Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki - Operon 2020
Arkusz zawiera 15 zadań zamkniętych oraz 6 zadań otwartych. Łącznie do zdobycia jest 30 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to około 100 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Dane są liczby: \(a=3\sqrt{5}\), \(b=\sqrt{15}\) i \(c=5\sqrt{3}\). Który z podanych warunków spełniają liczby \(a\), \(b\) i \(c\)?
Zadanie 2. (1pkt) Sześcian połowy liczby \(3\frac{4}{5}-0,6:\frac{1}{8}\) wynosi:
Zadanie 3. (1pkt) Pewien uczeń uzyskał na koniec roku szkolnego następujące oceny: cztery trójki, półtora raza więcej czwórek niż trójek oraz trzy piątki i dwie szóstki. Średnia ocen ucznia na świadectwie wynosi:
Zadanie 4. (1pkt) W czterocyfrowej liczbie \(x\) przestawiono cyfrę tysięcy z cyfrą dziesiątek i otrzymano liczbę \(y=MCMLIV\).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zadanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe.
Liczba \(x\) jest równa \(5914\).
Różnica liczb \(x\) i \(y\) wynosi \(3960\).
Zadanie 5. (1pkt) Marta zrobiła porządki w garderobie i znalazła siedem par rękawiczek oraz trzy pojedyncze rękawiczki lewe i jedną rękawiczkę prawą. Wśród wszystkich znalezionych przez Martę rękawiczek stosunek lewych do prawych wynosił:
Zadanie 6. (1pkt) Jeśli \(30\%\) pewnej liczby wynosi \(45\), to \(50\%\) tej liczby wynosi:
Zadanie 7. (1pkt) Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zadanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe.
Wyrażenie \(\frac{x+x^2}{2}\) możemy zapisać w postaci \(\frac{1}{2}x^3\).
Jednomian \(0,75a^2 b\) jest równy iloczynowi \((-a)\cdot1,5b\cdot\left(-\frac{1}{2}a\right)\).
Zadanie 8. (1pkt) W tabelach podano nazwy wiatru w zależności od jego prędkości.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zadanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe.
Wiatr wiejący z prędkością \(20\frac{km}{h}\) jest wiatrem umiarkowanym.
Silny sztorm to wiatr, który w ciągu minuty może pokonać \(1,5km\).
Zadanie 9. (1pkt) Na danej osi liczbowej przedstawiono pewien zbiór liczb.
Która z nierówności przedstawia liczby zaznaczone na tej osi liczbowej?
Zadanie 10. (1pkt) Dana jest liczba \(4^6\cdot5^8\).
Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Dana liczba jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) niż liczba \(10^8\).
Wartość tej liczby w zapisie dziesiętnym ma na końcu \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) zer.
Zadanie 11. (1pkt) Rozwiązaniem którego równania jest liczba całkowita?
Zadanie 12. (1pkt) Na poniższej tablicy podano kolejne liczby naturalne w pięciu ponumerowanych rzędach.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zadanie jest prawdziwe, lub F, jeśli jest fałszywe.
Prawdopodobieństwo wylosowania parzystej liczby z rzędu oznaczonego liczbą pierwszą jest mniejsze niż \(\frac{1}{2}\).
Prawdopodobieństwo, że losowo wybrana liczba z tablicy zawiera w zapisie cyfrę \(4\) wynosi \(0,3\).
Zadanie 13. (1pkt) Obwód pewnego trójkąta prostokątnego wynosi \(9+3\sqrt{5}\). Oznacza to, że przyprostokątne tego trójkąta mogą mieć długość:
Zadanie 14. (1pkt) Na rysunku przedstawiono czworokąt \(ABCD\), w którym poprowadzono przekątną \(BD\).
Czy przekątna \(BD\) podzieliła czworokąt na dwa trójkąty przystające? Wybierz odpowiedź T lub N i jej uzasadnienie spośród A, B lub C.
suma kątów wewnętrznych w obu trójkątach jest taka sama.
przekątna \(BD\) jest wspólnym bokiem obu trójkątów i każdy z nich ma kąt \(30°\).
kąty wewnętrzne przy wierzchołku \(B\) w obu trójkątach są różnej miary.
Zadanie 15. (1pkt) Dane są cztery figury.
Pole figury na rysunku I wynosi \(4y\), a pole figury na rysunku II jest równe \(x+4y\).
Uzupełnij poniższe zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Pole figury na rysunku III jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) pole figury na rysunku II.
Pole figury na rysunku IV jest równe \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 16. (2pkt) Bartek jest trzy razy młodszy niż jego mama. Kiedy się urodził, jego mama miała \(28\) lat. Oblicz, ile lat ma Bartek.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie zapiszesz równanie, z którego można obliczyć wiek Bartka.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Wprowadźmy do zadania proste oznaczenia:
\(x\) - wiek Bartka
\(3x\) - wiek mamy
Różnica wieku między mamą i Bartkiem wynosi \(28\), więc:
$$3x-x=28 \\
2x=28 \\
x=14$$
Skoro \(x\) to wiek Bartka, to wiemy już, że Bartek ma \(14\) lat.
Zadanie 17. (2pkt) Suma długości krawędzi czworościanu foremnego wynosi \(4\sqrt{6}\). Oblicz pole powierzchni całkowitej tego czworościanu.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz pole powierzchni pojedynczej ściany (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy otrzymany wynik jest błędny w wyniku błędu rachunkowego.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości krawędzi czworościanu.
Czworościan foremny to taki ostrosłup, którego wszystkie ściany wraz z podstawą są jednakowymi trójkątami równobocznymi. Mówiąc wprost, jest to bryła mająca wszystkie krawędzie jednakowej długości. Taki czworościan ma \(6\) krawędzi, a z treści zadania wiemy, że suma ich długości wynosi \(4\sqrt{6}\). To oznacza, że każda z krawędzi ma długość:
$$a=\frac{4\sqrt{6}}{6} \\
a=\frac{2}{3}\sqrt{6}$$
Krok 2. Obliczenie pola powierzchni pojedynczej ściany.
Ustaliliśmy już, że każda ściana jest trójkątem równobocznym o boku \(a=\frac{2}{3}\sqrt{6}\), zatem korzystając ze wzoru na pole trójkąta równobocznego możemy zapisać, że każda ze ścian ma pole równe:
$$P=\frac{a^2\sqrt{3}}{4} \\
P=\frac{\left(\frac{2}{3}\sqrt{6}\right)^2\sqrt{3}}{4} \\
P=\frac{\frac{4}{9}\cdot6\cdot\sqrt{3}}{4} \\
P=\frac{\frac{24}{9}\sqrt{3}}{4} \\
P=\frac{\frac{8}{3}\sqrt{3}}{4}$$
Krok 3. Obliczenie pola powierzchni całkowitej.
Czworościan foremny ma cztery jednakowe ściany, każda z nich jak już obliczyliśmy ma pole powierzchni równe \(P=\frac{\frac{8}{3}\sqrt{3}}{4}\), zatem pole powierzchni całkowitej będzie równe:
$$P_{c}=4\cdot\frac{\frac{8}{3}\sqrt{3}}{4} \\
P_{c}=\frac{8}{3}\sqrt{3}$$
Zadanie 18. (2pkt) W prostokątnym układzie współrzędnych dane są punkty: \(A=(-5;2)\) oraz \(C=(3;-4)\). Odcinek \(AC\) jest przekątną pewnego prostokąta, którego boki są odpowiednio równoległe do osi układu współrzędnych. Oblicz długość tej przekątnej oraz podaj współrzędne pozostałych dwóch wierzchołków tego prostokąta.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz równanie pozwalające obliczyć długość przekątnej prostokąta (patrz: Krok 2.).
ALBO
• Gdy otrzymany wynik jest błędny w wyniku błędu rachunkowego.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Spróbujmy nanieść na układ współrzędnych punkty \(A\) oraz \(C\). Korzystając dodatkowo z informacji, że będziemy mieli tutaj prostokąt, którego boki są równoległe do osi układu współrzędnych, otrzymamy taką oto sytuację:
Z rysunku musimy też odczytać od razu wymiary naszego prostokąta (licząc po kratkach). Widzimy, że dolny bok ma długość \(8\) jednostek, natomiast drugi ma długość \(6\) jednostek.
Krok 2. Obliczenie długości przekątnej prostokąta.
Dwa boki prostokąta tworzą wraz z poszukiwaną przekątną trójkąt prostokątny. Korzystając z Twierdzenia Pitagorasa możemy zatem zapisać, że:
$$8^2+6^2=d^2 \\
64+36=d^2 \\
d^2=100 \\
d=10 \quad\lor\quad d=-10$$
Ujemny wynik oczywiście odrzucamy, zatem zostaje nam \(d=10\).
Krok 3. Podanie współrzędnych pozostałych dwóch wierzchołków prostokąta.
Z rysunku wynika wprost, że punkt \(B\) musi mieć współrzędną \(x\) taką jak \(x_{A}\) i współrzędną \(y\) taką samą jak \(y_{C}\). Analogicznie punkt \(D\) musi mieć \(x\) taką jak \(x_{C}\) i współrzędną \(y\) taką samą jak \(y_{A}\). To oznacza, że brakującymi współrzędnymi wierzchołków prostokąta będą: \(B=(-5;-4)\) oraz \(D=(3;2)\).
Oczywiście równie dobrą odpowiedzią byłoby \(B=(3;2)\) oraz \(D=(-5;-4)\) (w zależności od tego jak podpisaliśmy wierzchołki prostokąta).
Zadanie 19. (3pkt) Pan Jan planował podróż samochodem. Sprawdził w aplikacji internetowej, że jeśli będzie jechał ze średnią prędkością \(90\frac{km}{h}\), to powinien pokonać zaplanowaną trasę w czasie \(1\) godziny i \(54\) minut. Na mapie wyświetlonej w aplikacji wyznaczona trasa ma długość \(9,5cm\). Oblicz, w jakiej skali wyświetla się mapa w aplikacji, z której skorzystał pan Jan.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy zapiszesz czas w godzinach, czyli \(t=1,9h\) (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy zapiszesz prędkość w \(\frac{cm}{min}\), czyli \(v=150\;000\frac{cm}{min}\).
2 pkt
• Gdy otrzymany wynik jest błędny w wyniku błędu rachunkowego.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości trasy.
W tym zadaniu skorzystamy ze wzoru na prędkość, czyli:
$$v=\frac{s}{t} \\
s=vt$$
Godzina ma \(60\) minut, więc \(54\) minuty stanowią \(\frac{54}{60}\), czyli \(0,9\) godziny. Pan Jan planuje pokonać tę trasę w \(1\) godzinę i \(54\) minuty, czyli czas podróży wyniesie \(t=1,9h\). Skoro tak, to:
$$s=90\frac{km}{h}\cdot1,9h \\
s=171km$$
Krok 2. Obliczenie skali mapy.
Trasa \(171km\) ma na mapie długość \(9,5cm\). Możemy więc ułożyć prostą proporcję:
Skoro \(9,5cm\) na mapie to \(171km\) w rzeczywistości
To \(1cm\) na mapie to \(171km:9,5=18km\) w rzeczywistości
Wiemy już, że \(1cm\) odpowiada odległości \(18km\). Musimy jeszcze zapisać skalę tej mapy, a aby tego dokonać trzeba zamienić \(18km\) na centymetry. Wiemy, że \(1km\) to \(1000m\), a każdy \(1m\) to \(100cm\) długości. Skoro tak, to \(1km=100\;000cm\), czyli:
$$18km=1\;800\;000cm$$
To oznacza, że skala naszej mapy to \(1:1\;800\;000\).
Zadanie 20. (3pkt) Państwo Malinowscy odnotowują w tabeli comiesięczne zużycie wody w ich gospodarstwie domowym. Poniżej przedstawiono odczyty z pierwszego kwartału \(2021\) r.
Oblicz, ile zapłacili państwo Malinowscy za wodę zużytą w marcu oraz ile średnio litrów wody dziennie zużywali w tym miesiącu. Liczbę dziennego zużycia wody w marcu podaj z dokładnością do całości.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz zużycie wody w marcu (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy obliczysz średnie zużycie wody w marcu (patrz: Krok 3.).
ALBO
• Gdy otrzymany wynik jest błędny w wyniku błędu rachunkowego.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie zużycia wody w marcu.
Marcowe zużycie wody będzie różnicą między odczytem marcowym i lutowym. Z tabelki wynika więc, że Państwo Malinowscy zużyli w marcu:
$$134,348m^3-128,408m^3=5,94m^3$$
Krok 2. Obliczenie wysokości opłat za wodę.
Cena za \(m^3\) wody w marcu wynosi \(11,50zł\). To oznacza, że za zużycie \(5,94m^3\) wody trzeba zapłacić:
$$5,94\cdot11,50zł=68,31zł$$
Krok 3. Obliczenie dziennego zużycia wody.
Dzienne zużycie wody musimy podać w litrach. Wiedząc, że \(1m^3=1000l\) możemy zapisać, że:
$$5,94m^3=5940l$$
Marzec ma \(31\) dni, więc każdego dnia zużyto (w zaokrągleniu do całości):
$$5940l:31\approx191,61l\approx192l$$
Zadanie 21. (3pkt) Marek kupił przyczepkę do roweru w kształcie prostopadłościanu o wymiarach \(85cm\times52cm\times40cm\). Producent przyczepki zastrzegł, że maksymalna masa przewożonego w niej towaru może wynosić \(350kg\). Czy Marek może tą przyczepką przewieźć \(150dm^3\) suchego żwiru, jeśli \(1kg\) takiego żwiru ma objętość \(0,6dm^3\)? Uzasadnij odpowiedź.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz objętość przyczepki (patrz: Krok 1.).
ALBO
• Gdy obliczysz masę suchego żwiru (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy Gdy obliczysz objętość przyczepki (patrz: Krok 1.) oraz masę suchego żwiru (patrz: Krok 2.), ale nie wykonasz uzasadnienia do zadania.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie objętości przyczepki.
Z treści zadania wynika, że w dalszych obliczeniach będziemy posługiwać się \(dm^3\), więc już teraz na starcie dobrze byłoby zamienić wymiary przyczepki na decymetry, zatem:
$$8,5dm\times5,2dm\times4dm$$
To oznacza, że objętość przyczepki będzie równa:
$$V=abc \\
V=8,5dm\cdot5,2dm\cdot4dm \\
V=176,8dm^3$$
Krok 2. Obliczenie wagi suchego żwiru.
Z treści zadania wynika, że \(0,6dm^3\) żwiru waży \(1kg\). Skoro tak, to \(150dm^3\) żwiru będzie ważyć:
$$\frac{150}{0,6}=250[kg]$$
Krok 3. Uzasadnienie, czy przewóz żwiru jest możliwy.
Musimy pamiętać, że przewiezienie żwiru będzie możliwe tylko wtedy, gdy zmieścimy się w objętości przyczepki, a waga nie przekroczy maksymalnego pułapu \(350kg\).
Pan Marek może przewieźć żwir w tej przyczepce, ponieważ objętość żwiru (\(150dm^3\)) nie przekracza objętości przyczepki (\(176,8dm^3\)), a jednocześnie masa towaru (\(250kg\)) nie przekroczy maksymalnego limitu (\(350kg\)).
Poprzednie
Zakończ
Następne
Polecam syn korzysta :)
Mój też jest zadowolony :)
bardzo przydatny test