Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki - Nowa Era 2020
Arkusz zawiera 15 zadań zamkniętych oraz 6 zadań otwartych. Łącznie do zdobycia jest 30 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to około 100 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Roksana poprawnie obliczyła wartość wyrażenia \(\frac{10+5}{\frac{1}{5}+\frac{1}{10}}\). Jaki wynik otrzymała?
Zadanie 2. (1pkt) Na karteczkach zapisano cztery liczby.
Ile spośród nich jest równych \(3^4\)?
Zadanie 3. (1pkt) Dane są trzy liczby:
\(a=\sqrt{1\frac{9}{16}}\)
\(b=9\cdot\sqrt[3]{\frac{1}{27}}\)
\(c=\sqrt{2^3+1}\)
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Liczba \(a\) jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\)
Liczba \(b-c\) jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\)
Zadanie 4. (1pkt) Na rysunku przedstawiono prostokąt i podano długości jego boków.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Obwód tego prostokąta jest równy \(4,5\cdot10^{10}\)
Pole tego prostokąta jest równe \(4,5\cdot10^{20}\)
Zadanie 5. (1pkt) Na diagramie przedstawiono oceny z kartkówki z matematyki uzyskane przez uczniów klas 7a i 7b.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Średnia ocen z kartkówki w klasie 7a jest równa średniej ocen z tej kartkówki w klasie 7b.
Średnia ocen z kartkówki w obu klasach łącznie jest równa \(4\).
Zadanie 6. (1pkt) W pojemnikach I i II znajdują się kule w dwóch kolorach, białym i czarnym. Łączna liczba kul w pojemniku I jest taka sama jak w pojemniku II. W pojemniku I stosunek liczby kul białych do liczby kul czarnych wynosi \(4:1\), a w pojemniku II – \(2:3\).
Wiadomo, że w pojemniku II jest \(15\) kul czarnych. Ile kul białych jest łącznie w obu pojemnikach?
Zadanie 7. (1pkt) Nauczycielka matematyki ustaliła z uczniami, że o zadaniu klasie pracy domowej zdecyduje losowanie. Przygotowała \(30\) kartek z kolejnymi liczbami naturalnymi od \(1\) do \(30\) (na każdej kartce zapisała jedną liczbę, inną niż pozostałe). Jeśli w danym dniu uczniowie wylosują kartkę z liczbą pierwszą, to tego dnia nie jest zadawana praca domowa. Jakie jest prawdopodobieństwo wylosowania kartki oznaczającej dzień bez pracy domowej?
Zadanie 8. (1pkt) Przeczytaj informację w ramce.
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedź spośród oznaczonych literami A i B oraz odpowiedź spośród oznaczonych literami C i D.
Jeżeli do liczby \(x\) dodamy \(3\), to otrzymamy \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\)
\(40\%\) liczby \(x\) jest równe \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\)
Zadanie 9. (1pkt) Z białych i szarych kwadratowych płytek ułożono mozaikę. Pierwsze dwa etapy jej powstawania pokazano na rysunku.
Ile szarych płytek dołożono na \(IV\) etapie tworzenia mozaiki?
Zadanie 10. (1pkt) Kalina i Kajetan są rodzeństwem i obecnie mają razem \(16\) lat. Cztery lata temu Kalina była trzy razy starsza od Kajetana.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
Kajetan jest o \(4\) lata młodszy od Kaliny.
Obecnie Kalina jest dwa razy starsza od Kajetana.
Zadanie 11. (1pkt) W układzie współrzędnych zaznaczono trzy spośród czterech wierzchołków trapezu \(KLMN\). Współrzędne wszystkich wierzchołków tego trapezu są liczbami całkowitymi, a jego pole jest równe \(12\).
Jakie współrzędne ma wierzchołek \(N\) tego trapezu?
Zadanie 12. (1pkt) W układzie współrzędnych narysowano cztery połączone odcinki: \(AB\), \(BC\), \(CD\) i \(DE\). Współrzędne końców odcinków są liczbami całkowitymi.
Adam, Bernard, Cezary i Daniel mieli obliczyć długości poszczególnych odcinków, a następnie uporządkować te odcinki od najkrótszego do najdłuższego. Rozwiązania chłopców przedstawiono w tabeli.
Kto podał prawidłowe rozwiązanie?
Zadanie 13. (1pkt) Na rysunku przedstawiono trójkąt \(ABC\) przecięty dwiema prostymi \(m\) i \(l\), równoległymi do boku \(BC\), oraz zaznaczono trzy kąty.
Jaką miarę ma kąt \(\alpha\)?
Zadanie 14. (1pkt) Na rysunku przedstawiono dwa czworokąty: trapez prostokątny i prostokąt. Długości boków tych figur opisano za pomocą wyrażeń algebraicznych (jak na rysunku).
Które zdanie jest prawdziwe?
Zadanie 15. (1pkt) Kasia przygotowała prostopadłościenny szklany pojemnik, który zamierza wypełnić drobnymi kamyczkami, aby następnie ułożyć w nim dekorację z suszonych kwiatów. Na rysunku pokazano wymiary podstawy tego pojemnika oraz wysokość, do której mają sięgać kamyczki.
Kamyczki są sprzedawane w torebkach. Zawartość jednej torebki pozwala wypełnić naczynie o pojemności \(500 ml\). Jaka jest najmniejsza liczba torebek z kamyczkami wystarczająca do wykonania dekoracji?
Zadanie 16. (2pkt) Wśród uczniów przeprowadzono ankietę dotyczącą uprawianych przez nich dyscyplin sportowych. Każdy ankietowany podał jedną dyscyplinę. Wyniki ankiety przedstawiono na diagramie.
Sześciu spośród ankietowanych uprawia koszykówkę. Ilu uczniów gra w piłkę nożną?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz ile procent uczniów gra w koszykówkę (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ile procent uczniów gra w koszykówkę.
Sumując udział procentowy wszystkich sportów (poza koszykówką), otrzymamy:
$$20\%+5\%+35\%+5\%+20\%=85\%$$
To oznacza, że koszykówkę uprawia
$$100\%-85\%=15\%$$
Krok 2. Obliczenie ilu uczniów gra w piłkę nożną.
Wiemy, że w koszykówkę gra \(6\) ankietowanych i obliczyliśmy sobie przed chwilą, że stanowią oni \(15\%\) osób. Chcemy poznać liczbę uczniów grających w piłkę nożną (którzy stanowią \(35\%\) ankietowanych), zatem najprościej będzie tutaj skorzystać z proporcji i zapisać, że:
Skoro \(15\%\) ankietowanych to \(6\) osób
To \(5\%\) ankietowanych to \(2\) osoby
Więc \(35\%\) ankietowanych to \(14\) osób
To oznacza, że w piłkę nożną gra \(14\) osób.
Zadanie 17. (2pkt) Mateusz zadał swojej siostrze Karolinie następującą zagadkę:
"Urodziłem się 5 stycznia 2009 r., w poniedziałek. W jaki dzień tygodnia obchodziłem piąte urodziny?"
Karolina, po namyśle, odpowiedziała poprawnie. Jaki dzień tygodnia wskazała? Uzasadnij odpowiedź. Pamiętaj o latach przestępnych.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz ile dni upływa do piątych urodzin (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby dni do piątych urodzin.
Spróbujmy obliczyć ile dni dzieli 5 stycznia 2009 roku oraz 5 stycznia 2014 roku.
Od 05.01.2009 do 05.01.2010 mamy \(365\) dni
Od 05.01.2010 do 05.01.2011 mamy \(365\) dni
Od 05.01.2011 do 05.01.2012 mamy \(365\) dni
Od 05.01.2012 do 05.01.2013 mamy \(366\) dni (bo rok 2012 jest przestępny, więc dojdzie nam tutaj 29 luty)
Od 05.01.2013 do 05.01.2014 mamy \(365\) dni
Łączna liczba dni jest więc równa:
$$365+365+365+366+365=1826$$
Krok 2. Ustalenie jaki jest dzień tygodnia piątych urodzin.
Dzieląc \(1826\) dni przez \(7\), otrzymamy:
$$1826:7=260\;r.6$$
Taki wynik oznacza, że piąte urodziny Mateusza nastąpiły po \(260\) tygodniach i \(6\) dniach. Ta reszta równa \(6\) oznacza, że do poniedziałku musimy dodać jeszcze \(6\) dni tygodnia, zatem piąte urodziny wypadną dokładnie w niedzielę.
Zadanie 18. (2pkt) Z dwóch takich samych elementów układanki w kształcie litery \(L\) ułożono prostokąt \(I\) o obwodzie \(36\) jednostek.
Dołożono jeden element i ułożono prostokąt \(II\).
O ile jednostek jest dłuższy obwód prostokąta \(II\) od obwodu prostokąta \(I\)?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy ustalisz, że jedna kratka do trzy jednostki (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie zależności między "linią" i "jednostką".
Licząc po kratkach widzimy wyraźnie, że pierwszy prostokąt ma obwód równy \(12\) liniom. Z treści zadania wiemy, że obwód tego prostokąta to \(36\) jednostek, zatem możemy powiedzieć, że skoro \(12\) linii to \(36\) jednostek, to \(1\) kratka to \(3\) jednostki.
Krok 2. Obliczenie obwodu \(II\) prostokąta.
II prostokąt ma obwód składający się z \(14\) linii. Skoro więc każda linia to \(3\) jednostki, to obwód \(II\) prostokąta będzie równy \(3\cdot14=42\) jednostki.
Krok 3. Obliczenie o ile jednostek jest dłuższy obwód \(II\) prostokąta.
W zadaniu pytają się nas, o ile jednostek jest dłuższy obwód \(II\) prostokąta, zatem musimy jeszcze na koniec wykonać odejmowanie:
$$42-36=6$$
To oznacza, że drugi prostokąt ma obwód większy o \(6\) jednostek.
Zadanie 19. (3pkt) Jacek zamierza zbudować latawiec (jak na rysunku \(I\)), a jego krawędzie okleić taśmą odblaskową (jak na rysunku \(II\)).
Czy \(1,5 m\) taśmy wystarczy Jackowi na oklejenie wszystkich krawędzi latawca? Zapisz obliczenia. Możesz wykorzystać fakt, że \(\sqrt{2}\lt1,5\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy na rysunku pomocniczym zaznaczysz trójkąt równoboczny (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy obliczysz, że dwa pozostałe ramiona mają długość \(20\sqrt{2}cm\) każdy (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Na rysunku mamy deltoid, który możemy podzielić na dwa następujące trójkąty:
Na górze mamy trójkąt prostokątny o kątach \(45°, 45°, 90°\). Na dole powstał nam trójkąt równoboczny (możemy być pewni, że ten trójkąt jest równoboczny, bo kąt między ramionami o jednakowej długości ma miarę \(60°\), więc dwa kąty przy podstawie muszą mieć także po \(60°\)).
Krok 2. Obliczenie długości dwóch pozostałych ramion latawca.
Z własności trójkątów o kątach \(45°, 45°, 90°\) wynika, że gdy przyprostokątne mają długość \(a\), to przeciwprostokątna ma długość \(a\sqrt{2}\). W naszym przypadku przeciwprostokątna ma długość \(40cm\), zatem:
$$a\sqrt{2}=40 \\
a=\frac{40}{\sqrt{2}} \\
a=\frac{40\cdot\sqrt{2}}{\sqrt{2}\cdot\sqrt{2}} \\
a=\frac{40\sqrt{2}}{2} \\
a=20\sqrt{2}$$
To oznacza, że górne ramiona latawca mają po \(20\sqrt{2}cm\).
Krok 3. Obliczenie obwodu latawca.
Zgodnie z obliczeniami, obwód latawca będzie równy:
$$Obw=2\cdot20\sqrt{2}+2\cdot40=40\sqrt{2}+80$$
Krok 4. Ustalenie, czy starczy taśmy.
Musimy jeszcze ustalić, czy \(1,5m\) taśmy wystarczy na oklejenie wszystkich krawędzi latawca. Mówiąc wprost, musimy ustalić, czy \(40\sqrt{2}cm+80cm\) to więcej, czy mniej niż \(1,5m\).
Wiedząc, że \(\sqrt{2}\approx1,41\) wyjdzie nam, że:
$$40\sqrt{2}+80\approx40\cdot1,41+80\approx56,4+80\approx136,4[cm]$$
To oznacza, że \(1,5m\) (czyli \(150cm\)) jak najbardziej wystarczy na oklejenie wszystkich krawędzi latawca.
Zadanie 20. (3pkt) Pan Kowalski chciał wypożyczyć samochód. W wypożyczalni otrzymał następującą ofertę:
a) Pan Kowalski wypożyczył samochód na dwanaście dni. Łączny koszt wypożyczenia wyniósł \(2430 zł\).
Ile kilometrów pan Kowalski przejechał tym samochodem?
b) Wypożyczony samochód spalał średnio \(10 l\) paliwa na \(100 km\). Cena \(1 l\) paliwa wynosiła \(4,80 zł\).
Ile pan Kowalski wydał na paliwo?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy obliczysz ile złotych Pan Kowalski wydał na paliwo i ubezpieczenie. (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy obliczysz liczbę kilometrów przejechanych przez Pana Kowalskiego. (patrz: Krok 1.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby kilometrów przejechanych przez Pana Kowalskiego.
Dzienny koszt wynajmu auta to \(90zł\), a do tego trzeba doliczyć \(30zł\) ubezpieczenia, zatem dziennie auto generuje \(90zł+30zł=120zł\) kosztów. To oznacza, że w ciągu \(12\) dni Pan Kowalski wydał na te opłaty:
$$12\cdot120zł=1440zł$$
Wiemy, że łączny koszt wypożyczenia wyniósł \(2430zł\), zatem za przejechane kilometry Pan Kowalski wydał:
$$2430zł-1440zł=990zł$$
Wiemy, że stawka wynosi \(3żł\) za kilometr, więc przejechanych kilometrów (które były płatne) mamy:
$$990:3=330$$
Z obliczeń wynika więc, że Pan Kowalski przejechał \(800km\) (bezpłatnie) oraz \(330km\) za dodatkową opłatą. Łącznie przejechał więc:
$$800km+330km=1130km$$
Krok 2. Obliczenie wydatków na paliwo.
Skoro Pan Kowalski przejechał \(1130km\), a samochód pali \(10l\) na \(100km\), to zużycie paliwo wyniosło:
$$1130km\cdot\frac{10l}{100km}=113l$$
Cena \(1l\) paliwa wynosi \(4,80zł\), zatem za paliwo trzeba było zapłacić:
$$113\cdot4,80zł=542,40zł$$
Zadanie 21. (3pkt) Pani Krystyna przygotowuje poczęstunek na imprezę urodzinową. Ma trzy jednakowe kartony soku oraz dwa rodzaje naczyń: duże szklanki i małe szklaneczki. Sokiem z pierwszego kartonu napełniła \(5\) szklanek oraz \(2\) szklaneczki i ustawiła je na pierwszym stole. Sokiem z drugiego kartonu napełniła \(3\) szklanki oraz \(6\) szklaneczek i ustawiła je na drugim stole. Czy soku z trzeciego kartonu wystarczy, żeby napełnić \(2\) szklanki i \(8\) szklaneczek, które trzeba ustawić na trzecim stole? Odpowiedź uzasadnij.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy wprowadzisz oznaczenia i zapiszesz równanie typu \(5d+2m=3d+6m\). (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy przeliczysz objętość pierwszego lub drugiego kartonu na objętość w małych lub dużych szklankach. (patrz: Krok 2.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Ustalenie zależności między dużą i małą szklanką.
Wprowadźmy do treści zadania następujące oznaczenia:
\(d\) - szklanka (duża)
\(m\) - szklaneczka (mała)
Z zadania wynika, że jednym kartonem można napełnić \(5\) szklanek oraz \(2\) szklaneczki lub też \(3\) szklanki oraz \(6\) szklaneczek. Możemy więc zapisać, że:
$$5d+2m=3d+6m \\
2d=4m \\
d=2m$$
To oznacza, że tak naprawdę duża szklanka jest równa dwóm małym szklaneczkom.
Krok 2. Sprawdzenie, czy karton wystarczy do napełnienia \(2\) szklanek i \(8\) szklaneczek.
Z treści zadania wynika, że karton starczy na napełnienie \(5\) dużych szklanek i \(2\) małych szklaneczek. Przeliczając tę objętość na szklaneczki (czyli podstawiając \(d=2m\)) możemy zapisać, że:
$$5d+2m=5\cdot2m+2m=12m$$
Identyczny wynik otrzymamy przeliczając napełnienie z drugiego kartonu:
$$3d+6m=3\cdot2m+6m=6m+6m=12m$$
Wszystkie kartony są jednakowe, więc i ten trzeci musi wystarczyć do napełnienia \(12\) szklaneczek. Przeliczmy zatem \(2\) szklanki i \(8\) szklaneczek na małe szklaneczki:
$$2d+8m=2\cdot2m+8m=12m$$
Otrzymaliśmy dokładnie ten sam wynik, czyli \(12\) szklaneczek. To oznacza, że karton jak najbardziej wystarczy do napełnienia tych szklanek.
Poprzednie
Zakończ
Następne
W zadaniu 3 powinna być odpowiedź A,C. W odpowiedziach jest tylko A. Przy rozwiązywaniu testu komputer uznaje odpowiedź A,C jako błędną. Dlaczego?
Nie zaznaczyłem w systemie odpowiedzi C – dzięki za czujność, już poprawiłem :)
Dziękuję. Bardzo fajna strona. Proszę też poprawić w teście z odpowiedziami i wyjaśnieniem. tam też brakuje odpowiedzi C. Wyjaśnienie jest super, ale gdy zaglądamy do odpowiedzi pojawia się tylko A.
Tak tak, od razu poprawiłem ;) Jeszcze raz dziękuję za czujność!
Polecam :D
Polecam najlepsza strona do edukacji
POLECAM
Bardzo serdecznie polecam:3
Polecam :D
Super (。♡‿♡。)
Bardzo fajne zadanka pozdrawiam z rodzinką.
Polecam :D
POLECAM. Bardzo dobrze przygotowuje