, żeby otrzymać x=3. Jeśli mamy 2x=8, to będziemy chcieli wykonać obustronne dzielenie przez 2, tak aby po lewej stronie mieć tylko x, co dałoby w tym przypadku x=4. A jeśli mielibyśmy równanie 2x-3=5, to najpierw postarałbym się przenieść wszystkie liczy na prawą stronę, czyli dodałbym obustronnie 3 otrzymując… Czytaj więcej »
Dziękuję za wytłumaczenie bo ja również miałem ten problem.
W momencie 11:25 nie jest czasami szybciej po prostu obliczyć ile wynosi x?
To jest bardzo dobre pytanie ;) Oczywiście, że można obliczyć ile wynosi x, w zasadzie całą lekcję obliczamy iksa samodzielnie ;) Chciałem jednak pokazać, że czasami (w zadaniach ABCD) da się dojść do rozwiązania podstawiając podane odpowiedzi, co może być świetnym kołem ratunkowym dla słabszych uczniów w przypadku bardziej skomplikowanych działań.