Procenty - zadania (egzamin ósmoklasisty)
Zadanie 3. (1pkt) Diagram kołowy przedstawia wyniki wyborów do samorządu szkolnego.
Jaka część uczniów głosowała na Agatę?
A. Mniej niż \(\frac{1}{4}\) ogółu
B. Mniej niż \(\frac{1}{3}\), ale więcej niż \(\frac{1}{4}\) ogółu
C. Więcej niż \(\frac{1}{3}\), ale mniej niż \(\frac{2}{5}\) ogółu
D. Więcej niż \(\frac{2}{5}\) ogółu
Wyjaśnienie:
Zadanie można rozwiązać w zasadzie na dwa sposoby:
I sposób - zamieniając procenty na ułamki zwykłe.
Na Agatę zagłosowało \(37,5\%\) osób. Możemy ten procent zamienić na ułamek zwykły, otrzymując:
$$37,5\%=\frac{37,5}{100}=\frac{375}{1000}=\frac{3}{8}$$
Teraz musimy przyrównać otrzymany ułamek do odpowiedzi z treści zadania.
Ułamek \(\frac{3}{8}\) jest większy od \(\frac{1}{3}\), bo \(\frac{1}{3}=\frac{3}{9}\) (jeżeli oba ułamki mają ten sam licznik to większy jest ten, który ma mniejszy mianownik).
Jednocześnie ułamek \(\frac{3}{8}\) jest mniejszy od \(\frac{2}{5}\). Aby to udowodnić wystarczy sprowadzić obydwa ułamki do wspólnego mianownika:
$$\frac{3}{8}=\frac{15}{40} \\
\frac{2}{5}=\frac{16}{40}$$
Z dwóch ułamków mających ten sam mianownik większy jest ten, który ma większy licznik, zatem prawidłowa byłaby odpowiedź trzecia.
II sposób - zamieniając ułamki zwykłe na procenty.
Ten sposób wydaje się być nieco łatwiejszy w tym przypadku. Tak naprawdę wystarczyłoby pozamieniać ułamki znajdujące się w odpowiedziach na procenty i sprawdzić w którym przedziale znajdzie się nasz ułamek \(37,5\%\). Zamieniając ułamki zwykłe z odpowiedzi na procenty otrzymamy następujące warianty:
Odp. A. Mniej niż \(25\%\) ogółu
Odp. B. Mniej niż \(33\frac{1}{3}\%\), ale więcej niż \(25\%\) ogółu
Odp. C. Więcej niż \(33\frac{1}{3}\%\), ale mniej niż \(40\%\) ogółu
Odp. D. Więcej niż \(40\%\) ogółu
Widzimy wyraźnie, że \(37,5\%\) mieści się jedynie w przedziale z trzeciej odpowiedzi.
Zadanie 5. (2pkt) Śniadanie Michała:
\(200g\) bułki paryskiej
\(30g\) masła śmietankowego
\(50g\) sera edamskiego tłustego
\(40g\) szynki wieprzowej gotowanej
Oblicz, jaki procent masy produktów wchodzących w skład śniadania Michała stanowi masa szynki.
Odpowiedź
Masa szynki stanowi \(12,5\%\) masy śniadania Michała.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie masy wszystkich składników.
Wszystkie składniki użyte do zrobienia śniadania Michała ważą:
$$200g+30g+50g+40g=320g$$
Krok 2. Obliczenie udziału masy szynki w śniadaniu.
Szynka stanowi \(40g\) z \(320g\) posiłku, zatem jej udział procentowy wynosi:
$$\frac{40g}{320g}=\frac{1}{8}=12,5\%$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz masę wszystkich składników (Krok 1.) oraz zapiszesz, np. w formie ułamka, że udział szynki wynosi \(\frac{40g}{320g}\) i źle zamienisz tę wartość na procenty.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 6. (1pkt) Na diagramie przedstawiono wyniki ankiety, w której uczniowie pewnej szkoły odpowiadali na pytanie „Jakie jest twoje ulubione zwierzę domowe?”. Każdy ankietowany uczeń podawał tylko jedno zwierzę. Chomik był ulubieńcem \(16\) uczniów.
Które z podanych zdań jest fałszywe? Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Pies był ulubieńcem \(45\%\) uczniów biorących udział w ankiecie.
B. Królika wskazało \(4\) razy mniej uczniów niż chomika.
C. Kota wskazało \(24\) ankietowanych uczniów.
D. W ankiecie wzięło udział \(80\) uczniów.
Wyjaśnienie:
Sprawdźmy poprawność każdej z podanych odpowiedzi:
Odp. A. - na wszystkie zwierzęta poza psami zagłosowało \(5\%+20\%+25\%+5\%=55\%\) ankietowanych. To oznacza, że na psa faktycznie zagłosowało \(100\%-55\%=45\%\) ankietowanych, czyli zdanie jest prawdą.
Odp. B. - na królika głosowało \(5\%\) uczniów, a na chomika \(20\%\), czyli faktycznie na królika zagłosowało \(4\) razy mniej osób.
Odp. C. - skoro na chomika głosowało \(20\%\) uczniów i było to \(16\) osób, to zgodnie z proporcją, \(100\%\) uczniów to \(16\cdot5=80\) osób. Na kota głosowało \(25\%\) uczniów, czyli \(0,25\cdot80=20\) ankietowanych. To oznacza, że to zdanie jest fałszem.
Odp. D. - zgodnie z obliczeniami z poprzedniej odpowiedzi, faktycznie było \(80\) ankietowanych.
Fałszywe zdanie znalazło się więc w trzeciej odpowiedzi.
Zadanie 7. (1pkt) Do zespołu szkół, który składa się ze szkoły podstawowej i gimnazjum, uczęszcza \(900\) uczniów. Chłopcy stanowią \(40\%\) uczniów zespołu. \(30\%\) uczniów zespołu uczy się w gimnazjum, natomiast \(40\%\) uczniów gimnazjum to dziewczęta. Ile procent uczniów zespołu szkół stanowią chłopcy uczęszczający do gimnazjum?
A. \(12\%\)
B. \(18\%\)
C. \(45\%\)
D. \(24\%\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby gimnazjalistów.
Do gimnazjum uczęszcza \(30\%\) z \(900\) uczniów zespołu szkół, zatem gimnazjalistów jest łącznie:
$$0,3\cdot900=270$$
Krok 2. Obliczenie liczby chłopców chodzących do gimnazjum.
Skoro \(40\%\) uczniów gimnazjum to dziewczyny, to analogicznie \(60\%\) gimnazjalistów to chłopcy, zatem chłopców jest łącznie:
$$0,6\cdot270=162$$
Krok 3. Obliczenie ile procent uczniów zespołu szkół stanowią chłopcy uczęszczający do gimnazjum.
Mając komplet informacji możemy teraz wyznaczyć poszukiwany procent. Chłopców chodzących do gimnazjum jest \(162\), wszystkich uczniów zespołu szkół jest \(900\), więc ci chłopcy stanowią:
$$\frac{162}{900}=0,18=18\%$$
Zadanie 8. (1pkt) Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
\(120\%\) liczby \(180\) to tyle samo, co \(180\%\) liczby \(120\).
\(20\%\) liczby \(36\) to tyle samo, co \(40\%\) liczby \(18\).
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) PRAWDA
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
\(120\%\) możemy zamienić na ułamek dziesiętny \(1,2\). Analogicznie \(180\%\) możemy zamienić na ułamek dziesiętny \(1,8\). W związku z tym:
\(120\%\) liczby \(180\) jest równe \(1,2\cdot180=216\)
\(180\%\) liczby \(120\) jest równe \(1,8\cdot120=216\)
Wyszły nam jednakowe wyniki, zatem pierwsze zdanie jest prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
\(20\%\) możemy zamienić na ułamek dziesiętny \(0,2\). Analogicznie \(40\%\) możemy zamienić na ułamek dziesiętny \(0,4\). W związku z tym:
\(20\%\) liczby \(36\) jest równe \(0,2\cdot36=7,2\)
\(40\%\) liczby \(18\) jest równe \(0,4\cdot18=7,2\)
Wyszły nam jednakowe wyniki, zatem drugie zdanie jest prawdą.
Zadanie 11. (1pkt) Cenę laptopa obniżono najpierw o \(15\%\), a później o \(150zł\). Po obu obniżkach laptop kosztuje \(2400zł\).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
Przed tymi dwoma obniżkami laptop kosztował \(3000zł\).
Po obu obniżkach cena laptopa stanowi \(85\%\) ceny początkowej.
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Rozpiszmy sobie jak zmieniała się cena laptopa:
\(x\) - początkowa cena laptopa
\(0,85x\) - cena laptopa po pierwszej obniżce
\(0,85x-150\) - cena laptopa po drugiej obniżce
Z treści zadania wiemy, że po obu obniżkach laptop kosztuje \(2400zł\), więc możemy zapisać, że:
$$0,85x-150=2400 \\
0,85x=2550 \\
x=3000$$
To oznacza, że początkowa cena laptopa wynosiła \(3000zł\). Pierwsze zdanie jest więc prawdą.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Tu już bez obliczeń powinniśmy dostrzec, że to zdanie jest fałszem, ponieważ już po pierwszej obniżce o \(15\%\) cena laptopa stanowiła \(85\%\) ceny początkowej, a po niej nastąpiła jeszcze kolejna obniżka.
Możemy jednak samodzielnie obliczyć jakim procentem ceny początkowej jest cena po obu obniżkach. Skoro cena końcowa jest równa \(2400zł\), a cena początkowa wynosiła \(3000zł\), to otrzymamy:
$$\frac{2400}{3000}\cdot100\%=0,8\cdot100\%=80\%$$
Zdanie jest więc fałszem.
Zadanie 13. (1pkt) W grudniu, w trzech sklepach sportowych: Alfa, Beta i Gamma, sprzedawano łyżwy figurowe w tej samej cenie. Na wiosnę w każdym sklepie ogłoszono obniżkę cen tych łyżew. Poniżej przedstawiono oferty tych sklepów.
Po obniżce cena łyżew figurowych była:
A. najniższa w sklepie Alfa.
B. najniższa w sklepie Beta.
C. najniższa w sklepie Gamma.
D. taka sama w trzech sklepach.
Wyjaśnienie:
Do zadania możemy podejść na różne sposoby, ale najprościej będzie sprawdzić ile wynosi obniżka w poszczególnych sklepach.
• Sklep Alfa - skoro płacimy tylko \(\frac{2}{3}\) ceny, to rabat wyniósł \(\frac{1}{3}\), czyli około \(33,3\%\).
• Sklep Beta - tutaj wiemy, że obniżka wynosi \(30\%\).
• Sklep Gamma - tutaj ścięto ćwierć ceny, czyli rabat wyniósł \(25\%\).
Najwyższy rabat jest więc w sklepie Alfa, zatem to tam łyżwy będą najtańsze.
Zadanie 15. (1pkt) Czekolada o masie \(20 dag\) przed promocją kosztowała \(9,60 zł\). Producent czekolady przygotował dwie promocje.
Czy dla klienta kupującego \(120 dag\) czekolady bardziej opłacalna jest promocja II niż I?
Wybierz odpowiedź Tak albo Nie i jej uzasadnienie spośród 1., 2. albo 3.
w promocji I masa czekolady wzrośnie o \(4 dag\), natomiast w promocji II masa się nie zmieni.
w promocji II \(1 dag\) czekolady kosztuje mniej niż w promocji I.
w promocji II trzeba kupić \(6\) czekolad, natomiast w promocji I - tylko \(5\).
Wyjaśnienie:
W pierwszej promocji otrzymujemy \(20\%\) czekolady więcej, czyli za \(9,60zł\) otrzymamy \(1,2\cdot20dag=24dag\) czekolady. Klient potrzebuje \(120dag\), czyli musiałby zakupić \(120:24=5\) tabliczek. Zapłaciłby za nie \(5\cdot9,60zł=48zł\).
W drugiej promocji cena czekolady spada o \(20\%\), czyli wynosi \(0,8\cdot9,60zł=7,68zł\). Klient potrzebuje \(120dag\), czyli musiałby zakupić \(120:20=6\) tabliczek. Zapłaciłby za nie \(6\cdot7,68zł=46,08zł\).
To oznacza, że faktycznie promocja II jest bardziej opłacalna, ponieważ w promocji II \(1 dag\) czekolady kosztuje mniej niż w promocji I.
Zadanie 16. (1pkt) W konkursie przyznano nagrody pieniężne. Zdobywca pierwszego miejsca otrzymał \(5000zł\). Nagroda za zdobycie drugiego miejsca była o \(30\%\) mniejsza niż nagroda za zajęcie pierwszego miejsca. Nagroda za zdobycie trzeciego miejsca była o \(40\%\) mniejsza niż nagroda za zajęcie drugiego miejsca.
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Uczestnik konkursu, który zdobył trzecie miejsce, otrzymał \(1400zł\).
Nagroda za zdobycie trzeciego miejsca była o \(70\%\) mniejsza od nagrody za zajęcie pierwszego miejsca.
Odpowiedź
1) FAŁSZ
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie wartości nagród za poszczególne miejsca.
Za pierwsze miejsce przyznano \(5000zł\).
Za drugie miejsce przyznano \(0,7\cdot5000zł=3500zł\).
Za trzecie miejsce przyznano \(0,6\cdot3500zł=2100zł\).
Krok 2. Ocena prawdziwości obydwu zdań.
Pierwsze zdanie jest fałszem, bo nagroda za trzecie miejsce wyniosła \(2100zł\).
Drugie zdanie jest fałszem. Nagroda za trzecie miejsce była o \(5000zł-2100zł=2900zł\) mniejsza, czyli była mniejsza o \(\frac{2900}{5000}=0,58=58\%\).
Zadanie 19. (1pkt) W każdej z dwóch torebek znajdują się \(32\) cukierki: \(17\) pomarańczowych, \(10\) jabłkowych i \(5\) truskawkowych.
Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Do pierwszej torebki należy dołożyć \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) cukierki truskawkowe, aby wszystkie znajdujące się w niej cukierki truskawkowe stanowiły \(25\%\) wszystkich cukierków w tej torebce.
A. \(3\)
B. \(4\)
Liczba cukierków pomarańczowych, które należy wyjąć z drugiej torebki, aby wśród pozostałych w niej cukierków było \(40\%\) pomarańczowych, jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
C. mniejsza niż \(5\)
D. większa niż \(5\)
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozwiązanie pierwszej części zadania.
Na początku mamy \(32\) cukierki, w tym \(5\) truskawkowych. Zobaczmy co się stanie jak dołożymy \(3\) lub \(4\) cukierki truskawkowe (bo takie mamy opcje w odpowiedziach).
a) Jak dołożymy \(3\) cukierki truskawkowe to będziemy mieli \(35\) cukierków, w tym \(8\) truskawkowych. Cukierki truskawkowe będą więc stanowiły wtedy \(\frac{8}{35}\approx23\%\).
b) Jak dołożymy \(4\) cukierki truskawkowe to będziemy mieli \(36\) cukierków, w tym \(9\) truskawkowych. Cukierki truskawkowe będą więc stanowiły wtedy \(\frac{9}{36}=25\%\).
Musimy więc dołożyć \(4\) cukierki truskawkowe.
A jak rozwiązać to zadanie gdyby było to zadanie otwarte (bez podanych odpowiedzi)? Biorąc pod uwagę, że 25\% możemy zapisać w postaci ułamka \(\frac{1}{4}\) to należałoby wtedy ułożyć następujące równanie:
$$\frac{5+x}{32+x}=\frac{1}{4}$$
Mnożąc na krzyż otrzymamy:
$$4\cdot(5+x)=1\cdot(32+x) \\
20+4x=32+x \\
3x=12 \\
x=4$$
Wyszło nam więc ponownie, że należałoby dołożyć \(4\) cukierki truskawkowe.
Krok 2. Rozwiązanie drugiej części zadania.
W torebce mamy \(32\) cukierki, w tym \(17\) pomarańczowych. Chcemy by pomarańczowych cukierków było \(40\%\), czyli żeby było ich \(\frac{4}{10}\). Jeżeli z paczki zabierzemy \(x\) pomarańczowych cukierków, to będziemy mieć ich \(17-x\). Pomniejszy nam się też liczba wszystkich cukierków w paczce i teraz wyniesie ona \(32-x\). Zatem powstanie nam równanie:
$$\frac{17-x}{32-x}=\frac{4}{10}$$
Mnożąc na krzyż otrzymamy:
$$10\cdot(17-x)=4\cdot(32-x) \\
170-10x=128-4x \\
42=6x \\
x=7$$
Musimy więc zabrać \(7\) pomarańczowych cukierków.
Zadanie 22. (3pkt) Pani Maria w 2015 roku łącznie zarobiła \(43 740 zł\). W każdym miesiącu od stycznia do września włącznie otrzymywała pensję tej samej wysokości. W październiku otrzymała podwyżkę, po której miesięcznie zarabiała \(3780 zł\). Oblicz, o ile procent wzrosła miesięczna pensja pani Marii po podwyżce. Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
Pensja Pani Marii wzrosła o \(5\%\).
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do treści zadania.
Wypiszmy kluczowe informacje zawarte w zadaniu:
\(x\) - miesięczna pensja (przez pierwsze 9 miesięcy)
\(3780\) - miesięczna pensja (przez pozostałe 3 miesiące roku)
Krok 2. Obliczenie miesięcznej pensji (od stycznia do września).
Skoro przez \(9\) miesięcy Pani Maria otrzymywała pensję \(x\), a przez \(3\) miesiące pensję \(3780zł\) i w ciągu roku dało to łącznie \(43740zł\), to:
$$9x+3\cdot3780=43740 \\
9x+11340=43740 \\
9x=32400 \\
x=3600$$
Krok 3. Obliczenie procentowego wzrostu pensji.
Skoro Pani Maria zarabia teraz \(3780zł\), a zarabiała \(3600zł\), to jej pensja wzrosła o:
$$3780-3600=180$$
Musimy teraz obliczyć, o ile procent wzrosła miesięczna pensja. Skoro Pani Maria zarabiała \(3600zł\) i od tej kwoty dostała \(180zł\) podwyżki, to ta podwyżka stanowi:
$$\frac{180}{3600}\cdot100\%=5\%$$
To oznacza, że pensja Pani Marii wzrosła o \(5\%\).
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zastosujesz poprawny sposób obliczenia wysokości miesięcznych zarobków w 9 początkowych miesiącach (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy zastosujesz poprawny sposób obliczenia podwyżki zarobków w ostatnim kwartale roku, ale otrzymasz błędny wynik ze względu na błąd rachunkowy.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 23. (2pkt) Na diagramie przedstawiono informacje, jaki procent meczów w ciągu całego sezonu drużyna piłkarska zakończyła wygraną, jaki – przegraną, a jaki – remisem.
W ciągu całego sezonu drużyna wygrała \(10\) meczów. Ile meczów w sezonie ta drużyna przegrała?
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ile procent meczów było przegranych.
Z diagramu kołowego wynika, że przegrane mecze stanowią:
$$100\%-45\%-25\%=30\%$$
Krok 2. Obliczenie ile było wszystkich meczów.
Skoro drużyna wygrała \(25\%\) meczów i było to \(10\) spotkań, to oznacza że drużyna rozegrała \(40\) meczów w trakcie całego sezonu.
Krok 3. Obliczenie ile meczów było przegranych.
Skoro drużyna przegrała \(30\%\) meczów, a takich spotkań rozegrała \(40\), to znaczy że liczba meczów zakończonych porażką jest równa:
$$0,3\cdot40=12$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz liczbę wszystkich rozegranych meczów (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy otrzymany końcowy wynik jest niepoprawny ze względu na błąd rachunkowy.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 24. (1pkt) Diagram przedstawia procentowy udział powierzchni poszczególnych kontynentów w całkowitej powierzchni lądów. Przyjmij, że lądy na Ziemi zajmują łącznie \(150mln\;km^2\).
Powierzchnia Antarktydy jest większa od powierzchni Europy o:
A. \(3mln\;km^2\)
B. \(7,5mln\;km^2\)
C. \(30mln\;km^2\)
D. \(34,5mln\;km^2\)
Wyjaśnienie:
Zadanie możemy obliczyć na dwa sposoby:
I sposób - obliczając powierzchnię dwóch kontynentów:
Krok 1. Obliczenie powierzchni Antarktydy.
Antarktyda zajmuje \(9\%\) powierzchni Ziemi. Skoro powierzchnia Ziemi jest równa \(150mln\;km^2\), to powierzchnia Antarktydy będzie równa:
$$0,09\cdot150mln\;km^2=13,5mln\;km^2$$
Krok 2. Obliczenie powierzchni Europy.
Europa zajmuje \(7\%\) powierzchni Ziemi. Skoro powierzchnia Ziemi jest równa \(150mln\;km^2\), to powierzchnia Europy będzie równa:
$$0,07\cdot150mln\;km^2=10,5mln\;km^2$$
Krok 3. Obliczenie różnicy powierzchni.
Antarktyda jest większa od Europy o:
$$13,5mln\;km^2-10,5mln\;km^2=3mln\;km^2$$
II sposób - obliczając różnicę procentową w powierzchni kontynentów:
Jeżeli Antarktyda zajmuje \(9\%\) powierzchni Ziemi, a Europa \(7\%\), to znaczy że powierzchnia Antarktydy jest o \(2\) punkty procentowe większa od powierzchni Europy. W związku z tym Antarktyda jest większa od Europy o:
$$0,02\cdot150mln\;km^2=3mln\;km^2$$
Zadanie 25. (2pkt) We wtorek w kwiaciarni obowiązywały ceny zapisane poniżej.
Za dodatki użyte do wykonania bukietu dolicza się \(20\%\) wartości kwiatów, z których wykonano ten bukiet. Ile zapłaci tego dnia klient za bukiet złożony z \(3\) tulipanów, \(2\) róż i \(5\) goździków? Zapisz obliczenia.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ceny kwiatów.
Klient za kwiaty zapłacił:
$$3\cdot3zł+2\cdot8zł+5\cdot3zł= \\
=9zł+16zł+15zł=40zł$$
Krok 2. Obliczenie kwoty dodatków.
Dodatki będą kosztować \(20\%\) wartości kwiatów, czyli:
$$0,2\cdot40zł=8zł$$
Krok 3. Obliczenie ceny całego bukietu.
Sumując kwiaty oraz dodatki wyjdzie nam, że bukiet kosztuje:
$$40zł+8zł=48zł$$
Zadanie 26. (4pkt) W pojemniku znajdują się niebieskie, czarne i zielone piłeczki. Czarnych piłeczek jest o \(20\%\) mniej niż niebieskich, a niebieskich – o \(6\) mniej niż zielonych. Niebieskich i zielonych piłeczek jest łącznie o \(48\) więcej niż czarnych. Ile jest wszystkich piłeczek w tym pojemniku?
Odpowiedź
W pojemniku znajdowały się \(104\) piłeczki.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
Tutaj możemy tak naprawdę tworzyć bardzo różnorodne oznaczenia, ale patrząc na kontekst zadania to najprościej będzie chyba odnosić się zawsze do niebieskich piłek:
\(x\) - liczba niebieskich piłeczek
\(0,8x\) - liczba czarnych piłeczek
\(x+6\) - liczba zielonych piłeczek
Krok 2. Zapisanie i rozwiązanie równania.
Skoro niebieskich i zielonych piłeczek jest łącznie o \(48\) więcej niż czarnych, to powstaje nam równanie:
$$niebieskie+zielone=czarne+48 \\
x+(x+6)=0,8x+48 \\
2x+6=0,8x+48 \\
1,2x=42 \\
x=35$$
Krok 3. Obliczenie liczby poszczególnych piłeczek.
Wiemy już, że mamy \(35\) niebieskich piłeczek. Teraz musimy policzyć pozostałe kolory:
Czarne: \(0,8\cdot35=28\)
Zielone: \(35+6=41\)
Krok 4. Obliczenie łącznej liczby wszystkich piłeczek.
Wszystkich piłeczek mamy zatem:
$$35+28+41=104$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wprowadzisz poprawne oznaczenia stosując jedną niewiadomą (Krok 1.).
2 pkt
• Gdy zapiszesz poprawne równanie z jedną niewiadomą (Krok 2.).
3 pkt
• Gdy obliczysz poprawnie ilość piłeczek jednego koloru (Krok 3.).
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 27. (3pkt) W wyborach na przewodniczącego klasy kandydowało troje uczniów: Jacek, Helena i Grzegorz. Każdy uczeń tej klasy oddał jeden ważny głos. Jacek otrzymał \(9\) głosów, co stanowiło \(36\%\) wszystkich głosów. Helena otrzymała o \(6\) głosów więcej niż Grzegorz. Oblicz, ile głosów otrzymała Helena, a ile - Grzegorz. Zapisz obliczenia.
Odpowiedź
Helena otrzymała \(11\) głosów, a Grzegorz otrzymał \(5\) głosów.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby osób głosujących.
Na samym początku obliczmy ile osób głosowało w wyborach. Dokonamy tego dzięki informacji, która mówi o tym, że \(9\) zdobytych głosów stanowi \(36\%\) wszystkich głosów. Skoro tak, to możemy ułożyć następującą proporcję:
Skoro \(9\) głosów stanowi \(36\%\) wszystkich głosów
To \(1\) głos stanowi \(4\%\) wszystkich głosów
Więc \(25\) głosów stanowi \(100\%\) wszystkich głosów
To oznacza, że w głosowaniu oddano \(25\) głosów.
Krok 2. Obliczenie liczby głosów oddanych łącznie na Helenę oraz Grzegorza.
Skoro na Jacka oddano \(9\) głosów, a wszystkich głosów było \(25\), to na Grzegorza i Helenę oddano łącznie \(25-9=16\) głosów.
Krok 3. Obliczenie liczby głosów oddanych oddzielnie na Helenę oraz Grzegorza.
Wprowadźmy sobie proste oznaczenia:
\(x\) - liczba głosów oddanych na Grzegorza
\(x+6\) - liczba głosów oddanych na Helenę
Wiemy też, że łącznie ta dwójka zebrała \(16\) głosów, zatem możemy ułożyć następujące równanie:
$$x+x+6=16 \\
2x+6=16 \\
2x=10 \\
x=5$$
Naszą niewiadomą \(x\) jest liczba głosów oddanych na Grzegorza, a to oznacza, że na Grzegorza oddano \(5\) głosów.
Musimy jeszcze policzyć liczbę głosów oddanych na Helenę, a skoro Helena zdobyła \(6\) głosów więcej od Grzegorza, to Helenę oddano \(5+6=11\) głosów.
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz liczbę głosów oddanych w wyborach (patrz: Krok 1.) albo przynajmniej podasz poprawny sposób na wykonanie takiego obliczenia.
ALBO
• Gdy przedstawisz sposób na obliczenie łącznej liczby głosów oddanych na Helenę i Grzegorza (patrz: Krok 2.), ale otrzymany wynik będzie niepoprawny ze względu na jakieś błędy rachunkowe.
2 pkt
• Gdy przedstawisz poprawny sposób obliczenia głosów oddanych osobno na Helenę i Grzegorza (patrz: Krok 3.), ale otrzymany wynik będzie niepoprawny ze względu na jakieś błędy rachunkowe.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Zadanie 30. (1pkt) Cena brutto = cena netto + podatek VAT.
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Jeżeli cena netto \(1kg\) jabłek jest równa \(2,50zł\), a cena brutto jest równa \(2,70zł\), to podatek VAT wynosi \(8\%\) od ceny netto.
Jeżeli cena netto podręcznika do matematyki jest równa \(22zł\), to cena tej książki z \(5\%\) podatkiem VAT wynosi \(24,10zł\).
Odpowiedź
1) PRAWDA
2) FAŁSZ
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ocena prawdziwości pierwszego zdania.
Pierwsze zdanie jest prawdą, bo w tym przypadku podatek VAT jest równy \(2,70zł-2,50zł=0,2zł\), a więc jest to \(\frac{0,2zł}{2,5zł}=0,08=8\%\) ceny netto.
Krok 2. Ocena prawdziwości drugiego zdania.
Drugie zdanie jest nieprawdą, bo cena z podatkiem VAT będzie wynosić \(22zł\cdot1,05=23,10zł\).
Zadanie 31. (4pkt) Uzupełnij rachunek wystawiony przez firmę budowlaną, wpisując w wykropkowanych miejscach obliczone wartości.
Odpowiedź
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie wartości podatku VAT za okno.
Pierwszą rubryczką do uzupełnienia jest podatek VAT za okno. Stanowi on \(22\%\) ceny netto, zatem będzie on równy:
$$0,22\cdot1200zł=264zł$$
Krok 2. Obliczenie całkowitej kwoty za okno.
Potrzebujemy teraz uzupełnić rubryczkę "Razem" za okno, która tak naprawdę będzie kwotą brutto. Musimy więc do ceny netto dodać wartość podatku VAT, zatem:
$$1200zł+264zł=1464zł$$
Krok 3. Obliczenie ceny netto za drzwi.
Aby lepiej zrozumieć ideę obliczania ceny netto wprowadźmy sobie proste oznaczenia:
\(x\) - cena netto drzwi
\(0,22x\) - wartość podatku VAT
Cena drzwi plus wartość podatku VAT ma nam dać kwotę brutto, czyli \(3538zł\). Możemy zatem zapisać, że:
$$x+0,22x=3538zł \\
1,22x=3538zł \\
x=2900zł$$
Cena netto drzwi jest więc równa \(2900zł\).
Krok 4. Obliczenie podatku VAT za drzwi.
Znając już cenę netto za drzwi bez problemu obliczymy należny podatek VAT:
$$0,22\cdot2900zł=638zł$$
Można też byłoby od ceny brutto odjąć cenę netto:
$$3538zł-2900zł=638zł$$
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz jedną z brakujących wartości w tabeli.
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz dwie z brakujących wartości w tabeli.
3 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz trzy z brakujących wartości w tabeli.
4 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz wszystkie brakujące wartości w tabeli.
Zadanie 32. (1pkt) Diagram przedstawia wyniki ankiety przeprowadzonej wśród grupy gimnazjalistów na temat ulubionego miejsca wypoczynku. Każdy wskazał tylko jedno miejsce. Oblicz, jaką miarę ma kąt środkowy ilustrujący na diagramie kołowym procent uczniów lubiących wypoczywać w górach.
Odpowiedź
Kąt środkowy ma miarę \(72°\).
Wyjaśnienie:
Skoro wypoczynek w górach wybrało \(20\%\) ankietowanych, to nasz poszukiwany kąt środkowy będzie stanowić \(20\%\) miary kąta pełnego. W takim razie będzie to kąt:
$$0,2\cdot360°=72°$$
Przydatne
bardzo przydatne
mega przydatne dziękuję :) dzięki temu mam lepsze oceny w szkole dziękiiii
Właśnie mamy e-lekcje i dostaliśmy link do tej stronki ;-)
W takim razie pozdrawiam wszystkich uczniów! :D
My też mamy e-lekcje i link do tej strony. :)
Miałam tylko jedno zadanie źle
Przydatne.
Mega stronka! Przydatna do powtórki przed egzaminem. Pozdrawiam!!
Dobra powtórka przed egzaminem:)
Git, bardzo pomogło
Dzięki, bardzo przydatne:)
Świetna strona, bardzo pomaga przed egzaminami
Egzamin już jutro, powodzenia ósmoklasiści!
Wykorzystuję wasze zbiory na korepetycjach, są bardzo przydatne, dzięki;)
Najłatwiejszy i najprzyjemniejszy dział <3
Świetna stronka, super że każde zadanie jest wytłumaczone !
<3 PRZYDATNE <3
Przydatne
Mam pytanie: jeżeli mamy wpłacić np 3000 zł na lokatę oprocentowaną powiedzmy 4% to jak mamy obliczy całkowitą kwotę na koncie po roku, jeżeli jest podatek od odsetek ?
Obliczamy najpierw zysk (czyli u nas to by było 3000*0,04=120zł) i od tego zysku odejmujemy wartość podatku :) To bardzo ważne, by podatek odjąć od ZYSKU, a nie od całej lokaty :)
Aha, zysk to odsetki
Świetna strona do uczenia się na egzamin : D
Bardzo dziękuję, świetnie, że są wyjaśnienia i dużo zadań, bez reklam ani microtranzakcji. (przynajmniej ich nie zauważyłam)
dobre na powtórzenie
bardzo pomocna stronka, dzięki niej zrozumiałem więcej w godzinę niż przez kilka lat w szkole :)
Zadanie 21. Skąd my wiemy, że 30% to 60 uczniów? W treści zadania pisze, że CHŁOPCÓW było o 60 więcej niż dziewcząt. Nigdzie nie ma info ile było wszystkich uczniów
Musisz uważnie wczytać się w rozwiązanie :)
Chłopców jest 65%, a dziewczyn jest 35%, czyli nadwyżka chłopców nad dziewczynami wynosi 65%-35%=30%. Wiemy, że chłopców jest o 60 więcej, stąd właśnie możemy być pewni, że 30% dzieci to 60 osób. Dalsze obliczenia są już chyba jasne :)
Dziękuję za odpowiedź. Pozdrawiam
Wow! Naprawdę użyteczne i super! COOOOOL :DD
pierwsza strona ever by miała wyjaśnienie. nice
pomaga przed egzaminem :D
naprawdę dobry test pozytywnie go oceniam
bardzo przydatne
Dzięki tej stronie coś nie coś potrafię
Bardzo ale to bardzo przydatna strona, z całego serca polecam. Razem z nią przygotowuje się na egzamin i dzięki niej zrozumiałam wiele zadań, których dotychczas nie potrafiłam zrobić.
bardzo przydatne.
Dobre ćwiczenia do egzaminu :)
Wszystko dobrze xD
najlepsze na przygotowania się
dobrze zrobione
Bardzo dziękuję za jasne wyjaśnienia . Tak po kolei , bez przeskakiwania rzeczy oczywistych. Pozdrawiam Pana serdecznie.
duży plus, że jest od razu wyjaśnienie (w uczeniu strasznie pomaga) :)
fajne i przydatne
Bardzo przydatne :)
Bardzo fajne zadania :)
dziękuję za pomoc ️️️