Próbny egzamin ósmoklasisty z matematyki - Nowa Era 2019
Arkusz zawiera 15 zadań zamkniętych oraz 6 zadań otwartych. Łącznie do zdobycia jest 30 punktów, a sugerowany maksymalny czas rozwiązywania to około 100 minut.
Zadanie 1. (1pkt) Dominika obliczyła wartość wyrażenia: \(3-\frac{1}{2}:\frac{2}{5}\cdot0,5\) i otrzymała wynik \(2,375\). Jej koledzy: Antek, Bartek i Czarek, nie zgodzili się z jej odpowiedzią i postanowili wykonać to zadanie samodzielnie. Każdy z nich uzyskał inny wynik: Antek: \(0,5\); Bartek: \(3,125\); Czarek: \(12,5\).
Kto rozwiązał zadanie poprawnie?
Zadanie 2. (1pkt) Dane są dwie liczby: \(x=\sqrt{2}-1\) oraz \(y=1+\sqrt{2}\).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
Liczba \(x-y\) jest liczbą całkowitą.
Liczba \(x\cdot y\) jest liczbą naturalną.
Zadanie 3. (1pkt) W \(48g\) wody rozpuszczono \(2g\) soli. Jaki procent masy otrzymanego roztworu stanowi masa soli?
Zadanie 4. (1pkt) Dana jest liczba \(a=100\).
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedzi spośród oznaczonych literami A i B oraz C i D.
Liczba \(2a\) jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) większa niż liczba \(a\).
Liczba \(5a\) stanowi \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) liczby \(2a\).
Zadanie 5. (1pkt) W układzie współrzędnych na płaszczyźnie zaznaczono dwa punkty: \(S=(-2,-6)\) oraz \(T=(2,-3)\). Dzielą one odcinek \(AB\) na trzy równe części.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
Obie współrzędne punktu \(A\) i obie współrzędne punktu \(B\) są ujemne.
Odcinek \(AB\) ma długość \(15\).
Zadanie 6. (1pkt) Na stole leżą płytki w kształcie trójkątów równobocznych o bokach długości \(3cm\) i płytki kwadratowe, których boki także mają długość \(3cm\). Marysia ułożyła z nich figurę taką, jak na rysunku.
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
Otrzymana figura to dwunastokąt foremny.
Łączna powierzchnia trójkątnych płytek jest większa niż łączna powierzchnia płytek kwadratowych.
Zadanie 7. (1pkt) Dany jest trójkąt \(ABC\), w którym kąt przy wierzchołku \(C\) ma miarę \(45°\). Na bokach \(AB\) i \(BC\) zaznaczono punkty \(D\) i \(E\), przez które poprowadzono prostą równoległą do boku \(AC\). Prosta \(DE\) tworzy z bokiem \(AB\) kąt o mierze \(140°\) (jak na rysunku).
Oceń prawdziwość podanych zdań. Wybierz P, jeśli zdanie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
Kąt \(BAC\) ma miarę \(45°\).
Kąty trójkąta \(DBE\) i kąty trójkąta \(ABC\) mają równe miary.
Zadanie 8. (1pkt) Ile wierzchołków ma ostrosłup o \(30\) krawędziach?
Zadanie 9. (1pkt) Liczba \(k\) jest najmniejszą liczbą całkowitą, dla której wyrażenie \(60+15k\) przyjmuje wartość dodatnią. Wskaż liczbę przeciwną do liczby \(k\).
Zadanie 10. (1pkt) W sklepie Sporton w koszu znajdują się pudełka z piłkami do ping-ponga w dwóch kolorach: białym i pomarańczowym. Piłki białe są zapakowane po 6 sztuk, a pomarańczowe - po \(4\) sztuki. Jakub policzył pudełka i piłki, po czym stwierdził, że pudełek z piłkami pomarańczowymi jest o \(5\) więcej niż pudełek z piłkami białymi, ale łącznie w pudełkach jest tyle samo piłek białych, co piłek pomarańczowych.
Uzupełnij zdania. Wybierz odpowiedzi spośród oznaczonych literami A i B oraz C i D.
W koszu znajduje się łącznie \(\bbox[5px,border:1px solid]{A}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{B}\) piłek.
Pudełek z piłkami białymi jest \(\bbox[5px,border:1px solid]{C}\bigg/\bbox[5px,border:1px solid]{D}\) mniej niż pudełek z piłkami pomarańczowymi.
Zadanie 11. (1pkt) Merkury i Neptun to planety Układu Słonecznego. Masa Merkurego to około \(3,3\cdot10^{23}kg\), a masa Neptuna - około \(1,0\cdot10^{26}kg\). Ile razy masa Neptuna jest większa od masy Merkurego?
Zadanie 12. (1pkt) Niżej przedstawiono fragment rozkładu jazdy pociągów ze stacji Warszawa Śródmieście PKP do Żyrardowa.
Na trasie Warszawa Śródmieście PKP-Żyrardów pociągi pokonują \(43km\). Które pociągi przebywają tę trasę ze średnią prędkością większą niż \(50\frac{km}{h}\)?
Zadanie 13. (1pkt) Każda z poniższych figur jest zbudowana z szesnastu jednakowych sześciennych kostek o krawędzi \(1cm\).
Niech \(P_{I}, P_{II}, P_{III}\) oznaczają pola powierzchni całkowitej odpowiednio figur: \(I, II\) i \(III\). Która zależność między polami tych figur jest prawdziwa?
Zadanie 14. (1pkt) Pierwiastek kwadratowy z liczby \(a\) jest równy \(36\). Która z podanych równości jest nieprawdziwa?
Zadanie 15. (1pkt) Dany jest prostokąt \(ABCD\) o bokach długości \(5cm\) i \(10cm\). Na boku \(CD\), w odległości \(4cm\) od punktu \(D\), zaznaczono punkt \(E\), który połączono z punktami \(A\) i \(B\) tak, jak na rysunku.
Czy trójkąt \(ABE\) jest prostokątny?
\(|AE|^2+|EB|^2\gt|AB|^2\)
Zadanie 16. (2pkt) W przepisie na ciasto do pizzy znajdują się następujące składniki:
• \(250g\) mąki pszennej,
• \(150ml\) ciepłej wody,
• \(25g\) drożdży świeżych lub \(7g\) drożdży instant,
• \(1\) łyżeczka soli,
• pół łyżeczki cukru,
• \(1\) łyżka oliwy z oliwek.
Ewa chce przygotować ciasto z \(600g\) mąki pszennej i drożdży instant. Musi przeliczyć składniki, aby zachować proporcje z przepisu. Uzupełnij zdanie.
Do przygotowania pizzy z \(600g\) mąki pszennej Ewa powinna użyć \(..... ml\) ciepłej wody oraz \(..... g\) drożdży instant.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz ilość wody (patrz: Krok 1.).
LUB
• Gdy poprawnie obliczysz masę drożdży (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie współczynnika proporcji.
Podany przepis mówi nam, że do przygotowania pizzy potrzeba \(250g\) mąki. Skoro Ewa chce wykorzystać \(600g\), to znaczy że chce zrobić pizzę, która jest \(600:250=2,4\) razy większa. To oznacza, że każdego ze składników pizzy trzeba użyć w ilości \(2,4\) razy większej niż jest to podane w przepisie.
Krok 2. Obliczenie ilości wody oraz drożdży.
W przepisie mamy informację, że potrzebujemy \(150ml\) wody, a skoro musimy jej użyć \(2,4\) razy więcej, to zużyjemy jej:
$$150ml\cdot2,4=360ml$$
Analogicznie postąpimy z drożdżami. W przepisie jest informacja, że potrzebujemy \(7g\) drożdży instant, a skoro musimy ich użyć \(2,4\) razy więcej, to zużyjemy ich w ilości:
$$7g\cdot2,4=16,8g$$
Zadanie 17. (2pkt) Dane są dwie liczby: \(a=7^7:7^2:7^5\) oraz \(b=\sqrt{9}\). Oblicz wartość wyrażenia \(|a-b|\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz wartości liczb \(a\) oraz \(b\) (patrz: Krok 1.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie wartości liczb \(a\) oraz \(b\).
Zacznijmy od liczby \(a\). Korzystając z działań na potęgach możemy zapisać, że:
$$7^7:7^2:7^5=7^{7-2}:7^5=7^5:7^5=1$$
Teraz obliczmy wartość liczby \(b\). Tutaj raczej problemów być nie powinno, bo po prostu \(\sqrt{9}=3\).
Krok 2. Obliczenie wartości wyrażenia \(|a-b|\).
Wiemy już, że \(a=1\) oraz \(b=3\), zatem:
$$|a-b|=|1-3|=|-2|=2$$
Zadanie 18. (2pkt) W pewnej rodzinie tata Krzysztof obchodzi urodziny \(17\) lipca, syn Mateusz - \(17\) kwietnia, a syn Szymon - \(17\) października. Który z synów ma urodziny w ten sam dzień tygodnia co tata?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie uzasadnisz (obliczysz) dzień urodzin jednego syna (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie liczby dni między datą urodzin taty oraz syna Mateusza.
Musimy obliczyć ile dni jest od \(17\) kwietnia do \(17\) lipca. Możemy to zrobić dowolnie wybraną przez siebie metodą, ale najbezpieczniej będzie chyba przeanalizować to w ten sposób:
• \(18\) kwietnia to \(1.\) dzień po urodzinach
• \(30\) kwietnia to \(13.\) dzień po urodzinach
• \(31\) maja to \(44.\) dzień po urodzinach
• \(30\) czerwca to \(74.\) dzień po urodzinach
• \(17\) lipca to \(91.\) dzień po urodzinach
Krok 2. Obliczenie liczby dni między datą urodzin taty oraz syna Szymona.
Rozpiszmy to tak samo jak przed chwilą, tyle że tym razem liczymy od \(17\) lipca do \(17\) października:
• \(18\) lipca to \(1.\) dzień po urodzinach
• \(31\) lipca to \(14.\) dzień po urodzinach
• \(31\) sierpnia to \(45.\) dzień po urodzinach
• \(30\) września to \(75.\) dzień po urodzinach
• \(17\) października to \(92.\) dzień po urodzinach
Krok 3. Interpretacja otrzymanych wyników.
Aby urodziny były w ten sam dzień tygodnia, to liczba dni dzieląca poszczególne urodziny musi być podzielna przez \(7\).
Urodziny taty od urodzin Mateusza dzieli \(91\) dni, czyli \(91:7=13\) pełnych tygodni. Tata z Mateuszem będą więc mieć urodziny w ten sam dzień tygodnia.
Urodziny taty od urodzin Szymona dzielą \(92\) dni, czyli \(13\) pełnych tygodni i jeszcze \(1\) dzień. Z tego też względu tata z Szymonem nie będą mieć urodzin tego samego dnia.
Zadanie 19. (3pkt) Ciocia Jola uszyła serwetę ze skośnymi brzegami, która pasuje do prostokątnego stolika o wymiarach \(100cm\) i \(40cm\) (jak na rysunku).
Brzeg serwety chce obszyć kolorową tasiemką. Czy na obszycie wystarczy \(2,5m\) tasiemki? Przyjmij \(\sqrt{2}\approx1,4\).
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz długość skośnego boku serwety (patrz: Krok 2.).
LUB
• Gdy poprawnie obliczysz długość prostego boku serwety (patrz: Krok 3.).
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz długość skośnego boku serwety (patrz: Krok 2.) oraz długość prostego boku serwety (patrz: Krok 3.).
LUB
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymany wynik będzie niepoprawny jedynie ze względu na błędy rachunkowe.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Sporządzenie rysunku pomocniczego.
Powinniśmy zauważyć, że w rogach rysunku mamy trójkąty prostokątne, których przyprostokątne mają długość \(20cm\). Wspominamy sobie o tych trójkątach, bowiem na obwód serwety składają się m.in. przeciwprostokątne tychże trójkątów (oznaczymy je sobie na szkicu jako \(x\)). Dodatkowo na dole i górze mamy fragmenty serwetki, które oznaczymy sobie jako \(y\). Całość na rysunku z oznaczeniami będzie wyglądać następująco:
Krok 2. Obliczenie długości odcinków oznaczonych jako \(x\).
Na rysunku mamy cztery odcinki oznaczone jako \(x\), zatem obliczmy miarę każdego z takich boków. Możemy skorzystać tutaj wprost z Twierdzenia Pitagorasa i zapisać, że \(20^2+20^2=x^2\), ale możemy też postąpić nieco sprytniej. Tak naprawdę nasze trójkąty prostokątne są klasycznymi trójkątami o kątach \(45°, 45°, 90°\) (wiemy to, bo przyprostokątne mają jednakową długość). Z własności takich trójkątów wynika, że ich przeciwprostokątna jest \(\sqrt{2}\) razy dłuższa od długości przyprostokątnych, zatem możemy zapisać od razu, że \(x=20\sqrt{2}cm\).
Krok 3. Obliczenie długości odcinków oznaczonych jako \(y\).
Odcinki oznaczone jako \(y\) są dość proste do policzenia, bowiem będzie to długość \(100cm\), która jest pomniejszona z lewej i prawej strony o \(20cm\). Możemy więc zapisać, że:
$$y=100cm-2\cdot20cm \\
y=100cm-40cm \\
y=60cm$$
Krok 4. Obliczenie obwodu całej serwety.
Na obwód naszej serwety składają się cztery odcinki oznaczone jako \(x\) oraz dwa odcinki oznaczone jako \(y\), zatem:
$$Obw=4\cdot20\cdot{2}+2\cdot60 \\
Obw=80\sqrt{2}+120[cm]$$
Przyjmując przybliżenie \(\sqrt{2}\approx1,4\) otrzymamy:
$$Obw\approx80\cdot1,4+120 \\
Obw\approx112+120 \\
Obw\approx232[cm]\approx2,32m$$
To oznacza, że tasiemka o długości \(2,5m\) jak najbardziej wystarczy do obszycia naszej serwety.
Zadanie 20. (3pkt) Pływalnia Wodny Raj oferuje bilety na wejścia jednorazowe oraz miesięczne karnety.
Michał i jego tata bywają na pływalni regularnie. Spędzają tam \(60\) minut. W ostatnim miesiącu kupili karnety - normalny dla taty i ulgowy dla Michała. Każdy z nich był na pływalni \(11\) razy. Czy zakup karnetów dla każdego z nich był korzystny?
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz koszt pojedynczego wejścia na basen Michała oraz taty (patrz: Krok 1.).
LUB
• Gdy poprawnie obliczysz koszt jedenastu wyjść na basen Michała (patrz: Krok 2.).
LUB
• Gdy poprawnie obliczysz koszt jedenastu wyjść na basen taty (patrz: Krok 2.).
2 pkt
• Gdy poprawnie obliczysz koszt jedenastu wyjść na basen Michała oraz taty (patrz: Krok 2.).
LUB
• Gdy wykonasz wszystkie kroki, ale otrzymany wynik będzie niepoprawny jedynie ze względu na błędy rachunkowe.
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik i poprawnie omówisz opłacalność karnetów.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Obliczenie ceny pojedynczego wejścia na basen (bez karnetu).
Michał i tata korzystają z basenu przez \(60\) minut. To oznacza, że zgodnie z cennikiem muszą zapłacić za taki pobyt cenę za \(45\) minut plus opłaty za przekroczenie limitu o \(15\) minut. Spójrzmy jak to będzie wyglądać w praktyce:
Michał musi zapłacić \(6,50zł\) za \(45\) minut. Za przekroczenie czasu o \(15\) minut będzie musiał zapłacić dodatkowo \(3\cdot0,50zł=1,50zł\). Całe pojedyncze wyjście na basen kosztować więc będzie:
$$6,50zł+1,50zł=8zł$$
Tata musi zapłacić \(10zł\) za \(45\) minut. Za przekroczenie czasu o \(15\) minut będzie musiał zapłacić dodatkowo \(3\cdot1zł=3zł\). Całe pojedyncze wyjście na basen kosztować więc będzie:
$$10zł+3zł=13zł$$
Krok 2. Obliczenie ceny biletów na \(11\) wejść na basen (bez karnetu).
Skoro cena biletu Michała wynosi \(8zł\), to na \(11\) wejść wyda on \(8zł\cdot11=88zł\).
Skoro cena biletu taty wynosi \(13zł\), to na \(11\) wejść wyda on \(13zł\cdot11=143zł\).
Krok 3. Analiza opłacalności karnetów.
Michał za karnet zapłacił \(90zł\). Gdyby kupował bilety oddzielnie, to zapłaciłby \(88zł\). W przypadku Michała karnet nie był więc opłacalny.
Tata za karnet zapłacił \(125zł\). Gdyby kupował bilety oddzielnie, to zapłaciłby \(143zł\). W przypadku taty karnet był więc opłacalny.
Zadanie 21. (3pkt) Dwa trójkąty równoboczne o boku \(4cm\) sklejono podstawami. W każdym z tych trójkątów poprowadzono wysokości \(CE\) i \(CF\) (jak na rysunku).
Uzasadnij, że trójkąt \(EFC\) jest równoboczny, i oblicz jego pole.
Przyznaj sobie samodzielnie punkty, zgodnie z proponowaną punktacją
Wyjaśnienie punktacji:
Przyznaj sobie:
0 pkt
• Gdy brakuje jakiegokolwiek postępu prowadzącego do rozwiązania zadania.
1 pkt
• Gdy poprawnie udowodnisz, że zacieniony trójkąt jest równoboczny (patrz: Krok 3.).
LUB
• Gdy poprawnie obliczysz długość boku trójkąta (patrz: Krok 4.), bez uzasadnienia że jest on równoboczny.
2 pkt
• Gdy poprawnie udowodnisz, że zacieniony trójkąt jest równoboczny (patrz: Krok 3.) oraz poprawnie obliczysz długość boku trójkąta (patrz: Krok 4.).
3 pkt
• Gdy otrzymasz oczekiwany wynik.
Wyjaśnienie:
Krok 1. Dostrzeżenie, że boki \(EC\) oraz \(FC\) mają jednakową długość.
Spójrzmy na odcinki \(EC\) oraz \(FC\). Jeden i drugi to wysokości trójkątów równobocznych (\(ACD\) oraz \(ABC\)) o boku \(a=4cm\). To z kolei prowadzi nas do bardzo ważnego wniosku, że odcinki \(EC\) oraz \(FC\) są jednakowej długości (w dalszych krokach obliczymy sobie jaka jest to dokładnie długość). Póki co możemy zapisać, że \(|EC|=|FC|\). Mając tę informację wiemy już na pewno, że trójkąt \(EFC\) jest przynajmniej równoramienny (nie jesteśmy jeszcze pewni, czy jest równoboczny).
Krok 2. Dostrzeżenie, że kąt \(ECF\) ma miarę \(60°\).
Wysokość trójkąta równobocznego jest tak naprawdę dwusieczną kąta. Jeżeli więc spojrzymy np. na trójkąt \(ACD\), to stwierdzimy, że wysokość \(EC\) dzieli kąt przy wierzchołku \(C\) na dwa kąty o mierze \(30°\). Podobnie będzie w przypadku trójkąta \(ABC\). Na rysunku sytuacja będzie wyglądać następująco:
Możemy więc powiedzieć, że kąt \(ECF\) ma miarę \(60°\).
Krok 3. Zakończenie dowodzenia.
Wiemy już, że trójkąt jest przynajmniej równoramienny, bo ramiona \(EC\) oraz \(FC\) są jednakowej długości. Wiemy też, że kąt \(ECF\) ma miarę \(60°\). Z własności trójkątów równoramiennych wynika, że kąty przy podstawie mają jednakową miarę. U nas oznaczałoby to, że kąty przy podstawie \(EF\) muszą mieć łączną miarę \(180°-60°=120°\), a to oznacza, że każdy z kątów przy podstawie musi mieć miarę:
$$120°:2=60°$$
Wyszło nam więc, że każdy kąt trójkąta \(EFC\) ma miarę \(60°\), zatem jest to trójkąt równoboczny.
Krok 4. Obliczenie długości boków trójkąta \(EFC\).
Do obliczenia pola powierzchni potrzebujemy poznać długość boku trójkąta. Widzimy wyraźnie, że bok np. \(EC\) jest wysokością trójkąta równobocznego \(ACD\). Korzystając ze wzoru na wysokość trójkąta równobocznego możemy zapisać, że:
$$|EC|=\frac{a\sqrt{3}}{2} \\
|EC|=\frac{4\sqrt{3}}{2} \\
|EC|=2\sqrt{3}[cm]$$
To oznacza, że każdy bok naszego trójkąta \(EFC\) ma długość \(2\sqrt{3}cm\).
Krok 5. Obliczenie pola powierzchni trójkąta \(EFC\).
Wiemy już, że bok tego trójkąta ma długość \(2\sqrt{3}cm\), zatem podstawiając te dane do wzoru na pole trójkąta równobocznego otrzymamy:
$$P=\frac{a^2\sqrt{3}}{4} \\
P=\frac{(2\sqrt{3})^2\sqrt{3}}{4} \\
P=\frac{4\cdot3\cdot\sqrt{3}}{4} \\
P=3\sqrt{3}[cm^2]$$
Poprzednie
Zakończ
Następne
bardzo fajny egzamin
ale super egzamin
świetny egzamin
Superowy egzamin, pozdrawiam z rodzinką
Ciekawe zadania przy niektórych trzeba pogłówkować.
to niezły egzaminek
Bardzo fajny egzamin! Kocham matematykę!
super pozdrawiam mój ulubiony przedmiot
spoko egzamin
Bardzo przyjemny egzamin, ale trzeba myśleć!
KOCHAM MATEMATYKĘ!
Świetny egzamin, można się sprawdzić. 10/10
lubie te strone
Fajny egzamin
fajny egzamin
Gut egzamin smacznej kawusi
Fajny egzamin
Bardzo dobry egzamin
dzieki