Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki - Operon 2018
Arkusz zawiera 15 zadań zamkniętych oraz 6 zadań otwartych. Łącznie do zdobycia jest 30 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to około 100 minut.
W przypadku zadań zamkniętych musisz zaznaczyć daną odpowiedź klikając w odpowiedni przycisk. Zadania otwarte rozwiąż na kartce papieru, a następnie przydziel sobie za nie odpowiednią liczbę punktów zgodnie z punktacją, która wyświetli się na ekranie. Zadania otwarte mają dodatkowo możliwość podejrzenia proponowanego rozwiązania, tak aby móc jak najrzetelniej przyznać sobie punkty za zadanie.
Jeżeli nie masz pewności jak rozwiązać dane zadanie, to możesz je opuścić i wrócić niego w dowolnej chwili. Kiedy uzupełnisz wszystkie zadania kliknij w przycisk zakończ. Na ekranie pojawi Ci się wtedy liczba zdobytych punktów oraz będziesz mieć możliwość przejrzenia swoich odpowiedzi wraz z pełnymi rozwiązaniami krok po kroku. Jeżeli jesteś gotowy/a to możesz przejść do pierwszego zadania.
Zadanie 1. (1pkt) Bartek wyruszył rowerem na trasę o długości \(70km\) o godzinie 8.20. Trasę tę pokonał, jadąc ze średnią prędkością \(28\frac{km}{h}\). W trakcie jazdy, o godzinie 9.50, Bartek zrobił sobie piętnastominutową przerwę.
Uzupełnij zdania. Wybierz właściwą odpowiedź spośród A lub B oraz spośród C lub D.
Bartek zrobił sobie przerwę po przejechaniu \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Bartek dojechał do końca trasy o godzinie \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 2. (1pkt) Na rysunku przedstawiono kartkę z kalendarza na rok 2019.
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Druga niedziela czerwca 2019r. przypadnie w dziewiątym dniu miesiąca.
Pierwszy dzień września w 2019r. wypadnie w niedzielę.
Zadanie 3. (1pkt) W prostokątnym układzie współrzędnych punkt \(K=(-\sqrt{3}+2\sqrt{2}, 3\sqrt{2}-2\sqrt{3})\) leży w:
Zadanie 4. (1pkt) Dane jest równanie: \(−4(3−2x)=−2,05+5x+(−0,5)^2\). Rozwiązaniem danego równania jest liczba:
Zadanie 5. (1pkt) Oceń prawdziwość podanych zdań.
\(60\%\) liczby \(4,5\) wynosi tyle samo, co \(\frac{2}{3}\) liczby \(4,05\).
Liczba \(2,7\) jest o \(10\%\) większa od liczby \(2\frac{3}{5}\).
Zadanie 6. (1pkt) Według przepisu do wykonania koktajlu owocowego dla \(3\) osób należy przygotować \(30dag\) truskawek. Ilość truskawek, jaką zgodnie z przepisem trzeba przygotować do wykonania koktajlu dla \(10\) osób, można obliczyć za pomocą wyrażenia:
Zadanie 7. (1pkt) Gosia kupiła dwie cebulki kwiatów. Obie zasadzi w jednej doniczce. Ma do dyspozycji trzy doniczki ceramiczne i dwie plastikowe.
Oceń prawdziwość podanych zdań.
Gosia może zasadzić kwiaty w doniczkach na \(6\) różnych sposobów.
Prawdopodobieństwo, że obie cebulki Gosia zasadzi w doniczce ceramicznej, wynosi \(\frac{1}{5}\).
Zadanie 8. (1pkt) Na osi liczbowej zaznaczono zbiór liczb spełniających pewien warunek.
Zaznaczony zbiór to wszystkie liczby:
Zadanie 9. (1pkt) Czy romb jest równoległobokiem? Wybierz odpowiedź T (tak) lub N (nie) i jej uzasadnienie spośród A, B albo C.
wszystkie boki rombu są przystające
romb ma dwie pary boków równoległych
przekątne rombu są prostopadłe
Zadanie 10. (1pkt) Uzupełnij zdania. Wybierz właściwą odpowiedź spośród A lub B oraz spośród C lub D.
Wyrażenie \(\sqrt[3]{a}^2\) przyjmuje wartość \(9\) dla \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Wartość iloczynu \(\sqrt{8}\cdot2\sqrt{2}\) wynosi \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 11. (1pkt) Dla zachowania bezpieczeństwa kąt nachylenia między poziomym podłożem a drabiną przystawną powinien wynosić od \(65°\) do \(75°\). Na którym rysunku przedstawiono ustawienie drabiny zgodne z wymaganiami bezpieczeństwa?
Zadanie 12. (1pkt) Objętość prostopadłościanu o wymiarach \(3cm\times0,3dm\times0,03m\) wynosi:
Zadanie 13. (1pkt) W pewnym trójkącie dwa kąty mają miary po \(35°\). Oznacza to, że trójkąt ten jest:
Zadanie 14. (1pkt) Dane są liczby \(x=2a+b−3\) oraz \(y=−4(a−b)+1\). Uzupełnij zdania. Wybierz właściwą odpowiedź spośród A lub B oraz spośród C lub D.
Suma liczb \(x\) i \(y\) wynosi \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Różnica liczb \(y\) i \(x\) wynosi \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\).
Zadanie 15. (1pkt) Oceń prawdziwość podanych zdań.
Każdy graniastosłup prosty, który ma sześć ścian, jest prostopadłościanem.
Ostrosłup, który ma sześć krawędzi, jest czworościanem.
Zadanie 16. (2pkt) Oblicz sumę wszystkich czynników pierwszych liczby \(9350\), jeżeli największy z nich wynosi \(17\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie rozłożysz liczbę na czynniki pierwsze, ale nie zsumujesz tych czynników.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Rozkład liczby na czynniki pierwsze.
Rozkładając liczbę na czynniki pierwsze należy pamiętać o tym, by korzystać jedynie z liczb pierwszych (czyli takich, które dzielą się tylko przez jedynkę oraz samą siebie). My z treści zadania wiemy, że jednym z takich czynników jest liczba \(17\), dlatego od tej liczby możemy rozpocząć nasz rozkład:
$$
\begin{array}{c|c}
9350 & 17 \\
550 & 5 \\
110 & 11 \\
10 & 5 \\
2 & 2 \\
1 & \;
\end{array}
$$
Krok 2. Obliczenie sumy czynników pierwszych.
Zgodnie z treścią zadania musimy jeszcze obliczyć sumę czynników pierwszych, zatem:
$$17+5+11+5+2=40$$
Zadanie 17. (2pkt) Uzasadnij, że prostokąt o przekątnej długości \(8cm\) i szerokości \(4\sqrt{2}cm\) jest kwadratem.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz drugą długość prostokąta (patrz: Krok 2.), ale nie zapiszesz, że otrzymana miara jest równa długości pierwszego boku i dlatego jest to kwadrat (np. nie zauważysz, że \(\sqrt{32}=4\sqrt{2}\)).
ALBO
• Gdy skorzystasz z własności przekątnych kwadratów, ale nie zapiszesz końcowego wniosku.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
I sposób: Korzystając z Twierdzenia Pitagorasa:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Krok 2. Obliczenie szerokości prostokąta.
Jeżeli uda nam się udowodnić, że bok o nieznanej nam długości \(b\) ma taką samą miarę co bok o długości \(a=4\sqrt{2}\), to będziemy mogli z całą pewnością stwierdzić, że ten prostokąt jest kwadratem. W tym celu skorzystamy po prostu z Twierdzenia Pitagorasa:
$$a^2+b^2=c^2 \\
(4\sqrt{2})^2+b^2=8^2 \\
16\cdot2+b^2=64 \\
32+b^2=64 \\
b^2=32 \\
b=\sqrt{32}=\sqrt{16\cdot2}=4\sqrt{2}$$
Krok 3. Zakończenie dowodzenia.
Udało nam się wykazać, że boki oznaczone jako \(a\) oraz \(b\) mają identyczną miarę, zatem ten prostokąt jest kwadratem.
II sposób: Korzystając z własności przekątnych kwadratu.
Z własności kwadratów wynika, że kwadrat o boku \(a\) ma przekątną o długości \(a\sqrt{2}\). Jeżeli więc pokażemy, że w przypadku tego prostokąta zachodzi taka zależność, to będziemy mogli stwierdzić, że faktycznie jest on kwadratem.
W związku z tym skoro \(a=4\sqrt{2}\) to przekątna kwadratu powinna mieć długość:
$$a\sqrt{2}=4\sqrt{2}\cdot\sqrt{2}=4\cdot2=8$$
Otrzymany wynik jest dokładnie taki sam jak długość przekątnej podanej w treści zadania, zatem możemy z całą pewnością stwierdzić, iż ten prostokąt jest kwadratem.
Zadanie 18. (2pkt) Wyznacz \(T\) ze wzoru \(s=\frac{F-T}{2m}\cdot t^2\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy doprowadzisz zadanie do końca, ale otrzymany wynik jest błędny ze względu na zły znak.
ALBO
• Gdy zapiszesz, że \(\frac{2ms}{t^2}=F-T\) i dalej popełnisz błąd.
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Przekształcanie wzoru najprościej jest zacząć od pozbycia się wartości \(2m\) znajdującej się w mianowniku ułamka:
$$s=\frac{F-T}{2m}\cdot t^2 \quad\bigg/\cdot2m \\
s\cdot2m=(F-T)\cdot t^2 \quad\bigg/:t^2 \\
\frac{2ms}{t^2}=F-T \quad\bigg/+T \\
T+\frac{2ms}{t^2}=F \quad\bigg/-\frac{2ms}{t^2} \\
T=F-\frac{2ms}{t^2}$$
Zadanie 19. (3pkt) Wojtek przechowuje \(24\) standardowe sześcienne kostki do gry w zamkniętym pudełku o pojemności \(0,6\) litra. Każda z tych kostek ma krawędź o długości \(1,5cm\). Oblicz, ile procent pojemności pudełka wypełniają wszystkie te kostki. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz objętość wszystkich kości (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy doprowadzisz zadanie do końca, ale otrzymany wynik będzie zły ze względu na jakiś błąd rachunkowy (np. zgubisz jedno zero albo źle obliczysz coś pisemnie).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie pojemności pojedynczej kostki.
Każda kostka jest sześcianem o krawędzi długości \(a=1,5cm\). Możemy więc bez przeszkód obliczyć objętość tego sześcianu, ale zanim to zrobimy, to możemy zrobić jeszcze jedną sprytną rzecz, która znacznie uprości nam obliczenia. Widzimy wyraźnie, że w zadaniu będziemy operować jednostką litrów, a wiemy że \(1l=1dm^3\). Zamieńmy więc długość kostki na decymetry, tak aby potem nie mieć problemu z przekształcaniem jednostek objętości.
$$a=1,5cm=0,15dm$$
Teraz możemy przystąpić do obliczenia objętości pojedynczej kostki:
$$V=a^3 \\
V=(0,15dm)^3 \\
V=0,003375dm^3$$
Krok 2. Obliczenie objętości wszystkich kostek do gry.
Skoro Wojtek ma \(24\) kostki do gry, to ich objętość będzie równa:
$$V=24\cdot0,003375dm^3 \\
V=0,081dm^3$$
Krok 3. Obliczenie procentu wypełnienia pudełka.
Skoro pudełko ma objętość \(0,6l\), czyli \(0,6dm^3\), a kostki zajmują \(0,081dm^3\) to:
$$\frac{0,081dm^3}{0,6dm^3}\cdot100\%=\frac{81}{6}\%=13,5\%$$
Zadanie 20. (3pkt) Siostry Basia i Kasia zbierają pieniądze na wycieczkę. Basia uzbierała \(115\%\) kwoty, którą zebrała Kasia. Gdy każda dziewczynka dostała od dziadków dodatkowo po \(232zł\), okazało się, że kwota uzbierana przez Kasię stanowi \(92\%\) kwoty zebranej przez Basię. Oblicz, ile pieniędzy uzbierała każda z dziewcząt. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wprowadzisz poprawne oznaczenia i ułożysz równanie wynikające z treści zadania (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy doprowadzisz zadanie do końca, ale otrzymany wynik będzie zły ze względu na jakiś błąd rachunkowy.
ALBO
• Gdy obliczysz poprawnie kwotę oszczędności Kasi lub Basi (patrz: Krok 3.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie poprawnych oznaczeń.
W tym zadaniu musimy koniecznie wprowadzić sobie pewne oznaczenia, zapisując przy okazji zależności wynikające z treści zadania:
\(x\) - oszczędności Kasi przed otrzymaniem pieniędzy od dziadków
\(1,15x\) - oszczędności Basi przed otrzymaniem pieniędzy od dziadków
\(x+232\) - oszczędności Kasi po otrzymaniu pieniędzy od dziadków
\(1,15x+232\) - oszczędności Basi po otrzymaniu pieniędzy od dziadków
Z treści zadania wynika, że:
$$x+232=0,92\cdot(1,15x+232)$$
Krok 2. Rozwiązanie powstałego równania.
Rozwiązywanie powstałego równania zaczniemy od wymnożenia liczby znajdującej się przed nawiasem:
$$x+232=0,92\cdot(1,15x+232) \\
x+232=1,058x+213,44 \quad\bigg/-213,44 \\
x+18,56=1,058x \quad\bigg/-x \\
18,56=0,058x \quad\bigg/:0,058 \\
x=320[zł]$$
Krok 3. Obliczenie kwoty uzbieranych pieniędzy przez Kasię oraz Basię.
Obliczenie wartości \(x=320zł\) nie kończy naszego zadania. Musimy obliczyć ile pieniędzy ostatecznie zebrała każda z dziewczyn. W tym celu wracamy do naszych oznaczeń z kroku pierwszego i możemy zapisać, że:
Oszczędności Kasi: \(320zł+232zł=552zł\)
Oszczędności Basi: \(1,15\cdot320zł+232zł=368zł+232zł=600zł\)
Zadanie 21. (4pkt) Na rysunku I przedstawiono graniastosłup prawidłowy, którego wszystkie krawędzie są przystające, a suma ich długości wynosi \(90cm\). Na II rysunku przedstawiono graniastosłup, który ma w podstawie trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości \(6cm\) i \(8cm\). Obie bryły mają taką samą wysokość.
Oba te graniastosłupy połączono w taki sposób, że otrzymano jeden graniastosłup czworokątny. Oblicz pole powierzchni całkowitej otrzymanego graniastosłupa czworokątnego. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy przedstawisz poprawny sposób obliczenia pola podstawy pierwszego lub drugiego graniastosłupa (patrz: Krok 4.).
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz pola podstaw pierwszego i drugiego graniastosłupa (patrz: Krok 4.).
ALBO
• Gdy poprawnie obliczysz pole powierzchni bocznej nowo powstałego graniastosłupa (patrz: Krok 5.).
3 pkt
• Gdy doprowadzisz zadanie do końca, ale otrzymany wynik jest niepoprawny tylko i wyłącznie ze względu na błąd rachunkowy.
4 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie długości krawędzi pierwszego graniastosłupa.
Z treści zadania wynika, że krawędzie pierwszego graniastosłupa są przystające, czyli mają jednakową miarę. Nasz graniastosłup ma \(9\) krawędzi, a skoro suma ich długości jest równa \(90cm\), to każda krawędź na długość:
$$a=90cm:9 \\
a=10cm$$
Krok 2. Obliczenie długości nieznanej krawędzi podstawy drugiego graniastosłupa.
O drugim graniastosłupie wiemy to, że w podstawie jest trójkąt prostokątny o przyprostokątnych długości \(6cm\) oraz \(8cm\). Korzystając więc z Twierdzenia Pitagorasa możemy obliczyć długość przeciwprostokątnej (czyli trzeciej krawędzi podstawy), zatem:
$$a^2+b^2=c^2 \\
6^2+8^2=c^2 \\
36+64=c^2 \\
c^2=100 \\
c=10[cm]$$
Krok 3. Ustalenie wyglądu bryły po połączeniu graniastosłupów.
Ustalmy jak będzie wyglądać nasza bryła, która powstanie po połączeniu się pierwszego i drugiego graniastosłupa. Skoro mamy otrzymać graniastosłup czworokątny, to te dwa graniastosłupy trzeba będzie połączyć wzdłuż boku o jednakowej mierze, czyli w tym przypadku wzdłuż boku o długości \(10cm\). Każde inne złączenie spowoduje, że w podstawie nie będziemy mieli czworokąta. Wiemy też, że nowo powstała bryła ma wysokość \(10cm\), bo tak wynika z informacji na temat pierwszego graniastosłupa. W związku z tym nasz graniastosłup będzie wyglądać mniej więcej w ten sposób:
Krok 4. Obliczenie pól podstawy pierwszego i drugiego graniastosłupa.
Pole podstawy nowego graniastosłupa jest sumą pól podstaw pierwszego i drugiego graniastosłupa. Musimy zatem wyliczyć te dwa pola i je ze sobą zsumować.
W pierwszej podstawie mamy trójkąt równoboczny o boku \(a=10cm\). Pole pierwszego graniastosłupa jest więc proste do policzenia jeśli znamy wzór na pole trójkąta równobocznego \(P=\frac{a^2\sqrt{3}}{4}\). Wystarczy wtedy podstawić znaną nam miarę o otrzymamy, że:
$$P_{p1}=\frac{10^2\cdot\sqrt{3}}{4} \\
P_{p1}=\frac{100\sqrt{3}}{4} \\
P_{p1}=25\sqrt{3}[cm^2]$$
Niestety w niektórych szkołach ten wzór nie jest omawiamy, ale omawiany jest za to wzór na wysokość trójkąta równobocznego \(h=\frac{a\sqrt{3}}{2}\) i dzięki niemu także możemy obliczyć pole powierzchni. Obliczmy zatem wysokość naszego trójkąta równobocznego o boku \(a=10cm\):
$$h=\frac{10\cdot\sqrt{3}}{2} \\
h=5\sqrt{3}[cm]$$
Teraz korzystając ze standardowego wzoru na pole trójkąta możemy zapisać, że:
$$P_{p1}=\frac{1}{2}ah \\
P_{p1}=\frac{1}{2}\cdot10\cdot5\sqrt{3} \\
P_{p1}=5\cdot5\sqrt{3} \\
P_{p1}=25\sqrt{3}[cm^2]$$
Obliczenie pola powierzchni podstawy drugiego graniastosłupa jest już mniej problematyczne, bo z własności trójkątów prostokątnych wiemy, że przyprostokątne takiego trójkąta są jednocześnie długościami podstawy i wysokości trójkąta, zatem:
$$P_{p2}=\frac{1}{2}ah \\
P_{p2}=\frac{1}{2}\cdot6\cdot8 \\
P_{p2}=3\cdot8 \\
P_{p2}=24[cm^2]$$
Krok 5. Obliczenie pola powierzchni bocznej graniastosłupa czworokątnego.
Mamy cztery ściany boczne, każda z nich jest prostokątem o wysokości \(10cm\). Zgodnie z naszym rysunkiem możemy zapisać, że:
$$P_{b}=6\cdot10+8\cdot10+10\cdot10+10\cdot10 \\
P_{b}=60+80+100+100 \\
P_{b}=340[cm^2]$$
Krok 6. Obliczenie pola powierzchni całkowitej graniastosłupa czworokątnego.
Pole podstawy nowo powstałego graniastosłupa to suma obliczonych w czwartym kroku pól \(P_{p1}\) oraz \(P_{p2}\). Pole powierzchni bocznej obliczyliśmy w kroku piątym. Jesteśmy więc gotowi do obliczenia pola powierzchni całkowitej, ale musimy pamiętać o tym, by pole podstawy graniastosłupa czworokątnego pomnożyć przez \(2\), bo graniastosłup ma przecież podstawę dolną i górną. Zatem:
$$P=2\cdot(P_{p1}+P_{p2})+P_{b} \\
P=2\cdot(25\sqrt{3}+24)+340 \\
P=50\sqrt{3}+48+340 \\
P=388+50\sqrt{3}[cm^2]$$
Poprzednie
Zakończ
Następne
Super test
kozacka strona
W ósmym zadaniu jest błąd. W odpowiedziach powinno być większe lub równe -4 , ponieważ ta kropka jest zamalowana
Zadanie jest poprawne, po prostu pasuje tu inna odpowiedź ;)
nie mniejsze od -4 to to samo co większe równe -4 ;)
Super egzamin i extra strona
To jest bardzo fajne
Fajne, fajne. Można DOBRZE sobie powtórzyć informacje i sprawdzić się. Naprawdę, polecam :D
świetna strona
Super strona idealna do powtórki przed egzaminem
bardzo fajna stronka, polecam :)
dzięki za polecenie strony :)