Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki - Nowa Era 2021
Arkusz zawiera 15 zadań zamkniętych oraz 4 zadania otwarte. Łącznie do zdobycia jest 25 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to około 100 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Do sporządzenia napoju użyto:
• \(\frac{1}{6}\) litra soku ananasowego,
• \(0,2\) litra soku z czarnej porzeczki,
• \(\frac{3}{5}\) litra wody.
Objętość przygotowanego napoju jest:
Zadanie 2. (1pkt) Do sporządzenia napoju użyto:
• \(\frac{1}{6}\) litra soku ananasowego,
• \(0,2\) litra soku z czarnej porzeczki,
• \(\frac{3}{5}\) litra wody.
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Do sporządzenia tego napoju użyto \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) soku ananasowego niż soku z czarnej porzeczki.
Objętość soku ananasowego i porzeczkowego łącznie stanowi \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) objętości napoju.
Zadanie 3. (1pkt) Wartość wyrażenia \(\dfrac{3^7\cdot2^7+2^2\cdot2^5\cdot3^7}{6^8}\) jest równa:
Zadanie 4. (1pkt) W którym zestawie liczby zapisano w kolejności od najmniejszej do największej?
Zadanie 5. (1pkt) Zużycie energii elektrycznej przez urządzenie domowe jest wprost proporcjonalne do mocy urządzenia i czasu jego pracy. W tabeli przedstawiono zużycie \(1\) kilowatogodziny (\(1 kWh\)) energii elektrycznej przez różne urządzenia domowe w różnym czasie.
Uwaga. Rozwiązując zadania, przyjmij, że urządzenia pobierają moc nominalną, czyli taką, do jakiej je dostosowano.
Telewizor o mocy \(50 W\) był włączony przez \(4\) godziny, \(20\)-watowa żarówka świeciła przez \(6\) godzin, odkurzacz o mocy \(1000 W\) pracował przez \(1,5\) godziny, a kuchenka elektryczna o mocy \(2000 W\) była włączona przez \(15\) minut.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Żarówka zużyła mniej energii elektrycznej niż telewizor.
Odkurzacz i kuchenka elektryczna łącznie zużyły \(2 kWh\) energii elektrycznej.
Zadanie 6. (1pkt) Zużycie energii elektrycznej przez urządzenie domowe jest wprost proporcjonalne do mocy urządzenia i czasu jego pracy. W tabeli przedstawiono zużycie \(1\) kilowatogodziny (\(1 kWh\)) energii elektrycznej przez różne urządzenia domowe w różnym czasie.
Uwaga. Rozwiązując zadania, przyjmij, że urządzenia pobierają moc nominalną, czyli taką, do jakiej je dostosowano.
Cena \(1 kWh\) energii elektrycznej jest równa \(0,64 zł\). Jaki był koszt zużycia energii elektrycznej przez pięć \(20\)-watowych żarówek, jeżeli każda z nich świeciła przez \(20\) godzin?
Zadanie 7. (1pkt) W zbiorniku znajdowało się \(2000\) litrów wody. Wykres przedstawia zmiany objętości wody w czasie wypompowywania zawartości zbiornika. Na osi pionowej przedstawiono objętość wody (w litrach) w zbiorniku, a na osi poziomej – czas (w godzinach) od chwili rozpoczęcia wypompowywania.
Po jakim czasie od rozpoczęcia wypompowywania w zbiorniku zostało \(1500\) litrów wody?
Zadanie 8. (1pkt) W zbiorniku znajdowało się \(2000\) litrów wody. Wykres przedstawia zmiany objętości wody w czasie wypompowywania zawartości zbiornika. Na osi pionowej przedstawiono objętość wody (w litrach) w zbiorniku, a na osi poziomej – czas (w godzinach) od chwili rozpoczęcia wypompowywania.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Przerwa w wypompowywaniu wody trwała \(3\) godziny.
Przez ostatnie \(3\) godziny wodę wypompowywano dwa razy szybciej niż przez pierwsze \(3\) godziny.
Zadanie 9. (1pkt) Na kwadratowej siatce narysowano oś liczbową i zaznaczono na niej trzy liczby: \(a, b, c\).
Która równość jest prawdziwa?
Zadanie 10. (1pkt) Jubiler wykonuje ze srebra elementy takie jak na rysunku 1.
Z takich elementów tworzy łańcuszek w sposób pokazany na rysunku 2. (końce takiego łańcuszka pozostają niezłączone).
Jaka jest długość łańcuszka złożonego z \(12\) takich elementów?
Zadanie 11. (1pkt) Jubiler wykonuje ze srebra elementy takie jak na rysunku 1.
Z takich elementów tworzy łańcuszek w sposób pokazany na rysunku 2. (końce takiego łańcuszka pozostają niezłączone).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Łańcuszek o długości \(21,5 cm\) składa się z \(22\) elementów.
Długość łańcuszka (w centymetrach) złożonego z n elementów jest równa \(n+0,5\).
Zadanie 12. (1pkt) Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Aby otrzymać 2-procentowy roztwór soli, należy rozpuścić \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\).
Aby otrzymać \(2\)-procentowy roztwór soli, do \(100 g\) roztworu \(4\)-procentowego tej soli należy dolać \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) wody.
Zadanie 13. (1pkt) W trójkącie równoramiennym jeden z kątów ma miarę \(36°\). Pozostałe dwa kąty tego trójkąta mogą mieć miary:
Zadanie 14. (1pkt) Ostrosłup ma \(n\) wierzchołków. Którym wyrażeniem algebraicznym poprawnie opisano liczbę jego krawędzi?
Zadanie 15. (1pkt) Z klocków w kształcie sześcianu Janek zbudował trzy prostopadłościany. Każdy prostopadłościan składa się z \(8\) klocków. Które zdanie jest prawdziwe?
Zadanie 16. (2pkt) Rysunek przedstawia fragment siatki ostrosłupa prawidłowego czworokątnego, którego wszystkie krawędzie mają po \(2 cm\) długości.
a) Uzupełnij powyższy rysunek – dorysuj brakujący element siatki ostrosłupa.
b) Oblicz łączną długość wszystkich krawędzi tego ostrosłupa.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
a) Uzupełniona siatka może wyglądać następująco:
b) Ostrosłup mający w podstawie czworokąt (czyli liczba boków wynosi \(n=4\)) będzie mieć osiem krawędzi (bo liczba krawędzi ostrosłupa jest równa \(2n\), czyli \(2\cdot4=8\)). Skoro każda krawędź ma długość \(2cm\), to łączna suma krawędzi wyniesie:
$$8\cdot2cm=16cm$$
Zadanie 17. (2pkt) W sklepie AGD pralka kosztuje \(1353 zł\). Jej cena zawiera podatek VAT wynoszący \(23\%\). Sklep zapowiada promocję w ostatnią sobotę miesiąca: WSZYSTKO BEZ VAT, co oznacza, że ceny wszystkich towarów zostaną obniżone o wysokość podatku VAT. Jaka będzie cena promocyjna pralki?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do zadania.
Najważniejszą rzeczą w tym zadaniu jest poprawne zrozumienie jak działa podatek VAT. Schemat jest dość prosty: cena netto + podatek VAT (od ceny netto) = cena brutto. Cena pralki jest więc ceną brutto.
Bazując na tej wiedzy, wprowadźmy do zadania proste oznaczenia:
\(x\) - cena netto
\(0,23x\) - podatek VAT (bo jest to \(23\%\) z ceny \(x\))
\(x+0,23x=1,23x\) - cena brutto
Krok 2. Obliczenie ceny promocyjnej pralki.
Cena promocyjna to w tym przypadku cena netto. Wiemy, że cena brutto wynosi \(1353 zł\), zatem możemy zapisać, że:
$$1,23x=1353zł \\
x=1100$$
Zadanie 18. (3pkt) W trójkącie \(ABC\) długości boków są równe \(|AB|=|BC|=4\sqrt{2}cm\), a miara kąta \(ABC\) wynosi \(135°\). Oblicz pole tego trójkąta. Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Do obliczenia pola potrzebujemy poznać długość wysokości trójkąta. Jest to trójkąt rozwartokątny, więc wysokość opuszczona na podstawę \(AB\) znajdzie się poza trójkątem. Rysując tę wysokość warto zauważyć, że powstanie nam przy okazji trójkąt o kątach \(45°,45°,90°\) i to właśnie z własności tego trójkąta obliczymy brakującą wysokość \(h\).
Kąt \(DBC\) ma miarę \(45°\), ponieważ suma kątów przyległych jest równa \(180°\).
Krok 2. Obliczenie wysokości \(h\).
Spójrzmy na trójkąt \(BDC\). W trójkątach o kątach \(45°, 45°, 90°\) (czyli w połówce kwadratu) przyprostokątne mają długość \(a\), natomiast przeciwprostokątna ma długość \(a\sqrt{2}\). Skoro przeciwprostokątna ma długość \(4\sqrt{2}cm\), to:
$$a\sqrt{2}=4\sqrt{2}cm \\
a=4cm$$
To oznacza, że przyprostokątne trójkąta \(BDC\) mają długość \(4cm\), a więc tym samym \(h=4cm\).
Krok 3. Obliczenie pola powierzchni trójkąta \(ABC\).
Znając długość podstawy \(|AB|=4\sqrt{2}\) oraz mając już wysokość \(h=4cm\), możemy bez problemu przejść do obliczenia pola powierzchni trójkąta:
$$P=\frac{1}{2}ah \\
P=\frac{1}{2}\cdot4\sqrt{2}cm\cdot4cm \\
P=8\sqrt{2}cm^2$$
Zadanie 19. (3pkt) Trzy studentki postanowiły wynająć mieszkanie i równo podzielić się opłatą za wynajem. Zapytały o cenę i obliczyły, że gdyby zamieszkała z nimi jeszcze jedna koleżanka, to każda z nich płaciłaby o \(155 zł\) mniej. Jaka była cena wynajmu tego mieszkania? Ile płaciłaby każda z nich, gdyby we trzy wynajmowały mieszkanie, a ile − gdyby mieszkały w nim we cztery? Zapisz obliczenia.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie:
Krok 1. Wprowadzenie oznaczeń do zadania.
Wprowadźmy sobie proste oznaczenia:
\(x\) - opłata za wynajem przypadająca na każdą z trzech studentek (gdyby mieszkały we trzy)
\(3x\) - łączna opłata za wynajem
Po dołączeniu czwartej studentki czynsz mógłby spaść o \(155zł\), czyli:
\(x-155\) - opłata za wynajem przypadająca na każdą z czterech studentek (gdyby mieszkały we cztery)
\(4\cdot(x-155)\) - łączna opłata za wynajem
Krok 2. Ułożenie i rozwiązanie równania.
Łączna opłata za wynajem jest stała, niezależnie od tego, czy będą wynajmować trzy czy cztery studentki. Skoro tak, to możemy zapisać, że:
$$3x=4\cdot(x-155) \\
3x=4x-620 \\
-x=-620 \\
x=620$$
Krok 3. Ustalenie opłat dla każdej ze studentek.
Z obliczeń wyszło, że gdyby dziewczyny wynajmowały mieszkanie we trzy, to każda zapłaciłaby po \(620zł\). Gdyby wynajmowały we cztery, to wtedy każda zapłaciłaby \(620zł-155zł=465zł\).
Krok 4. Obliczenie całkowitego kosztu wynajmu mieszkania.
Zgodnie z treścią zadania, musimy obliczyć jeszcze całkowity koszt wynajmu. Koszt ten będzie niezależny od tego, czy mieszkanie wynajmą trzy studentki, czy cztery i wyniesie on:
$$4\cdot465zł=1860zł$$
Poprzednie
Zakończ
Następne
miałem prawie wszystko dobrze oprócz jednego
88%
fajna strona
Rozwiązałam z wynikiem 22/25 pkt.
Super test, na poziomie, pozdrawiam!
super strona. bardzo pomaga
bardzo dobrze mi poszło
23/25 bo robie głupie błędy w mnożeniu i pomyliłam się w tym 2 zadaniu i w 3
17/25 pozdrawiam z rodzinką
21/25 pozdro